Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:01

Mag ik even wat Belgische politieke gal spuwen hier?

Eindelijk was er een CD&V'er (half Irakese roots) die zich uitsprak voor een erkenning van de Palestijnse staat. Het ging vandaag gestemd worden in de Kamer. Maar de agenda was niet interessant genoeg, dus de grootste partijen zijn niet komen opdagen... inclusief CD&V. 8)7 Dus allemaal leugens en schone schijn, maar iets doen, nee hoor.

Blijkbaar betalen we hen om bij mooi weer op terrasjes te zitten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:20

Politieke partijen en de keuzes die gemaakt worden zijn ook niet altijd logisch voor stemmers. Neem PvdA/GroenLinks, in 2022 had één van beide ook in het kabinet kunnen zitten. Dat hebben ze afgewezen omdat ze alleen samen in het kabinet wilden. Dit is ook vooral een politieke beslissing. Eerder heeft PvdA wel in het kabinet gezeten, maar in een kabinet moet men altijd iets inleveren op plannen. Dat heeft voor PvdA niet altijd goed uitgepakt, doordat het in het verleden kiezers heeft gekost. Vandaar het samengaan met GroenLinks. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre hen dit gaat helpen alsnog in een kabinet te komen, maar de tijd zal het leren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Rutte_IV
https://nos.nl/l/2355292

PVV en NSC zijn in mijn optiek vooral groot geworden ten koste van VVD en CDA omdat veel van hun stemmers ontevreden waren. Nu ze hun ongenoegen hebben geuit en het huidige kabinet voor dezelfde problemen, inclusief gebrek aan oplossingen staat als eerdere kabinetten, trekt men weer richting de oude vertrouwde partij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:08

Inderdaad , de pvv ers gaan weer terug naar vvd .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:13

journee schreef:
Politieke partijen en de keuzes die gemaakt worden zijn ook niet altijd logisch voor stemmers. Neem PvdA/GroenLinks, in 2022 had één van beide ook in het kabinet kunnen zitten. Dat hebben ze afgewezen omdat ze alleen samen in het kabinet wilden. Dit is ook vooral een politieke beslissing. Eerder heeft PvdA wel in het kabinet gezeten, maar in een kabinet moet men altijd iets inleveren op plannen. Dat heeft voor PvdA niet altijd goed uitgepakt, doordat het in het verleden kiezers heeft gekost. Vandaar het samengaan met GroenLinks. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre hen dit gaat helpen alsnog in een kabinet te komen, maar de tijd zal het leren.

Als je de peilingen van gisteren ziet en je gaat er vanuit dat de VVD dan wederom de grootste wordt en als eerste het initatief krijgt. Wat gaan ze dan doen? Wederom met de PVV in zee of dan toch zaken doen met PVDA/Groenlinks.
Als ze weer met de PVV in een kabinet gaan zitten dan laten ze wel zien dat ze echt geen behoefte hebben om problemen aan te pakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:59

VVD EN GL/PvdA liggen wel ver uit elkaar dus of die combinatie gaat werken vraag ik me af. Ik vind het goed.

Er is veel kritiek op de VVD dat ze mee regeren met de PVV . Ik heb daar wel respect voor want de kiezer heeft gestemd.
Ik was langer geleden best wel boos op GL dat ze niet het kabinet in gingen en heb toen ook een jaar niet op ze gestemd omdat het voelde als een verloren stem. Dit ook geschreven toen en een hele uitleg over gehad. Ik was toen niet de enige. In mijn beleving is dit wel al langer geleden (10 jaar of zo)..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:36

pien_2010 schreef:
VVD EN GL/PvdA liggen wel ver uit elkaar dus of die combinatie gaat werken vraag ik me af. Ik vind het goed.

