Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Alet74

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:36

En die 5% die wegmoet van jou selecteer je op basis van...?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:37

Maar wat ga je dan concreet doen met die Staphorsters? Of mogen die blijven en waarom zij wel en andere ´allochtonen´ niet?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:37

Nicolletje schreef:
Die vind ik behoorlijk kwijtgeraakt in dit topic/ verschillende van deze topics eerlijk gezegd.

Ik ben namelijk dan wel benieuwd welk gedeelte van de pvv jij of iemand anders hier op het topic, maakt niet uit wie, het dan wél mee eens bent.
Ik bedoel, als men genuanceerd over de pvv denkt dan ben ik daar eigenlijk wel benieuwd naar, op de 1 of andere manier komt dat nooit aan bod.

Waarom praat je er nu snel overheen dat je zelf (ook) zo zwart wit bezig bent?

Ik heb al tig keer verteld hoe ik over specifieke punten van de PVV denk, en ja, daar zaten ook positieve meningen tussen. Heb ze zelfs ooit op verzoek van jou voor je uitgelegd. Dat je je dat nu niet meer herinnert zegt mij ook wel iets.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:43

Heino schreef:
Heb ze zelfs ooit op verzoek van jou voor je uitgelegd. Dat je je dat nu niet meer herinnert zegt mij ook wel iets.

Oh jawel, van jou wel. Maar het wordt zo Nicolletje vs Heino dus ik dacht, ik vraag het ook aan anderen.

*edit, misschien had ik moeten zeggen "het komt de laatste tijd nooit meer aan bod" .
Laatst bijgewerkt door Nic op 27-09-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:44

Nicolletje schreef:
Oh jawel, van jou wel. Maar het wordt zo Nicolletje vs Heino dus ik dacht, ik vraag het ook aan anderen.

Waarom zeg je dan "Ik ben namelijk dan wel benieuwd welk gedeelte van de pvv jij of iemand anders hier op het topic"?
Echt, het is heel vermoeiend discussiëren wanneer je zo vaag en inconsistent bent..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:49

Ik ben nou echt nog nooit beschuldigd van vaagheid... Maargoed, als jij (heino) je niet aangesproken voelt om dat te doen, dan doe je dat toch niet? Ik had misschien dan niet jou, of... moeten zetten. Dat flapte er denk ik zo uit, uit de toetsen.

Ik weet van jou dat je meestal inhoudelijk ipv. beledigend (of beledigd) de discussie aangaat, of ik het ermee eens bent of niet.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:53

Ik zou toch nog wel graag willen horen wat de PVV-mensen onder ons van de multiculturele samenleving vinden, de positieve kanten. En wat vinden jullie er dan niet goed aan. Ik bedoel, de uitspraak van janesmith waarin wordt gesproken over de verhoudingen 'waarin deze tegenwoordig gestalte krijgen'... als je er goed over nadenkt, dan zegt dat eigenlijk helemaal niets.
Met de stroom immigranten valt het in vergelijking met andere landen wel mee, maar vanuit het perspectief waarin elke allochtoon er eentje te veel is, zal dat niet goed zijn denk ik?

Tegen Shilady zou ik willen zeggen: een wijde blik verruimt het denken. De manier waarop een mens tegen de wereld en andere mensen aan kijkt, zegt meer over de kijker, dan over dat wat ze zien.

@Nicolletje: ik moet toegeven dat ik jou ook niet altijd volg. Maar dat ligt vast aan mij.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:03

Alet74 schreef:
@Nicolletje: ik moet toegeven dat ik jou ook niet altijd volg. Maar dat ligt vast aan mij.

Ik denk omdat ik mijn berichten niet zwart-wit bedoel, maar een ander het wel nodig heeft om het zo te begrijpen wat dan mijn standpunt is.

Wat betreft de allochtonen-vraag bijvoorbeeld, daar kan ik écht niet 123 op antwoorden, ik heb daar geen zwart-wit mening over.
Daarbij, ik ben geen pvv-stemmer, wie bedoel je dan met deze vraag?
Behalve JS zijn er niet echt veel meer van over hier.
Laatst bijgewerkt door Nic op 27-09-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:04

Nicolletje schreef:
Ik weet van jou dat je meestal inhoudelijk ipv. beledigend (of beledigd) de discussie aangaat, of ik het ermee eens bent of niet.

