Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:48

Ik ben eigenlijk al kwijt of het hier al eens is gegaan over refills van producten? Mijn geheugen is een zeef.
Waar ik altijd goed op ga is om zo veel mogelijk te besparen, zodat er geld over blijft voor dingen die ik belangrijker vind.

Dus refills en aanbiedingen.
Voorbeeld marcel's greensoap vloeibare handzeep:
Zonder aanbieding in de supermarkt (ik keek hij Jumbo)
- Zeeppompje 250ml: 3,79 euro (ofwel 15,16 euro per liter)
- Refill: 500ml: 4,79 euro (ofwel 9,58 euro per liter)
Behoorlijk duur voor handzeep wanneer je niet veel te besteden hebt, bij de action kan je handzeep kopen vanaf 1,23 euro per liter.

Maar als je dan voor een aanbieding gaat, (1+1 gratis, nu bij kruidvat):
Refill 500ml= 4,79 + 1 gratis (ofwel 4,79 euro per liter)

Conclusie, elke week een zeeppompje bij de supermarkt halen terwijl hij daar niet in de aanbieding is, (maar het is wel lekker handig om in je mandje/karretje te leggen omdat je nu toch al daar bent natuurlijk) is al 3x zo duur als wanneer je slim inkoopt met aanbiedingen en gebruik zou maken van refills. Dan is het nog steeds niet goedkoop als je weinig te besteden hebt, maar al beter haalbaar. Misschien dat dit nog mensen inspireert :D

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:06

Ik volg zelf geen aanbiedingen (tegen de tijd dat mijn merken douchegel/deo/tandpasta op zijn heeft de kruidvat altijd wel 1+ 1 aanbieding), dus daar kan ik zelf niet echt op sturen.

Qua handzeep haat ik het dat alle soorten zeep/navullingen zo geparfumeerd zijn, daar hou ik niet van. Mijn handen moeten vooral schoon worden en niet daarna nog naar iets ruiken. Het gekke is dat het nog vaak zoeken is naar een handzeep zonder geur, daarom koop ik vaak van unicura. Jammer genoeg zitten die niet in grote verpakking, want dat is met onze quooker-zeeppomp wel handig.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:08

Hier nog geen refills, omdat ze die van mijn merken niet hebben.
Ik zag wel dat ze 1 liter flessen van mijn shampoo verkopen, maar ik had in eerste instantie een kleinere fles gekocht om te proberen.
Ik ben wel echt héél erg van het vergelijken, want je betaalt soms inderdaad echt een stuk meer bij de ene winkel dan bij de andere.
Ben wat dat betreft echt een koopjesjager, ondanks dat de producten niet persé heel goedkoop zijn.
Met boodschappen kijk ik ook altijd naar de kilo-prijs.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:20

Telpeva schreef:
Ik ben eigenlijk al kwijt of het hier al eens is gegaan over refills van producten? Mijn geheugen is een zeef.
Waar ik altijd goed op ga is om zo veel mogelijk te besparen, zodat er geld over blijft voor dingen die ik belangrijker vind.

Dus refills en aanbiedingen.
Voorbeeld marcel's greensoap vloeibare handzeep:
Zonder aanbieding in de supermarkt (ik keek hij Jumbo)
- Zeeppompje 250ml: 3,79 euro (ofwel 15,16 euro per liter)
- Refill: 500ml: 4,79 euro (ofwel 9,58 euro per liter)
Behoorlijk duur voor handzeep wanneer je niet veel te besteden hebt, bij de action kan je handzeep kopen vanaf 1,23 euro per liter.

