Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:07

Lees net op rijkswaterstaat dat ze wel weer over de snelweg zullen komen vandaag. Op de een of andere manier klinkt dat ook meer als de juiste manier dan via de n-wegen...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:08

Een vraag die mij al een tijdje bezighoudt en een van jullie misschien wel antwoord op heeft:
Waarom vloog dit vliegtuig überhaupt boven Oekraïne? Er zijn verschillende andere vliegtuigen (zover ik gehoord heb) die omvliegen omdat daar oorlog heerst.
Ik zag gister op televisie een stuk waarin verteld wordt dat het relatief veilig is boven 10Km hoogte, maar waarom voor relatieve veiligheid kiezen als je ook voor echt veilig kan kiezen>?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:09

Kentaro schreef:
Aan de ene kant moet je er inderdaad niet aan denken om zoiets schokkends te willen zien (stel dat er van je kind alleen een paar lichaamsdelen gevonden zijn....), maar aan de andere kant lijkt het me zo verschrikkelijk moeilijk afsluiten als je het niet doet?!?

Ik weet niet of je foto's hebt bekeken, maar er zijn inderdaad lichamen bij die er heel mooi en goed uitzien, maar er zijn ook lichamen bij die echt heel erg beschadigd zijn of nog maar een heel erg beschadigd deel van het lichaam..

En in die laatste 2 gevallen zou het heel erg af te raden zijn om die lichamen te willen zien

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:10

Laux schreef:
darwin schreef:
Wat ik me afvraag is of het nabestaande geweigerd kan worden om de lichamen of wat er van over is te zien.
Ik kan me voorstellen dat sommige slachtoffers niet meer toonbaar zijn, maar wat als nabestaande ze toch perse willen zien ?

Een vriendin van mij zei dat je daar altijd recht op zou (moeten) hebben.

Maar thuis hoorde ik dat het niet meer kan/mag in situaties als deze, bovendien zou je het ook niet moeten willen..
Het is dan zo schokkend, dat je het niet meer te zien krijgt uit bescherming.

recht heb je altijd,alleen word het vaak ontraden.Mijn moeder wilde wel mijn zus zien.Ik niet.
Er was een been afgerukt en ze zag er niet uit.(uit de auto gelingerd,auto in tweeen)
Soms is het nodig voor verwerking.Ik krijg dierenleed al niet meer van mijn netvlies...laat staan mijn naasten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:12

darwin schreef:
Wat ik me afvraag is of het nabestaande geweigerd kan worden om de lichamen of wat er van over is te zien.
Ik kan me voorstellen dat sommige slachtoffers niet meer toonbaar zijn, maar wat als nabestaande ze toch perse willen zien ?

Weigeren zal een groot woord zijn. Of dat echt kan weet ik niet, maar ze kunnen het je wel ernstig afraden. En meestal is dat ook niet goed voor het proces. In die zin dat als een lichaam onherkenbaar is of slechts enkele delen dan loop je dus kan dat als je aan de persoon denkt altijd dat voor je ziet ipv dat mooie beeld van die foto waar de persoon lachend op staat die aan de muur hangt.

Overigens.. denk dat weigeren wel degelijk kan. Zijn situaties van het verleden geweest waarin de kist gewoon dicht was.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:13

Ja die foto's heb ik gezien. Ik bedoel inderdaad van de overschotten die geheel verbrand e.d.
Weet ook niet of de 'nette' lichamen dat ook nog zijn na zoveel tijd daar?!
Ik moet er ook helemaal niet teveel over nadenken, maar dan spookt het door m'n hoofd je kunt er toch niet overuit als je een afscheidsdienst voor bijvoorbeeld je kind houdt, er maar heel weinig van in de kist ligt........

fargo schreef:
Ik weet niet of je foto's hebt bekeken, maar er zijn inderdaad lichamen bij die er heel mooi en goed uitzien, maar er zijn ook lichamen bij die echt heel erg beschadigd zijn of nog maar een heel erg beschadigd deel van het lichaam..

En in die laatste 2 gevallen zou het heel erg af te raden zijn om die lichamen te willen zien

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:15

Misschien weet iemand dit, ik vind het wel wat dat ze ze nog zo ver moeten vervoeren over de weg, waarom niet op een andere luchthaven landen (bijv Lelystad)?

Ik vond het erg indrukwekkend om te zien gister! de vliegtuigen, het uitladen, de stoet, erg 'mooi' gedaan..

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:16

Die lichamen zullen echt niet meer ''om aan te zien'' denk ik, na een paar dagen verkleurd het al en aangezien ze daar een lange tijd in de warmte hebben gelegen zal het niet echt meer ''mooi'' zijn.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:17

Nibbit schreef:
Misschien weet iemand dit, ik vind het wel wat dat ze ze nog zo ver moeten vervoeren over de weg, waarom niet op een andere luchthaven landen (bijv Lelystad)?

Ik vond het erg indrukwekkend om te zien gister! de vliegtuigen, het uitladen, de stoet, erg 'mooi' gedaan..

Ik vroeg me idd ook af waarom niet via Lelystad.. Scheelt ook een hoop "overlast" voor het land. Ik bedoel elke keer wegen afsluiten enzo.. Iedereen zal er natuurlijk wel respect voor hebben, maar het is toch een hoop geregel alles weer afsluiten..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:22

iets snap ik niet...ze overleggen nu om nederlandse commando's naar de Oekraine te sturen om de rampplek te beveiligen.
Ik zal wel weer een azijnpisser zijn,maar is dat niet een week te laat?
Persoonlijke bezittingen,bewijsstukken...overal is al aangezeten.
Heeft dit nog zin dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:22

Ik denk dat Eindhoven airport beter geschikt is voor dit soort grote vliegtuigen. Daarnaast is het zomervakantie, gisteren was er al geen hond op de weg, laat staan op het tijdstip dat de lijkwagens langskomen. Ik vind het mooi dat ze nog een laatste 'rit' door Nederland krijgen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:24

Eindhoven is de thuisbasis van de luchtmacht.
Deze kunnen gemakkelijk de grote transport vliegtuigen laten landen.
En ze hebben de capaciteit om zoveel mensen op te vangen zoals gisteren.

Tenminste zoiets vertelde ze gisteren op de radio.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:29

geerke, er zijn nog een behoorlijk aantal lichamen niet geborgen. Vermoedt dat ze daarom de plek veilig willen gaan stellen om door te blijven zoeken!?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:30

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:31

Ik heb best veel gevolgd en gelezen hierover, wat de waarheid nu precies is dat kan alle kanten op gaan natuurlijk, zie het verhaal van de man met het aapje dat op verschillende zeer tegenstrijdige manieren naar buiten gebracht wordt -O-

Maar er ontbreekt (voor mij) een stukje informatie.
Waarom heeft het nu eigenlijk zo lang geduurd voordat er professionals ter plaatse waren?

Ik heb de indruk dat de seperatisten en dorpelingen graag hadden gewild dat er mensen van buiten kwamen om de boel "op te ruimen". Toen dat niet gebeurde hebben ze zelf maar besloten om aan deze taak te beginnen want het zijn ook maar mensen die beseften dat de situatie niet zo kon blijven: de lichamen moesten toch verzameld worden en als niemand anders het komt doen dan zullen ze het zelf moeten doen :\

Vervolgens allerlei gezeur en beklag dat die mensen met de lichamen en spullen zijn gaan slepen.
Maarja dat is toch logisch dat mensen er op een gegeven moment maar zelf aan beginnen :?

Waar waren de profs, de landgenoten van de slachtoffers? Waar(door) werden die nu eigenlijk opgehouden?

Het is natuurlijk hartstikke logisch dat je als seperatisten / rebellen het land dat je veroverd hebt op Ukraïne niet gaat laten betreden door je vijand. Maar andere nationaliteiten leken toch gewoon welkom :? Waarom kwamen die dan niet een dag later ofzo :?

Misschien heeft iemand anders wel mee gekregen waar dit fout ging...?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:39

Pmarena, de veiligheid van eventuele onderzoekers of reddingswerkers kon absoluut niet worden gegarandeerd en ze waren ook echt niet welkom in het gebied. Dus dan kun je pas gaan als het wel veilig is - dat je niet neergeschoten wordt of op wat voor manier dan ook door de OORLOG die daar heerst in gevaar wordt gebracht. Dus zo makkelijk was het echt niet om op het vliegveld te stappen en te zeggen nou hier ben ik, waar moet ik beginnen ..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:40

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:42

Het was inderdaad een hele tijd niet duidelijk of de onderzoekers/waarnemers wel veilig waren in dat gebied. Aangezien er gewoon gevochten wordt in de buurt en er verschillende groepen separatisten met wapens rondliepen. De eerste beelden dat ze hun onderzoek onder schot moesten doen heb je waarschijnlijk ook gezien. Het was absoluut van belang dat hun veiligheid gegarandeerd werd voor ze konden beginnen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:43

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:44

fargo schreef:
Pmarena, de veiligheid van eventuele onderzoekers of reddingswerkers kon absoluut niet worden gegarandeerd en ze waren ook echt niet welkom in het gebied. Dus dan kun je pas gaan als het wel veilig is - dat je niet neergeschoten wordt of op wat voor manier dan ook door de OORLOG die daar heerst in gevaar wordt gebracht. Dus zo makkelijk was het echt niet om op het vliegveld te stappen en te zeggen nou hier ben ik, waar moet ik beginnen ..

maar is het nu veiliger dan?Is er nu in ene geen oorlog meer daar?
Al het bewijs is weg...En heb je niet als land van vele slachtoffers het recht om op de plek te zijn?Ongeacht het conflict in het betreffende land?

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:47

fargo

geerke schreef:
iets snap ik niet...ze overleggen nu om nederlandse commando's naar de Oekraine te sturen om de rampplek te beveiligen.
Ik zal wel weer een azijnpisser zijn,maar is dat niet een week te laat?
Persoonlijke bezittingen,bewijsstukken...overal is al aangezeten.
Heeft dit nog zin dan?

Ze gaan juist géén commando's sturen maar waarschijnlijk een internationale politiemacht zodat het geen onderdeel van het leger is dat wordt gezonden. En dat is inderdaad om verder onderzoek te kunnen doen naar de ramp en om de laatste dingen te bergen maar ook met name om in rust en veilig en ongehinderd de rampplek verder te onderzoeken. Onderzoek heeft namelijk nog niet of amper plaats kunnen vinden en dat is wel iets dat moet worden gedaan, maar zonder dat deze mensen gevaar lopen voor eigen leven!

Anoniem

Tuurlijk, je wil niets liever dan naar de 'rampplek' toe.

Maar als je onderstaand leest:
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/07/19/193 ... -sancties/

Citaat:
De luchtvaartmaatschappij liet weten vooralsnog nog geen nabestaanden naar Oekraïne te vliegen. De zorgen om de veiligheidssituatie in het land zijn nog te groot. Het gebied wordt gecontroleerd door pro-Russische separatisten, die volledige toegang tot de rampplek belemmeren.

Citaat:
Het OVSE-team kon vandaag een groter gebied in dan gisteren, maar kreeg nog steeds geen volledige toegang. De OVSE-waarnemers zagen dat brokstukken en lichamen zijn verplaatst ten opzichte van gisteren.

Let wel dat dit het liveblog van 19 juli was. Maar, hoe kút dit ook klinkt; er zijn al veel mensen gestorven door deze ramp, je wil dan niet het risico nemen om nog meer mensen ten onder te laten gaan. Veiliger? Absoluut niet. Maar als iemand je niet toelaat.. Ik weet niet, maar ik zou niet graag mensen erop af sturen om te gaan discussieren met mensen die net een vliegtuig op 10km afstand de lucht uit hebben geschoten...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:49

geerke schreef:
fargo schreef:

maar is het nu veiliger dan?Is er nu in ene geen oorlog meer daar?
Al het bewijs is weg...En heb je niet als land van vele slachtoffers het recht om op de plek te zijn?Ongeacht het conflict in het betreffende land?

Op een gegeven moment hebben ze toegang gekregen tot het gebied. En het is nu nog niet veiliger en daarom wordt er ook een politiemacht georganiseerd waarschijnlijk zodat er toch een soort van veiligheid in overeenstemming met VN en met lokale partijen kan worden gecreëerd.
Al het bewijs is niet weg, bewijs zit hem overigens niet in koffers maar in sporen en in nog steeds aangetroffen vliegtuigmaterialen en onderdelen e.d.

Enneh denk je dat er als bijvoorbeeld in WOII in Frankrijk (of in wat voor andere oorlog dan ook neem Vietnam) een ongeluk was gebeurd, dat dan Amerika of wat voor land dan ook van Duitsland of van Vietnam even binnen mocht wippen om de ellende op te bergen?
Het gaat om OORLOG..
Laatst bijgewerkt door fargo op 24-07-14 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:49

Dat wordt gezegd inderdaad dat het niet veilig was, maar je ziet toch genoeg beelden waar er al zat mensen door de nog rokende verse puinhoop lopen en die waren blijkbaar ook gewoon welkom. Die seperatisten lopen er daar ook echt niet als agressieve haantjes bij maar zijn ook duidelijk aangeslagen door het zien van zoveel gewone mensen en kinderen en alles....

Neem daarbij die "leider" die er toch behoorlijk open en menselijk bij zit te vertellen dat experts van buiten welkom zijn, zelfs politie uit andere landen, dat hij het raar vindt dat er nog geen contact met hem is gezocht enz. enz.

Dan komt het niet over alsof die rebellen nu zulke enorme etterbakken zijn en niemand toe wilden laten.

Ik kan me voorstellen dat men desondanks niet goed durfde om er mensen naartoe te sturen, maar als "wij" niet gaan om op een professionele manier de boel op te ruimen en te onderzoeken daar, dan vind ik dat we ook niet moeten zeuren en negatief commentaar moeten leveren op degenen ter plaatse die dan aan de macabere klus beginnen... verdorie mijnwerkers en dorpelingen die met (delen van) lichamen hebben moeten slepen en dagenlang in vreselijke stank hebben moeten leven, en die seperatisten zijn ongetwijfeld ook gewoon maar mensen zoals ieder ander.... dat volk daar dat het al zwaar heeft met de eigen ellende die hebben we nu mooi voor die verschrikkelijke taak op laten draaien en dan krijgen ze er nog vrij vuil commentaar op ook -O-

Ik weet natuurlijk niet de details van hoe alles is gegaan, en wellicht heb ik helemaal de verkeerde indruk gekregen, maar dat vind ik niet kloppen dat die mensen zo zwart gemaakt worden terwijl het misschien eigenlijk juist wel zo is dat ze hun stinkende best voor de slachtoffers en nabestaanden hebben gedaan :(:)