Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:53

Moesji schreef:
Maar welk effect verwacht je dan van hogere straffen? Het is niet zo, zoals velen denken, dat hoe hoger de straf hoe meer effect. Het is zelfs zo dat het meestal een averechts effect heeft.

Meer rust (en misschien zelfs meer voldoening) voor de nabestaanden, dat is het enige wat ik verwacht.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:08

Snoevie schreef:
Moesji schreef:
En ik ben toch van mening dat ons strafrecht voldoende maatregelen bevat om een hoog niveau van rechtsbescherming te garanderen.

wat een giller zeg............alsjeblieft,het strafrecht in NL is knudde........

idd die Adam die niet in Polen zijn straf wil uitzitten..........dat stuk ongeluk heeft wel een jongen vermoord..........
nou sorry,stuur hem maar lekker naar Polen om de straf uit te zitten.

Kun je dan misschien precies aangeven wat er dan volgens jou anders moet? Hogere straffen en de doodstraf invoeren? En welke heilzame werking verwacht je daar dan van? Moord en doodslag zal toch wel bestaan. Het is zelfs zo dat het aantal moorden jaren rond de 250 per jaar bleef, de afgelopen jaren is dat aan het afnemen. Terwijl de rechters niet noemenswaardig hoger zijn gaan straffen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:11

Er is toch nergens gezegd dat misdaad gaat verminderen, of ik lees er echt over. Terwijl jij dat blijft aannemen, en bovenstaande quote over te lage straffen zijn.
De hoeveelheid moorden en strafrecht heeft sowieso niks met elkaar te maken, staat ook nergens in het topic. Snap niet waarom jij het maar blijft aanhalen.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 25-09-08 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:12

Chiqa schreef:
Moesji schreef:
Wat geeft sommigen van jullie de ego om te zeggen dat het allemaal slecht is? Iemand die iets van strafrecht afweet, weet dat criminaliteit niet uit te roeien is. Het lijkt erop dat sommigen dat wel voor ogen hebben.
.

Mss moet je het niet zo uit zijn verband trekken, of moet ik dit zien als een uitspraak van iemand die
nog steeds in de veronderstelling is dat het strafrecht invloed heeft op een gedetineerde?
Ik vrees het laatste.....Sja hoe ik aan die info kom, mss mn werkervaring bij justitie en de ex gedetineerden die ik in de loop der jaren heb leren kennen.
Trust me...Die lachen dr om en wrijven weer in hun handjes als ze weer de cel in mogen...omdat hun leven op straat verrot en kapot is.
Ze moeten leven van lijm en drugs, stelen omdat ze geen uitkering hebben, geen vaste woon en verblijfplaats....

Dan is die Xbox, TV 3 gangen menu en dat hoertje van de staat, en oja nog een warm bed toch wel super aantrekkelijk.

Ik ben inderdaad in de veronderstelling dat het strafrecht invloed kan hebben op personen, maar dit hangt wel af van de omstandigheden van het geval. Jij denkt van niet? Waarom schaffen we het strafrecht dan niet af en gaan we terug naar ieder voor zich, oog om oog, tand om tand?
En dan vraag ik me toch af hoe jij die ex-gedetineerden leert kennen. Clown Wil je ook beweren dat alle gedetineerden op straat leven en drugsverslaafden zijn? Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:12

Ik vind dat er ook te makkelijk wordt uitgeleverd, pleeg je een misdaad in dat land? zit daar dan ook maar je straf uit.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:15

katiavl schreef:
Er is toch nergens gezegd dat misdaad gaat verminderen, of ik lees er echt over. Terwijl jij dat blijft aannemen, en bovenstaande quote over te lage straffen zijn.
De hoeveelheid moorden en strafrecht heeft sowieso niks met elkaar te maken, staat ook nergens in het topic. Snap niet waarom jij het maar blijft aanhalen.

