Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:55

Wat voor rare mensen zijn dat dan eigenlijk bij de partij van de dieren dat ze dit afkeuren....

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:04

Ja, dat vond ik ook al zo raar.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:04

Precies wat ik steeds al duidelijk wou maken Knipoog Blij datje moeite hebt genomen he top te zoeken!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:18

Dat heet suggestieve beeldvorming met als doel het winnen van zieltjes (nou ja, stemmen in dit geval). Knipoog

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de sommige punten waar de PvdD voor staat best goed, maar dit is natuurlijk meten met twee maten. En aangezien de Islam op dit moment hartstikke 'hot' is weten ze dat ze hiermee scoren!

xDramaQueen

Re: Halal vlees bij AH, PROTESTEER!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:18

Ilindra schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit nogal gejank.
Een kennis van ons had een "normale" slachterij en is een paar jaar geleden overgestapt naar het halal slachten.
Ook een halal slachterij moet aan alle regels voldoen en is gewoon een professioneel bedrijf.
Denk dat een dier er zelfs minder te lijden heeft dan in een grote "slachtfabriek"
Het is echt niet zo dat er met botte messen langzaam de keel wordt afgezaagd ofzo Rolleyes
Ga eerst eens kijken op zo'n bedrijf voor je een mening van een ander overneemt!

amen.

Bovendien kan je mensen hun "traditie" niet afnemen, sommige mensen slachten nou eenmaal zo.
als je over alles nou zou gaan denken zouden we waarschijnlijk onze tanden niet meer poetsen, wie weet waar de borstelhaartjes vandaan komen hoor Nagelbijten / Gniffelen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:57

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:03

:N mensen...

Er word niet nagedacht wat het dier denkt... laatst is hier in het parkje een zwaan gemarteld tot ie dood was.. hoe ziek ben je dan.. Boos!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:50

Daphnezz schreef:
Heb het allemaal nog even opgezocht:

Het feit dat mensen dieren mogen slachten, betekent echter nog helemaal niet dat elk dood dier zomaar opgegeten mag worden. De Koran bepaalt heel strikt wat mag en niet mag.
Ten eerste is het eten van bepaalde dieren verboden: varkens, zoals de meeste mensen wel weten. Ook dierenlijken die dood worden aangetroffen zonder dat ze doelbewust door iemand geslacht zijn, mogen niet gegeten worden. Dieren die gewurgd zijn, doodgeslagen, te pletter gevallen, door andere dieren aan de horens gespietst, gedeeltelijk aangegeten door wilde roofdieren: deze mogen allemaal niet gegeten worden. Mensen moeten leren om zachtmoedig met de dieren om te gaan. Huid, botten en haar van dode dieren mogen overigens wel gebruikt worden. Dit geldt ook voor de stoffelijk overschotten van varkens en honden, dieren die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie.
Alle dieren die in zee leven, mogen op alle manieren gevangen worden en gegeten, zolang dit niet op een onnodig wrede wijze gebeurt. Vissen, maar ook de zeezoogdieren, zijn uit zichzelf halal.
De landdieren worden in twee groepen gesplitst: gedomesticeerde dieren en wilde, ongetemde dieren. De eerste categorie mag uitsluitend op de islamitische, halal methode geslacht worden.
Dat gaat als volgt: [b]Het moet gebeuren met een zeer scherp object. Daarmee wordt de keel van het dier doorgesneden. Het beste is als in een keer de luchtpijp, slokdarm en de tweehalsslagaders doorgesneden worden. Dit omdat vloeibaar bloed haram, dus verboden is. Een geslacht dier kan alleen halal worden indien al het bloed eruit gevloeid is.[/b] Bij het slachten moet de naam van Allah genoemd worden. Dit in de spreuk: Bismillah, Allahu Akbar (“In naam van Allah, de grootste”). Een van de redenen dat dit moet gebeuren, is dat alle schepselen, dus ook de mens, aan Allah toebehoren. Slachten we een eigendom van Allah, dan vragen we door het noemen van Zijn naam permissie om dit te doen.
Wilde, ongetemde dieren willen maar hoogst zelden keurig stilstaan als ze geslacht worden. Het komt vaak voor dat ze wegrennen of wild worden en de mens proberen aan te vallen. In zo’n geval is het toegestaan om het dier van ver te doorboren en te laten bloeden, als de naam van Allah maar genoemd wordt.
In het algemeen zorgt de islamitische slachtmethode ervoor dat dieren op de snelste en minst pijnlijke manier sterven. Het slachtmes moet altijd geslepen zijn en het dier moet op zijn gemak gesteld worden. Het dier moet dus niet hoeven toezien hoe het mes geslepen wordt in zijn bijzijn, maar rustig toegesproken worden zodat het denkt dat het dit keer zo’n vaart niet loopt.

zo klinkt het wel mooi. maar of het zo gebeurd? ik heb er een hard hoofd in.

