Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:06

Veronica2 schreef:
De Arafat-sjaal is nog lang een symbool geweest van sympathie voor de Palestijnse zaak.

Dat is die nog altijd, toch? Al moet ik zeggen dat ik het in mijn jeugd nooit als dit symbool gezien heb, ik zat dan ook op een school die door de sociale sector als "kapitalistisch" en "rijkeluiskindjes" bestempeld werd (en misschien was ik dat ook wel een beetje) dus bij ons op school lagen ze niet wakker van wat er in de wereld gebeurde.

Mijn Palestijnse sjaal draag ik altijd bij pro Palestina betogingen.

Wat vlaggen betreft: persoonlijk vind ik het erg troostend als ik ergens een Palestijnse vlag zie, dat zal voor de Palestijnen nog meer zo zijn. Zelf heb ik hier ook een afbeelding liggen ervan die vanaf morgen aan mijn raam hangt (er komen hier dagelijks toch wel 20 mensen, 10 honden en een paard voorbij, zal veel uithalen, not), dus ik zou me toch belemmerd voelen mocht dit verboden worden. Hoe vaak ik het ook over Palestina heb op social media, in het echt komt het maar weinig ter sprake in mijn omgeving, dus het voelt goed om een tipje te kunnen oplichten van wat er in mijn binnenste omgaat, de wereldwijde stilte is al oorverdovend genoeg. :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:10

Tiggs schreef:
Dat snap ik inderdaad ook niet Pien. Dat mensen niet verder kunnen kijken dan hun eigen belang is één ding (en misschien ook logisch als je de eindjes iedere maand aan elkaar moet knopen), maar dat ze dan ook nog op iemand stemmen die het voor hen ook niet beter gaat maken?

Wanneer je maar vaak genoeg herhaald dat het grootste probleem van je lege portemonnee de hoeveelheid asielzoekers is en hij de Messias die het allemaal op gaat lossen ( al die racistische fascisten hebben dezelfde werkwijze) dan stem je er misschien wel op.
Niet beseffend dat het zo meteen nog veel armoediger wordt want alle aangekondigde maatregelen zijn ineens niet meer van belang wanneer er over beslist wordt.
Maar zit vervolgens heel Nederland met een haatdragende troll in het centrum van de macht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:24

hwn schreef:
Veronica2 schreef:
De Arafat-sjaal is nog lang een symbool geweest van sympathie voor de Palestijnse zaak.

Dat is die nog altijd, toch? Al moet ik zeggen dat ik het in mijn jeugd nooit als dit symbool gezien heb, ik zat dan ook op een school die door de sociale sector als "kapitalistisch" en "rijkeluiskindjes" bestempeld werd (en misschien was ik dat ook wel een beetje) dus bij ons op school lagen ze niet wakker van wat er in de wereld gebeurde.

Wat vlaggen betreft: persoonlijk vind ik het erg troostend als ik ergens een Palestijnse vlag zie, dat zal voor de Palestijnen nog meer zo zijn. Zelf heb ik hier ook een afbeelding liggen ervan die vanaf morgen aan mijn raam hangt (er komen hier dagelijks toch wel 20 mensen, 10 honden en een paard voorbij, zal veel uithalen, not), dus ik zou me toch belemmerd voelen mocht dit verboden worden. Hoe vaak ik het ook over Palestina heb op social media, in het echt komt het maar weinig ter sprake in mijn omgeving, dus het voelt goed om een tipje te kunnen oplichten van wat er in mijn binnenste omgaat, de wereldwijde stilte is al oorverdovend genoeg. :(

De kunst in deze tijd is , denk ik, om neutraal in dit conflict te staan met mededogen voor ieder standpunt en waarbij er oog is voor de informatie bubbel waar beiden groepen zich in bevinden.

Zelf bloedt mijn hart om Gaza waar al meer als 50.000 doden zijn gevallen, de infrastructuur volledig naar de klote is, en het nog niet genoeg is. De wereld is stil en kijk toe en protesteert een beetje.

MAAR onderschat Hamas niet, die willens en wetens die aanval heeft gedaan wetende dat dit het gevolg zou zijn. Denk niet vriendelijk over Hezbollah die ook geen vrede wil. Deze groepen spinnen garen bij het conflict en zijn minder idealistisch als dat jij wellicht denkt.

