Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 21:55

De KOR zoals die nu is bestaat sinds 2020. De bijstandsuitkering was toen nog heel veel lager.
Toen was het dus nog een prima regeling waar je goed mee kon rondkomen.

Ik snap niet zo goed wat het bezwaar zou zijn tegen het verhogen van die grens.
Als de rijkere mensen zoals politici een hoger salaris verdienen, en alle lonen en uitkeringen met de inflatie mee stijgen, waarom een regeling als de KOR dan niet?
Ik zie onder collega fotografen echt best veel geldzorgen voorbijkomen.. mensen die het bedrijf opzeggen en weer de bijstand in gaan.. Zonde, want de regeling werkte in het begin fantastisch.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:21

Ik vind dat een gekke vergelijking. Die politici kiezen niet zelf hun uurtarief uit. Ondernemers wel. Dat is het hele idee van ondernemen.

Als jij als fotograaf of ondernemer niet boven de 20.000 uitkomt na een paar jaar. Dan moet je naar mijn mening goed nadenken of je wel fulltime ondernemer wil en kan zijn.

En er bewust onder blijven zodat je minder belasting betaalt vind ik ook gek. Je wil als ondernemer toch jezelf blijven ontwikkelen. Dus je moet toch die sprong gaan maken…

8nnemiek

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:46

De meeste mensen met een eigen bedrijf die ik ken, meestal gestart vanuit hobby, zijn niet bezig met rijk worden en enorm groeien. Dat zijn mensen die gewoon van huis uit willen werken, werk dat ze leuk vinden, om hun levensonderhoud te kunnen betalen en een beetje te kunnen sparen.

Het klinkt heel makkelijk; dan verhoog je toch gewoon je tarieven. Maar dan raak je klanten kwijt. Niet iedereen kan ineens 21% meer betalen voor hun fotoshoot/kapsel/hondenoppas/ramenwasser enz enz..

Vind je het niet zonde als heel veel mensen daardoor terug naar de bijstand moeten, wat ons allemaal een hoop geld kost?

De KOR grens verhogen van 20.000 naar 25.000 zou zo veel verschil maken voor starters.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:05

Hoezo moeten die mensen allemaal terug naar de bijstand. :?

Er zijn meer opties dan parttime ondernemen en de bijstand? Bijvoorbeeld meer uren maken, hogere uurprijs, investeren in marketing om te groeien, nevenwerkzaamheden, loondienst etc.

En is het niet oneerlijk dat die mensen 21% minder uurtarief vragen dan hun concurrent die wel boven de 20.000 uitkomt? Ik vind dat ook oneerlijk.

30 euro is wel echt heel minimaal als uurloon voor een ZZPer. En bij 20.000 euro zou men dan 55 uur per maand werken. Dus of je werkt te weinig uren om het rendabel te maken, of je tarief is extreem laag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:28

Dat is inderdaad het probleem; degene die boven de 20.000 euro zit moet direct alle BTW afdragen, en daarom is het heel onvoordelig om uit die KOR te stappen. Het zou veel eerlijker zijn om die grens langzaam af te bouwen in plaats van direct 100% btw afdragen.

Wat de uren betreft; vergeet niet dat er heel veel werk bij komt wat je niet in rekening brengt. Al die administratie, cursussen, marketing, je studio/salon/werkplek opbouwen/onderhouden enz. Je kan, zeker in het begin, makkelijk 50 euro per uur vragen aan de klant, fulltime met je bedrijf bezig zijn, en toch niet boven de 20.000 euro uit komen.

Toen ik net begon was ik nog net niet dag en nacht ermee bezig.. Ondernemingsplan schrijven, website bouwen, werkruimte inrichten, apparatuur, cursussen, software opzetten.. En ik heb dat hele jaar maar 5 opdrachten gehad. En dat was bijna 10 jaar geleden. Het is nu alleen maar moeilijker geworden om een bedrijf te starten. Dus ja, ik vind dat dat best wat gestimuleerd mag worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:58

Je krijgt de BTW van de onkosten terug dus tenzij je totaal geen kosten maakt daalt je inkomen niet meteen 21%.

Daarnaast is er natuurlijk wel meer in het leven om in je levensonderhoud dan bijstand of KOR.
Als het je niet lukt om te leven van je onderneming kun je ook weer in loondienst gaan of als ondernemer in een andere branche.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 09:06

Maar er zijn natuurlijk heel veel zelfstandigen, die een uurloon hebben van boven de € 50 per uur.

