Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:29

De vraag stellen Cer is hem beantwoorden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:43

pien_2010 schreef:
De vraag stellen Cer is hem beantwoorden.

Ja dat vind ik dus niet :)
De vraag stellen is iets te weten komen over het proces, omdat je (ik in dit geval) dat niet weet.

Nou moet ik wel zeggen dat ik mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dan niet onder de noemer ‘diversiteit en inclusie’ zou hangen, maar dat kan ik dan niet onderbouwen..dat is meer gevoelsmatig.. ik zit dit ook even snel te tikken, dit staat er een beetje kort door de bocht, maar daar zit die vraag in zeg maar

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:51

Wat betreft ouderdomsdiscriminatie; die begon een aantal jaren geleden al bij 50+. Maar daarin zie je wel een kentering komen.
1) Nederland vergrijst
2) Er is krapte op de arbeidsmarkt
3) Het is lastig om jongere medewerkers vast te houden. Gemiddeld blijven die maar 2 jaar en soms nog minder lang. Die nemen al hun opgedane kennis weer mee naar de volgende en een nieuwe medewerker kost weer tijd (=geld) om in te werken eer ze weer productief zijn. Heel vervelend voor het bedrijf dat in ze geïnvesteerd heeft.
Dus de 'oudere' werknemer is inmiddels best weer aantrekkelijk.

BigOne

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:52

Inderdaad, er zijn zelfs speciale uitzendbureaus voor 65 plus en die hebben het druk!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:06

Heel fijn jouw visie eens te lezen Pien. Ik weet dat jij de Geo politiek al lang volgt en jij had ook al jaren voor de inval van de Oekraïne aan zien komen dat Poetin nog wel eens daartoe in staat zou zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:09

Loretta schreef:
Heel fijn jouw visie eens te lezen Pien. Ik weet dat jij de Geo politiek al lang volgt en jij had ook al jaren voor de inval van de Oekraïne aan zien komen dat Poetin nog wel eens daartoe in staat zou zijn.

Klopt en helaas had ik gelijk..Graag had ik ongelijk gehad.geloof me, zo graag.
Mijn hart huilt voor die arme dappere Oekraïners en hun situatie wordt te spannend gemaakt door de houding van Trump. Zelfs de oppositie in Oekraïne ging volledig en overtuigend achter hun leider staan na het geschoffeer van Trump..Het was allemaal doorgestoken kaart.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:39

Ailill schreef:
Cer schreef:
Wat maken we ons nu druk dan? Die regeling helpt geen reet, maar we zijn wel boos als ie afgeschaft wordt.. :+ Dat is gek, vind ik.
Zal ik het dan een beetje positiever maken, want het valt deels best wel mee.

Vandaag precies 5,5 jaar geleden ben ik binnen een ministerie gaan werken als recruiter voor team Banenafspraak. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. VuurVleugels benoemde eerder al het hele scala. Fysieke/visuele/auditieve handicap, DSM-V (is het tegenwoordig geloof ik) classificatie, migratiea-achterstand etc etc. Wij vielen onder de afdeling diversiteit en inclusie, HR.

Wij hebben met succes meer dan 500 personen geplaatst. Ja, er is extra begeleiding nodig, ook krijgt een toekomstige senior collega een op maat gemaakte training, alsmede de directe leidinggevende/manager. Daarnaast krijgt ieder persoon dat wij hebben geplaatst een intern begeleider, een soort PA met inhoudelijke kennis. Ook een deel subsidie inderdaad, en de mensen kwamen boven formatief op de afdeling te werken, dus het koste de afdeling vooral tijd en begeleiding. Wij hebben mensen zonder diploma's geplaatst, tot aan diverse master titels.

Uiteindelijke doel is een formatieplaats, maar dit is niet altijd realistisch en haalbaar.

Ik ben al een paar jaar werkzaam op een andere afdeling, ik geef wel af en toe nog trainingen en begeleid enkele directe collega's uit mijn team. Pin me niet vast op de huidige cijfers, maar toen deden wij het erg goed.

Al heeft de overheid natuurlijk wel een voorbeeldfunctie, ook intern. En budgettecchnisch is het ook anders dan een commercieel bedrijf, dat weet ik.

