Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:03

josien_m_ schreef:
Het is moeilijk om te accepteren dat we leed toe gaan brengen. Om iets te beschermen nemen we iets af van een ander of andere soort. Zo gaat het altijd, al willen we dat misschien niet altijd zien.

Waarom niet naar iets zoeken zonder leed. Je gaat toch geen strikken zetten.

josien_m_

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:04

Zeker! Ik heb natuurlijk ook liever dat er een zachtzinniger methode gebruikt gaat worden! Maar... als het dat is of niets, is het dan maar zo.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:06

Wintu schreef:
josien_m_ schreef:
Het is moeilijk om te accepteren dat we leed toe gaan brengen. Om iets te beschermen nemen we iets af van een ander of andere soort. Zo gaat het altijd, al willen we dat misschien niet altijd zien.

Waarom niet naar iets zoeken zonder leed. Je gaat toch geen strikken zetten.

Inderdaad, strikken zijn uit den boze. Gewoon met een verdovingsgeweer of vangkooi werken.
En als het kan en mag wolven zoals de probleemwolven door gediplomeerden met een goed gerichte schot laten uitnemen. Dat is ook leed, maar stukken minder lang, en meer aanvaardbaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:15

josien_m_ schreef:
Zeker! Ik heb natuurlijk ook liever dat er een zachtzinniger methode gebruikt gaat worden! Maar... als het dat is of niets, is het dan maar zo.

Maar , als het zou lukken wolven te zenderen dan gaan ze toch nog gewoon door met eten. Dus nog steeds vele dierlijke (of zelfs menselijke) slachtoffers. Hierbij worden ook de wolven (of andere dieren die erin trappen) slachtoffer want degenen die de strikken bedacht hebben geven zelf toe dat er verwondingen aan de poten kunnen ontstaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 13:46

Zichtmelding Twijzelerheide Frl
Citaat:
Twijzelerheide, Fryslân
16-10-2025
12:00

Zichtmelding

Vanmiddag rond 12 uur een wolf gezien aan de rand van twijzelerheide.
Rende via het weiland richting Twijzel, naar de ikewei.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AAjyR ... tid=wwXIfr

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:46

Waarom hebben veel mensen er geen moeite mee als wild zoals herten of zwijnen worden afgesloten? En bij wolven wel. Ik denk omdat ze veel op honden lijken. De aaifactor. Al zou ik dat laatste niet aanbevelen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:49

Ik denk dat het helemaal niet te maken heeft met het afschieten van de wolven op zich. Maar zolang wolven zo'n strikte bescherming hebben kunnen meer gebieden worden geclaimd/opgeëist als Natura 2000 gebied. En mijn gevoel zegt dat bepaalde natuurbeschermers daarop uit zijn.
Dat je daarmee alles buiten de stedelijke gebieden lam legt en m.i. heel onaangenaam grote steden (met bijbehorende problemen) creëert lijkt niet van belang of van later zorg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 14:13

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 14:21

Pony gedood eergisteren Nunspeet Gld
Citaat:
Aanval Gelderland

Nunspeet

14-10-2025

Bij een aanval is er een pony gedood. Sterkte voor de eigenaren.

Maak niet normaal wat niet normaal is

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron wolf gezien op de Veluwe

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 14:27

Aanval Vierhouten Gld, 4 moeflons gedood
Citaat:
Vierhouten Gelderland
16-10-2025

Vanmorgen rond 08.00u wolvenaanval Vierhouten op Noorderheide, van vermoedelijk meerdere wolven. Er zijn 3 moeflons gedood. Lopen achter 1.80 hekwerk, met om de 20 cm stroom.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1BMgWusS ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 14:30

Bloodymary schreef:
Waarom hebben veel mensen er geen moeite mee als wild zoals herten of zwijnen worden afgesloten? En bij wolven wel. Ik denk omdat ze veel op honden lijken. De aaifactor. Al zou ik dat laatste niet aanbevelen.

Ik weet niet waarom mensen dat hebben, maar als ik zie hoe vaak wolven papa en mama genoemd worden en het constante vergelijk met honden, denk ik dat je daar gelijk hebt.

