Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:13

runningkawa schreef:
als ze geen geld hebben eten ze het niet
Maar imboorlingen jagen erop, boertjes mesten ze ook op

Welke boertjes? In India hebben mensen nauwelijks een ander dier dan een geit of koe voor de melk en een ezel/paard als lastdier en die eten ze echt niet op. Misschien één keer als die dieren heel oud zijn, maar voor de rest zijn ze veel te kostbaar... En nee, in veel andere arme landen (heb ik met eigen ogen gezien tijdens het reizen) gaat dit hetzelfde, ook al zijn de dieren daar niet heilig...

Inboorlingen nemen bijna nooit meer dan ze nodig hebben en eten echt niet elke dag vlees. Zoals Indianen en Aboriginals, proberen een dier zo min mogelijk te laten lijden, eren het dier en 'bidden' voor de ziel van 't dier. Als het dier dood is gebruiken ze alles van het dier. Ook die eten echt neit elke dag vlees...

Ik heb geen problemen met hun levenswijze. Wel met die van veel Nederlanders. Die zeggen dat vlees eten natuurlijk is, als ze hun plofkuiken in de aanbieding bij de Ab opeten.

Als jij, Runningkawa, door het bos loopt en je ziet een zwijn, werp je je dan bruut op dat zwijn? Wurg je 'm dan, trek je z'n huid er dan af en trek je z'n ingewanden uit z'n buik? Eet je alles op, en kauw je de botten nog eens even af? Of is een zwijn te sterk? Een eekhoorntje dan? Nee? Dan lijkt vleeseten me NIET natuurlijk. Wat is trouwens natuurlijk??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:28

Nee, ik ga naar de slager Lachen
Dat is onze luxe.

Ik heb het niet alleen over india...
Genoeg landen waar boertjes vee fokken.
Nee niet zo groot schalig als hier, maar puur om de koe melk te laten geven en een stiertje wordt gegeten. De kip legt eieren, maar idd als die niet genoeg eiren meer legt gaat hij in de pan.

En nee in andere landen eten ze er niet teveel van. Klopt.
Maar vaak wel dagelijks.

En ja het is dus wel natuurlijk... anders hadden we ook andere tanden en een ander darmstelsel...zoals bijv een koe of een paard

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:46

Oh ja!?

Als we de lichaamsbouw (anatomie) en het werkingsmechanisme (fysiologie) van het menselijk lichaam, zowel inwendig als uitwendig, met die van een carnivoor (vleeseter) vergelijken, blijkt dat het natuurlijk voedsel van de mens dient te bestaan uit groeten en vruchten. Een voorbeeld: carnivoren hebben een kort darmstelsel (3 maal de lichaamslengte) om ontbindend, gifproducerend vlees en afbraakprodukten snel uit het lichaam te verwijderen. De mens heeft evenals de planteneter een darmstelsel dat minstens 6 maal de lengte van het lichaam is. Als de mens vlees eet ontstaat een snel rottingsproces in de darmen waarbij grote hoeveelheden gifstoffen vrijkomen. Dit vlees blijft lang in het lichaam zitten vanwege het relatief lange darmstelsel. De ontstane gifstoffen kunnen de nieren overbelasten en de mens kan ziekten ontwikkelen als jicht, arthritis, rheumatisme, kanker enz. Plantaardig voedsel rot veel minder snel dan vlees en is dus geschikter voor de mens.

Bron: http://www.nityananda.nl

En een handige tabel:

Afbeelding

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:49

runningkawa schreef:
Nee, ik ga naar de slager Lachen
Dat is onze luxe.

Ik heb het niet alleen over india...
Genoeg landen waar boertjes vee fokken.
Nee niet zo groot schalig als hier, maar puur om de koe melk te laten geven en een stiertje wordt gegeten. De kip legt eieren, maar idd als die niet genoeg eiren meer legt gaat hij in de pan.

En nee in andere landen eten ze er niet teveel van. Klopt.
Maar vaak wel dagelijks.