Dat vind ik fijn om te horen :)
Maar ik meen het wel, over je vaagheid. Ik geloof zeker dat je het in je hoofd allemaal helder hebt, maar soms schrijf je dingen die je een paar posts later weer tegenspreekt. En dan volg ik je niet meer :P

En dat de positieve punten van de PVV niet meer aan bod gekomen zijn de laatste tijd is omdat dit topic al lang niet meer over politiek gaat, maar over onderling elkaar bashen en zuigen. Jammer, want een nette, inhoudelijke discussie over politiek met onderbouwde argumenten over en weer kan zo verhelderend werken.

*edit* en júist niet zwart wit gaan praten om je punt duidelijk te maken. Da's helemaal hip in politiek Den Haag lijkt het, maar een verbetering vind ik het niet. Mensen moeten gewoon lezen wat je schrijft, en als je dat genuanceerd doet kan er een inhoudelijke discussie komen (ipv "jij generaliseert" etc.)
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 27-09-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:05

Tegenspreekt? Nee omdat ik vind dat mijn mening ineens heel zwart-wit gemaakt wordt. En dan denk ik ja maar dat stáát er niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:06

Ik wil niet generaliseren, en dat doe ik ook expres niet, maar het discussieert dan inderdaad erg lastig want de lezer snapt het dan blijkbaar niet meer.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:13

Ann schreef:
Maar wat ga je dan concreet doen met die Staphorsters? Of mogen die blijven en waarom zij wel en andere ´allochtonen´ niet?

Tegen hen die hier zijn kunnen we weinig meer beginnen. Hooguit kunnen we probleem makers het land uitzetten. Waar we wel voor kunnen zorgen is dat de grens zo dicht mogelijk gaat en we zoveel mogelijk wetten en regels invoeren die het bijna onmogelijk en oninteressant maken om nog naar Nederland te emigreren.
Uiteraard krijgen we nu weer het argument dat dat helemaal niet kan i.v.m. Europa, bla,bla,bla.
De Roma konden ook Frankrijk niet uitgezet worden volgens de regels van de E.U. maar toch gebeurt het.
Wat wil Europa doen? Ons straffen? Hoe? Een leger op ons af sturen? Een boete?
Lijkt me stug, we zijn al de grootste netto betaler en als ze ons heel boos maken betalen we niks meer. Nederland is wat dat betreft veel machtiger dan velen denken.
Ook in Europa geldt dat wie betaalt bepaalt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:17

Alet74 schreef:
Ik zou toch nog wel graag willen horen wat de PVV-mensen onder ons van de multiculturele samenleving vinden, de positieve kanten. En wat vinden jullie er dan niet goed aan.

Goed. In dit topic werd mij vandaag gezegd dat ik anti-moslim ben. Hoe kan ik anti moslim zijn als ik met alle egards bij een moslimfamilie in Marokko ontvangen ben, mijn mogelijke toekomstige schoonfamilie?
Als ik weleens gespeeld heb met de gedachte 'moet ik dan geen moslim worden?'

Maar mijn ex, Simo, was niet alleen moslim, hij was (is? ik ben zijn telefoonnummer en adres kwijt, ik ben benieuwd hoe hij deze discussie beleefd zou hebben) een groot voorstander van de westerse vrije wereld.
Wat een verschil in denken tussen die van hem en zijn familie en vrienden in Marokko, en de Marokkaanse jongens die ik in Nederland kende. En dat wat hij aantrof in Zwitserland, vond hij ook zorgwekkend.
(hij is naar Zwitserland geëmigreerd, in zijn eentje)

Multiculturele samenleving is niet alleen maar de Islam implementeren in Nederland, er zijn ook nog allochtonen die helemaal niéts met de Islam te maken willen hebben of gewoon helemaal niet zo moslim willen zijn en ook niet op een Disneyland-moskee zitten te wachten in hun achtertuin.
Maar die worden vaak niet gehoord. Helemaal niet nu er zo veel 'moslims' opstaan om maar even het woord te gaan doen voor 'de' moslim.

Dát vind ik dus mis in dit land op dit moment.
De Nederlandse staat subsidieert allerlei Islamitische dingen, van een moskee tot Ramadanfestivals.
Ik vind dat raar. In Barcelona was er niets van ramadan te merken, ondanks dat Spanje 1 van de grootste immigatielanden van dit moment is, en in Nederland is er van alles aan de hand op kosten van de staat.

