Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guess001

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:45

Nou, ik ben het niet vaak eens met Faye ( Haha! ) maar hier in dit topic ga ik toch wel met haar mee. Ik ben zelf boerendochter en er valt zeker wel grof geld te verdienen in de agrarische sector.
Een kwestie van up-to-date blijven, goed managen en inspelen op de markt. Net als bij ieder ander bedrijf.
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 04-06-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:46

Je hebt geen inlevingsvermogen, dat is het en dat is iets anders dan er wel of niet tegen kunnen.
Zo kan een boer er niet tegen om een familiebedrijf te verkopen, de grond waarop zijn opa nog boerde, de nazaten van de koeien van generaties her op veewagens te zien weggaan.
Middels het weg laten lopen van de melk en andere acties doen de boeren er op hun manier wat aan.
Tot slot, ook een boer heeft gevoel.
Als jij te weinig salaris ontvangt, dan kom je ook heus wel in het geweer. Of neem je er dan een baan bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:59

Bealy schreef:
Nou, ik ben het niet vaak eens met Faye ( Haha! ) maar hier in dit topic ga ik toch wel met haar mee. Ik ben zelf boerendochter en er valt zeker wel grof geld te verdienen in de agrarische sector.
Een kwestie van up-to-date blijven, goed managen en inspelen op de markt. Net als bij ieder ander bedrijf.

Wow!

Inderdaad, ben het helemaal met je eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:09

...en een hoop "oud geld" in de familie, dat zul je dan wel hard nodig hebben...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:55

Bealy schreef:

Dat grof geld verdienen valt over het algemeen wel mee. Soms heb je goede jaren maar het inkomen kan zeer sterk fluctueren ook als je up-to-date blijft en met goed management. Tegen zeer een slechte oogst door slecht weer kan je bijvoorbeeld nooit op managen.

Om als je een eigen bedrijf hebt gehad weer in loondienst te gaan werken is een hele grote stap. Dat doe je niet zo maar.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:39

Ik vind dat faye het erg nuchter ziet. Geen onderscheid tussen een boer en een gewone ondernemer. Net alsof het staken van een familiebedrijf bijvoorbeeld in de groentehandel of in de kleding heel wat anders is dan het staken van een boerenbedrijf.
Ik heb duidelijk meegekregen van thuis dat je wel altijd kunt klagen, maar er niks mee opschiet. Ook is het altijd 'zeuren'/los hebben van de bek ook niet goed. Soms is het beter een situatie te accepteren en vooruit te kijken. Je kunt wel op die melkprijs hameren, maar halló: de tijd die die boeren hebben besteed met het staken, hadden ze ook in de stal of op het land kunnen besteden. Want je verdient het altijd nog in de stal hoor.
Je moet niet elke boer over één kam scheren, elke boer heeft het niet moeilijk. Dat het een hard leven is, oké, maar we zijn echt niet de enige.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:04

Eens Peelemeisje!

Overigens hebben mijn ouders al jaren geen koeien meer: 1. geen opvolger 2. geen zin meer door teveel regels (bureaucratie, dát is pas een probleem). Kun je wel alleen maar gaan janken, schiet je niks mee op. Kun je beter andere lucratieve handeltjes gaan beginnen. Knipoog Daar hebben ze wel gevoel voor.

Zijn ze harde ondernemers zonder liefde voor de dieren? Denk het niet, er hangen foto's uitvergroot bij ze aan de muur. Maar je bent wel een ondernemer die moet inspelen op de markt.

En dat het ze goed gaat hebben ze verdiend hoor, ze hebben ook KEIHARD gewerkt. Zoals wel meer mensen met een eigen zaak. 24/7

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:27

grof geld verdienen in de agrarische sector vind ik overdreven... maar idd altijd klagen is ook niks... je bent boer geworden omdat het het mooiste beroep van de wereld is en dat je daar dan bepaalde dingen voor moet laten is je eigen keuze. bij ons klagen de boeren ook niet echt. ik denk dat de boeren het hier aardig goed voor elkaar hebben want ze zijn allemaal meer koeien gaan melken andere melkstallen/robots, nieuwe stallen,melktap etc etc betekent naar mijn idee dat ze genoeg toekomst zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:30

Citaat:
Friesland Foods vergoedt schade

NIJKERK - Friesland Foods vergoedt de schade die melkveehouders hebben opgelopen door de blokkade-acties.

