Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:grappige is dat toen ik met het nederlandse team EK FEI reining startte in Zwitserland 2017 ik verbaasd was over hoe het er aan toe ging toen ik mijn paard niet individueel meer wilde starten omdat hij niet lekker liep.
hij werd vol gepompt met medicijnen door de team arts en ik moest starten want mocht het team niet in de steek laten!!
ik was over mijn toeren toen. tot zover mijn ervaring met FEI starten. nooit van mijn hele leven meer want je bent de regie over je eigen paard kwijt
ruitje schreef:Over de tongenbandjes. Die doe ik regelmatig zelf om en die zitten zo enorm los, de hele tong kan nog alle kanten op, behalve over het bit.
Ik vind die altijd wat 'hypocriet' , wij rijden in onze sport zelden met strakke neusriemen. Wat zeg ik, heel veel rijden zonder werkende neusriem. Bij ons mag een paard vaak zijn mond open doen, alleen de tong mag niet over het bit. Dus dan zie je op foto's veel open monden en soms dus vast ook een blauwe tong.
Die foto's zie je in bijvoorbeeld de dressuur niet, omdat die mond dicht gesnoerd zit.
Blauwe tong zouden ze van mij trouwens ook gewoon hard mogen afstraffen, dan heb je 'm gewoon te strak gedaan. In Duitsland zijn ze verder en mag je niet rijden met kous. Daar mag je wel rijden met een leertje wat bepaalde vaste afmetingen heeft( als dat niet ook al veranderd is) .
Ik vind zoiets als een tongenbandje afschaffen lastiger, enerzijds denk ik: als je een paard hebt wat zijn tong over het bit gooit: dan moet je daar maar een andere oplossing voor verzinnen.
Anderzijds denk ik dan aan die oplossingen en dan zou dan zijn: een ander bit en een strakke neusriem. Ik vraag mij dan af of het een maatregel is die welzijn verbeterd? Of een maatregel die we doen voor de publieke opinie, maar waar het welzijn van de paarden op achteruit gaat?
Bandje mag van mij morgen verboden worden... maar onze seriewinnaar liep zonder neusriem met een gebroken bitje en een losse tongband... Zonder tongenband heeft hij ooit een ongeluk gehad en is onbestuurbaar van de drafbaan gevallen...
Ik weet het niet. Zo'n paard zou dan dus misschien uit de sport moeten? Is ook een optie natuurlijk, paard zal het boeien denk ik dan.
Popstra schreef:Dat had te maken met het team via KNHS (coach, arts) en de bobos die er omheen liepen.
Zal het nog sterker vertellen, ze boden later die dag hun excuus aan en gaven toe dat ze naar mij, die het paard het beste hadden moeten luisteren.
Het is vooral een heel circus er omheen als je er aan mee doet.
Verplicht ook moeten trainen op bepaalde tijden en met bepaalde trainers die absoluut niet mijn cup of thee waren.
Paard kwam net van de wagen na 12 uur durende reis toen we gelijk aan de bak moesten.. dat vond ik om te beginnen al not done.
Ben gewend ze eerst te laten bij komen in stal namelijk.
Er was ook nergens ruimte om je paard fatsoenlijk uit te stappen. Overal verboden toegangen. Je kon gelijk weer naar stal terug.
Ik kon zo slecht functioneren.
Citaat:Lieve Ivar, we kochten je als jaarling. Wat was je een bijzondere, al vanaf het begin. Schrikachtig, snel nerveus. Behalve dan bij de kinderen van ***, daar konden we je blind mee vertrouwen...Het liefst deed je nieuwe dingen, of dingen die je al kende maar niet leuk vond vanaf dezelfde kant. Oren knippen? Longeren? Altijd beginnen aan dezelfde kant. Als jong paard was je maar lastig en eerlijk, het leek eigenlijk ook niet of je super veel talent had. Vaak hadden we het erover: heeft het nut om door te trainen? Pappa echter, die heeft altijd rotsvast vertrouwen in jou gehad. En jij in hem trouwens. In het begin van je carrière ging het niet makkelijk. Je was moeilijk in de koers, wat zelfs resulteerde in een ongeval. Ook kwamen we er na 3 koersen achter dat je problemen had in je SI gewricht. Aan het einde van dat seizoen wilde eigenlijk de hele familie stoppen met koersen. Maar mijn vader, die had vertrouwen in jou. En jij in hem. Jullie gingen trainen in het land. Thuis op de baan trainen, dat vond je niet zo leuk. Maar in het land vonden jullie een nieuw spelletje: op ganzen jagen. Na 2 keer had je het door en ging je zelf op jacht, versnellen en achter de wegvliegende