En ja het is dus wel natuurlijk... anders hadden we ook andere tanden en een ander darmstelsel...zoals bijv een koe of een paard

Mijn punt was juist dat ze er níet dagelijks van eten. Dan was het namelijk sowieso al te veel. Als die mensen 1x per jaar een dode kip en misschien 1x per twee jaar toevallig een stierkalfje hebben en geen koelkast etc. kunnen ze toch niet elke dag met de hele familie vlees eten?

En je zegt het zelf, al de luxe is de slager dus lijkt 't me niet natuurlijk. En vind je het dan toch natuurlijk? Prima, maar dan vind ik het óók natuurlijk dat ik dmv veganisme toch gezond kan leven en vlees niet nodig heb.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:51

als je kijkt naar de oorspronkelijke voedingspatronen in de tijd van de Bijbel,
daar aten ze alleen vlees als er feest was.

ik denk dat dat de beste manier is, en dat elke dag vlees op de 1 of andere manier gewoonte is geworden, maar het is imo pure overdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:45

Ik ben niet gelovig... ken de bijbel dus niet

Vergelijken met een vlees eter is een beetje erg raar... we zijn ook geen planten eter en we zijn geen vlees eter... maar een alles eter, omnivoor.
Info van een vega site schiet dus niet erg op, die hebben geen eerlijk oordeel maar gezien van 1 kant Lachen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:56

Een blad van de American Hygiene Society lijkt me niet echt iets een 'vega site'. En waarom zou je alleen bronnen geloven die in jouw straatje passen? Ik ben tegen gentechnologie, maar als een gentechnologie wetenschapper iets heel overtuigends te melden heeft zal ik dat niet meteen negeren. Ik vind het erg kortzichtig om alleen iets aan te nemen van bronnen waar je zelf achter staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:31

zoals je zelf nu doet dus? Haha! Clown

Vroegah op school heb ik al geleerd dat wij zowel planten als vlees eten... en we zijn in die paar jaar niet anders veranderd.

En dat mensen geen vlees eten heb ik geen moeite mee hoor.
Zou willen dat ik het ook kon. helaas werken vervangers niet afdoende bij mij.
Maar veel mensen moeten wel die vervangers eten en/of B12 erbij.
Zou dat dan niet komen omdat we alles eter zijn, ipv planteneter?
Anders hoefde dat toch niet?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:52

ga met kawa mee. Vond het een eenzijdig en kortzichtig stukje. Zo is het namelijk wel zo dat vleeseters een kortere darm hebben dan wij en planter eters een langere.
De blinde darm bij planteneters is een heel belangrijke darm, bij vlees eters is het een onnodig aanhangsel, net als bij ons. Maarrrrr de tanden van planteneters blijven doorgroeien en die van vleeseters niet. En dan hebben we de vorm van de tanden...
wij mogen dan wel geen puntige hoektanden hebben, maar waar zie jij die bij gieren enzo? En onze kiezen zitte tussen vleeseters en planteneters in.

en dan de bouw van ons lichaam: vleeseters zij roofdieren, die hebben dus spieren OP de poten zitten. Planten eters zijnprooidieren, die moeten snel kunne zijn. Deze hebben dus alle spieren BOVEN de poten zitten.
Dus als je alles gaat vergelijken klopt het wel dat wij alles eters zijn Haha!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:17

sherwood en running kawa: volledig met jullie eens.

Ik kan jullie een goed site aanraden waar veel staat over wel en niet vegetarier,maar je moet wel de artikels doorzoeken.
www.brok.be

Het argument dat vaak aangehaald wordt is dat wij boeren de dieren vetmesten en dat ze geen leven hebben...