Zo ook als het om de regering van Israël gaat, Iran, e a midden oosten landen die echt niet zoveel met Israëliërs op hebben cq met Palestijnen.

Als er ooit vrede zal komen waarin beiden groepen samen leven en wonen en werken, dan zal over alle pijn, van beiden kanten heen gestapt moeten worden.
Juist wij mensen die niet Joods of Moslim zijn kunnen door mee te leven met beiden groepen, door te veroordelen waar het mis gaat (Gaza, Hamas aanval etc etc) zonder onderscheid, zonder het een te vergoelijken of te verzachten wellicht wat bijdragen aan minder eacalering van het conflict dat al veel en veels teveel uit de klauwen is gelopen.

Dus ja sjaal dragen tijdens demonstraties of vlag , natuurlijk, maar aan je huis ophangen zou ik zelf niet voor kiezen want polariseert alleen maar meer imo.

Tiggs

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:36

Maar Pien, denk je niet dat het nu escaleert juist omdat Israël zo de hand boven het hoofd gehouden wordt? Het is ongetwijfeld niet de enige reden hoor, maar ik snap wel dat mensen zich machteloos voelen. Dat heb ik ook, alleen mijn oplossing is niet om andere mensen in elkaar te meppen. Maar er zijn er vast genoeg voor wie dat de primaire reactie is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:42

Tuurlijk is de stilte vanuit de wereld rondom Gaza walgelijk. Tuurlijk geeft dit emotionele reacties. Ook bij mij. Dus maak ik gebruik van mijn demonstratie recht. Dat is wat anders als partij kiezen. Maar dat is ook wat anders als vlaggen op te hangen. Ik ben niet Joods of Palestijnse , dus zie de pijn bij beiden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:46

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:52

pien_2010 schreef:
hwn schreef:

De kunst in deze tijd is , denk ik, om neutraal in dit conflict te staan met mededogen voor ieder standpunt en waarbij er oog is voor de informatie bubbel waar beiden groepen zich in bevinden.

Zelf bloedt mijn hart om Gaza waar al meer als 50.000 doden zijn gevallen, de infrastructuur volledig naar de klote is, en het nog niet genoeg is. De wereld is stil en kijk toe en protesteert een beetje.

MAAR onderschat Hamas niet, die willens en wetens die aanval heeft gedaan wetende dat dit het gevolg zou zijn. Denk niet vriendelijk over Hezbollah die ook geen vrede wil. Deze groepen spinnen garen bij het conflict en zijn minder idealistisch als dat jij wellicht denkt.

Zo ook als het om de regering van Israël gaat, Iran, e a midden oosten landen die echt niet zoveel met Israëliërs op hebben cq met Palestijnen.

Als er ooit vrede zal komen waarin beiden groepen samen leven en wonen en werken, dan zal over alle pijn, van beiden kanten heen gestapt moeten worden.
Juist wij mensen die niet Joods of Moslim zijn kunnen door mee te leven met beiden groepen, door te veroordelen waar het mis gaat (Gaza, Hamas aanval etc etc) zonder onderscheid, zonder het een te vergoelijken of te verzachten wellicht wat bijdragen aan minder eacalering van het conflict dat al veel en veels teveel uit de klauwen is gelopen.

Dus ja sjaal dragen tijdens demonstraties of vlag , natuurlijk, maar aan je huis ophangen zou ik zelf niet voor kiezen want polariseert alleen maar meer imo.

Maar in jouw verhaal mis ik de ultra-rechtse partij in Israël.
De Kolonisten die Palestijnen uit hun huizen verjagen en alles platbranden.
Netanyahu die gewoon genocide pleegt op een bevolking.
Onschuldige mensen en kinderen die vermoord worden in vluchtelingenkampen.
Netanyahu is geen haar beter dan Hamas en Hezbollah, maar kan gewoon doorgaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:56

Eens Electra, twee wrede partijen en onschuldige mensen aan beide kanten zijn hier de dupe van. ik kan en wil hierin geen partij kiezen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:57

Electra63 schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54793 ... ms-rapport

Ik heb dit al eens eerder gemeld.

Ook hier is vanuit de politiek totaal geen aandacht voor.

Afschuwelijk!!

