Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:52

http://www.nrcq.nl/2015/05/09/mehmet-we ... tatiebrief

soliciteren onder een buitenlandse naam,
niet uitgenodigd
vervolgens nederlandse naam erboven,
uitgenodigd..

En daar komt dan geen discriminatie bij kijken?

verderop een onderzoek

Citaat:
In 2011 deed Van Tubergen samen met universitair docent Lieselotte Blommaert onderzoek naar discriminatie aan de poort van de arbeidsmarkt. Ze plaatsten meer dan 600 cv’s met drie verschillende opleidingsniveaus op een digitale vacaturebank. De helft van de cv’s had Arabisch klinkende namen, de andere helft Nederlandse.

Wat bleek? Een cv met een Arabische naam slaan werkgevers, of de sollicitanten nou hoog- of laagopgeleid zijn, vaak over: de kans is vijftig procent kleiner dat ze erop klikken. We weten nu dat dit vaak onbewust gebeurt, zegt Van Tubergen. Sommige werkgevers hebben negatieve gevoelens ten opzichte van bijvoorbeeld Marokkanen en klikken er daarom niet op. Maar uit psychologisch onderzoek blijkt dat ook mensen die geen bewuste negatieve houding hebben, maar wel een omgeving hebben die negatief is, óók niet op een cv met een Arabische naam klikken, zegt hij.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:59

Ken hier een zelfstandig ondernemer, wilde pleiten voor geen verhoging van de winkelhuur.
Kreeg toch per ongeluk mail verkeer onder ogen van de twee eigenaren van het pand.
Daarin stonden nu ook niet bepaald motiverende opmerkingen over de huurder van het pand * uiterlijk, werkgedrag etc.
Dat voelde voor hem echt niet prettig, maar hij heeft dat niet de media ingebracht.

De foto die in dit topic geplaatst is, dateert van enige tijd geleden.
En nee, het verdient geen schoonheidsprijs, zeer zeker niet.

'Mathijs' en 'Mo' komen allebei nauwelijks aan het werk, omdat er weinig werk is.
En ja, dan kan een organisatie kritisch worden.
Ik zou dan zelf ook selecteren op: juiste papieren, voorkomen, beheersing van de taal, etc.

Perspectief op werk?.
Dat is er amper, althans, er is een flinke verschuiving gaande.
De detailhandel? die gaat om, de ene na de andere keten en personeel mag gaan.
Jij en ik maken gebruiken van webshops.
Die pakjes worden overigens 99 procent door 'Mo' rondgereden.
En ja. dat is een feit :+ .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:00

Er worden ook veel Nederlanders gediscrimineerd bij een solicitatie, vanwege hun uiterlijk,tatoage,brandwonden,te dik enz.
Discriminatie bij solicitatie's is niks nieuws hoor.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:01

Mixje90 schreef:
Wel grappig om te lezen in dit topic dat Moslims/Allochtonen zo erg voorgetrokken worden in Nederland.
Maar dan dit te lezen:
Citaat:
Vrijwel nergens in Europa zijn de arbeidskansen van allochtonen zo slecht als in Nederland.

Citaat:
Ook discriminatie speelt een rol. Daarover zei premier Rutte onlangs in Metro 'dat het in Nederland nog veel voorkomt en het echt uitmaakt of je Mohammed of Jan heet als je solliciteert'.

http://www.volkskrant.nl/economie/alloc ... ~a3918713/

Er is zoiezo heel weinig werk te vinden ookal ben je nederlander het is geen garantie tot een baan mijn nicht en ik beide in onze twintiger jaren soliciteren al maanden en hebben nederlandse achternamen maar worden niet eens uitgenodigt op een solicitatie gesprek :')

Nederland is gewoon een heel klein land dus ja heel begrijpelijk dat op een gegeven moment de baantjes een beetje op raken we hebben hier onwsijs veel immigranten gehad en ja die krijgen ook kinderen en die kinderen studeren ook gewoon en willen ook een baan...

Ik ben benieuwd wat de toekomst ons zal brengen want ja deze vluchtelingen zullen op den duur ook wel een baan willen nadat ze een verblijfsvergunning hebben gekregen

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:03

Mijn punt :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:03

gohya schreef:
Er worden ook veel Nederlanders gediscrimineerd bij een solicitatie, vanwege hun uiterlijk,tatoage,brandwonden,te dik enz.
Discriminatie bij solicitatie's is niks nieuws hoor.