De kalfjes worden hier geboren,gaan met moeder tot 1 oktober naar de weide,dan komen ze binnen.
Moeders komen binnen 1 nov

De vrouwelijke blijven hier als zoogkoe,en de mannetjes,die gaan na de winter ok weer de weide op en komen 1 okt weer binnen om in januari naar de slacht te gaan.
Zo slecht is dat dan toch niet.
Ze staan in ruime loopstallen en worden bijna volledig naturel aan gemest.
Het transport is maximum een uur van hier,want daar ga ik ze mee wegen en staan ze al in slacht huis waar ze binnen twee uur dood zijn.

Maar hier laten ze liever waan ideeen geloven of dingen die soms spijtig genoeg voorkomen,maar waardoor we allen over de zelfde kam geschoren worden.

Net zoals de vergelijking met slachtpaarden in amerika en hier.
In amerika wordt niet geslacht,dus rest niets anders dan lange transporten,want het beetje geld dat er dan nog voor gekregen is ,blijkt dan toch door te wegen tegen het feit dat inslapen duur is en dat er met de lijken ook niet bepaald zachthandig wordt omgesprongen.

Mijn vlees wordt met respect en hygiene behandels,en een rendac dier gewoon op de hoop gegeooid!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:37

savath schreef:
Het argument dat vaak aangehaald wordt is dat wij boeren de dieren vetmesten en dat ze geen leven hebben...

De kalfjes worden hier geboren,gaan met moeder tot 1 oktober naar de weide,dan komen ze binnen.
Moeders komen binnen 1 nov

De vrouwelijke blijven hier als zoogkoe,en de mannetjes,die gaan na de winter ok weer de weide op en komen 1 okt weer binnen om in januari naar de slacht te gaan.
Zo slecht is dat dan toch niet.
Ze staan in ruime loopstallen en worden bijna volledig naturel aan gemest.
Het transport is maximum een uur van hier,want daar ga ik ze mee wegen en staan ze al in slacht huis waar ze binnen twee uur dood zijn.

Maar hier laten ze liever waan ideeen geloven of dingen die soms spijtig genoeg voorkomen,maar waardoor we allen over de zelfde kam geschoren worden.

Tsja, wat wil je hier nou mee zeggen?

Ten eerste is brok.be een subjectieve site: namelijk voor vlees eten en tegen al te veel dierenrechten. Dus ik denk niet dat je ook hier objectieve informatie vandaan kunt halen. Neemt niet weg dat ik 't interessant vind om de 'andere kant' van het verhaal eens te lezen.

Ten tweede, geweldig hoe jullie met de dieren omgaan! Daar kan menig boer nog wat van leren! Neemt niet weg dat alle bio-industrie kippen en de meeste varkens in Nederland echt een k*tleven hebben en bij vrijwel alle boerderijen bijv de kalfjes direct bij de moeder weggehaald worden en de stiertjes in kleine hokjes gezet worden. Wat jullie doen, daar kunnen andere boeren een voorbeeld aann nemen maar aangezien vrijwel geen bioindustrie boer zo handelt is het niet zo vreemd dat de bioindustrie veel kritiek krijgt. Komt ook niet door de boeren. Vooral door de consument en de overheid. Dat jij je aangevallen voelt is een ander verhaal...
Laatst bijgewerkt door Fitch op 30-03-08 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:42

runningkawa schreef:
zoals je zelf nu doet dus? Haha! Clown

Vroegah op school heb ik al geleerd dat wij zowel planten als vlees eten... en we zijn in die paar jaar niet anders veranderd.

En dat mensen geen vlees eten heb ik geen moeite mee hoor.
Zou willen dat ik het ook kon. helaas werken vervangers niet afdoende bij mij.
Maar veel mensen moeten wel die vervangers eten en/of B12 erbij.
Zou dat dan niet komen omdat we alles eter zijn, ipv planteneter?
Anders hoefde dat toch niet?

