Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
97 (17%)
CDA
37 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
38 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 554

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:51

Cer schreef:
8nnemiek schreef:
Daarom vind ik zo'n aanleunwoningen ook echt ideaal. Helemaal aangepast op ouderen, gelijkvloers en alles goed bereikbaar, en het zijn complexen met tig woningen bij elkaar waar ook meestel een gezamenlijke ruimte is en dagvoorziening, apotheek, restaurant, fysio, pedicure enz.

Zo was het bejaardentehuis van mn Opa ook, wat is dan het definitieverschil tussen aanleunwoningencomplex en bejaardentehuis? Want dan zit het daar denk in

Aanleunwoningen zijn gelijkvloerse woningen vlakbij voorzieningen waar senioren zelfstandig, met of zonder hulp, wonen.
In een bejaardentehuis van vroeger had iemand een kamer en werd verzorgd denk aan maaltijdvoorziening enzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:12

In een bejaardentehuis ben je je vrijheid min of meer kwijt. Het zijn allemaal eenpersoons kamers, dus als een van de twee meer zorg nodig heeft en naar een bejaardentehuis moet dan blijft de partner thuis achter. In een aanleunwoning kunnen mensen samen blijven. Ze hebben zelf een keukentje, kunnen kiezen om in het restaurant te gaan eten op een tijd die hun het beste uitkomt. Terwijl je in een bejaardentehuis gewoon op een vaste tijd met de pot mee eet.
En dat geldt ook voor allerlei activiteiten, en voor de verzorging en de schoonmaak.

Ik vind de sfeer ook heel anders. In een bejaardentehuis is alles zo triest, al die steriele gangen en de oudjes die in hun eentje de hele dag op de kamer zitten te wachten op dat ene familie bezoekje of de volgende maaltijd.. Terwijl je bij aanleunwoningen veel meer leven ziet. Er lopen altijd oudjes rond, ze zitten te kaarten in de openbare zaal of gaan even met de rollator naar de supermarkt, ze staan op de gang een praatje te maken met de buren, of gaan bij elkaar op de koffie. Dat zie je niet of nauwelijks in een bejaardentehuis.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-10-25 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:15

8nnemiek schreef:
Jildau, ik denk dat je toch een wat vertekend beeld hebt. Wij wonen ook in het buitengebied. Maar dan zie je júist ook de keerzijde. De monocultuur, de kapotgespoten roundup velden, de ledematen van gehakselde reekalfjes in het voorjaar, de wekelijkse insecticide op oa de aardappelen zelfs als ze in bloei staan met de stervende en dode hommels en bijen die kort daarna over de straten kruipen, de lichtvervuiling door kassen, en juist ook de afname van dieren en biodiversiteit.
Rondom ons huis zitten nog veel kleinere vogels, maar weidevogels en andere dieren zie ik hier zo veel minder dan 15 jaar geleden. Ik kom vaak in bossen waar je nauwelijks nog vogels hoort fluiten. Dat is zo'n groot verschil met toen ik jong was.
Je zal altijd plekken hebben waar meer vogels zitten, en plekken met minder vogels, maar gemiddeld genomen neemt het echt flink af. Dat houden biologen nauw in de gaten.

En als jij onderweg bent naar de Randstad, tuurlijk kom je dan alleen bebouwing tegen. Het zou niet goed zijn als de grote wegen allemaal midden door natuurgebieden zouden lopen. Maar die natuurgebieden zijn er daar zeker ook nog. Ik heb vaak over de Vecht gevaren met ons bootje. Prachtig, en zo rustig en groen dat je je echt niet in de Randstad waant.

Die stukken met wilde bloemenmengsels, die zijn er overigens vooral dankzij subsidies, een typisch linkse maatregel.

Je hebt echt maar een héél klein deel van het akkerland nodig om genoeg huizen te kunnen bijbouwen. Maar de partijen die graag willen bijbouwen zoals PvdA/GL hebben juist in hun partijprogramma benoemd dat ze vooral ook willen kijken naar leegbouw enzo, zodat niet álle nieuwe woningen op landbouwgrond hoeven te komen.

Je kan ook gewoon blijven doormodderen en met onrealistische plannen komen, en dan zitten we over 5 jaar nog steeds in dezelfde poep met alleen maar meer problemen en huizen die nog onbetaalbaarder zijn dan nu.