Dagenlang werden fabrieken in onder meer Nijkerk en Varsseveld bezet door boze boeren die een hogere melkprijs willen.

Daardoor kon Friesland Foods afgelopen weekeinde bij ruim 200 melkveehouders geen melk ophalen. Deze schade krijgen de gedupeerde melkveehouders vergoed

Goede actie! Daar zullen de gedupeerden blij mee zijn!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:33

Ik drink nu halfvolle melk!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:39

peelemeisje schreef:
Ik heb duidelijk meegekregen van thuis dat je wel altijd kunt klagen, maar er niks mee opschiet. Ook is het altijd 'zeuren'/los hebben van de bek ook niet goed. Soms is het beter een situatie te accepteren en vooruit te kijken.

Altijd klagen is inderdaad niet goed maar af en toe je stem laten horen kan nooit kwaad. Je hoeft ook niet alles over je heen te laten gaan.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:05

Rianneke schreef:
dat ze genoeg toekomst zien...

Inderdaad. Ik zie ook toekomst in de melkveehouderij.
De sterksten zullen overblijven, en met sterksten bedoel ik niet de boeren met de mooist lijkende stallen, maar de boeren die een goed management voeren.

Ik beweer ook niet dat ik álles over me heen laat gaan. Bij ons thuis zijn er heel andere zorgen. Niet de melkprijs, maar de regelgeving rondom een natuurgebied/habitatgebied. We zitten vlak bij dat natuurgebied, maar we zien het absoluut niet donker in. We hebben beperkingen, maar dat schijnen we ook te hebben gehad met het waterwingebied. In zo'n waterwingebied golden strengere regels m.b.t. bestrijdingsmiddelen, regels die nu ook algemeen in Nederland gelden. Door uitdagingen en aanpassingen zijn we nog steeds aan het boeren. En dat blijven we ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:14

peelemeisje schreef:
Inderdaad. Ik zie ook toekomst in de melkveehouderij.
De sterksten zullen overblijven, en met sterksten bedoel ik niet de boeren met de mooist lijkende stallen, maar de boeren die een goed management voeren.

Ik zie ook zeker toekomst hoor. Boeren zijn vaak vindingrijk genoeg. Er zijn ook legio mogelijkheden: zorgboerderijen, pensionstal erbij, schaalvergroting, boerderijwinkel, recreatie bij de boer etc.etc.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:21

fransje23 schreef:
Ik zie ook zeker toekomst hoor. Boeren zijn vaak vindingrijk genoeg. Er zijn ook legio mogelijkheden: zorgboerderijen, pensionstal erbij, schaalvergroting, boerderijwinkel, recreatie bij de boer etc.etc.

maar zo'n bijtak moet je ook kunnen/liggen! ik weet dat ze hier niet makkelijk met vergunningen zijn en dan is het al een stuk moeilijker. wij zitten zelf (en een paar buren dus ook) in de aanvliegroute van de eenden naar de eendenkooi Clown zelfs dan heb je beperkingen...
en dan nog maar niet te spreken over de stugge boeren die niks anders willen zien als koeien en varkens Ach gut maar goed dat is hun eigen schuld Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:26

Rianneke schreef:
maar zo'n bijtak moet je ook kunnen/liggen! ik weet dat ze hier niet makkelijk met vergunningen zijn en dan is het al een stuk moeilijker. wij zitten zelf (en een paar buren dus ook) in de aanvliegroute van de eenden naar de eendenkooi Clown zelfs dan heb je beperkingen...
en dan nog maar niet te spreken over de stugge boeren die niks anders willen zien als koeien en varkens Ach gut maar goed dat is hun eigen schuld Haha!