Er is in mijn ogen een verschil tussen vrijheid van godsdienst en overal maar een moskee mogen bouwen.
Die nuance is naar mijn mening gewoon kwijt. Daarnaast vind ik dat de overheid op die manier een dubbele of onbegrijpelijke boodschap aan de Nederlanders meegeeft.
Op een gegeven moment gaan de Nederlanders (en dat is nu al aan de hand) mensen irl gewoon discrimineren om het Marokkaan-zijn bijv. omdat ze boos zijn op het systeem.
Wilders is naar mijn mening de stem voor die mensen die boos zijn op het systeem.
Dat wil niet zeggen dat ik het met hem eens ben, maar een tijdje geleden las ik over een onderzoek van de Hondt, dat de PVV niet alleen 35 zetels zou hebben, maar als men de sympathisanten ("Ik wil Wilders een kans geven") mee zouden tellen, zou het aantal op 50 staan.
Vijftig! Zoveel zijn er nog nooit voor een partij geweest volgens mij. Dus het zijn best veel mensen die toch wel iets zien in zijn mening.
Mij zal je niet horen zeggen dat pvv-stemmers 'dom' zijn of anderzijds insinueren over hun leercapaciteiten. Iedereen is slim op zijn eigen manier en daar ben ik blij om! Stel je voor dat we allemaal alleen maar hetzelfde intelligent zouden zijn.
Ik vind wel een beetje het elitair om dan te denken dat, omdat je GL of weet ik veel wat stemt, te denken dat je beter bent dan een ander, omdat je het toevallig beter onder woorden kan brengen.

Om terug te komen op de multiculturele samenleving: ik vind het tot op zekere hoogte prima, maar het zou niet moeten leiden tot cultuurrelativisme van alléén de Nederlandse cultuur.
En ik vind dat dat nu gebeurt.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:18

Alet74 schreef:
En die 5% die wegmoet van jou selecteer je op basis van...?

Die lost zich vanzelf op. Mensen hebben niet het eeuwige leven en waar je meer sterfgevallen hebt dan import, zakt het percentage vanzelf.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:20

Nicolletje schreef:
Ik wil niet generaliseren, en dat doe ik ook expres niet, maar het discussieert dan inderdaad erg lastig want de lezer snapt het dan blijkbaar niet meer.

Ik snap tot nog toe altijd perfect wat je bedoelt.
Maar je daar dus maar geen zorgen om.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:37

janesmith schreef:
Hooguit kunnen we probleem makers het land uitzetten.

Op welke grond zou je mensen uit Staphorst, hoeveel problemen ze ook zouden maken, het land uit kunnen zetten? En waarheen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:08

Heino schreef:
Ik vroeg niet om rechtsgeleerden, ik vroeg om Islamologen... Rechtsgeleerden bevinden zich op een heel ander gebied dan Islamologen. Daarbij ging het mij helemaal niet om de wel/niet vrijspraak van Wilders, maar over de wel/niet gevaren van de Islam als religie. Dus, Islamologen die Wilders volledig gelijk geven, kom maar op?

Even hier nog op terugkomend:
De mensen uit jouw aangehaalde artikel zijn ook niet allemaal islamologen, eigenlijk maar eentje:

De open brief is onder meer getekend door arabist Fred Leemhuis, sharia-expert Jan Michiel Otto, Gerard Wiegers (religiestudies), islamoloog Pieter Sjoerd van Koningsveld, Ruud Peters (Arabische taal en cultuur) en Marlies ter Borg (Koran en Bijbel).

De Islamologen zijn het zelf nog nieteens eens met elkaar over de Islam. De Islamologen die iets anders beweren over de Islam dan wat is goedgekeurd door de Bond van Islamologen, zijn hun leven vaak niet meer zeker of verbannen uit hun thuisland.

Citaat:
„Westerse wetenschappers houden mythes in stand, die de secularisatie van de islam in de weg staan.

’Veel westerse islamologen hebben de islamitische manier van denken overgenomen”, zegt ex-moslim Ibn Warraq. „Ze interpreteren de Koran met behulp van commentaren van Arabische theologen, waardoor ze in hetzelfde cirkeltje blijven ronddraaien: Faisal heeft het van Ali, Ali van Ahmed, Ahmed van Uthman, die het tenslotte van Mohammed heeft.”

Zelf moet Ibn Warraq (een schuilnaam, die hij draagt uit veiligheidsoverwegingen) niets hebben van de manier waarop moslims hun godsdienst benaderen. Hij is een afvallige en schrijft kritische boeken over de ontstaansgeschiedenis van de islam en de interpretatie van de Koran.

