Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:19

https://nl.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9d% ... Internatio

inderdaad 2021 reining verwijderd, dan is het niet aangepast, slordig

De FEI stemde ermee in om een in juni genomen besluit te handhaven om de Algemene Vergadering te verzoeken de reining als discipline af te schaffen, omdat ‘volgens de FEI-statuten de FEI het enige bestuursorgaan voor de FEI-disciplines zal zijn, wat niet het geval is voor reining’. Eerder werd al duidelijk dat de NRHA niet van plan was om alles uit handen te geven.
https://www.horses.nl/overige-disciplin ... line-meer/
Laatst bijgewerkt door mce op 20-08-24 09:28, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:20

Popstra schreef:
grappige is dat toen ik met het nederlandse team EK FEI reining startte in Zwitserland 2017 ik verbaasd was over hoe het er aan toe ging toen ik mijn paard niet individueel meer wilde starten omdat hij niet lekker liep.
hij werd vol gepompt met medicijnen door de team arts en ik moest starten want mocht het team niet in de steek laten!!

ik was over mijn toeren toen. tot zover mijn ervaring met FEI starten. nooit van mijn hele leven meer want je bent de regie over je eigen paard kwijt

Maar heeft dat iets met de FEI te maken of meer met het team en de arts?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:08

Dat had te maken met het team via KNHS (coach, arts) en de bobos die er omheen liepen.

Zal het nog sterker vertellen, ze boden later die dag hun excuus aan en gaven toe dat ze naar mij, die het paard het beste hadden moeten luisteren.

Het is vooral een heel circus er omheen als je er aan mee doet.
Verplicht ook moeten trainen op bepaalde tijden en met bepaalde trainers die absoluut niet mijn cup of thee waren.
Paard kwam net van de wagen na 12 uur durende reis toen we gelijk aan de bak moesten.. dat vond ik om te beginnen al not done.
Ben gewend ze eerst te laten bij komen in stal namelijk.
Er was ook nergens ruimte om je paard fatsoenlijk uit te stappen. Overal verboden toegangen. Je kon gelijk weer naar stal terug.

Ik kon zo slecht functioneren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:41

ruitje schreef:
Over de tongenbandjes. Die doe ik regelmatig zelf om en die zitten zo enorm los, de hele tong kan nog alle kanten op, behalve over het bit.

Ik vind die altijd wat 'hypocriet' , wij rijden in onze sport zelden met strakke neusriemen. Wat zeg ik, heel veel rijden zonder werkende neusriem. Bij ons mag een paard vaak zijn mond open doen, alleen de tong mag niet over het bit. Dus dan zie je op foto's veel open monden en soms dus vast ook een blauwe tong.

Die foto's zie je in bijvoorbeeld de dressuur niet, omdat die mond dicht gesnoerd zit :+ .

Blauwe tong zouden ze van mij trouwens ook gewoon hard mogen afstraffen, dan heb je 'm gewoon te strak gedaan. In Duitsland zijn ze verder en mag je niet rijden met kous. Daar mag je wel rijden met een leertje wat bepaalde vaste afmetingen heeft( als dat niet ook al veranderd is) .

Ik vind zoiets als een tongenbandje afschaffen lastiger, enerzijds denk ik: als je een paard hebt wat zijn tong over het bit gooit: dan moet je daar maar een andere oplossing voor verzinnen.

Anderzijds denk ik dan aan die oplossingen en dan zou dan zijn: een ander bit en een strakke neusriem. Ik vraag mij dan af of het een maatregel is die welzijn verbeterd? Of een maatregel die we doen voor de publieke opinie, maar waar het welzijn van de paarden op achteruit gaat?

Bandje mag van mij morgen verboden worden... maar onze seriewinnaar liep zonder neusriem met een gebroken bitje en een losse tongband... Zonder tongenband heeft hij ooit een ongeluk gehad en is onbestuurbaar van de drafbaan gevallen...

Ik weet het niet. Zo'n paard zou dan dus misschien uit de sport moeten? Is ook een optie natuurlijk, paard zal het boeien denk ik dan.

Hmmm, interessant, jouw verhaal van de seriewinnaar.

Even een omweggetje.

Uit de biologie weten we dat de tong belangrijk is voor het evenwicht - en ook voor zaken als 'proprioceptie' (dwz weten waar al je lichaamsdelen "uithangen") en coördinatie.
("Als je niet weet waar je lichaamsdelen uithangen lukt coördinatie niet en gaat het evenwicht in de soep.")

