Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:51

Als je daar persoonlijk niet bent geweest is het heel moelijk om je een beeld te vormen van wat je ziet op tv.. Als het had gekund waren ze er van dag 1 al volop geweest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:53

Citaat:
Neem daarbij die "leider" die er toch behoorlijk open en menselijk bij zit te vertellen dat experts van buiten welkom zijn, zelfs politie uit andere landen, dat hij het raar vindt dat er nog geen contact met hem is gezocht enz. enz.

Zij kunnen net zo goed maar wat zeggen hè. Ik denk niet dat we hier met z'n allen hebben af zitten wachten tot we een keer tijd/zin hadden om daarheen te gaan. Maar op het moment dat zoiets gebeurd, moet je ook de veiligheid in je achterhoofd houden. Zoals je zegt: misschien hebben ze wel hun stinkende best gedaan, maar misschien ook niet. En er is nog zoveel onduidelijkheid (wie heeft nou écht de trekker over gehaalt, waar kwamen die raketten vandaan, wie heeft het akkoord gegeven om de raket te vuren etc) dat ík me dus in ieder geval heel goed voor kan stellen dat je daar niet direct in wilt springen. Het kan heel goed zijn dat ze wél direct erin mochten hoor, ik ben er niet geweest dus zou het niet weten ook wat er wel of niet is afgesproken, maar er is op veel nieuwssites en conferenties geclaimed dat er niemand werd toegelaten.. Dan kan die 'leider' daar wel roepen dat ze daar prima langs mogen komen op de koffie bij wijze van, maar dat wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk mocht natuurlijk.

Heel eerlijk, het is vrij logisch dat ze vuil commentaar over zit krijgen; iemand daar heeft die trekker over gehaald en die raket afgevuurd. Dat vliegtuig is er niet zelf op gebotst.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:54

Pmarena je ziet het te rooskleurig helaas, lokale mensen mochten daar wel lopen, de Pers ook maar was ook niet veilig.
En dat de leider nu - ACHTERAF!!! - zegt dat iedereen welkom was dat is gewoon PR want diezelfde leider gaf eerst echt geen toegang. Dat die nu achteraf heel open en menselijk bezig is, ja dat is logisch want iedereen heeft nog steeds zijn belangen om mensen aan zijn of haar kant te krijgen.

Los daarvan staat dat er veel lokale bevolking en mijnwerkers e.d. onwijs hun best hebben gedaan om lichamen te bergen, maar dat zijn niet dezelfde mensen als de mensen die daar in legeruniform de boel staan te commanderen.

Sammie

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:57

Welke leider is dat dan? Is er uberhaubt wel een leider te noemen? Want ook dat lijkt niet duidelijk. De een wil de veiligheid beschermen van de bezoekers. Maar tegen wie dan. Oekraine gaat zeker niet op de mensen schieten, dus wie is de derde partij?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:58

chelle_dora schreef:
Tuurlijk, je wil niets liever dan naar de 'rampplek' toe.

Maar als je onderstaand leest:
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/07/19/193 ... -sancties/

Citaat:
De luchtvaartmaatschappij liet weten vooralsnog nog geen nabestaanden naar Oekraïne te vliegen. De zorgen om de veiligheidssituatie in het land zijn nog te groot. Het gebied wordt gecontroleerd door pro-Russische separatisten, die volledige toegang tot de rampplek belemmeren.

Citaat:
Het OVSE-team kon vandaag een groter gebied in dan gisteren, maar kreeg nog steeds geen volledige toegang. De OVSE-waarnemers zagen dat brokstukken en lichamen zijn verplaatst ten opzichte van gisteren.

Let wel dat dit het liveblog van 19 juli was. Maar, hoe kút dit ook klinkt; er zijn al veel mensen gestorven door deze ramp, je wil dan niet het risico nemen om nog meer mensen ten onder te laten gaan. Veiliger? Absoluut niet. Maar als iemand je niet toelaat.. Ik weet niet, maar ik zou niet graag mensen erop af sturen om te gaan discussieren met mensen die net een vliegtuig op 10km afstand de lucht uit hebben geschoten...

