Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:20

xJennifx schreef:
fargo">>>
[quote="xJennifx schreef:
Ik denk dat het zo prima gegaan is naar omstandigheden.
Het is een oorlogsgebied en je moet maar net alle materialen gereed hebben om 298 lijken op te bergen! Het moet altijd even op gang komen, die mensen moesten daar eerst ook nog eens heen, dingen moesten geregeld worden, etc. etc. deze ramp was ongepland, logisch dat het tijd inneemt om de zaken te regelen.

Ik denk inderdaad dat we echt eigenlijk niet mogen klagen, het is daar een heel bedreigend en explosieve situatie qua oorlog en onlusten. Dat in dat gebied nu binnen een week de meeste slachtoffers weggehaald zijn is ergens toch wel een wonder.. Tuurlijk wil je altijd sneller maar het moet ook kunnen en veilig zijn. En ja er moet nu nog steeds onderzoek worden gedaan en het vliegtuig moet geborgen worden en de spullen van de mensen ook. Maar ook bij andere rampen zijn de spullen niet binnen een week binnen hoor, dat lijkt me niet, daar gaat gewoon tijd overheen om dat zorgvuldig te doen

En ik herhaal het nog maar even ;-)
Denk je dat er als bijvoorbeeld in WOII in Frankrijk (of in wat voor andere oorlog dan ook neem Vietnam) een ongeluk was gebeurd, dat dan Amerika of wat voor land dan ook van Duitsland of van Vietnam even binnen mocht wippen om de ellende op te bergen? Echt niet, het gebied is - helaas - in OORLOG.. en daar moet je zorgvuldig omheen opereren.[/quote>>>>

Ja zo denk ik er dus ook over, eerlijk gezegd vind ik het knap dat ze al zoveel mensen hebben kunnen bergen! De omvang van het gebied waar de Mh.17 neergestort is, is zo groot, lijken die op daken lagen etc. En dan nog eens alle materialen die nodig zijn!

Het is inderdaad een prestatie dat er verder geen gewonden gevallen zijn en dat we al zo ver zijn!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:22

Nou ik weet niet.. Dat dacht ik van dat vliegtuig ook. Wie zou dat nu doen.. En terwijl de resten er nog liggen, gaan ze gewoon door met twee militaire vliegtuigen.. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:22

fargo schreef:
pmarena schreef:
Zoals die "leider" daar zelf heel open zit te praten, komt op mij betrouwbaarder en geloofwaardiger over dan geschreven stukken tekst die niet door beelden ondersteund worden :)
Maar tegelijkertijd snap ik natuurlijk ook wel dat er veel meer kan spelen / de waarheid anders kan zijn.

Vind je dit niet zelf ook een heel klein beetje naïef?
Hij heeft er alle belang bij om nu achteraf eerlijk open en betrouwbaar over te komen. Dat is omdat er heel veel belangen spelen en zij willen niet als de slechteriken worden afgeschilderd.
Ik zeg niet dat het een slechte man is of niet, dat kan ik niet inschatten, maar je hoeft ook niet elk woord dat hij nu uit te geloven, daar mag echt wel een korreltje zout bij. Dit is oorlog en dit is politiek (spel).

Dat korreltje zout voegde ik zelf al toe, je quote het zelfs :P

Het niet verlenen van toegang hoef je gewoon echt niet per-sé te zien als "slechtheid" ofzo, er speelt in zo'n situatie gewoon meer en die seperatisten zitten er ook niet op te wachten dat er door (nog) een vergissing nog meer mensen daar (per ongeluk) neergeschoten worden ofzo, het is immers gewoon instabiel daar en een beetje overzicht bewaren zou ik ook belangrijk vinden als ik hen was.

Het is toch een instabiele stress-situatie waarin je niemand kan vertrouwen en dat maakt het voor alle partijen moeilijk.

Al met al zie ik vooralsnog echt geen reden om 1 van de partijen te verguizen, het lijkt erop dat iedereen onder de omstandigheden zijn best heeft gedaan om de slachtoffers zo goed en respectvol mogelijk te bergen.

De drama's die gemaakt werden om seperatisten die lijken zouden "stelen" en laten verdwijnen, zwarte dozen zouden laten verdwijnen en weet ik wat voor stemmingmakerij allemaal, lijken nu ook heel erg mee te vallen want ze hebben toch maar mooi die koelwagens en alles geregeld en verzameld voor ons en die zwarte dozen keurig netjes overhandigd.

Althans daar lijkt het op.

