Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:33

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:57

journee schreef:
10 jaar geleden waren dat er ongeveer 550. Omdat de afgelopen jaren vooral veel kleinere melkveehouders zijn gestopt, verwacht ik dat dit aantal ongeveer gelijk is gebleven.

Volgens deze link (https://agrimatie.nl/SectorResultaat.as ... torID=2245) zijn er nu ongeveer 15000 melkveebedrijven in Nederland, dus ongeveer 5% van de bedrijven zou dan interesse hebben in de METZ. Dat lijkt me geen oplossing dan, tenzij je naar landelijke opschaling van bedrijven wil.

Overigens zie je in de grafiek in de link dat het aantal melkveehouderijen in 25 jaar is gehalveerd en het aantal koeien vrijwel gelijk is gebleven. Maken de melkveehouders zich daar geen zorgen over?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:52

irmaz schreef:
journee schreef:
10 jaar geleden waren dat er ongeveer 550. Omdat de afgelopen jaren vooral veel kleinere melkveehouders zijn gestopt, verwacht ik dat dit aantal ongeveer gelijk is gebleven.

Volgens deze link (https://agrimatie.nl/SectorResultaat.as ... torID=2245) zijn er nu ongeveer 15000 melkveebedrijven in Nederland, dus ongeveer 5% van de bedrijven zou dan interesse hebben in de METZ. Dat lijkt me geen oplossing dan, tenzij je naar landelijke opschaling van bedrijven wil.

Overigens zie je in de grafiek in de link dat het aantal melkveehouderijen in 25 jaar is gehalveerd en het aantal koeien vrijwel gelijk is gebleven. Maken de melkveehouders zich daar geen zorgen over?

https://www.melkvanhetnoorden.nl/melken-voeren/lely-sphere-geschikt-voor-heel-verschillende-bedrijven/
Volgens bovenstaande link loopt er al een pilot bij bedrijven vanaf 40 koeien. Ook rabobank en campina zijn bereid 96 bedrijven te helpen met de aanschaf. Al 600 bedrijven hebben interesse getoond, dus misschien gaat dit best nog wat worden in de toekomst.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:39

irmaz schreef:
journee schreef:

Die zijn er genoeg. Maar de grote schreeuwers hebben de overhand, zoals met alles.

Meerdere zeggen dat ze nooit melkquotum hadden moeten afschaffen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:57

Benzz schreef:
Ik zat al op mijn handen Karl. Maar in juval haar wereld bestaan alleen melkkoeien. En dat terwijl ze uit een heel ander leven komt.

En dat is precies het probleem in de landbouw: geen inzicht in de generalieke problemen, alleen maar vanuit het ikzelf.

Dat is een beetje de omgekeerde wereld..
want “we” mogen nergens generaliseren, behálve blijkbaar ineens wel als het boeren, agrariërs en landbouw betreft. Dan gooien we wel alles op 1 hoop.

Moet je eens met asielzoekers proberen.. of uitkeringsgerechtigden, of mensen met overgewicht. Nee daar zijn individuen ineens wel belangrijk.. maar bij boeren …

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:22

Net op radio1 een verslag van de bijeenkomst van NSC van gisteravond, waarbij uitleg werd gegeven over het staken van de onderhandelingen. De reden was puur het twijfelen aan de rechtsstatelijkheid van PVV. Geen woord over de financiële tegenvallers die eerst als reden werden genoemd. Mijn verwarring is nu compleet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:18

journee schreef:
irmaz schreef:

https://www.melkvanhetnoorden.nl/melken-voeren/lely-sphere-geschikt-voor-heel-verschillende-bedrijven/
Volgens bovenstaande link loopt er al een pilot bij bedrijven vanaf 40 koeien. Ook rabobank en campina zijn bereid 96 bedrijven te helpen met de aanschaf. Al 600 bedrijven hebben interesse getoond, dus misschien gaat dit best nog wat worden in de toekomst.