Ook fotografen. De fotograaf waar ik een fotoshoot hebt gedaan met mijn vorige paard. Jaren geleden, begint nu bij € 1000 per shoot.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 09:26

Mijn pakketten beginnen bij €1700 voor 6 uurtjes fotografie/video.. maar ik verdien daarmee echt niet veel meer dan €50 per uur. Jullie verkijken je op de hoeveelheid nabewerking en ander werk wat er bij komt kijken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 09:35

Ik had eigenlijk de indruk dat de KOR vooral een ondersteuning is voor starters, mensen in bijberoep of gepensioneerden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 09:40

Dat is het ook :j Of zo is ie bedoeld in ieder geval. Zodat je wat makkelijker uit de WW of bijstand voor jezelf kan beginnen zonder dat je direct onder bijstandsniveau leeft. Maar omdat die grens niet mee schuift met de bijstand werkt de KOR niet meer zoals dat bedoeld was.
Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen ‘dan moet je maar hogere tarieven rekenen’ of ‘moet je maar harder werken’, maar voor een starter is dat lang niet zo makkelijk als het lijkt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:42

hogere tarieven zullen ivm concurrentie niet altijd werken. Maar er zit in mijn beleving toch nog een heel stuk tussen zzp/ondernemer zijn en de bijstand, je kan toch ook in (gedeeltelijk)loondienst werken als je nog geen volledig inkomen uit je eigen onderneming kan genereren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:46

MarlindeRooz schreef:
Hoezo moeten die mensen allemaal terug naar de bijstand. :?

Er zijn meer opties dan parttime ondernemen en de bijstand? Bijvoorbeeld meer uren maken, hogere uurprijs, investeren in marketing om te groeien, nevenwerkzaamheden, loondienst etc.

En is het niet oneerlijk dat die mensen 21% minder uurtarief vragen dan hun concurrent die wel boven de 20.000 uitkomt? Ik vind dat ook oneerlijk.

30 euro is wel echt heel minimaal als uurloon voor een ZZPer. En bij 20.000 euro zou men dan 55 uur per maand werken. Dus of je werkt te weinig uren om het rendabel te maken, of je tarief is extreem laag.

Dat. Er zijn inderdaad een hoop ZZP’ers die moeilijk rondkomen. Bij een hoop dienstgerelareerde dingen (kapper, fotograaf) die voor de particulier zijn is er veel aanbod voor weinig geld. Om daarmee te concurreren moet je of heel goed zijn of accepteren dat het niet levensvatbaar is om als ZZP’er te werken. Het moet ook niet zo zijn dat mensen hun hobby gefinancieerd moet worden. Je kan underdaad altijd in loondienst en daarnaast beetje hobby’en. Hier overigens ook ZZP’er, maar uitsluitend b2b en vaak langere trajecten.

8annemiek - ik vind je prijs heel redelijk. Mensen onderschatten inderdaad vaak de hoeveelheid werk die erin zit. Is het lastig voor jou om aan shoots te komen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:52

€ 1700 voor 6 uurtjes werk = 1 werkdag.
Als je 1 of 2 x per week een shoot hebt, lijkt me dat een prima inkomen.
Ik verdien het niet per dag en ik heb een heel goed salaris.

Ik ken een aantal zzp-ers die € 200 per dag verdienen.

Heb je niet genoeg klanten, dan zou ik parttime ergens in loondienst gaan. Bouw je (over het algemeen) ook nog pensioen op.
Terug naar bijstand is gewoon onzin, als je kunt werken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:02

purny schreef:
Gemiddelde CAO verhoging is ook ongeveer 6 a 7% per jaar.

nou...hier per 1-1: 35,00 bruto per maand erbij en op 1 juli maar liefst 1,25% en in 2025 noppes

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:03

Electra63 schreef:

Heb je niet genoeg klanten, dan zou ik parttime ergens in loondienst gaan. Bouw je (over het algemeen) ook nog pensioen op.

Maar als fotograaf is dat niet voor 1 werkdag :=
Er moet natuurlijk daarna nog veel uitgezocht, nabewerkt, foto-album gemaakt worden etc.

Ik vind €1700 voor een bruiloftsdag fotograferen ook wel erg weinig.

Edit; er staat geen bruiloftsdag zie ik nu, dat heb ik even aangenomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:10

Er staat toch € 1700 voor 6 uur werk? Een gemiddelde werkdag is 8 uur.
Dus lijkt mij een prima vergoeding.
Een Psychiater hanteert een uurtarief als zzp van € 150.

Dus als je niet genoeg klanten hebt om rond te komen, ga je lekker (parttime) werken i.p.v. terug naar de bijstand.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:24

Als je een uitkering hebt en je start een bedrijf zijn er ook nog mogelijkheden om gedeeltelijk een uitkering te houden en je krijgt hulp met het maken van bijvoorbeeld ondernemingsplan.

Uiteraard is dat een mooie impuls om iemand te stimuleren aan het werk te gaan.

Dat zet meer zoden aan de dijk dan de KOR.

Overigens zegt de omzet dan weer niets over het uiteindelijke bedrijfsresultaat.
Als je hoge kosten hebt blijft er nog weinig over om van te leven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:35

verootjoo schreef:
Electra63 schreef:

Maar als fotograaf is dat niet voor 1 werkdag :=
Er moet natuurlijk daarna nog veel uitgezocht, nabewerkt, foto-album gemaakt worden etc.

Ik vind €1700 voor een bruiloftsdag fotograferen ook wel erg weinig.

Edit; er staat geen bruiloftsdag zie ik nu, dat heb ik even aangenomen.