Maar als je dan voor een aanbieding gaat, (1+1 gratis, nu bij kruidvat):
Refill 500ml= 4,79 + 1 gratis (ofwel 4,79 euro per liter)

Conclusie, elke week een zeeppompje bij de supermarkt halen terwijl hij daar niet in de aanbieding is, (maar het is wel lekker handig om in je mandje/karretje te leggen omdat je nu toch al daar bent natuurlijk) is al 3x zo duur als wanneer je slim inkoopt met aanbiedingen en gebruik zou maken van refills. Dan is het nog steeds niet goedkoop als je weinig te besteden hebt, maar al beter haalbaar. Misschien dat dit nog mensen inspireert :D

Dit is fijn voor mensen die niet veel te besteden hebben, maar duurzaam is niet hetzelfde als goedkoop. Helaas vaak ook juist heel vaak niet. Een refill is duurzaam door de plasticbesparing en door het feit dat het in dit geval Marcels green soap is, niet door de prijs.

Duurzaam én goedkoop zou bv een blok Marseillezeep kunnen zijn. Kun je ook je kleding mee wassen op de handwas en nog heel veel andere huishoudelijke klusjes mee doen.
Groene zeep is ook lekker algemeen huishoudelijk en niet zo giftig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:31

Helemaal mee eens, ik had vooral in gedachte dat mensen het misschien ook te duur vinden, omdat dit soort merken over het algemeen ook duurder zijn. Dat slim inkopen met aanbiedingen wellicht het verschil kan maken tussen wel of niet een duurzame optie te kunnen kiezen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:49

Ik vind het toch wel erg fijn hoor, als ik mijn standaard producten met een fijne korting kan kopen. :j
Meestal koop ik dan ook weer een voorraadje, waardoor het in 1x bezorgd wordt, wat wel weer duurzamer is dan elke maand een postauto laten rijden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:51

Telpeva schreef:
Helemaal mee eens, ik had vooral in gedachte dat mensen het misschien ook te duur vinden, omdat dit soort merken over het algemeen ook duurder zijn. Dat slim inkopen met aanbiedingen wellicht het verschil kan maken tussen wel of niet een duurzame optie te kunnen kiezen.

Sorry ik had een beetje in haast en scheef gelezen, ben het helemaal met je eens :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:32

Met Marseille zeep en bijenwas kan je ook zelf maken als basis. En kan je het zo maken als je zelf wil.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:02

Laatst bijgewerkt door Polar op 22-03-25 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:03

Polar schreef:
Is er iemand die me hierbij kan helpen? :o

Ik wil graag wasdoekjes kopen en ik snap niet helemaal hoe het werkt, ik wil namelijk geen abonnement.

https://mothersearth.com/en-se/products ... 0622424329

Als je op 'one time' klikt hoef je geen abonnement te nemen :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:04

Bedankt, ik heb besteld, er kwamen ook nog verzendkosten bovenop. :x
Ik vind het wel erg prijzig. Maar als het bevalt, kan ik wat groter inkopen en is het een stukje betaalbaarder.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:41

Polar schreef:
Is er iemand die me hierbij kan helpen? :o

Ik wil graag wasdoekjes kopen en ik snap niet helemaal hoe het werkt, ik wil namelijk geen abonnement.
Klopt het dan dat ik 233 sek, ruim 21 euro, kwijt ben voor 30 doekjes? :o

https://mothersearth.com/en-se/products ... 0622424329

Vind je dit duur? Ik heb er destijds 4 gekocht dus 20 ct per wasbeurt. Bij mijn reguliere wasmiddel kwam ik uit op 15 ct uit m'n hoofd. Wel gewacht tijdens een actie op verzendkosten, even uit m'n hoofd

Wil ook vaatwasmiddel bij hun aanschaffen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:55

Ik betaal met deze doekjes ongeveer 84 cent per wasbeurt, voor wat ik betaald heb aan het product plus de verzendkosten.
Dat is dan één pakje met 30 doekjes.
Met ons huidige wasmiddel, betaal ik ongeveer 7 cent per wasbeurt. :o

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:11

Hmm... tot mijn verbazing worden die wasdoekjes uit China verstuurd?

Afbeelding

Oke, ik baal echt enorm...
Ben een beetje blind afgegaan op de hoge reviews op Trustpilot, maar het is dus echt gewoon uit China.
Met een dubieuze ingrediëntenlijst. :x Niet tof dit.
Laatst bijgewerkt door Polar op 26-03-25 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:21

Polar schreef:
Hmm... tot mijn verbazing worden die wasdoekjes uit China verstuurd?

[ Afbeelding ]

Serieus greenwashing. Nep!
Gewoon een waspoeder kopen, zoals Klok (Nederlandse fabrikant) is een heel stuk duurzamer.
Die doekjes zijn helemaal niet duurzaam gefabriceerd.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:31

Nouja, het werd hier in het topic genoemd en ik was erg benieuwd, aangezien het als duurzaam en milieuvriendelijk werd benoemd.
Ik heb gewoon best veel geld uitgegeven voor iets dat ik zo weg kan gooien...
Wil heel graag wasmiddel/poeder/doekjes met een milieukeurmerk, zodat het veilig het grondwater in kan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:36

Polar schreef:
Nouja, het werd hier in het topic genoemd en ik was erg benieuwd, aangezien het als duurzaam en milieuvriendelijk werd benoemd.
Ik heb gewoon best veel geld uitgegeven voor iets dat ik zo weg kan gooien...
Wil heel graag wasmiddel/poeder/doekjes met een milieukeurmerk, zodat het veilig het grondwater in kan.

Het blijft helaas heel goed opletten met dit soort dingen. -O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:39

Ja... ik ben er toch ingetrapt, ik had beter de reviews moeten lezen en niet afgaan op het hoge getalletje.
Voor dat bedrag had ik een jaar aan waspoeder kunnen kopen, wat ook als keurmerk "Goede Milieukeuze" heeft, maar dan nét nog niet 100% milieuvriendelijk is.
Ik ben hier normaal dus extreem grondig in, nouja... les geleerd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:57

Ah zonde zeg! Dat is dus gewoon een dropshipper.

Ik kijk meestal naar de verzendtijd, als het meer dan 2 á 3 dagen duurt dan is de kans heel groot dat het rechtstreeks uit China komt.

De wasnoten doen het hier nog prima. Alleen voor de witte was gebruik ik nog wel vanish als voorwas zodat het wel goed wit wordt. Verder ben ik tevreden over de wasnoten, icm etherische olie en azijn als wasverzachter.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:11

Ah oliebol dat meen je niet -O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:13

Ja, zo zie ik het wel, ik zal de website nog even delen: https://mothersearth.com
Maar de website heeft een Nederlands adres en een Nederlands VAT-nummer en levertijden zijn hier altijd heel lang.
Er staat: We ship worldwide in a way where we compensate CO2. Orders take on average 5-9 business days to be delivered.

Ik heb ondertussen wel een ander type doekjes gevonden die niet uit China komen en ook nog goedkoper zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:16

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:19

Het punt is vooral dat als je iets in China koopt, het niet dezelfde keuring doorstaat als wanneer je iets in Europa, of in ieder geval in Nederland koopt.
En zelfs in Nederland zijn vaak genoeg nog terugroep acties.
Men geeft in de reviews ook aan dat de ingrediëntenlijst niet klopt en dat er microplastics in de vaatwasserdoekjes zit, etc.

Ik heb deze gevonden, wel een Zweedse website, maar mocht je iets dubieus tegen komen, zeg het dan alsjeblieft. :o
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.9 ... ean-breeze

Anders hou ik het gewoon bij mijn huidige waspoeder.
Ik vind wel echt veel sulfaat-achtige stoffen in dat doekje zitten, nu ik me er beter in verdiep.
Mijn huidige wasmiddel is eigenlijk al 90% goed.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:57

Maar waarom niet Brauz? Dat komt uit België en ik heb het altijd de volgende dag al in de brievenbus zitten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:00

Hier ook brauzz. Werkt perfect :j