Boerkini

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Boerkini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:37

Whiz schreef:
Maar aan de andere kant waren die kinder wel blij met kleine dingen en konden toch zonnig in het leven staan!

Het zijn zulke fijne kindjes. Met boeken maak je ze reuze blij (probeer dat maar eens met een Nederlandse koter, die haalt zijn neus op).

Ik zoek mijn (Ikea Bloos ) bed op! Weltrusten dames.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 00:53

Moderatoropmerking:
De discussie heeft ondertussen weinig meer met de Boerkini van doen, het is ondertussen via het geloof naar armoede geswitcht. Het is bijna niet mogelijk om dit topic te splitsen omdat de discussies in elkaar overvloeien, maar omdat de discussie zo leuk verloopt en omdat het op een prettige en respectvolle manier gaat laat ik hem toch open.

Eén kritische kanttekening, op sommige momenten wordt de discussie even persoonlijk, dat is gewoon jammer, dus hou het bij het onderwerp in plaats van de personen. Dan blijft het een leuke discussie, waarin in ieder geval ik met plezier in meelees.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:13

Goeiemorgen Gaaaap
Fijn dat het topic open mag blijven Lachen Vanavond kom ik hier weer eens langs.. want ik zie dat iedereen een beetje ging slapen gister.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:01

Karl, als een discussie van persoonlijk naar prettig verloopt is het een beetje jammer dat je weer zo nodig een kanttekening moet plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:04

Ja, vond het ook wel jammer zo een groen blok er in. In discussies wordt het altijd even persoonlijk, dat kan niet anders, daar is het een discussie voor, er worden nl eigen meningen gegeven en die zijn persoonlijk. Dan mag men ook wel eens gewoon persoonlijk worden. Er is toch geen ruzie of zo ontstaan?

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:14

faye schreef:
Geloof (welk geloof dan ook) is gebaseerd op angst, maar men noemt het liefde. Het zijn boeken door mensen geschreven, het is niet het woord van god, allah of wie dan ook.

Het allermooiste van gelovigen vind ik altijd dat ze van een god vol liefde spreken, maar als je niet gelooft dan laat hij je niet in het paradijs. Dan kan ik alleen maar denken: wat een narcistische lül moet dat zijn Haha!

Faye, wat weet jij toch veel Haha! Clown
Laatst bijgewerkt door eva2 op 25-05-07 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:21

Schimmelig schreef:
Over de 10 geboden:
Het is een manier om bange mensen in 'goede' banen te geleide, denk ik.

Bange mensen???? Ik zou eerder zeggen dat het een doodsimpele handleiding is om te laten zien hoe je het beste kan functioneren in een samenleving.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:24

Goedemorgen iedereen Lachen

heb trouwens een goede quote gevonden die spreekt over het omgaan met godsdienst

Believe nothing on the faith of traditions,
even though they have been held in honor
for many generations and in diverse places.
Do not believe a thing because many people speak of it.
Do not believe on the faith of the sages of the past.
Do not believe what you yourself have imagined,
persuading yourself that a God inspires you.
Believe nothing on the sole authority of your masters and priests.
After examination, believe what you yourself have tested
and found to be reasonable, and conform your conduct thereto.

zit echt veel waarheid in

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:27

katiavl schreef:
Goedemorgen iedereen Lachen

heb trouwens een goede quote gevonden die spreekt over het omgaan met godsdienst

Believe nothing on the faith of traditions,
even though they have been held in honor
for many generations and in diverse places.
Do not believe a thing because many people speak of it.
Do not believe on the faith of the sages of the past.
Do not believe what you yourself have imagined,
persuading yourself that a God inspires you.
Believe nothing on the sole authority of your masters and priests.
After examination, believe what you yourself have tested
and found to be reasonable, and conform your conduct thereto.

zit echt veel waarheid in

Daar zit heel veel waarheid in!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:31

eva2 schreef:
Schimmelig schreef:
Over de 10 geboden:

Bange mensen???? Ik zou eerder zeggen dat het een doodsimpele handleiding is om te laten zien hoe je het beste kan functioneren in een samenleving.

