Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 11:13

_San87_ schreef:
secricible schreef:
uiteindelijk heeft iedereen, hoe slecht ook, recht op een eerlijk proces. Omdat je simpelweg onschuldig bent voordat je veroordeelt wordt.
Het zou wat zijn als Lucia de Berk geen advocaat had kunnen krijgen, of de man bij de Schiedammer parkmoord. Zeker de zaken waar Lucia de Berk voor terecht stond waren net zo gruwelijk of nog veel gruwelijker te noemen dan deze zaak. Je bent onschuldig voor er een oordeel is en dat we als publiek deze mensen al veroordeelt hebben doet daar niks aan af.

Daar is onze volledige rechtsstaat bij gebaat en het zou niet goed zijn als we zouden zeggen dat er mensen zijn die we het recht op een advocaat ontnemen.

Het grijze gebied in deze zaak is m.i. 2ledig. Enerzijds zijn deze mensen dus gewoon ziek in hun hoofd en moeten daarvoor behandelt worden. Net als dat een man in een psychose niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor zijn daden kunnen deze mensen dat blijkbaar ook maar deels.
De andere nuance hierin is dat er blijkbaar een hoop bewijs is dat deze mensen constant hebben aangegeven dat ze niet meer konden zorgen voor dit meisje, dat haar problematiek te heftig was. Daarmee zijn ze ook slachtoffer van een hulpsysteem dat hun aan hun lot heeft overgelaten. Daarmee praat ik niks goed overigens, er is geen excuus voor deze handelingen, maar het moet wel een nuancering zijn.
Rechtspraak is zelden zwart of wit, er is altijd grijs. En juist daar hoort een advocaat voor op te staan om dat aan het licht te krijgen.

Goed dat je o.a. Lucia de Berk aanhaalt, ik wilde daar ook over beginnen. Juist een zaak als het hare toont goed aan waarom het zo ontzettend belangrijk is dat er gerechtelijke procedures zijn, die getoetst worden, waarbij hoger beroep mogelijk is, en dat verdachten goed bijgestaan worden.

Je moet er toch niet aan denken onschuldig te zijn, maar levenslang te krijgen.

Lucia de Berk is nou juist een voorbeeld van waar het rechtsysteem ernstig gefaald heeft: zij is zowel in de eerste behandeling van de zaak, als in hoger beroep en cassatie onterecht veroordeeld en heeft jarenlang onschuldig vastgezeten. Pas zes jaar na haar veroordeling is die zaak heropend.

Hetzelfde geldt voor de Schiedammer parkmoord: een ernstige rechterlijke dwaling, ondanks dat die man een advocaat had.

Dit soort afschuwelijke dwalingen kan je niet als voorbeelden van een goed functionerend rechtsysteem gebruiken.

scrabbel

Re: Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:53

Ik kan mij voorstellen dat te weinig eten geven niet direct onder zware mishandeling valt. Dat zou betekenen dat mensen die het geld verkeerd uitgegeven hebben en eind van de maand geen of weinig voedsel meer hebben allemaal in de gevangenis belanden.

Het bewust er voor kiezen een kind lange tijd te weinig eten te geven vind ik heel anders.

Zonder mentale aandoening (of bijvoorbeeld drugsgebruik) zou niemand zoiets doen. Echter konden ze eerder wel normaal functioneren. Ik heb er dan ook een hekel aan dat er altijd gezegd wordt over een dader: jaar maar... Dus minder straf. Een eerlijke vergelding zal er niet plaats vinden. De dingen die hun het kind hebben aangedaan mogen wij hun niet aandoen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:36

Wie zegt dat zij eerder wel normaal konden functioneren? Een problematiek die eerder niet blootgelegd werd, betekent niet dat men normaal functioneert. Bij mensen met zulke persoonlijkheidsprofielen (zeker dat van de pleegmoeder) is het niet altijd zichtbaar voor de buitenwereld / de omgeving en ook niet voor (alle) hulpverleners.

