8nnemiek schreef:Jildau, ik denk dat je toch een wat vertekend beeld hebt. Wij wonen ook in het buitengebied. Maar dan zie je júist ook de keerzijde. De monocultuur, de kapotgespoten roundup velden, de ledematen van gehakselde reekalfjes in het voorjaar, de wekelijkse insecticide op oa de aardappelen zelfs als ze in bloei staan met de stervende en dode hommels en bijen die kort daarna over de straten kruipen, de lichtvervuiling door kassen, en juist ook de afname van dieren en biodiversiteit.
Rondom ons huis zitten nog veel kleinere vogels, maar weidevogels en andere dieren zie ik hier zo veel minder dan 15 jaar geleden. Ik kom vaak in bossen waar je nauwelijks nog vogels hoort fluiten. Dat is zo'n groot verschil met toen ik jong was.
Je zal altijd plekken hebben waar meer vogels zitten, en plekken met minder vogels, maar gemiddeld genomen neemt het echt flink af. Dat houden biologen nauw in de gaten.
En als jij onderweg bent naar de Randstad, tuurlijk kom je dan alleen bebouwing tegen. Het zou niet goed zijn als de grote wegen allemaal midden door natuurgebieden zouden lopen. Maar die natuurgebieden zijn er daar zeker ook nog. Ik heb vaak over de Vecht gevaren met ons bootje. Prachtig, en zo rustig en groen dat je je echt niet in de Randstad waant.
Die stukken met wilde bloemenmengsels, die zijn er overigens vooral dankzij subsidies, een typisch linkse maatregel.
Je hebt echt maar een héél klein deel van het akkerland nodig om genoeg huizen te kunnen bijbouwen. Maar de partijen die graag willen bijbouwen zoals PvdA/GL hebben juist in hun partijprogramma benoemd dat ze vooral ook willen kijken naar leegbouw enzo, zodat niet álle nieuwe woningen op landbouwgrond hoeven te komen.
Je kan ook gewoon blijven doormodderen en met onrealistische plannen komen, en dan zitten we over 5 jaar nog steeds in dezelfde poep met alleen maar meer problemen en huizen die nog onbetaalbaarder zijn dan nu.
Waar haal je deze informatie vandaan?
Om misinformatie recht te zetten; aardappelen worden niet iedere week met insecticiden bespoten. Ik zou ook niet weten waarvoor we dat zouden moeten doen. Dit jaar hebben we überhaupt geen insecticiden hoeven spuiten in de aardappelen.