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:57

Blijkbaar weten jullie helemaal niks af van dit onderwerp.
Ik ben zelf moslim en hierdoor weet ik gelukkig wél dat dit juist een hele diervriendelijk manier van slachten is.
'bij ons' is het zo dat een dier meteen binnen een halve seconde dood is en niks voelt. Hij bloedt namelijk te snel leeg, doordat de slagader in de hals wordt doorgesneden. Ook is het zo dat het dier het mes niet mag zien, en dat andere dieren niet mogen zien dat een ander dier wordt geslacht.
'bij jullie'' , de 'normale' manier van slachten lijdt het dier veel en veel meer. denk je nou echt dat in een nederlandse slachterij of hoe je dat noemt, een dier verdooft wordt voordat hij wordt geslacht??
daar krijgen ze een elektrische schrok, een pin in hun hersenen of een kogel in hun hoofd.

Dus ga mij nou maar niet vertellen dat halal vlees zielig is!! Boos!

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:58

milo schreef:
Daphnezz schreef:
Heb het allemaal nog even opgezocht:

Het feit dat mensen dieren mogen slachten, betekent echter nog helemaal niet dat elk dood dier zomaar opgegeten mag worden. De Koran bepaalt heel strikt wat mag en niet mag.
Ten eerste is het eten van bepaalde dieren verboden: varkens, zoals de meeste mensen wel weten. Ook dierenlijken die dood worden aangetroffen zonder dat ze doelbewust door iemand geslacht zijn, mogen niet gegeten worden. Dieren die gewurgd zijn, doodgeslagen, te pletter gevallen, door andere dieren aan de horens gespietst, gedeeltelijk aangegeten door wilde roofdieren: deze mogen allemaal niet gegeten worden. Mensen moeten leren om zachtmoedig met de dieren om te gaan. Huid, botten en haar van dode dieren mogen overigens wel gebruikt worden. Dit geldt ook voor de stoffelijk overschotten van varkens en honden, dieren die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie.
Alle dieren die in zee leven, mogen op alle manieren gevangen worden en gegeten, zolang dit niet op een onnodig wrede wijze gebeurt. Vissen, maar ook de zeezoogdieren, zijn uit zichzelf halal.
De landdieren worden in twee groepen gesplitst: gedomesticeerde dieren en wilde, ongetemde dieren. De eerste categorie mag uitsluitend op de islamitische, halal methode geslacht worden.
Dat gaat als volgt: [b]Het moet gebeuren met een zeer scherp object. Daarmee wordt de keel van het dier doorgesneden. Het beste is als in een keer de luchtpijp, slokdarm en de tweehalsslagaders doorgesneden worden. Dit omdat vloeibaar bloed haram, dus verboden is. Een geslacht dier kan alleen halal worden indien al het bloed eruit gevloeid is.[/b] Bij het slachten moet de naam van Allah genoemd worden. Dit in de spreuk: Bismillah, Allahu Akbar (“In naam van Allah, de grootste”). Een van de redenen dat dit moet gebeuren, is dat alle schepselen, dus ook de mens, aan Allah toebehoren. Slachten we een eigendom van Allah, dan vragen we door het noemen van Zijn naam permissie om dit te doen.
Wilde, ongetemde dieren willen maar hoogst zelden keurig stilstaan als ze geslacht worden. Het komt vaak voor dat ze wegrennen of wild worden en de mens proberen aan te vallen. In zo’n geval is het toegestaan om het dier van ver te doorboren en te laten bloeden, als de naam van Allah maar genoemd wordt.
In het algemeen zorgt de islamitische slachtmethode ervoor dat dieren op de snelste en minst pijnlijke manier sterven. Het slachtmes moet altijd geslepen zijn en het dier moet op zijn gemak gesteld worden. Het dier moet dus niet hoeven toezien hoe het mes geslepen wordt in zijn bijzijn, maar rustig toegesproken worden zodat het denkt dat het dit keer zo’n vaart niet loopt.

zo klinkt het wel mooi. maar of het zo gebeurd? ik heb er een hard hoofd in.

natuurlijk gebeurt het zo. moslims geloven namelijk dat je volgens de regels van de Islam moet leven, en dit is een van die regels. als het niet zo gebeurt, mogen wij dit vlees niet eten.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:11

Het punt is ook niet OF er halal geslacht wordt, maar juist de mate waarin.
In de wet is een uitzondering gemaakt voor rituele slachtingen, naast de "normale" manier van slachten.
Het woord zegt het al; uitzondering!!! Het mag en kan dus niet zo zijn dat de uitzondering, die gemaakt is om de moslims de mogelijkheid te geven vlees op de manier te slachten zoals hun geloof dat zegt, de norm wordt!!!!
Dat is ook waar het punt van de PvdD over gaat, het niet zo dat zij deze volledig willen afschaffen!!!