En ik heb dan weer meegekregen dat de reactie van de seperatisten was, dat ze deze mensen op dat moment nog geen volledige toegang wilden / konden verschaffen omdat ze hun veiligheid nog niet konden garanderen in het hele gebied.

Dat klinkt ook wel weer logisch dat je als groepering niet van de ene op de andere dag in staat bent om een hele extra groep mensen van buiten, over een toch redelijke oppervlakte, goed te kunnen beschermen.

En ik kan me ook wel voorstellen dat je graag wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt, als je een gebied veroverd hebt, dat er niet ineens vijanden je gebied binnenkomen en je in de rug gaan aanvallen zeg maar :=

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:01

Sammie schreef:
Welke leider is dat dan? Is er uberhaubt wel een leider te noemen? Want ook dat lijkt niet duidelijk. De een wil de veiligheid beschermen van de bezoekers. Maar tegen wie dan. Oekraine gaat zeker niet op de mensen schieten, dus wie is de derde partij?

Er is niet echt 1 groep, er zijn meerdere groeperingen naast/in elkaar met hun eigen ideetjes over hoe het daar zou moeten zijn. En er loopt natuurlijk wel iemand rond daar die formeel de leiding naar zich toe trekt, maar dat betekent niet dat iedereen in de omgeving daadwerkelijk luistert en onder commando staat ...
Enneh helaas ook Oekraine is niet heilig hoor, die is gewoon ook oorlog aan het voeren en met straaljagers over het gebied aan het vliegen, dat doen ze toch ook niet voor niets..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:02

Ik ben van mening dat ze daar allang hadden kunnen staan, echter het is allemaal politiek....
Praten met meneer Borodai en co, impliceert dat de overheden de volksrepubliek Donetsk erkennen en dat wil men niet.
Wat dat betreft hulde aan Maleisië, die hebben dit 'spelletje' gewoon mee gespeeld en daarmee toch ff de zwarte dozen terug gekregen!
Wat dat betreft vind ik de NL politiek echt veel te slap.

Daarbij hebben de rebellen toch wel ff heel vlot geregeld dat de slachtoffer voor een groot deel geborgen zijn en slim vind ik het bewaren in een koeltrein ook, zeker in een land met beperkte middelen.
Wij vinden dat het veel te lang duurde, maar ik ben van mening dat het heel snel is gedaan. Het is daar oorlog!!

Maar 4 uur kijken naar een hoop toestanden op een vliegveld en een toertocht met lijkwagens door Nederland is dan weer prachtig en waardig.... Raar land zijn we...

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:03

Sammie schreef:
1234 schreef:
Ik vind deze blog wel mooi verwoord:
http://krag.nu/Items/blog/Waar-zijn-we-mee-bezig/

Wat een geneuzel.. Zo blij dat ik geen twitter heb. Gaat het merendeel van het oeverloze en onzinnige ge-banketstaaf aan mij voorbij :z

Ik heb ook geen twitter, maar wat ik ook hier weer naar voren zie komen in dit topic, vele negatieve opmerkingen enzo die gewoon niet kloppen, dat vind ik wel dat dat in deze blog terecht weerlegd wordt. Met name over Rutte enzo. Vind het sneu hoe ze benaderd worden door veel mensen terwijl ze echt hun best doen om alles goed te laten verlopen en iedereen tevreden te stellen ;) zo lijkt het of ze niets goed doen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:04

Zo simpel ligt het helaas niet. De mensen die er wel door mochten waren voornamelijk journalisten/camera mensen, mensen die geen directe bedreiging vormde voor de separisten. Het punt is dat het vanaf hier 1 groep lijkt te zijn maar in feite zijn het allemaal losse onderdelen die dan wel en dan niet samenwerken. Als groep 1 zegt ja kom maar wij garanderen de veiligheid tot plek x, dan bedoelen ze dat heel letterlijk. Want groep 2 gaat over plek y en daar is geen toestemming aan gevraagd..

Daarbij zijn de separisten bang dat hun de schuld bij voorbaat al in de schoenen werd/wordt geschoven. De leider van de groep is een zelf uitgeroepen president, niet iedereen ziet hem dus als leider ook dat is een probleem..