Dat is inderdaad voor een bruiloft. 6 uur filmen, en dan nog minimaal 24 uur nabewerking. Tel daar alle administratie, reistijd, kennismaking, voorbereidingen, nazorg enz bij op, en ik kom ver boven de 40 uur uit.

nps schreef:
8annemiek - ik vind je prijs heel redelijk. Mensen onderschatten inderdaad vaak de hoeveelheid werk die erin zit. Is het lastig voor jou om aan shoots te komen?

Dat ja :j
Voor mij is het gelukkig geen probleem om genoeg werk te vinden, ik zit nu al volgeboekt voor 2026. Maar dat komt ook doordat ik al 10 jaar erin zit en veel mensen via-via bij mij uit komen.
Voor starters is dat zo veel lastiger.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:40

Electra63 schreef:

Dus als je niet genoeg klanten hebt om rond te komen, ga je lekker (parttime) werken i.p.v. terug naar de bijstand.

Eens. Ik vind niet dat de overheid willens en wetens je hobby moet financieren. Ze geeft trouwens aan dat uutarief vaak op 50euro p/u komt, dat betekent dat er zo’n 34 uur in een shoot zit incl. nabewerking. Is echt geen gigantisch tarief. Ik zit zelf in de creatieve / it sector en daar liggen de tarieven een stuk hoger. Financieel adviseur of accountants vragen rustig 170 p/u :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:46

Electra63 schreef:

Nee, er staat voor 6u fotografie, niet voor 6u werk. Dus aanwezigheid en effectief foto’s maken. Maar je werk als fotograaf is niet alleen foto’s maken.

€150 voor een uur psychiater is minder dan de zorgverzekering voor je betaalt als psychiater.
Maar ook daar denken mensen dat alleen mensen zien je werk is, maar dat werk is ook niet af als de mensen uit je kamer lopen en die tijd moet ook betaald worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:57

Het ging me niet om mij, ik noemde het alleen als voorbeeld, op het voorbeeld van Elektra over de paardenfotograaf met shoots van 1000 euro, enkel om aan te geven dat er veel meer werk bij komt kijken dan alleen de foto maken inderdaad.
Dat geldt natuurlijk voor elke ZZP’er.
Als je de hoefsmid betaalt dan betaal je niet alleen voor dat half uurtje werk, maar ook voor de reistijd, de cursussen, het gereedschap, het vervoer, de afschrijving enz enz.

150 euro per uur klinkt leuk, maar ook daar blijft maar een fractie van over.
En dan heb je natuurlijk ook nog altijd mensen die echt misbruik van maken de situatie en onredelijk hoge bedragen tellen, dat moet je ook niet willen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:46

8nnemiek schreef:
Het ging me niet om mij, ik noemde het alleen als voorbeeld, op het voorbeeld van Elektra over de paardenfotograaf met shoots van 1000 euro, enkel om aan te geven dat er veel meer werk bij komt kijken dan alleen de foto maken inderdaad.
Dat geldt natuurlijk voor elke ZZP’er.
Als je de hoefsmid betaalt dan betaal je niet alleen voor dat half uurtje werk, maar ook voor de reistijd, de cursussen, het gereedschap, het vervoer, de afschrijving enz enz.

150 euro per uur klinkt leuk, maar ook daar blijft maar een fractie van over.
En dan heb je natuurlijk ook nog altijd mensen die echt misbruik van maken de situatie en onredelijk hoge bedragen tellen, dat moet je ook niet willen.

Als je uurtarief € 150 is en je werkt 40 uur per week dan factureer je € 6000 per week. En ik ken zulke ZZP-ers.

Laten we nu niet net doen alsof daar een fractie van overblijft.

Het is een stuk meer dan het (bruto) uurloon conform de gemiddelde cao.

Dat is prima, maar met zo'n uurtarief (al is het de helft) dan kun jij je prima verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en een pensioen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:56

Dat klopt als je dan 8 uur per dag van ‘s morgens tot ‘s avonds klanten hebt. Maar dat is voor veel ZZP’ers niet de realiteit.

En als je dat verdient, dat is toch prima? Dan heb je de KOR niet nodig. Fijn!
Maar een starter gaat nooit werk vinden met zo’n hoge tarieven in veel sectoren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:07

8nnemiek schreef:
Dat klopt als je dan 8 uur per dag van ‘s morgens tot ‘s avonds klanten hebt. Maar dat is voor veel ZZP’ers niet de realiteit.

En als je dat verdient, dat is toch prima? Dan heb je de KOR niet nodig. Fijn!
Maar een starter gaat nooit werk vinden met zo’n hoge tarieven in veel sectoren.

Dit zijn tarieven in de financiële/HR/ICT sector die gewoon voorkomen en niet uitzonderlijk zijn.
Maar inderdaad geen starters.

Maar de overheid hoeft wat mij betreft ook dit niet verder te financieren.
Je bent ondernemer en anders kun je in loondienst gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:09

Hoe zit dat dan met kunstenaars en de kunst sector, die worden toch ook gesubsidieerd? Of valt dat mee? Ik meen dat daar ook wat over te doen was enige tijd geleden..dat daarop gekort werd?