Waar haal je deze informatie vandaan?

Om misinformatie recht te zetten; aardappelen worden niet iedere week met insecticiden bespoten. Ik zou ook niet weten waarvoor we dat zouden moeten doen. Dit jaar hebben we überhaupt geen insecticiden hoeven spuiten in de aardappelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:22

Dat is zeker geen misinformatie helaas. Dit jaar stonden de aardappelen rondom ons huis. Gelukkig is er meestal wel iemand thuis om op tijd de ramen en deuren dicht te doen tijdens het spuiten.. Helaas staat mijn weidecamera net niet ver genoeg op het veld gericht om alle spuitwagens te registreren anders had ik ze kunnen tellen.. maar echt minstens om de week waren ze aan het spuiten, meestal vaker dan dat.
Ik heb meerdere keren hommels van straat geplukt en wat honing geprobeerd te geven in de hoop dat ze opknapten, maar als ze vergiftigd zijn dan willen ze zelfs niet meer eten. Heel triest.

Misschien is het verschillend per regio, geen idee waarom ze hier meer spuiten dan bij jou. Maar ook eerdere jaren, er wordt hier gewoon echt heel veel gif gespoten.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:26

Dat is wel misinformatie. Ik mag aannemen dat ik als aardappelteler wel weet waar ik het over heb :+

Dat je een spuit ziet rijden, betekent niet dat er insecticiden in zitten. Als het gewas dicht staat en het is weer voor schimmels, wordt er fungiciden gespoten gericht op phytophthora. Afhankelijk van ziektedruk wordt de frequentie daarvan bepaald.

Maar insecticiden, nee.

Edit; Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het zo moet blijven. Wat dat betreft heb ik de hoop op phytophthora resistente rassen :j
Laatst bijgewerkt door Maanon_ op 06-10-25 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:34

MarlindeRooz schreef:
Jildau schreef:
Ik woon er zelf 8nnemiek dus vind het een vertekend beeld noemen niet terecht. Ik woon in een gebied met voornamelijk melkveehouders dus we hebben hier geen kassen, spuiten geen roundup en gebruiken geen insecticide. Als er ergens een nest zit zoals afgelopen zomer een zwanennest, maaien we daar heel ruim omheen en laten we een deel staan. Dus dat jij ervaringen hebt met een ander type bedrijven waar het niet zo is, dat kan. Maar ik loop het niet te verzinnen dat onze omgeving zo is zoals ik het schets. Ik geniet hier elke dag van de rust, ruimte, dieren en begroeiing. Ik benoemde dat omdat koeien worden gezien als de grootste vervuilers dus ik nam een gebied met veel melkveebedrijven even als voorbeeld.

Natuurlijk kom ik in de bebouwing richting randstad en ook dat moet er zijn. Maar om nou te zeggen dat Amsterdam een goede plek is voor de natuur ten opzichte van het platteland met melkveebedrijven - nee dat vind ik niet.

Amsterdam is sowieso een vreselijk plek. Stad en platteland vergelijken kan niet.

Maar de monocultuur is niet heel goed voor de biodiversiteit. Zeker niet in de akkerbouw en nog erger de bloementeelt. Want daar wordt echt veel gif gespoten. :o

Maar ook in Friesland zijn er problemen. Bijvoorbeeld met de waterstand. De landbouw en veeteelt gebruikt veel water en wil de waterstand laag houden. Wat ten koste gaat van de natuur en ik geloof ook dat er daardoor verzakkingen van huizen zijn.

Die bloementeelt is wel een van de problemen hier in de regio bij het verdwijnen van veehouderij. Vrijgekomen agrarische grond wordt steeds vaker gebruikt voor lelieteelt, wat op deze percelen is toegestaan volgens de regels.