Kortom het is een heel lastig verhaal om te bepalen wie waar wanneer veilig is

pmarena schreef:
Dat wordt gezegd inderdaad dat het niet veilig was, maar je ziet toch genoeg beelden waar er al zat mensen door de nog rokende verse puinhoop lopen en die waren blijkbaar ook gewoon welkom. Die seperatisten lopen er daar ook echt niet als agressieve haantjes bij maar zijn ook duidelijk aangeslagen door het zien van zoveel gewone mensen en kinderen en alles....

Neem daarbij die "leider" die er toch behoorlijk open en menselijk bij zit te vertellen dat experts van buiten welkom zijn, zelfs politie uit andere landen, dat hij het raar vindt dat er nog geen contact met hem is gezocht enz. enz.

Dan komt het niet over alsof die rebellen nu zulke enorme etterbakken zijn en niemand toe wilden laten.

Ik kan me voorstellen dat men desondanks niet goed durfde om er mensen naartoe te sturen, maar als "wij" niet gaan om op een professionele manier de boel op te ruimen en te onderzoeken daar, dan vind ik dat we ook niet moeten zeuren en negatief commentaar moeten leveren op degenen ter plaatse die dan aan de macabere klus beginnen... verdorie mijnwerkers en dorpelingen die met (delen van) lichamen hebben moeten slepen en dagenlang in vreselijke stank hebben moeten leven, en die seperatisten zijn ongetwijfeld ook gewoon maar mensen zoals ieder ander.... dat volk daar dat het al zwaar heeft met de eigen ellende die hebben we nu mooi voor die verschrikkelijke taak op laten draaien en dan krijgen ze er nog vrij vuil commentaar op ook -O-

Ik weet natuurlijk niet de details van hoe alles is gegaan, en wellicht heb ik helemaal de verkeerde indruk gekregen, maar dat vind ik niet kloppen dat die mensen zo zwart gemaakt worden terwijl het misschien eigenlijk juist wel zo is dat ze hun stinkende best voor de slachtoffers en nabestaanden hebben gedaan :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:05

pmarena schreef:
<<<<<<quote="chelle_dora"]
Tuurlijk, je wil niets liever dan naar de 'rampplek' toe.

Maar als je onderstaand leest:
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/07/19/193 ... -sancties/

Citaat:
De luchtvaartmaatschappij liet weten vooralsnog nog geen nabestaanden naar Oekraïne te vliegen. De zorgen om de veiligheidssituatie in het land zijn nog te groot. Het gebied wordt gecontroleerd door pro-Russische separatisten, die volledige toegang tot de rampplek belemmeren.

Citaat:
Het OVSE-team kon vandaag een groter gebied in dan gisteren, maar kreeg nog steeds geen volledige toegang. De OVSE-waarnemers zagen dat brokstukken en lichamen zijn verplaatst ten opzichte van gisteren.

Let wel dat dit het liveblog van 19 juli was. Maar, hoe kút dit ook klinkt; er zijn al veel mensen gestorven door deze ramp, je wil dan niet het risico nemen om nog meer mensen ten onder te laten gaan. Veiliger? Absoluut niet. Maar als iemand je niet toelaat.. Ik weet niet, maar ik zou niet graag mensen erop af sturen om te gaan discussieren met mensen die net een vliegtuig op 10km afstand de lucht uit hebben geschoten...[/quote>>>>>>>>>>

En ik heb dan weer meegekregen dat de reactie van de seperatisten was, dat ze deze mensen op dat moment nog geen volledige toegang wilden / konden verschaffen omdat ze hun veiligheid nog niet konden garanderen in het hele gebied.

Dat klinkt ook wel weer logisch dat je als groepering niet van de ene op de andere dag in staat bent om een hele extra groep mensen van buiten, over een toch redelijke oppervlakte, goed te kunnen beschermen.