Wilders heeft veel kwaad gedaan. Moslim mensen zijn tot tweede rangburgers verworden. Heel heel verdrietig.

Realiseer je tevens Electra, dat Joodse mensen ook inmiddels met een hele waslijst kunnen komen. Het opzetten van Joodse- tegen moslim Nederlanders is goed gelukt met dank aan de PVV in het algemeen en Wilders in het bijzonder.

De regering van Israël is Netanyahu en voor mij zijn het fascisten en criminelen die Israël in de afgrond storten waarbij Gaza eigenlijk niet meer bestaat Electra. Ik heb het wel degelijk genoemd. Blijkbaar te onduidelijk voor jou. Maar ik veracht Netanyahu en de zijne. Ik hou daar absoluut niet de Israëlische joden voor verantwoordelijk laat staan Joodse Nederlanders!

Gelukkig zijn er ook Israëlische mensen rechten organisaties die voor de Gaza burgers opkomen en praten over zware oorlogsmisdaden en het uithongeren van de Gaza bewoners met als doel ze te verjagen naar het zuiden waarbij ze nooit meer terug mogen komen. Walchelijk en goed van de Israëlische mensenrechten groepering die dit aan de kaak stelt. Goed ook dat dit vanavond eens goed aandacht kreeg tijdens het journaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:30

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

Afschuwelijk!!

Wilders heeft veel kwaad gedaan. Moslim mensen zijn tot tweede rangburgers verworden. Heel heel verdrietig.

Realiseer je tevens Electra, dat Joodse mensen ook inmiddels met een hele waslijst kunnen komen. Het opzetten van Joodse- tegen moslim Nederlanders is goed gelukt met dank aan de PVV in het algemeen en Wilders in het bijzonder.

De regering van Israël is Netanyahu en voor mij zijn het fascisten en criminelen die Israël in de afgrond storten waarbij Gaza eigenlijk niet meer bestaat Electra. Ik heb het wel degelijk genoemd. Blijkbaar te onduidelijk voor jou. Maar ik veracht Netanyahu en de zijne. Ik hou daar absoluut niet de Israëlische joden voor verantwoordelijk laat staan Joodse Nederlanders!

Gelukkig zijn er ook Israëlische mensen rechten die voor de Gaza burgers opkomen en praten over zware oorlogsmisdaden en het uithongeren van de Gaza bewoners met als doel ze te verjagen naar het zuiden waarbij ze nooit meer terug mogen komen. Walchelijk en goed van de Israëlische mensenrechten groepering die dit aan de kaak stelt. Goed ook dat dit vanavond eens goed aandacht kreeg tijdens het journaal.

Eens Pien !

Maar het is vooral de politiek die hier het voortouw moet nemen.
Nooit hoor ik Van der Plas, Wilders of Yesilgoz hier over, altijd gaat het over het recht van Israël om zich te verdedigen, nooit over de rechten van Palestijnse burgers.

Alleen de politiek, VS, kan een einde maken aan de oorlog in Ghaza.
Maar met Trump zie ik dit zeker niet gebeuren.

Ik begrijp zeker dat Joden zich niet veilig voelen hier, maar helaas zijn zij niet de enigen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:32

hwn schreef:
Veronica2 schreef:

Nou, ik zat op een school die heel veel deed aan maatschappelijke betrokkenheid en politieke bewustwording, maar een Palestijnse sjaal kon echt niet omdat er heel erg veel joodse leerlingen op deze school zaten. Jaren 80 heb ik het over, toen werden ze wel echt veel gedragen.

Het heeft heel lang geduurd, maar op een zeker moment kwamen her en der Palestijnse vlaggen tevoorschijn en het gaf altijd een duister gevoel als er op een dag geen vlag meer aan een gevel hing. Het is niet aan mij om zelf een Palestijnse of Israelische vlag buiten te hangen, maar dat het gedaan wordt is zeker een teken. Een vergelijkend gevoel krijg ik met regenboogvlaggen, want ook dat mag volgens sommige groepen niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:47

Als je een Palestijnse of Israëlische vlag hangt kies je partij of je bent een partij. Dat kan als polariserend ervaren worden.
Als je de regenboog vlag uithangt dan behoor je tot denlhbtq++beweging of je betuigt steun. Dat beleef ik als anders en volgens mij is dat ook anders en niet polariserend in een toch al explosief conflict.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:18