.... osteopathie spreekt over het tongbeen, bij het paard nogal een uitgebreid 'apparaat'.
En de klassieke rijkunst spreekt van het kaakgewricht (en bedoelt dat denk ik ruim, dus inclusief tong) die het gehele paard weerspiegelt.

En ik vermoed een soort van 'kip en ei' kwestie bij deze seriewinnaar.
Het zou kunnen dat het tongbandje maakte dat het dier zijn tong kon gebruiken om zich goed te kunnen coördineren. - En dat om één of andere reden het bit die coördinatie juist in de weg stond. Zodat het dier zich genoodzaakt zag om de tong onder het bit vandaan te werken (en ja, dan heb je een lastig te besturen paard... I know).

En ik ben absoluut voor paardvriendelijkheid, maar dat is vaak veel meer puzzelen rond dit soort zaken dan een 'simpele, inflexibele regel'.
Een bandje dat geen pijn doet
(we leven in 2024 en pijn kan geobjectiveerd worden) maar wel helpt met zoiets belangrijks als coördinatie en evenwichtig - prachtig toch!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:55

het tongbandje en de seriewinnaar
er zijn ook positieve hulpmiddelen alleen je moet weten waarom/warvoor en hoe je ze gebruikt
en als je dat niet weet wordt het ineens een fout hulpmiddel

denk dat bij dit paard het hielp zijn/haar balans, evenwicht, proprioceptie, coördinatie te behouden, dat doet niets af aan de kwaliteiten van een paard, moeder natuur heeft soms gewoon even vakkundige hup nodog

daar zit imo veelal het probleem dat er te weinig kennis en kunde is en men maar wat doet, vaak denkt men dat alles voor alles en iedereen hetzelfde werkt, helaas is dat niet zo en moet je gewoon per paard bekijken wat er nuttig nodig is

heb je die kennis en kunde niet worden mensen heel wreed, zijn het wel de rotte appels die de sport verpesten en dat met fotoshoppen durven/moeten maskeren

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:06

Popstra schreef:
Dat had te maken met het team via KNHS (coach, arts) en de bobos die er omheen liepen.

Zal het nog sterker vertellen, ze boden later die dag hun excuus aan en gaven toe dat ze naar mij, die het paard het beste hadden moeten luisteren.

Het is vooral een heel circus er omheen als je er aan mee doet.
Verplicht ook moeten trainen op bepaalde tijden en met bepaalde trainers die absoluut niet mijn cup of thee waren.
Paard kwam net van de wagen na 12 uur durende reis toen we gelijk aan de bak moesten.. dat vond ik om te beginnen al not done.
Ben gewend ze eerst te laten bij komen in stal namelijk.
Er was ook nergens ruimte om je paard fatsoenlijk uit te stappen. Overal verboden toegangen. Je kon gelijk weer naar stal terug.

Ik kon zo slecht functioneren.

Dat hangt ook af van de locatie. Genoeg locaties waar je gewoon alle ruimte hebt om uit te stappen. Ja, er zijn blokken waarin je kan trainen en waarin je kan baan verkennen, logisch om te zorgen dat het om de wedstrijd heen past en het een beetje georganiseerd is. Want ze willen ook toezicht houden dat er niks gebeurd wat niet mag. Maar op veel locaties ook nog een baan waar je zelf kan gaan trainen wanneer je wilt. En waar je gewoon eerst paard kan laten bijkomen of waar mensen zelf een dag eerder gaan om die aankomstdag als rustdag te hebben.
Wat jij aangeeft zou ik ook niet mee akkoord gaan maar is niet normaal voor elke fei wedstrijd.

Er zijn overal misstanden. Dat zijn ook nog steeds de mensen en niet de discipline. Net zoals in dressuur filmpjes zijn van mishandeling zijn die er van de reining ook, van de drafsport, rensport, springen. We moeten die mensen zien te stoppen, de goeden niet. En daar mogen best flinke straffen, meer als nu, tegenover staan. Of moeten eigenlijk. Mensen eenn2e kans geven, oké. Maar geen 3e, 4e of 20e. Niet onder de fei en niet onder andere bonden.

Je zou willen dat je dan als bond ook wat te zeggen had over wat mensen thuis doen := of je hoopt dat bij flinke straffen mensen okk wel 3 keer na gaan denken om bij iemand te gaan en blijven trainen die veroordeeld is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:05

Ik zelf arriveer altijd 2 tot 3 dagen eerder op een internationale wedstrijden. Zo kunnen we de paarden laten bij komen en ook aan de andere bodem laten wennen.
Hier arriveerde we 1 dag voor we de paarden moesten laten joggen om door te mogen.
KNHS had dat alles niet zo fraai gepland toen.