Ben ik wel met je eens, iedereen heeft zo iets om terug te grijpen denk ik toch. Voor sommige is dat godsdienst of een boek zoals de bijbel. Voor andere is dat een persoon die de emoties kan delen. En tegelijk leer je waarden dus slecht kan het niet zijn

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:35

katiavl schreef:
eva2 schreef:

Over de 10 geboden:

Ben ik wel met je eens, iedereen heeft zo iets om terug te grijpen denk ik toch. Voor sommige is dat godsdienst of een boek zoals de bijbel. Voor andere is dat een persoon die de emoties kan delen. En tegelijk leer je waarden dus slecht kan het niet zijn[/quote]

Het is zeker niet slecht, zolang je anderen maar niet gaat dwingen tot iets, of veroordelen als ie iets anders denkt. Helaas zijn het niet alleen gelovigen die dit doen. Ik merk in mijn omgeving dat juist die mensen die met het geloof hebben gebroken ongelofelijk fel kunnen uithalen naar nog wel gelovigen. Kijk, dat is pas angst!! Triest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:50

Ach ik weet niet, ik ken een stel dat hun zoon op jonge leeftijd hebben verloren, zijn vrouw was net zwanger en wist het nog niet. Die jongen was buitenlans correspondent en werkte voor het nieuws. Hij was dus verongelukt met zijn crew heb ik begrepen.

De mensen waren overtuigd katholiek. Hebben met hun rouwverwerking pas echt met het geloof en de kerk te maken gekregen en zijn zo keihard op hun gezicht hiermee gegaan dat ze uiteindelijk hebben besloten de kerk met het geloof de rug toe te keren. Ik kan dat begrijpen, juist dan moet het geloof laten zien wat het inhoudt. Als dan blijkt dat het een wassen neus is met dogma's, dan is het niet wat het de mensen voor houdt. Heeft niks met angst te maken.

Als er steeds gepredikt wordt wat er allemaal aan hel en verdoemenis kan gebeuren als je je niet aan de kerkelijke regels houdt, dan boezem je idd angst in, als een labiel mens ook nog gaat denken dat alles de wil van god is en dat die zijn verschrikkingen meemaakt omdat hij/zij niet geloofd, kennelijk niet goed bezig is met zijn geloof, het kennelijk niet kan beleiden, kennelijk foute gedachten heeft gehad, kennelijk toen ooit niet naar gods wil had gehandeld en nu op de blaren moet zitten. Heel makkelijk hoor om mensen zo te manipuleren.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:52

eva2 schreef:
Schimmelig schreef:
Over de 10 geboden:

Het beste? Nee, dat ben ik niet met je eens en laat mij je uitleggen waarom.
De volgende scenario's:

Het is 1944, samen met je Amerikaanse vriend zet je voet aan Europese wal. Je wordt overvallen door een hinderlaag die Nazi Duitsland heeft opgezet. Na de strijd met de Duitsers zie je je vriend weer. Zwaar gewond ligt hij op het veld. Je vriend vraagt je: ''Dood mij, laat mij hier niet achter voor de Nazi's''.
Volgens de 10 geboden mag je niet moorden, dus wat doe je in dit geval?
Is het het beste om je vriend te laten liggen? Schiet je hem dood? Moet je rekening houden met wat God van je vraagt?

Het is 2007, je loopt in de nacht na het stappen vanuit het cafe alleen naar huis. Je huis is 5 minuten verderop en je hebt het stukje verschillende keren al na het stappen gelopen, niets aan de hand dus. Op weg naar huis wordt je echter in portiek in gesleurd en verkracht. Een maand later blijk je zwanger.
Volgens de 10 geboden mag je niet moorden (lees: abortus plegen), dus wat doe je in dit geval?
Laat je het kindje van je verkrachter ter wereld komen? Aborteer je het? Houd je rekening met God?

Er zijn zoveel verschillende situaties waarbij handelen naar de 10 geboden niet de meest liefdevolle oplossing is, maar veel mensen zijn bang, bang om te geloven dat als zij handelen naar hun hoogste gedachte (de meest liefdevolle gedachte) dat er een poort voor hen openstaat genaamd hel.
De 10 geboden zijn dus alles behalve een ''doodsimpele handleiding om te laten zien hoe je het beste kan functioneren in een samenleving''. Er is namelijk geen regel waar geen uitzondering op te maken is.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:54

russel schreef:
Ach ik weet niet, ik ken een stel dat hun zoon op jonge leeftijd hebben verloren, zijn vrouw was net zwanger en wist het nog niet. Die jongen was buitenlans correspondent en werkte voor het nieuws. Hij was dus verongelukt met zijn crew heb ik begrepen.

De mensen waren overtuigd katholiek. Hebben met hun rouwverwerking pas echt met het geloof en de kerk te maken gekregen en zijn zo keihard op hun gezicht hiermee gegaan dat ze uiteindelijk hebben besloten de kerk met het geloof de rug toe te keren. Ik kan dat begrijpen, juist dan moet het geloof laten zien wat het inhoudt. Als dan blijkt dat het een wassen neus is met dogma's, dan is het niet wat het de mensen voor houdt. Heeft niks met angst te maken.

Als er steeds gepredikt wordt wat er allemaal aan hel en verdoemenis kan gebeuren als je je niet aan de kerkelijke regels houdt, dan boezem je idd angst in, als een labiel mens ook nog gaat denken dat alles de wil van god is en dat die zijn verschrikkingen meemaakt omdat hij/zij niet geloofd, kennelijk niet goed bezig is met zijn geloof, het kennelijk niet kan beleiden, kennelijk foute gedachten heeft gehad, kennelijk toen ooit niet naar gods wil had gehandeld en nu op de blaren moet zitten. Heel makkelijk hoor om mensen zo te manipuleren.

Ja, dat bedoel ik dus ook!

Maar wat jouw voorbeeld van die katholieke mensen betreft: ik kan hier helemaal inkomen. Maar wanneer je nooit meer naar de kerk gaat, wil dat natuurlijk niet zeggen dat je ook het bestaan van God ontkent.
Wat ik meer bedoel zijn die mensen die beweren nergens meer in te geloven, maar die ondertussen wel ALTIJD en OVERAL gaan zitten zeuren over mensen die wel geloven. Dan denk ik: als het je echt niets meer zegt, dan laat het je ook koud. Maar het feit dat je er maar over blijft zeuren is voor mij een bewijs dat je het nog niet hebt losgelaten, en in je hart toch een beetje bang bent! Haha! Overschreeuwen noemen ze dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:55

Precies Schimmelig en daar kweek je hypocriet en angstig volk mee. Creeer je meer leed dan er zou moeten zijn, dat in naam van god. Evenzo met euthanasie. Moeten je geliefden zo lijden eer ze gaan? Komen ze dan niet in de hemel, als die hemel wel bestaat?

Leefregels vanuit een almachtige macht, dus god, zijn vaker niet liefdevol dan wel en maken een nazie tot niet meer zelfdenkend en zelfs tot wreed. Kijk wat extremistische geloven tot in staat zijn.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:57

Schimmelig, er staat ook nergens dat er geen uitzonderingen op zijn hoor. Maar dat is nou juist het punt, mensen weten zo weinig. Zij denken dat ze zich helemaal zwart wit aan die regels moeten houden. Grappig detail: christenen weten allang dat ze die geboden niet meer hoeven te houden om in de hemel te komen, ze zijn door J.zus namelijk vrijgemaakt van de wet! (jaja, mijn buurman is dominee!).

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:58

russel schreef:
Precies Schimmelig en daar kweek je hypocriet en angstig volk mee. Creeer je meer leed dan er zou moeten zijn, dat in naam van god. Evenzo met euthanasie. Moeten je geliefden zo lijden eer ze gaan? Komen ze dan niet in de hemel, als die hemel wel bestaat?

Leefregels vanuit een almachtige macht, dus god, zijn vaker niet liefdevol dan wel en maken een nazie tot niet meer zelfdenkend en zelfs tot wreed. Kijk wat extremistische geloven tot in staat zijn.

Ik denk dat het iets anders zit. Het is namelijk dat wat mensen er van maken! Kijk maar eens hoeveel verschillende goden er zijn, nee hoeveel verschillende christelijke geloven er al zijn. Daar zou je moe van worden! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:02

Ik denk dat als je zelf een bestaan van een god, ik zou zeggen een goddelijkheid, voor je zelf hebt gecreeerd dat alleen goeds is, en dat beleef je voor jezelf, zonder dat er een priester of wat voor geestelijke ook aanwezig is, je meer hebt dan een vaststaand geloof.