Het kan dus wel :)

Ik heb jaren in de gehandicaptenzorg gewerkt en herken dit uit mijn sector.

Ik merk wel, dat nu er bezuinigd moet worden er minder ruimte voor is binnen organisaties.

Het toverwoord is altijd: geld.

Best vervelend eigenlijk :o

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:30

CrazyCat schreef:
karuna schreef:
Als gehandicapte is aan werk komen of erbij horen al bijna uitgesloten, -O- ik ken best wat wajongers die een heel goed stel hersens en opleiding hebben maar domweg niet worden aangenomen omdat bazen het risico te groot vinden, ik ben zelf als een van de eerdere vrouwen in de tecniek tegen best wat dingen aangelopen. Aangenomen op stage tot ze er achter kwamen dat ik vrouw was (de dag voor aanvang) en toen was ik niet meer welkom en kon ik hals over kop op zoek naar een andere plek. Eerste baan ik koest aangenomen worden ivm positieve discriminatie bij een baas die alleen maar kon tietenstaren en me niet wilde hebben. Ik heb me daar echt heel stevig moeten bewijzen, en na een paar weken kruisstaren :r niet heel smakelijk bij een meer dan overzware altijd als een otter zwetende alcoholistische eikel) was dat tietenstaren over en oh ze kan echt wat.

En nu als regelmatig rolstoelgebruiker wordt je bewust vaak over het hoofd gezien bij verkopers, standhoudersm winkelmedewerkers of spreken ze mijn duwer aan ipv mij.

Als man/vrouw boven de 50 ben je vaak ook al het haasje want bazen willen je niet aannemen ivm te oud, of mijn heel korte onvrijwillige carriere bij een uitzendburo, waar een bak niet bemiddelen stond. Waarin ouderen, buitenlandse namen, kampers, vrouwen stonden . Ik had er iemand van het kamp uit bemiddeld en aan een baan geholpen als veger bij een betoncentrale. Ik was daarna mijn baan kwijt *\%/* wat een opluchting.

Heel herkenbaar ik zit al 30 in de IT en dan in het Hardware Support gedeelte dus echt alleen maar mannen. Bijna 2 jaar geleden solliciteerde ik voor mijn huidige baan in een team met alleen maar mannen. Nou ik heb moeten praten als Brugman om de baan te krijgen. Er was geen vertrouwen in een vrouw ook al werd dat niet zo direct uitgesproken. Ik heb moeten uitleggen dat ik echt niet bang ben om vies te worden en alleen een witte blouse op mijn spijkerbroek droeg omdat het een sollicitatie was etc. En ik heb heel erg duidelijk moeten maken dat ik niet gevoelig ben wat betreft grapjes en dergelijke ook niet als die een keer over vrouwen gaan.

Amen, op dat laatste stuk na. Ik werk als ZZP’er in een vrij technische sector, en heb veel in teams gewerkt met vrijwel alleen maar mannen. Daarnaast werk ik ook creatief. Als ik een team binnenkwam moest ik me soms echt stevig bewijzen. Er zit altijd een ondertoon in van niet serieus worden genomen, je moet toch altijd even “spierballen” tonen. Laten zien dat je écht wat weet. En dan doe ik ook nog eens niet mee met puberale jongetjesgrappen. Maakt het echt niet altijd even makkelijk. Geldt overigens lang niet overal gelukkig.

Dus Jan, wat je zegt klopt écht. Niet altijd de beste krijgt de job, maar vaak zat degene die het meest lijkt op degene die hem of haar aanneemt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:38

Ik heb een iets meer tijd.. over dat DEI, want mijn berichten gaan weer een beetje verkeerd opgepakt worden.. maar als ik dan zo dus de reacties van oa Karuna, CrazyCat, Electra, NPS lees dan kan je wel weer mijn bericht eruit pikken als zijnde 'minder positief' maar de ervaring is dan hier en daar wel dat het niet zo werkt. Omdat HR blijkbaar niet helemaal meewerkt, of omdat de directie van het bedrijf niet meewerkt. Dus op het moment dat een bedrijf een speciale afdeling gaat inschakelen (waarvan ik me dan weer afvraag waarom het een aparte naam moet hebben, want discriminatie/achterstelling op basis van bijv een handicap mag volgens mij gewoon niet, toch?) geven ze al aan dat ze er wat mee willen.

