Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:26

Telpeva schreef:
Dorine92 schreef:
En ja het is een ziekte maar die krijg je niet als je je hele leven alleen maar gezonde onbewerkte producten in gematigde porties eet

Dit zie ik toch als een hardnekkig misverstand waar veel mensen van uit gaan. Ja, een deel komt hierdoor, en toch zijn er ook factoren die mee spelen waar iemand maar zeer weinig tot niks aan kan doen.
Dan denk ik aan o.a. medisch problematiek, medicijngebruik, maar ook stress, geestelijke gezondheid. En dan ook nog de marketing, misleidende informatie, en enorme beschikbaarheid van ongezonde bewerkte producten. Je moet naar mijn mening bijna ervoor gestudeerd hebben om in ons land in een supermarkt goede, gezonde, onbewerkte voeding te vinden.

Het is een ziekte van de maatschappij. Ofwel: we hebben een ziekmakende samenleving. Daar wordt ook veel geld aan verdiend.
In de jaren 70 waren mensen niet anders dan nu, de samenleving was echter anders ingericht (minder verslavende troep om te eten, minder hormoonverstorende stoffen, meer noodzaak om te bewegen van A naar B), en dus zag je maar weinig dikke mensen.

Eh ja... Syrie.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:30

Ook eens, ik weet niet wat we hier eigenlijk met inclusie en gezondheid moeten.

Syriërs, Alawieten met name, kunnen helemaal niet terug, er woedt inmiddels een soort burgeroorlog.

anjali

Re: Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:40

Ik kreeg vanmorgen net een mail van CitizenGo dat op dit moment in Syrie Alawiten en Christenen massaal afgeslacht worden, mannen,vrouwen en kinderen, enkel en alleen vanwege hun geloof.En dat wordt gedaan door landgenoten van hen, ook Syriers dus.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:46

Ninx schreef:
Het is een ziekte van de maatschappij. Ofwel: we hebben een ziekmakende samenleving. Daar wordt ook veel geld aan verdiend.
In de jaren 70 waren mensen niet anders dan nu, de samenleving was echter anders ingericht (minder verslavende troep om te eten, minder hormoonverstorende stoffen, meer noodzaak om te bewegen van A naar B), en dus zag je maar weinig dikke mensen.

Ik vind dat wel heel interessant over de jaren 70. Hoe zag destijds de gemiddelde supermarkt collectie eruit in vergelijking ket nu?

Als ik nu door de supermarkt loop dan moet ik echt concluderen dat het grootste deel van de collectie ongezond is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:03

mysa schreef:

Syriërs, Alawieten met name, kunnen helemaal niet terug, er woedt inmiddels een soort burgeroorlog.
In die zin dat het opvallend is dat mensen die tegen Syriërs in Nederland zijn, vaak ook intolerant zijn naar andere groepen mensen.
Maar eens dat eigenlijk alles wel is gezegd.

Het is gewoon een smakeloos bericht...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:57

Polar schreef:
mysa schreef:

In die zin dat het opvallend is dat mensen die tegen Syriërs in Nederland zijn, vaak ook intolerant zijn naar andere groepen mensen.

Welk bericht bedoel je dat je smakeloos vindt? Dit topic is inmiddels wel volkomen afgedwaald van de titel.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:59

anjali schreef:
Polar schreef:

Welk bericht bedoel je dat je smakeloos vindt? Dit topic is inmiddels wel volkomen afgedwaald van de titel.
"Suikerfeest weer thuis vieren?"

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:16

anjali schreef:
Goed. Ik weet 99% zeker dat er in heel Syrie niet 1 regenboogzebrapad is. Trouwens in het hele Midden-Oosten niet. Het enige land daar waar dat wel zou kunnen (al denk ik dat ze daar wel wat anders aan hun hoofd hebben helaas) dat is Israel.

Klopt, in Tel Aviv. Eerder dan bij ons zelfs.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:04

anjali schreef:
Ik kreeg vanmorgen net een mail van CitizenGo dat op dit moment in Syrie Alawiten en Christenen massaal afgeslacht worden, mannen,vrouwen en kinderen, enkel en alleen vanwege hun geloof.En dat wordt gedaan door landgenoten van hen, ook Syriers dus.

Eigenlijk is dit iets waar ik zelf al een beetje bang voor was. Onder Assad was er een streng regime, maar 1 ding vond ik wel positief, namelijk dat godsdienst voor hem geen issue was.

Nu is Assad weg en zou je meer tolerantie verwachten, denken dat mensen samen zouden willen werken aan de wederopbouw van Syrië. Maar een bepaalde groep grijpt nu helaas de kans aan om hun wrevel op godsdienst minderheden te uiten door (wederom) geweld te gebruiken tegen onschuldige burgers.

https://www.historischnieuwsblad.nl/alawieten-krijgen-onterecht-de-schuld-van-wat-assad-heeft-misdaan/

https://www.opendoors.nl/nieuws/angst-en-geweld-in-syrie-christenen-vrezen-voor-hun-leven/#:~:text=Steeds%20meer%20christenen%20denken%20erover,tegen%20Alawieten%20aan%20de%20westkust.

Nu zijn er dus weer andere groepen die voor hun veiligheid vrezen en uit Syrië zouden willen vluchten.

Voorts had iemand het er eerder over dat het woord homo een scheldwoord zou zijn. Niets is minder waar. In het Latijn betekent het mens en in het Grieks eender of hetzelfde.

Het woord Homo is dus ook heel onzinnig om als 'scheldwoord' te gebruiken. Iemand die homo roept om een ander te 'belasteren' zet dus vooral zichzelf voor schut.

Met gendergelijkheid in gedachten vind ik het overigens wel frappant in hoeveel bochten zich men tegenwoordig wringt om iedereen zich vooral welkom en geaccepteerd te laten voelen op de wc. Op sommige plekken staat er nu bijvoorbeeld niets meer op de toilet deur zodat deze helemaal onherkenbaar is. Dat is gewoon ook niet echt handig.

Ik zie ook niet in wat een toilet ansich met iemand zijn geaardheid te maken heeft? Het voornaamste verschil is dat er op het dames toiletten maandverband te vinden is en dat er op het herentoilet vaak ook staande kan worden geplast. Dus keuze van een bepaald toilet zou je normaal doen met bovenstaande in gedachten, het man/vrouw icoon is vooral om te laten zien wat je kunt verwachten.

In de privé sfeer maakt niemand zich druk om wc gebruik, daar gebruikt iedereen dezelfde pot. Bij mijn weten is er nog nooit een man plotseling een vrouw geworden of vice versa, nadat zij een wc bezochten die toevallig een bepaald icoontje op de deur had. :+

Als mensen gewoon wat minder waarde hechten aan het icoon en het geaccepteerd is dat iedereen gewoon elk toilet kan gebruiken wanneer dat nodig is dan is er toch niets aan de hand. Lijkt me vooral handig als er ergens een rij staat, en als je moet dan moet je, dat is niet zo moeilijk te accepteren. :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 07:21

Polar schreef:
Maar wie verheerlijk dan obesitas? Ik heb dat echt nog nooit gezien.
Niemand zegt: "Word zo dik mogelijk", er wordt alleen gezegd dat mensen met overgewicht ook respect en acceptatie verdienen.
We leven in een maatschappij waarin jarenlang één bepaald schoonheidsideaal de norm was, en bodypositivity is een reactie daarop.
Niet om obesitas te promoten, maar om mensen niet langer te laten denken dat ze minder waard zijn als ze niet in maatje 36 passen.

Ik zie hier wel echt een bepaald patroon en dat is dat als mensen niet in jouw straatje passen of aan jouw eisen voldoen, je ze weg zet als 'ongewenst, opdringerig, door de strot duwend'.
Of dit nou gaat om Syriërs, mensen met een andere seksuele voorkeur of mensen met overgewicht...
Mijn oprechte hoop voor jou is dat je je empathie wat meer laat spreken in de toekomst, dan gaat er echt een wereld voor je open.

Dat patroon zie je omdat jij zelf verkeerde conclusies trekt, niet omdat ik zo ben. Is nog een verschil :+
Alle mensen die mij kennen weten dat ik extreem openminded ben. Maar wel iemand met een mening.
Ik weet niet hoe jij het voor elkaar krijgt om te denken dat ik mensen met overgewicht ongewenst vind. Maar het overgewicht zelf is wel ongewenst. Dat heeft niks te maken met schoonheidsidealen, dat heeft te maken met gezondheid. En als je het beste voor de mensen wenst, kun je dus vinden dat die bodypositivity een beetje doorslaat. Net zoals dat alles een beetje doorslaat tegenwoordig

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 07:40

Telpeva schreef:
Dorine92 schreef:
En ja het is een ziekte maar die krijg je niet als je je hele leven alleen maar gezonde onbewerkte producten in gematigde porties eet

Dit zie ik toch als een hardnekkig misverstand waar veel mensen van uit gaan. Ja, een deel komt hierdoor, en toch zijn er ook factoren die mee spelen waar iemand maar zeer weinig tot niks aan kan doen.

Dat zijn er maar zo ontzettend weinig. Het wordt in de praktijk toch ook gewoon veel als een excuus gebruikt voor mensen die eigenlijk niet helemaal in die categorie passen.

Telpeva schreef:
Dan denk ik aan o.a. medisch problematiek, medicijngebruik, maar ook stress, geestelijke gezondheid.

Deze problemen komen heel heel heel vaak ook voort uit verkeerde voeding, dus dan is het ook beter om het niet zo super makkelijk allemaal maar te accepteren. Beter is om het structureel op te lossen.

Telpeva schreef:
En dan ook nog de marketing, misleidende informatie, en enorme beschikbaarheid van ongezonde bewerkte producten.

En daar heb je dus precies mijn punt te pakken. In plaats van dat extreme bodypositivity waarbij het hebben van overgewicht soms bijna wordt gepromoot, kun je dan dus beter inzetten op goede informatie, en ik vind ook dat de hele voedselvoorziening en de marketing hier omheen op de schop moet. Die belachelijke nutri scores bijvoorbeeld zijn zwaar misleidend. Een zak chips die dan B heeft omdat hij minder ongezond is dan een andere zak chips. Maar dan een zak onbewerkte noten die dan score D heeft. Kan niet! Direct stoppen met deze onzin. Inderdaad betere voorlichting, veel meer onbewerkte producten aanbieden, subsidiëren zodat ze heel goedkoop zijn, en de ongezonde producten heel duur maken. En ja, ook stoppen met het te positief wegzetten van overgewicht. Er zijn veel te veel mensen die zich aangesproken voelen als zijnde de persoon die er niks aan kan doen, en omdat het in de media teveel genormaliseerd wordt, houd je dan het probleem in stand. Geconfronteerd worden met problemen is nooit leuk, maar dan is er wel een kans om ze op te lossen. Als het geen probleem meer is, weet je zeker dat het niet opgelost gaat worden. Die hele pampercultuur is dus aan het eind van de streep gewoon zwaar dodelijk.

Telpeva schreef:
Je moet naar mijn mening bijna ervoor gestudeerd hebben om in ons land in een supermarkt goede, gezonde, onbewerkte voeding te vinden.

Ik neem aan dat je zelf wel doorhebt dat dit een beetje overdreven is? Ja het aandeel bewerkte en ongezonde producten in de supermarkt is extreem hoog. Veel hoger dan het aandeel gezonde producten. Maar ze zijn er wel gewoon. In elke supermarkt kun je dingen kopen om een gezonde maaltijd mee te bereiden. Even afgezien van het landbouwgif wat overal op terug te vinden is dan natuurlijk

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 07:44

Ninx schreef:
Telpeva schreef:
Dan denk ik aan o.a. medisch problematiek, medicijngebruik, maar ook stress, geestelijke gezondheid. En dan ook nog de marketing, misleidende informatie, en enorme beschikbaarheid van ongezonde bewerkte producten. Je moet naar mijn mening bijna ervoor gestudeerd hebben om in ons land in een supermarkt goede, gezonde, onbewerkte voeding te vinden.

Precies dit. Een ziekmakende samenleving. En we accepteren dat helaas, sterker nog, we doen eraan mee om het in stand te houden en te verergeren

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 07:49

Polar schreef:
mysa schreef:

Ik betwijfel of wij voldoende kennis hebben om hier een oordeel over te vellen of het inderdaad smakeloos is. Het is vaak zo dat in een land waar oorlog is, lang niet het hele land onveilig is. Geen enkele Syriër wordt gedwongen in dat bericht he? Het is er gewoon voor wie dat wil. En als niemand het wil, ook prima. Maar er is een kans dat bepaalde mensen prima terug kunnen. Dat weten wij niet zo goed. Ik heb in de afgelopen tijd ook zat mensen uit Rusland en Oekraïne gesproken die zeggen dat het leven daar in hele gebieden gewoon doorgaat. Die zoeken ook gewoon familie op.
Ik denk dat de mensen op wie het betrekking heeft, zelf moeten beoordelen of ze het willen. En als niemand het wil, dan toch niet. De mensen hebben gewoon een keuze

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:03

In de jaren zeventig was er ook genoeg aanbod van ongezond voedsel. Er was gewoon overal snoep, ijs en ander ongezond voedsel. Cafetaria's te over, Saroma pudding was een geliefd toetje, er ging dagelijks jus over de aardappelen etc.

