Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:22

ShirleyA schreef:
Ik vind nl niet dat je netjes eet als je prakt, de spaghetti snijdt en een lepel gebruikt voor je rijst.

Tja ik vind het niet netjes en niet prettig als iemand zit te klooten met zijn of haar rijst, spaghetti of weet ik veel wat, omdat de regels van sommige mensen nou eenmaal voorschrijven dat diegene het niet met en vork en mes, of met een lepel mag eten en diegene dat maar moeilijk vindt of thuis niet zo geleerd heeft....

Mijn belangrijkste 'regel' in omgang met vrienden of familie is nog altijd:
Wees lekker zoals je bent, dat is meestal wel goed OK dan!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:24

als ik spaghetti niet mag snijden dan zit ik er een uur aan te klooien dus dat mag wel
en rijst eet ik ook af en toe wel eens met een lepel puur uit gemakzucht Nagelbijten / Gniffelen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:25

Nicolletje schreef:

idd, dat "gespeelde" kan ik altijd zo op afknappen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:25

xxappiexx schreef:
Ik bedoel trouwens niks verkeerds in bovenstaand bericht, dus niet dat ik jou iemand vind die zich beter voordoet dan anderen. Maar zo komt het een beetje over.
Er zijn nu geen adelen of boeren meer, in een restaurant en bij anderen eet je netjes, met mes en vork zonder te prakken enzo. En thuis kun je best wat losser doen.
Bij ons thuis is iedereen welkom en kun je altijd mee eten, ook als je je eten prakt.

Ik ben idd niet beter omdat ik niet prak. Ik houd er gewoon niet van en ik wordt er gewoon misselijk van als ik zo'n brei zie. daarom zal er aan mijn tafel niet geprakt worden. Maar ik eet al geen gekookte aardappelen en jus heb ik ook nooit dus t prakken zal niet gaan bij mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:26

rijst met een lepel komt uit Indie, dat mocht zelfs van mijn vader Knipoog

Ik zit trouwens een heerlijke prak van ham, ei, boter, en peterselie op mijn asperges te scheppen, maar dat hoort door elkaar *LOL*

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:28

xxappiexx schreef:
Nicolletje schreef:

idd, dat "gespeelde" kan ik altijd zo op afknappen

Het is niet gespeeld maar aangeleerd. Van beide kanten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:31

ShirleyA schreef:
Het is niet gespeeld maar aangeleerd. Van beide kanten.

Tja, niet bij iedereen. En dat vind ik niet erg. Gelukkig, denk ik nu Bloos

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:41

ik vind het eerlijk gezegd gezelliger zo een gezinnetje waar ze allemaal eten zoals ze willen, wel met regels maar niet overdreven zoals niet drinken ofzo
dan zo'n gezin waar het er zo stijf aan toe gaat onder het eten Knipoog
hier gaat het er van tijd ook wel stijf aan toe hoor

(@nicolletje: dat zinnetje in je onderschrift I live in my.... heeft iemand die ik ken op zijn t-shirt Ja vind het wel leuk Haha!)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:45

dat stijve is alleen in jouw beleving, ik ben zo opgevoed als TS en heb dat nooit als stijf ervaren. Vond het altijd alleen maar heel vreemd wat vriendinnetjes allemaal mochten tijdens het eten.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:47

ja bij ons ging het er vroeger ook zo aan toe en als ik dan bij een vriendinnetje kwam vond ik het gewoon veel leuker en gezelliger enzo Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:02

Ik ben mijn ouders dankbaar voor het bijbrengen van tafelmanieren.
Het was bij mij soms net zoals bij thabs. Als wij onderuit gezakt zaten, werd het 1 keer gevraagd of je rechtop kon zitten. De 2de keer, werd je omhoog gesleept aan je arm. Niets zieligs aan, dat is discipline bij brengen. Geen van ons drieen is er anders door geworden, wij hebben geen trauma´s aan het avondeten overgehouden. Vroeger was het wat strenger dan nu, omdat mijn ouders weten dat ze het goed gedaan hebben. Ik smak niet, prak niet (alleen piepers en jus), loop niet weg van tafel, eet wat de pot schaft (op een paar gerechten na, maar daar houden mijn ouders nu rekening mee) en kan met mes en vork overweg.
Iemand mag bij mij best prakken, (tenzij ik uren in de keuken heb gestaan voor een bijzondere maaltijd), smakken of wat dan ook. Maar 1 ding hoeven ze niet voor te stellen, ik weiger nog altijd om voor de tv te eten! Zelfs mijn vriend weet dat nu, en gaat braaf aan tafel zitten. Want ik wil bij het avondeten gezellig de dag doornemen met mijn tafelgenoten. Beetje quality time kan tegenwoordig geen kwaad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:05