En ik kan me ook wel voorstellen dat je graag wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt, als je een gebied veroverd hebt, dat er niet ineens vijanden je gebied binnenkomen en je in de rug gaan aanvallen zeg maar :=

Ja dat is allemaal misschien deels ergens ook wel waar (dat is niet door hen te bewijzen of persé door ons te ontkennen) , maar dan nog zijn onze separatisten nog steeds geen lieve snoezelige knuffelsoldaatjes die alles volgens de regels zullen doen helaas - en ook niet persé op hun woord te vertrouwen (dat geldt helaas voor alle partijen in deze situatie overigens ;-))

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:07

Helemaal mee eens Chocobroodje, zo lag de situatie inderdaad en het is heel makkelijk en mooi om achteraf te zeggen - nou ze mochten echt wel komen hoor maar ze kwamen niet ... Ja Lekker...

chocobroodje schreef:
Zo simpel ligt het helaas niet. De mensen die er wel door mochten waren voornamelijk journalisten/camera mensen, mensen die geen directe bedreiging vormde voor de separisten. Het punt is dat het vanaf hier 1 groep lijkt te zijn maar in feite zijn het allemaal losse onderdelen die dan wel en dan niet samenwerken. Als groep 1 zegt ja kom maar wij garanderen de veiligheid tot plek x, dan bedoelen ze dat heel letterlijk. Want groep 2 gaat over plek y en daar is geen toestemming aan gevraagd..

Daarbij zijn de separisten bang dat hun de schuld bij voorbaat al in de schoenen werd/wordt geschoven. De leider van de groep is een zelf uitgeroepen president, niet iedereen ziet hem dus als leider ook dat is een probleem..

Kortom het is een heel lastig verhaal om te bepalen wie waar wanneer veilig is

pmarena schreef:
Dat wordt gezegd inderdaad dat het niet veilig was, maar je ziet toch genoeg beelden waar er al zat mensen door de nog rokende verse puinhoop lopen en die waren blijkbaar ook gewoon welkom. Die seperatisten lopen er daar ook echt niet als agressieve haantjes bij maar zijn ook duidelijk aangeslagen door het zien van zoveel gewone mensen en kinderen en alles....

Dan komt het niet over alsof die rebellen nu zulke enorme etterbakken zijn en niemand toe wilden laten.

Ik kan me voorstellen dat men desondanks niet goed durfde om er mensen naartoe te sturen, maar als "wij" niet gaan om op een professionele manier de boel op te ruimen en te onderzoeken daar, dan vind ik dat we ook niet moeten zeuren en negatief commentaar moeten leveren op degenen ter plaatse die dan aan de macabere klus beginnen... verdorie mijnwerkers en dorpelingen die met (delen van) lichamen hebben moeten slepen en dagenlang in vreselijke stank hebben moeten leven, en die seperatisten zijn ongetwijfeld ook gewoon maar mensen zoals ieder ander.... dat volk daar dat het al zwaar heeft met de eigen ellende die hebben we nu mooi voor die verschrikkelijke taak op laten draaien en dan krijgen ze er nog vrij vuil commentaar op ook -O-

Ik weet natuurlijk niet de details van hoe alles is gegaan, en wellicht heb ik helemaal de verkeerde indruk gekregen, maar dat vind ik niet kloppen dat die mensen zo zwart gemaakt worden terwijl het misschien eigenlijk juist wel zo is dat ze hun stinkende best voor de slachtoffers en nabestaanden hebben gedaan :(:)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:07

Ik denk dat het zo prima gegaan is naar omstandigheden.
Het is een oorlogsgebied en je moet maar net alle materialen gereed hebben om 298 lijken op te bergen! Het moet altijd even op gang komen, die mensen moesten daar eerst ook nog eens heen, dingen moesten geregeld worden, etc. etc. deze ramp was ongepland, logisch dat het tijd inneemt om de zaken te regelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:09

chelle_dora schreef:
Zij kunnen net zo goed maar wat zeggen hè.

Zoals die "leider" daar zelf heel open zit te praten, komt op mij betrouwbaarder en geloofwaardiger over dan geschreven stukken tekst die niet door beelden ondersteund worden :)
Maar tegelijkertijd snap ik natuurlijk ook wel dat er veel meer kan spelen / de waarheid anders kan zijn.