Bron http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... 253369.ece

De aangehaalde rechtsgeleerden uit het artikel van mij en daarna Jane zijn door het OM afgewezen getuigen vóór Wilders.
Zij zijn het misschien niet allemaal eens met Wilders, maar vinden het feit dat hij vervolgd wordt blijkbaar een groter gevaar voor onze samenleving dan de mogelijke anti-moslim tendens.

De Islamologen, Islamgeleerden, Islamgeinteresseerden en Islamcritici die een gevaar in de Islam zien of op zijn minst kritisch zijn op westerse regeringen, zijn niet op 1 hand te tellen, of ze het allemaal letterlijk eens zijn met Wilders weet ik niet:

Mark Gabriel
http://www.drmarkgabriel.com/

Bernard Lewis
http://www.princeton.edu/~nes/faculty_lewis.html

Paul Cliteur
http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/ ... /14256292/

(pseudoniem)Theodor Dalrymple
http://www.encounterbooks.com/books/the ... -syndrome/ bekritiseert vooral het cultuurrelativisme maar ook de westerse omarming van de Islam

Oriana Fallaci
http://www.liberales.be/boeken/fallacirede

Abdelwahab Meddeb
de ziekte van de Islam Islamgeleerde die terrorisme en fundamentalisme de ziekte van de Islam noemt omdat het de weg blokkeert voor hervorming.

Bat Y'eor
http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... 293442.ece "Mensen die spotten met, of kritiek leveren op de islam moeten onderduiken. Het is niet meer duidelijk welke wet er in Europa geldt: de wetten die hun oorsprong hebben in de joods-christelijke traditie en de Verlichting of de islamitische wetten."

Hamel Abdel Samad
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamed_Abdel-Samad
"Wie moslims inderdaad serieus neemt, moet islamkritiek uitoefenen. Wie men hen wil praten op ooghoogte, zou eerlijk tegenover hen moeten zijn i.p.v. ze als mensen met mobiliteitsstoornissen te behandelen. Het is erg genoeg, wanneer iemand mensen als gehandicapten beschouwt, die dit niet zijn. Nog erger is het, wanneer hij voor hen begint te hinken om een handicap te veinzen, in de illusie zich daardoor met hen te solidariseren."

Henryk Broder
http://www.hna.de/nachrichten/politik/p ... 97011.html

Necla Kelek
http://www.presseurop.eu/nl/content/art ... r-vrijheid

Mina Ahadi
http://www.minaahadi.com/indexfa-Dateien/page0001.htm

Na al deze critici, nog even een speciale vermelding:

Irshad Manji
http://www.pbs.org/weta/crossroads/abou ... _fear.html
Een Islamitische vrouw die de doodsbedreigingen trotseert en de Islamitische wereld (vrouw, vooral) wil overtuigen om te moderniseren.

Wat mij vooral elke keer tegenstaat als ik lees over Islam&critici, of ze nou kritiek hebben op de Koran zelf, het ontstaan van de Islam of op hoe de Islam in deze moderne tijd neergezet kan worden, is dat ze vrijwel allemaal beveiligd door het leven moeten, met de dood bedreigd worden, onder pseudoniemen moeten werken, enzovoort.
Ik heb daar echt geen begrip voor. Je kan mij nog meer vertellen, maar bijbelcritici, hindoecritici, boeddhacritici en weet ik welke godsdienstcritici nog meer, hoeven niét zo te leven.

Ik heb ook een leuk stukje gevonden over de opkomst van Wilders.(hieronder)
Er lijken 3 verschillende discussies te ontstaan: politieke Islam, criminele pubers en het hoe en waarom van Wilders.

Wat betreft het hoe en wat van Wilders ben ik wel blij dat er ook een kritisch tegengeluid komt uit een krant als Volkskrant, in plaats van altijd maar weer oh oh dat klootjesvolk dat op Wilders stemt is vast heel simpel en ach en wee voor de Nederlandse moslim toch.

Wat betreft de bovenstaande critici, er komt telkens 1 ding sterk naar voren en dat is de rigiditeit van de Islam en hoe wij er niet mee om kunnen gaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:09

Een leuk stuk van Joost Zwagerman in de Volkskrant, waar ik me behoorlijk in kan vinden:

Door het kleineren van de grote noden onder kleine luyden ontstond het nieuwe land binnen een land: Wildersland.

‘Wildersland’. Volgens twee NRC-journalisten bestaat dit land. De grenslijnen lopen langs de randen van Limburg, Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen. Daar behaalde de PVV de meeste stemmen.