Ik zal de tafelmanieren doorgeven aan mijn toekomstige kinderen, omdat ik wil dat ook zij netjes kunnen eten. Dat is deel van de opvoeding, manieren bijbrengen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:50

ja dat recht trekken aan de arm als je onderuitgezakt zat ken ik Nagelbijten / Gniffelen
bij ons werd dat ook soms vervangen door een klets Sigaar

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:21

Rijst hoor je met een lepel te eten en niet met mes en vork. Althans, als je nasi eet, of Indisch, Chinees, etc. Maar dan eet je dus alles met lepel en vork. Als je bijv. een biefstukje eet met broccoli en rijst erbij, dan eet je dat wel met mes en vork. Knipoog

Het is wel duidelijk dat iedereen er andere gewoontes op na houdt. En zoals altijd, gelukkig maar, want anders deed iedereen ook maar zo hetzelfde. En nogmaals, zolang iemand zich er goed bij voelt, is het toch goed?

Ik zal mensen die bij mij hun aardappels prakken echt niet weigeren of ineens 'minder' vinden, maar zoals ik eerder al zei, wanneer ik iemand niet ken en hij/zij doet dat, geeft dat in mijn ogen toch een bepaald (negatief) beeld. Niet omdat ik me beter voel, maar omdat ik geleerd heb dat dat niet hoort.

Iedereen voelt zich meteen zo enorm aangesproken. Waarschijnlijk zullen de meesten in dit topic nooit met elkaar aan tafel zitten, dus waar doen we moeilijk over? Haha!

En de mensen die beginnen over een status aanmeten, vind ik bijna een beetje triest. Omdat je alleen jezelf op zo'n manier lager plaatst, terwijl iemand die zich (volgens jou) de status aanmeet, dat helemaal niet doet. Bovendien keuren ze het oordelen van de 'mensen met status' af, maar vellen vervolgens meteen zelf wel een oordeel.

Ik houd ervan om netjes te eten en heb ook eigenlijk geen vrienden of kennissen die dat niet doen, dus ik kán me er niet eens aan ergeren. Maar sommige dingen die ik hier lees in dit topic zou ik zelf nooit doen en ook niet aan mijn kinderen leren. Maar gelukkig hoeft dat ook niet. (Trouwens, wel 1 vriendin, die haar bestek met haar 'vuist vasthoudt', en iedere keer als ik dat zie 'erger' ik me niet, maar het 'stoort' me wel, omdat het gewoon niet 'klopt' in mijn ogen. Knipoog)

Trouwens, al deze dingen weerhouden mij er echt niet van om soms lekker in mn eentje voor de pit mijn eten op te eten. En dan prak ik heel soms stiekem ook. Alleen mijn aardappels, groenten erdoorheen vind ik niet lekker (en appelmoes, mayo, etc. al helemaaaal niet ), behalve bij stamppotten natuurlijk.
Oh en nog over dat prakken omdat het ander droog is. Aardappels hoor je te breken met je vork. Dus niet doormidden 'snijden' met je vork, maar je vork erin zetten en hem dan zo draaien, dat de aardappel open 'breekt'. Wanneer je er dan jus overheen doet, kan de jus dus heel goed in je aardappel trekken, zodat het minder droog is.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:34

