Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:33

Wellicht "staat moeder het niet toe" maar ontbreekt gewoon ieder zicht van moeder op het kind. Wat doet hij, wanneer, met wie, hoe? Om jezelf dan wat vrij te pleiten, "vind ik het niet zo erg". Moeder zal ook in shock zijn, het besef dat haar kind er niet meer is zal nog moeten indalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:34

Shadow0 schreef:
En naast het enorme risico voor de omgeving, ook de overlast die er al blijkbaar een flinke tijd was. De boel is niet opgeblazen, da's een pré, maar er is dus blijkbaar wel al weken overlast bezorgd aan iedereen in die buurt, met enorm zwaar vuurwerk.

T is nog een wonder dat de trambaan niet vernield is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:35

rien10 schreef:
Wellicht "staat moeder het niet toe" maar ontbreekt gewoon ieder zicht van moeder op het kind. Wat doet hij, wanneer, met wie, hoe? Om jezelf dan wat vrij te pleiten, "vind ik het niet zo erg". Moeder zal ook in shock zijn, het besef dat haar kind er niet meer is zal nog moeten indalen.

Dat laatste sowieso. Maar hij was vuurwerk, hij was t hele jaar door ermee bezig en zij vond hem verantwoordelijk genoeg. Ze waren bekend met shells. Dat is wel 1 grote faal qua vuurwerk opvoeding

Hopelijk raken de mensen om hun heen nooit meer een shell aan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-01-25 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:37

vuurneon schreef:
verootjoo schreef:
Jeetje, hoe kan je het als moeder normaal vinden dat je 14 jarige kind al maandenlang Shells in huis heeft en afsteekt :=
En zeggen dat hij weer wat hij doet; kinderen van 14 weten niet wat ze doen, hun hersens zijn nog niet ontwikkeld.

Mijn kinderen spelen met knalerwtjes. En als ze ouder zijn misschien rotjes. Illegaal vuurwerk komt er hier niet in.

Dat idd. Dat je gewoon bewust dat toestaat als ouder.

Ik zal niet altijd weten wat mijn kind uitspookt met vrienden en hij zal echt wel dingen gaan doen waar ik niet achter zal staan. Maar het aanmoedigen als ouder? Hell no.

Dit inderdaad, je weet het niet altijd, want hij zal het vuurwerk heus niet op zijn bureautje hebben liggen. Maar het aanmoedigen is natuurlijk wel weer het andere uiterste. Snap daar ook niets van.

mylittlejoy

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:44

Maar uit het artikel van Rijnmond en Telegraaf blijkt dat de moeder het dus wel wist én wist dat hij al maanden aan het afsteken was. Hoe verschrikkelijk het nu ook is dat de jongen nu is omgekomen, had hier door de ouders (en dus ook de moeder, ook al woont ze in Belgie) veel eerder ingegrepen moeten worden. Nu heeft het kind 'alleen' zichzelf omgebracht, maar dit was letterlijk een tikkende tijdbom met gevaar voor het kind én de omgeving. Dit soort gevallen is juist waaruit blijkt dat er zoveel te winnen valt door betere handhaving en zwaardere straffen. Wordt je kind gepakt met illegaal vuurwerk? Dan gewoon dikke boete voor de ouders of iets anders (en liefst wat zwaarder dan een ochtendje bureau HALT).

Het is gewoon onacceptabel dat minderjarigen met zulke bommen rondlopen. (Voor volwassenen is het al onacceptabel, die zouden ze wat mij betreft gewoon een aantekening op strafblad erbij mogen geven)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:45

Ik denk dat dat jochie het wel gewoon in zijn kamer had liggen als je ziet hoe moeder er over spreekt.
En die broers waren er ook bij...wat hebben die nog in huis?
Hoeveel brengen die daarmee de buurt nog in gevaar?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:52

Deze moeder wist het inderdaad wel. Daarom.. ik snap daar niets van. Maar ondanks dat is het natuurlijk verschrikkelijk was hen is overkomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:53

rien10 schreef:

Nee, je weet niet alles wat je kind doet. Maar zij vertelt dat hij al maandenlang vuurwerk aan het af steken was, heel goed wist wat hij deed en wat de gevaren waren en dat dit ongeluk door het slechte vuurwerk kwam.

Ja sorry, het is gruwelijk als je je kind verliest.
Kinderen op die leeftijd horen nog tegen zichzelf beschermd te worden als ze het een goed idee vinden om illegaal vuurwerk af te steken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:54

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat dat jochie het wel gewoon in zijn kamer had liggen als je ziet hoe moeder er over spreekt.