Ik vraag me af of er wel goed genoeg is nagedacht over wat “we” willen met agrarische grond die vrij komt bij het uitkopen van veehouders.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:36

8nnemiek schreef:
Jildau schreef:
Ik woon er zelf 8nnemiek dus vind het een vertekend beeld noemen niet terecht. Ik woon in een gebied met voornamelijk melkveehouders dus we hebben hier geen kassen, spuiten geen roundup en gebruiken geen insecticide. Als er ergens een nest zit zoals afgelopen zomer een zwanennest, maaien we daar heel ruim omheen en laten we een deel staan. Dus dat jij ervaringen hebt met een ander type bedrijven waar het niet zo is, dat kan. Maar ik loop het niet te verzinnen dat onze omgeving zo is zoals ik het schets. Ik geniet hier elke dag van de rust, ruimte, dieren en begroeiing. Ik benoemde dat omdat koeien worden gezien als de grootste vervuilers dus ik nam een gebied met veel melkveebedrijven even als voorbeeld.

Maar je brengt het alsof dat het geval is voor heel Nederland. Dat is dus niet zo. Op de meeste plekken wordt dus wél alles kapot gespoten met roundup en insecticide.

Koeien zijn oa zo'n grote vervuilers doordat ze methaan uitstoten. Dat is een broeikasgas 25x sterker dan CO2, en daar kunnen die dieren ook niks aan doen natuurlijk, maar de veestapel is wereldwijd gewoon té groot om de planeet leefbaar te houden.
Op lokaal niveau merk je dat niet zo direct, en gaat het vooral om de stikstof.. maar de broeikasgasuitstoot moeten we ook niet vergeten.

Ik kijk ook niet naar of ik buiten vogels en gras zie als ik wandel, maar heb gewerkt voor organisaties die dmv tellingen en metingen trends bijhouden rondom bijvoorbeeld vogel- en plantenpopulaties. De data die zij verzamelen (oa door vrijwilligers die tellingen uitvoeren) vind ik betrouwbaarder dan mensen die vinden dat de natuur niet achteruit vinden gaan omdat ze mooi groen gras en bomen zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:38

Maanon_ schreef:
Dat is wel misinformatie. Ik mag aannemen dat ik als aardappelteler wel weet waar ik het over heb :+

Dat je een spuit ziet rijden, betekent niet dat er insecticiden in zitten. Als het gewas dicht staat en het is weer voor schimmels, wordt er fungiciden gespoten gericht op phytophthora. Afhankelijk van ziektedruk wordt de frequentie daarvan bepaald.

Maar insecticiden, nee.

Edit; Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het zo moet blijven. Wat dat betreft heb ik de hoop op phytophthora resistente rassen :j

De boer zei zelf dat het nodig was tegen de coloradokever. Daar hebben we hier elk jaar veel 'last' van.

Het kan best dat er soms ook weken waren met een ander soort gif. Maar de dode insecten lieten echt duidelijk zien dat er een paar keer insecticide werd gespoten (of dat de insecten ook dood gaan door de andere beschermingsmiddelen, dat kan natuurlijk ook)

Maar ik zal het hem volgende keer eens vragen :j

Het zou zeker fijn zijn als er meer resistente rassen komen. Wordt Nicola niet meer geteeld? Dat vond ik altijd zo'n fijn ras, maar heb ik de afgelopen jaren niet meer zien liggen als pootaardappel.

juval

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 11:50

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:55

Maar dat vind ik dat weer heel raar..
Je zit in het kabinet, je hebt meer dan een jaar de tijd gehad om iets voor elkaar te krijgen.. en dan is alles geklapt, komen er nieuwe verkiezingen, en dan pas komen ze ineens met leuke ideeën en voorstellen :')

Dan denk ik, het is nu wel duidelijk dat de partijen uit het afgelopen kabinet niks voor elkaar krijgen, laat het alsjeblieft eens iemand anders proberen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:03

8nnemiek schreef:
De boer zei zelf dat het nodig was tegen de coloradokever. Daar hebben we hier elk jaar veel 'last' van.

Het kan best dat er soms ook weken waren met een ander soort gif. Maar de dode insecten lieten echt duidelijk zien dat er een paar keer insecticide werd gespoten (of dat de insecten ook dood gaan door de andere beschermingsmiddelen, dat kan natuurlijk ook)

Maar ik zal het hem volgende keer eens vragen :j

Het zou zeker fijn zijn als er meer resistente rassen komen. Wordt Nicola niet meer geteeld? Dat vond ik altijd zo'n fijn ras, maar heb ik de afgelopen jaren niet meer zien liggen als pootaardappel.