Ik weet dat je inderdaad op zoek moet naar iets wat je ligt. Niet iedereen is dol op veel soorten volk over de vloer etc. Verstand van eendenkooien heb ik niet overigens, wel met natuurbeheer (SAN en SN). Haha!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 12:37

Melkleverstop wordt opgeschort omdat de betrokken partijen een gesprek aan willen gaan.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:32

De Lidl in duitsland heeft de melkprijs verhoogd met 10 cent en de boter met 20 cent......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:33

Goedzo, Frisiangirl!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:40

Heb gehoord dat er nog meer winkels zijn die bereid zijn de prijzen te verhogen. Alleen wat krijgt de boer er dan van? Dàt vertellen ze namelijk niet....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:47

ik las trouwens vandaag ergens in een krant dat de boeren die hun melk weg moesten laten lopen omdat ie niet opgehaald werd dat dit toch vergoed werd...
geen idee in hoeverre dit verhaal klopt want het stond in een normale krant en die zijn meestal maar half op de hoogte Ach gut

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:52

Bealy schreef:

Nou grof geld betwijfel ik. Haha! Haha! Maar ben het wel met je eens. De boeren die het hardst klagen zijn gewoon niet goed bezig, hebben hun zaakjes niet op orde.
Maar boeren zijn echt niet arm, verkoop je de boel dan ben je echt wel rijk. Lachen En ik voel me absoluut niet arm ofzo, we hebben 2 paarden, een quad, 2 auto's.. Dat kan je echt niet zo snel doen als je een 'gewone' baan hebt en gewoon ergens in het dorp woont. Ik vind het wel best zo. Vork

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:01

Ik ook. Ik weet dat het moeilijk is, en dat er altijd up's en down's blijven komen. Maar ik ben bezig met m'n lievelingsdieren, woon in een extreem mooi gebied en kan al m'n energie kwijt. Heel cliché: boeren leven rijk, maar sterven arm. En zo is het.

Ik las trouwens dat de acties zijn afgelopen, klopt dat?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:49

Acties zijn opgeschort, betrokken partijen zijn/gaan met elkaar in gesprek.

Citaat:
EMB nieuws 7 juni 2008

De melkleverstop is sinds 6 juni volledig opgeschort in Luxemburg, Duitsland, Nederland, België en Oostenrijk. Deze beslissing is gezamenlijk genomen door de betrokken EMB leden.
De opschorting kwam op een moment dat de actie bereidheid nog steeds erg groot was.
In de supermarkten werd het tekort aan zuivelproducten steeds duidelijker waardoor de consument zich bewuster werd van de situatie in de melkveehouderij.

Op het zelfde moment werden ook de eerste concrete successen geboekt: in Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg verklaarden supermarktketens dat zij bereid zijn opnieuw te onderhandelen met de zuivelfabrieken om de prijs voor de melkproducten te verhogen.

In België, Luxemburg en Duitsland zijn de eerste belangrijke gesprekken met de zuivelindustrie gevoerd. Ze hebben nog onvoldoende concrete resultaten opgeleverd maar de toon is veranderd en er is de bereidheid om mee te werken aan de implementatie van een Europees melkprijssysteem met volume regulering. Ook is er een veranderde zienswijze betreffende de boerenmelkprijs.

Het besluit om de melkleverstop op te schorten is positief ontvangen door de consumenten, die begrip hebben getoond waardoor nog meer ruimte is ontstaan om te onderhandelen.

In de komende weken zullen meerdere gesprekken gevoerd gaan worden met de levensmiddelenindustrie, de zuivelindustrie en politici.
Tussen de hoofdbestuurders van de EMB en de leiders van de onderhandelingen, zal nauw overleg plaats vinden. Alle verdere stappen zullen gecoördineerd worden. Er zullen korte, vertrouwelijke overleggen plaats vinden tussen de betrokken onderhandelaars en EMB bestuurders.

De acties gaan door in Frankrijk ( blokkades van melkfabrieken, acties gericht op de politiek en consumenten, acties om melkveehouders bewuster te maken) en Italië (blokkades van melkfabrieken en het uitdelen van melk aan sociaal minder bedeelde mensen).

Op 16 juni a.s. komt het bestuur van de EMB samen in Freising. Van 1 tot en met 3 juli is er een EMB ledenvergadering in Straatsburg.

