Mpepers schreef:het vervelend vinden dat er geklaagd wordt door de dikken, mag het andersom ook hoor!
Wanneer mensen er zelf mee aan komen om naar complimentjes vissen is het vervelend. Zowel van de dikke als van de dunne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mpepers schreef:het vervelend vinden dat er geklaagd wordt door de dikken, mag het andersom ook hoor!
Nikka schreef:Tegen mij zeggen ook: ach je bent toch slank wat zeur je nu. Ja ik ben slank, maar ik weet de glijdende schaal.
Men realiseert zich niet hoe zwaar het is om op gewicht te blijven.
De hele dag hunkeren naar voedsel. Ik haal het dus gewoon niet in huis.
Als je een keer uit eten gaat de rest van de dag bijna vasten.
Cyntje schreef:@Youko: Ik moet tussen de 40 en 50 kilo kwijt raken maar ik heb toch echt geen psycholoog nodig hoor
Cyntje schreef:Begrijpelijk dat sommigen het wel nodig hebben
Het is ook niet niks maar tot nu toe kan ik het nog in mijn eentje af.
Ik heb een goede stok achter de deur en mijn ogen zijn geopend, daar heeft gelukkig iemand anders voor gezorgt
Nikka schreef:Tegen mij zeggen ook: ach je bent toch slank wat zeur je nu. Ja ik ben slank, maar ik weet de glijdende schaal.
Men realiseert zich niet hoe zwaar het is om op gewicht te blijven.
Altijd veel, heel veel, moeten sporten. De hele dag hunkeren naar voedsel. Ik haal het dus gewoon niet in huis.
Biscuitjes ipv koekjes, van die zoute balletjes omdat je daar na 2 al genoeg van hebt, augurken.
Als je een keer uit eten gaat de rest van de dag bijna vasten, altijd voorgerecht/hoofdgerecht of hoofdgerecht/nagerecht, nooit alledrie.
Mijn moeder heeft haar hele leven gevochten tegen het dikzijn. Ik zie het nog voor me 's ochtends fruit, 's middags huttekase, 's avonds groenteprutje met tartaar. Toen ze zestig was, het spuug en spuugzat was en niet goed in haar veel zat is ze gaan eten. Binnen een jaar was ze 40 kilo zwaarder. Ipv van mijn moeder gun ik me wel zo nu en dan wat lekkers, maar daar staat altijd iets tegenover. Of er wordt iets van eten weggestreept of ik moet nog wat trainen.
Nee ik weet niet hoe het voelt om dik te zijn, maar ik weet heel erg goed hoe verschrikkelijk zwaar het kan zijn. Dus je kan het voorbeeld van de acne niet zo nemen want ook daar weet je niet wat er achter zit.
katiavl schreef:Laatste tijd begint het erg te kriebelen bij me, wat voor onbegrip ik hier zie voorbij komen... Ik word er persoonlijk verdrietig van
* Foto's van mensen met zware obesitas worden gewoon als grap gebruikt, wat erg gevoelloos is. Plus dat deze mensen gainers zijn dat is lichamelijke mishandeling.
* "Kijk die dikke eet", en daarom is ze dik... Moeten mensen niet meer eten soms?
En daarom maak ik dit topic, hoop dat mensen dit lezen en meer begrip krijgen.
Obesitas is een andere naam voor overgewicht. Het woord komt uit het Latijn en betekent letterlijk: veel eten. Mensen met overgewicht weten dat dit overgewicht lang niet altijd veroorzaakt wordt door te veel eten. Een beter woord voor overgewicht is dan ook ‘Adipositas’. Dit komt uit het Grieks en betekent: veel vet.
In de medische wereld is ‘Adipositas’ het meest gebruikte woord voor overgewicht.
Adipositas of obesitas is een aandoening die ontstaat wanneer gedurende lange tijd meer energie wordt opgenomen dan verbruikt. Het teveel aan energie wordt opgeslagen in vetweefsel. Men is er inmiddels van overtuigd dat obesitas een chronische ziekte is omdat het eenmaal aanwezige vet nauwelijks meer weg te krijgen is.
Veel nog onbegrepen
Onderzoek heeft ons geleerd dat de aanleg voor obesitas voor een groot deel erfelijk is. Waarom precies iemand obees wordt is nog niet helemaal duidelijk, maar is mede afhankelijk van sociale, culturele, economische, psychologische en omgevingsfactoren. Aan de basis ligt altijd een verstoorde energiebalans. Wetenschappers hebben ontdekt dat meer dan 400 genen en daaraan verwante hormonen (bijvoorbeeld leptine), verantwoordelijk zijn voor gewichtstoename. Er zijn duidelijk biochemische verschillen tussen obesitas patiënten en niet obesitas patiënten. Een obesitas patiënt die gewicht verliest volgens de standaard manier, zal geen normale stofwisseling ontwikkelen (=gelijk aan een niet-obesitas patiënt). Sterker nog: stofwisselingsproblemen kunnen ontstaan door lijnen en kunnen leiden tot gewichts- en vettoename.
Obesitas is zelden het resultaat van schildklierafwijkingen, hormonale problemen, gebrek aan wilskracht of een psychologische afwijking.
Oorzaken
Er zijn steeds meer aanwijzingen dat bij het ontstaan van vetzucht erfelijke factoren een rol spelen. Op dit gebied wordt veel onderzoek verricht. In de hersenen bevindt zich het hongercentrum en een verzadigingscentrum van waaruit de behoefte aan voedsel wordt aangestuurd. Maar als de voedselbehoefte van het lichaam erg laag is, werken die centra niet meer optimaal en wordt er gemakkelijk meer opgenomen dan nodig is voor het dagelijkse energiegebruik. Aanpassingsproblemen, persoonlijke moeilijkheden, frustraties, e.d. kunnen ook leiden tot storingen in het gevoel voor trek en verzadiging met als gevolg meer eten of snoepen dan nodig is voor het dagelijkse energieverbruik.
Recent onderzoek (dierproeven) heeft uitgewezen dat bepaalde virussen obesitas veroorzaken bij dieren. Het kan zijn dat enkele van deze virussen ook bij mensen obesitas veroorzaken.
http://www.wlsinfo.nl/obesitas.htm
Waarom is het uitlachen van iemand die hepatitis heeft "not done" maar de obese persoon mag wel door het slijk gehaald worden?
russel schreef:Ach, niet alleen vrouwen met overgewicht, al lang bekend dat de knappe vrouwen meer salaris krijgen en minder hard hoeven te werken of op hun kop krijgen. Vaak zat publikaties over geweest. De wereld is niet eerlijk.
Nuage schreef: