Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:Mwah, voor zover ik kan lezen zijn de sancties toch echt op Rusland en de hooggeplaatste figuren daar gericht, niet op de bevolking (al zal die er sowieso wat van merken, maar dat is niet het doel).
Die sancties waren niet mis volgens mij hoor. Digitaal betaalverkeer stopzetten, waardoor men Rusland het handelen bemoeilijkt, dacht ik?
elnienjo schreef:Als ze de uitslag van het referendum gerespecteerd hadden dan hadden ze nu niks in Oekraïne te zoeken gehad en niet hoeven lopen oorlog-ophitsen bij Rusland zodat onze energieprijzen nóg onbetaalbaarder worden. Ze hebben hun reet afgeveegd aan de uitslag van dat referendum en vegen nu hun reet af aan de armoedeval van onze eigen bevolking met onbetaalbare energieprijzen.
Citaat:Die soevereiniteit speelde ook een (gênante) bijrol de tweede keer, in 2016, dat Oekraïne Den Haag sterk bezighield: het referendum over het EU-associatieverdrag met het land.
Het werd een zwarte bladzijde. De roergangers – het Burgercomité EU, GeenStijl en Thierry Baudet – illustreerden alles wat schort aan de moderne mediacultuur: spektakelzucht, cynisme en de omarming van (Russische) bijna-feiten.
Zo beweerde Baudet in 2015 in een NRC-stuk dat het verdrag ,,een voorbode’’ voor het EU-lidmaatschap van Oekraïne was (zeven jaar later is er nog steeds niets van gebleken). En vlak voordat kiezers (opkomst 32 procent) het verdrag in 2016 afwezen, gaf de leiding van het Burgercomité EU, dat het referendum initieerde, in NRC haar cynische kijk op de zaak: het ging deze mensen alleen om hun weerzin tegen de EU. „Oekraïne kan ons natuurlijk niets schelen.’’
Dus die Ze is gewoon populistisch goedkope klets . Want alleen de Nederlanders hadden zo'n raadgevend referendum.Citaat:Als ze de uitslag van het referendum gerespecteerd hadden dan hadden ze nu niks in Oekraïne te zoeken
Loretta schreef:Ik vind het goed dat daar onderzoek naar gedaan wordt. Het zaakje stinkt aan alle kanten en deze daders worden door bewindspersonen structueel uit de wind gehouden. Het is logisch dat dat vragen op roept.
pien_2010 schreef:Als we niets doen, kan ik je verzekeren dat Poetin verder gaat om het oude Russische rijk weer in al zijn glorie te herstellen. Het gaat om veel meer als alleen maar de Oekraïne, het gaat om dit moment namelijk ook om de soevereiniteit van de Europese landen (bv Estland, Letland en Litouwen gaan goed maar hoorden vroeger ook bij Rusland). Hij is al aardig op weg. Dit moeten we helemaal niet willen ern het is enorm naïef om te denken dat dit niet gaat gebeuren als we Oekraïne gewoon landje pik laten innemen. Wat nu gebeurt is vraagt om een terughoudende en tevens strenge duidelijke strategie. Terughoudend met wapengekletter→ want dan is het hek van de dam, duidelijk met allerlei sancties die de Russen zeker zullen treffen en die Poetin een belangrijke waarschuwing zal geven dat hij zijn hand niet moet overspelen. (Als hij dat niet al gedaan heeft).
nikkel schreef:Het herstellen van de oude USSR, geeft Poetin nooit op. Daar ben ik absoluut van overtuigd. Maar elke actie geeft een reactie. Je kan natuurlijk feiten en gebeurtenissen geheel naar eigen idee implementeren en dat als waarheid brengen. Dat is het gene wat Poetin volgens mij aan het doen is. Het begon in Georgie met een paar provincies, daarna de Krim en nu de twee andere provincies. Ondertussen wordt Moldavie door de mangel gehaald en is Wit Rusland zonder enig probleem ingelijfd. Het russische leger dat daar actief is gaat volgens mij niet meer weg.
nikkel schreef:Je bedoelt te zeggen, dat staten van de voormalige USSR uit zichzelf en op eigen verzoek zijn aangesloten bij de EU. Het is maar net wat jouw visie is en welke omschrijving jou het beste uitkomt.