Nachtmerrie
Waarom juist daar? Het kan niet uitsluitend te maken hebben met het feit dat Wilders in Venlo is opgegroeid – hoewel hij voor veel mensen in de regio wél functioneert als degene die bereid is zich teweer te stellen tegen de hegemonie van de Randstad en Den Haag. In Den Haag wordt beleid gemaakt dat in hun beleving juist hún noden veronachtzaamt, wegwuift of zelfs kleineert.

Wat wil de Wilders-kiezer? vroegen de NRC-journalisten zich af. Het is opmerkelijk dat de islam in hun stuk niet of nauwelijks voorkomt. Uit hun reportage blijkt dat Wilders’ strijd tegen de islam als ‘fascistische ideologie’ ver van het bed ligt van de PVV-stemmer in Wildersland.

De kiezer uit het Zuiden wendt zich tot Wilders als gevolg van een hele reeks ongenoegens. Alleen al Wilders’ erkenning van die ongenoegens volstaat om hem zijn stem te geven. Schaalvergroting, globalisering, de EU als een ongrijpbaar en log instituut dat beleid uitzet dat funest is voor de regio, maar ook dreigende bezuinigen op de zorg en verharding in het publieke domein – het is de gemiddelde Wilders-stemmer een nachtmerrie.

Martelaar
Eigenlijk verschilt het onbehagen van die PVV-kiezer niet zoveel van dat van andere kiezers. In de NRC-reportage zei een pastoor in Maastricht het zo: ‘Mijn bejaarden stemden allemaal op de PVV. Ze voelen zich in hun bejaardentehuizen verwaarloosd en denken dat Wilders daar iets aan kan doen. Met moslims heeft het niets te maken, maar ze denken wel: als je uit een vreemd land komt, wordt er van alles voor je gedaan en als wij wat nodig hebben, kan er niks.’

Ook de motieven van hoger opgeleiden om op Wilders te stemmen, hebben weinig te maken met de repressieve maatregelen die Wilders in het vooruitzicht stelt. Voor die hogeropgeleiden is vooral het vrije woord van belang.

Het NIPO deed, op verzoek van de Volkskrant, vorig jaar onderzoek naar die motieven, met als conclusie: ‘De hoger opgeleide kiezers voelen zich vooral tot de PVV aangetrokken vanwege de vrijheid van meningsuiting, die in hun ogen wordt bedreigd door de groeiende islamisering. Zij zien Geert Wilders als de martelaar van het vrije woord.’

Dat martelaarschap werd er alleen maar groter op toen het OM Wilders ging vervolgen. Ooit was de steun voor de PVV onder hoger opgeleiden minimaal, maar de NIPO-cijfers uit 2009 lieten zien dat nu 10 tot 15 procent van die hoger opgeleiden ‘om’ is voor de PVV.

Tweedeling
Opmerkelijk is dat interviews met ‘de gemiddelde PVV-stemmer’ steeds weer uitwijzen dat de uitzinnige sweeping statements over kopvoddentaks en het door de knieën schieten van relschoppers niet op veel steun kunnen rekenen bij die hoger opgeleide PVV-stemmers.

Het is eerder omgekeerd: ze nemen die sweeping statements voor lief, omdat het alternatief voor de luidkeelse islamkritiek in hun beleving pas écht zorgwekkend is: het linkse dedain voor de noden en klachten van de autochtone kleinburger.

Met het bestrijden en weerspreken van de ideeën van Wilders blijkt met name de PvdA, bij gebrek aan een eigen visie op de multiculturele samenleving waarin allochtoon én autochtoon zich kan herkennen, de verdoolde kiezer niet terug te veroveren. Sterker: als linkse politici zeggen dat Wilders’ ideeëngoed een tweedeling in de samenleving tot gevolg heeft van ‘wij versus zij’, dan werkt dat bij de verdoolde kiezer alleen maar contra-effectief.

In zijn beleving is die tweedeling er al lang: ‘wij’, dat zijn de autochtone burgers die sociaal-economisch onderaan de ladder staan. En ‘zij’, dat zijn de Boven Ons Gestelden, in het bijzonder juist die leden uit de bovenklasse die hun vermeende morele superioriteit niet kunnen onderdrukken en zich wentelen in het onbezorgde kosmopolitisme dat zij zich, anders dan de autochtone kleinburger in de gemiddelde Vogelaarwijk, kunnen permitteren. Die zaligmakende levens- en denkwijze vaardigen zij dan ook nog eens uit aan de ‘kleine luyden’ op wie die geprivilegieerde en veelal linkse bovenlaag in het geniep – maar soms ook helemaal niet in het geniep – neerkijkt.

