Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ilindra schreef:Eerlijk gezegd vind ik dit nogal gejank.
Een kennis van ons had een "normale" slachterij en is een paar jaar geleden overgestapt naar het halal slachten.
Ook een halal slachterij moet aan alle regels voldoen en is gewoon een professioneel bedrijf.
Denk dat een dier er zelfs minder te lijden heeft dan in een grote "slachtfabriek"
Het is echt niet zo dat er met botte messen langzaam de keel wordt afgezaagd ofzo![]()
Ga eerst eens kijken op zo'n bedrijf voor je een mening van een ander overneemt!
Daphnezz schreef:Wat voor rare mensen zijn dat dan eigenlijk bij de partij van de dieren dat ze dit afkeuren....
Daphnezz schreef:Heb het allemaal nog even opgezocht:
Het feit dat mensen dieren mogen slachten, betekent echter nog helemaal niet dat elk dood dier zomaar opgegeten mag worden. De Koran bepaalt heel strikt wat mag en niet mag.
Ten eerste is het eten van bepaalde dieren verboden: varkens, zoals de meeste mensen wel weten. Ook dierenlijken die dood worden aangetroffen zonder dat ze doelbewust door iemand geslacht zijn, mogen niet gegeten worden. Dieren die gewurgd zijn, doodgeslagen, te pletter gevallen, door andere dieren aan de horens gespietst, gedeeltelijk aangegeten door wilde roofdieren: deze mogen allemaal niet gegeten worden. Mensen moeten leren om zachtmoedig met de dieren om te gaan. Huid, botten en haar van dode dieren mogen overigens wel gebruikt worden. Dit geldt ook voor de stoffelijk overschotten van varkens en honden, dieren die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie.
Alle dieren die in zee leven, mogen op alle manieren gevangen worden en gegeten, zolang dit niet op een onnodig wrede wijze gebeurt. Vissen, maar ook de zeezoogdieren, zijn uit zichzelf halal.
De landdieren worden in twee groepen gesplitst: gedomesticeerde dieren en wilde, ongetemde dieren. De eerste categorie mag uitsluitend op de islamitische, halal methode geslacht worden.
Dat gaat als volgt: [b]Het moet gebeuren met een zeer scherp object. Daarmee wordt de keel van het dier doorgesneden. Het beste is als in een keer de luchtpijp, slokdarm en de tweehalsslagaders doorgesneden worden. Dit omdat vloeibaar bloed haram, dus verboden is. Een geslacht dier kan alleen halal worden indien al het bloed eruit gevloeid is.[/b] Bij het slachten moet de naam van Allah genoemd worden. Dit in de spreuk: Bismillah, Allahu Akbar (“In naam van Allah, de grootste”). Een van de redenen dat dit moet gebeuren, is dat alle schepselen, dus ook de mens, aan Allah toebehoren. Slachten we een eigendom van Allah, dan vragen we door het noemen van Zijn naam permissie om dit te doen.
Wilde, ongetemde dieren willen maar hoogst zelden keurig stilstaan als ze geslacht worden. Het komt vaak voor dat ze wegrennen of wild worden en de mens proberen aan te vallen. In zo’n geval is het toegestaan om het dier van ver te doorboren en te laten bloeden, als de naam van Allah maar genoemd wordt.
In het algemeen zorgt de islamitische slachtmethode ervoor dat dieren op de snelste en minst pijnlijke manier sterven. Het slachtmes moet altijd geslepen zijn en het dier moet op zijn gemak gesteld worden. Het dier moet dus niet hoeven toezien hoe het mes geslepen wordt in zijn bijzijn, maar rustig toegesproken worden zodat het denkt dat het dit keer zo’n vaart niet loopt.
milo schreef:Daphnezz schreef:Heb het allemaal nog even opgezocht:
Het feit dat mensen dieren mogen slachten, betekent echter nog helemaal niet dat elk dood dier zomaar opgegeten mag worden. De Koran bepaalt heel strikt wat mag en niet mag.
Ten eerste is het eten van bepaalde dieren verboden: varkens, zoals de meeste mensen wel weten. Ook dierenlijken die dood worden aangetroffen zonder dat ze doelbewust door iemand geslacht zijn, mogen niet gegeten worden. Dieren die gewurgd zijn, doodgeslagen, te pletter gevallen, door andere dieren aan de horens gespietst, gedeeltelijk aangegeten door wilde roofdieren: deze mogen allemaal niet gegeten worden. Mensen moeten leren om zachtmoedig met de dieren om te gaan. Huid, botten en haar van dode dieren mogen overigens wel gebruikt worden. Dit geldt ook voor de stoffelijk overschotten van varkens en honden, dieren die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie.
Alle dieren die in zee leven, mogen op alle manieren gevangen worden en gegeten, zolang dit niet op een onnodig wrede wijze gebeurt. Vissen, maar ook de zeezoogdieren, zijn uit zichzelf halal.
De landdieren worden in twee groepen gesplitst: gedomesticeerde dieren en wilde, ongetemde dieren. De eerste categorie mag uitsluitend op de islamitische, halal methode geslacht worden.
