Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:13

Die is al vervallen in 2012.
Zij kunnen een beroep doen op de bijstand of een gemeentelijke regeling.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:18

Makkelijk gezegd dat iedereen dan maar in loondienst moet gaan werken, maar er is nu al een groot tekort aan vakmensen. We moeten nu juist mensen stimuleren om als ZZP’er te gaan werken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:25

Oh ik lees dat er de komende jaren nog op bezuinigt gaat worden…

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:40

8nnemiek schreef:
Makkelijk gezegd dat iedereen dan maar in loondienst moet gaan werken, maar er is nu al een groot tekort aan vakmensen. We moeten nu juist mensen stimuleren om als ZZP’er te gaan werken.

Als er zo’n vraag is aan vakmensen kunnen die ook best in loondienst, toch? Voor de werkgever is een ZZP’er wel de lusten, niet de lasten. Voelt soms ook wat alsof werkgevers graag hun snor drukken qua verantwoordelijkheid.

En herkenbaar over werk vinden, zo gaat het bij mij ook. Altijd via via. Voor starters inderdaad lastig, maar denk dat de markt ook best verzadigd is qua fotografie?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 14:19

8nnemiek schreef:

Ik begreep juist dat de vakmensen uit de zorg en bouw juist liever weer in loondienst gingen dan ZZP er blijven. Zekerheid qua pensioen en arbeidsongeschiktheid is wel prettig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 14:42

nps schreef:
8nnemiek schreef:

Als er zo’n vraag is aan vakmensen kunnen die ook best in loondienst, toch? Voor de werkgever is een ZZP’er wel de lusten, niet de lasten. Voelt soms ook wat alsof werkgevers graag hun snor drukken qua verantwoordelijkheid.

En herkenbaar over werk vinden, zo gaat het bij mij ook. Altijd via via. Voor starters inderdaad lastig, maar denk dat de markt ook best verzadigd is qua fotografie?

In de zorg zijn mensen als zzp-er gaan werken, omdat zij meer konden verdienen, zeker als je niets opzij zet voor AOV en pensioen, maar vooral omdat zij dan veel meer zelf hun werktijden kunnen bepalen. Geen weekenddienst, geen nachtdienst enz.
Door de strengere controle op de wet DBA zijn veel werkgevers gestopt met het gebruik maken van zzp-ers en gaan mensen weer in loondienst.
Persoonlijk vind ik dat een goede zaak.
Een arts of verpleegkundige kan gewoon in loondienst.
Voor het opvullen van roosterproblemen kun je gebruik maken van een interne flexibele schil (flexpool) of uitzendbureau.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 15:01

Ik begrijp de hele discussie niet rondom de Kor en dat je anders de bijstand weer in moet. Hoezo? Je kunt toch ook parttime een dienstverband aan gaan? Een beetje je eigen broek ophouden kan toch geen kwaad?

Prima dat je van je hobby je beroep wil maken, maar als het niet loont, zul je andere keuzes moeten maken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 15:19

Goed zijn in een ding betekent niet dat je een goede ondernemer bent. En dus ook geen geschikte. Er zijn mensen die echt heel getalenteerd zijn maar geen gevoel hebben voor marktwerking, marketing en ondernemerschap. Er zijn mensen met matige vaardigheden die goede ondernemers zijn. :)

Ondernemer zijn is leuk en lekker vrijheid enzo. Maar het is ook echt heel erg ongeschikt voor velen.

Ik zie in mijn werk heel veel mensen die de administratie niet aankunnen. En dat ze alles uitgeven waardoor ze geen geld hebben voor de vpb / ib / voorbelasting / btw. En dan gaat het hard hoor.