@SDKuiper; dat de dieren het mes en de andere dieren niet mogen zien, heel nobel, heel mooi allemaal, maar haalt niets uit. Naar het schijnt ruiken dieren heel goed waar de dood is, dus als je dan echt diervriendelijk te werk wilt gaan, zou je ieder dier op een andere lokatie moeten slachten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:16

ik las hier eerder dat je mensen hun traditie niet mag afnemen,moet dat dan ten koste van de dieren gaan?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:18

Sorry hoor maar dit slaat echt nergens op er zijn VEEl nederlands slachterijen die dat ook gewoon doen uit bezuinigingen. Of die als jij iets brengt om te slachten (ivm het dier heeft te veel pijn etc bv een kreupel paard) de paarden op transport naar frankrijk doen (als je er zel fniet bij bent wanneer ze doodgescohten worden) en dat ze daar nog een seizoen moeten rondlopen met toeristen, en daarna de hasje in gaan

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:23

SDKuiper schreef:

natuurlijk gebeurt het zo. moslims geloven namelijk dat je volgens de regels van de Islam moet leven, en dit is een van die regels. als het niet zo gebeurt, mogen wij dit vlees niet eten.

Maar wat vind je er dan van als moslims niet halal vlees/gevogelte wèl bewerken / bereiden en verkopen? (supermarkten, McDonalds bijv.)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:39

Snoevie schreef:
ik las hier eerder dat je mensen hun traditie niet mag afnemen,moet dat dan ten koste van de dieren gaan?

Ik begrijp dit ook niet.
Slachten op een humane wijze graag en niet met een mes de strot doorsnijden
En kan dit niet geaccepteerd worden dan zijn er twee opties.
1. vegatarier worden
2. een ander land opzoeken om te gaan wonen, waar deze wrede methode wel toegepast mag worden.

Optie 1 lijkt me het beste Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:27

Manie, wat vind jij hier niet humaan aan? heb je bovenstaande post van Daphnezzz gelezen?
Ik vind dit des te humaner dan dieren te slachten dmv stroom, wat vaak niet goed gaat. Ook krijgt het dier hier persoonlijke aandacht, en wordt het zo stressvrij mogelijk gehouden? Is dit niet humaan? Is massaslachterijen humaner dan? Is een pin/kogel door je hoofd humaner?
Ik ben vegetarier, maar ik vind deze manier van slachten veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:30

soeske schreef:
@ Dees [naam]: Er zijn ongetwijfeld slachterijen in NL waar het er niet zo goed aan toe gaat. Gelukkig waar jij het over had wel, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het lang niet altijd zo snel gaat...

wat niet zo snel gaat?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:39

Berdien schreef:
Manie, wat vind jij hier niet humaan aan? heb je bovenstaande post van Daphnezzz gelezen?
Ik vind dit des te humaner dan dieren te slachten dmv stroom, wat vaak niet goed gaat. Ook krijgt het dier hier persoonlijke aandacht, en wordt het zo stressvrij mogelijk gehouden? Is dit niet humaan? Is massaslachterijen humaner dan? Is een pin/kogel door je hoofd humaner?

Ik vind een mes door de keel en doodlaten bloeden niet humaan.
Een pin of kogel wel, dan is het echt in een fractie van een seconde over.
Het zelfde geldt voor electrocutie.
En die 'persoonlijke aandacht' daar hecht ik echt geen waarden aan, want dat is echt onzin. Alsof een dier niet merkt in wat voor een omgeving het belandt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:39

Farouche schreef:
:N mensen...

Er word niet nagedacht wat het dier denkt...

Dat komt omdat veel mensen nog steeds het idee hebben dat zij meer recht hebben op leven dan een dier. Rare mensen zijn dat... Persoonlijk vind ik een dierenleven net zoveel waard als een mensenleven, het is jammer dat nog steeds zoveel mensen daar anders over denken. Het Halal slachten vind ik pure onzin, het vlees zal vast niet anders zijn dan het vlees van dieren die op een andere manier geslacht zijn. Net als het slachtfeest, vind ik ook om van te walgen. Maar zowiezo het slachten van dieren, wel of niet halal, zoals dat nu gaat is pure dierenmishandeling.