Er is veel kritiek op de VVD dat ze mee regeren met de PVV . Ik heb daar wel respect voor want de kiezer heeft gestemd.
Ik was langer geleden best wel boos op GL dat ze niet het kabinet in gingen en heb toen ook een jaar niet op ze gestemd omdat het voelde als een verloren stem. Dit ook geschreven toen en een hele uitleg over gehad. Ik was toen niet de enige. In mijn beleving is dit wel al langer geleden (10 jaar of zo)..

VVD is anderzijds ook wel van de slimme compromissen sluiten toch?
Ik hoop in ieder geval dat ze (weer) geleerd hebben en volgende keer niet meer met de PVV mee gaan doen... En als PVDA/GL zo'n groot blok blijft, is dat wel een logische keuze om mee te regeren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:44

Als ik terug kijk op 13 jaar VVD onder Rutte dan komt bij mij wel heel erg de vraag op. Wat heeft de VVD in al die jaren nu precies opgelost?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:09

Loretta schreef:
Als ik terug kijk op 13 jaar VVD onder Rutte dan komt bij mij wel heel erg de vraag op. Wat heeft de VVD in al die jaren nu precies opgelost?

Ik denk dat de vraag moet zijn: wat heeft de VVD in al die jaren voor problemen veroorzaakt? Want op één of andere manier wordt dat vergeten en vergeven.

In die 13 jaar hebben ze, o.a.:
- de zorg geprivatiseerd, en daarmee veel duurder en slechter gemaakt, zowel voor patienten als voor de mensen die in de zorg werken. De enigen die echt profiteren zijn de (aandeelhouders van) de zorgverzekerningen.

- de woningmarkt en sociale huur door privatisatie om zeep geholpen

- energiemaatschappijen geprivatiseerd, met de huidige prijzen tot gevolg

Etc. etc. etc.

Met hun neo-liberale beleid hebben ze het hele social stelsel kapot gemaakt/verkocht zodat degenen die het al goed hadden (aandeelhouders, huisjesmelkers, etc.) nog meer geld kon gaan verdienen. En de rest van Nederland heeft het nakijken.

Ik snap echt niet dat de VVD, en ook Rutte, hier niet keihard op afgerekend wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:12

De rijken zijn rijker geworden, de vrije markt is nog groter geworden want er zijn bijna geen overheid nuts bedrijven meer (kijk naar electriciteit bedrijven e.a), het bedrijfsleven wordt weinig financieel en als het gaat om milieu in de weg gelegd. Voor de boeren was een grote uitkopppot gereserveerd (door de PVV weer terug gedraaid), de spreidingswet (wordt ook weer terug gedraaid door de PVV).

Of links daar blij mee is dat is natuurlijk een ander verhaal. Maar de eigen achterban is wel bediend en het is nu ook weer niet dat de VVD niets heeft gedaan. Zelf hoorde ik in het verleden tot het klein/midden bedrijf en het is goed ondernemen in Nederland. Ik heb nog nooit zo weinig belasting betaald als toen. Ik vond het zo bizar. Nog nooit zo veel overgehouden van wat ik verdiende.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:19

En zolang de olifant in de kamer niet benoemt wordt. Namelijk de noodzaak van het belasten van kapitaal blijven we aan modderen met hier en daar een dokej voor het bloeden en het verschuiven van de problemen. Denk hierbij aan maatregelen zoals het bevriezen van de sociale huren, gratis OV voor minima en een halfbakken energie noodfonds waarvan de pot veel te snel leeg is.

Allemaal doekjes voor het bloeden. Maar geen structuele oplossingen. En daarin zal PVDA/GL het ook heel moeilijk krijgen mochten ze bij een volgende verkiezingsuitslag met de VVD om de tafel moeten. VVD wil de werkelijke oplossing om kapitaal te belasten gewoon niet bespreken.