Och hemel, ze bestaan nog. Ouderwets boeren noemen we dat. Zonde, is niet meer van deze tijd en zelfs onnodig, ook met een coloradokever onnodig -O- Hij gebruikt waarschijnlijk contact middelen, maar kan beter systemische middelen gebruiken. Die hebben een langdurige werking en dan spuit je echt veel minder, is minder belastend voor de omgeving en de beestjes die daar wonen. Maargoed, zulke types verzieken het voor de rest. Helaas heb je overal rotte appels.

Jawel Nicola wordt nog geteeld! Wij hebben nu Laudines (vastkokend, consumptieaardappel) ook een hele fijne! Maar helaas vanuit de afnemers veel te weinig animo voor resistente rassen, en uiteindelijk hebben zij een (hele!!) dikke vinger in de pap welke rassen er geteeld worden.. en dat draait meestal niet om vooruitgang voor de natuur… :roll:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:06

Wat gebruiken jullie ? Aliette ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:17

Maanon_ schreef:
Och hemel, ze bestaan nog. Ouderwets boeren noemen we dat. Zonde, is niet meer van deze tijd en zelfs onnodig, ook met een coloradokever onnodig -O- Hij gebruikt waarschijnlijk contact middelen, maar kan beter systemische middelen gebruiken. Die hebben een langdurige werking en dan spuit je echt veel minder, is minder belastend voor de omgeving en de beestjes die daar wonen. Maargoed, zulke types verzieken het voor de rest. Helaas heb je overal rotte appels.

Jawel Nicola wordt nog geteeld! Wij hebben nu Laudines (vastkokend, consumptieaardappel) ook een hele fijne! Maar helaas vanuit de afnemers veel te weinig animo voor resistente rassen, en uiteindelijk hebben zij een (hele!!) dikke vinger in de pap welke rassen er geteeld worden.. en dat draait meestal niet om vooruitgang voor de natuur… :roll:

Dat verklaart wel ja :+ Het land was van een typische, eigenwijze boer van dik in de 90, die afgelopen jaar overleden is, en heel stug elk jaar maïs en groenbemester om ons huis heen heeft geplant, en sinds een paar jaar kreeg hij de maïs niet meer verkocht en is andere gewassen gaan telen, waaronder dit jaar dus aardappel. De zoon neemt het nu over, en ik ben benieuwd of hij op dezelfde manier blijft boeren of toch wat meer de milieubewuste kant op gaat.
Ik heb de oude boer vroeger wel eens gevraagd wat hij exact op het land deed spuiten voordat hij de maïs plantte (want onze moestuin lag er toen nog tegenaan), en dat was 'een mengsel van verschillende onkruidverdelgers, dat roer ik door elkaar, en dat gaat al 50 jaar goed' :roll: 'kan echt geen kwaad hoor, ik leef ook nog' ^)

In ieder geval goed om te lezen dat het niet overal zo gaat!

Jammer dat er zo weinig animo is vanuit de afnemer voor de betere rassen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 12:20

8nnemiek schreef:
Je zit in het kabinet, je hebt meer dan een jaar de tijd gehad om iets voor elkaar te krijgen.. en dan is alles geklapt, komen er nieuwe verkiezingen, en dan pas komen ze ineens met leuke ideeën en voorstellen :')

Dan denk ik, het is nu wel duidelijk dat de partijen uit het afgelopen kabinet niks voor elkaar krijgen, laat het alsjeblieft eens iemand anders proberen.

Alle partijen komen nu ineens met leuke ideeën toch? dat heet verkiezingstijd. stemmen winnen. Wat er na de verkiezingen van terecht komt is altijd maar weer afwachten. Maar ik neem aan dat je dit idee dus niet goed vind omdat het van BBB komt. Dat mag.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:23

BigOne schreef:
Wat gebruiken jullie ? Aliette ?

Als systemische insecticide in de aardappelen zou je Sivanto Prime kunnen gebruiken.

Aliette ken ik niet. Maar wij zijn Planet Proof dus wij zijn sowieso gelimiteerd :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:32

juval schreef:
8nnemiek schreef:

Alle partijen komen nu ineens met leuke ideeën toch? dat heet verkiezingstijd. stemmen winnen. Wat er na de verkiezingen van terecht komt is altijd maar weer afwachten. Maar ik neem aan dat je dit idee dus niet goed vind omdat het van BBB komt. Dat mag.