Ik heb iig getekend Ja

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:43

Denk dat er beter een discussie gevoerd zou kunnen worden over het welzijn van dieren voor en tijdens de slacht in het algemeen.
Het is toch absurd dat een levend wezen gewoon een product is geworden.
Zoveel mogelijk winst over de rug van een levend wezen.
Ik denk dan ook aan alle transporten van vee om goedkoper te slachten in het buitenland maar ook dat vlees relatief zo goedkoop in de schappen ligt.
Ook zouden we ons af kunnen vragen waarom er zoveel vlees gegeten wordt.
Er zijn toch meer lekkere voedingsmiddelen waarvoor geen dier hoeft te lijden?

Op zich wel goed dat er weer eens over nagedacht wordt.

Groet Dagmach

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:06

Berdien schreef:

Wat is er überhaupt 'humaan' aan het slachten van dieren?

Een dier uit zijn lijden verlossen vind ik humaan,
maar dieren puur voor de consumptie doden,
daar kan ik geen humane kaas van maken, hoor.

Best dat mensen vlees willen eten, maar doe ajb niet
alsof dat zo aardig is voor de consumptiedieren, halal of regulier geslacht.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:09

Botervlieg schreef:
Berdien schreef:

Wat is er überhaupt 'humaan' aan het slachten van dieren?

Een dier uit zijn lijden verlossen vind ik humaan,
maar dieren puur voor de consumptie doden,
daar kan ik geen humane kaas van maken, hoor.

Best dat mensen vlees willen eten, maar doe ajb niet
alsof dat zo aardig is voor de consumptiedieren.

Hier heb je 100% gelijk in Ja

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:44

Vind het ronduit belachelijk dat er voor islamitische mensen via hun rituelen word geslacht en het daarna word verkocht( en nee ik ben niet racistisch)
Ik weet zelf ook heel goed dat het vlees dat ik dagelijks op me bord heb ook word vermoord en soms ook op gruwelijke wijzen, maar het word niet voor een ritueel speciaal gedaan voor 1 bepaalde cultuur, vind dat de dieren zowiezo al teveel lijden en te lang soms moeten wachten om ergens op een bord terecht te komen.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:52

mawaikee schreef:
@SDKuiper; dat de dieren het mes en de andere dieren niet mogen zien, heel nobel, heel mooi allemaal, maar haalt niets uit. Naar het schijnt ruiken dieren heel goed waar de dood is, dus als je dan echt diervriendelijk te werk wilt gaan, zou je ieder dier op een andere lokatie moeten slachten.

'echt diervriendelijk'. Ja. Dan gaat het dus over de discussie wel of niet slachten. Hier gaat het erom dat Halal erger zou zijn dan gewoon.
En, 'haalt niets uit'. Dus het maakt niet uit hoe het gebeurt, omdat ze toch wel doodgaan?

Misschien wat kort door de bocht, maar toch wel wat er doorklinkt in deze woorden.

Er zitten hier aardig wat mensen die dus niet lezen of hun standpunten nog eens overdenken. Na het stuk van Daphnezzz en SDKuiper gewoon even volhardend volhouden dat het verschrikkelijk, wreed, afschuwelijk en weet ik het allemaal niet is, terwijl er maar weinigen enigszins weten hoe het gaat, of er ook maar iets voor opgezocht hebben.

@Royaldancer: waarom is het zo belachelijk? Waarom is het erger als het op een rituele wijze wordt gedaan dan op de gewone (zoals je zelf aangeeft) gruwelijke wijze? En wat heeft de cultuur daarmee te maken?

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:56

Butterfly14 schreef:
mawaikee schreef:

'echt diervriendelijk'. Ja. Dan gaat het dus over de discussie wel of niet slachten. Hier gaat het erom dat Halal erger zou zijn dan gewoon.
En, 'haalt niets uit'. Dus het maakt niet uit hoe het gebeurt, omdat ze toch wel doodgaan?

Misschien wat kort door de bocht, maar toch wel wat er doorklinkt in deze woorden.

Er zitten hier aardig wat mensen die dus niet lezen of hun standpunten nog eens overdenken. Na het stuk van Daphnezzz en SDKuiper gewoon even volhardend volhouden dat het verschrikkelijk, wreed, afschuwelijk en weet ik het allemaal niet is, terwijl er maar weinigen enigszins weten hoe het gaat, of er ook maar iets voor opgezocht hebben.

@Royaldancer: waarom is het zo belachelijk? Waarom is het erger als het op een rituele wijze wordt gedaan dan op de gewone (zoals je zelf aangeeft) gruwelijke wijze? En wat heeft de cultuur daarmee te maken?

omdat we als we zo gaan beginnen dat we een stuk vlees op een rituele manier geslacht willen hebben dadelijk er nog meer slachtmogelijkheden ontstaan, en het voor de dieren(misschien) een nog erger bestaan word