'Binden'
De missie die PvdA-leider Job Cohen in zijn tijd als burgemeester van Amsterdam uitsprak – ‘de boel bij elkaar houden’ – vormt in theorie een verleidelijk en wenkend ideaal voor juist de verdoolde kiezer die snakt naar hernieuwde sociale cohesie. Maar juist doordat Cohen, en met hem veel anderen op links, blijven hameren op Wilders als ‘gevaar voor de samenleving’, kan het bête noir Wilders uitstralen dat dit ideaal van ‘de boel bij elkaar houden’ voor iedereen mag gelden – behalve voor zijn achterban, want die telt blijkbaar niet mee.

Het wordt er voor Cohen en zijn ideaal van ‘binden’ niet beter op wanneer zichzelf als progressief afficherende opiniemakers er behagen in scheppen om die verdoolde kiezer belachelijk te maken of klakkeloos weg te zetten in de extreemrechtse hoek.

De vraag moet zijn: zijn de eertijdse stemmers op CDA en PvdA dan bij toverslag veranderd in extreemrechtse elementen op wie je hartstochtelijk kunt afgeven?

Klootjesvolk
Waarom toch schimpen die linkse opiniemakers op het Wilders-electoraat dat voorheen nog gewoon behoorde tot de achterban van VVD, PvdA en CDA? Denken ze echt dat de traditionele middenpartijen het vertrouwen automatisch herwinnen als de afgehaakte kiezers worden gebrandmerkt als extreemrechts klootjesvolk dat als onwelriekende droesem opwelt in een fles vol zuiver bronwater?

Martin Sommer zei het heel bondig: ‘Ze hebben een hekel aan het volk gekregen.’ (Opinie & Debat, 18 september)

Een hekel? Bij sommige opiniemakers is die hekel al verhevigd tot withete haat. Een ontluisterend voorbeeld is Anil Ramdas, presentator van een multiculturele talkshow bij de VPRO tv.

White trash
Ramdas publiceerde op de website van het Vlaams-Nederlandse culturele instituut De Buren een column waarin hij de culturele wansmaak van de witte onderklasse automatisch en exclusief koppelt aan extreemrechts stemgedrag en morele inferioriteit: ‘En zie de aanhang van de PVV, die almaar groeit, en nu al staat op meer dan twee miljoen. Die Hollanders (...) zijn voor een groot deel white trash. Het zijn tokkies, het zijn families Flodder, met achterlijke ideeën en onbeschofte omgangsvormen.

'Wat kun je anders zeggen van de meeste Telegraaflezers, SBS-6- en RTL-kijkers en PVV-stemmers, dan dat ze boers, onbehouwen, ruw, plat, vulgair, ordinair en ongemanierd zijn? Primitieve, rancuneuze, rechtse en extreemrechtse types zonder moraal, zonder principes, zonder idealen; kan het anders worden geformuleerd?’

Geen moraal?
Godallemachtig. Achterlijk. Primitief. Extreemrechts. Zonder moraal. Zonder principes. Ramdas klaagt de vulgariteit van die ‘white trash’-achtige witte Nederlander aan, maar dan wel in juist die bewoordingen die hij uit andermans mond zo abject vindt. Als híj scheldt, dient de haatpraat kennelijk een moreel doel dat uitnemend is. Scheldt een ander, wiens moraal hem niet zint, dan heet dat primitief. Zo zijn we snel klaar.

Zouden ‘de meeste kijkers’ naar RTL inderdaad ‘geen moraal’ hebben? Ramdas heeft het niet over ‘benepen moraal’ of ‘griezelige moraal’. Nee, ze hebben ‘geen moraal’. Wie dat met droge ogen beweert, plaatst de kijkers naar RTL en de stemmers op de PVV in de domeinen van tbs en psychopathie. Over Joran van der Sloot wordt door psychologen beweerd dat hij geen moraal heeft. PVV-stemmers zouden dus over de brede linie Joran-achtigen zijn.

Eén muisklik op internet leert intussen dat de gemiddelde RTL4-kijker een vrouw van rond de vijftig is die dol is Oprah Winfrey, de Libelle of Margriet leest en meer dan gemiddeld aan mantelzorg doet. Ze zullen ervan ophoren dat ze achterlijk, primitief en extreemrechts zijn, en geen moraal hebben.

