Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:41

Ik zag grote demonstraties voorbij komen op treinstations.....
En de haatzaaiende berichten onder deze artikelen :(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:46

Electra63 schreef:

Het is goed om te onthouden dat platforms zoals Facebook en X erg rechts georiënteerd zijn. Dus wat je daar ziet is niet altijd de werkelijkheid.

Alsnog wel heel naar…

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:09

Dat hangt nogal van je bubbel af, of ze rechts zijn. Ik klik trouwens sowieso niet op reacties op facebook als het om nieuwsberichten gaat. Een enkel keertje bij berichten van de gemeente, maar daar word ik ook niet vrolijk van. Op X hangt het er maar vanaf wie je volgt, of dat links of rechts is. Net als op BS. (Termen dekken trouwens de lading helemaal niet meer).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:11

MarlindeRooz schreef:
Electra63 schreef:

Het is goed om te onthouden dat platforms zoals Facebook en X erg rechts georiënteerd zijn. Dus wat je daar ziet is niet altijd de werkelijkheid.

Alsnog wel heel naar…

Kan dit niet eens rechts noemen. Dit soort figuren geven fatsoenlijk rechts Nederland een slechte naam. Er is niets met rechts, wel met radicaal rechts (en links).

Ik kijk ook niet graag naar de reacties. Zakt je broek vanaf.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:00

MarlindeRooz schreef:
Electra63 schreef:

Alsnog wel heel naar…

Dat weet ik ;), maar kijk gewoon even naar talkshows op SBS6, komen prima overeen met de oliebol op X en FB.
Nederland is gewoon heel rechts en geeft graag over alles de schuld aan buitenlanders.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:03

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:07

BigOne schreef:
Inmiddels heeft usa zich teruggetrokken uit de onderhandelingen onder het mom ; Hamas wil geen vrede.

Volgens dit artikel heeft geen enkele partij zich teruggetrokken, maar zijn onderhandelingen opgeschort voor overleg. Witkoff spreekt van "een gebrek aan bereidheid en coördinatie bij Hamas". Dat doet mij vermoedde dat binnen Hamas nog niet iedereen het met elkaar eens is.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/24/verenigde-staten-en-israel-trekken-zich-terug-uit-gaza-onderhandelingen-a4901230

https://x.com/SEPeaceMissions/status/1948427713687040473

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:11

In dit artikel van NRC staat toch duidelijk VS en Israël trekken zich terug. Ook op het nieuws werd dit zo gezegd.

En of het nu terugtrekken of opgeschort genoemd wordt? De onderhandelingen zijn (tijdelijk) gestopt.

Niet onverwacht toch?
Men wil helemaal geen vrede, Hamas niet maar Netanyahu ook niet.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:06

Ik lees in een NYT artikel dat Hamas volgens Witkoff gebrek aan interesse heeft in een staakt-het-vuren, en dat de VS 'alternatieve' opties gaat onderzoeken om de gijzelaars thuis te krijgen.
Israëlische officials zeggen echter iets anders, zij geven aan dat het terughalen van de onderhandelaars voor hen geen einde aan de onderhandelingen betekent, maar dat ze zich terugtrekken om de details te bespreken.

Hier een linkje voor de geïnteresseerden: https://www.nytimes.com/2025/07/24/us/p ... =url-share

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:25

Het is wel een gebed zonder end zo. :( Ik denk ook dat beide partijen al vanaf het begin hun eigen oorlog uitvechten over de hoofden van de bevolking in Gaza.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:48

"Het is veel gemakkelijker om mensen te misleiden, dan ze te overtuigen dat ze misleid zijn. Dus weer kritisch". Schrijft mijn eigen (rechts stemmende, Telegraaf lezende) moeder op mijn facebookpagina.
M.a.w. ik zie het helemaal verkeerd met mijn steun aan de Palestijnen vindt zij. Wat ik daar nu weer mee moet..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:49

Israëlische kolonisten stichten brand in laatste christelijke stad van de Westoever: ‘Bang om vuur te blussen’
REPORTAGESinds de uitbraak van de oorlog tussen Israël en Hamas op 7 oktober 2023 zijn de aanvallen van Israëlische kolonisten op de bezette Westelijke Jordaanoever toegenomen. Ook Taybe, het enige volledig christelijke dorp op de Westoever, blijft niet gespaard. Kolonisten drongen het dorp binnen en stichtten brand naast een eeuwenoude kerk. Deze site bezocht Taybe te midden van toenemende kolonistenterreur.

En weer een plek met "vergissingen, oeps foutje" bewust een plek afbranden in andermans land

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:13

karuna schreef:
Israëlische kolonisten stichten brand in laatste christelijke stad van de Westoever: ‘Bang om vuur te blussen’
REPORTAGESinds de uitbraak van de oorlog tussen Israël en Hamas op 7 oktober 2023 zijn de aanvallen van Israëlische kolonisten op de bezette Westelijke Jordaanoever toegenomen. Ook Taybe, het enige volledig christelijke dorp op de Westoever, blijft niet gespaard. Kolonisten drongen het dorp binnen en stichtten brand naast een eeuwenoude kerk. Deze site bezocht Taybe te midden van toenemende kolonistenterreur.