Of er inderdaad persoonlijke bezittingen verdwenen zijn dat zullen we af moeten wachten.
Overal komen eikels voor, maar roeptoeterende media kun je over het algemeen ook maar beter met een korreltje zout nemen en mensen niet direct veroordelen op andermans woorden :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-07-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:29

Sammie schreef:
Nou ik weet niet.. Dat dacht ik van dat vliegtuig ook. Wie zou dat nu doen.. En terwijl de resten er nog liggen, gaan ze gewoon door met twee militaire vliegtuigen.. :)

Misschien andere separatisten? Of misschien wel helemaal niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:31

Of misschien is het wel "gewoon" oorlog daar en vechten mensen voor "hun" land....

Dat er nu toevallig een kleine 200 Nederlanders bij betrokken zijn zet de rest van de wereld niet direct stil, net zoals dat niet gebeurt na al die andere slachtoffers die dagelijks wereldwijd vallen waar we in Nederland niet bijzonder om rouwen maar hooguit wat verdrietig onze schouders over ophalen....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:33

Die seperatisten zijn ook niet dom natuurlijk......... die kunnen standpunten ook bijstellen (bijv. wat ze doen met de zwarte dozen) ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:35

http://www.nu.nl/vliegramp-oekraine/383 ... -ovse.html

Klinkt best logisch, net zoals ik eigenlijk beredeneerd had. Denk dat er tegenover de separatisten geen duidelijkheid is geweest, en dat ze uiteindelijk maar begonnen zijn. Rutte heeft telkens wel met Oekraïne en Rusland gesproken, maar niet tegen de separatisten die bij geen van beide 'echt' horen. Ondanks dat ze dus aanhanger van Poetin zijn snap ik best dat ze niet alles opvolgen, en dat Poetin ook nog tegengewerkt heeft. Heb gewoon steeds dat nare gevoel dat ze zoveel slechter worden afgeschilderd dan dat ze echt zijn. Dat zijn ook maar gewone mensen die voor hun ideale strijden. Het is niet correct dat ze überhaupt vliegtuigen uit de lucht schieten, wat voor een vliegtuig dan ook. Maar in oorlog en liefde...

Of ze schuldig zijn of niet staat daar imo buiten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:37

manzano schreef:
Die seperatisten zijn ook niet dom natuurlijk......... die kunnen standpunten ook bijstellen (bijv. wat ze doen met de zwarte dozen) ;)

Er werd gezegd dat ze de zwarte dozen gemanipuleerd hadden, waar schandaal over werd gesproken. Blijkt nu helemaal niet waar te zijn. Wat er echt is gebeurd met die zwarte dozen toen ze 'kwijt' waren, weet je natuurlijk niet. Zij weten ook niet aan wie ze dat moeten geven. Bijvoorbeeld dat 'schandaal' dat journalisten die paspoorten op TV lieten zien. De inwoners hadden die paspoorten verzameld en aan de journalisten gegeven omdat ze niet wisten aan wie anders. Wie maakt er misbruik van? De journalist. Wie krijgt de schuld? De inwoners/rebellen.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:42

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:44

:oo

(dat van die telefoon kan ik alleen niet geloven..... Dat zo'n ding een val van 10 kilometer overleeft?!?!)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:45

Cyella schreef:
manzano schreef:

Er werd gezegd dat ze de zwarte dozen gemanipuleerd hadden, waar schandaal over werd gesproken. Blijkt nu helemaal niet waar te zijn. Wat er echt is gebeurd met die zwarte dozen toen ze 'kwijt' waren, weet je natuurlijk niet. Zij weten ook niet aan wie ze dat moeten geven. Bijvoorbeeld dat 'schandaal' dat journalisten die paspoorten op TV lieten zien. De inwoners hadden die paspoorten verzameld en aan de journalisten gegeven omdat ze niet wisten aan wie anders. Wie maakt er misbruik van? De journalist. Wie krijgt de schuld? De inwoners/rebellen.

Maar zo werkt de media ALTIJD!!!
Niet alleen in dit geval......

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:45

Cyella, je hebt helemaal gelijk! Kan me heel goed in jouw woorden vinden!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:46

Kentaro schreef:
:oo

(dat van die telefoon kan ik alleen niet geloven..... Dat zo'n ding een val van 10 kilometer overleeft?!?!)

Dat telefoon-verhaal is hier door een bokker bevestigd die diegene kent.

Daks

te gek voor woorden.