Hmmm, dus alles wat jij vroegah op school geleerd hebt is waar..? Nors opkijken Ik heb vroegah ook geleerd dat Jezus bestond! En dat de evolutietheorie fout was! Slim Heeft even geduurd voordat ik me realiseerde wat een onzin dat was! Clown

En ja, misschien heb je wel een beetje gelijk dat we eigenlijk alleseters zijn. Dat van die B12 is idd een goed punt. Ik heb nog even wat andere info gelezen. Maarreh, dan vind ik nog steeds dat mensen te veel vlees eten en ben ik nog steeds tegen de bio-industrie. En ben ik blij dat ik daar niet aan meedoe. Maar dat is dan weer een ander verhaal. Jammer dat jij niet vegetarisch kunt leven.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:46

ik maak me er niet druk om dat er ergens paard in zit, maar ik wil het liefst alleen vlees eten wat biologisch is, dus geen ganzenlever die met dwangvoeder worden gevoerd enzo.. de wereld is zo wreed.. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:54

Jij vind het van Jezus ook niet waar, maar andere mensen zeker wel.
Ik kreeg dat vroeger op school ook...en geloofde het toen als niet Lachen Dus pikte echt niet alles wat ze me leerde LachenMaar heb ik dan gelijk? Vraag dat eens aan een gelovige?
Maar goed dan heb je het over dingen die moeilijk te bewijzen zijn. Zoveel miljoen jaren geleden.
Dat wij nu een alles eter zijn is nog steeds te zien. Dat is iets wat voor mij gewoon logisch was.
En nog steeds is Lachen

Dat jij graag vegetarier bent is toch goed Ja
En dat jou lijf er wel tegen kan is nog veel fijner Lachen
En dat jij er je er goed bij voelt (en dan bedoel in gedachte) dan moet je het zeker blijven doen. Ieders keuze.
Maar dat is idd een andere discusie dan dat wij alles eter zijn of niet Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:16

Heb hier eerder in het topic gereageerd, en heb nu een foto van de koeienstal gemaakt...

Afbeelding

Zo slecht hebben ze het niet Lachen

patsur schreef:
Zammie schreef:
Ik moet toch ff reageren op een stukje wat je in je vorige post schreef crossmonster...
De koeien komen steeds minder buiten. De moderne koeienstallen zijn zo gemaakt dat de koe in een open ruimte loopt, zelf bepaald wat zij doet en een robot neemt de melk af. Deze koeien zien het daglicht echt niet meer hoor... en dan over de biologische koetjes. Deze hoeven maar 8 uur per dag naar buiten en dat 200 dagen per jaar... en dan de nieuwste trend "Grasmelk" onze koeien geven lekkerder en betere melk dan andere koeien, want ze lopen in de wei... Midje winter koeien in de wei?!? Waar dan!! Ik denk dat er op het gebied van dierenbeleid nog wel het een en ander verbeterd kan worden....

Paard dat ik nu rij staat op een boerderij met (voor mij) heel wat koeien. Die hebben het mi echt niet slecht. Ze staan in lange stallen, in groepjes en hebben genoeg ruimte om te hobbelen en te bokken (hoe noem je dat bij koeien?). De boer is er de hele dag druk mee, de beesten staan er keurig bij en worden echt niet slecht verzorgd.
Bij de grote koeien staan de grote schuifdeuren vaak open, kunnen ze naar buiten kijken en bij de kleinere koetjes is ook genoeg frisse lucht, hun schuur is aan die van de grote en tussen hun dak en dat van die andere is een grote opening over de hele lengte, waar frisse lucht doorheen komt.

Hardstikke gezellig hoor, kom ik de stal in en roep ik koetjes! en dan gaan ze allemaal loeien Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:57

Interessante site trouwens, dat brok.be. Op een leuke manier eens wat tegenwicht geven aan de antivlees-lobby. Over dat objectief versus subjectief.

Ik denk dat de pot de ketel eventjes niks mag verwijten. Ik denk dat aan alle kanten goede en slechte argumenten gebruikt worden.

Er zijn helaas ook dierenactivisten die het nog minder nauw met de wet nemen dan bijvoorbeeld sommige slachthuizen. Wat dat betreft kunnen dit soort disputen beter verwerkt worden in het discussieforum dat tweede kamer heet, dan door het plegen van terroristische acties, die we in het verleden ook wel eens gezien hebben. En net zo min als een slachthuis boven te wet staat, staat een dierenactivist boven de wet.