Je eigen geloof van een goddelijk bestaan, is vaak veel liever, voor met name je zelf en dat brengt meer rust dan een geestelijke die altijd wel weer allerlei spreuken erbij haalt die altijd weer een waarschuwing inhouden. Die vingerwijzing roept ook op tot veroordeling naar de medemens. Is dat wat geloof wil? Die onderscheiding van goed en kwaad, maar dan met name dat het volk naar elkaar wijst van ik ben goed, kijk maar zus en zo, jij bent het kwade want hij weet niet. De niet kerkganger is niet vergiftigd met allerlei hel en verdoemenis predikten waardoor hij ook niet met dat idee dagelijks leeft en zal ook veel vrijer, leeger van binnen zijn en meer ontvankelijker naar zijn medemens zijn.

Zo kennen wij hier in het katholieke durpje, "voor het oog van het kerkvolk" Haha! Haha! en daar zit waarheid in. Als je doet wat de gemeenschap niet stilzwijgend voorschrijft, ben je een zondenaar en dus het kwade. Je zou maar niet weten wat er door het kerkvolk gemeenschappelijk gedacht wordt, dan ben je een zondaar en ben je goed voor een andere zondaar zonder dat je het weet. Haha! Haha! Wie is dan fouter, diegenen die uitstoten, dus de zondaar verstoten hebben, of die zondaar, de ongelovige die de zondaar helpt, zonder te weten dat hij een zondaar helpt Haha! Haha!. Heb dus niet zo een hoge pet op van zichtbaar beleidende gelovigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:04

eva2 schreef:
faye schreef:
Geloof (welk geloof dan ook) is gebaseerd op angst, maar men noemt het liefde. Het zijn boeken door mensen geschreven, het is niet het woord van god, allah of wie dan ook.

Het allermooiste van gelovigen vind ik altijd dat ze van een god vol liefde spreken, maar als je niet gelooft dan laat hij je niet in het paradijs. Dan kan ik alleen maar denken: wat een narcistische lül moet dat zijn Haha!

Faye, wat weet jij toch veel Haha! Clown

Valt wel mee hoor. Het is slechts een menig Clown

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:05

Weet je waar ik niet in geloof Russel, in zondaars Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:11

Nee, juist en dat bedoel ik dus met mijn stukje. De grootste zondaar vind ik altijd nog diegenen die altijd maar met geloof gaan prediken. Laten we eerlijk zijn wij zijn elke dag voortdurend zondaars. Niemand kan zijn zoals het geloof voorschrijft, zoals elk geloof voorschrijft.

Zo zie ik alleen maar, bv goddelijke entiteiten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:18

Schimmelig schreef:
Weet je waar ik niet in geloof Russel, in zondaars Haha!

Takes one to know one Tong uitsteken

Ik geloof in mezelf, dat mijn daden andere beinvloeden, ik geloof in compasie, liefde, tolorancie. We zijn wat we denken, we leven met die gedachten, en die gedachten maken de wereld......

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:27

Wow, ik zie niet veel mensen die snappen wat oorzaak en gevolg is, maar jij hebt het goed door! Haha!

Er valt eigenlijk weinig te discussieren als je het grotendeels met elkaar eens bent Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:36

russel schreef:
Nee, juist en dat bedoel ik dus met mijn stukje. De grootste zondaar vind ik altijd nog diegenen die altijd maar met geloof gaan prediken. Laten we eerlijk zijn wij zijn elke dag voortdurend zondaars. Niemand kan zijn zoals het geloof voorschrijft, zoals elk geloof voorschrijft.

Zo zie ik alleen maar, bv goddelijke entiteiten.

Hmmm in mijn geval boeddhisme kan dat wel, maar je moet het niet om een goed mens te zijn. Je kan bv een perfecte boeddhist zijn zonder de zeven waarheden te volgen. Iedereen kiest zijn weg, en zolang er geen haat is maar wel liefde ben je een goed mens. Zoals ik al eerder zij, geloof niet wat voorgeschreven is, geloof wat je zelf nodig hebt om een goed leven te leiden.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:08

Nou ja, Faye, het stond er zo stellig! Clown