Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
katiavl schreef:Waarom is dat misselijk, dat kan een reden zijn. Er zijn inderdaad meer mensen die het zwaar hebben maar elk individu is anders en niemand heeft hetzelfde referentiekader.
Dus conclusie een groep kan je nooit vergelijken met 1 individu.
Dat het de reden is weet niemand, eveneens of hij gewoon een spectaculaire zelfmoord wou hebben.
Speculaties zal je altijd vinden het is humane nature, als mensen zouden stoppen met ernaar te vragen zou de krant het ook niet meer aanreiken.
Adil18 schreef:katiavl schreef:Waarom is dat misselijk, dat kan een reden zijn. Er zijn inderdaad meer mensen die het zwaar hebben maar elk individu is anders en niemand heeft hetzelfde referentiekader.
Dus conclusie een groep kan je nooit vergelijken met 1 individu.
Dat het de reden is weet niemand, eveneens of hij gewoon een spectaculaire zelfmoord wou hebben.
Speculaties zal je altijd vinden het is humane nature, als mensen zouden stoppen met ernaar te vragen zou de krant het ook niet meer aanreiken.
Dat is wel waar, eigenlijk zeg ik hier in feite ook wat ik denk. Maar ik vind het alsnog walgelijk dat mensen op TV (overal eigenlijk) medeleven krijgen met deze Karst. Hij was in mij ogen niks anders dan een brute moordenaar, en die titel heeft hij in mijn ogen ook verdiend.
Polivy schreef:@Adil, en ik vind het kortzichtig en ergens ook wel triest dat sommige mensen niet verder kunnen en willen kijken dan hun neus lang is en blijkbaar geen respect voor een mensenleven hebben dat ze zo hard zijn tegenover anderen. Je hoeft hem niet de leukste persoon op aarde te vinden, maar ook hij had familie, gevoelens en emoties.
Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. Vind het ook altijd opvallend dat je regelmatig ziet dat de emoties van betrokkenen milder zijn naar een 'dader' toe, dan die van het 'publiek'.
Alet74 schreef:Adil18: kan me wel voorstellen dat je het niet begrijpt dan men medeleven heeft met de dader. Dat heb ik ook niet. Op het moment dat iemand weloverwogen (denk ik) besluit door een mensenmenigte heen te rijden met alle gevolgen van dien, dan kan ik daar geen begrip voor opbrengen, hoe erg het leven van die persoon ook is, alle begrip en medeleven houdt bij mij dan op. Hij had toch kunnen beseffen hoe erg het voor alle omstanders, hun familie e.d., maar ook zijn familie enzo zou zijn? Ik weet niet of ik hier milder over zou denken als het mijn directe omgeving had geraakt. Misschien wel, misschien niet. Tuurlijk had de dader emoties, maar ik kan geen respect opbrengen voor iemand die tot zo'n daad overgaat.
Ik snap trouwens nog steeds niet hoe iemand kan denken een bus hard te kunnen raken met zo'n kabouterauto. Het is meer een zelfmoordactie met slachtoffers onderweg dan een aanslag op het koningshuis wat zich in bus bevond.
Adil18 schreef:Polivy schreef:@Adil, en ik vind het kortzichtig en ergens ook wel triest dat sommige mensen niet verder kunnen en willen kijken dan hun neus lang is en blijkbaar geen respect voor een mensenleven hebben dat ze zo hard zijn tegenover anderen. Je hoeft hem niet de leukste persoon op aarde te vinden, maar ook hij had familie, gevoelens en emoties.
Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. Vind het ook altijd opvallend dat je regelmatig ziet dat de emoties van betrokkenen milder zijn naar een 'dader' toe, dan die van het 'publiek'.
Waarom dan kortzichtig? Er zijn genoeg mensen die het misschien nog wel veel zwaarder hebben dan Karst! Ik ken ook iemand die vorig jaar zijn vrouw verloor en nu met twee dochters alleen zit, en hij is sinds twee maanden werkeloos i.v.m. de crisis. Die man staat desalniettemin behoorlijk positief in het leven en probeert van alles het beste te maken...Hij gaat in ieder geval niet in zijn auto zitten en willekeurig mensen doodrijden omdat hij zich het pispaaltje van de maatschappij en misschien van god voelt...
