Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 16:03

Tjeezes dat moet toch ook ongelooflijk onhandig en oncomfortabel zijn zeg, zo'n gigantische bak in je nek

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 16:05

Freddi is gezenderd in Dresden.
Citaat:
Look who is back!

We schreven er al over in onze nieuwsbrief van augustus 2024. De gezenderde wolf in die eerder werd gesignaleerd in Drenthe had de naam Freddie. Vandaag is er weer een gezenderde wolf vastgelegd op beeld.
Mogelijk gaat het om dezelfde.

De zenders zijn aangebracht bij een project van de TU-Dresden. De gezenderde wolf kreeg de naam Freddie.

Filmpje via link
https://www.facebook.com/share/v/15HTMm ... tid=wwXIfr
Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 16:15

Mogelijk?

Hoezo mogelijk gaat het om dezelfde?

Als die gezenderd is, moeten ze dat toch kunnen zien ahv die data of het dezelfde is of niet?
Wat heeft zenderen anders voor nut?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 16:18

tienus63 schreef:
Tot dusver zijn het nog wel behoorlijk halsbanden met dito zenders.

Freddyi, afgelopen winter in zo Drenthe
[ Afbeelding ]

https://lc.nl/friesland/heerenveen/Geze ... 29144.html

Ik ben wel benieuwd naar route van Freddi.
Hij is blijkbaar ook in Friesland geweest.

hoe hebben ze dat daar gedaan dat zenderen?
En dan vooral het vangen?
Weet je dat toevallig?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 16:19

Het bleek dezelfde te zijn geweest.

Deze wolf is gezenderd door TU Dresden.
Ik weet niet of dat de enige instantie in Duitsland is die zenders aanbrengt bij wolven.

Maar Duitsland is op dit moment wel het enige land dat wolven zendert.

Ik google even verder voor jouw vraag DP, volgens mij vangen/verdoven en dan zender om de nek knopen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 16:29

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 16:31

De gezenderde wolven in Duitsland werden gevangen met een pootstrik.
Als ze in de strik vast zitten, werd er automatisch gebeld door de betreffende strik en kregen de onderzoekers een signaal.
Daarna werd de wolf zo snel mogelijk verdoofd en kreeg ie zijn zender om.
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 16:35

Citaat:
16 oktober 2025
Wolven kunnen een goudmijntje worden voor de Hoge Veluwe
Wij boekten een nacht in een hotel op de Veluwe. De namiddag voor en de ochtend na de hotelnacht maakten we wandelingen door bossen en heiden. We hoopten zwijnen te zien, herten en wolven, maar we zagen slechts een ree en een buizerd. Maar het gaat minder om het zien dan om de mogelijkheid van het zien.

De avondzon scheen laag onder een strakblauwe hemel langs de boomtoppen – het gouden uur duurde twee uur. ’s Morgens kwam de zon scharlakenrood op, achter donkere dennen. De eerste zonnestralen zetten de boomtoppen in een oranje gloed. De volgende zonnestralen toverden een regenboog tevoorschijn, zoals je maar zelden een regenboog ziet.

We speurden ’s avonds de heidevelden af op wolven en zwijnen. ’s Morgens hoopten we hun gedaanten op het pad te zien opdoemen uit de schemer. Maar de enige zoogdieren die we zagen waren soortgenoten. Mensen.

Ze fietsten over een fietspad. We dachten dat het sportieve forenzen waren: e-fietsende ouderen zijn zelden zo vroeg op pad. We zagen ook wandelaars. Ze liepen allemaal dezelfde kant op als wij. Drie van hen holden zelfs, een telescoop in de hand, verrekijkers om de hals. Daar was vast een wolf gezien of een zeldzame vogel.

Toen het lichter werd, zagen we dat de fietsers ook kijkers en camera’s droegen. We kwamen bij een heuveltop waarop ze zich verzamelden. Er was ook een groepsexcursie met boswachter. De mensen kwekten wel maar groetten niet, op één na. Die had een kwartier eerder wolven gezien in de verte. De anderen verheugden zich waarschijnlijk net als wij op een tochtje door de wildernis met hopelijk een wolf, en belandden in een groepsattractie.

Zo’n excursie met Natuurmonumenten duurt twee uur en kost maar 7 euro 50. Daar verdient de organisatie niets aan. Wolven zouden nochtans een goudmijntje kunnen worden, Yellowstone wordt doorsneden door files van motorhomes met wolftoeristen die tientallen euro’s entree betalen. De Hoge Veluwe zou er rijk aan kunnen worden, maar bestrijdt wolven liever.