Wij als team liepen ook savonds met de ziel onder ons arm, beetje ieder voor zich terwijl de heren en dames coach enz lekker zaten te dineren met elkaar.
De teams van de andere landen waren echt team. Deden dat alles met elkaar..was veel beter geregeld.
Vond het gewoon een bummer.
Het jammere was dat de man van Rieky Young dat jaar nou net gestopt was als coach. Rieky liep ook flink te mopperen toen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:54

Over onze seriewinnaar. Ik heb dit stuk geschreven toen we hem in lieten slapen:

Citaat:
Lieve Ivar, we kochten je als jaarling. Wat was je een bijzondere, al vanaf het begin. Schrikachtig, snel nerveus. Behalve dan bij de kinderen van ***, daar konden we je blind mee vertrouwen...Het liefst deed je nieuwe dingen, of dingen die je al kende maar niet leuk vond vanaf dezelfde kant. Oren knippen? Longeren? Altijd beginnen aan dezelfde kant. Als jong paard was je maar lastig en eerlijk, het leek eigenlijk ook niet of je super veel talent had. Vaak hadden we het erover: heeft het nut om door te trainen? Pappa echter, die heeft altijd rotsvast vertrouwen in jou gehad. En jij in hem trouwens. In het begin van je carrière ging het niet makkelijk. Je was moeilijk in de koers, wat zelfs resulteerde in een ongeval. Ook kwamen we er na 3 koersen achter dat je problemen had in je SI gewricht. Aan het einde van dat seizoen wilde eigenlijk de hele familie stoppen met koersen. Maar mijn vader, die had vertrouwen in jou. En jij in hem. Jullie gingen trainen in het land. Thuis op de baan trainen, dat vond je niet zo leuk. Maar in het land vonden jullie een nieuw spelletje: op ganzen jagen. Na 2 keer had je het door en ging je zelf op jacht, versnellen en achter de wegvliegende vogels aan. Jij vond niks mooier. Wat werd je sterk van het trainen in het hoge gras! In de koers hadden we je veel hulpmiddelen opgedaan, allemaal om je te helpen rustiger te worden. Het was Wim die inzag dat je daar alleen maar nerveuzer van werd en alles eraf haalde. Want hij had vertrouwen in jou. En jij in hem. Wim reed koersen met jou, puur voor het vertrouwen, gewoon aan de buitenkant meerijden zodat je het zou gaan begrijpen. Wat heeft hij jou veel geleerd. Je ging het spelletje leuk vinden en je won en liep bijna alle keren in het geld. En ineens, won je meerdere keren. Je werd seriewinnaar. Je werd bijna paradepaard van Duindigt, dat had je misschien ook wel geworden als we niet naar Berlijn waren gegaan. Je was samen met Kumanu onderdeel van een mooi buitenlands avontuur. Je veranderde, zeker met behulp van mijn moeder in het mentale deel, in een zelfverzekerd paard, wat het koersen fantastisch vond. Je lijf zat niet mee, jouw karakter zat niet mee... en toch: werd je ons beste koerspaard ooit. Tot je een onherstelbare peesblessure kreeg deze winter. Wij hebben besloten dat het goed is zo vriend. Pappa en ik zijn bij je geweest tot het einde, gewoon thuis, op je vertrouwde stekkie... Zit de ganzen lekker achterna daarboven vriend, bedankt voor alles❤️

Het is niet zo dat het tongenbandje hem een seriewinnaar maakte. Ik denk dat dat bij het trainen van topsportpaarden altijd geld: de hele puzzel moet kloppen? Het tongenbandje was onderdeel, hadden ze het verboden dan had hij misschien ook wel seriewinnaar geweest? Geen idee?

@Janneke, boeiende theorie, ik las laatst inderdaad een onderzoek over hoe het tongbeen tot en met de buikspieren effect had. In die zin hebben Dravers denk ik een van de sterkste buikspieren, aangezien ze moeten stuwen? Geen idee of daar nog logica zit? Maargoed, nogmaals: van mij mag het allemaal verboden worden. Sterker nog, ik denk dat dat moet... willen we blijven bestaan als sport.