Verder vind ik het gewoon zorgwekkend dat zoals het nu gaat lage en midden inkomens gewoon tegen elkaar uitgespeeld worden. Geef de lage inkomens een doekje voor het bloeden en de midden inkomens zijn boos op de lage inkomens. Terwijl beide groepen er verstandig aan zouden doen om eens te kijken wat er bij de rijken gebeurt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:32

De VVD heeft ook goed op de centjes gepast, waardoor in Coronotijd de ondernemers hun personeel konden blijven betalen en er een groot en kostbaar vaccinatieprogramma in no time uit de grond gestampt kon worden. En ik vond dat ze onder Rutte ook steeds meer belang gingen hechten aan klimaat en milieu, zoals de pot voor boeren die wilden stoppen en een stikstofminister. Door Yesilgoz weer aan de kant geschoven.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:00

prompter schreef:
De VVD heeft ook goed op de centjes gepast, waardoor in Coronotijd de ondernemers hun personeel konden blijven betalen en er een groot en kostbaar vaccinatieprogramma in no time uit de grond gestampt kon worden. En ik vond dat ze onder Rutte ook steeds meer belang gingen hechten aan klimaat en milieu, zoals de pot voor boeren die wilden stoppen en een stikstofminister. Door Yesilgoz weer aan de kant geschoven.

Ik herinner mij van de corona vaccinatieprogramma voornamelijk nog dat Nederland onderaan de lijstjes bungelende van de gevaccineerde landen.
Ik vond het een zooitje hoe het geregeld was. Dat had veel strakker en efficiënter gekund.
Mede door bezuinigingen op de ggd en zorg was dat de uitkomst.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:02

Dat was alleen even in het begin. Toen de boel eenmaal draaide ging het prima, en ik krijg nog steeds netjes jaarlijks mijn herhaalvaccinatie.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:08

Voor de stemmer die rechts van het midden wilt stemmen komt al gauw bij de vvd uit. Het is de enige fatsoenlijke rechtse partij met bestuur ervaring in Nederland. Ik snap het wel dat je op de VVD stemt wanneer je rechts bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:09

IMANDRA schreef:
[

Zeker. Een stuiver voor de burgers, een miljoentje voor hun vrindjes. Prima comprisje toch?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:19

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
[

Zeker. Een stuiver voor de burgers, een miljoentje voor hun vrindjes. Prima comprisje toch?

Slim ook in hun voordeel, maar dat betekent wel dat ik kans zie dat PvdA/GL ook mee kan regeren en invloed kan uitoefenen.

En liever zo dan met PVV samen, niet waar?

Ideaal is anders, maar goed.
Libra76 schreef:
prompter schreef:

Ik herinner mij van de corona vaccinatieprogramma voornamelijk nog dat Nederland onderaan de lijstjes bungelende van de gevaccineerde landen.
Ik vond het een zooitje hoe het geregeld was. Dat had veel strakker en efficiënter gekund.
Mede door bezuinigingen op de ggd en zorg was dat de uitkomst.

Economisch hebben ze echt wel veel voordelen gebracht. Ook genoeg nadelen wbt. privatisering etcetera, maar op zich is niet alles helemaal verziekt onder VVD beleid of zo. En wat al gezegd is, dankzij goed centjes-beleid van de VVD-geleidde kabinetten n.a.v. de recessie in 2008, hadden we in 2020 voldoende buffer om e.e.a. op te vangen vanwege Corona.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:26

prompter schreef:

Mwa, die coronasteun voor bedrijven zijn allemaal leningen. Dus op zich, ja. Maar ook weer nee, want ook zonder spaarpotje had dit gewoon gekund.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:41

IMANDRA schreef:
En liever zo dan met PVV samen, niet waar?

Ik weet niet of ik het verschil belangrijk genoeg kan vinden als het betekent dat onze samenleving gewoon helemaal ontmanteld en afgebroken wordt.

En ik snap dus niet waarom zo'n groot deel van onze maatschappij instemt met die afbraak, terwijl zij er net zo goed alleen maar slechter van worden. Als we nou weer eens focussen op het opbouwen van de maatschappij? Daar worden we beter van. Geen genoegen nemen met ontmanteling, want dat is helemaal niet nodig.