Helemaal mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:10

Moderatoropmerking:
Al eerder is er door een moderator gewezen op de Boktregels via een moderatoropmerkig in dit topic. Tevens zijn diverse gebruikers persoonlijk aangesproken. In een discussie is het belangrijk om niet enkel je eigen mening te plaatsen, maar ook in te gaan op argumenten van een ander en open te staan voor andere visies. Doe je dit niet, dan komt dat de sfeer in het topic niet ten goede. Daarbij vragen we ook om een eventuele mening goed te onderbouwen. Simpelweg een link naar een andere website plaatsen, zonder verdere onderbouwing/toelichting, voegt in feite niets toe aan de discussie en levert ergernis op bij disussiepartners.

We vragen jullie bij deze nadrukkelijk, en voor de laatste keer, om de discussie hier op een vriendelijke toon te blijven voeren en om open te staan voor andermans argumenten. Heb hierbij respect voor andere gebruikers van Bokt.nl, maar let er ook op respectvol te blijven tegenover degenen die deze discussie betreft.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:14

Meelezende Mod: Persoonlijk denk ik dat dit topic beter gesloten kan worden.
Nader tot elkaar komen zie ik zelf niet gebeuren.
Daar voor zijn de verschillen van inzicht en standpunt te groot ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:25

Ik vind het er allemaal heel normaal en gemoedelijk aan toe gaan snap deze mod waarschuwing niet zo... Maargoed als mijn mening verkeerd was (vertelde hoe ik zelf de banenmarkt ervaar niks bijzonders of zwartmakend naar iemand) dan trek ik me wel weer terug. +:)+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:26

Ik vind dat er wel heel makkelijk over het eea heen gestapt wordt. Ongeacht je achtergrond is het discriminatie als je onder gelijke omstandigheden niet gekozen wordt enkel omdat je bijv. een buitenlander, neger of een vrouw bent. En dat is nooit goed! Dat het onder ‘Nederlanders’ gebeurt maakt het niet oké om het ook maar op buitenlanders van toepassing te laten zijn. Dan is het ook gewoon niet oké voor die groep Nederlanders. Dat vrouwen minder betaald krijgen dan een man voor hetzelfde werk is ook niet oké.

Die discriminatie (of de reden om iemand niet aan te nemen vanwege afkomst, geslacht (en zelfs uiterlijk )) komt echter wel ergens vandaan. Soms op ervaringen uit het verleden, soms op horenzeggen, soms puur op kortzichtigheid (bijv. het algemeen heersend beeld dat er is ontstaan zonder zelf enige ervaring ermee te hebben). Die eerste twee is dus iets waar de groep als geheel wat aan kan doen, ben je als individu die zijn best doet nog steeds de pineut.. (en dat is en blijft wel discriminatie). Ik denk dat met de huidige aandacht voor ‘buitenlanders’ het voor die groep alleen maar moeilijker wordt. En dat kan wel enorm frustreren. Je doet je best, je bent niet zoals het ‘algemeen heersend beeld’, maar toch wordt je vanwege de fouten van een ander benadeeld (als dat maar lang genoeg duurt ga je vanzelf er tegen aanschoppen). Dat is de realiteit en hoewel er een oorzaak voor te vinden is (veralgemeniserend ‘hun’ gedrag op basis van die drie genoemde punten), is en blijft het wel discriminatie.

Overigens is het idee om discriminatie uit te kunnen bannen ook behoorlijk utopisch. Als je als overheid al positieve discriminatie (wat in bepaalde gevallen ook weer nodig is) in het leven roept..erken je dus als algemeen orgaan al dat er zoiets als discriminatie is en stimuleer je het zelfs. Dan kun je er wel een labeltje ‘positief’ aanhangen, maar dan is het voor iemand anders alsnog negatief.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:31

ravellie schreef:
Typerend dat een 'Mo' direct roept dat er discriminatie is als je er ergens niet aangenomen wordt.
Zou dat een 'feit' zijn dat ik ergens aan mag plakken?

Omdat Jan een autochtoon is en volgens bepaalde groepen reverse discriminatie niet bestaat...
En bepaalde bevolkingsgroepen hebben het woord discriminatie en racist nou eenmaal als eerste op hun woordenlijstje staan. Vergelijk het met een kleuter in de supermarkt die zijn zin niet krijgt en gaat liggen krijsen en jengelen.

Sammie

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:43

Discriminatie bestaat in alle lagen van de bevolking en in elke bevolkingsgroep.. Jan zou bijv. veel meer moeite hebben om aangenomen te worden bij de garage van Yousef en Mohammed. Op bepaalde scholen wordt je alleen aangenomen als je een bepaalde grondslag hebt en een bepaalde opleiding op een bepaalde school hebt gevolgd. Discriminatie is geen enkel volk vies, in het verleden zal het zn voordeel gehad hebben. Toen we nog ergens als stammen in het bos, heide of op de toendra rondkachelden.