Ton per jaar omzetten en toch in de schulden raken is geen uitzondering. Mensen denken omzet = winst = mijn salaris. :=

Ik vind dus absoluut niet dat de KOR opgerekt moet worden. Als het je fulltime inkomen is dan hoort belasting afdragen daarbij. Daarbij kan btw je ook geld opleveren. Het is ook 21% “korting” op materiaal, auto’s, machines en brandstof. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:54

Mijn praktijkervaring is dat vooral mensen die niet echt hoeven te leven van hun werkzaamheden in de KOR gaan.
Pedicure met praktijk aan huis, schoonmaker met nog twee opdrachtgevers etc

Nu heb ik vooral contact met ondernemers die meer omzet hebben dan 20.000. Wil niet zeggen dat hun resultaat ook hoger is dan 20.000.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:56

8nnemiek schreef:

Nee, het beleid is nu omgedraaid omdat het vaak sprake was van een verkapte dienstverband.

Daar heb je als fotograaf misschien niet zo snel last van maar in de bouw wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 17:09

fransje23 schreef:
8nnemiek schreef:

Nee, het beleid is nu omgedraaid omdat het vaak sprake was van een verkapte dienstverband.

Daar heb je als fotograaf misschien niet zo snel last van maar in de bouw wel.

En in de zorg!
Het is gewoon schijnzelfstandigheid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 17:11

Klopt en dat heeft weinig met ondernemen te maken. :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 14:02

Nee, ik zit in de KOR omdat ik niet meer uren kan werken door lichamelijke problemen, ik mijn beroep nooit zo flexibel zou kunnen uitvoeren in loondienst en boven de KOR-grens uitkomen me ontzettend veel administratief werk op zou leveren.
Ik heb nog nooit een dag in de bijstand gezeten, mijn man verdient meer dan genoeg om het van te redden zonder mijn inkomen, maar ik wil ook gewoon werken. Zo lang als dat op deze manier lukt, waarom zou ik dan meer moeten werken?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 14:08

Blue_Eyes schreef:
Nee, ik zit in de KOR omdat ik niet meer uren kan werken door lichamelijke problemen, ik mijn beroep nooit zo flexibel zou kunnen uitvoeren in loondienst en boven de KOR-grens uitkomen me ontzettend veel administratief werk op zou leveren.
Ik heb nog nooit een dag in de bijstand gezeten, mijn man verdient meer dan genoeg om het van te redden zonder mijn inkomen, maar ik wil ook gewoon werken. Zo lang als dat op deze manier lukt, waarom zou ik dan meer moeten werken?

Dat hoeft toch ook niet? Dat is ook niet het hele punt en daar is de KOR mede voor bedoeld. Wat niet betekent dat het opgehoogd hoeft te worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 18:22

Kinke schreef:
purny schreef:
Gemiddelde CAO verhoging is ook ongeveer 6 a 7% per jaar.

nou...hier per 1-1: 35,00 bruto per maand erbij en op 1 juli maar liefst 1,25% en in 2025 noppes

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar binnen de rijksoverheid is het vaak 6 a 7%.

Neemt niet weg dat het heel weinig is in bepaalde sectoren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 20:46

Juval: Mag ik jou iets vragen mbt kopen bij een boer?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 08:13

MarlindeRooz schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat hoeft toch ook niet? Dat is ook niet het hele punt en daar is de KOR mede voor bedoeld. Wat niet betekent dat het opgehoogd hoeft te worden.

Ik vind het nogal oneerlijk dat mensen als blue_eyes daardoor elk jaar minder over houden. Er zijn zo veel mensen die graag wat willen werken, maar steeds minder winst kunnen maken doordat die grens niet gewoon met de inflatie mee stijgt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 09:34

8nnemiek schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik vind het nogal oneerlijk dat mensen als blue_eyes daardoor elk jaar minder over houden. Er zijn zo veel mensen die graag wat willen werken, maar steeds minder winst kunnen maken doordat die grens niet gewoon met de inflatie mee stijgt.