Citaat:
Ik denk niet dat we hier met z'n allen hebben af zitten wachten tot we een keer tijd/zin hadden om daarheen te gaan. Maar op het moment dat zoiets gebeurd, moet je ook de veiligheid in je achterhoofd houden.

Uiteraard :j
Maar als wij bang zijn, terecht of onterecht maakt niet uit, met als gevolg dat er daar dagenlang menselijke resten liggen te vergaan waardoor lokale mensen dit gebied zelf maar op gaan ruimen, dan vind ik dat je hen dit niet kwalijk kan nemen.

Daar heb ik vooral een naar gevoel bij: die mensen zijn voor die nare taak opgedraaid, die hebben hun verantwoordelijkheid genomen om de slachtoffers niet te laten verpieteren daar, en dan krijgen ze zoveel vuiligheid over zich heen. Dat vind ik niet fair :n

Citaat:
Zoals je zegt: misschien hebben ze wel hun stinkende best gedaan, maar misschien ook niet. En er is nog zoveel onduidelijkheid (wie heeft nou écht de trekker over gehaalt, waar kwamen die raketten vandaan, wie heeft het akkoord gegeven om de raket te vuren etc) dat ík me dus in ieder geval heel goed voor kan stellen dat je daar niet direct in wilt springen. Het kan heel goed zijn dat ze wél direct erin mochten hoor, ik ben er niet geweest dus zou het niet weten ook wat er wel of niet is afgesproken, maar er is op veel nieuwssites en conferenties geclaimed dat er niemand werd toegelaten.. Dan kan die 'leider' daar wel roepen dat ze daar prima langs mogen komen op de koffie bij wijze van, maar dat wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk mocht natuurlijk.

Heel eerlijk, het is vrij logisch dat ze vuil commentaar over zit krijgen; iemand daar heeft die trekker over gehaald en die raket afgevuurd. Dat vliegtuig is er niet zelf op gebotst.
[/quote]

De hele aanleiding staat wat mij betreft los van de rest van het verhaal.

Het is gebeurd. En daarna was er een enorme bende en chaos die opgeruimd moest worden.
Alleen mensen die ter plekke zijn kunnen dat doen met de middelen die ze hebben.

Sturen wij geen andere mensen en geen betere middelen, dan moeten we blij zijn dat die mensen ter plekke deze gruwelijke taak op zich genomen hebben en nog lijkzakken en koelwagens hebben geregeld.
Ze hadden ook de hele boel op een hoop in een gat kunnen gooien / in de fik kunnen steken of weet ik wat.

Ik denk dat ze het onder de omstandigheden heel netjes aangepakt hebben en daarvoor wel waardering verdienen, die mensen daar ter plekke zijn wat mij betreft ook slachtoffers die dit niet hebben gewild en hier zeker wel hele nare herinneringen en gevoelens aan over houden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:12

xJennifx schreef:
Het is een oorlogsgebied en je moet maar net alle materialen gereed hebben om 298 lijken op te bergen! Het moet altijd even op gang komen, die mensen moesten daar eerst ook nog eens heen, dingen moesten geregeld worden, etc. etc. deze ramp was ongepland, logisch dat het tijd inneemt om de zaken te regelen.

Ik denk inderdaad dat we echt eigenlijk niet mogen klagen, het is daar een heel bedreigend en explosieve situatie qua oorlog en onlusten. Dat in dat gebied nu binnen een week de meeste slachtoffers weggehaald zijn is ergens toch wel een wonder.. Tuurlijk wil je altijd sneller maar het moet ook kunnen en veilig zijn. En ja er moet nu nog steeds onderzoek worden gedaan en het vliegtuig moet geborgen worden en de spullen van de mensen ook. Maar ook bij andere rampen zijn de spullen niet binnen een week binnen hoor, dat lijkt me niet, daar gaat gewoon tijd overheen om dat zorgvuldig te doen

En ik herhaal het nog maar even ;-)
Denk je dat er als bijvoorbeeld in WOII in Frankrijk (of in wat voor andere oorlog dan ook neem Vietnam) een ongeluk was gebeurd, dat dan Amerika of wat voor land dan ook van Duitsland of van Vietnam even binnen mocht wippen om de ellende op te bergen? Echt niet, het gebied is - helaas - in OORLOG.. en daar moet je zorgvuldig omheen opereren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:13