Waar mijn bericht meer over ging, is wat Pmarena ook schrijft:"
Ze diegene gewoon graag aan willen nemen. Maar dat het dan niet mag omdat die persoonlijk niet de juiste fysieke kenmerken heeft. Kan me goed voorstellen dat dat voor zowel bedrijf als de afgewezene niet echt tof voelt"

Dus de vraag die ik stelde, Pien, is, als je een geschikte mannelijke sollicitant hebt, maar je 'mist' nog een vrouw, neemt een bedrijf dan een minder geschikte vrouw aan (al dan niet met extra cursussen cq begeleiding) om een percentage te halen. Ik weet niet hoe daar in Amerika mee omgegaan wordt, ik meen gelezen te hebben dat dat met een soort punten gaat. Een veteran heeft een x aantal punten, een vrouw een x aantal punten, dus een veteran vrouw heeft dubbel punten , dus meer voorrang.

Ik blijf het wel lastig vinden merk ik, want als bedrijven zo snel hun DEI policys eruit gooien, waren het dan wel goede werkgevers? Of sijpelt er dan toch door het bedrijf dat ze 'niet op je zitten te wachten' en dat er dan een rare werksfeer heerst. Want een bedrijf die daar geen moeite mee heeft, zou zich niet door een policy laten sturen, die gaan gewoon door met hun hiring zoals zij dat willen. Toch?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:19

Die bedrijven gooien alleen zo snel de DEI policies eruit omdat Trump dreigend boven ze hangt. Dat is niks vrijwilligs, op enkele na misschien. En dat doet Trump geheel ongegrond, er is geen enkele goede rede waarom hij dit precies wilt.
Daarnaast zie ik in NL vaak iets als dit bij een advertentie staan:
"[Bedrijf] onderschrijft de Code Diversiteit & Inclusie. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar de kandidaat die de diversiteit binnen het team versterkt."
Gelijke geschiktheid, dus niet ondergeschiktheid. Of gaat dat anders in de US?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:21

Ik denk dat de USA niet te vergelijken is, ik ken een aantal mensen daar en als je hoort hoe er daar met werknemers omgegaan word... Daar kunnen wij ons denk ik slecht achtig een voorstelling van maken :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:29

Er zijn in de usa gewoon capabele mensen ontslagen om het feit dat ze niet blank of vrouw of beide waren. Kijk maar naar het leger of luchtverkeersleiding.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:33

Volgens ReportersOnline heeft Duitsland voor het eerst sinds WW2 troepen naar Litouwen gestuurd.
Ik heb het idee dat Europa zich langzaam wel echt aan het voorbereiden is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:37

De rechter heeft tienduizenden ontslagen voorlopig teruggedraaid, met name omdat de 60 dagen opzegtermijn niet is gerespecteerd.

En in Wisconsin is Crawford gekozen, ondanks Musks miljoenen om kiezers om te kopen.

Toch een beetje goed nieuws.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:38

Ik was ook erg blij om dat te lezen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:42

Citaat:
Dus de vraag die ik stelde, Pien, is, als je een geschikte mannelijke sollicitant hebt, maar je 'mist' nog een vrouw, neemt een bedrijf dan een minder geschikte vrouw aan (al dan niet met extra cursussen cq begeleiding) om een percentage te halen. Ik weet niet hoe daar in Amerika mee omgegaan wordt, ik meen gelezen te hebben dat dat met een soort punten gaat. Een veteran heeft een x aantal punten, een vrouw een x aantal punten, dus een veteran vrouw heeft dubbel punten , dus meer voorrang.