Ik vraag alleen wat jij dan graag anders zou willen zien binnen het strafrecht, omdat je aangeeft dat het knudde is? Velen hebben het over hoger straffen en de doodstraf. Ik vraag om een onderbouwing daarvan.
Het aantal moorden haalde ik overigens voor de eerste keer aan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:17

Ik heb nergens gezegd dat het knudde is kan je ook teruglezen, heb enkel aantal gevallen aangegeven waar het strafrecht mis gaat dat is alles. En zoals chiqa zegt zijn er wel veel gedetineerde die de criminaliteit terug in gaan. Of de boeken moeten liegen.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:19

Hmm iemand de doodstraf geven komt bij mij op hetzelfde neer alsof je iemand vermoord..

Soms denk ik ook bij mij eigen van als ik lees dat er weer iemand is vermoord: Ooh die mogen ze van mij wel in de stoel zetten!
Maar wat bereik je ermee? Iemand anders van het leven beroven en dan? Ben je dan gelukkig?
Zet iemand maar lekker levenslang in de cel, en laat hem/haar maar boeten voor wat hij/zij heeft gedaan!
En als het rechtsysteem correct is, komt hij/zij ook nooit meer vrij!

Nee mij zou je niet horen over de doodstraf, denk het dus wel vaak zat mja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:20

Moesji schreef:
Ik vraag alleen wat jij dan graag anders zou willen zien binnen het strafrecht, omdat je aangeeft dat het knudde is?

En dat is al tig tig tig keer gezegd in dit topic dus ik ga mee met de rest snap niet waarom ej hier zo in blijft hangen...Ga ik nog een keertje, water en brood en geen luxe zou al een mooi beginnetje zijn, dan heb ik het niet over spannende doodstraffen.

Moesji schreef:
En dan vraag ik me toch af hoe jij die ex-gedetineerden leert kennen.

Via mn werk, maar ook dat had ik al gezegd Lachen

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:21

katiavl schreef:
Ik heb nergens gezegd dat het knudde is kan je ook teruglezen, heb enkel aantal gevallen aangegeven waar het strafrecht mis gaat dat is alles. En zoals chiqa zegt zijn er wel veel gedetineerde die de criminaliteit terug in gaan. Of de boeken moeten liegen.

Excuus, ik dacht dat je op iets anders reageerde. Ik zeg ook niet dat er weinig gedetineerden terugvallen in crimineel gedrag, ik zeg alleen dat hogere straffen recidive niet verminderd of voorkomt.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:23

Dus dan zou het enkel gaan om de vergelding, dit is echter maar één van de doelen van het strafrecht.
Rust/voldoening voor de nabestaanden is slechts een minimaal neveneffect van het strafrecht en is dus geen doel op zich. Het strafrecht is gericht op de relatie tussen verdachte en maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:25

Maar Moesji vidn jij die luxe dan echt nodig voor iemand die meerdere malen kinderen heeft aangerand en in moten heeft weggewerkt?

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:27

Ik vind dat dus niet zo'n luxe. Het is niet zo dat ze elke dag kaviaar en champagne krijgen... Een tv gaat de verveling toch wel redelijk tegen, van verveling kunnen mensen heel vervelend worden. Dat zou ik het personeel toch niet aan willen doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:29

Moesji schreef:
katiavl schreef:

Excuus, ik dacht dat je op iets anders reageerde. Ik zeg ook niet dat er weinig gedetineerden terugvallen in crimineel gedrag, ik zeg alleen dat hogere straffen recidive niet verminderd of voorkomt.

Ok dat snap ik wel, en ben ik inderdaad met je eens.
En verder uit ik me gewoon niet teveel over het strafrecht, daar laat ik aan mensen met iets meer kennis over.

Hoe zit het eigenlijk met de gevangenissen in nederland? Is er ook overbevolking?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:29

Als er ook maar 1 nabestaande is die zich beter voelt doordat de dader een hogere straf krijgt, is dat voor mij genoeg.
Niets vergelding of 'wraak' maar het beter mogelijk maken van de verwerking.

Ik weet dat je daar een rechtsysteem niet op kan basseren, maar ik vind het wel een mooi idee. En het recht mag wel meer rekening gaan houden met de nabestaanden, naast de maatschappij.
Goh, daarom heb ik nou voor psychologie gekozen ipv rechten Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:34

Welshcobfan schreef:
Als er ook maar 1 nabestaande is die zich beter voelt doordat de dader een hogere straf krijgt, is dat voor mij genoeg.

Ik weet dat je daar een rechtsysteem niet op kan basseren, maar ik vind het wel een mooi idee. En het recht mag wel meer rekening gaan houden met de nabestaanden, naast de maatschappij.

Ik ook! Snap ook niet hoe de verdediging nog kans slapen, als je hoort wat voor gelul er soms uit komt. Maar goed de media geile advocaten geven eigenlijk een slecht beeld. Lijkt me wel een leuke studie.
Geef mij maar getuigendeskundige op een eerlijke manier. Want daar gaat het ook soms verkeerd.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 25-09-08 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:35

@katiavl: Nee, de afgelopen jaren is de bezettingsgraad gedaald. Dit heeft eigenlijk weinig tot niets te maken met de criminaliteit, meer met het beleid dat gevoerd wordt en de capaciteit van het strafrechtelijk apparaat. Dus hoeveel politie en het Openbaar Ministerie (kunnen) verwerken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:37

Ach, ik ben wel voor een eerlijk proces Lachen dus een verdachte heeft recht op verdediging want het gaat ook wel eens fout dat de echte crimineel nog vrolijk rondwandelt en de verkeerde worden opgesloten. Dan is het goed dat de verdediging er is.

En het is natuurlijk wel een interessante baan om een crimineel te verdedigen, dat is vaak nog meer uitdaging dan de nabestaanden verdedigen. Voor hun is het ook maar een baan Lachen

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:39

Geen vergelding of wraak? Nabestaanden hebben toch juist vaak een vergeldingsdrang/wraakgevoelens? Als we de straf (grotendeels) daarop baseren zal de eerlijkheid en proportionaliteit ver te zoeken zijn ben ik bang. Een onafhankelijke rechter kan tenminste rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:39

Bedoelde niet dat ze geen recht op verdediging mogen hebben hoor, dat vind ik wel een vereiste.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:41

Hier een hele uitgebreide ( weliswaar Amerikaanse ) website over doodstraf, onschuld, schuld, methodes bijv. injecties, de kosten van de doodstraf, de slachtoffers etc. Let op dat er rechtsongelijkheid is per staat en per ras. Alles kan afhangen van je financieële draagkracht om een goede advocaat te kunnen bekostigen.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 25-09-08 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:42

katia: haha ik dacht al dat je daar niet op doelde Tong uitsteken
Moet wel zeggen: ik heb vaak enorme bewondering voor de verdediging van de grootste criminelen! Pff ik zou het niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:44

Moesji schreef:
Geen vergelding of wraak? Nabestaanden hebben toch juist vaak een vergeldingsdrang/wraakgevoelens?

Denk dat een nabestaande meer genoegen heeft bij een levenslange straf op water en brood
dan de pretstraffen hier in Nederland, en daar mag best wel eens naar gekeken worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:44

Moesji schreef:
Geen vergelding of wraak? Nabestaanden hebben toch juist vaak een vergeldingsdrang/wraakgevoelens? Als we de straf (grotendeels) daarop baseren zal de eerlijkheid en proportionaliteit ver te zoeken zijn ben ik bang. Een onafhankelijke rechter kan tenminste rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte.

Ik zie het anders en ik zeg ook duidelijk dat het absoluut niet haalbaar zou zijn. Want een rechter moet zich niet laten leiden door emotie. Dus je moet toch wat beter lezen Lachen
Maar als schuld bewezen is, dan is het toch een mooi idee als de nabestaanden kunnen zeggen: dit is goed zo Lachen En dat lukt vaak niet zo goed als je weet dat de dader na 6 jaar weer vrijkomt.
Ik heb het over een ideaal, niet over de realiteit en wat haalbaar is.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:50

Welshcobfan schreef:

Je hebt het over een ideaal waarin er meer rekening wordt gehouden met de nabestaanden ten behoeve van de verwerking. De verwerking van emoties, maar ik ga er vanuit dat die emoties veelal bestaan uit wraakgevoelens. Dus wat lees ik dan verkeerd?