journee schreef:Volgens mij heeft Nederland een gigantische probleem door het hele stikstof verhaal. Dit treft niet alleen de natuur en de boeren, maar ook de bouw waardoor er minder gebouwd wordt wat weer minder positief is voor de woningnood waardoor ook de asielzoekers niet meer doorstromen uit asielcentra. Het lijkt mij, dat als er een mogelijkheid is om het probleem snel te verminderen, dit met beide handen moet worden aangegrepen. We kunnen allemaal willen dat de bio-industrie Nederland verlaat en dat de veestapel in Nederland snel drastisch verkleind wordt, maar eerlijk gezegt zie ik dat op korte termijn niet gebeuren.
In het artikel:Mest zonder ammoniak, is dit de oplossing voor de stikstof crisis wordt een machine omschreven die uitstoot tot 90% kan verlagen. Mij lijkt het dan wel zinvol om hier ook serieus naar te kijken. Wat ik begreep is dat BBB subsidie wilde geven om het voor boeren mogelijk te maken een soortgelijke machine aan te schaffen en dat dit ook financieel voordeliger zou zijn dan de nu lopende 'oplossingen. '
Ik vind deze machine wel heel leuk bedacht maar heb wel een paar bedenkingen bij de vlekkeloze werking. Ik zou hem graag in aktie zien in een stal vol koeien, gaatjes hebben erg de gewoonte om dicht te gaan zitten en de grootte van de gaatjes zijn best belangrijk, ze mogen niet te klein zijn want dan stroomt de urine niet door en ze mogen niet te groot zijn want dan verdwijnt er veel mest in de put. Dus lopen de koeien de gaatjes niet heel snel dicht?
Je gaat ook extra stikstof of extra fosfor aan je bedrijf toevoegen, is dat gewenst? En hoeveel is dat? Wat zijn de kosten?
Het apparaat gaat zeker niet goedkoop zijn, ammoniak is enorm corrosief dus materiaalkeuzes zijn beperkt en vaak zijn alleen dure materialen geschikt.
Hoeveel water verbruikt zo'n systeem en hoe leeg je het vangsysteem in de herfst en de winter? Want als ik het goed begrijp heb je een soort watermest met "optimale" mineraalsamenstelling die je als mest op je land brengt. Dus hoe sla je dat in die tijd op?
Je krijgt 3 meststromen, dus 3x uitrijden. Is dat gewenst?
Lost het ook het probleem op dat er steeds minder stikstof je land op mag? Of wordt daar je probleem juist groter?
Maar ik vind het idee heel leuk
journee schreef:https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwerpen/artikelen/2023/innovatie-stikstofcrisis.html#:~:text=Een%20innovatie%20die%20veel%20aandacht,ammoniak%20emissie%20in%20de%20stal.De kant tekening die wordt gemaakt, dat een machine alleen op stal werkt vind dan weer een beetje discutabel. Dieren die in de wei lopen op een eerlijke verhouding van dieren per m2 poepen en plassen niet op exact dezelfde plek. En juist de vermenging van ontlasting en urine zorgt voor het grootste probleem.
Dat laatste zou mijn keuze zijn en daar heb je dus geen machine voor nodig

. Maar geeft wel weer andere uitdagingen in de bedrijfsvoering