Elisa2

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:12

Mooi verhaal Ruitje, laat de positieve kanten van de sport zien. Iemand die in een paard gelooft en juist gaat puzzelen om het voor het dier ook aangenaam te maken.

https://www.facebook.com/share/v/8ZPDYak416WYMsGM/
Ik wilde deze ook even delen, zonder sporen en hoofdstel.
Nu aan iedereen die zegt dat je het niet nodig hebt. Om hier te komen wel natuurlijk, als een paard eenmaal bevestigd op niveau loopt dan kunnen dit soort dingen ook tussendoor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:33

Elisa2 schreef:
Waarom een verbod op iets wat bedoeld is om het prettiger te maken voor het paard? Hulpen verfijnen, dat is het doel van een spoor.

Omdat sporen misschien regelmatig misbruikt worden en de goede onder de slechte moeten lijden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:09

Ik snap wat je bedoelt hoor Elise2, en ik gebruikte ze zelf ook, om te verfijnen, of om gesoebat te voorkomen soms .. maar als t niet zou mogen, dan moet ik maar wat anders verzinnen.. het is toch gek eigenlijk, van die dunne prikstokjes al dan niet met een wiel (ja ik heb de verschrikkelijke western uitvoering ook nog.. ;) )
En, ook al is het ter verfijning.. het gemiddelde Engels gereden paard (en western tegenwoordig ook) wordt heel vaak ‘actief’ gehouden en bijgetikt met de spoor (want verzameling en dragen etc)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:20

Ja daarom vind ik het prima als een spoortje pas vanaf L2 niveau zou mogen oid. Het helpt vaak juist wel weer erg goed bij de lengtebuiging.

Fransje, ieder hulpmiddel wordt helaas weleens verkeerd gebruikt. Gaan we dan alle hulpmiddelen verbieden of zorgen voor een betere voorlichting en/ of strenger jureren op verkeerd gebruik?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:36

Waarom zou je hulpmiddelen niet kunnen verbieden?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:39

Elisa2 schreef:
Ja daarom vind ik het prima als een spoortje pas vanaf L2 niveau zou mogen oid. Het helpt vaak juist wel weer erg goed bij de lengtebuiging.

Uitstekend idee, maar staat of valt met het niveau van instructie, daar valt ook nog een heleboel te verbeteren. Het klopt dat veel ruiters uit gewoonte sporen om doen, maar het is dan juist de taak van de instructie om daarop in te spelen en om uit te leggen hoe het werkt. En bijvoorbeeld om ruiters te corrigeren die sporen ondersteboven om hebben, sommige sporen hebben een flauw bochtje en ondersteboven is dan veel scherper dan hoe het de bedoeling is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:46

Elisa2 schreef:
Fransje, ieder hulpmiddel wordt helaas weleens verkeerd gebruikt. Gaan we dan alle hulpmiddelen verbieden of zorgen voor een betere voorlichting en/ of strenger jureren op verkeerd gebruik?

Als een verbod zorgt voor een groter sociaal draagvlak is dat best een goede optie.
Voorlichting kan ook als het maar eenvoudig uit te leggen valt en er niet veel mensen er de fout mee in gaan.

Strenger jureren heeft minder nut. Als het paard vanuit de training weet wat er volgt zal het ook in afgezakte vorm reageren in de ring.

Misschien moeten ww dingen ook omdraaien. Een combinatie begint bijvoorbeeld met +10 bij de simpelste optoming. Hoe meer er wordt toegevoegd hoe minder bonus er overblijft.
Even als voorbeeld bitloos en zonder sporen is +510 gebruik je een trens is het nog maar +7 en bij stang en trens en sporen geen bonus.
Gaat je paard beter met de hulpmiddelen compenseer je weer een deel van de punten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:12

Nee want dan suggereer je dat bitloos vriendelijker is en dat is niet zo.

En flink schoppen zonder sporen is ook niet bepaald vriendelijk..

Goed voorbeeld en uitleg geeft een groter sociaal draagvlak. Zaken verbieden niet imo dat is het begin van het einde.

Sowieso moeten we het voor de paarden doen en niet voor sociaal draagvlak. Dan is de intentie ook verkeerd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:19

De sleutel ligt bij betere instructie in alle takken van de sport, daar moet men beginnen. Verbieden en beperken heeft geen zin, dat is namelijk niet leerzaam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:30

Elisa2 schreef:

Goed voorbeeld en uitleg geeft een groter sociaal draagvlak. Zaken verbieden niet imo dat is het begin van het einde.