Waarom is het oneerlijk dan? Belasting betalen hoort bij de samenleving. Daarbij is het eigen keuze om onder die 20.000 te blijven zoals ik het lees. Dat mag, maar dan hoort dat er wel bij. :)

Ondernemen is een keuze hé. Er wordt echt vaak gedaan alsof het heilig is maar dit zijn typische nadelen van ondernemerschap.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 09:49

purny schreef:
Juval: Mag ik jou iets vragen mbt kopen bij een boer?

ja hoor

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:14

MarlindeRooz schreef:
Waarom is het oneerlijk dan? Belasting betalen hoort bij de samenleving.

Dat klopt, en ook als klein ondernemer betaal je gewoon inkomstenbelasting enzo.
Maar met een laag inkomen, of dat nu een uitkering of minimumloon of uit eigen bedrijf is, betaal je gewoon weinig belasting. Dat vinden we allemaal prima, toch?
De KOR gaat puur over het afdragen van BTW.
Het is toch niet verkeerd om mensen te stimuleren om te blijven werken en groeien, door die druk van de btw en extra administratie en gedoe wat weg te nemen voor de laagste lonen?

Ondernemen is een keuze ja, maar lang niet iedereen kan in loondienst werken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:11

Ja en naar mijn mening is die 20.000 grens een goede stimulatie om te groeien en meer te verdienen. :)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 17:08

8nnemiek schreef:
Dat ze de grens voor de KOR maar eens verhogen.. Die staat al 6 jaar vast, terwijl de inflatie torenhoog is.
Best een interessant idee! Wij hebben hier gister wat over zitten filosoferen en het is volgens ons geen opzet dat er geen inflatiecorrectie wordt toegepast. Dan zou je verwachten dat de KOR verlaagd werd; zelfstandigenaftrek wordt immers ook elk jaar verlaagd om ondernemen en loondienst meer gelijk te trekken. Dus zou geen slapende honden wakker maken en blij zijn met 20K.

Sinds vorig jaar is de KOR overigens wel soepeler: nog maar een jaar eruit en de EU-KOR biedt ook perspectieven.

8nnemiek schreef:
Het punt is dat de KOR een stimulering hoort te zijn, zodat het gunstiger is om parttime een eigen bedrijfje te runnen dan fulltime in de bijstand. Maar dat is dus al lang niet meer zo.

Zodra je uit de KOR gaat daalt je omzet van 20.000 naar 16.000 per jaar, dus je moet direct al flink veel meer verdienen/langer werken om quitte te spelen.
De KOR is steeds bedoeld geweest om administratieve lasten te verlichten voor heel kleine ondernemers. Dat het voor sommige ondernemers financieel voordelig uitpakt is een fijn neveneffect voor hen.

Als iemand in de bijstand zit en een eigen bedrijf wil starten biedt het Bbz goede mogelijkheden om dat te realiseren. Doel is dan wel een levensvatbaar bedrijf en dat betekent een omzet van meer dan 20K.

Wanneer je uit de KOR gaat blijft je omzet exact gelijk. Je had alleen een belastingvoordeel omdat voor jou bruto=netto gold. Dat valt dan weg en dus zul je wat meer omzet moeten maken om hetzelfde eraan over te houden. Maar als ik het goed begrijp maak je zelf geen gebruik meer van de KOR en kom je op voor anderen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 17:58

purny schreef:
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar binnen de rijksoverheid is het vaak 6 a 7%.

Neemt niet weg dat het heel weinig is in bepaalde sectoren

Maar de CAO Rijksambtenaren is niet echt de gemiddelde CAO :o

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 18:05

Ik had hier ook wel iets verwacht over de niet kloppende cv van Van Berkel. Ik snap echt niet hoe zoiets maar kan in zulke functies.

Hoe kun je nou ooit hebben gedacht dat je geen HBO maar een Universitaire studie hebt gedaan? Echt heel ongeloofwaardig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 18:09

Ja ik snap dat ook nooit, zoiets komt altijd uit.