Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
_San87_ schreef:elnienjo schreef:Gaat de eurowaarde dan weer stijgen? We zitten nu toch juist slecht met de euro tov de dollar? Zou mooi zijn als daar idd een shift komt en de dollar goedkoper wordt!
De euro is meer waard dan de dollar. Al een poos.
elnienjo schreef:_San87_ schreef:
De euro is meer waard dan de dollar. Al een poos.
Volgens deze wisselkoers is de dollar maar 90 cent waard: https://www.wisselkoers.nl/dollar

_San87_ schreef:Roodvos schreef:Jullie verwoorden wat ook mijn eerste gedachten waren. Hoe komen die schepen in de Zwarte Zee? Mag je zomaar met oorlogsschepen door het Suez-kanaal of is dat territoriaal water en moet daar toestemming voor komen? En idem m.b.t. Straat van Gibraltar en Middelandse Zee. Iemand hier die weet hoe dat zit?
En dan moeten ze idd nog door de Bosporus. Als ze zich daar met enig geweld toegang toe verlenen of bevelen negeren of hoe dat dan ook maar gaat, is dat een rechtstreekse confrontatie met Turkije en dus met de NAVO. Ik zie nog geen voor de hand liggende route voor die schepen.
NB. NOS spreekt over mogelijk op weg naar Europa
Straat van Gibraltar is territoriaal water, Spaans en Marokkaans. Geldt ook voor de Middelandse zee, ook allemaal territoriaal. Alle scheepsvaart moet toestemming vragen territoriale wateren te betreden.
Ik zie ook niet wat het plan is, iig. Maar ik snap de zorgen wel.
tamary schreef:Of is de noordelijke route al open en gaan ze boven Rusland langs? Er zijn 2 mogelijkheden zeker als het weer meewerkt en Rusland heeft intern een heel goed spoornetwerk.
Babootje schreef:Russische activisten tegen de oorlog, die enkel anoniem durven te getuigen om niet in de gevangenis te vliegen, zeggen dat er een grote ’vijfde colonne’ aan het vormen is binnen Poetins eigen entourage en onder zijn politieke medestanders die niet meer kunnen aanzien wat er in Oekraïne gebeurt. De president beseft dat en vertrouwt niemand meer, klinkt het.
Exitium schreef:_San87_ schreef:
Straat van Gibraltar is territoriaal water, Spaans en Marokkaans. Geldt ook voor de Middelandse zee, ook allemaal territoriaal. Alle scheepsvaart moet toestemming vragen territoriale wateren te betreden.
Ik zie ook niet wat het plan is, iig. Maar ik snap de zorgen wel.
Ze hoeven geen toestemming te vragen. Ieder schip, ook oorlogsschepen, hebben het recht op vrije doorgang, zolang ze zich maar aan de wet houden terwijl ze in territoriale wateren varen.
Wat wellicht zou kunnen is dat ze materiaal van het oosten naar Europa verschepen. Het zijn amfibische transportschepen die gespot zijn, dus mogelijk gaat het om zaken die te groot zijn om bijvoorbeeld over het spoor te vervoeren. Als ze echt richting de Zwarte Zee willen kan het wel een dingetje worden ja.
Maar goed, het is nog maar de vraag of ze überhaupt richting Europa gaan.tamary schreef:Of is de noordelijke route al open en gaan ze boven Rusland langs? Er zijn 2 mogelijkheden zeker als het weer meewerkt en Rusland heeft intern een heel goed spoornetwerk.
In het westen ja. Ten oosten van Omsk heb je enkel de Trans-Siberische spoorlijn met twee takken. Transport door Siberië is altijd al een probleem geweest voor de Russen.Babootje schreef:Russische activisten tegen de oorlog, die enkel anoniem durven te getuigen om niet in de gevangenis te vliegen, zeggen dat er een grote ’vijfde colonne’ aan het vormen is binnen Poetins eigen entourage en onder zijn politieke medestanders die niet meer kunnen aanzien wat er in Oekraïne gebeurt. De president beseft dat en vertrouwt niemand meer, klinkt het.
Stalin 2.0 dus.
. Ann schreef:Voor de mensen met twitter, een interessant draadje.
Het lijkt onrustig te worden in de kringen rond Poetin.
https://twitter.com/christogrozev/statu ... 5352349700
Pandora2 schreef:Citaat:Oleg Matvejtsjev, Russisch parlementslid en spindoctor van Vladimir Poetin, heeft een verlanglijstje gemaakt met compensaties voor de westerse economische sancties tegen Rusland. Daarop staan onder meer de teruggave door de Amerikanen van Alaska en Fort Ross in Californië.
Joh...