Ik vind het idee prima. Het maakt mij echt niet uit waar een goed plan vandaan komt, een goed plan is een goed plan. En natuurlijk komen alle partijen rond deze tijd ineens met een hoop verkiezingsbeloften.
Maar ik vind het wel raar om te denken dat een partij die nét in het kabinet heeft gezeten en niks voor elkaar heeft gekregen, nu ineens wel iets zou gaan doen voor de ouderen bijvoorbeeld. Dat is toch niet meer geloofwaardig?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:35

8nnemiek schreef:
Dat verklaart wel ja :+ Het land was van een typische, eigenwijze boer van dik in de 90, die afgelopen jaar overleden is, en heel stug elk jaar maïs en groenbemester om ons huis heen heeft geplant, en sinds een paar jaar kreeg hij de maïs niet meer verkocht en is andere gewassen gaan telen, waaronder dit jaar dus aardappel. De zoon neemt het nu over, en ik ben benieuwd of hij op dezelfde manier blijft boeren of toch wat meer de milieubewuste kant op gaat.
Ik heb de oude boer vroeger wel eens gevraagd wat hij exact op het land deed spuiten voordat hij de maïs plantte (want onze moestuin lag er toen nog tegenaan), en dat was 'een mengsel van verschillende onkruidverdelgers, dat roer ik door elkaar, en dat gaat al 50 jaar goed' :roll: 'kan echt geen kwaad hoor, ik leef ook nog' ^)

In ieder geval goed om te lezen dat het niet overal zo gaat!

Jammer dat er zo weinig animo is vanuit de afnemer voor de betere rassen.

Het wordt alleen maar erger lees ik al, wat een toestand :') Mega frustrerend zulke zaken! En onnodig, maar ik snap wel dat je vanuit dat perspectief dan met argusogen naar boeren en spuiten gaat kijken.

En eerlijk; ik zie de spuit ook liever gaan dan komen. Maar voorlopig komen we er niet onderuit helaas.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 12:40

De BBB is nergens voor weggelopen. Maar het is lastig dingen voor elkaar te krijgen met een onbetrouwbare coalitie. Door al het gedoe intern zijn ze nog steeds niet echt op gang kunnen komen. Maar de goede ideeën zijn er zeker wel. Ik hoop op een lange formatie zodat er wellicht toch nog wat voor elkaar komt tot er een nieuw kabinet komt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:48

juval schreef:
De BBB is nergens voor weggelopen. Maar het is lastig dingen voor elkaar te krijgen met een onbetrouwbare coalitie. Door al het gedoe intern zijn ze nog steeds niet echt op gang kunnen komen. Maar de goede ideeën zijn er zeker wel. Ik hoop op een lange formatie zodat er wellicht toch nog wat voor elkaar komt tot er een nieuw kabinet komt.

Die coalitie zijn ze zelf aangegaan. En ze hebben het ook niet actief als voorstel ingediend zover ik mij herinner. Het ging bijna alleen maar over asiel en klimaat.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:52

MarlindeRooz schreef:
Jildau schreef:

Natuurlijk kom ik in de bebouwing richting randstad en ook dat moet er zijn. Maar om nou te zeggen dat Amsterdam een goede plek is voor de natuur ten opzichte van het platteland met melkveebedrijven - nee dat vind ik niet.

Amsterdam is sowieso een vreselijk plek. Stad en platteland vergelijken kan niet.

Maar de monocultuur is niet heel goed voor de biodiversiteit. Zeker niet in de akkerbouw en nog erger de bloementeelt. Want daar wordt echt veel gif gespoten. :o

Maar ook in Friesland zijn er problemen. Bijvoorbeeld met de waterstand. De landbouw en veeteelt gebruikt veel water en wil de waterstand laag houden. Wat ten koste gaat van de natuur en ik geloof ook dat er daardoor verzakkingen van huizen zijn.