Die vraag kan ik natuurlijk niet beantwoorden Cer want het ene bedrijf is het andere niet.
Wel kan ik hem beantwoorden vanuit het verleden waar ik mensen heb aangenomen.
1. We zochten een man voor de uitvoering van zorg want er waren vooral vrouwen en we wilden evenwicht man/,vrouw. De ene man die solliciteerde voldeed en is aangenomen. Wellicht dat er vrouwen waren die beter waren, zou kunnen maar we wilden persé meer mannen op de vloer en deze man vond het prima om in een vrouwenteam daaraan mee te werken. Hij heeft geweldig gewerkt dus was een goede keuze.
2. Voor mijn grote groep cliënten met dubbel paspoort en voor cliënten met enkel Nl paspoort wilde ik persé een vrouw met Marokkaans of Turkse achtergrond bij voorkeur een moslima. Ik heb haar gevonden in mijn cliënten groep, en ze had alle papieren. Helaas was haar broer het er niet mee eens en die heeft daar toen een stokje voor gestoken. Die praktijk bleek dus weerbarstig te zijn en uiteindelijk een hele goede vrouw voor het werk gevonden, helaas zonder die achtergrond maar het werkte wel goed.
3. Iemand solliciteerde op een management functie in de zorg en ze had een geweldig CV. Haar leeftijd had ze niet vermeld, dus was duidelijk dat ze al wat ouder zou zijn gezien haar ervaring. Voor dat we haar uitnodigde hebben we daarover uitgebreid gesproken in de commissie daar ik vond dat als ze de beste zou zijn we haar ook moesten nemen ondanks dat we graag een jongere vrouwelijke manager wilden. Ze is het ook geworden ,en ze was inderdaad 60++ en die paar jaar heeft ze een geweldige klus geklaard.

Dus hoe andere bedrijven daar mee omgaan weet ik niet. Ik denk dat er nog teveel vooroordelen zijn om positieve discriminatie niet toe te passen. Dus ik sta daar juist wel achter.
Ik vind evenwicht in een team (man/ vrouw, dubbele/ enkele nationaliteit etc. erg belangrijk en voor het werk maar ook voor de kracht van een team. Het verrijkt diversiteit in mijn ogen. Dus ik ben daar altijd al voor gegaan zelfs toen het nog niet op de agenda stond bij de overheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:15

Nou, heel goed, dus dan was voor die bedrijven en voor jou een aparte DEI policy dus niet nodig :)

Ik denk dat het nooit echt goed hard te maken is, want als je twee kandidaten hebt, en de ene zou beter gekwalificeerd zijn, maar past niet in het team, dan ga je toch ook voor de beter passende ookal zou die wat minder gekwalificeerd zijn, dat valt dan wel weer op te halen of je doet een consessie. (volgens mij stond zoiets al eerder genoemd ook)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:29

Ik weet niet precies hoe het gaat in Amerika, maar in Nederland is het zo dat als je niet voldoet aan het quotum (dat overigens vrij hoog ligt imo met minimaal 30% vrouw / minimaal 30% man) de benoeming nietig verklaard wordt en de positie dus open blijft.

Deze wet geldt trouwens alleen voor echt grote bedrijven, ik geloof vanaf een omzet van 20 miljoen enzo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:55

Cer schreef:
Nou, heel goed, dus dan was voor die bedrijven en voor jou een aparte DEI policy dus niet nodig :)

Ik denk dat het nooit echt goed hard te maken is, want als je twee kandidaten hebt, en de ene zou beter gekwalificeerd zijn, maar past niet in het team, dan ga je toch ook voor de beter passende ookal zou die wat minder gekwalificeerd zijn, dat valt dan wel weer op te halen of je doet een consessie. (volgens mij stond zoiets al eerder genoemd ook)

De beste is niet alleen de beste papieren of gekwalificeerde. Eens.
Het goed passen in een team kan als je een klein bedrijf hebt of team work is enorm belangrijk, je maken of breken.
Waar ik ook altijd naar keek en ook vroeg aan de mensen:" wat zie jezelf toevoegen hier". De antwoorden zijn heel verschillend.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:34

Sintara schreef:
Ik weet niet precies hoe het gaat in Amerika, maar in Nederland is het zo dat als je niet voldoet aan het quotum (dat overigens vrij hoog ligt imo met minimaal 30% vrouw / minimaal 30% man) de benoeming nietig verklaard wordt en de positie dus open blijft.