Een groter verschil was denk ik de afwezigheid van computers en telefoons, meer ruimte voor de jeugd om buiten te zijn, minder vervoer per auto en maar twee televisiekanalen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:06

Het gaat om de woordkeuze, niet om de boodschap.

Dorine92 schreef:
Alle mensen die mij kennen weten dat ik extreem openminded ben.
Gek dat je dan, naar mijn mening, hier op Bokt zo'n ander beeld neer zet van iemand die ontzettend closed minded is.

Verder ga ik niet in op alle off-topic onderwerpen.
Mocht je daar meer over willen weten, kun je misschien beter een apart topic openen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:47

mysa schreef:
In de jaren zeventig was er ook genoeg aanbod van ongezond voedsel. Er was gewoon overal snoep, ijs en ander ongezond voedsel. Cafetaria's te over, Saroma pudding was een geliefd toetje, er ging dagelijks jus over de aardappelen etc.

Een groter verschil was denk ik de afwezigheid van computers en telefoons, meer ruimte voor de jeugd om buiten te zijn, minder vervoer per auto en maar twee televisiekanalen.

Juist emancipatie heeft ervoor gezorgd dat (de ongezonde) kant en klaar maaltijd zo populair is geworden. Zeker als een vrouw ging werken had zij ook geen tijd meer om de hele dag in de keuken te staan.

https://www.vrouwenpower.nl/kant-en-klaar-maaltijden-en-emancipatie-in-de-keuken/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:07

Mijn moeder werkte en we kregen gewoon normale maaltijden. Daar hoef je echt niet de hele dag voor in de keuken te staan. Mijn kinderen kregen ook gewoon zelf bereide maaltijden.

Edit: sorry weer off topic.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:13

Dorine92 schreef:
Telpeva schreef:

Dat zijn er maar zo ontzettend weinig. Het wordt in de praktijk toch ook gewoon veel als een excuus gebruikt voor mensen die eigenlijk niet helemaal in die categorie passen.

Telpeva schreef:
Dan denk ik aan o.a. medisch problematiek, medicijngebruik, maar ook stress, geestelijke gezondheid.

Deze problemen komen heel heel heel vaak ook voort uit verkeerde voeding, dus dan is het ook beter om het niet zo super makkelijk allemaal maar te accepteren. Beter is om het structureel op te lossen.

Volgens mij realiseer jij je niet dat het oprecht een soort ziekte is. Wat je vaak ziet is dat mensen met obesitas bijv het ‘ik heb genoeg’ signaal niet krijgen en/of kunnen herkennen, en/of continu aan eten denken. Een fit/health influencer die ik volg gaf eens de vergelijking dat hij hetzelfde merkte (niet verzadigd kunnen zijn, continu aan eten denken) toen hij voor een korte tijd zijn eetpatroon extreem aan moest passen voor een bodybuild wedstrijd, om zo min mogelijk vet te hebben op zijn spieren. Maar dat zijn zus (met overgewicht dus) zich áltijd zo voelde. Hij vertelde dat hij die zeer korte periode al ontzettend moeilijk vond en zich echt niet kon indenken dat zijn zus hier dus altijd mee moest dealen.

Overgewicht / obesitas is echt zo veel meer dan “gewoon teveel eten” of excuses verzinnen. Het is lang niet altijd zo eenvoudig als “oh vanaf nu gaan we gezond eten”. Je kan het beter zien als oprechte verslaving, maar dan eentje waar je niet cold turkey mee kan stoppen want je moet het toch blijven doen om in leven te blijven.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:18

Gaan we weer....lees de topic titel maar eens :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:22

Ja klopt, ik maak me er ook schuldig aan. Probleem is dat als er dingen geschreven worden, die in mijn ogen, echt niet kloppen, de verleiding te groot is om op m'n handen te blijven zitten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:33

Ik ben net zo.
Maar als iemand niet in feiten wil geloven, is een discussie eigenlijk al dood voordat hij begonnen is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:47

mysa schreef:
Ja klopt, ik maak me er ook schuldig aan. Probleem is dat als er dingen geschreven worden, die in mijn ogen, echt niet kloppen, de verleiding te groot is om op m'n handen te blijven zitten.

Dit inderdaad :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:00

IMANDRA schreef:
Volgens mij realiseer jij je niet dat het oprecht een soort ziekte is. Wat je vaak ziet is dat mensen met obesitas bijv het ‘ik heb genoeg’ signaal niet krijgen en/of kunnen herkennen, en/of continu aan eten denken.
*knip*
Overgewicht / obesitas is echt zo veel meer dan “gewoon teveel eten” of excuses verzinnen. Het is lang niet altijd zo eenvoudig als “oh vanaf nu gaan we gezond eten”. Je kan het beter zien als oprechte verslaving, maar dan eentje waar je niet cold turkey mee kan stoppen want je moet het toch blijven doen om in leven te blijven.

Even, het eerste wat je beschrijft is een aangeboren aandoening die zeker wel bestaat in een klein deel van de bevolking. Deze aandoening is aangeboren en leidt altijd tot obesitas. Maar niet elke persoon met overgewicht heeft deze aandoening.
In het tweede deel beschrijf je iets anders, namelijk een verstoring in eetgewoonten en in de stofwisseling, dit is niet aangeboren en kan met beleid soms best effectief aangepakt worden.

On-topic: Zou die Faber zelf wel eens in Syrie geweest zijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:08

Benzz schreef:
superpony schreef:
Mensen denken nu; huur duur, boodschappen duur, zorg duur, benzine duur en we geven geld weg. Dat moet je doorbreken.

Alleen is het een groep waar heel moeilijk mee valt te praten. Alles gaat op het onderbuikgevoel en als je met feiten aankomt of probeert uit te leggen hoe dingen werken dan word je al snel uitgescholden voor linkse *****.

Naast het feit dat er onwijs veel desinformatie rondgaat! Ook verspreiden politici heel veel onwaarheden.

Ik loop achter, maar wilde hier nog wel op reageren.

Wat doet men er dan aan om die groep wel te bereiken?

Tegenover elkaar gaan staan helpt en werkt gewoon niet. Er is ook veel te weinig wederzijds begrip. Beide kanten hebben daar ook schuld aan, ook zeker de doorgeslagen linkse groep. En dan bedoel ik de mensen die altijd net iets te fanatiek worden en niet meer objectief naar een situatie kunnen kijken, nooit relativeren etc.

Wat betreft de letters; Er wordt ook weleens vergeten dat er ook generaties zijn ( zoals wij bijv ) die nog komen uit een tijd zonder al die letters. Waar vroeger misschien woorden wat bot of rot werden gebruikt, moet onze generatie nu ook op zijn tenen lopen om niks verkeerd te zeggen en niemand te kwetsen.

Daarnaast is het ook echt wel plaats/regio gebonden. In Amsterdam waren de mensen vroeger veel toleranter dan nu in mijn beleving. Maar bijv hier in het Noorden liep men op dat gebied wel achter.

En het is wel degelijk zo dat als er een meer culturele samenleving is, dat die ook invloed en effect hebben. In onze buurt waren een tijd lang erge problemen met Marokkaanse jongeren en in hun cultuur is of was het echt not done om op iemand van eigen geslacht te vallen en alles wat nog meer "afwijkt" van de standaard hetero.
Homo en lesbische stellen durfden niet meer hand in hand over straat, waar ze daarvoor zich altijd juist vrij voelden in Amsterdam. Mensen werden nageroepen, bespuugd en ook aangevallen. Maar niet alles komt in de media terecht en in Amsterdam is volgens mensen van buitenaf altijd wel wat, dus dan leek het maar een klein probleem van een grote, multiculturele stad, maar voor die mensen was het wel een groot en groeiend probleem.

Of de Joodse scholen die al even beveiligd moeten worden..... Wat kunnen de scholen, leraren en leerlingen hier nu werkelijk doen aan de situatie? En waarom moeten mensen in Nederland zover gaan om ze aan te vallen? Dat heeft niks meer met de politiek en de situatie te maken. Dan ben je er echt alleen maar op uit om stennis te schoppen.

Dat nu groepen mensen een hekel aan elkaar creëren vind ik niet zo gek. En er wordt veel te weinig aan gedaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:15

Over bijna alles wordt momenteel enorm gepolariseerd. Zelfs binnen 1 groep kun je gegarandeerd ruzie krijgen door het gesprek op een van de hot items te brengen. Ook mensen waar je al jaren mee bevriend bent kun je nu niet meer alles vrijuit mee bespreken.