Ik vergelijk ze omdat ze beide in Nederland liggen en het platteland (boeren) de schuld krijgt van achteruitgang van de natuur terwijl ik denk dat verstedelijking ook niet mee helpt. Boeren uitkopen om het land vol te pleuren met woningen is wat mij betreft niet de oplossing. Ik denk nog altijd dat monocultuur minder schadelijk is voor de biodiversiteit dan verstedelijking.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 13:02

Wij wonen en boeren in het zuiden van Gelderland, en ik ervaar ongeveer dezelfde omgeving als Jildau, veel groen, veel vogels en andere wilde dieren, biodiversiteit, insecten. Het is gelukkig niet overal ellende in Nederland.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:08

juval schreef:
Wij wonen en boeren in het zuiden van Gelderland, en ik ervaar ongeveer dezelfde omgeving als Jildau, veel groen, veel vogels en andere wilde dieren, biodiversiteit, insecten. Het is gelukkig niet overal ellende in Nederland.

Dan moet je eens een rondje rijden in de polder / Flevoland. Alleen maar vlak eentonig akker en grasland. :o

Daarbij is er meer groen dan gras en mais. En hebben diersoorten ook andere gewassen nodig om te blijven leven. Voor de veeteelt en landbouw is een lage grondwaterstand handig. Echter is dat voor de natuur en de diversiteit echt niet goed.

Het is leuk dat er veel ooievaars en mussen zijn (bijvoorbeeld) maar de diversiteit gaat ook om het aantal soorten. Denk bijvoorbeeld aan de bijensterfte. Dat is niet op te lossen door veel honingbijen te houden. Want het gaat deels ook om de diversiteit tussen de bijen.

Er verdwijnen gewoon heel veel diersoorten. En dat is niet goed voor onze natuur.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl105218 ... d-per-2024
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 06-10-25 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:10

In Amsterdam word je ook trouwens wakker gemaakt door de vogels, dan wel het geschreeuw van de halsbandparkieten. Het wemelt er van de reigers, duiven, ratten en muizen. Met eerdere logica kunnen we concluderen dat het ook prima met de natuur in Amsterdam gaat.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:20

MarlindeRooz schreef:
juval schreef:

Dan moet je eens een rondje rijden in de polder / Flevoland. Alleen maar vlak eentonig grasland. :o

Daarbij is er meer groen dan gras en mais. En hebben diersoorten ook andere gewassen nodig om te blijven leven. Het is leuk dat er veel ooievaars en mussen zijn (bijvoorbeeld) maar de diversiteit gaat ook om het aantal soorten. Denk bijvoorbeeld aan de bijensterfte. Dat is niet op te lossen door veel honingbijen te houden. Want het gaat deels ook om de diversiteit tussen de bijen.

Er verdwijnen gewoon heel veel diersoorten. En dat is niet goed voor onze natuur.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl105218 ... d-per-2024

Wat je zelf ziet en hoort is zegt iets over wat je ziet en hoort, niet over trends qua planten- wn diersoorten in Nederland. Gelukkig hebben we in nederland organisaties die die trends in kaart brengen. En uit die data blijkt toch echt dat biodiversiteit afneemt en de grond verzuurd is.

@jildau - linksom of rechtsom, (intensieve) veehouderij zorgt voor veel vervuiling en is de grootste veroorzaker van stikstof. Dat is helemaal niet de schuld van de boeren, maar van beleid wat decennialang al aanstuurt op productieverhoging en maximale opbrengst per koe. Denk bijvoorbeeld aan de melkplas. Boeren zijn denk ik eerder slachtoffer van dit beleid dan de schuldige. En - voortzetting van dit beleid betekent ws dat megastallen het overleven en de kleinere ondernemer verdwijnt. Denk ik. Vergis je je niet in de macht en invloed van de agrogiganten (denk veevoerproducenten, pesticidenfabrikanten en vleesverwerkende industrie. Waarvan de eigenaren in de Quote staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:25

Raineri schreef:
In Amsterdam word je ook trouwens wakker gemaakt door de vogels, dan wel het geschreeuw van de halsbandparkieten. Het wemelt er van de reigers, duiven, ratten en muizen. Met eerdere logica kunnen we concluderen dat het ook prima met de natuur in Amsterdam gaat.

ja, dat is dan aanpassing van de diersoorten die daar welig tieren.. zeg maar :+
Ook een onderdeel van evolutie