Dus jij ziet de toekomst in het halveren van het aantal melkveehouders? Want dat moet gebeuren om stallen met minstens 200 melkkoeien te krijgen.

MEZT zelf zegt dat het systeem pas (financieel) interessant wordt vanaf 200 koeien. Het gemiddelde aantal koeien op dit moment is iets van 110 koeien. Dat moet dan naar 200 koeien. De kans dat er totaal in Nederland in de toekomst 2x zo veel koeien gaan komen in vrijwel nul (mijn inschatting) dus de enige manier is de koeien van boer 1 onderbrengen bij boer 2 en boer 1 moet wat anders gaan doen.

Er blijven dan nog ongeveer 7500 melkveehouders in Nederland waarvan ongeveer de helft minder dan 200 koeien hebben (gemiddeld in Nederland is dan 200 koeien). De markt in Nederland is dus maximaal 3750 stuks MEZT machines. Dat wordt nooit massaproduktie dus die machines worden op termijn ook niet goedkoper.

Dat er pilots lopen zegt niks over dat ze op termijn betaalbaar worden of dat ze werken. Pilots worden meestal betaald met veel subsidiegeld. En dat een systeem werkt in een stal met 40 koeien is absoluut geen garantie dat die ook werkt in een stal met 200 koeien :o

Ik ben techneut en ik zou niks liever willen dat er een goede technische oplossing kwam maar een (betaalbare) technische optie zonder de kwaliteit van leven van koeien aan te tasten acht ik het weinig succesvol om die richting in te slaan. Daarbij wil ik wel zeggen dat ik koeien 24/7 in een stal geen kwaliteit van leven vind voor deze dieren.

Dit systeem is vooral interessant voor de vleesopfok-industrie, dus de VanDrie-groep https://www.vandriegroup.com/nl/.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:30

prompter schreef:
Net op radio1 een verslag van de bijeenkomst van NSC van gisteravond, waarbij uitleg werd gegeven over het staken van de onderhandelingen. De reden was puur het twijfelen aan de rechtsstatelijkheid van PVV. Geen woord over de financiële tegenvallers die eerst als reden werden genoemd. Mijn verwarring is nu compleet.

Wat ik leuk vond aan de aankondiging van de avonden was: 'We gaan met elkaar in gesprek.'

....misschien waren de aanwezige leden vooral in de rechtstatelijkheid geïnteresseerd....?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:07

Janneke2 schreef:
prompter schreef:

Wat ik leuk vond aan de aankondiging van de avonden was: 'We gaan met elkaar in gesprek.'

....misschien waren de aanwezige leden vooral in de rechtstatelijkheid geïnteresseerd....?
Dat ´we gaan met elkaar in gesprek´-gevoel had ik gisteravond bij het zien van de livestream van de bijeenkomst. Korte lijnen, eerlijke verhaal vertellen. Vond het heel verhelderend. Ook leuke vragen :) Hier het linkje https://www.youtube.com/watch?v=Rwhpjz5w2eI

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:39

journee schreef:

Het probleem is dat de agrarische industrie ons veertig jaar lang verteld heeft dat we rustig mogen gaan slapen, want zij zorgen er wel voor dat het probleem opgelost wordt met technologische innovaties. Maar we zijn dus ondertussen veertig jaar verder, de wal keert het schip en die geruststellende woorden bleken alleen maar sprookjes voor het slapen gaan te zijn.

Als agrarische sector zal je echt moeten gaan accepteren dat het geloof in een technologische oplossing niet meer voldoende is en dat de rest van de samenleving meer van de agrarische sector verwacht. En het verhaal is heel simpel, er zijn grenzen aan de groei en dat betekent dat als bedrijven stoppen, dat het volume van die bedrijven van de markt moet en dat het niet meer overgenomen kan worden door de overige bedrijven. De afgelopen twintig jaar is het aantal bedrijven in de agrarische sector gehalveerd en dat werd door de overige bedrijven nooit als een probleem gezien, want dat gaf hun de kans om te groeien. Als je het toen geen probleem vond dat andere bedrijven moesten stoppen, dan hoeft het nou geen probleem te zijn. En als andere bedrijven nu niet meer kunnen groeien omdat hun rechten nu van de markt gehaald worden, dan zal je dat echt moeten gaan accepteren als sector, wan het sprookje van technologische oplossingen is ondertussen wel gepasseerd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:10

irmaz schreef:
journee schreef:

Dus jij ziet de toekomst in het halveren van het aantal melkveehouders? Want dat moet gebeuren om stallen met minstens 200 melkkoeien te krijgen.

MEZT zelf zegt dat het systeem pas (financieel) interessant wordt vanaf 200 koeien. Het gemiddelde aantal koeien op dit moment is iets van 110 koeien. Dat moet dan naar 200 koeien. De kans dat er totaal in Nederland in de toekomst 2x zo veel koeien gaan komen in vrijwel nul (mijn inschatting) dus de enige manier is de koeien van boer 1 onderbrengen bij boer 2 en boer 1 moet wat anders gaan doen.

Er blijven dan nog ongeveer 7500 melkveehouders in Nederland waarvan ongeveer de helft minder dan 200 koeien hebben (gemiddeld in Nederland is dan 200 koeien). De markt in Nederland is dus maximaal 3750 stuks MEZT machines. Dat wordt nooit massaproduktie dus die machines worden op termijn ook niet goedkoper.

Dat er pilots lopen zegt niks over dat ze op termijn betaalbaar worden of dat ze werken. Pilots worden meestal betaald met veel subsidiegeld. En dat een systeem werkt in een stal met 40 koeien is absoluut geen garantie dat die ook werkt in een stal met 200 koeien :o

Ik ben techneut en ik zou niks liever willen dat er een goede technische oplossing kwam maar een (betaalbare) technische optie zonder de kwaliteit van leven van koeien aan te tasten acht ik het weinig succesvol om die richting in te slaan. Daarbij wil ik wel zeggen dat ik koeien 24/7 in een stal geen kwaliteit van leven vind voor deze dieren.

Dit systeem is vooral interessant voor de vleesopfok-industrie, dus de VanDrie-groep https://www.vandriegroup.com/nl/.

Ik ben benieuwd hoe je deze conclusie trek naar aanleiding van het artikel dat ik plaatste?
Omdat het artikel er juist over gaat dat de machine geschikt is voor alle soorten (melk) veehouders, van klein tot groot en van extensief tot intensief?

En ja, het kost geld (zoals alles) maar zowel campina als de rabobank en de overheid lijken open te staan om een steentje bij te dragen? En met de huidige stikstof problemen zouden toch alle mogelijke oplossingen die het probleem kunnen verkleinen serieus moeten worden bekeken, nietwaar?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:21

Ik ben het zeker eens met de kritiek op : "de god die technologie heet gaat alles oplossen".
Ook omdat het neerkomt op hetzelfde blijven doen en andere resultaten verwachten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:22

In principe ben ik trouwens voor méér boeren.
Met als het over melkvee gaat, relatief kleine bedrijven. Plus een politieke oplossing dat dit financieel te doen is. (Zonder 'oplossingen' waar alleen agrarische techneuten beter van worden en bijvoorbeeld geld voor 'landschapsbeheer' is dat wel te doen.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:34

journee schreef:
Ik ben benieuwd hoe je deze conclusie trek naar aanleiding van het artikel dat ik plaatste?
Omdat het artikel er juist over gaat dat de machine geschikt is voor alle soorten (melk) veehouders, van klein tot groot en van extensief tot intensief?

En ja, het kost geld (zoals alles) maar zowel campina als de rabobank en de overheid lijken open te staan om een steentje bij te dragen? En met de huidige stikstof problemen zouden toch alle mogelijke oplossingen die het probleem kunnen verkleinen serieus moeten worden bekeken, nietwaar?