En weer een plek met "vergissingen, oeps foutje" bewust een plek afbranden in andermans land

Dat gebeurt al jaren en het laatse jaar nog veel meer dan voorheen.
En we kijken er naar...... onze (demissionaire) regering wil niet eens een debat voeren over de situatie, met dank aan de Israëlische lobby.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:10

Ik voel mij met de dag meer en meer gefrustreerd over de de verhongerende mensen in de Gazastrook. Wij in het westen spreken en schande van, Israël trekt zich daar niets van aan en gaat gewoon door... Is er nou helemaal niets wat wij als burgers kunnen doen? Over 10 jaar wordt er vast schande over gesproken, en vragen mensen zich vast af hoe het heeft kunnen gebeuren.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:44

Mariska_28 schreef:
Ik voel mij met de dag meer en meer gefrustreerd over de de verhongerende mensen in de Gazastrook. Wij in het westen spreken en schande van, Israël trekt zich daar niets van aan en gaat gewoon door... Is er nou helemaal niets wat wij als burgers kunnen doen? Over 10 jaar wordt er vast schande over gesproken, en vragen mensen zich vast af hoe het heeft kunnen gebeuren.

Helemaal met je eens. Zit hier woedend naar het nieuws te kijken. Ben boos, gefrustreerd, verdrietig en vooral zo machteloos

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:49

Ik trek het me ook aan. Zag een video van een man uit Japan die dagelijks protesteert tegen de Israel. Hij gaf aan dat hij dit doet ondanks dat het wellicht niet veel uithaalt, maar het wel belangrijk vind om z'n menselijkheid te behouden/beschermen. Wegkijken kan niet genormaliseerd worden. Die woorden zitten ook een beetje in mijn hoofd nu. Ik heb wel eens geld gedoneerd voor opvang van wezen in het gehele gebied en waterputten. Het is zo schrijnend

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:54

Hier hetzelfde! Het voelt zo machteloos. M'n hart huilt en breekt voor deze arme, arme mensen. Waarom laat 'men' dit gebeuren? Wij kunnen misschien niks effectiefs doen (behalve doneren, petities tekenen, je laten horen online en offline), maar er zijn ongetwijfeld mensen die dat wel kunnen. En dat zij zich stil houden, dat vind ik echt onbegrijpelijk. Medeplichtig zijn ze. Ik snap het ook gewoon niet, is het puur eigenbelang om dit te laten gebeuren? Wat bezielt mensen?

Ik vind het ook zo hypocriet. De Holocaust had nooit mogen gebeuren, excuses, we wisten het niet. Maar wat in Gaza gebeurt weten we wel, en toch gebeurt er niks. Walgelijk

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:01

Raineri schreef:
Ik trek het me ook aan. Zag een video van een man uit Japan die dagelijks protesteert tegen de Israel. Hij gaf aan dat hij dit doet ondanks dat het wellicht niet veel uithaalt, maar het wel belangrijk vind om z'n menselijkheid te behouden/beschermen. Wegkijken kan niet genormaliseerd worden. Die woorden zitten ook een beetje in mijn hoofd nu. Ik heb wel eens geld gedoneerd voor opvang van wezen in het gehele gebied en waterputten. Het is zo schrijnend

Volledig eens

Het zit hier ook in mijn hoofd. Hoe kunnen we dit doen. Hoe kunnen we dit accepteren. Onze regering zit zichzelf vol te vreten op reces, zijn te beroerd om terug te komen.

Terwijl daar de mensen en kinderen helemaal niets meer hebben. Als er voedsel is bij een punt worden ze neergeschoten. Het gaat echt buiten alle vormen van menselijkheid om.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:01

Je kunt bedrijven die in Israël zitten en spullen die er weg komen proberen te boycotten, niet dat het veel uithaalt maar toch. Bvb Inditex opende vorige jaar een van de grootste Zara winkels daar. En zal nog even een link naar Israëlische producten zoeken .
Ook van inditex : Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho en Zara Home.
Denk ook aan AH, wanneer er op een product staat Israël heb je hele grote kans dat het afkomstig is van settlers . En verder, sommige fastfoodketens, koffieshops bvb Starbucks die internationaal opereren. Bijna niet te doen om ze allemaal te vermijden maar elk niet verkocht iets maakt iets duidelijk en wanneer er maar genoeg druppels komen wordt het een meertje.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 27-07-25 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:12

Zo lang onze regering er niet eens over wil discussiëren, is het een hopeloze zaak.

En zoals in de echte wereld, is het in dit topic ook stil.

Het interesseert mensen gewoon niet dat kinderen verhongeren of dat burgers naar een concentratiekamp worden getransporteerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:39

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:53

BigOne schreef:
Tegen deze moordenaars helpt helemaal niets, die veranderen niet, die willen maar één ding, dood aan alle Palestijnen;
https://x.com/megageopolitics/status/19 ... EopP3zUX6Q

Klopt, maar als er genoeg politieke, economische druk is......
Ik denk dat alleen Trump dit kan stoppen, maar in de VS is ook een grote Israëlische lobby.

En dan zijn er nog bokkers en mensen die geloven dat het Israël om de gijzelaars te doen is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:57

Maar ik zag zojuist wel een grote massale demonstratie in Israel door Israeliers tegen de oorlog voorbij komen in het half 8 journaal..elders in de wereld waren ook grote demonstraties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:01

Er zijn Israëliërs tegen het noorden in Gaza , ook steeds meer soldaten weigeren er te vechten. Maar met zulke radicale leiders zal het weinig uitmaken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:52

Popstra schreef:
Maar ik zag zojuist wel een grote massale demonstratie in Israel door Israeliers tegen de oorlog voorbij komen in het half 8 journaal..elders in de wereld waren ook grote demonstraties.

Ja, er zijn natuurlijk Israëliërs in Israel tegen de politiek van Netanyahu. Maar die kunnen het ook niet tegenhouden.

Als ik de filmpjes zie van sommige ministers uit deze regering, dan komt het nooit meer goed voor een groot deel van de Palestijnen.