vogels aan. Jij vond niks mooier. Wat werd je sterk van het trainen in het hoge gras! In de koers hadden we je veel hulpmiddelen opgedaan, allemaal om je te helpen rustiger te worden. Het was Wim die inzag dat je daar alleen maar nerveuzer van werd en alles eraf haalde. Want hij had vertrouwen in jou. En jij in hem. Wim reed koersen met jou, puur voor het vertrouwen, gewoon aan de buitenkant meerijden zodat je het zou gaan begrijpen. Wat heeft hij jou veel geleerd. Je ging het spelletje leuk vinden en je won en liep bijna alle keren in het geld. En ineens, won je meerdere keren. Je werd seriewinnaar. Je werd bijna paradepaard van Duindigt, dat had je misschien ook wel geworden als we niet naar Berlijn waren gegaan. Je was samen met Kumanu onderdeel van een mooi buitenlands avontuur. Je veranderde, zeker met behulp van mijn moeder in het mentale deel, in een zelfverzekerd paard, wat het koersen fantastisch vond. Je lijf zat niet mee, jouw karakter zat niet mee... en toch: werd je ons beste koerspaard ooit. Tot je een onherstelbare peesblessure kreeg deze winter. Wij hebben besloten dat het goed is zo vriend. Pappa en ik zijn bij je geweest tot het einde, gewoon thuis, op je vertrouwde stekkie... Zit de ganzen lekker achterna daarboven vriend, bedankt voor alles❤️
Elisa2 schreef:Ja daarom vind ik het prima als een spoortje pas vanaf L2 niveau zou mogen oid. Het helpt vaak juist wel weer erg goed bij de lengtebuiging.
Elisa2 schreef:Fransje, ieder hulpmiddel wordt helaas weleens verkeerd gebruikt. Gaan we dan alle hulpmiddelen verbieden of zorgen voor een betere voorlichting en/ of strenger jureren op verkeerd gebruik?
Elisa2 schreef:Nee want dan suggereer je dat bitloos vriendelijker is en dat is niet zo.
En flink schoppen zonder sporen is ook niet bepaald vriendelijk..
Goed voorbeeld en uitleg geeft een groter sociaal draagvlak. Zaken verbieden niet imo dat is het begin van het einde.
Sowieso moeten we het voor de paarden doen en niet voor sociaal draagvlak. Dan is de intentie ook verkeerd.
Elisa2 schreef:Als iedereen gewoon goed voor zijn paard zou zijn, het goede voorbeeld geeft en misstanden aangepakt worden dan denk ik dat het wel mee valt qua sociaal draagvlak. Het zijn vooral de paardenmensen zelf die het kapot maken. Degene die mishandelen en degenen die foutieve informatie verspreiden als zijnde dierenmishandeling wat dat niet is.
En inderdaad kennis en kunde, en dan in de praktijk.
Elisa2 schreef:Nee want dan suggereer je dat bitloos vriendelijker is en dat is niet zo.
Goed voorbeeld en uitleg geeft een groter sociaal draagvlak. Zaken verbieden niet imo dat is het begin van het einde.
Sowieso moeten we het voor de paarden doen en niet voor sociaal draagvlak. Dan is de intentie ook verkeerd.
manubres schreef:Elisa2 schreef:Nee want dan suggereer je dat bitloos vriendelijker is en dat is niet zo.
Ik blijf het net zo vaak roepen als jij blijft roepen dat het niet zo is: bitloos is vaak wél vriendelijker dan een bit en helemaal als een stang en trens. Je ziet gelukkig ook steeds meer maneges die de kinderen met halster laten rijden en ja, dat is veel vriendelijker dan dat een kind aan een bit zit te sjorren. Je ziet gelukkig ook steeds meer mensen een paard beleren zonder bit, een paard is dan vaak veel rustiger. Ga een paard pas een bit in doen als hij daar klaar voor is en de ruiter ook: een paard dat op eigen benen loopt, in balans, met takt en een ruiter/amazone die een onafhankelijke zit heeft en de hand stil kan houden. En zelfs bij de top zijn die voorwaarden soms niet eens aanwezig...Er wordt veel teveel met de hand gereden en aan dat bit getrokken, raar dat de tong dan blauw wordt? Zal bij bitloos nooit gebeuren.
fransje23 schreef:Elisa2 schreef:Als iedereen gewoon goed voor zijn paard zou zijn, het goede voorbeeld geeft en misstanden aangepakt worden dan denk ik dat het wel mee valt qua sociaal draagvlak. Het zijn vooral de paardenmensen zelf die het kapot maken. Degene die mishandelen en degenen die foutieve informatie verspreiden als zijnde dierenmishandeling wat dat niet is.
En inderdaad kennis en kunde, en dan in de praktijk.
Maar gewoon goed is een ruim begrip?
Wat is gewoon goed? Wat zijn de richtlijnen?