Een kwestie van up-to-date blijven, goed managen en inspelen op de markt. Net als bij ieder ander bedrijf.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bealy schreef:Nou, ik ben het niet vaak eens met Faye () maar hier in dit topic ga ik toch wel met haar mee. Ik ben zelf boerendochter en er valt zeker wel grof geld te verdienen in de agrarische sector.
Een kwestie van up-to-date blijven, goed managen en inspelen op de markt. Net als bij ieder ander bedrijf.
Bealy schreef:Nou, ik ben het niet vaak eens met Faye () maar hier in dit topic ga ik toch wel met haar mee. Ik ben zelf boerendochter en er valt zeker wel grof geld te verdienen in de agrarische sector.
Citaat:Friesland Foods vergoedt schade
NIJKERK - Friesland Foods vergoedt de schade die melkveehouders hebben opgelopen door de blokkade-acties.
Dagenlang werden fabrieken in onder meer Nijkerk en Varsseveld bezet door boze boeren die een hogere melkprijs willen.
Daardoor kon Friesland Foods afgelopen weekeinde bij ruim 200 melkveehouders geen melk ophalen. Deze schade krijgen de gedupeerde melkveehouders vergoed
peelemeisje schreef:Ik heb duidelijk meegekregen van thuis dat je wel altijd kunt klagen, maar er niks mee opschiet. Ook is het altijd 'zeuren'/los hebben van de bek ook niet goed. Soms is het beter een situatie te accepteren en vooruit te kijken.
Rianneke schreef:dat ze genoeg toekomst zien...
peelemeisje schreef:Inderdaad. Ik zie ook toekomst in de melkveehouderij.
De sterksten zullen overblijven, en met sterksten bedoel ik niet de boeren met de mooist lijkende stallen, maar de boeren die een goed management voeren.
fransje23 schreef:Ik zie ook zeker toekomst hoor. Boeren zijn vaak vindingrijk genoeg. Er zijn ook legio mogelijkheden: zorgboerderijen, pensionstal erbij, schaalvergroting, boerderijwinkel, recreatie bij de boer etc.etc.
Rianneke schreef:maar zo'n bijtak moet je ook kunnen/liggen! ik weet dat ze hier niet makkelijk met vergunningen zijn en dan is het al een stuk moeilijker. wij zitten zelf (en een paar buren dus ook) in de aanvliegroute van de eenden naar de eendenkooizelfs dan heb je beperkingen...
en dan nog maar niet te spreken over de stugge boeren die niks anders willen zien als koeien en varkensmaar goed dat is hun eigen schuld
Citaat:EMB nieuws 7 juni 2008
De melkleverstop is sinds 6 juni volledig opgeschort in Luxemburg, Duitsland, Nederland, België en Oostenrijk. Deze beslissing is gezamenlijk genomen door de betrokken EMB leden.
De opschorting kwam op een moment dat de actie bereidheid nog steeds erg groot was.
In de supermarkten werd het tekort aan zuivelproducten steeds duidelijker waardoor de consument zich bewuster werd van de situatie in de melkveehouderij.
Op het zelfde moment werden ook de eerste concrete successen geboekt: in Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg verklaarden supermarktketens dat zij bereid zijn opnieuw te onderhandelen met de zuivelfabrieken om de prijs voor de melkproducten te verhogen.
In België, Luxemburg en Duitsland zijn de eerste belangrijke gesprekken met de zuivelindustrie gevoerd. Ze hebben nog onvoldoende concrete resultaten opgeleverd maar de toon is veranderd en er is de bereidheid om mee te werken aan de implementatie van een Europees melkprijssysteem met volume regulering. Ook is er een veranderde zienswijze betreffende de boerenmelkprijs.
Het besluit om de melkleverstop op te schorten is positief ontvangen door de consumenten, die begrip hebben getoond waardoor nog meer ruimte is ontstaan om te onderhandelen.
In de komende weken zullen meerdere gesprekken gevoerd gaan worden met de levensmiddelenindustrie, de zuivelindustrie en politici.