Er zijn een hoop verslagen van journalisten die erbij waren waaruit blijkt dat de mensen ter plaatse (OVSE) enorm gehinderd zijn. Iemand vroeg of ze even "links" mochten kijken bij een bepaald wrakstuk en dat werd geweigerd.
Er werd van te voren gezegd: "je doet wat ik zeg, want anders.....". Nou ik zou het ook niet uittesten als zo'n kerel vol hangt met wapens wat dat "want anders...." inhoudt.

Dat die leider nu heel erg vriendelijk en "open" zit te zijn vind ik mooi, maar daar moet je je ook niet door laten misleiden.

Er is geprobeert om tijdelijk bestand af te kondigen zodat er niet gevochten zou worden etc, maar dat lukt ook maar niet. Als er boven je hoofd weer vliegtuigen uit de lucht geknald worden wil je daar toch ook niet in het veld rondlopen??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:15

1234 schreef:
Ik heb ook geen twitter, maar wat ik ook hier weer naar voren zie komen in dit topic, vele negatieve opmerkingen enzo die gewoon niet kloppen, dat vind ik wel dat dat in deze blog terecht weerlegd wordt. Met name over Rutte enzo. Vind het sneu hoe ze benaderd worden door veel mensen terwijl ze echt hun best doen om alles goed te laten verlopen en iedereen tevreden te stellen ;) zo lijkt het of ze niets goed doen.
Het is voor mensen heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om iets te constateren zonder conclusies over te trekken of een mening te hebben. De weinige informatie die binnenkomt wordt direct verwerkt. Dat zit nu eenmaal in mensen voorgeprogrammeerd. Analyse, conclusie, leren. Vroeger had dat nut, maar nu we niet meer hoeven te beslissen of we wel of niet voor die beer weg moeten rennen gebruiken we het ergens anders voor. Het heeft nog steeds nut, maar in sommige situaties kun je beter je klep houden tot meer informatie beschikbaar is. Dat kunnen sommige mensen, om wat voor reden dan ook –leeftijd, iq, heat of the moment, bepaalde betrokkenheid-, ronduit niet. Daar kan trouwens iedereen schuldig aan zijn op een gegeven moment.

Verder bekijkt iedereen het van uit zijn optiek. Persoonlijke ervaring, mening en normen en waarden wordt gebruikt. Iemand die bij zo’n ramp denkt die lichamen moeten terug en we bombarderen de boel vindt iedereen een grote eikel die dat niet vindt. En op een medium als twitter is ook nog eens makkelijk ‘anoniem’ van achter je veilige scherm/telefoon roepen. Niemand die daadwerkelijk dat zou zeggen als ze Rutte op straat tegen zouden komen. Dan is het euh.. ehh en erm.. :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-07-14 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

pmarena schreef:
Zoals die "leider" daar zelf heel open zit te praten, komt op mij betrouwbaarder en geloofwaardiger over dan geschreven stukken tekst die niet door beelden ondersteund worden :)
Maar tegelijkertijd snap ik natuurlijk ook wel dat er veel meer kan spelen / de waarheid anders kan zijn.

Vind je dit niet zelf ook een heel klein beetje naïef?
Hij heeft er alle belang bij om nu achteraf eerlijk open en betrouwbaar over te komen. Dat is omdat er heel veel belangen spelen en zij willen niet als de slechteriken worden afgeschilderd.
Ik zeg niet dat het een slechte man is of niet, dat kan ik niet inschatten, maar je hoeft ook niet elk woord dat hij nu uit te geloven, daar mag echt wel een korreltje zout bij. Dit is oorlog en dit is politiek (spel).