En ik geloof nooit dat de stap genomen wordt om meteen het huis te controleren van dit gezin- ik zie dat wel vaker dan zijn er duidelijke aanwijzingen dat er iets mis is en er wordt niks gedaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:57

knollentuin schreef:
DuoPenotti schreef:

En ik geloof nooit dat de stap genomen wordt om meteen het huis te controleren van dit gezin- ik zie dat wel vaker dan zijn er duidelijke aanwijzingen dat er iets mis is en er wordt niks gedaan.

Ik denk niet dat ze dat nu gaan doen, uit respect voor zijn overlijden.
Maar eigenlijk zouden ze het wel moeten doen.
Beetje ouders, neem aan dat het manneke bij zijn vader woont? Dat die ouders nu alles zelf weg mieteren in een bak water.
Maar ik heb het idee dat dat ook hier niet gaat gebeuren...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:01

Wellicht heeft moeders tegen Jack gezegd dat hij deze niet mocht afsteken, ze was immers in België toen het gebeurde.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal en we lezen hier maar 1 kant van het verhaal.

Dus om de moeder nu volledig de schuld te geven is niet eerlijk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:05

@DuoPenotti: Neu, dat idee heb ik ook niet. Ook omdat een van de broers zei dat het 'vuurwerk niet goed was'. Oftewel, 0 besef dat je niet met dat soort spul rond moet lopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:06

purny schreef:
Wellicht heeft moeders tegen Jack gezegd dat hij deze niet mocht afsteken, ze was immers in België toen het gebeurde.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal en we lezen hier maar 1 kant van het verhaal.

je bedoelt dat het andere illegale vuurwerk wel veilig is?
Dat mocht hij wel hebben en afstoken het hele jaar van moeder.....
En dat ploft ook regelmatig meteen.

Dus er is weinig 2 kanten aan dit verhaal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:07

DuoPenotti schreef:
Beetje ouders, neem aan dat het manneke bij zijn vader woont? Dat die ouders nu alles zelf weg mieteren in een bak water.

Als er aanwijzingen zijn dat er meer in die woning ligt dan is het wel een zwak excuus om niet op te treden. Er zijn ook nog buren die in gevaar gebracht worden. En dan mag je ook wel kijken naar het respect tegenover de slachtoffers enkele weken terug nog in Den Haag.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:08

DuoPenotti schreef:
knollentuin schreef:

Vroeger had ik ook wel kennissen in de buurt die gewoon met hun ouders illegaal vuurwerk gingen kopen in België. Die ouders wisten er dus gewoon vanaf en toch je kinderen strijkers laten afsteken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:12

CrazyCat schreef:
Vroeger had ik ook wel kennissen in de buurt die gewoon met hun ouders illegaal vuurwerk gingen kopen in België. Die ouders wisten er dus gewoon vanaf en toch je kinderen strijkers laten afsteken.

Daar kende ik er ook genoeg van, vaders die de traditie graag voortzetten met hun zoon. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:24

DuoPenotti schreef:
purny schreef:

je bedoelt dat het andere illegale vuurwerk wel veilig is?
Dat mocht hij wel hebben en afstoken het hele jaar van moeder.....
En dat ploft ook regelmatig meteen.

Dus er is weinig 2 kanten aan dit verhaal.

Nee ik heb het over het feit dat moeders wordt weggezet als een slechte moeder. Ze was op het moment dat Jack het afstak niet eens in de buurt dus hoe kon zij dan ingrijpen?
Dus ze wordt nu ook door Bokt weggezet als een slechte moeder.
Lange tijd geleden toen er iemand om was gekomen door een storm en ik zei dat het een beetje de eigen schuld was van die persoon, was bokt te klein.
De moeder en de familie hebben het al zwaar genoeg.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:27

Er is uiteindelijk maar één kant aan dit verhaal: er is een kind dood. En zijn moeder praat in de media vuurwerkmisbruik goed. Het was zijn leven en kostte hem zijn leven. Gewoon in en intriest dat het jongetje geen ouders had die hem hiervoor hebben kunnen behoeden. Kinderen van die leeftijd kunnen zelf die inschattingen nog niet maken.
Moeder zal in shock zijn en zijn broers ook voor het leven getekend. Maar deze jongen komt niet meer terug. En dat is intragisch.

Hier stond de politie ook gister bij een huis voor de deur waar de kinderen (12 jaar en jonger) de wijk compleet geterroriseerd hebben. Ik hoop dat die ouders eens wakker worden maar ik vrees er voor.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:27

@ purny, mevrouw wist dat haar zoon al maanden illegaal vuurwerk in huis had. En deed daar niets mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:31

sterregoud schreef:
@ purny, mevrouw wist dat haar zoon al maanden illegaal vuurwerk in huis had. En deed daar niets mee.

Precies dit.

Ze deed er al een jaar lang niets aan. Ze vond het zzelfs prachtig hoe hij glom als hij vuurwerk in zijn hand had.
En zo mooi sorteerde.
Dus lekker explosieven in huis had en dat wist

Ik had het anders gevonden als dit een eenmalige actie was geweest en ze had geschreven, ik wist niet dat mijn kind dit deed.
Deze moeder vond het blijkbaar dikke prima dat een 13/14 jarige met explosieven speelt, ook de dagen dat ze er wel was.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:39

Laten we niet vergeten dat een mens, oftewel moeder, ook een eigen narratief nodig heeft waar ze vrede mee moet kunnen hebben om zelf verder te gaan in het leven als het ergste dat kan gebeuren, gebeurt: het eigen kind verliezen.

Ik ben het volledig met jullie eens, maar het lijkt me niet nodig om pagina's lang te herhalen waarin moeder is tekortgekomen, volgens mij is dat nu wel duidelijk. Ik sluit me aan bij wat Leo zegt, maar het lijkt me prettig om het daarbij ook te laten qua discussie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:41

Als je weleens op Youtube kijkt naar de zogenaamde Pyro kanalen zoals xtremerides1 en pyroteamdelft. Dan weet je gelijk hoe die troep in Nederland komt. Ze maken een zogenaamde journalistieke video over hoe je in Tsjechie op bepaalde markten waar ze vuurwerk verkopen kunt doorvragen aan de verkopers naar zwaar illegaal vuurwerk zoals cobra's en zelfs shells. Waar die markten precies zijn wordt niet gezegd. maar is voor iemand die dat wil makkelijk genoeg te achterhalen. Het zijn gewoon openbare markten en het categorie 4 vuurwerk wordt daar gewoon onder de toonbank verkocht voor wie er naar vraagt.

In andere videos rijden ze met de auto zonder vuurwerk rond op zoek naar politiecontroles om vast te leggen hoe een politiecontrole in zijn werk gaat.

Dan hebben ze nog praat en zeik videos vol met allerlei verdekte tips en waarschuwingen waar je op moet letten omtrent de wetgeving. ook hoorde ik hem een keer letterlijk zeggen dat hij advies van een advocaat heeft ingewonnen over wat hij wel en niet kon zeggen in zijn videos. Maar hoe het juridisch ook precies zit het is en blijft moreel verwerpelijke content.

Een aantal jaren terug was het nog gekker. Toen had die man van xtremerides1 reclame voor een Poolse Bombashop gemaakt die alle illegale rommel gewoon naar Nederland stuurde. Toen is de politie ook bij hem thuis binnen gevallen en heeft toen ook het Youtubekanaal offline gehaald. Ook is toen de Bombashop in Polen opgerold Daarna heeft hij gewoon een nieuw kanaal aan gemaakt en is wat voorzichtiger geworden in de manier van praten. Maar iemand die echt wil kan er nog steeds uit halen hoe je aan vuurwerk kunt komen.

In Polen is het na het oprollen van de Bombashop lastiger geworden om aan categorie 4 vuurwerk te komen. Maar Tsjechie geeft nog steeds te weinig prioritieit aan het handhaven. Het is gewoon wachten dat het daar ook een keer op de een of andere manier gruwelijk fout gaat.

Het probleem is niet alleen door Nederland alleen op te lossen. maar er moet duidelijk ook Europees worden afgestemd. Het is eigenlijk door de laksheid van andere EU landen dat wij in Nederland tot over onze oren in de ellende zitten met vuurwerk en het hele jaar door explosies.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:42

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze zichzelf diep van binnen niet schuldig voelt. Je moet er maar mee zien te leven dat je kind er niet meer is en dat het voorkomen had kunnen worden. Dat lijkt me bijna onmogelijk en dat gun ik niemand

Eens met jou loretta, dit kun je alleen als eu oplossen. En dan zal het nog de nodige tijd kosten want ja tradities.

Al kan ik me ook niet voorstellen dat er de komende jaren niet meer draagvlak gaat komen. Je ziet nu dat Nederlandse plofkrakers steeds vaker naar Duitsland trekken met hun zware vuurwerkexplosieven. Andere landen zullen eerst zelf last moeten gaan ondervinden voordat ze wat gaan doen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:50

Jessix schreef:
CrazyCat schreef:

Daar kende ik er ook genoeg van, vaders die de traditie graag voortzetten met hun zoon. :')

Ook idioot en onverantwoord natuurlijk. Maar Cobra's en Shells zijn een heel stuk zwaarder dan strijkers.
Dat is ook wat nu de traditie onhoudbaar heeft gemaakt. Het illegale vuurwerk is alleen nog maar zwaarder en gevaarlijker geworden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:53

Klopt, het zijn nu gewoon handgranaten heb ik begrepen. Het hebben en afsteken van dit soort vuurwerk zou ook net zo strafbaar moeten zijn. Maar dan komen weer uit bij het feit dat er geen handhaving is, of niet genoeg in elk geval.