hwn schreef:Dat is die nog altijd, toch? Al moet ik zeggen dat ik het in mijn jeugd nooit als dit symbool gezien heb, ik zat dan ook op een school die door de sociale sector als "kapitalistisch" en "rijkeluiskindjes" bestempeld werd (en misschien was ik dat ook wel een beetje) dus bij ons op school lagen ze niet wakker van wat er in de wereld gebeurde.
Mijn Palestijnse sjaal draag ik altijd bij pro Palestina betogingen.
Wat vlaggen betreft: persoonlijk vind ik het erg troostend als ik ergens een Palestijnse vlag zie, dat zal voor de Palestijnen nog meer zo zijn. Zelf heb ik hier ook een afbeelding liggen ervan die vanaf morgen aan mijn raam hangt (er komen hier dagelijks toch wel 20 mensen, 10 honden en een paard voorbij, zal veel uithalen, not), dus ik zou me toch belemmerd voelen mocht dit verboden worden. Hoe vaak ik het ook over Palestina heb op social media, in het echt komt het maar weinig ter sprake in mijn omgeving, dus het voelt goed om een tipje te kunnen oplichten van wat er in mijn binnenste omgaat, de wereldwijde stilte is al oorverdovend genoeg.

De kunst in deze tijd is , denk ik, om neutraal in dit conflict te staan met mededogen voor ieder standpunt en waarbij er oog is voor de informatie bubbel waar beiden groepen zich in bevinden.
Zelf bloedt mijn hart om Gaza waar al meer als 50.000 doden zijn gevallen, de infrastructuur volledig naar de klote is, en het nog niet genoeg is. De wereld is stil en kijk toe en protesteert een beetje.
MAAR onderschat Hamas niet, die willens en wetens die aanval heeft gedaan wetende dat dit het gevolg zou zijn. Denk niet vriendelijk over Hezbollah die ook geen vrede wil. Deze groepen spinnen garen bij het conflict en zijn minder idealistisch als dat jij wellicht denkt.
Zo ook als het om de regering van Israël gaat, Iran, e a midden oosten landen die echt niet zoveel met Israëliërs op hebben cq met Palestijnen.
Als er ooit vrede zal komen waarin beiden groepen samen leven en wonen en werken, dan zal over alle pijn, van beiden kanten heen gestapt moeten worden.
Juist wij mensen die niet Joods of Moslim zijn kunnen door mee te leven met beiden groepen, door te veroordelen waar het mis gaat (Gaza, Hamas aanval etc etc) zonder onderscheid, zonder het een te vergoelijken of te verzachten wellicht wat bijdragen aan minder eacalering van het conflict dat al veel en veels teveel uit de klauwen is gelopen.
Dus ja sjaal dragen tijdens demonstraties of vlag , natuurlijk, maar aan je huis ophangen zou ik zelf niet voor kiezen want polariseert alleen maar meer imo.