Pearlx

Ik denk dat we ook heel blij moeten zijn dat het nog mogelijk is geweest slachtoffers daar weg te halen en naar Nederland te laten vervoeren. Wel vind ik het heel erg om te weten dat veel lichamen nog redelijk intact en herkenbaar waren en die vervolgens nog 2 dagen in de hete zon hebben gelegen. Nu is er waarschijnlijk geen kans meer voor de meeste nabestaanden om deze mensen nog fatsoenlijk op te baren of te herkennen, terwijl dat er wel zou zijn geweest bij snellere actie.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:16

manzano schreef:
Er zijn een hoop verslagen van journalisten die erbij waren waaruit blijkt dat de mensen ter plaatse (OVSE) enorm gehinderd zijn. Iemand vroeg of ze even "links" mochten kijken bij een bepaald wrakstuk en dat werd geweigerd.
Er werd van te voren gezegd: "je doet wat ik zeg, want anders.....". Nou ik zou het ook niet uittesten als zo'n kerel vol hangt met wapens wat dat "want anders...." inhoudt.

Dat die leider nu heel erg vriendelijk en "open" zit te zijn vind ik mooi, maar daar moet je je ook niet door laten misleiden.

Er is geprobeert om tijdelijk bestand af te kondigen zodat er niet gevochten zou worden etc, maar dat lukt ook maar niet. Als er boven je hoofd weer vliegtuigen uit de lucht geknald worden wil je daar toch ook niet in het veld rondlopen??

Die mensen worden echt niet neergeschoten met dat hele mediaspektakel op de voet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:16

manzano schreef:

Helemaal mee eens.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:17

xJennifx schreef:
manzano schreef:

Die mensen worden echt niet neergeschoten met dat hele mediaspektakel op de voet.

En dat is ook een beetje naïef, dit zijn geen officiële legers, dit zijn mensen die hun eigen regels hanteren en ze hebben wapens in hun handen om die te gebruiken als ze geprovoceerd worden of denken te worden.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:19

fargo schreef:
xJennifx schreef:

Ik denk inderdaad dat we echt eigenlijk niet mogen klagen, het is daar een heel bedreigend en explosieve situatie qua oorlog en onlusten. Dat in dat gebied nu binnen een week de meeste slachtoffers weggehaald zijn is ergens toch wel een wonder.. Tuurlijk wil je altijd sneller maar het moet ook kunnen en veilig zijn. En ja er moet nu nog steeds onderzoek worden gedaan en het vliegtuig moet geborgen worden en de spullen van de mensen ook. Maar ook bij andere rampen zijn de spullen niet binnen een week binnen hoor, dat lijkt me niet, daar gaat gewoon tijd overheen om dat zorgvuldig te doen

En ik herhaal het nog maar even ;-)
Denk je dat er als bijvoorbeeld in WOII in Frankrijk (of in wat voor andere oorlog dan ook neem Vietnam) een ongeluk was gebeurd, dat dan Amerika of wat voor land dan ook van Duitsland of van Vietnam even binnen mocht wippen om de ellende op te bergen? Echt niet, het gebied is - helaas - in OORLOG.. en daar moet je zorgvuldig omheen opereren.

Ja zo denk ik er dus ook over, eerlijk gezegd vind ik het knap dat ze al zoveel mensen hebben kunnen bergen! De omvang van het gebied waar de Mh.17 neergestort is, is zo groot, lijken die op daken lagen etc. En dan nog eens alle materialen die nodig zijn!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:19

Ik denk dat de separatisten het helemaal niks kan schelen dat dit in de media is. In Rusland krijgen ze zelfs geen internationale media uitgezonden, daar waren mensen die zich afvroegen of het ongeluk wel echt gebeurt was omdat ze alleen voorgekauwde berichten krijgen. Weet niet hoe dat in Oekraïne zit

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:20

fargo schreef:
xJennifx schreef:

En dat is ook een beetje naïef, dit zijn geen officiële legers, dit zijn mensen die hun eigen regels hanteren en ze hebben wapens in hun handen om die te gebruiken als ze geprovoceerd worden of denken te worden.

Dat kan wel zo zijn, maar die mensen zijn niet dom, die weten ook wel dat het over is voor hen als zij iemand voor de media neerknallen, zij hebben een doel en zij weten dat ze dat niet gaan behalen als ze nu nog meer oorlogsdaden verrichten, al helemaal voor camera..