Wij keken van onze Veluwse heuvel in de verte uit op een plek die kort ervoor door wolf toeristen was verstoord, en die nu afgesloten was.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... e=facebook

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17j4r1 ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 16:37

Dankjewel beide voor de info :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 16:54

Citaat:
16 oktober 2025
Provincies moeten voor iedere probleemwolf vergunning blijven aanvragen

Voor iedere individuele wolf die problemen veroorzaakt, moeten provincies een aparte vergunning aan blijven vragen. Demissionair staatssecretaris Jean Rummenie (BBB) wilde via een wet regelen dat provincies kunnen werken met een 'koepelvergunning' (één vergunning die voor meerdere toekomstige incidenten met probleemwolven en in probleemsituaties zou kunnen worden ingezet). De bewindspersoon schrapt dat onderdeel van een wet die nog langs de Eerste en Tweede Kamer moet.

Dat doet Rummenie op advies van de afdeling advisering van de Raad van State, de hoogste bestuursrechter in Nederland. Provincies (Gedeputeerde Staten) moeten daardoor in de toekomst over iedere wolf beslissen of er een vergunning kan komen voor afschot.
Kinderen beschermen

Rummenie kreeg 437 zienswijzen op het nieuwe ontwerpbesluit, dat regelt dat de status van wolven in Nederland van 'strikt beschermd' naar 'beschermd' gaat. De zienswijzen komen van voor- en tegenstanders van wolven. Zo maken indieners zich zorgen over de veiligheid van kinderen, wat in strijd zou zijn met Europese wetgeving. Maar er komen ook reacties binnen van mensen die vinden dat Rummenie het afschieten van probleemwolven te makkelijk maakt, terwijl het dier een beschermde soort is.

De Raad van State merkte op dat de definitie van een probleemwolf in de wet van Rummenie onduidelijk is. Rummenie wil daar niet in mee en schrijft aan de Tweede Kamer: 'De criteria van deze definities kunnen op onderdelen worden verduidelijkt, maar blijven inhoudelijk grotendeels ongewijzigd. Zij zijn ontleend aan de interventierichtlijnen van de provincies en worden nu ook al toegepast in de praktijk.'

Het gaat om wolven die structureel vee aanvallen of mensen lastig vallen, Rummenie verruimt met zijn wet de huidige regelgeving. Momenteel mag er één probleemwolf in Nederland worden afgeschoten van de rechter, in de provincie Utrecht.

https://www.veld-post.nl/artikel/137770 ... 2wewGPuNbg

https://www.facebook.com/share/p/17ZNvM ... tid=wwXIfr

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 17:55

Ik zie wel eens op tv natuurdocumentaires uit het buitenland waarin allerlei wilde dieren met dergelijke zenders om te zien zijn.Het lijkt mij heel oncomfortabel en erg belastend voor die dieren. Je wilt zelf toch ook niet zo'n groot geval om je nek wat je niet kunt afdoen. En wat als het gaat knellen en schuren? Zelfs paarden kunnen erg last krijgen van een simpel halster en dat is smaller en zonder kast eraan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 17:59

Er zit 1 "voordeel" aan die zenders voor de pro-wolfers: Deze wolven kunnen niet meer illegaal weggedaan worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 18:06

Nee, daarom is de weerstand ook niet zo goed te begrijpen, enkel als ze dondersgoed weten dat die dieren teveel uitspoken om daarna nog eng draagvlak te hebben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 18:18

anjali schreef:
Er zit 1 "voordeel" aan die zenders voor de pro-wolfers: Deze wolven kunnen niet meer illegaal weggedaan worden.

Kan nog prima, alleen je moet wat creatiever zijn. Op je eigen erf schieten is niet zo handig dan. :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 18:53

Citaat:
16 oktober 2025/Beetsterzwaag/Friesland
Hardloopster (37) oog in oog met wolf
BEETSTERZWAAG - De 37-jarige Baukje uit Beetsterzwaag kwam donderdagochtend rond 09.30 uur oog in oog te staan met een wolf. Ze was aan het hardlopen toen het dier plotseling opdook langs het Schuinpad, in het bos achter Manage onder de Linde.

Even daarvoor zag ze nog twee reeën oversteken. "Ik tocht noch: wat is it hjir moai," vertelt ze. Niet veel later stond er op zo'n tien à vijftien meter afstand een wolf, half verscholen in het bos. "Hy seach my bloedstollend oan."