Van de site van MEZT zelf. Onderstaande quote heb ik van die site gecopieerd.

En dat Campina en de Rabobank! bij willen dragen is in mijn ogen een grote waarschuwing. Deze bedrijven zijn er juist verantwoordelijk voor dat er nu zulke grote problemen zijn. Campina wil zo veel mogelijk melk voor een zo laag mogelijke prijs, de Rabobank investeert liever in machines dan in mensen.

Denk eens goed na, doordat melkkoeien houden maar in relatief kleine aantallen kan heeft het inkomen van een boer grote invloed op de prijs van de melk. Minder boeren met meer koeien per boerderij geeft dus een lagere melkprijs. Kun je een boer wegsaneren dan krijg je een aardige investeringsruimte om machines aan te schaffen en nog weer een cent van de kostprijs van melk af te halen.

irmaz schreef:
Van de eerder genoemde METZ machine kwam ik dit tegen:
Citaat:
Voor 1000-1500 euro per “koeplaats” kun je met ons apparaat de stikstofdiscussie goeddeels oplossen. De Mezt-oplossing past het best bij een wat grotere veehouderij. Voor een melkveehouder met tweehonderd koeien is dat een investering van twee tot drie ton.

Hoeveel melkveehouders hebben 200 of meer koeien?

Het zal best dat de MEZT machine technisch geschikt is voor alle soorten melkveehouderijen maar financieel dus niet.

Ik heb trouwens nog nergens kunnen vinden hoe de machine werkt, alleen iets wazigs dat het met electro-chemische processen alle problemen op gaat lossen. Dus ik ben erg benieuwd...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:09

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:56

journee schreef:
irmaz schreef:
Ik heb trouwens nog nergens kunnen vinden hoe de machine werkt, alleen iets wazigs dat het met electro-chemische processen alle problemen op gaat lossen. Dus ik ben erg benieuwd...

Weten hoe iets werkt is inderdaad wel handig voor je ergens een conclusie over trekt. In deze link wordt de werking enigszins uitgelegd.
https://www.change.inc/agri-food/deze-machine-haalt-stikstof-direct-uit-mest-oplossing-voor-de-stikstofcrisis-boeren-38531

In dit geval niet persé nodig, financieel komen we er al niet uit (tenzij we dus de helft van de melkveehouders hun boerderij af willen nemen. Wat ik niet wil) :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:21

Twee groepen Eritreers met elkaar aan het ruziën… er moet uit andere steden ME gehaald worden, in de buurt geldt een nood bevel.. er gaat van alles in de fik (politie auto, touringcar, gebouwen..)

ME grijpt in met traangas bij rellen groepen Eritreeërs in Den Haag, politieauto's in brand https://www.nu.nl/binnenland/6301958/me ... brand.html

En blijkbaar nemen ze hun binnenlands conflict mee naar andere landen
(Zie ook Stuttgart enige tijd geleden)
Is Eritrea stoking conflicts between its migrants abroad? – DW – 09/18/2023

Ik snap dan wel dat bijv de pvv voet aan de grond krijgt .. je zal er wonen …

https://x.com/bobhgl/status/17589319117 ... G5G19VnRVg

https://x.com/bobhgl/status/17589325733 ... G5G19VnRVg

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:54

Eh, niet iedere Hagenees is zo dom om op een partij te stemmen die niets doet, hè.

In Haag hebben ze Richard de Mos, niet mijn vriendje en hij opereeert op het scherpst van de snede -
maar hij spant zich tenminste ECHT in voor zijn electoraat.

(Daar zou die malle pvv nog iets van kunnen leren...!)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:04

Janneke2 schreef:
Eh, niet iedere Hagenees is zo dom om op een partij te stemmen die niets doet, hè.

In Haag hebben ze Richard de Mos, niet mijn vriendje en hij opereeert op het scherpst van de snede -
maar hij spant zich tenminste ECHT in voor zijn electoraat.

(Daar zou die malle pvv nog iets van kunnen leren...!)