Ok dan heb toch wel met een beetje verbazing dit topic gelezen of iig het begin !
Wij hadden ook wel dingen die wel of niet mochten zoals rechtop zitten niet onderuit gezakt eten aan tafel idd bij hoge uitzondering niet.
Geen drinken bij je avondeten die vat ik ook niet helemaal heeft in mijn ogen toch niks met tafelmanieren te maken ?
Niet prakken ben toch wel heel blij dat dat wel mocht niks zo lekker als een aardappel groente prakje met een stukje vlees erbij !
Zie dit ook niet helemaal als geen tafelmanieren, met mes en vork lijkt me logisch .
Niet van tafel tijdens het eten mochten we ook niet en mag mijn zoontje nog niet.
pasta met lepel en vork ja in principe wel is me alleen nooit goed gelukt dus tot grote iritatie van mijn man breek ik de spaghetti vaak al voordat ik het kook.
Patat eten mocht met mijn handen .
Brood vouw ik nooit dubbel vindt ik niet lekker, van huis uit sneden we het altijd in vieren .
Ben je streng opgevoedt wat betreft tafelmanieren tja of het streng is weet ik niet iedereen zo zijn gewoontes .
Alleen zie sommige dingen niet echt als gebrek aan tafelmanieren maar meer als gewoonte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:28

Of ieder nu zijn gewoontes heeft of niet, dat doet iets af aan de etiquette. Ik vind het belangrijk om mijn kinderen gewoon te leren hoe het hoort, je weet nooit in welke situaties ze later terecht komen en dan is het maar wat prettig dat je gewoon weet hoe je je aan de etiquette moet houden.

En met het hele gezin op de bank voor de buis eten Gezamelijk eten is juist heel gezellig (ondanks in veler ogen strenge regels), het uitgelezen moment om lekker bij te kletsen over ieders dag etc.
Voor de buis hangen met zijn allen vind ik niet getuigen van interesse in elkaar

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:39

nou volgens de etiquette vind ik dan wel weer een beetje overdreven hoor. het maakt mij niet zo veel uit "hoe het hoort" als het er maar gewoon netjes aan toe gaat toch, en je je kunt aanpassen aan andere situaties.

t is goed om regels te houden en een beetje netjes te eten aan tafel, maar ik vind sommige dingen wat overdreven. Als ik bij andere mensen ben of in een restaurant oid dan pas ik me gewoon aan aan hun eetgewoonten.

en ik kan me absoluut niet ergeren aan mensen die prakken, de spaghetti snijden of wat. als hun t zo lekker vinden prima toch!. mn vader mag graag een uitgebreide rijstafel maken, en een kennis van ons die schept van alles wat op, husselt de hele boel door mekaar en die vind het zo lekker. prima toch! Lachen.

ik vind sommige dingen volgens de etiquette zelfs eerder beledigend. mn vriendin is ook best netjes volgens de etiquette opgevoed, en als ik haar een cadeautje geef, dan legt ze die eerst een paar uur weg omdat dit volgens de etiquette zo hoort. Dat vind ik eerder beledigend overkomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:55

Ik eet trouwens met mijn rechterhand i.p.v. links. Dat mag ook niet volgens de etiquette. Haha! Haha! Haha! Haha!
Maar ja, met links eet ik niet zo netjes, dus.... Tong uitsteken

Ik heb jarenlang in de showbizz gewerkt en reken maar dat ik een hoop gala's e.d. met uitgebreide etentjes meegemaakt heb. Ik kan heel netjes eten, doe ik thuis ook, maar ik doe thuis echt niet alles volgens de regeltjes. Ik ben dan thuis, hoor. En bij ons gaat het er ontspannen en gezellig aan toe. We zijn niet zulke moeilijke, strenge mensen. Verre van zelfs.... Haha!

Wij eten altijd aan de eettafel, zeker sinds we een dochter hebben. We drinken lekker bij het eten (wijn/water/melk/roosvicee), er mag geprakt worden, indien we iets eten (stamppot/aardappelen) wat daar geschikt voor is, patat mag met de handen (eten we 1x in het jaar, geloof ik, en dan is het nog veel Haha! ), maar hoeft niet (ik doe het niet, dochterlief wel. Vroeger at ik het ook met mijn handen), brood snijden we in stukje (behalve tosti's) en eten we gewoon met onze handen. Die was je even voor het eten en klaar. Bij ons gaat alles relaxt en we houden rekening met wat iemand wel of niet lust. Aan dwang doen we niet. Onze dochter lust trouwens vrijwel alles.

Ik moest vroeger per se spruitjes en andere dingen eten die ik echt smerig vond. Daar heb ik echt een trauma overgehouden aan die dwang en die macht van ouders. Bij mijn kind doe ik dat niet, eten moet gezellig zijn voor iedereen. En gelukkig hebben wij een dochter die dol op eten en gezelligheid is en alles mee-eet.