Waarom willen jullie Nederlandser toch zo graag politiek neutraal zijn? In het boek van Anja Meulenbelt ergert ze zich daar ook aan: het gaat hier om een zwaar bewapende bezettende apartheidsstaat, tegen een bezette bevolking zonder leger die, in tegenstelling tot wat internationaal recht vereist, niet beschermd maar uitgemoord wordt door de bezetter. Terwijl het legitieme verzet van de bevolking van de eerste tot de laatste door het o zo morele westen (not !!!) als terrorist bestempeld wordt. Als je op de speelplaats een grote jongen een klein jongetje in elkaar ziet schoppen, dan sta je toch ook niet gewoon neutraal aan de zijlijn maar zeg je toch gewoon dat die bullebak moet ophouden?

En dat je nog gelooft dat het op 7 oktober begon, daar schrik ik toch van. Dan heb je toch weinig achtergrondinfo. Ze werden toch al stilaan uitgemoord hoor door Israël, op alle mogelijke manieren (de kaart zonder Palestina was de druppel), alleen gebeurde in stilte, nu gaat het sneller en voor ogen van heel de wereld. Wie had kunnen denken dat anno 2024 niemand hen een halt ging toeroepen? Iedere dag weer nieuwe gruwelijke wetten: familie van zgn "terroristen" deporteren naar Gaza, kinderen van 14 als volwassenen in de erbarmelijke gevangenissen, UNWRA verboden...

Trouwens, doen alsof het om Hamas en Hezbollah gaat, waarom wordt de West Bank dan gekoloniseerd? Die hebben daar beide niets te zeggen, enkel de Israëlische marionet Abbas zit daar veilig op zijn troon.

En ik heb medelijden met de Israeli's die anti Netanyahu en tegen de genocide zijn, voor de anderen kan en wil ik geen begrip opbrengen (al snap ik wel dat velen gebrainwasht zijn, daar is extreem-rechts goed in, en de zionisten al helemaal, maar ze hebben ook internet, en zouden beter moeten weten). Zelfs mocht Hitler een rotjeugd gehad hebben, dan ging ik hem nog niet zielig vinden of hem in een slachtofferrol gaan duwen.

Maar we zitten stilaan in het verkeerde topic, dus I rest my case.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:40

pien_2010 schreef:
Als je de regenboog vlag uithangt dan behoor je tot denlhbtq++beweging of je betuigt steun. Dat beleef ik als anders en volgens mij is dat ook anders en niet polariserend in een toch al explosief conflict.

Ze worden toch hardhandig van gevels getrokken en in de fik gestoken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:23

Een regenboogvlag zou ik ook niet ophangen. Ik vind dat gevlag zo zinloos (en soms provocerend). Het wekt regelmatig woede op bij de tegenstanders en lost dus niets op, integendeel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:44

Electra63 schreef:

Sowieso een ervaart een kwart van de Nederlanders discriminatie. En zeker niet alleen om hun geloof. Wel heel treurig inderdaad dat in Nederland, wat eigenlijk bekend staat om zijn hoge tolerantie, discriminatie zo veel voorkomt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie-en-racisme/aanpak-discriminatie-en-racisme#:~:text=Een%20kwart%20van%20de%20Nederlanders,religie%2C%20seksuele%20voorkeur%20of%20beperking.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:59

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:05

irmaz schreef:
Een prachtig en genuanceerd interview in Buitenhof met Jaïr Stranders over de gebeurtenissen in Amsterdam.

Een pleidooi voor moreel leiderschap: https://www.youtube.com/watch?v=FyiA-adFkl8

Leuk dat jij het interview geplaatst hebt want daar hebben we het hierboven over gehad. Ik vind het goed.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:07

hwn schreef:
Waarom willen jullie Nederlandser toch zo graag politiek neutraal zijn? In het boek van Anja Meulenbelt ergert ze zich daar ook aan: het gaat hier om een zwaar bewapende bezettende apartheidsstaat, tegen een bezette bevolking zonder leger die, in tegenstelling tot wat internationaal recht vereist, niet beschermd maar uitgemoord wordt door de bezetter. Terwijl het legitieme verzet van de bevolking van de eerste tot de laatste door het o zo morele westen (not !!!) als terrorist bestempeld wordt. Als je op de speelplaats een grote jongen een klein jongetje in elkaar ziet schoppen, dan sta je toch ook niet gewoon neutraal aan de zijlijn maar zeg je toch gewoon dat die bullebak moet ophouden?

