Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:36

In Zweden momenteel veel drugsbendes en overvallen, in Noorwegen enorm veel drugsgebruik. Ook daar is het niet allemaal fantastisch. Voor werkenden is het over het algemeen prima, maar toch veel ellende onder de jeugd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:46

prompter schreef:
In Zweden momenteel veel drugsbendes en overvallen, in Noorwegen enorm veel drugsgebruik. Ook daar is het niet allemaal fantastisch. Voor werkenden is het over het algemeen prima, maar toch veel ellende onder de jeugd.

Veel voor Noorwegen en Zweden. Vergelijk die cijfers vooral met Amerika.

En volgens mij is dit wel een deel van het probleem, dat we zo gewend zijn aan een soort 'alles is relatief'-verhaal dat we niet meer kunnen zien dat er echt grote en objectieve verschillen zijn tussen samenlevingen. En dat het echt heel overduidelijk is dat een goed bestuur dat gelijkwaardigheid, rechtvaardigheid, goede kansen en kwaliteit voorop stelt, veel beter is dan uitgaan van het verhaal van strijd en concurrentie en straf en wraak dat men in de VS zo graag gelooft.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:08

Shadow0 schreef:
nps schreef:
Wanneer economie en geld bóven het belang van de burger wordt gesteld. In Scandinavie zie je de andere kant - met juist veel overheidsbemoeienis, zeer goede arbeidsvoorwaarden (1 jaar kindverlof, gedeeld door mama én papa!!) de burgers betere voorzieningen hebben en altijd en overal de meest blije lijstjes aanvoeren.

En bij die 'overheidsbemoeienis' is nog op te merken dat de VS bijvoorbeeld een justitieel apparaat en gevangeniswezen kent dat ordegroottes groter is dan in Scandinavie. Dat is ook overheidsbemoeienis. Ook in allerlei andere opzichten lees ik soms met verbazing hoe verregaand allerlei inperkingen kunnen zijn in het ''land of the free." (Nu is daar natuurlijk al helemaal niets 'free's meer aan, maar daarvoor waren veel dingen die wij normaal vinden daar ook allang al ingeperkt.)

Dat ook nog eens. En dit is súper actueel, want vrijheiden voor vrouwen mbt abortus, hoe men hun gezin wil indelen (same sex, etc) worden verregaand ingeperkt in Amerika as we speak. Met ook verregaande politieke inmenging in bedrijven qua personeelsbeleid. Maar dat heeft weer meer met (christelelijk) conservatisme te maken, wat vaker hand in hand gaat met rechts economisch beleid, maar niet altijd. In Nederland is dat een stuk minder aan de orde (gelukkig).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:12

prompter schreef:

Dat. Vergelijk het met Amerika - die een gigantische opoidencrisis heeft. Check bijvoorbeeld de verhalen over de zombies in Kensington, waar hele volksstammen op straat staan te wiegen en in tenten wonen. Ongekend bij ons. Uit de statistieken blijkt keer op keer dat Scandinavie koploper is op alle relevante gebieden voor burgers (geluksgetal, criminaliteit, geweld, polarisatie). Amerika is dan weer koploper op dood door pistoolgeweld (gun violence, ik weet even de vertaling niet ;)). Tuurlijk, criminaliteit is overal, en ongelukkige mensen ook. Zelfs in Scandinavia. Maar het verschill tussen en Amerika is statistisch zeer significant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:27

nps schreef:
prompter schreef:

Dat. Vergelijk het met Amerika - die een gigantische opoidencrisis heeft. Check bijvoorbeeld de verhalen over de zombies in Kensington, waar hele volksstammen op straat staan te wiegen en in tenten wonen. Ongekend bij ons. Uit de statistieken blijkt keer op keer dat Scandinavie koploper is op alle relevante gebieden voor burgers (geluksgetal, criminaliteit, geweld, polarisatie). Amerika is dan weer koploper op dood door pistoolgeweld (gun violence, ik weet even de vertaling niet ;)). Tuurlijk, criminaliteit is overal, en ongelukkige mensen ook. Zelfs in Scandinavia. Maar het verschill tussen en Amerika is statistisch zeer significant.

Ja, maar wij zitten in NL. Niet in de VS.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:30

Maar het is wel een goede vergelijking San.