Tussen de hoofdbestuurders van de EMB en de leiders van de onderhandelingen, zal nauw overleg plaats vinden. Alle verdere stappen zullen gecoördineerd worden. Er zullen korte, vertrouwelijke overleggen plaats vinden tussen de betrokken onderhandelaars en EMB bestuurders.
De acties gaan door in Frankrijk ( blokkades van melkfabrieken, acties gericht op de politiek en consumenten, acties om melkveehouders bewuster te maken) en Italië (blokkades van melkfabrieken en het uitdelen van melk aan sociaal minder bedeelde mensen).
Op 16 juni a.s. komt het bestuur van de EMB samen in Freising. Van 1 tot en met 3 juli is er een EMB ledenvergadering in Straatsburg.
Eén resultaat van de melkleverstop en de acties van de afgelopen 10 dagen dat meteen in cijfers kan worden omgerekend, is het feit dat 95.000 melkveehouders gelijktijdig in actie kwamen om één gemeenschappelijk doel te bereiken. Deze mensen hebben dit met eigen (financiële) middelen en inzet gedaan. Het grote gevoel van solidariteit en de mogelijkheid om als één front op te treden in zo'n korte tijd, heeft een enorm zelfbewustzijn gecreërd. Er is daadwerkelijk iets veranderd. De melkveehouders benaderen nu persoonlijk hun coöperatieve bestuurders en landbouw politici. Ze werken samen om hun doel te bereiken nu ze gezien hebben wat er mogelijk is.
Het doel om op ooghoogte te praten met de andere marktpartners is bereikt. De melkveehouderijsector is in beweging en stap voor stap zullen de concrete resultaten elkaar opvolgen in de komende periode.
Melkleverstop opgeschort
Donderdag 5 juni 2008 om 24.00 uur wordt de melkleverstop opgeschort. Dit omdat betrokken partijen in een gesprek gaan.
Door de voorzitter van de Dutch Dairymen Board, mevr. Sieta van Keimpema, is donderdagochtend 5 juni de mededeling gedaan, dat de leverstop die in diverse EMB-landen
van kracht was, wordt opschort per donderdag 5 juni 2008 24.00 uur. Dit omdat er binnenkort gesprekken plaats zullen vinden met betrokken partijen, die allen hebben aangegeven open te staan voor dialoog omtrent het eisenpakket van de DDB en de EMB:
- Een prijsafspraak voor 2008 van 43 cent basisprijs.
- Systeem van melkprijsonderhandelingen gebaseerd op productiekosten.
- Flexibele marktregulering in handen van de melk veehouders.
Donderdagmiddag 5 juni heeft de president van de BDM en de EMB, dhr. Romuald Schaber, tijdens een grote manifestatie in Berlijn op de Platz des 18. März, in aanwezigheid van vice-president mevr. Sieta van Keimpema, de massaal toegestroomde melkveehouders en pers, ingelicht over de stand van zaken tot op heden. Deze mededelingen zullen via www.ddb.nu bekend worden gemaakt.
In Duitsland hebben betrokken partijen aangegeven open te staan voor gesprekken om tot een systeemwisseling in de zuivel te komen met de daaraan vast hangende melkprijs. Een melkprijs die kostendekkend is voor de melkveehouders en die een gezonde bedrijfsvoering mogelijk maakt.
Na de manifestatie is het EMB-bestuur bijeen geweest om de actuele stand van zaken in Europa te bespreken.
Tijdens het ter perse gaan van deze kaart is de nadere informatie nog niet beschikbaar. Toch hebben wij besloten om deze kaart te versturen, omdat de leverstop per donderdag 5 juni 2008 24.00 uur is opgeschort.
Uw steun aan de DDB is indrukwekkend en werkt enorm stimulerend voor het DDB- en EMB-bestuur. De vele positieve en creatieve initiatieven hebben de Europese melkveehouders gesteund en versterkt. Daarvoor onze hartelijke dank.
Over hoe we verder gaan en wat er in de European Milk Board besloten is, zullen wij u zo spoedig mogelijk via de site www.ddb.nu informeren.
br:www.ddb.nu