Citaat:
Economisch hebben ze echt wel veel voordelen gebracht. Ook genoeg nadelen wbt. privatisering etcetera, maar op zich is niet alles helemaal verziekt onder VVD beleid of zo.

Wat niet dan? Wat is nu beter georganiseerd dan 20 jaar geleden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:42

Pien, de pvv de pot centen voor de boeren teruggedraaid? Echt niet, min Heijnen heeft Caroline nog gevraagd of ze dit echt wilde. Dit kwam niet van pvv maar van alle vier coalitie partijen. En Caroline was helemaal voor want dan konden er ook geen boeren uitgekocht worden. Die partij haalde en haalt smerige trucjes uit.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:56

Toch is een goed bedrijfsklimaat de eerste en belangrijke stap naar een goede economie. Dat heeft VVD goed begrepen. Als bedrijven het goed hebben heeft de burger het ook goed, hebben bedrijven het zwaar, dan vallen er klappen. Mensen worden ontslagen, de hand gaat op de knip en voor je het weet daalt de economie en dus ook de belasting inkomsten, terwijl er meer mensen afhankelijk zijn van steun.

Het geld bij de rijken halen klinkt fantastisch, maar als het bedrijf in Nederland niet voldoende omzet draait verdwijnt het toch echt uit het land. Iemand moet die hogere kosten toch echt betalen, en uiteindelijk blijft dat toch echt de consument.

https://www.hollandgold.nl/nieuws/weekselectie-nederland-verliest-bedrijven-en-de-politiek-kijkt-toe-hoogste-rentelast-sinds-2007/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:03

prompter schreef:

Dit is ook wat er bij mij is blijven hangen..

En qua zorg, als mensen aangeven dat de zorg duurder is geworden of wegbezuinigd is, is vaak het antwoord “nee, de kosten zijn hoger want we worden ouder/ mankeren meer/ willen meer laten genezen”.. ik weet niet precies wat wijsheid is qua zorg, zoals het nu is of met een ziekenfonds zoals het was (en dan hoge premies voor mensen die boven een inkomensgrens zaten, zoiets was het)

Wat ik me van dat laatste kan herinneren is dat we vrij onbekommerd naar een arts konden (en dat was ook gelijk het probleem, het ziekenhuis zat op zondag vol met verkouden mensen, volgens de verhalen) ipv dat ik nu kijk wat handig is qua eigen risico en dat ik moet studeren op vergoedingen..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:10

journee schreef:
Toch is een goed bedrijfsklimaat de eerste en belangrijke stap naar een goede economie. Dat heeft VVD goed begrepen. Als bedrijven het goed hebben heeft de burger het ook goed, hebben bedrijven het zwaar, dan vallen er klappen. Mensen worden ontslagen, de hand gaat op de knip en voor je het weet daalt de economie en dus ook de belasting inkomsten, terwijl er meer mensen afhankelijk zijn van steun.

Het geld bij de rijken halen klinkt fantastisch, maar als het bedrijf in Nederland niet voldoende omzet draait verdwijnt het toch echt uit het land. Iemand moet die hogere kosten toch echt betalen, en uiteindelijk blijft dat toch echt de consument.

https://www.hollandgold.nl/nieuws/weekselectie-nederland-verliest-bedrijven-en-de-politiek-kijkt-toe-hoogste-rentelast-sinds-2007/

Het ligt eraan welke bedrijven je wel en niet wil. Het privatiseren van maatschappelijk relevante dienstverlening (openbaar vervoer, zorg) heeft nog nooit iets goeds gebracht. Het openlaten van woningbouw aan de markt heeft er vooral voor gezorgd dat er woningen werden gebouwd die financieel gunstig waren voor de projectontwikkelaars, maar niet voor de burger. Plus nog het speculeren met grondprijzen, die voor absurde grond prijzen.

In Amerika zie je heel goed wat verregaande vrijheid voor bedrijven betekent voor de burger - hard werken voor weinig, slechte arbeidsvoorwaarden, milieu wat gesloopt wordt en slechte basisvoorzieningen, veel polarisatie, grote kloof arm en rijk. Dat veel vrijheid en een gunstig bedrijfsklimaat automatisch goede dingen betekent voor de burger is gewoon echt níet waar. Wanneer economie en geld bóven het belang van de burger wordt gesteld. In Scandinavie zie je de andere kant - met juist veel overheidsbemoeienis, zeer goede arbeidsvoorwaarden (1 jaar kindverlof, gedeeld door mama én papa!!) de burgers betere voorzieningen hebben en altijd en overal de meest blije lijstjes aanvoeren. Dus we wéten allang welk soort economisch beleid over het algemeen het beste is voor de gemiddelde burger.

VVD heeft op economisch gebied gedaan waar hun partij voor staat. En kennelijk vinden dat hartstikke prima, want er wordt heel nadrukkelijk alweer niet voor een linkser, economisch beleid gestemd. Dus ja, eigen schuld, dikke bult, burger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:18

journee schreef:
Toch is een goed bedrijfsklimaat de eerste en belangrijke stap naar een goede economie.

Dat is het niet en dat levert de VVD ook niet.

Citaat:
Als bedrijven het goed hebben heeft de burger het ook goed, hebben bedrijven het zwaar, dan vallen er klappen. Mensen worden ontslagen, de hand gaat op de knip en voor je het weet daalt de economie en dus ook de belasting inkomsten, terwijl er meer mensen afhankelijk zijn van steun.

Dat is niet hoe het werkt: want heel veel bedrijven betalen nauwelijks belastingen, en wentelen alle nadelen af op onze maatschappij terwijl ze juist niet zoveel goeds voor de burgers bieden. Neem supermarkten: winsten tot in de hemel, maar het werk moet gedaan worden door tieners die met regelmaat hun rechten worden ontzegd.

Juist een goede sociale samenhang (in allerlei opzichten, dus goede infrastructuur, goede opleidingen, goede sociale voorzieningen) maken dat een samenleving goed functioneert, en dat daarin ook veel gebeurt. Niet per se door 'bedrijven' maar vooral door mensen.

Citaat:
Het geld bij de rijken halen klinkt fantastisch, maar als het bedrijf in Nederland niet voldoende omzet draait verdwijnt het toch echt uit het land.

Ja, oftewel: al die moeite die we hebben gedaan om het die bedrijven naar de zin te maken, en vervolgens gaan ze alsnog weg zodra ze kunnen.

Het is veel zinniger om je samenleving in samenhang op te bouwen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:25

nps schreef:
Wanneer economie en geld bóven het belang van de burger wordt gesteld. In Scandinavie zie je de andere kant - met juist veel overheidsbemoeienis, zeer goede arbeidsvoorwaarden (1 jaar kindverlof, gedeeld door mama én papa!!) de burgers betere voorzieningen hebben en altijd en overal de meest blije lijstjes aanvoeren.

En bij die 'overheidsbemoeienis' is nog op te merken dat de VS bijvoorbeeld een justitieel apparaat en gevangeniswezen kent dat ordegroottes groter is dan in Scandinavie. Dat is ook overheidsbemoeienis. Ook in allerlei andere opzichten lees ik soms met verbazing hoe verregaand allerlei inperkingen kunnen zijn in het ''land of the free." (Nu is daar natuurlijk al helemaal niets 'free's meer aan, maar daarvoor waren veel dingen die wij normaal vinden daar ook allang al ingeperkt.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:28

Finland staat ook vaak bovenin die lijstjes, toch is er onder de Finnen veel depressie (o.a. door weinig zon in de winter), en ook zelfmoord. Zo groen is t gras daar ook niet per se, als ik Finse vrienden moet geloven.

Betekent niet dat het in NL niet beter kan, overigens.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 30-04-25 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt