Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Denk het niet, dat zijn vooral Polen en Bulgaren e.d. die in de landbouw werken.
Zoals gezegd, vaak tijdelijk.
Bij de asielzoekers werkt de grootste groep niet.
Dit staat er in het artikel van de eerste bron die ik plaatste:
"De overige 89% van de migranten komt om andere redenen naar Nederland, zoals gezinshereniging, studie of werk. Ze komen hier omdat hier studeren leuker is dan thuis, omdat hier werken hen meer aantrekt dan werken in hun eigen land of om dat een familielid hier al woont, werkt of studeert"
Lijkt mij belangrijk om te kijken waarom het hier leuker studeren en werken is? Welke voordelen zitten daar aan tov het eigen land?
Hoe groot is het percentage nareizigers?
juval schreef:BBB zou graag de regels versoepeld zien voor de huisvesting op eigen terrein. Veel boeren hebben ruimte genoeg om woonunits te plaatsen voor hun werknemers, maar dit mag vaak niet.
_San87_ schreef:juval schreef:BBB zou graag de regels versoepeld zien voor de huisvesting op eigen terrein. Veel boeren hebben ruimte genoeg om woonunits te plaatsen voor hun werknemers, maar dit mag vaak niet.
Lijkt mij een prima oplossing, eigenlijk. Minder druk op de sociale woningvoorziening, arbeiders onderdak. Win-win.
denisesilver schreef:Zou mooi zijn als er een fact checker aanwezig is bij debatten. Dit is niet de enige keer dat er onzin als waarheid wordt verkocht om zetels te winnen.
Roodvos schreef:Ik vind dit ook opvallend:
Groot deel kiezers coalitiepartijen bleef thuis bij Europese verkiezingen - https://nos.nl/l/2523459
Van de NSC stemmers bleef 59% thuis en van de PVV stemmers 56%.
Ik vind dat zo wonderlijk. Dan stem je op een partij, vervolgens ligt er een coalitie akkoord waar "jouw" partij aan deelneemt en waar veel in staat dat in Europa "geregeld" moet worden.
En dan kan je stemmen voor Europa en dan blijf je thuis.
Nou ja, zo ligt het excuus voor de volgende verkiezingen al wel weer klaar: "het mocht niet van Brussel".
janderegelaa schreef:Ik voel me echt niet aangesproken. De al maandenlange bashing van de linkse partijen over het feit dat partijen met de democratisch gekozen PVV willen samenwerken getuigt van bijzonder weinig respect voor de Nederlandse kiezer en het democratisch proces.
pmarena schreef:Hier willen ze vlakbij een stukje land gebruiken om "tijdelijke" woningen op te zetten voor arbeidsmigranten. Ze hebben iets van 3 van dergelijke locaties in gedachten hier in de regio. Met op die terreinen dan ook een beheerder die een oogje in het zeil houdt en zijn best moet doen om iedereen zowel binnen als buiten een beetje tevreden te houden.
Op zich lijkt zoiets me niet zo'n slechte optie. Fijne huisvesting, een beetje bij elkaar wonen kan ook wel fijn zijn voor de mensen zelf. Een hopelijk beetje een onpartijdig aanspreekpunt hebben. Niet direct 24/7 zo onder je werkgever zitten.
Ik weet alleen niet hoe je zoiets dan moet regelen van stel je komt hier als arbeidsmigrant / seizoensmedewerker. Kan dan zo'n unit huren. Maar op een gegeven moment wil je ander werk gaan doen dan die land- / tuinbouw. Mag je dan nog wel daar blijven wonen of moet je dan plaats maken voor een vervanger zeg maar.
nps schreef:janderegelaa schreef:Ik voel me echt niet aangesproken. De al maandenlange bashing van de linkse partijen over het feit dat partijen met de democratisch gekozen PVV willen samenwerken getuigt van bijzonder weinig respect voor de Nederlandse kiezer en het democratisch proces.
Het feit dat PVV allemaal dingen wil die niet kunnen, niet mogen, of niet haalbaar zijn getuigt van bijzonder weinig respect van PVV voor democratische normen en waarden, de rechtsstaat, internationaal samenwerken of de grondwet.
Tiggs schreef:pmarena schreef:Hier willen ze vlakbij een stukje land gebruiken om "tijdelijke" woningen op te zetten voor arbeidsmigranten. Ze hebben iets van 3 van dergelijke locaties in gedachten hier in de regio. Met op die terreinen dan ook een beheerder die een oogje in het zeil houdt en zijn best moet doen om iedereen zowel binnen als buiten een beetje tevreden te houden.
Op zich lijkt zoiets me niet zo'n slechte optie. Fijne huisvesting, een beetje bij elkaar wonen kan ook wel fijn zijn voor de mensen zelf. Een hopelijk beetje een onpartijdig aanspreekpunt hebben. Niet direct 24/7 zo onder je werkgever zitten.