Let wel: ik verwar vegetariërs niet met dierenactivisten en dierenactivisten ook niet met terroristen. Er zijn vegetariërs en veganisten die om een heel andere reden dan diervriendelijkheid vegetariër of vegaan zijn en de meeste dierenactivisten staan ook vredelievende middelen voor. Zoals meestal, zijn het wel de slechten die het voor de goeden kapot maken, omdat niet iedereen dat verschil scherp ziet.

Ik persoonlijk respecteer het als iemand besluit een bepaald dieet te volgen om wat voor reden dan ook (tenzij het om eten van mensenvlees gaat, dat is alleen "toegestaan" onder héél extreme omstandigheden). Ik vind dus ook dat andere mensen mijn levenswijze en dieet moeten respecteren. Ik ben verre van een overvoed mens, dus blijkbaar kan bij mij die paar lapjes vlees die ik per dag eet geen kwaad. Niemand heeft het recht me vlees te ontzeggen, net zo min als ik het recht heb om anderen te dwingen vlees te eten.

Maar goed, deze discussie is wel héél erg afgedwaald van de oorspronkelijke stelling. Om iets toe te voegen misschien aan de oorspronkelijke stelling: in hoeveel katten- en hondenvoer wordt paardenvlees verwerkt? Hebben we daar iets op tegen, of moeten we het houden van honden en katten maar gaan verbieden?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:02

als ik er op kan letten, dan doe ik dat zeker. OOk mijn honden krijgen dus geen paarden vlees. Ik haar de ingewanden van de koeien en de varkens zelf op bij het slachthuis. Zo wordt er ook niks weg gegooid denk ik dan maar Lachen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:09

@Patsur; je ziet vooral een gangpad. Ja, mooi dat het er ruim en licht uitziet, maar je ziet de koeien zelf nauwelijks...

@Joostvangestel; ik ben het met je eens dat je mensen geen dingen op moet dringen. Maarja, dit is een discussieforum dus dan propageer ik mijn visie, net zoals de anderen hun visie uitdragen. Wat ik wel irritant vind is dat ik me als veganist steeds moet 'verantwoorden'. Als ik naar een restaurant ga en er zijn vleeseters, ga ik die echt niet aanvallen op hun eetgedrag. Maar zij mij wel. Net alsof zij er niet tegen kunnen dat ik principes heb, ofzo, en zich vandaaruit al aangevallen voelen. De meeste vleeseters laten me dan niet in mijn waarde, behalve mensen die ik al heel lang ken of heel respectvolle mensen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:11

En op op jouw stelling te reageren. Ik heb er niks op tegen dat daar paardenvlees in verwerkt wordt. Ik heb trouwens wel voorkeuren voor een bepaald soort vlees. Zo koop ik voor mijn kat bijna altijd rundvlees ipv bijvoorbeeld kip of forel. Ik bedoel, van zo'n rund kunnen heel veel mensen en dieren eten, maar een kip is al snel op!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:56

als onze kat daar zin in heeft dan krijgt ze dat. bij ons lopen ze buiten los. De paarden tegenover bevallen elk jaar en er blijft dus een heel groot moederkoek over. dat vind de hond heerlijk. en waarom zou hij het niet mogen hebben? weggooien is sonde.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:06

Fitch schreef:
benangelique schreef:
maar verona, ben jij dan ook veganist? gebruik je dan helemaal geen dierlijke producten?

Als vegetariër bespaar je veel leed, maar als veganist nog veel meer. Denk eens aan die miljarden haantjes die elk jaar versnipperd worden voor het ei dat veel mensen deze Pasen aten. Of al die stiertjes die dood moeten voor de melk die we drinken.

die hanen worden niet versnipperd. die worden weer geslacht en gegeten. Stiertjes word ook niet gedood.
Dat zijn kalveren die ook gemest worden (vaak gecastreerd) en die ook lekker op mijn bord belanden.