Eén resultaat van de melkleverstop en de acties van de afgelopen 10 dagen dat meteen in cijfers kan worden omgerekend, is het feit dat 95.000 melkveehouders gelijktijdig in actie kwamen om één gemeenschappelijk doel te bereiken. Deze mensen hebben dit met eigen (financiële) middelen en inzet gedaan. Het grote gevoel van solidariteit en de mogelijkheid om als één front op te treden in zo'n korte tijd, heeft een enorm zelfbewustzijn gecreërd. Er is daadwerkelijk iets veranderd. De melkveehouders benaderen nu persoonlijk hun coöperatieve bestuurders en landbouw politici. Ze werken samen om hun doel te bereiken nu ze gezien hebben wat er mogelijk is.
Het doel om op ooghoogte te praten met de andere marktpartners is bereikt. De melkveehouderijsector is in beweging en stap voor stap zullen de concrete resultaten elkaar opvolgen in de komende periode.

Melkleverstop opgeschort

Donderdag 5 juni 2008 om 24.00 uur wordt de melkleverstop opgeschort. Dit omdat betrokken partijen in een gesprek gaan.

Door de voorzitter van de Dutch Dairymen Board, mevr. Sieta van Keimpema, is donderdagochtend 5 juni de mededeling gedaan, dat de leverstop die in diverse EMB-landen

van kracht was, wordt opschort per donderdag 5 juni 2008 24.00 uur. Dit omdat er binnenkort gesprekken plaats zullen vinden met betrokken partijen, die allen hebben aangegeven open te staan voor dialoog omtrent het eisenpakket van de DDB en de EMB:

- Een prijsafspraak voor 2008 van 43 cent basisprijs.

- Systeem van melkprijsonderhandelingen gebaseerd op productiekosten.

- Flexibele marktregulering in handen van de melk veehouders.

Donderdagmiddag 5 juni heeft de president van de BDM en de EMB, dhr. Romuald Schaber, tijdens een grote manifestatie in Berlijn op de Platz des 18. März, in aanwezigheid van vice-president mevr. Sieta van Keimpema, de massaal toegestroomde melkveehouders en pers, ingelicht over de stand van zaken tot op heden. Deze mededelingen zullen via www.ddb.nu bekend worden gemaakt.

In Duitsland hebben betrokken partijen aangegeven open te staan voor gesprekken om tot een systeemwisseling in de zuivel te komen met de daaraan vast hangende melkprijs. Een melkprijs die kostendekkend is voor de melkveehouders en die een gezonde bedrijfsvoering mogelijk maakt.

Na de manifestatie is het EMB-bestuur bijeen geweest om de actuele stand van zaken in Europa te bespreken.
Tijdens het ter perse gaan van deze kaart is de nadere informatie nog niet beschikbaar. Toch hebben wij besloten om deze kaart te versturen, omdat de leverstop per donderdag 5 juni 2008 24.00 uur is opgeschort.

Uw steun aan de DDB is indrukwekkend en werkt enorm stimulerend voor het DDB- en EMB-bestuur. De vele positieve en creatieve initiatieven hebben de Europese melkveehouders gesteund en versterkt. Daarvoor onze hartelijke dank.

Over hoe we verder gaan en wat er in de European Milk Board besloten is, zullen wij u zo spoedig mogelijk via de site www.ddb.nu informeren.
br:www.ddb.nu

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:40

[quote="LooseNou grof geld betwijfel ik. Haha! Haha! Maar ben het wel met je eens. De boeren die het hardst klagen zijn gewoon niet goed bezig, hebben hun zaakjes niet op orde.
Maar boeren zijn echt niet arm, verkoop je de boel dan ben je echt wel rijk. Lachen En ik voel me absoluut niet arm ofzo, we hebben 2 paarden, een quad, 2 auto's.. Dat kan je echt niet zo snel doen als je een 'gewone' baan hebt en gewoon ergens in het dorp woont. Ik vind het wel best zo. Vork[/quote]

De boerderij levert dan misschien wel wat op, maar na aftrek van alle financieringen blijft er niet veel meer over. En men moet daarna ook weer wat nieuws kopen...

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:21

Anders wordt de staatskas heel goed gespekt...