Tragedie
Achter de huftertaal waarmee Ramdas mensen wier stemgedrag hem niet bevalt tot ‘wit vuilnis’ brandmerkt, gaat een grotere tragedie schuil. Ooit was neerkijken op het klootjesvolk en het zich toe-eigenen van hedonisme en libertair gedrag een speeltje in handen van bohémiens die er hun vrijgevochtenheid mee benadrukten.

Maar toen dat hedonisme doorsijpelde naar de kleinburger, keerde die bovenklasse zich walgend af – want hedonisme onder ‘white trash’, dat is ineens geen hedonisme meer, maar gedegenereerde smeerpijperij.

Dedain van de bovenklasse voor de zeden en gewoonten van de onderklasse is zo oud als de wereld, maar het venijn bij Ramdas schuilt in de klakkeloze gelijkstelling van wansmaak en extreemrechtse inborst. Alsof in de op drift geraakte samenleving de opgestoken middelvinger een merkteken is waarmee uitsluitend extreemrechts zich profileert.

Spagaat
Het pikante is dat diezelfde Ramdas verklaarde dat beschaafde mensen op Job Cohen moeten stemmen. Dit stemadvies staat model voor de onmogelijke spagaat van de zelfverklaarde linkse weldenkenden.

Want het is van tweeën één: óf je bekent je tot Job Cohens ideaal van ‘binden’ óf je zet door middel van dedain en een morele weerzin de PVV-stemmer vanwege zijn ‘primitiviteit’ buiten de orde als zijnde ‘achterlijk’ en extreemrechts.

Wie écht wil binden, moet het anders doen. Een bindende politiek wordt pas geloofwaardig wanneer je als alternatief voor Wilders’ retoriek een erkenning uitspreekt voor het diep doorvoelde onbehagen op de beide flanken van de samenleving: erkenning voor het onbehagen van en het gevoel van uitsluiting onder de Nederlandse moslims wanneer die zich geconfronteerd zien met woeste uitspraken over kopvoddentaks en aanverwante praat – en in gelijke mate erkenning van het onbehagen en gevoelens van uitsluiting onder de witte autochtone kleinburger die zijn ankerplaatsen en leefwereld ingrijpend veranderd ziet door migranten aan wie een linkse bovenlaag een exclusief engagement verbindt.

Identiteitscrisis
De scheldpartij van Ramdas illustreert onbedoeld de identiteitscrisis op links. Het – onjuiste en achterhaalde – zelfbeeld is: vooruitstrevend en emanciperend. Maar de luidkeels beleden weerzin ten aanzien van ‘white trash’ toont dat die emancipatie zich dan kennelijk moet voltrekken door middel van gescheld op de te verheffen bevolkingsgroep.

Emanciperen door te incrimineren: dát kan de bedoeling niet zijn. Mede door dat kleineren en incrimineren van de grote noden onder kleine luyden ontstond het nieuwe land binnen een land: Wildersland.

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... _kleineren

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:06

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Hooguit kunnen we probleem makers het land uitzetten.

Op welke grond zou je mensen uit Staphorst, hoeveel problemen ze ook zouden maken, het land uit kunnen zetten? En waarheen?

Niet, want ze hebben geen dubbel paspoort.
Dat kan alleen met mensen met dubbele paspoorten of niet Nederlandse paspoorten.

@Nicolletje

Tien met een griffel! +:)+

Dat is tenminste iets beweren en onderbouwen met diverse linkjes i.p.v. een niks zeggend stukje van een site voor wannabe journalisten.

Dat stuk van Zwagerman verwoordt precies wat ik zelf voel en wat ik hoor van anderen over de reden waarom ze PVV stemmen.
Bij mij is het zo dat des te ongenuanceerder de linkse flank scheldt, demoniseert, discrimineert, vloekt en tiert, des te meer heb ik het gevoel dat ik op de goeie weg zit door PVV te stemmen.
Nimmer heb ik links zo tekeer horen gaan en nimmer was ik zo tevreden.