Ik vind het gewoon wild, de rest wordt ook beheerd, dus een soort niet beheren, dan krijg je scheve verhoudingen, maar dat snapt ecologisch nederland schijnbaar niet. Ze willen de natuurgebieden open houden, daarvoor hebben ze begrazing nodig, maar dat gaat niet samen met de wolf, welke zo geweldig is voor de biodiversiteit. Ze willen het allemaal, maar dat gaat niet en dat besef wil maar niet indalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 14:36

BrankaZ schreef:
Ik denk dat het helemaal niet te maken heeft met het afschieten van de wolven op zich. Maar zolang wolven zo'n strikte bescherming hebben kunnen meer gebieden worden geclaimd/opgeëist als Natura 2000 gebied. En mijn gevoel zegt dat bepaalde natuurbeschermers daarop uit zijn.
Dat je daarmee alles buiten de stedelijke gebieden lam legt en m.i. heel onaangenaam grote steden (met bijbehorende problemen) creëert lijkt niet van belang of van later zorg.

Bloodymary schreef:

Ik denk dat jullie beide gelijk hebben.
De gewone burger die er geen last van heeft om de aaibaarheidsfactor.
De fanatieke natuurfreak omdat alles bos moet worden waar niemand meer in mag, enkel zijzelf natuurlijk wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 14:54

Zichtmelding Beetsterzwaag Frl, twee wolven
In de buurt van revalidatiecentrum aldaar.
Citaat:
Beetsterzwaag, Fryslân.
16-10-2025
14:10

Zichtmelding.

Vanmiddag 2 wolven gezien op de gealeane.
Ze kwamen vanaf het rolstoelpad, ze staken de weg het bos in, richting de begraafplaats.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1SbdAQ ... tid=wwXIfr

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 14:56

josien_m_ schreef:
Nee, het is zeker niet diervriendelijk en natuurlijk zijn er wildlife dierenartsen die veel betere ervaringen hebben dan wij hier in Nederland.
Mijn punt was meer: door alle opties weer te bekritiseren, doen we hetzelfde als de pro wolven groep. En door het dwarsliggen gebeurt er vervolgens niets.

Het is niet omdat een optie geen optie is wegens marteltuig, dat we alles bekritiseren en doen zoals pro wolf.

Er zijn altijd andere mogelijkheden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 14:58

Nyaleti schreef:
Ik denk dat mijn mening niet gelezen wordt door mensen die deze beslissingen maken :+
En dat dit nu waarschijnlijk geopperd wordt omdat de rest al is afgewezen, heb ik al benoemd.

Maar ik vind het ook jammer dat 'wij' als dierenvrienden dit goed keuren zegmaar. Want die wolf gaat hier gewoon onder lijden.

Plus, dit is om te zenderen toch? Alsof de gewone mens daar iets aan gaat hebben. Die info wordt zo zeer waarschijnlijk toch weer onder tafel gestopt.
En als blijkt dat een wolf idd een probleem wolf is, kan er nog niks gedaan worden want afschieten krijgen ze toch niet rond.

Amen _/-\o_

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:00

Wat ik denk maar kan paranoia zijn: De "politiek" wil boerderij-en hobbydieren weghebben vanwege zog. stikstofuitstoot, en het nodig hebben van nu nog weidegronden voor woningbouw. De wolven zijn ingezet als een soort leger om mensen met dieren van hun grondgebied te verjagen zodat ze bereid zijn om het op te geven en te "verkopen" aan de regering die er allerlei plannen mee heeft. :(

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:00

Femke_Tweety schreef:
Knuffeldier schreef:

'Wij als dierenvrienden'...

Ik als dierenvriend vind het sneu voor de wolf dat die in ongeschikt, dichtbevolkt gebied woont. Dat die zich genoodzaakt ziet zich tot ver te richten, en schuwheid te verkiezen.

Ik als dierenvriend vind het ook onacceptabel en zielig dat dieren levend opgevroten worden, opgesloten in stallen, weggehouden van heides, en binnen WWR dat zowel grote schade kan doen aan de gehouden dieren als aan wilde dieren die er in vast komen te zitten.

Ik als dierenvriend vind het ook vreselijk dat door de komst van de wolf in deze getale en op deze plekken,.biodiversiteit razendsnel achteruit gaat en zal gaan, niet alleen door het decimeren of verdwijnen van grote grazers, maar ook door de gevolgen daarvan.

Ik als dierenvriend ben groot voorstander van beheer van wolven door afschot en zenderen, en als geïnteresseerde ga ik er vanuit dat strikken echt niet de voorkeursmethode is van de experts (ik lees dat er al andere manieren geprobeerd zijn, en deze vergunning slechts een uitbreiding is ook het reeds vergunde).