Mensen die ik ken fokken zelf hun dieren groot en laten ze dan slachten. de beesten hebben een heerlijk leven gehad, maar het vlees is lekker. er is geen verschil in het vlees van bio of van het in de stal zetten van een beest. dat zit tussen de oren. het vlees smaakt altijd hetzelfde. ik vind het een beetje stom dat er altijd zo laks gedacht word over dieren in hokken. het is geen 1m2 waar je 50 beesten in stop. ga zelf eens kijken. de beesten hebben het beter als de dierentuinbeesten..

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:32

absolute dikke onzin! Er zit een GROOT verschil in smaak tussen het ene stukje vlees en het ander. Lijkt me ook vrij duidelijk. De ene spier is gebruikt, de andere niet. Het kalf wat op stal staat loopt niet of amper. De koe uit argentinie loopt heel de dag door. Vlees is dus beter doorbloed en de spier is beter ontwikkeld. Daarbij eten ze heel andere dingen dan de melk die de kalveren krijgen. Dat maakt dat er andere stoffen in het lichaam komen, om beter vlees van te kunnen maken. Wat allemaal zo klaar is als een klontje, en zo logisch is als wat. Ik proef het onmiddelijk of mijn stukje rund uit de supermarkt komt of bij de slagerij die andere koeien slacht. Niet voor niets dat iedereen hier altijd roept, goh wat een lekker stukje vlees is dat! Ja dat klopt, dat komt van koeien die buiten hebben gelopne, die gras hebben gegeten, en geen stress hebben gehad. dat proef je, jazeker proef je dat. Stress maakt vlees taai, een van de redenen dat varkens een koude douche krijgen voor ze geslacht worden.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:41

Ik durf toch ook te zeggen dat ons rundvlees uit eigen hof beter smaaktdan dat van de groothandel.
En er zijn zoveel verschillende voeders en aanmest methodes.
Dus waarom zou je vlees niet anders smaken,zelfs de soort koe die je slacht maakt enorm verschil.
Daarom dat wit blauw wereldwijd als fijnste structuur vezel wordt gezien.

Laat ieder eten wat hij en of zij wil en dan hoeft er niemand iemand uit te foeteren over hun eetgewoonte.
MAAR wij vinden wel dat er gekeken moet worden naar de huisvesting van dieren.
MAW
Zolang een dier leeft ,moet je wel zien dat ze een goed leven heeft gehad,dat ze dan wordt afgemaakt en opgegeten,maakt niet uit,wel kort transport en snelle dood.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:17

het meeste gaat mis in de transport. te veel beesten in te weinig hokken. en dat gaat vaak ten koste van de boeren. want de boeren krijgen de schult. en dat is gewoon jammer.

Jensen heeft ook een uitzending er over gehad.
Boeren v.s Vegan mietje. best leuk om te zien

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:56

Jolandaa_ schreef:
die hanen worden niet versnipperd. die worden weer geslacht en gegeten. Stiertjes word ook niet gedood.
Dat zijn kalveren die ook gemest worden (vaak gecastreerd) en die ook lekker op mijn bord belanden.

Zozo, wat een ignorantie, wat een kortzichtigheid. Het zou fijn zijn als je je even in iets verdiept voordat je zomaar ZONDER ENIGE voorkennis gewoon maar wat roept wat helemaal NERGENS op slaat.

http://www.waardelozehaantjes.nl Check vooral even de foto's! Voor 'objectieve' info moet je even NRC of Volkskrant zoekmachines gebruiken.

En natuurlijk worden die kalfjes doodgemaakt omdat wij melk willen. Wat zouden ze anders met al die kalfjes moeten? Als er geen melk was, was jouw kalfsvlees 10x duurder geweest. Lijkt me trouwens wel dat ze gedood worden. Of heb jij levende kalveren op je bord?

Gestoord