Dat gaat als volgt: [b]Het moet gebeuren met een zeer scherp object. Daarmee wordt de keel van het dier doorgesneden. Het beste is als in een keer de luchtpijp, slokdarm en de tweehalsslagaders doorgesneden worden. Dit omdat vloeibaar bloed haram, dus verboden is. Een geslacht dier kan alleen halal worden indien al het bloed eruit gevloeid is.[/b] Bij het slachten moet de naam van Allah genoemd worden. Dit in de spreuk: Bismillah, Allahu Akbar (“In naam van Allah, de grootste”). Een van de redenen dat dit moet gebeuren, is dat alle schepselen, dus ook de mens, aan Allah toebehoren. Slachten we een eigendom van Allah, dan vragen we door het noemen van Zijn naam permissie om dit te doen.
Wilde, ongetemde dieren willen maar hoogst zelden keurig stilstaan als ze geslacht worden. Het komt vaak voor dat ze wegrennen of wild worden en de mens proberen aan te vallen. In zo’n geval is het toegestaan om het dier van ver te doorboren en te laten bloeden, als de naam van Allah maar genoemd wordt.
In het algemeen zorgt de islamitische slachtmethode ervoor dat dieren op de snelste en minst pijnlijke manier sterven. Het slachtmes moet altijd geslepen zijn en het dier moet op zijn gemak gesteld worden. Het dier moet dus niet hoeven toezien hoe het mes geslepen wordt in zijn bijzijn, maar rustig toegesproken worden zodat het denkt dat het dit keer zo’n vaart niet loopt.
zo klinkt het wel mooi. maar of het zo gebeurd? ik heb er een hard hoofd in.
SDKuiper schreef:
natuurlijk gebeurt het zo. moslims geloven namelijk dat je volgens de regels van de Islam moet leven, en dit is een van die regels. als het niet zo gebeurt, mogen wij dit vlees niet eten.
Snoevie schreef:ik las hier eerder dat je mensen hun traditie niet mag afnemen,moet dat dan ten koste van de dieren gaan?
soeske schreef:@ Dees [naam]: Er zijn ongetwijfeld slachterijen in NL waar het er niet zo goed aan toe gaat. Gelukkig waar jij het over had wel, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het lang niet altijd zo snel gaat...
Berdien schreef:Manie, wat vind jij hier niet humaan aan? heb je bovenstaande post van Daphnezzz gelezen?
Ik vind dit des te humaner dan dieren te slachten dmv stroom, wat vaak niet goed gaat. Ook krijgt het dier hier persoonlijke aandacht, en wordt het zo stressvrij mogelijk gehouden? Is dit niet humaan? Is massaslachterijen humaner dan? Is een pin/kogel door je hoofd humaner?
Ik ben vegetarier, maar ik vind deze manier van slachten veel beter.
Farouche schreef::N mensen...
Er word niet nagedacht wat het dier denkt...
Berdien schreef:Manie, wat vind jij hier niet humaan aan? heb je bovenstaande post van Daphnezzz gelezen?
Ik vind dit des te humaner dan dieren te slachten dmv stroom, wat vaak niet goed gaat. Ook krijgt het dier hier persoonlijke aandacht, en wordt het zo stressvrij mogelijk gehouden? Is dit niet humaan? Is massaslachterijen humaner dan? Is een pin/kogel door je hoofd humaner?
Botervlieg schreef:Berdien schreef:Manie, wat vind jij hier niet humaan aan? heb je bovenstaande post van Daphnezzz gelezen?
Wat is er überhaupt 'humaan' aan het slachten van dieren?
Een dier uit zijn lijden verlossen vind ik humaan,
maar dieren puur voor de consumptie doden,
daar kan ik geen humane kaas van maken, hoor.
Best dat mensen vlees willen eten, maar doe ajb niet
alsof dat zo aardig is voor de consumptiedieren.
mawaikee schreef:@SDKuiper; dat de dieren het mes en de andere dieren niet mogen zien, heel nobel, heel mooi allemaal, maar haalt niets uit. Naar het schijnt ruiken dieren heel goed waar de dood is, dus als je dan echt diervriendelijk te werk wilt gaan, zou je ieder dier op een andere lokatie moeten slachten.
Butterfly14 schreef:mawaikee schreef:@SDKuiper; dat de dieren het mes en de andere dieren niet mogen zien, heel nobel, heel mooi allemaal, maar haalt niets uit. Naar het schijnt ruiken dieren heel goed waar de dood is, dus als je dan echt diervriendelijk te werk wilt gaan, zou je ieder dier op een andere lokatie moeten slachten.
'echt diervriendelijk'. Ja. Dan gaat het dus over de discussie wel of niet slachten. Hier gaat het erom dat Halal erger zou zijn dan gewoon.
En, 'haalt niets uit'. Dus het maakt niet uit hoe het gebeurt, omdat ze toch wel doodgaan?
Misschien wat kort door de bocht, maar toch wel wat er doorklinkt in deze woorden.
Er zitten hier aardig wat mensen die dus niet lezen of hun standpunten nog eens overdenken. Na het stuk van Daphnezzz en SDKuiper gewoon even volhardend volhouden dat het verschrikkelijk, wreed, afschuwelijk en weet ik het allemaal niet is, terwijl er maar weinigen enigszins weten hoe het gaat, of er ook maar iets voor opgezocht hebben.
@Royaldancer: waarom is het zo belachelijk? Waarom is het erger als het op een rituele wijze wordt gedaan dan op de gewone (zoals je zelf aangeeft) gruwelijke wijze? En wat heeft de cultuur daarmee te maken?