Polivy schreef:Ik vind dit echt ver gaan wat je zegt hoor Adil. Je weet niet eens wat de aanleiding precies is geweest, hoe deze meneer zicht heeft gevoeld... Niets. En de één kan meer handlen dan de ander. Dat is deels geloof ik ook genetisch bepaald. En dan zijn er nog zoveel andere factoren die een rol spelen, persoonlijkheid, directe mensen in je omgeving, etc etc. Dochters bv kunnen een enorme drijfveer zijn (mijn stiefvader kwam ook op jonge leeftijd alleen te staan met twee kleine kinderen toen zijn vrouw overleed), maar als deze meneer bv een vriendin had gehad, dan had het weer heel anders kunnen zijn. Er zijn zoveel onzekere factoren en ik vind het inderdaad kortzichtig om zo hard te oordelen over een man terwijl je eigenlijk niets weet.
Polivy schreef:Ik vind dit echt ver gaan wat je zegt hoor Adil. Je weet niet eens wat de aanleiding precies is geweest, hoe deze meneer zicht heeft gevoeld... Niets. En de één kan meer handlen dan de ander. Dat is deels geloof ik ook genetisch bepaald. En dan zijn er nog zoveel andere factoren die een rol spelen, persoonlijkheid, directe mensen in je omgeving, etc etc. Dochters bv kunnen een enorme drijfveer zijn (mijn stiefvader kwam ook op jonge leeftijd alleen te staan met twee kleine kinderen toen zijn vrouw overleed), maar als deze meneer bv een vriendin had gehad, dan had het weer heel anders kunnen zijn. Er zijn zoveel onzekere factoren en ik vind het inderdaad kortzichtig om zo hard te oordelen over een man terwijl je eigenlijk niets weet.
detour schreef:Denk je serieus dat het brein van een mens zo simpel werkt?...
We weten niet meer van het verleden van de dader, daarbij is de ene gevoeliger om zo door te slaan dan de ander, daarbij is biochemie een bizar iets in de hersenen van een mens.![]()
Vind dat je het zo wel heel simpel stelt.
Alsof dit de extreme vorm is van dit vb van frustratie agressie : Omdat een kind geen ijsje krijgt trapt het zijn moeder.
Polivy schreef:@Adil, en ik vind het kortzichtig en ergens ook wel triest dat sommige mensen niet verder kunnen en willen kijken dan hun neus lang is en blijkbaar geen respect voor een mensenleven hebben dat ze zo hard zijn tegenover anderen.
Polivy schreef:Dat weet ik niet
Polivy schreef:maar ook voor die Tim vind ik het erg triest. Dat iemand zo doordraait dat hij tot dit soort acties overgaat, allen maar (meestal) voor een stuk aandacht en erkenning dat men ook nog bestaat. Dan ben je echt diep gegaan. Dan voel je je compleet waardeloos en dat ontstaat niet zomaar.
Ik snap niet dat mensen niet eens de andere kant er van kunnen zien.
Polivy schreef:Ik snap ergens wil dat mensen zo primitief reageren zoals jij je uitdrukt en anderen ook, (zoals dat ze hem liever dood zien etc, op het moment dat hij nog leeft)
Polivy schreef:maar ik vind het meer bewonderingswaardig als je ook kunt kijken naar een andere kant. Ik vond het een heel mooi gebaar van die vrouw in Huissen die een bos bloemen voor de deur van deze meneer heeft gelegd. Er bestaat meer dan één kant van het verhaal. Het gaat om meerdere personen, en deze meneer die de oorzaak is van het geheel was ook maar een mens. Het is wel een mensenleven wat hier ook verloren is gegaan.
Polivy schreef:Je kunt wel heel makkelijk zeggen: zoek dan hulp, maar sommige mensen kunnen dit niet of wat dan ook. Ik ben ook op het randje depressief geweest. Hulp zoeken is een enorm grote stap.