Sammie

Van wat er waar is.. Als jij zo'n telefoon pikt laat je de simkaart er toch niet in zitten om vervolgens op te nemen als er een Nederlands nummerbelt :')

plus.. kan het ook iemand geweest zijn die 'gewoon' opnam terwijl hij daar aan het bergen was.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:47

Je moet natuurlijk ook wel nadenken bij wat je aanneemt van de media. Helaas doet een deel van de mensen dat niet.
Die snappen daarom ook de houding van Rutte niet....... willen Poetin lynchen etc. etc.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:47

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:48

Telefoon kan best hoor.. Als die ergens in een tas/handbagage heeft gezeten tussen zachtere spullen in.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:49

Ethelate schreef:
xMercury schreef:
Weten jullie of die verhalen van de Telegraaf allemaal waar zijn? Nou weer over die Oost-Europeaan die een telefoon op nam? Vind het zo vreselijk die verhalen :n

Dit bericht is waar. Collega vertelde dit, hij kent degene die gebeld heeft.
Hebben een Russisch sprekende tolk ingeschakeld en weer gebeld en die man heeft beloofd de spullen die hij heeft gevonden op te sturen.
Of dat ook gaat gebeuren (maar waarom zou hij anders opnemen) is afwachten.
Maar het is jammer dat de media maar een stukje naar buiten brengt.

Sammie

Overigens.. 'moeten' blokkeren omdat ie gebruikt was. Dat soort dingen moet je sowieso direct doen. Kwijt = blokkade.

Tillie20

Amaryllis schreef:
Cyella, je hebt helemaal gelijk! Kan me heel goed in jouw woorden vinden!

Hahaha, tenminste iemand! :D

Of ik gelijk heb moet nog blijken natuurlijk, maar het is gewoon geen fijn gevoel. Er wordt onnodig haat gekweekt door de media, iets wat men -zeker nu- moet vermijden.

@manzano, klopt, maar het is enom asociaal om dat over de rug van 300 mensen te doen, plus dat de rebellen geen eerlijke kans krijgen. Ik weet zeker dat als ik iemand -overtuigd van het gelijk van de VS en Oerkraïne- dat artikel laat lezen, dat ze het afdoen als onzin en dat het gelogen is. Terwijl je dat gewoon niet kan weten. De rebellen krijgen geen eerlijke kans en dat is gewoon niet netjes. Ik hoop dat het onderzoek dan wel onafhankelijk is, want ik kan me voorstellen dat ook de onderzoekers beïnvloed worden door de media.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:51

Dat staat mij dus ook zo tegen, dat de media van begin af aan al heel erg hatelijk tegenover die rebellen gestaan hebben en de bewegende beelden die ik heb gezien dat "beeld" dat door de media verder geschetst wordt, helemaal niet ondersteunen :?

Stel je voor dat je vecht voor je land en volk met alle goede bedoelingen.

Je hebt de mogelijkheid om vliegtuigen van de vijand neer te schieten, wat voor je gevoel je land en volk helpt, dus doe je dat.

Dan blijk je ineens tot je grote schrik een passagiersvliegtuig met onschuldige buitenlandse burgers neergehaald te hebben die niks met deze strijd te maken hebben.

Ik kan me goed voorstellen dat je direct na die eerste schok nog wat witter wegtrekt bij het idee welke consequenties dit gaat hebben, en hoe dit zich op allerlei manieren tegen je gaat kunnen keren.

Eerste prioriteit is:

- je veroverde gebied beschermen tegen de vijand die je er weggejaagd hebt.
- je gemeenschap beschermen tegen allerlei propaganda.
- het bergen van de slachtoffers.

Voor een situatie zoals deze in instabiel gebied met groepen strijders hebben ze heus geen draaiboek klaarliggen.

Die mensen zullen ook ter plekke moeten bedenken hoe ze dit het beste aan kunnen pakken.

Het lijkt me logisch dat je eerst zelf de situatie goed wilt bekijken zodat je zelf een duidelijk beeld krijgt van wat er aan de hand is. Dat je de zwarte dozen veilig stelt zodat een ander er niet mee aan de haal gaat en ze gaat gebruiken voor propaganda / verdraaien van de waarheid.

En dat je dan vervolgens besluit om deze alleen af te willen geven aan mensen waar je geen strijd mee voert.

Het zijn gewoon weer die klöterige media die het weghalen van de zwarte dozen meteen afschilderen met zeer negatieve stemmingmakerij: seperatisten zijn slechterikken, halen lichamen weg, verduisteren zwarte dozen om deze te manipuleren / laten verdwijen, laten niemand toe...enz.

Terwijl dat allemaal juist hele fatsoenlijke redenen kan hebben (en nu toch al wel grotendeels blijkt te hebben gehad...) wordt alles dat die mensen meteen weer in het kwade getrokken, echt misselijkmakend vind ik dat -O-

Ze hebben de lichamen niet gegijzeld / laten verdwijnen, net als de zwarte dozen hebben ze alles gewoon netjes verzameld en teruggegeven aan hun oorspronkelijke "eigenaren". Kan prima zijn dat ze dat van begin af aan al van plan waren terwijl die klöte media haat gingen zaaien met allerlei hele negatieve aannames.... bah.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-07-14 11:53, in het totaal 3 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:52

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:53

Mensen krijgen hier last van het Stockholm-syndroom? :D

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:53