Het economisch beleid VS zie je dan als VVD (neo liberaal). Het economisch beleid van de Scandinavische landen als GL/PvdA (sociaal).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:33

Tango1979 schreef:

Het economisch beleid VS zie je dan als VVD. Het economisch beleid van de Scandinavische landen als GL/PvdA

Hmm, nee dat vind ik eigenlijk niet. Het hele sociale stelsel is er compleet anders. Sowieso is er in de VS heel veel verschil tussen de staten qua wet- en regelgeving en voorzieningen, wat in Texas kan, is bijvoorbeeld in Californië ongehoord en andersom.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:39

_San87_ schreef:
Tango1979 schreef:

Het economisch beleid VS zie je dan als VVD. Het economisch beleid van de Scandinavische landen als GL/PvdA

Hmm, nee dat vind ik eigenlijk niet. Het hele sociale stelsel is er compleet anders. Sowieso is er in de VS heel veel verschil tussen de staten qua wet- en regelgeving en voorzieningen, wat in Texas kan, is bijvoorbeeld in Californië ongehoord en andersom.

Voor economisch beleid maakt dat niet zoveel uit. Staten met het meest liberale (en conservatieve) economische beleid zijn ook meteen de armste staten met de slechtste voorzieningen en de kortste levensverwachting. Het dus juist een heel goed voorbeeld wat economisch beleid betekent voor de gemiddelde burger. Omdat je niet alleen de staten tegen elkaar weg kunt vergelijken (hoe democratischer, hoe beter staten scoren qua armoede, levensverwachtingen en geluk), maar ook Amerika als geheel tov landen met een meer sociaal (zoals Tango aangeeft) GL/PvdA economisch beleid met strengere regelgeving voor bedrijven. Lang verhaal kort - er zijn genoeg voorbeelden in de wereld die laten zien wat bepaalde types economisch beleid doen voor levensgeluk, niveau van basisvoorzieningen en doen voor de minder bedeelde burgers. Neoliberaal is beter voor bedrijven dan voor burgers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:46

nps schreef:
_San87_ schreef:

Voor economisch beleid maakt dat niet zoveel uit. Staten met het meest liberale (en conservatieve) economische beleid zijn ook meteen de armste staten met de slechtste voorzieningen en de kortste levensverwachting. Het dus juist een heel goed voorbeeld wat economisch beleid betekent voor de gemiddelde burger. Omdat je niet alleen de staten tegen elkaar weg kunt vergelijken (hoe democratischer, hoe beter staten scoren qua armoede, levensverwachtingen en geluk), maar ook Amerika als geheel tov landen met een meer sociaal (zoals Tango aangeeft) GL/PvdA economisch beleid met strengere regelgeving voor bedrijven. Lang verhaal kort - er zijn genoeg voorbeelden in de wereld die laten zien wat bepaalde types economisch beleid doen voor levensgeluk, niveau van basisvoorzieningen en doen voor de minder bedeelde burgers. Neoliberaal is beter voor bedrijven dan voor burgers.

Dat snap ik. Maar naar mijn mening is de VS daarin geen vergelijking, alleen al omdat er in de VS per staat al enorme verschillen zijn. Misschien wanneer je NL zou vergelijken met de staat Californië, heb je een punt. Maar je kunt NL niet vergelijken met een Texas of Mississipi, bijvoorbeeld. Die kant gaan we imo ook niet op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:46

nps schreef:
prompter schreef:

Daarom is het ook zo belangrijk dat we stoppen met achter de VS aan te lopen. Het is een doodlopende weg waarin we al te ver zijn mee gegaan. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Dus hopen dat we hier nu in staat zijn een andere weg in te slaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:11

Ik vind het ook niet te vergelijken. Scandinavië is niet het paradijs, al hebben veel mensen het goed. Maar als ik moest kiezen verhuis ik liever naar Noorwegen dan naar de VS. Echter, ik heb het hier heel goed, ik hoef helemaal nergens anders heen. Ik wil alleen hier een regering met toekomstvisie, niet met kortetermijndoelen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:11

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Toch is een goed bedrijfsklimaat de eerste en belangrijke stap naar een goede economie.

Dat is het niet en dat levert de VVD ook niet.

