17 september 2024/Utrecht
Geen zender voor de wolf: 'Alleen maar meer zorgen en vraagtekens'
Provincie Utrecht - Dat de solitaire wolf op de Utrechtse Heuvelrug voorlopig geen zender zal krijgen, leidt tot onrust en vraagtekens. Agrariër Niels Wassenaar, restauranthouder Hugo van Kolschoten en vaste bezoeker Sandra Groeneveld delen ieder op hun eigen manier in de zorgen.
Zoals bij alle beslissingen in het wolvendossier leidt ook deze tot gemende reacties. De uitspraak gisteren betekende een overwinning voor de twee dierenrechtenorganisaties die de zaak hadden aangespannen. Volgens de rechter was de onderbouwing van de provincie voor een vergunning om de wolf te zenderen onvoldoende. Wat agrariër Niels Wassenaar betreft, betekent dit dat het wéér langer gaat duren voor er een plan van aanpak voor de langere termijn op tafel komt.
'Zender kon meer inzicht geven'
Wassenaar drong eerder dit jaar samen met vier andere agrariërs van Landgoed Den Treek al aan op actie van de overheid. "Het is teleurstellend dat het voorlopig is opgeschoven, ik respecteer de uitspraak van de rechter maar het is wel teleurstellend."
Wassenaar zegt de komende maanden te vrezen: "De wolf loopt hier rond, er is de afgelopen tijd een aantal aanvallen geweest waarbij ook schapen zijn doodgebeten. Eén bedrijf is zelfs voor de zevende keer getroffen. Aanvallen waar ik wel van durf te stellen dat het een wolf is geweest. Een zender had meer inzicht kunnen geven in het gedrag."
'Weet niet of andere uitspraak verschil had gemaakt'
Restauranthouder Hugo van Kolschoten
Restauranthouder Hugo van Kolschoten van de Pyramide van Austerlitz had al geen hoge verwachtingen van het kort geding. "De uitspraak komt niet geheel onverwacht, want ik heb de rechtszaak gevolgd. Ik neem geen standpunt in. Ik heb er te weinig verstand van", aldus Van Kolschoten.
"Ik weet ook niet of een andere uitspraak verschil had gemaakt. Ik kan mij ook best vinden in argumenten van de Faunabescherming, maar hotspots kunnen niet zomaar gesloten worden. Denk wel dat stukje monitoring had kunnen leiden tot meer inzicht. Op dat gebied was ik voorstander van de plannen van de provincie. Verder ga ik mij er niet over uitspreken", besluit hij.
Sandra Groeneveld uit Zeist is een vaste bezoeker, samen met haar wandelmaatje Ferry en hun blindengeleidehonden trokken ze regelmatig het gebied in. Iets wat ze nu niet meer doen. "Het is pijnlijk, ik vrees voor de toekomst", reageert zij op de uitspraak. "Ik durf nu al niet naar het bos, ik ben vooral bang voor mijn hond. Bij elk krakend takje gaat hartslag omhoog."
Oplossing nodig
Voor nu wijkt Groeneveld uit naar de Soesterduinen: "Maar vroeg of laat gaat de wolf daar ook opduiken. Er moet echt een oplossing komen, niemand is gebaat bij deze situatie."
Wassenaar: "De zorgen blijven. Tot er een plan is, hoop je maar dat het goed gaat. Wat als mijn vee aangevallen wordt, of een persoon. Wat gaat er gebeuren als er minder voedsel is? Wat als er straks een pak sneeuw ligt? En wat mag ik doen als hij straks in mijn stal rondloopt?"
Reactie gedeputeerde Mirjam Sterk
"De uitspraak gaat niet om de inhoud van de vergunning, maar vooral over het tempo waarmee we het wilden doen. Eigenlijk moeten we het nu stilleggen, terwijl wij heel graag snel wilden optreden tegen de wolf, want die vertoont wel probleemgedrag. We willen nieuwe en ernstige incidenten voorkomen", aldus Sterk. Volgens de gedeputeerde komen er nog bijna dagelijks meldingen binnen bij het wolvenmeldpunt, zij het grotendeels niet ernstig. "We hebben nog steeds alle reden om te zorgen dat de wolf dit onnatuurlijke gedrag afleert."
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/378757 ... 1pk8jycPWQ