Ik vind het belangrijk dat ons kindje gewoon netjes en gezellig kan eten en alles op een ongedwongen manier. Ik heb het idee dat sommigen echt de klemtoon leggen op bepaalde zaken. Moet iedereen maar voor zichzelf weten, maar accepteer ook maar dat anderen het op een andere manier doen en misschien wel met dezelfde uitkomst.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:17

Ik eet trouwens met mijn rechterhand i.p.v. links. Dat mag ook niet volgens de etiquette.
Maar ja, met links eet ik niet zo netjes, dus....

ik ook
en ik snijd met links hahaa

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:19

fixture schreef:
Ik eet trouwens met mijn rechterhand i.p.v. links. Dat mag ook niet volgens de etiquette.
Maar ja, met links eet ik niet zo netjes, dus....

ik ook
en ik snijd met links hahaa

Haha! Haha! Haha!
Ik snij dus ook met rechts, dus ik moet wisselen van hand. Oh, wat een onopgevoed typje ben ik toch, hahaha!!!!!
Haha! Haha! Haha!

Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen klagen over hoe ik eet (en ik heb al heel wat etentjes meegemaakt, hoor). ROFL

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:23

nou, met name de lachwekkendheid waarmee je steeds op dit soort opmerkingen in gaat, vind ik niet erg netjes. Zo discussieer je niet. Sta je IRL iemand ook recht in zijn gezicht uit te lachen?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:24

als ik aardappels eet dan eet ik ook met rechts, maar vlees met links. dan snij ik het met rechts en met links prik ik het aan mijn vork om op te eten. Lijk me namelijk nogal lastig om geprakte aardappels links aan je vork te prikken Nagelbijten / Gniffelen dat doe ik altijd op mijn vrok schijven met rechts dus.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:31

Lielle schreef:
nou, met name de lachwekkendheid waarmee je steeds op dit soort opmerkingen in gaat, vind ik niet erg netjes. Zo discussieer je niet. Sta je IRL iemand ook recht in zijn gezicht uit te lachen?

Ik vrees dat ik zeker heel hard in de lach schiet als mensen opmerkingen gaan maken over hoe ik met mijn mes/vork eet, ja (verkeerde handen volgens de etiquette). Of dat iemand gaat zeuren of ik mijn aardappels prak of niet of lekker drinken bij mijn eten heb. Ik vind dat je ook kan overdrijven met dit soort regeltjes.

Dat je daar zelf de humor niet van inziet, zeg. Ik heb vroeger op Schoevers nog les in de etiquette gehad en sommige dingen vond ik echt overdreven ouderwets (en vele schoolgenoten vonden dat met mij). Je kunt ook te ver doorschieten.

Maar goed, wij doen het hier thuis lekker op onze eigen ongedwongen manier. En niemand die er IRL problemen mee heeft, hoor. Maar als ik lees dat ik bij sommigen thuis niet welkom zou zijn, omdat ik bepaalde dingen anders doe, ja, dan schiet de meligheid er behoorlijk in. Knipoog

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:38

Je hebt je mes toch altijd rechts in je hand? Verward

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:41

Ik vind het ook niet zo on-netjes hoor van Nadya, eerder zelfspottend Nagelbijten / Gniffelen

Nadya schreef:
Maar als ik lees dat ik bij sommigen thuis niet welkom zou zijn, omdat ik bepaalde dingen anders doe,

Ja, dat snap ik dus ook niet en vind ik bepaald wel arrogant Bloos
Ik heb ook nog nooit klachten gehoord en mijn pa is eigenaar van 2 restaurants en ik ben opgevoed met buiten de deur eten.
Dat ik dus thuis prak of mijn spaghetti snij en daarop 'veroordeeld' wordt vind ik echt apart...
Weet je wat ik pas erg vind? Mensen die eten omdat het moet. Die er niet van genieten of binnen 5 minuten hun voer naar binnen hebben geschoven.
Dan kan je dat nog zo netjes doen en rechtop zitten, als je er niet van genoten hebt, vind ik dat pas erg.
Maar in NL schijnt de gemiddelde eettijd 10 minuten te zijn dus dan zal ik wel apart zijn.