Sowieso moeten we het voor de paarden doen en niet voor sociaal draagvlak. Dan is de intentie ook verkeerd.

Nee,ik geef een voorbeeld qua bitloos. Uiteraard kun je daar inhoudelijk op inhaken maar dat was niet de intentie!

Zonder sociaal draagvlak is er straks geen paardensport meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:55

Als iedereen gewoon goed voor zijn paard zou zijn, het goede voorbeeld geeft en misstanden aangepakt worden dan denk ik dat het wel mee valt qua sociaal draagvlak. Het zijn vooral de paardenmensen zelf die het kapot maken. Degene die mishandelen en degenen die foutieve informatie verspreiden als zijnde dierenmishandeling wat dat niet is.

En inderdaad kennis en kunde, en dan in de praktijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:37

Elisa2 schreef:
Als iedereen gewoon goed voor zijn paard zou zijn, het goede voorbeeld geeft en misstanden aangepakt worden dan denk ik dat het wel mee valt qua sociaal draagvlak. Het zijn vooral de paardenmensen zelf die het kapot maken. Degene die mishandelen en degenen die foutieve informatie verspreiden als zijnde dierenmishandeling wat dat niet is.

Maar gewoon goed is een ruim begrip?
Wat is gewoon goed? Wat zijn de richtlijnen?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:01

Elisa2 schreef:

Ik blijf het net zo vaak roepen als jij blijft roepen dat het niet zo is: bitloos is vaak wél vriendelijker dan een bit en helemaal als een stang en trens. Je ziet gelukkig ook steeds meer maneges die de kinderen met halster laten rijden en ja, dat is veel vriendelijker dan dat een kind aan een bit zit te sjorren. Je ziet gelukkig ook steeds meer mensen een paard beleren zonder bit, een paard is dan vaak veel rustiger. Ga een paard pas een bit in doen als hij daar klaar voor is en de ruiter ook: een paard dat op eigen benen loopt, in balans, met takt en een ruiter/amazone die een onafhankelijke zit heeft en de hand stil kan houden. En zelfs bij de top zijn die voorwaarden soms niet eens aanwezig...Er wordt veel teveel met de hand gereden en aan dat bit getrokken, raar dat de tong dan blauw wordt? Zal bij bitloos nooit gebeuren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:06

fransje23 schreef:

Ja dit. Die zijn er niet heel specifiek behalve eten, drinken en droog liggen (ofzoiets)
De rest is enorm afhankelijk van wie je wat vraagt ..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:20

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Ik blijf het net zo vaak roepen als jij blijft roepen dat het niet zo is: bitloos is vaak wél vriendelijker dan een bit en helemaal als een stang en trens. Je ziet gelukkig ook steeds meer maneges die de kinderen met halster laten rijden en ja, dat is veel vriendelijker dan dat een kind aan een bit zit te sjorren. Je ziet gelukkig ook steeds meer mensen een paard beleren zonder bit, een paard is dan vaak veel rustiger. Ga een paard pas een bit in doen als hij daar klaar voor is en de ruiter ook: een paard dat op eigen benen loopt, in balans, met takt en een ruiter/amazone die een onafhankelijke zit heeft en de hand stil kan houden. En zelfs bij de top zijn die voorwaarden soms niet eens aanwezig...Er wordt veel teveel met de hand gereden en aan dat bit getrokken, raar dat de tong dan blauw wordt? Zal bij bitloos nooit gebeuren.

Nee duh, daar krijg je schade op de neus. :roll:
Dat is net zo schadelijk bij verkeerd gebruik dus ik vind het nogal een non discussie.

Ik blijf niet in een welles/ nietes discussie hangen over dit onderwerp. Alles valt of staat met de voorkeur van het paard en de kunde van de ruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:22

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Gewoon goed betekent dat het paard er geen schade van op moet lopen. Op wat voor een manier dan ook. En dan kunnen er in de uitvoering prima verschillen zitten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:45

@Elisa2 Als jij een paard ziet met een kapotte neus door een bitloos hoofdstel dan zou ik dat graag willen zien. En als dat zo is zou iemand sowieso niet met een bit mogen rijden. Ben zelf wel van mening dat een (touw)halster vriendelijker is, omdat het losser is en een (betere) release heeft.

En ik kan eindeloos een welles-nietes discussie blijven voeren zolang jij steeds dingen blijft zeggen waar ik het niet eens ben :o Waarom zou jij dat recht hebben en ik niet.