Deze wet geldt trouwens alleen voor echt grote bedrijven, ik geloof vanaf een omzet van 20 miljoen enzo

En als ik het goed begrijp is het ook nog alleen bij gelijke geschiktheid. Wat ik zou doen als bedrijf wat met Amerika handelt - braaf communiceren met Amerika wat ze verlangen (nee hoor, wij doen niet aan inclusief beleid) en ondertussen gewoon lekker je eigen beleid hanteren. Bende gek, dat Amerika hier een beetje gaat lopen bemoeien met onze wetgeving en personeelsbeleid. Wat gaan ze doen, hier controleren? Als ze maar geleverd krijgen, toch? En ondertussen onder water alvast een beetje een andere afzetmarkt gaan zoeken indien mogelijk. Zo doen we geen zaken, toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:51

Oh maar betreft het eigenlijk fillialen van NLS bedrijven in de USA, of nederlandse fillialen van Amerikaanse bedrijven?

Want dan moet je toch handelen naar de wet in het betreffende land? (en inderdaad, je kan ook gewoon ja zeggen en nee doen. Eigenlijk is het sowieso al sneu dat er een policy voor nodig is)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:02

nps schreef:
En als ik het goed begrijp is het ook nog alleen bij gelijke geschiktheid. Wat ik zou doen als bedrijf wat met Amerika handelt - braaf communiceren met Amerika wat ze verlangen (nee hoor, wij doen niet aan inclusief beleid) en ondertussen gewoon lekker je eigen beleid hanteren. Bende gek, dat Amerika hier een beetje gaat lopen bemoeien met onze wetgeving en personeelsbeleid. Wat gaan ze doen, hier controleren? Als ze maar geleverd krijgen, toch? En ondertussen onder water alvast een beetje een andere afzetmarkt gaan zoeken indien mogelijk. Zo doen we geen zaken, toch?

Maar in het verlengde van dit. Hoe interessant is de VS nog als afzetmarkt? Dit geintje kwam een paar dagen geleden. Vandaag gaat Trump zijn importheffingen bekend maken die ook nog eens direct in gaan. En wat komt er over een paar dagen weer uit de koker van het witte huis?

Met andere woorden. Hoe interessant is de VS nog als handelspartner en afzetmarkt nu het beleid daar per dag volledig overhoop wordt gegooid?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:08

Totaal onbetrouwbare opstelling en Europa moet zich zsm onafhankelijk maken van dat land, zolang familie Trump de scepter zwaait daaro.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:21

Trump is kwaad dat europa een stuk minder wapens inkoopt , hoe zou dat nu komen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:31

Loretta schreef:
nps schreef:

Maar in het verlengde van dit. Hoe interessant is de VS nog als afzetmarkt? Dit geintje kwam een paar dagen geleden. Vandaag gaat Trump zijn importheffingen bekend maken die ook nog eens direct in gaan. En wat komt er over een paar dagen weer uit de koker van het witte huis?

Met andere woorden. Hoe interessant is de VS nog als handelspartner en afzetmarkt nu het beleid daar per dag volledig overhoop wordt gegooid?

Het is een zeer onbetrouwbare handelspartner. Maar, als je afzetmarkt voor het grootste deel in Amerika ligt kan je als bedrijf niet zomaar laten gaan. Er zijn ook bedrijven (oa DAF) met een Amerikaanse eigenaar, die kunnen ze ook moeilijk buiten de deur houden ;).

pien_2010 schreef:
Totaal onbetrouwbare opstelling en Europa moet zich zsm onafhankelijk maken van dat land, zolang familie Trump de scepter zwaait daaro.

Eens. Maar, nu moet er wel heel snel heel veel gebeuren. En dat gaat nog niet zo makkelijk.

Ik heb nav dit topic deze podcast eens beluisterd: https://open.spotify.com/episode/4Rarph ... 1f3a0042f7 . De ongelofelijke podcast met oa Joris Luyendijk. Geeft veel context over de geopolitieke situatie met Amerika. Wel soms heel scherp gesteld en niet heel optimistisch.