Citaat:
Als bedrijven het goed hebben heeft de burger het ook goed, hebben bedrijven het zwaar, dan vallen er klappen. Mensen worden ontslagen, de hand gaat op de knip en voor je het weet daalt de economie en dus ook de belasting inkomsten, terwijl er meer mensen afhankelijk zijn van steun.

Dat is niet hoe het werkt: want heel veel bedrijven betalen nauwelijks belastingen, en wentelen alle nadelen af op onze maatschappij terwijl ze juist niet zoveel goeds voor de burgers bieden. Neem supermarkten: winsten tot in de hemel, maar het werk moet gedaan worden door tieners die met regelmaat hun rechten worden ontzegd.

Juist een goede sociale samenhang (in allerlei opzichten, dus goede infrastructuur, goede opleidingen, goede sociale voorzieningen) maken dat een samenleving goed functioneert, en dat daarin ook veel gebeurt. Niet per se door 'bedrijven' maar vooral door mensen.

Citaat:
Het geld bij de rijken halen klinkt fantastisch, maar als het bedrijf in Nederland niet voldoende omzet draait verdwijnt het toch echt uit het land.

Ja, oftewel: al die moeite die we hebben gedaan om het die bedrijven naar de zin te maken, en vervolgens gaan ze alsnog weg zodra ze kunnen.

Het is veel zinniger om je samenleving in samenhang op te bouwen.

Jij denkt dat bedrijven niet het belangrijkste zijn voor de maatschappij? Waar denk je dat het overheidsgeld vandaan komt? Wie betalen de lonen van werknemers? Wie zorgen voor productie van voedsel goederen en diensten? Kun jij 100% zelfvoorzienend leven zonder bedrijven die in jouw benodigdheden voorzien? Hoeveel mensen kunnen niet zonder steun van de overheid?

Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid, zorgen dat de burger aan het werk kan en zorgen direct en indirect voor het totale overheidsbudget. Dus wat versta jij onder nauwelijks belasting betalen?

De bedrijven die uit Nederland verdwijnen doen dit niet omdat ze dat willen, maar omdat productie door hoge onkosten niet meer rendabel is. En ja, personeel werkt ook niet voor niets, die willen eind van de rit ook gewoon hun salaris. Dat gaat alleen niet lukken als er niet voldoende winst wordt gemaakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:21

Euh, wie zorgen ervoor dat bedrijven überhaupt kunnen draaien? Dat zijn de werknemers. En de consument.

Het een kan niet zonder het ander. En als je werknemers niet gezond en blij zijn, heb je als bedrijf een zware kluif. Als de consument niks koopt, ben je klaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:52

_San87_ schreef:
Dat snap ik. Maar naar mijn mening is de VS daarin geen vergelijking, alleen al omdat er in de VS per staat al enorme verschillen zijn. Misschien wanneer je NL zou vergelijken met de staat Californië, heb je een punt. Maar je kunt NL niet vergelijken met een Texas of Mississipi, bijvoorbeeld. Die kant gaan we imo ook niet op.

Die kant gaan we zeker wel op! Meerdere politieke partijen halen zowel hun economische visie als hun propaganda uit de VS en de VVD zeker. Er is zelfs al veel ingevoerd, bijvoorbeeld onze zorgverzekering: hoewel dat (nog) niet de uitwassen heeft die de VS heeft, kent het inmiddels de meeste aspecten. Het enige wat nodig is om dat uit de hand te laten lopen is meer tijd, waarin de grenzen steeds weer een beetje worden opgeschoven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:54

Volgend jaar komen er nog meer belastingen bij, plastic afval gaat ook betaald worden door burger.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:58

Cer schreef:
prompter schreef:
De VVD heeft ook goed op de centjes gepast, waardoor in Coronotijd de ondernemers hun personeel konden blijven betalen en er een groot en kostbaar vaccinatieprogramma in no time uit de grond gestampt kon worden. En ik vond dat ze onder Rutte ook steeds meer belang gingen hechten aan klimaat en milieu, zoals de pot voor boeren die wilden stoppen en een stikstofminister. Door Yesilgoz weer aan de kant geschoven.

Dit is ook wat er bij mij is blijven hangen..

En qua zorg, als mensen aangeven dat de zorg duurder is geworden of wegbezuinigd is, is vaak het antwoord “nee, de kosten zijn hoger want we worden ouder/ mankeren meer/ willen meer laten genezen”.. ik weet niet precies wat wijsheid is qua zorg, zoals het nu is of met een ziekenfonds zoals het was (en dan hoge premies voor mensen die boven een inkomensgrens zaten, zoiets was het)

Wat ik me van dat laatste kan herinneren is dat we vrij onbekommerd naar een arts konden (en dat was ook gelijk het probleem, het ziekenhuis zat op zondag vol met verkouden mensen, volgens de verhalen) ipv dat ik nu kijk wat handig is qua eigen risico en dat ik moet studeren op vergoedingen..

In die tijd kreeg je ziekenfonds als je onder de inkomensgrens zat en dan betaalde je vrij weinig premie via je loonstrook. Er waren toen ook beperkingen op de zorg die je dan kreeg en was er meer gelaagdheid in het systeem. Als ziekenfondspatient kreeg je goedkopere zorg terwijl je als particulier verzekerde betere zorg, meer tijd en een betere plek in het ziekenhuis kreeg en wachtlijsten niet van toepassing waren. We denken er vaak met weemoed aan terug, maar het was een systeem van classificatie en dat moet een doorn in het oog geweest zijn van iedereen die links van het midden zat qua opvattingen. Met een voordeel: als je boven de norm ging verdienen dan moest je naar een particuliere verzekering en daar ging je meer voor betalen. Dat scheelde zomaar 100 gulden of meer per maand. Dat strookte dan weer wel met betalen naar draagkracht.

Ongeveer 20 jaar geleden is dit omgegooid en werd gekozen voor een systeem dat voor iedereen gelijk is en dat iedereen hier ook ongeveer hetzelfde voor betaalt voor het verplichte deel. Je mag bijverzekeren zoveel je wil, maar het levert je geen voordelen meer op in kwaliteit van de zorg. Dit systeem is vanuit dat oogpunt eerlijker, maar het bleek wel weer noodzakelijk om toeslagen te geven aan de lagere inkomensgroepen vanwege juist weer de draagkracht. Maar: iedereen krijgt dezelfde zorg en het onderscheid tussen rijken en armen is daarmee verdwenen.

We hebben wel een nieuw probleem gekregen en dat is verzekeraars een te vette vinger in de pap hebben waardoor kosten ook onbeheersbaar worden. De verzekeraars willen dat echter nog niet toegeven, maar het zou wel heel veel schelen voor de premiebetalers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:59

journee schreef:
Jij denkt dat bedrijven niet het belangrijkste zijn voor de maatschappij?

Inderdaad. Ik denk dat mensen het belangrijkst zijn in de maatschappij. Zonder mensen geen maatschappij.

En de taken die verricht worden om als samenleving te functioneren noemen we meestal werk, maar dat hoeft niet eens vormgegeven te worden in bedrijven.

Citaat:
Dus wat versta jij onder nauwelijks belasting betalen?

Ik versta er onder dat ze weinig belasting betalen.

Citaat:
De bedrijven die uit Nederland verdwijnen doen dit niet omdat ze dat willen, maar omdat productie door hoge onkosten niet meer rendabel is. En ja, personeel werkt ook niet voor niets, die willen eind van de rit ook gewoon hun salaris. Dat gaat alleen niet lukken als er niet voldoende winst wordt gemaakt.

Geloof die onzin toch niet. Als een bedrijf uit Nederland weggaat is omdat ze het ergens anders goedkoper kunnen maken en zo dus meer winst weg kunnen sluizen dat niet naar ons gaat, en ook niet naar de werknemers in dat andere land. Het personeel krijgt aan het eind van de rest dus niks, dat staat gewoon op straat. De overheid krijgt ook niks, want de belasting wordt niet betaald. De winsten gaan naar het buitenland.

En de investeringen die wij als samenleving hebben gedaan om bv de infrastructuur op orde te krijgen zodat die bedrijven konden floreren, dat waarderen die bedrijven voor zolang als het nuttig was, maar je krijgt er niet per se iets voor terug.

Om dat tegen te gaan is het juist belangrijk dat we niet afhankelijk worden van grote bedrijven maar weeer veel meer dingen kleinschalig en lokaal maken. Dan zouden we bijvoorbeeld weer zelf medicijnen kunnen maken, zodat we niet afhankelijk hoeven te zijn van de productie in China of India. Dan behouden we onze kennis en mogelijkheden, en houden mensen dus werk die nu werkloos raken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:05

Veronica2 schreef:
Maar: iedereen krijgt dezelfde zorg en het onderscheid tussen rijken en armen is daarmee verdwenen.