Inmiddels hebben de VVD, PVV en het CDA een persbericht uit laten gaan dat er een akkoord is. (Het rechtse feest kan bijna beginnen. Champagne, borrelnootjes en chips zijn al uit de kast gehaald. Hier heb ik echt jaren naar uitgekeken)

Het is ook bijna tijd om mezelf en Jane nog eens te gaan quoten, want dit hebben wij al geroepen sinds de verkiezingsuitslag een feit was.
Wat waren er veel die het zo goed wisten. Paars plus zou er komen, een midden-kabinet zou er komen, de besprekingen met rechts waren definitief dood na Klink. Al die tijd zei ik dat het een dooie mus was en rechts er zou komen omdat de haat van die drie partijen tegen vooral de PVDA zo giga groot is, daar kon niets tegenop. Links heeft dat op de een of andere manier verdrongen en hebben echt gedacht dat dat wel mee zou vallen. Het valt niet mee, het is sterker dan ooit tevoren en zal nog vele jaren gaan duren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:33

Nicolletje schreef:
De Islamologen, Islamgeleerden, Islamgeinteresseerden en Islamcritici die een gevaar in de Islam zien of op zijn minst kritisch zijn op westerse regeringen, zijn niet op 1 hand te tellen, of ze het allemaal letterlijk eens zijn met Wilders weet ik niet:
Maar ik zeg toch ook niet dat je niet kritisch mag zijn?

Er is echter wel een heel groot verschil tussen kritisch zijn en een narrow minded zijn. Wat sommigen doen is een vergrootglas op bepaalde teksten leggen en deze uit hun verband rukken. En vervolgens op basis van die uit hun context gerukte teksten een hele religie veroordelen.

Waarom in vredesnaam toch zo zwart wit? Waarom kan er in de ogen van sommige westerlingen geen gematigde Islam zijn, terwijl bijna al de Islamieten om mij heen het levende voorbeeld zijn dat het wél kan?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:47

Citaat:
Elkaar een hand geven, acceptatie van homo's en Joden, respect voor vrouwen hebben en ze als gelijkwaardig zien, man en vrouw die niet door dwang van een boek apart activiteiten dienen te ontplooien etc..etc..
Voldoe je niet aan deze kenmerken dan mag je je wat mij betreft onder de allochtonen scharen. :j

Dan zijn er heel veel multinationals in NL allochtoon, daar de man daar nog steeds beter betaald krijgt dan de vrouw!!
Zo zie je maar, ook Nederland is nog niet helemaal modern!

Alet74

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:57

Zoals het nu lijkt, ligt er morgen een akkoord. Maar we moeten natuurlijk nog wel het CDA-congres afwachten. Niet te vroeg juichen (voor hen die daarvoor willen juichen).

@Nicolletje: met mijn vraag aan de PVV-stemmers onder ons, vraag ik de PVV-stemmers onder ons te reageren. Jij als niet-PVV'er hoef je je niet aangesproken te voelen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:11

Heino schreef:
Waarom in vredesnaam toch zo zwart wit? Waarom kan er in de ogen van sommige westerlingen geen gematigde Islam zijn, terwijl bijna al de Islamieten om mij heen het levende voorbeeld zijn dat het wél kan?

Lastig, lastig... Politieke kwestie, niet zomaar van de Islamieten op straat of je buurman.

De gematigde, vredelievende communistische Rus is ook niet verantwoordelijk geweest voor 20 miljoen dode Russen, maar ze waren er wel.
De gematigde, vredelievende Japanner heeft vast ook nooit gewild dat zijn landgenoten 15 miljoen Chinezen zouden afslachten.
De gematigde, vredelievende Chinees heeft vast ook niet gewild dat er 70 miljoen landgenoten zijn vermoord voor het communisme.
De gematigde, vredelievende Duitser heeft ook nooit gewild dat er 6 miljoen Joden waren vermoord.

Toch is het gebeurd. Het zijn nooit de gematigde en vredelievende mensen die dat doen, het zijn de fanatiekelingen, maar de gematigde mens wordt dan wel meegetrokken.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 13:23

Alet74 schreef:
Zoals het nu lijkt, ligt er morgen een akkoord. Maar we moeten natuurlijk nog wel het CDA-congres afwachten. Niet te vroeg juichen (voor hen die daarvoor willen juichen).

Nou, ik vier alvast feest en juich nu al want dat congres is een formaliteit. Er hoeft maar 50% plus 1 voor te zijn. Dat gaat geen enkel probleem vormen. Ik herhaal, geen enkel probleem. Dit rechtse kabinet is een feit. Niets kan dit meer tegenhouden.

En je weet inmiddels.....mijn glazen bol werkt foutloos. _O-

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:28

De gematigde, 'vredelievende' wilders zorgt wel voor een heksenjacht op Moslims met alle gevolgen van dien..... Dat gebeurt, hij is in dit verhaal de fanatiekeling met een obsessie voor alles wat met de Islam te maken heeft die de gematigde mens met zich meeneemt.. (mensen die voorheen nooit problemen hadden met de Islam, maar die hij mensen aanpraat!)