Ik weet alleen niet hoe je zoiets dan moet regelen van stel je komt hier als arbeidsmigrant / seizoensmedewerker. Kan dan zo'n unit huren. Maar op een gegeven moment wil je ander werk gaan doen dan die land- / tuinbouw. Mag je dan nog wel daar blijven wonen of moet je dan plaats maken voor een vervanger zeg maar.
Ik vrees dat het ook heel erg NIMBY is hoor. Hier hebben ze een aantal 'polenhotels' en daar is een hoop heisa over geweest.
BigOne schreef:Gewoon een stel oude stacaravans en klaar, dat is wat je regelmatig ziet. Louche uitzendbureaus stoppen ze met zes of acht in een kamer voor 4 personen, ze moeten dan ook nog 400 per maand ophoesten voor onderdak en kassa.
Indien de landbouw/ kassen in het Westland zelf voor onderdak moeten zorgen heeft bvb Den Haag ineens huizen over!!
Wel de lusten niet de lasten:
https://www.omroepwest.nl/amp/nieuws/46 ... ten-wat-nu
Roodvos schreef:BigOne schreef:Gewoon een stel oude stacaravans en klaar, dat is wat je regelmatig ziet. Louche uitzendbureaus stoppen ze met zes of acht in een kamer voor 4 personen, ze moeten dan ook nog 400 per maand ophoesten voor onderdak en kassa.
Indien de landbouw/ kassen in het Westland zelf voor onderdak moeten zorgen heeft bvb Den Haag ineens huizen over!!
Wel de lusten niet de lasten:
https://www.omroepwest.nl/amp/nieuws/46 ... ten-wat-nu
Ik heb vorig jaar zo'n stacaravan gekocht.
Caravan was volledig uitgewoond. Voor mij was het een soort van vrije keuze om er een paar maanden in te wonen. Maar het is eigenlijk te triest voor woorden dat mensen zo gehuisvest worden.
Elisa2 schreef:Denk het niet, dat zijn vooral Polen en Bulgaren e.d. die in de landbouw werken.
Zoals gezegd, vaak tijdelijk.
Bij de asielzoekers werkt de grootste groep niet.
Dit staat er in het artikel van de eerste bron die ik plaatste:
"De overige 89% van de migranten komt om andere redenen naar Nederland, zoals gezinshereniging, studie of werk. Ze komen hier omdat hier studeren leuker is dan thuis, omdat hier werken hen meer aantrekt dan werken in hun eigen land of om dat een familielid hier al woont, werkt of studeert"
Lijkt mij belangrijk om te kijken waarom het hier leuker studeren en werken is? Welke voordelen zitten daar aan tov het eigen land?
Hoe groot is het percentage nareizigers?
_San87_ schreef:Mensen wonen het zelf ook uit.
Wij hadden ook Polen om de hoek wonen, het huis waar ze in gewoond hebben was keurig toen ze erin kwamen. Gewoon een standaard sociale huurwoning qua sanitair, maar dan met apparatuur.
Toen ze eruit gingen zat t bloed aan t plafonds, was er een ruit kapot en vroeg je je af of er überhaupt wel mensen gewoond hebben.
Een eindje verderop staat ook een huis waar arbeidsmigranten wonen, dat huis is ook helemaal uitgewoond. En dat was het niet, als ik buurtgenoten moet geloven.
_San87_ schreef:Er woonden er vier (in het huis hier verderop 6, maar groot, vrijstaand huis). Maar sure, het ligt altijd aan de huisvester, niet aan de bewoners.
juval schreef:_San87_ schreef:Mensen wonen het zelf ook uit.
Wij hadden ook Polen om de hoek wonen, het huis waar ze in gewoond hebben was keurig toen ze erin kwamen. Gewoon een standaard sociale huurwoning qua sanitair, maar dan met apparatuur.
Toen ze eruit gingen zat t bloed aan t plafonds, was er een ruit kapot en vroeg je je af of er überhaupt wel mensen gewoond hebben.
Een eindje verderop staat ook een huis waar arbeidsmigranten wonen, dat huis is ook helemaal uitgewoond. En dat was het niet, als ik buurtgenoten moet geloven.
bij ons in de buurt wonen ook een heel stel polen in een oud huis wat al een tijdje leegstond. ze wonen er nu denk ik 2 jaar en ze hebben het prachtig opgeknapt in de weekenden. Altijd druk aan het klussen, het ziet er nu heel mooi uit. Ik weet niet of deze mensen hier gaan blijven, maar ze geven zeker geen overlast.
Miran schreef:Hier zie je naast de ‘polenhotels’ ook veel mensen die zich hier vestigen. Op de basisschool ook best wat Poolse en half Poolse kindjes. Meer dan andere nationaliteiten. De tijd van allemaal seizoensarbeiders die terug gingen na een paar maanden is al even voorbij.