Een keer op hem gestemd maar nooit meer. De dingen waar hij voor stond heeft ie niet voor elkaar gekregen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:06

Cer schreef:
Twee groepen Eritreers met elkaar aan het ruziën… er moet uit andere steden ME gehaald worden, in de buurt geldt een nood bevel.. er gaat van alles in de fik (politie auto, touringcar, gebouwen..)

ME grijpt in met traangas bij rellen groepen Eritreeërs in Den Haag, politieauto's in brand https://www.nu.nl/binnenland/6301958/me ... brand.html

En blijkbaar nemen ze hun binnenlands conflict mee naar andere landen
(Zie ook Stuttgart enige tijd geleden)
Is Eritrea stoking conflicts between its migrants abroad? – DW – 09/18/2023

Ik snap dan wel dat bijv de pvv voet aan de grond krijgt .. je zal er wonen …

https://x.com/bobhgl/status/17589319117 ... G5G19VnRVg

https://x.com/bobhgl/status/17589325733 ... G5G19VnRVg

Ja, dat is poedersuiker!

Maar hoe gaat de PVV dit probleem dan oplossen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:20

Ik heb geen flauw idee,
Maar het is wel koren op hun molen.. dat is wat ik ermee bedoel.

Ik zal eens googlen hoe GL erop reageert.. of misschien zijn er berichten van andere partijen ..
de reacties onder de berichten zijn wel vrij duidelijk

Politie auto die uitbrand
https://x.com/shunyaa00/status/17589493 ... G5G19VnRVg

Gezelligheid

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:24

Cer schreef:
Ik zal eens googlen hoe GL erop reageert.. of misschien zijn er berichten van andere partijen ..

Dat 'koren op hun molen' kan ik plaatsen.
"De reacties onder de berichten" wat men 'sociale' media noemt, lees ik niet en het interesseert me ook maar matig.
(Googlen op reacties van GL...??? Wat wil je weten?
Waarom zou je zoeken...?)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:30

https://www.omroepwest.nl/nieuws/480730 ... n-den-haag

Waarom ik zou zoeken?
Dat ik dat moet uitleggen..

Ik zie nu De Mos en Wilders reageren.. de rest niet. Dus ik zoek of ze reageren.. als er een soort lokale burger oorlog uitbreekt lijkt mij dat de politiek reageert..
maar goed, ik hoor de sirenes hier voorbij komen.. als je ze niet hoort is t ook een soort ver van mn bed show natuurlijk

Jullie snappen toch niet hoe t land zo kan verrechtsen met al die domme mensen die geen verstand hebben van politiek en niet zouden moeten mogen stemmen.. nou, ik denk onder andere hierom :j ik denk dat die daar in de buurt wonen … bijvoorbeeld
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-02-24 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:31

Cer schreef:
Ik heb geen flauw idee,
Maar het is wel koren op hun molen.. dat is wat ik ermee bedoel.

Politie auto die uitbrand
https://x.com/shunyaa00/status/17589493 ... G5G19VnRVg

Gezelligheid

Waarom specifiek GL ?
Die hebben nog nooit in een kabinet gezeten, dus die aversie snap ik sowieso niet van mensen.

Denk jij dat zij dit goedkeuren?
Ik denk dat iedere burger en politieke partij dit geweld en onlusten verwerpt.

Ik denk wel dat op SM met name GL/PvdA en D66 de schuld zullen krijgen toegeschoven.

Maar goed, de vraag is vooral hoe voorkom je dit, lijkt mij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:34

Wat neem jij dingen aan Electra63.. best irritant.. :)
#edit
Althans, zo komt het over als je begint met “denk jij dat…” maar misschien bedoel je het niet zo..

Ik denk niet dat ze dit goedkeuren, ik heb geen flauw idee wat ze ervan vinden .. daarom zou ik t zoeken. Waarom noem ik hun? Ik had ook SP kunnen noemen, of D66.. Denk.. gewoon een ander dan PVV