Ik als dierenvriend ben ook voorstander van Europees kijken naar de status van de wolf (bijvoorbeeld de groei en SvI die Duitsland nu noemt, alsook beheer in bijv. Zweden).

Ik als dierenvriend denk ook aan al die wolvenpups die nu jaarlijks in steeds grotere aantallen worden geboren (nu al tientallen per jaar in NL, straks 200?) en waar moeten die dan heen? Nu niet beheren (door afschot) en monitoren (door Zenderen, zo nodig met strikvallen) beperkt ook de toekomstige ellende in de toekomst waar nog veel meer wolven, mensen, vee, wilde dieren en natuur onder gaan lijden.

Dat dus.

Geldt dat voor mensen ook dan?

Een wolf mag je van de dierenvrienden bruut behandelen omdat hij andere dieren bruut behandelt en hier niet past... Ook al zijn er andere opties....

Zijn jullie dan ook akkoord om voortaan mensen die anderen bruut behandelden niet meer in gevangenis of kliniek op te nemen maar eveneens op te knopen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:03

Wintu schreef:
Nyaleti schreef:
We zijn tegen de wolf omdat die onze dieren verwond en vermoord, toch?
Waarom vinden we het wel oké om die wolf bewust te gaan verwonden?
Dat bedoel ik en dat vind ik jammer.
Slechte associatie maken met de mens kan ook makkelijk zonder die strikken.

Die wolf kiest hier ook niet voor. Die had ook liever in een bos in Zweden gewoond waar die nooit een mens tegen kwam.

Helemaal mee eens. Ondanks dat ik vind dat de wolf niet in Nederland thuis hoort, ben ik absoluut geen wolvenhater. Dit alles moet gewoon humaan gebeuren en niet met middeleeuwse praktijken. Vind de wolf evengoed een slachtoffer van falend beleid.

Dit dus!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:06

In één keer doodschieten is niet bruut. (Als je een goede jager bent). Het dier loopt in zijn natuurlijke omgeving en is in één keer weg.
Overbevolking van wolven, schurft krijgen, aangereden worden, keer op keer verjaagd worden DAT is bruut.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:18

Ik had net een bizarre ervaring. Liep een man met een loslopende wolfshond. Grote reu. Net een echte wolf. Mijn hond is loops. De wolfshond wilde er dus wel op. Wat ik mooi vond om te zien was dat mijn hond wel flink van zich af beet waardoor de reu wel minder happig werd om erop te gaan. Die man roepen, de reu luisterde niet heel erg best. Verderop 2 oudere wandelaars met de schrik van hun leven die dachten dat het een echte wolf was. Denk niet dat ik dan zo rustig had kunnen blijven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 15:29

Laat een eigenaar van op een sterk op een wolfgelijkende hond, nu gewoon een halsband of tuigje aan zijn hond doen.
Of het nu een grauwe herder, husky, Saarloos is.

Volgens mij wachten eigenaren als jij beschrijft er gewoon op hoe lang het duurt voordat er een melding van wolf gezien daar en daar komt.

Tegen de tijd dat de wolf echt beheert mag worden, dan kunnen ze de hond wel ineens een halsband oid om doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:39

rien10 schreef:
In één keer doodschieten is niet bruut. (Als je een goede jager bent). Het dier loopt in zijn natuurlijke omgeving en is in één keer weg.
Overbevolking van wolven, schurft krijgen, aangereden worden, keer op keer verjaagd worden DAT is bruut.

Het ging over de strikken :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:42

tienus63 schreef:
Laat een eigenaar van op een sterk op een wolfgelijkende hond, nu gewoon een halsband of tuigje aan zijn hond doen.
Of het nu een grauwe herder, husky, Saarloos is.

Volgens mij wachten eigenaren als jij beschrijft er gewoon op hoe lang het duurt voordat er een melding van wolf gezien daar en daar komt.

Tegen de tijd dat de wolf echt beheert mag worden, dan kunnen ze de hond wel ineens een halsband oid om doen.

:j

lijkt inderdaad of ze het wel een soort van stoer vinden.
Zelf zou ik niemand de stuipen op het lijf willen jagen en een felle band willen omdoen.

Maar als ze gezenderd worden die wolven, zou niemand dan gaan denken, hey een hond, heeft een halsband om?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:54

Little_Gift schreef:
rien10 schreef:

Het ging over de strikken :j

Ja. Dat moet je ook niet doen, strikken-zenderen-vrijlaten. In een keer doodschieten. Dat is precies wat ik zeg. Niet halfzacht poedersuiker. Weg er mee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 15:57