Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

8nnemiek schreef:Makkelijk gezegd dat iedereen dan maar in loondienst moet gaan werken, maar er is nu al een groot tekort aan vakmensen. We moeten nu juist mensen stimuleren om als ZZP’er te gaan werken.
8nnemiek schreef:Makkelijk gezegd dat iedereen dan maar in loondienst moet gaan werken, maar er is nu al een groot tekort aan vakmensen. We moeten nu juist mensen stimuleren om als ZZP’er te gaan werken.
nps schreef:8nnemiek schreef:Makkelijk gezegd dat iedereen dan maar in loondienst moet gaan werken, maar er is nu al een groot tekort aan vakmensen. We moeten nu juist mensen stimuleren om als ZZP’er te gaan werken.
Als er zo’n vraag is aan vakmensen kunnen die ook best in loondienst, toch? Voor de werkgever is een ZZP’er wel de lusten, niet de lasten. Voelt soms ook wat alsof werkgevers graag hun snor drukken qua verantwoordelijkheid.
En herkenbaar over werk vinden, zo gaat het bij mij ook. Altijd via via. Voor starters inderdaad lastig, maar denk dat de markt ook best verzadigd is qua fotografie?

fransje23 schreef:8nnemiek schreef:Makkelijk gezegd dat iedereen dan maar in loondienst moet gaan werken, maar er is nu al een groot tekort aan vakmensen. We moeten nu juist mensen stimuleren om als ZZP’er te gaan werken.
Nee, het beleid is nu omgedraaid omdat het vaak sprake was van een verkapte dienstverband.
Daar heb je als fotograaf misschien niet zo snel last van maar in de bouw wel.
Blue_Eyes schreef:Nee, ik zit in de KOR omdat ik niet meer uren kan werken door lichamelijke problemen, ik mijn beroep nooit zo flexibel zou kunnen uitvoeren in loondienst en boven de KOR-grens uitkomen me ontzettend veel administratief werk op zou leveren.
Ik heb nog nooit een dag in de bijstand gezeten, mijn man verdient meer dan genoeg om het van te redden zonder mijn inkomen, maar ik wil ook gewoon werken. Zo lang als dat op deze manier lukt, waarom zou ik dan meer moeten werken?
Kinke schreef:purny schreef:Gemiddelde CAO verhoging is ook ongeveer 6 a 7% per jaar.
nou...hier per 1-1: 35,00 bruto per maand erbij en op 1 juli maar liefst 1,25% en in 2025 noppes
MarlindeRooz schreef:Blue_Eyes schreef:Nee, ik zit in de KOR omdat ik niet meer uren kan werken door lichamelijke problemen, ik mijn beroep nooit zo flexibel zou kunnen uitvoeren in loondienst en boven de KOR-grens uitkomen me ontzettend veel administratief werk op zou leveren.
Ik heb nog nooit een dag in de bijstand gezeten, mijn man verdient meer dan genoeg om het van te redden zonder mijn inkomen, maar ik wil ook gewoon werken. Zo lang als dat op deze manier lukt, waarom zou ik dan meer moeten werken?
Dat hoeft toch ook niet? Dat is ook niet het hele punt en daar is de KOR mede voor bedoeld. Wat niet betekent dat het opgehoogd hoeft te worden.
8nnemiek schreef:MarlindeRooz schreef:Dat hoeft toch ook niet? Dat is ook niet het hele punt en daar is de KOR mede voor bedoeld. Wat niet betekent dat het opgehoogd hoeft te worden.
Ik vind het nogal oneerlijk dat mensen als blue_eyes daardoor elk jaar minder over houden. Er zijn zo veel mensen die graag wat willen werken, maar steeds minder winst kunnen maken doordat die grens niet gewoon met de inflatie mee stijgt.

MarlindeRooz schreef:Waarom is het oneerlijk dan? Belasting betalen hoort bij de samenleving.
8nnemiek schreef:Best een interessant idee! Wij hebben hier gister wat over zitten filosoferen en het is volgens ons geen opzet dat er geen inflatiecorrectie wordt toegepast. Dan zou je verwachten dat de KOR verlaagd werd; zelfstandigenaftrek wordt immers ook elk jaar verlaagd om ondernemen en loondienst meer gelijk te trekken. Dus zou geen slapende honden wakker maken en blij zijn met 20K.Dat ze de grens voor de KOR maar eens verhogen.. Die staat al 6 jaar vast, terwijl de inflatie torenhoog is.
8nnemiek schreef:De KOR is steeds bedoeld geweest om administratieve lasten te verlichten voor heel kleine ondernemers. Dat het voor sommige ondernemers financieel voordelig uitpakt is een fijn neveneffect voor hen.Het punt is dat de KOR een stimulering hoort te zijn, zodat het gunstiger is om parttime een eigen bedrijfje te runnen dan fulltime in de bijstand. Maar dat is dus al lang niet meer zo.
Zodra je uit de KOR gaat daalt je omzet van 20.000 naar 16.000 per jaar, dus je moet direct al flink veel meer verdienen/langer werken om quitte te spelen.