IMANDRA schreef:@loretta: valt inderdaad te bezien. Maar een land als Rusland ongehinderd landjepik te laten doen vind ik ook weer wat. Dus de balans moeten we hierin zoeken, en ja, dat zal vast ook gevolgen voor ons hebben. Maar als het goed is wel gevolgen die Nederland als geheel wel kan hebben.
nikkel schreef:Met dat soort " futiele" problemen houdt Poetin zich echt niet bezig, maar maakt dankbaar gebruik van de afhankelijkheid van russische energie. Je kan ook de stelling aan gaan, hoeveel is de afhankelijkspositie je waard in termen van het aantal landen dat je bereid bent op te offeren om maar russische energie te mogen verbruiken.
nikkel schreef:Met dat soort " futiele" problemen houdt Poetin zich echt niet bezig, maar maakt dankbaar gebruik van de afhankelijkheid van russische energie. Je kan ook de stelling aan gaan, hoeveel is de afhankelijkspositie je waard in termen van het aantal landen dat je bereid bent op te offeren om maar russische energie te mogen verbruiken.
nikkel schreef:Met de stelling dat je morgen niet opeens een energie centrale geopend hebt ben ik het volledig mee eens.
Voorlopig komt er eerst voor ons Noors gas deze kant uit. Voor Duitsland en een aantal nadere ligt dat veel problematischer. Duitsland sluit of heeft zijn kernenergie centrales al gesloten, waarmee op termijn de afhankelijk nog verder vergroot wordt. Het is onmogelijk om de energie behoefte te dekken vanuit andere energie producerende landen. Deze hebben allemaal al lange termijn contracten met o.a. Aziatische landen.
mysa schreef:nikkel schreef:Met dat soort " futiele" problemen houdt Poetin zich echt niet bezig, maar maakt dankbaar gebruik van de afhankelijkheid van russische energie. Je kan ook de stelling aan gaan, hoeveel is de afhankelijkspositie je waard in termen van het aantal landen dat je bereid bent op te offeren om maar russische energie te mogen verbruiken.
Hij houdt zich er juist wel mee bezig, denk ik. Als die afhankelijkheid er niet was, zou hij veel meer tegenstand kunnen verwachten.
Aan de andere kant: Rusland haalt haar inkomsten grotendeels uit gas en olie-export. Als daar een flinke afzetmarkt wegvalt, komt het vroeger of later flink in de problemen.
Loretta schreef:Bijsturen is ook iets waar we heel slecht in zijn in het westen. Zo is het heel erg moeilijk voor Duitsland om alsnog een kerncentrale open te houden of voor zover het technisch mogelijk is een reeds gesloten kerncentrale weer op te starten. Ik zie de milieu organisaties al met protestborden wanneer er een eventuele kolencentrale heropend wordt. En meneer Vollenbroek die gelijk naar de rechter gaat. Ook de gaskraan in Groningen nog verder open draaien is makkelijker gezegd dan gedaan.
Kortom bij ons stapelen de problemen alleen maar verder en verder op. Bijsturen van beleid gebeurd gewoon niet.
pien_2010 schreef:Als je dat goed vindt moet je ook bereid zijn om de prijs te betalen, zoals uit je eigen huis gezet worden (vaak zoek het maar uit), onder erbarmelijke omstandigheden (vaak veel doden) bouwen en de mening van de mensen, doet er niet toe.
Ben je het er niet mee eens, dan ga je naar een heropvoedingskamp. Leve China en Rusland. Maar.....inderdaad zijn dit soort landen in staat om snel te handelen maar ten koste van wat......