Overigens zijn er idd bepaalde bevolkingsgroepen die het woord heel snel gebruiken, maar in dit topic zijn sommige mensen er ook niet vies van. Niemand roept het of beschuldigd hen, maar ze gebruiken het zelf te pas en te onpas.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:49

Esther28 schreef:
ravellie schreef:
Typerend dat een 'Mo' direct roept dat er discriminatie is als je er ergens niet aangenomen wordt.
Zou dat een 'feit' zijn dat ik ergens aan mag plakken?

Omdat Jan een autochtoon is en volgens bepaalde groepen reverse discriminatie niet bestaat...
En bepaalde bevolkingsgroepen hebben het woord discriminatie en racist nou eenmaal als eerste op hun woordenlijstje staan. Vergelijk het met een kleuter in de supermarkt die zijn zin niet krijgt en gaat liggen krijsen en jengelen.

Als je denkt dat t bestaat en er onderzoek naar is geweest om het aan te tonen geef ik je groot gelijk.
Zolang blanke oerhollansche Jan Jansen schreeuwt over reverse discriminatie zonder normale onderbouwing, is Jan het krijsende kind.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:51

Sammie schreef:
Discriminatie bestaat in alle lagen van de bevolking en in elke bevolkingsgroep.. Jan zou bijv. veel meer moeite hebben om aangenomen te worden bij de garage van Yousef en Mohammed. Op bepaalde scholen wordt je alleen aangenomen als je een bepaalde grondslag hebt en een bepaalde opleiding op een bepaalde school hebt gevolgd. Discriminatie is geen enkel volk vies, in het verleden zal het zn voordeel gehad hebben. Toen we nog ergens als stammen in het bos, heide of op de toendra rondkachelden.

Overigens zijn er idd bepaalde bevolkingsgroepen die het woord heel snel gebruiken, maar in dit topic zijn sommige mensen er ook niet vies van. Niemand roept het of beschuldigd hen, maar ze gebruiken het zelf te pas en te onpas.

Dus dat, dat is net zo goed discriminatie, maar er zijn bepaalde fanatiekelingen die beweren dat reverse racisme en discriminatie (van blanken dus) niet bestaat en dat alleen Mo's en Stanley's gediscrimineerd kunnen worden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:55

Proef op de som: solliciteren bij de Turkse bakker of supermarkt.....

Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat er gaat gebeuren

Ravellie @ AD betreffende discriminatie.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:58

Mixje, jij moet misschien in praktijk brengen wat je predikt in je onderschrift. Respect voor andersdenkenden. Zodra iemand niet in jouw straatje denkt of een mening heeft die haaks op die van jou staat, hark je die personen met je zogenaamde intelligente opmerkingen/waarheids getrouwe bronnen onderuit. Jammer maar met jou valt echt niet op een normale manier te discussiëren want jij slaat alles dood qua mening die haaks op die van jou staat. Kom jij maar eens met gestaafde onderzoeken en betrouwbare bronnen. Je kan wel van alles neer plempen hier als zijnde bron, maar bewijs jij dan maar eens dat die bron objectief is. Dat kan je niet want jouw bronnen zijn voor jouw net zo objectief en waar als de bronnen van andersdenkenden voor hen zijn.
En nu ga je bij mij echt op de negeerstand en maak ik geen enkel woord meer aan je vuil. Dat heeft namelijk toch geen toegevoegde waarde.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:59

ravellie schreef:
Proef op de som: solliciteren bij de Turkse bakker of supermarkt.....

Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat er gaat gebeuren

Ravellie @ AD betreffende discriminatie.

Ik denk dat Mo eerder wordt aangenomen in de supermarkt dat Johanna bij de Turkse bakker.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:18

Blue_Eyes schreef:
Remy schreef:
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de leeftijden hier en wie er van de pro- en congroepen in dit topic kinderen heeft.

Ik ben 37 en heb twee dochters. Ik zie niet helemaal waar je heen wilt, maar goed.

De reden waarom ik hier benieuwd naar ben is dat ik het idee heb dat de personen die zich zorgen maken om de islamisering van Nederland vooral mensen zijn die wat meer levenservaring hebben, al dan niet met kinderen.

Niet alleen in dit topic maar ook in het algemeen merk ik dat bijvoorbeeld studenten er juist positiever tegenover staan, die zien het als verrijking. De mensen met meer levenservaring om het maar zo te zeggen hebben de eerste veranderingen zien plaatsvinden die zo'n 25 jaar geleden echt duidelijk zichtbaar werden. Die hebben misschien meer het gevoel het oude Nederland kwijt te raken terwijl de jongeren dat Nederland al niet meer gekend hebben.

Uiteraard zijn er uitzonderingen en ik vel hier geen waarde oordeel over. Maar vandaar dus mijn vraag.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:27

Misschien dat de jongere generatie juist meer ervaring heeft en al gewend is aan mensen uit andere culturen met andere gewoontes?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:35

ik reken mij tot de ouderen (op bokt dan), met een pakket aan levenservaring/bagage waarvan ik hoop dat de meesten van jullie die nooit zullen hebben. Misschien juist daarom dat ik mij goed kan inleven.

Voor mij in ieder geval gaat je veronderstelling niet op Remy.
En ik ben ook zeker geen uitzondering
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-02-16 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:35

Dat zou alleen van toepassing zijn op de randstad. Nederland is klein, maar wel groter dan de randstad.. :)

Puur gebaseerd op mijn ervaring.. kan ik zeggen dat mijn mening echt is gevormd op basis van ervaringen op het HBO en alles erna.. Ik schaar mijzelf daar toch maar even tot de jongere generatie...

Volgens mij is sowieso al onderzocht dat studenten heel anders in het leven staan (een stuk linkser zijn) dan diegenen die op de arbeidsmarkt zijn. Evenals hogeropgeleiden en andere bepaalde bevolkingsgroepen. Heeft ergens in het begin nog een hele interessant link daarover gestaan. Mensen die juist gewend zijn aan die cultuur en qua werk in dezelfde vijver vissen zijn negatiever en mensen die er minder ervaring mee hebben (diegenen die aan de zijlijn staan) zijn weer positiever.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:43

Ik denk dat jongeren het "oude" Nederland waar o.a. mijn grootouders voor gevochten hebben niet kennen. Ik vind het heel erg dat er o.a. nu zoveel wegbezuinigd wordt in o.a. gezondheidszorg/ouderzorg en je aan de andere kant de AZC's als paddestoelen uit de grond ziet schieten en eigenlijk niks te gek lijkt om aan eisen/wensen tegemoet te komen. Bijv. voorrang op woningen/werk etc. In de zorg worden mensen eruit getrapt en aan de andere kant worden er az-ers/allochtonen ingezet. Het zorgt bij veel mensen van de "oudere" generatie een gevoel van 2e rangsburger te worden en alles waar zij en hun ouders hard voor gewerkt hebben wordt nu afgenomen en weggegeven aan mensen die er nooit iets voor gedaan hebben. En profiteurs van autochtone afkomst hebben we al genoeg, dus waarom nog meer erbij..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:46

Sammie het is ook niet oke dat iemand die bruin of zwart is word gediscrimineerd bij een solicitatie.Maar ik wil zeggen dat het óók bij blanke gebeurt.Ze hoeven dus niet te schreeuwen dat ze gediscrimineerd worden vanwege hun huidskleur,want ook een blanke maakt hetzelfde mee.
Iemand met donkere huidskleur schreeuwt vaak dat hij gediscrimineerd word.Dat is dan ook wel zo,maar ze denken dat een blanke dat niet word.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:55

elenaMM77 schreef:
ik reken mij tot de ouderen (op bokt dan), met een pakket aan levenservaring/bagage waarvan ik hoop dat de meesten van jullie die nooit zullen hebben. Misschien juist daarom dat ik mij goed kan inleven.

Voor mij in ieder geval gaat je veronderstelling niet op Remy.
En ik ben ook zeker geen uitzondering

Inlevingsvermogen is hier denk ik ook niet het probleem, (en ik probeer geen mensen in hokjes te plaatsen mocht je misschien dat gevoel krijgen :-) ), ik probeer alleen een beeld te krijgen van waar de verschillende meningen door gevormd en gevoed worden. Dat vind ik interessant.

Mijn man en ik zijn beiden hoger opgeleid en ik heb een eigen zaak, en dochters gaan ook in de hogere opleidingsrichtingen, die vissen niet in die overvolle vijver. Dus angst voor concurrentie is in mijn geval niet aan de orde. Dat gaat puur om het ondersneeuwen van de nederlandse cultuur, de normen en waarden die ik van mijn ouders mee heb gekregen. De vrijheid van vrouwen waar door de feministen en dolle mina's zo hard voor gevochten is. De angst om honderd jaar terug in de tijd geworpen te worden.

Het mengen met andere culturen vind ik juist een enorme verrijking, van het uitwisselen van denkbeelden, leef en eetgewoonten. Maar het moet een verrijking blijven, niet een overheersing.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:19

Remy schreef:
Het mengen met andere culturen vind ik juist een enorme verrijking, van het uitwisselen van denkbeelden, leef en eetgewoonten. Maar het moet een verrijking blijven, niet een overheersing.

Precies, denk er net zo over.

Helaas lijkt het wel richting overheersing te gaan, althans zo voel ik het. Had je insteek, toen je vroeg naar de leeftijd/gezin, goed ingeschat. Is idd interessant om te 'onderzoeken' waar de verschillen vandaan kunnen komen.