Alleen is dat onderscheid allang weer teruggebracht, want mensen met minder geld zijn aangewezen op een natura-polis wat betekent dat je in de wachtlijstzorg komt, terwijl mensen met meer geld een vrije keuze-polis kunnen kiezen en daarmee ook bij snelle klinieken terecht kunnen. En ook als ze geen volledige vergoeding krijgen op sommige onderdelen kunnen ze dat vaker zelf betalen en daarmee toch zorg ontvangen, terwijl de mensen zonder geld op de wachtlijst blijven staan. (En meer indirecte effecten ook: als je geld hebt kun je makkelijker verder reizen, bij mensen met weinig geld ontstaan er al vrij snel praktische en financiele barrieres.)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:09

nps schreef:
In Amerika zie je heel goed wat verregaande vrijheid voor bedrijven betekent voor de burger - hard werken voor weinig, slechte arbeidsvoorwaarden, milieu wat gesloopt wordt en slechte basisvoorzieningen, veel polarisatie, grote kloof arm en rijk. Dat veel vrijheid en een gunstig bedrijfsklimaat automatisch goede dingen betekent voor de burger is gewoon echt níet waar. Wanneer economie en geld bóven het belang van de burger wordt gesteld. In Scandinavie zie je de andere kant - met juist veel overheidsbemoeienis, zeer goede arbeidsvoorwaarden (1 jaar kindverlof, gedeeld door mama én papa!!) de burgers betere voorzieningen hebben en altijd en overal de meest blije lijstjes aanvoeren. Dus we wéten allang welk soort economisch beleid over het algemeen het beste is voor de gemiddelde burger.

Wat versta jij precies onder slechte arbeidsvoorwaarden in Amerika? Ze zijn anders dan bij ons in NL, maar dat komt doordat Amerika geen verzorgingsstaat is zoals we die in NL kennen. Het allergrootste verschil is hoe en hoeveel belasting er wordt betaald, met name op arbeid. In Scandinavie ook, maar daar ligt de belastingdruk dan juist weer hoger voor de burgers. Dus als ik jouw post goed begrijp dan ben jij juist voorstander van het verhogen van alle belastingen voor burgers ??

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:14

BigOne schreef:
Volgend jaar komen er nog meer belastingen bij, plastic afval gaat ook betaald worden door burger.

Denk dubbel zelfs. want de prijzen zijn al omhoog gegaan door de plastictaks. Die gaat er vast niet meer af.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:15

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:
Maar: iedereen krijgt dezelfde zorg en het onderscheid tussen rijken en armen is daarmee verdwenen.

Alleen is dat onderscheid allang weer teruggebracht, want mensen met minder geld zijn aangewezen op een natura-polis wat betekent dat je in de wachtlijstzorg komt, terwijl mensen met meer geld een vrije keuze-polis kunnen kiezen en daarmee ook bij snelle klinieken terecht kunnen. En ook als ze geen volledige vergoeding krijgen op sommige onderdelen kunnen ze dat vaker zelf betalen en daarmee toch zorg ontvangen, terwijl de mensen zonder geld op de wachtlijst blijven staan. (En meer indirecte effecten ook: als je geld hebt kun je makkelijker verder reizen, bij mensen met weinig geld ontstaan er al vrij snel praktische en financiele barrieres.)

Klopt hoor, mensen met geld kunnen meer zelf betalen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:23

Winged schreef:
BigOne schreef:

Denk dubbel zelfs. want de prijzen zijn al omhoog gegaan door de plastictaks. Die gaat er vast niet meer af.

En er blijft net zo veel plastic komen. Want bedrijven douwen ons de plastic verpakkingen gewoon door de strot en dat blijven ze doen. Koop je bijvoorbeeld een USB stick, dan zit daar een gigantische plastic verpakking omheen, die thuisgekomen er alleen maar met een goede schaar om weg kan om het plastic vervolgens rechtstreeks in de kliko te kunnen smijten.

Ook bij de dagelijkse boodschappen komt er een grote hoeveelheid plastic mee naar huis dat je vervolgens allemaal weer weg moet gooien.

