Telpeva schreef:Dorine92 schreef:En ja het is een ziekte maar die krijg je niet als je je hele leven alleen maar gezonde onbewerkte producten in gematigde porties eet
Dit zie ik toch als een hardnekkig misverstand waar veel mensen van uit gaan. Ja, een deel komt hierdoor, en toch zijn er ook factoren die mee spelen waar iemand maar zeer weinig tot niks aan kan doen.
Dat zijn er maar zo ontzettend weinig. Het wordt in de praktijk toch ook gewoon veel als een excuus gebruikt voor mensen die eigenlijk niet helemaal in die categorie passen.
Telpeva schreef:Dan denk ik aan o.a. medisch problematiek, medicijngebruik, maar ook stress, geestelijke gezondheid.
Deze problemen komen heel heel heel vaak ook voort uit verkeerde voeding, dus dan is het ook beter om het niet zo super makkelijk allemaal maar te accepteren. Beter is om het structureel op te lossen.
Telpeva schreef:En dan ook nog de marketing, misleidende informatie, en enorme beschikbaarheid van ongezonde bewerkte producten.
En daar heb je dus precies mijn punt te pakken. In plaats van dat extreme bodypositivity waarbij het hebben van overgewicht soms bijna wordt gepromoot, kun je dan dus beter inzetten op goede informatie, en ik vind ook dat de hele voedselvoorziening en de marketing hier omheen op de schop moet. Die belachelijke nutri scores bijvoorbeeld zijn zwaar misleidend. Een zak chips die dan B heeft omdat hij minder ongezond is dan een andere zak chips. Maar dan een zak onbewerkte noten die dan score D heeft. Kan niet! Direct stoppen met deze onzin. Inderdaad betere voorlichting, veel meer onbewerkte producten aanbieden, subsidiëren zodat ze heel goedkoop zijn, en de ongezonde producten heel duur maken. En ja, ook stoppen met het te positief wegzetten van overgewicht. Er zijn veel te veel mensen die zich aangesproken voelen als zijnde de persoon die er niks aan kan doen, en omdat het in de media teveel genormaliseerd wordt, houd je dan het probleem in stand. Geconfronteerd worden met problemen is nooit leuk, maar dan is er wel een kans om ze op te lossen. Als het geen probleem meer is, weet je zeker dat het niet opgelost gaat worden. Die hele pampercultuur is dus aan het eind van de streep gewoon zwaar dodelijk.
Telpeva schreef:Je moet naar mijn mening bijna ervoor gestudeerd hebben om in ons land in een supermarkt goede, gezonde, onbewerkte voeding te vinden.
Ik neem aan dat je zelf wel doorhebt dat dit een beetje overdreven is? Ja het aandeel bewerkte en ongezonde producten in de supermarkt is extreem hoog. Veel hoger dan het aandeel gezonde producten. Maar ze zijn er wel gewoon. In elke supermarkt kun je dingen kopen om een gezonde maaltijd mee te bereiden. Even afgezien van het landbouwgif wat overal op terug te vinden is dan natuurlijk