Huis in de buurt

De wolf rende via de bosjes haar kant op, waarop Baukje zich achteruit begon te bewegen. "Doe't er my net mear sjen koe troch in grutte kuilbaal, bin ik begûn te rinnen." Bij een huis in de buurt belde ze aan. Gelukkig trof ze daar een vrouw die op dat moment de paarden aan het voeren was. De wolf is daarna niet meer gezien.

"Ik bin net gau bang," zegt ze, verwijzend naar haar ervaringen met wilde dieren tijdens het wonen in Canada. "Mar yn Nederlân witst net oft it in gewoane wylde wolf is of yn mei onnatuurlijk gedrag."

Hoewel Baukje zich rustig hield, gaf de confrontatie wel een flinke adrenaline boost. "Ik bin wol even goed skrokken," zegt ze.

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/82468/Hardloopster_(37)_oog_in_oog_met_wolf.html?fbclid=IwY2xjawNeANxleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBEd2tZNldtc2Izd1lzSzlkAR5ICUZ_5xdEm1DvmITB2NCbg_h1mI8ZP3zB4Av6tXvALfrt8-pVvzXwrPVtng_aem_A3M5nNxvjxA8P460yQThO

https://www.facebook.com/share/p/1ChMJ6 ... tid=wwXIfr

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 19:02

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 19:12

FriesWytske schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=r147_3DiyvE

Ze gaan het in november over de wolf hebben. En hebben daar 1 van de wolvenliefhebbers uitgenodigd, die ook wolvenexcursies organiseert.

Bij 20 minuten stippen ze wolf even aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 19:46

anjali schreef:
Ik zie wel eens op tv natuurdocumentaires uit het buitenland waarin allerlei wilde dieren met dergelijke zenders om te zien zijn.Het lijkt mij heel oncomfortabel en erg belastend voor die dieren. Je wilt zelf toch ook niet zo'n groot geval om je nek wat je niet kunt afdoen. En wat als het gaat knellen en schuren? Zelfs paarden kunnen erg last krijgen van een simpel halster en dat is smaller en zonder kast eraan.

Er is zeker kans op verwondingen door die zenderhalsbanden. Is ook gedocumenteerd, dus nee ook zender heeft vraagteken bij diervriendelijk. Wond onder/tegen halsband blijft irriteren en mogelijk infecteren zolang de oorzaak blijft en die banden controleren op problemen qua dragen is nu eenmaal lastig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 19:51

Ik zie in die studies zelfs damhertkalfjes met die gele flappers van koeienkalveren in. Die dingen zijn echt veel en veel te groot, ook dat ze gewoon een rustend kalf die dingen indoen vind ik ongehoord, met drie man er bij. Hindes met enorme halsbanden om, die veel te ruim zitten, dood link. Echt serieus, waarom moet het allemaal onderzocht.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 20:05

tienus63 schreef:
Laat een eigenaar van op een sterk op een wolfgelijkende hond, nu gewoon een halsband of tuigje aan zijn hond doen.
Of het nu een grauwe herder, husky, Saarloos is.

Volgens mij wachten eigenaren als jij beschrijft er gewoon op hoe lang het duurt voordat er een melding van wolf gezien daar en daar komt.

Tegen de tijd dat de wolf echt beheert mag worden, dan kunnen ze de hond wel ineens een halsband oid om doen.

Mijn pup wordt minimaal wekelijks voor wolf uit gemaakt...hij is 85% zwart ofzo...ik heb niet de illusie dat een halsband het idee van mensen veranderd. Ergens schrik ik er van hoeveel mensen het roepen en denken dat een Duitse herdershond op een wolf lijkt.. hij loopt overigens buiten vrijwel altijd met een blauwe reflectie halsband aan.

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 20:10

Die mensen zou ik naar specsavers sturen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 20:36

Zo’n wolf wil ik wel! :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 20:38

Citaat:
16-10-2025 NL Reeds 6 pony’s slachtoffer in oktober‼️

En we zitten pas halverwege de maand!!!
Zie de BIJ12-lijst onder kopje: "Overzicht schademeldingen".

https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/wol ... de-melden/

6) 14-10-2025 Nunspeet Gelderland 1 Pony('s) dood

5) 07-10-2025 Hulshorst Gelderland 1 Pony('s) dood

4) 07-10-2025 Hulshorst Gelderland 1 Pony('s) dood

3) 06-10-2025 Nieuwehorne Fryslân 1 Pony('s) dood

2) 04-10-2025 Ermelo Gelderland 1 Pony('s) geëuthanaseerd

1) 03-10-2025 Donkerbroek Fryslân 1 Pony('s) dood

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Afbeelding
Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/17SrzJ ... tid=wwXIfr

tienus63