En dat je nog gelooft dat het op 7 oktober begon, daar schrik ik toch van. Dan heb je toch weinig achtergrondinfo. Ze werden toch al stilaan uitgemoord hoor door Israël, op alle mogelijke manieren (de kaart zonder Palestina was de druppel), alleen gebeurde in stilte, nu gaat het sneller en voor ogen van heel de wereld. Wie had kunnen denken dat anno 2024 niemand hen een halt ging toeroepen? Iedere dag weer nieuwe gruwelijke wetten: familie van zgn "terroristen" deporteren naar Gaza, kinderen van 14 als volwassenen in de erbarmelijke gevangenissen, UNWRA verboden...

Trouwens, doen alsof het om Hamas en Hezbollah gaat, waarom wordt de West Bank dan gekoloniseerd? Die hebben daar beide niets te zeggen, enkel de Israëlische marionet Abbas zit daar veilig op zijn troon.

En ik heb medelijden met de Israeli's die anti Netanyahu en tegen de genocide zijn, voor de anderen kan en wil ik geen begrip opbrengen (al snap ik wel dat velen gebrainwasht zijn, daar is extreem-rechts goed in, en de zionisten al helemaal, maar ze hebben ook internet, en zouden beter moeten weten). Zelfs mocht Hitler een rotjeugd gehad hebben, dan ging ik hem nog niet zielig vinden of hem in een slachtofferrol gaan duwen.

Maar we zitten stilaan in het verkeerde topic, dus I rest my case.

Als iedereen neutraal zou zijn, dan zou het hele conflict niet bestaan. Zowel aan Israëlische als aan Palestijnse zijde zijn en/of worden daden gepleegd die niet door de beugel kunnen. Zowel aan Israëlische als aan Palestijnse zijde zijn er teveel onschuldige slachtoffers gevallen.

Wij 'neutrale' Nederlanders vinden elk slachtoffer betreurenswaardig. Hoe kun je dan verwachten dat wij partij gaan kiezen? Zou het conflict ermee zijn opgelost als wij dat deden? Zou ik jou of Echwel ermee helpen om partij te kiezen?

Het enige wat ik hoop is dat het conflict snel wordt opgelost, zodat de mensen meer leed bespaart blijft, maar helaas heb ik daar geen invloed op. Echter lijkt het me ook niet zinvol om het conflict ook naar Nederland te brengen en daar heb ik wel enige invloed op, namelijk door geen partij te kiezen. Maar wij zien aan beide kanten de pijn en leven echt wel mee met jullie beide!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:09

Mooie post Journee en zo beleef ik het ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:11

Het is makkelijk om neutraal te zijn als je geen direct-betrokkene bent.
Maar als je bevriend bent of familie hebt die getroffen is, dan is dat wel lastig.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:20

Het conflict is allang in Nederland, maar daar merken de meeste mensen dan weer niks van kennelijk. Neutraal zijn ligt heel dicht bij wegkijken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:32

Electra63 schreef:
Het is makkelijk om neutraal te zijn als je geen direct-betrokkene bent.
Maar als je bevriend bent of familie hebt die getroffen is, dan is dat wel lastig.

Daar heb je helemaal gelijk in en ik begrijp ook jullie frustratie. Maar wij zien echt wel wat er fout gaat, ook aan beide kanten van het conflict. Maar twee fouten maken nog geen goed!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 01:12

Ik vind de hetze van Geert Wilders en sommige joodse personen om Femke Halsema weg te krijgen ronduit schandalig. Wilders, Lenny Kuhr , Esther Voet. Bah.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 07:34

Was het maar zo eenvoudig dat als we van X afgaan dat we daarmee de wereld redden. Al moet ik wel zeggen dat X mij meer en meer tegen staat.

En je moet niet vergeten wie er aan de knoppen zit. Wie degene is die het algoritme van X bepaald. En misschien is er dus wel een reden waarom bepaalde onderwerpen opeens trending zijn.

X is geen Twitter meer.