Ik begrijp dat je moeite hebt met dingen als: ja maar de dader heeft een moeilijke jeugd gehad oid, en dus een lagere straf. Dat iemand psychische problemen heeft, een moeilijke jeugd had enz geeft hem/haar niet het recht om misdrijven te plegen.
Maar als je bedoelt met “eerlijke vergelding” “hen aandoen wat zij dit kind hebben aangedaan”, nee dat mag inderdaad niet en dat is maar goed ook. De tijd van oog om oog - tand om tand is al lang voorbij. En daarenboven: realiseer je dat niet alle slachtoffers van geweldsmisdrijven uit zijn op dit soort wraak.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:37

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 18:15

Gelukkig zijn deze kinderen er (fysiek) niet zo erg aan toe als het Vlaardingse pleegmeisje, maar ook dit is bijzonder verwerpelijk. Des te meer omdat de geinshuisouder een professional is. Ik mag hopen dat die haar baan nu kwijt is en ook het verbod krijgt om nog met (kwetsbare) kinderen te werken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 18:22

ongelooflijk.... wat enorm verschrikkelijk....

Hoe dan, echt hoe kan dit? ;(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 18:24

En alweer diezelfde stichting die ook dit meisje had moeten beschermen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 11:58

pateeke schreef:
Gelukkig zijn deze kinderen er (fysiek) niet zo erg aan toe als het Vlaardingse pleegmeisje, maar ook dit is bijzonder verwerpelijk. Des te meer omdat de geinshuisouder een professional is. Ik mag hopen dat die haar baan nu kwijt is en ook het verbod krijgt om nog met (kwetsbare) kinderen te werken.

Wat dacht je van mentaal. Voor die kinderen is de onveiligheid waar ze 3 jaar in geleefd hebben er niet minder om.

Dit zou zeker moeten betekenen dat je nooit meer een pleegkind krijgt (ook als vrijwilliger).

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:27

Veroordeeld tot 8 jaar cel en geen TBS... Ik ben toch wel teleurgesteld in deze uitspraak..

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:28

Ik had toch ook wel meer verwacht. Wat is de reden dat ze geen TBS opgelegd krijgen?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:30

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:31

Friesfanaat schreef:
pateeke schreef:
Ik had toch ook wel meer verwacht. Wat is de reden dat ze geen TBS opgelegd krijgen?

Staat niet duidelijk in het NOS artikel. Enkel dat de rechtbank het 'niet nodig' vindt..

https://nos.nl/artikel/2591967-vlaardin ... er-dan-eis

Bijzonder... wordt er nog in HB gegaan door het OM?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:34

Babootje schreef:
Friesfanaat schreef:

Staat niet duidelijk in het NOS artikel. Enkel dat de rechtbank het 'niet nodig' vindt..

https://nos.nl/artikel/2591967-vlaardin ... er-dan-eis

Bijzonder... wordt er nog in HB gegaan door het OM?

Ik hoop het wel. Kan ik nog niet terugvinden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:35

pateeke schreef:

Tbs is volgens de rechter niet nodig, omdat het niet waarschijnlijk is dat de pleegouders ooit nog pleegkinderen krijgen.
Wel krijgen de twee een maatregel opgelegd die ervoor zorgt dat ze onder toezicht komen te staan na hun vrijlating. Dat zou ook kunnen betekenen dat de pleegouders na hun straf een behandeling moeten ondergaan.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6377031/ac ... chaad.html

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:39

Geen TBS, wel onder toezicht na vrijlating.

Ik denk dat het een OK straf is. Al had er naar mijn mening best 11 jaar gegeven kunnen worden, als de TBS niet nodig is. Maar goed, ik ben geen rechter.

Ik ben benieuwd of de instanties toch nog vervolgd gaan worden, uiteindelijk. Ik vind het zo onterecht dat dat niet gebeurt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:07

Ik hoop op vervolging, iig de medewerker van de stichting die daar aan huis kwam.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:15

Dankjulliewel voor het delen van de links naar de artikels. Die kon ik daarstraks niet vinden...
Goh ja, dat ze misschien een behandeling zouden moeten volgen als ze onder toezicht staan... hoe specifiek is die behandeling dan en hoe 'afdwingbaar' is dat, vraag ik me dan af. Daar is met TBS toch wat meer zekerheid over, lijkt mij. Oké, ze zullen geen pleegouder meer mogen zijn na hun straf, maar met zulke persoonlijkheidsprofielen lijkt het mij dat - zeker zonder behandeling - de kans toch wel aanwezig is dat ze op één of andere manier hun eigen kind(eren) of kleinkinderen of.... zullen mishandelen. Maar goed, dat is mijn idee. Ik hoop vooral dat als deze mensen terugkeren in de maatschappij, ze daar goed in begeleid en opgevolgd worden.

En inderdaad: ook de instanties zouden wel verantwoording moeten afleggen, vind ik.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:03

Jessica Villerius (documentairemaakster) verwoordt precies mijn gedachten over de uitspraak:

Afbeelding

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:23

Jessica kan het inderdaad goed verwoorden.
Hiervoor hadden ze die jongetjes ook en die zijn ook mishandeld.

Als je dit soort stoornissen hebt kan ik het mij niet voorstellen dat de biologische kinderen nooit mishandeld zijn.

En je zit maar 1/3? van je straf uit?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:43

Dat van 1\3 eerder vrijkomen bestaat gelukkig niet meer automatisch.

Maar geen tbs, belachelijk.
Als je zo verknipt bent hoor je dat te krijgen of nooit meer buiten de cel te komen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:54

Ik kan de redenatie ook niet volgen. Maar... uiteindelijk lijkt de werkelijke bescherming van kinderen blijkbaar weinig prioriteit te hebben. Vorige week ook al dat aangiftes tegen partnergeweld geseponeerd worden, juist ook als er kinderen bij betrokken zijn. Dat familierechters op hun beurt dus heel vaak contact (en daarmee geweld) forceren. Deels omdat ze niet echt weten (of kunnen weten) wat er speelt maar ook omdat er veel meer aandacht is voor al het andere dan de veiligheid en welzijn van de kinderen zelf.

En de Inspectie wekt ook de indruk dat ze het niet erg belangrijk vinden om echt kritisch te zijn op de veiligheid van kinderen, en misstanden goed in beeld te krijgen en aan te pakken. (Terwijl ik zou denken dat ze daar juist wel voor zijn.)

Triest hoor. Ik hoop dat het Hoger Beroep hier nog iets oplevert.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:56

Volgens mij is het argument van de rechter vooral, dat niet 100% bewezen kan worden, dat de schade/verwondingen veroorzaakt zijn door de mishandelingen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:57

Dat de pleegouders maar 8 jaar krijgen vind ik moeilijk te begrijpen. De gevolgen van hun daden zullen bij de pleegkinderen langer voelbaar zijn. Zowel mentaal als fysiek. Arme kinderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:05

Enige wat ik op te merken heb aangedrongen het bericht van deze jessica:
De gevangenisstraf komt altijd vóór de TBS. Dus haar argument dat nu de gevangenis er aan wordt blootgesteld en anders een kliniek klopt sowieso niet. Ook als ze wel tbs hadden gekregen hadden ze eerst hun straf uit moeten zitten.
In dat geval is het zelfs bewezen beter de gevangenisstraf zo kort mogelijk te houden omdat je zo snel mogelijk na het delict wil behandelen. Nu er geen TBS is opgelegd had de straf van mij (veel) langer mogen zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:55

Ik vind de straf ook wel laag. Maar ja, wij zijn geen rechters natuurlijk.

Verder las ik een discussie over het screenen van pleegouders en schulden bij de pleegouders. Ergens begrijp ik dat je geen pleegouders met schulden wil. Maar ik vind het over 1 kam scheren wat dan weer gebeurt ook lastig.
Ik ken dus een situatie waar kinderen het echt goed hadden bij het gezinshuis wat later pleegouderschap werd toen er werd afgebouwd qua aantal kinderen. Helaas is het bedrijf van die pleegouders failliet gegaan en kwamen ze in de wsnp. De kinderen moesten weg, niet van jeugdzorg, maar wegens geen geschikte woning meer kunnen huren. Pleegvader kreeg een tia en werd arbeidsongeschikt. De moeder vond elders werk. Maar nu worden ze gelukkig toch weer pleegouders van een paar kinderen zodra ze met hulp van de gemeente een geschikte woning gevonden hebben. Zij blijft dan werken en de vader is overdag bij huis. Op dit moment vindt de opvang plaats vanuit een vakantiewoning waar ze nu in overleg dus wonen. Ik kan van deze mensen niets anders zeggen dan dat ze goed voor kinderen zijn. Zij vangen dus niet de jonge kinderen op, maar de probleemtieners, een groep waar maar heel weinig mensen voor te vinden zijn.

Een ander pleeggezin wat ik dus ken zijn gewoon mensen met wat oudere kinderen die nu een jonger pleegkind hebben wat er opgevoed wordt totdat het kind volwassen is. Kind gaat naar school, heeft vriendinnetjes, gaat mee op vakantie en is dus eigenlijk gewoon een kind van dat gezin.