Dit soort belastingen helpen zeer weinig met het terugdringen van plastic. Het zijn voornamelijk melkkoetjes en maken het leven nog duurder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:23

Veronica2 schreef:
Wat versta jij precies onder slechte arbeidsvoorwaarden in Amerika?

Ik zou daaronder verstaan:
- dat veel mensen ver onder het bestaansminimum komen zelfs als ze een fulltime baan vervullen
- op elk moment ontslagen kunnen worden voor bijna alle redenen (en de paar beschermingen die er zijn zoals gender, seksualiteit of afkomst zijn nu ook vrij betekenisloos)
- lange werkdagen en weinig vrij
- omdat er weinig bescherming tegen ontslag is, veel informele druk om lang te werken

Citaat:
Ze zijn anders dan bij ons in NL, maar dat komt doordat Amerika geen verzorgingsstaat is zoals we die in NL kennen.

Het is niet alleen anders. Het is ook aantoonbaar, ondubbelzinnig, aanzienlijk slechter, wat leidt tot veel armoede maar bijvoorbeeld ook veel gezondheidsproblemen die daar rechtstreeks een gevolg van zijn. (Ploegendiensten bijvoorbeeld zijn heel ongezond, en langdurige diensten met te weinig tijd om te eten ook, en toch is dat ongeveer de norm.)

Citaat:
In Scandinavie ook, maar daar ligt de belastingdruk dan juist weer hoger voor de burgers. Dus als ik jouw post goed begrijp dan bij jij juist voorstander van het verhogen van alle belastingen voor burgers ??

De uiteindelijk ervaren belastingdruk is in Scandinavie niet zoveel hoger en in de VS niet zoveel lager. En als je de kosten voor niet-belastingen meetelt die wel je inkomen opeten is het duidelijk dat je beter afbent als dingen gewoon vanuit de belastingen goed geregeld worden, dan als je overal extra 'fees' voor moet betalen.

Maar het is een standaardtrucje om te doen alsof burgers slechter af zijn met hogere belastingen. Dat is alleen maar een probleem als je daar niets voor terugkrijgt (zoals in de VS.) Maar als je een goedfunctionerende maatschappij creeert uit die belastingen, met goede scholen en goede zorg en goede infrastructuur en een goed sociaal vangnet, dan geeft dat een vrijheid en onbezorgdheid die je nooit kunt ervaren in een land waar je zo onvoorstelbaar makkelijk aan de grond komt als bijvoorbeeld de VS. (Maar... nogmaals: in Nederland gebeurt dit ook steeds makkelijker want we gaan in teveel opzichten dezelfde kant uit.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:27

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:
Wat versta jij precies onder slechte arbeidsvoorwaarden in Amerika?

Ik zou daaronder verstaan:
- dat veel mensen ver onder het bestaansminimum komen zelfs als ze een fulltime baan vervullen
- op elk moment ontslagen kunnen worden voor bijna alle redenen (en de paar beschermingen die er zijn zoals gender, seksualiteit of afkomst zijn nu ook vrij betekenisloos)
- lange werkdagen en weinig vrij
- omdat er weinig bescherming tegen ontslag is, veel informele druk om lang te werken

Maar dat willen heel veel Nederlanders ook heel graag. Heel hard werken voor de rijken en zelf op een houtje bijten zomder enige bescherming. Daarom stemmen veel mensen ook VVD. Ze vinden het geweldig om uitgebuit te worden.

Want laten we eens eerlijk wezen. Hoeveel mensen met een middeninkomen stemmen toch VVD?

Ik kan het haast niet meer uitstaan wanneer Yeşilgöz weer eens het woord hardwerkende Nederlamder in haar momd neemt. Want als je kijkt wat ze voor de hardwerkende Nederlander gedaan heeft is dat bitter weinig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:39

Ik heb een middeninkomen en stem VVD. Wat is daar in hemelsnaam zo gek aan? Of "stemde" moet ik zeggen, want ik vind Yesilgoz op de verkeerde weg zitten.

Oh ik zie dat ik toch boven de grens van een middeninkomen zit als ik de tabellen bekijk. Maar ik ben gewoon in loondienst bij een lokaal bedrijf, ik ben geen medisch specialist of zo.
Laatst bijgewerkt door prompter op 30-04-25 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt