Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:38

princequillo schreef:
Dat vraag ik mij ook af. Imo kan het zo zijn maar ik kan hier alleen nog niet uit opmaken dat ze het expres doen om te dwarsbomen.

Nou ik kan me voorstellen dat ze niet op kabinet Wilders zitten te wachten. Net als zoveel andere partijen dat liever niet doen. Ik zou ook niet weten waarom de vvd als eerste naar voren zou moeten stappen. Iedereen is toch zo vvd moe? Laat andere maar voorgaan dan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:39

Jessix schreef:
princequillo schreef:
Dat vraag ik mij ook af. Imo kan het zo zijn maar ik kan hier alleen nog niet uit opmaken dat ze het expres doen om te dwarsbomen.

Nou ik kan me voorstellen dat ze niet op kabinet Wilders zitten te wachten. Net als zoveel andere partijen dat liever niet doen. Ik zou ook niet weten waarom de vvd als eerste naar voren zou moeten stappen. Iedereen is toch zo vvd moe? Laat andere maar voorgaan dan.

helemaal mee eens, laat ze de wonden maar likken en in de oppositie gaan. Dat kan ze alleen maar goed doen bij volgende verkiezingen schat ik in.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:42

nps schreef:
De politiek heeft ook wel een iets andere functie dan de gemiddelde burger. Een plezier stedentripje is iets anders dan een reis naar een internationale conferentie. Als de politiek niet meer kan vliegen wordt er veel kostbare tijd verspild aan inefficient reizen wat ook nog eens duurder is. Wat is er mis met “de vervuiler betaald?” Dikke prima dat je vervuilende dingen doet (doe ik ook als klimaatdrammer), maar dan wel graag de rekening betalen. En dat laatste doen we liever niet.

Er wordt helemaal niks opgelegd of van de burger verwacht, iedereen mag helemaal doen wat ie zelf wil. Wel wordt de vervuilende optie duurder gemaakt (en wat mij betreft nog veel te weinig - hop vooruit met die vliegtaks). En zowel politici als de burger moet dan meer betalen voor vervuilen.

Als je als politiek wat van de burger verwacht, dan moet jezelf het goede voorbeeld geven. Moet je bevolking moeite doen om rond te komen, dan vind ik dat je als overheid verplicht bent te kijken in je eigen organisatie waar je kunt bezuinigen en niet geld binnenharken met nog een lastenverzwaring.
Als men vindt dat vliegtaks moet worden betaald, omdat vliegen zo vervuilend is, dan hadden de excuses voor het slavernijverleden ook op een andere manier aangeboden kunnen worden ipv in alle windrichtingen een vliegtuig met een minister daar in te sturen.
De maandelijkse verhuizing van de administratie van Europarlementariërs tussen Brussel en Straatsburg kost jaarlijks 200 miljoen, omdat archieven fysiek mee verhuisd worden in gemotoriseerd vervoer, digitaliseren zou aanzienlijk schelen en dat is alleen nog maar de administratie, de reiskosten van al het personeel kost nog eens 114 miljoen en beide gebouwen staan voor de helft van de tijd leeg.

Dus zowel europees als nationaal mag men wel eens wat kritischer naar zich zelf kijken.

Maar als de consument na 2026 een nieuwe ketel wil is men verplicht een hybridewarmtepomp er bij aan te schaffen van 5000 euro en dan moet je eigenlijk ook je huis isoleren, anders heb je er niet veel aan. Een verplichten met een hoog kostenplaatje.
Na 2035 mogen er geen benzineauto's meer verkocht worden en ben je straks allemaal verplicht aan de elektrische auto en wat denk je wat je moet gaan betalen aan wegenbelasting voor die enorm zware auto's en wat als je accu vervangen moet worden en ondertussen blijven ze burger maar belasten en waar moet ie het allemaal van betalen.

Dat zijn mensen beu.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 24-11-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:42

Jessix schreef:
princequillo schreef:

Mee eens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:44

juval schreef:
het maakt de formatie misschien juist makkelijker, een minderheidskabinet. Inderdaad met alleen winnaars (behalve gl/pvda dan). Nadeel is uiteraard dat er een grote kloof zit (13 stemmen) in de kamer om voorstellen voor elkaar te krijgen, maar ja, dat is politiek.

Wellicht zinvol om aansluiting met cda te zoeken, ook minderheid, maar net 5 zetels erbij dan. Ook voor de eerste kamer staan ze dan sterker aangezien nsc daar natuurlijk nog geen zetels heeft.

Mijn partij de SGP wil wel meedoen (voor zover als ik wist in elk geval).Dat zijn weer 3 zetels erbij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:49

juval schreef:
Jessix schreef:

helemaal mee eens, laat ze de wonden maar likken en in de oppositie gaan. Dat kan ze alleen maar goed doen bij volgende verkiezingen schat ik in.

Wat mij betreft wel. Dan kunnen ze weer eens vvd zijn, zonder compromissen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:54

Jessix schreef:
princequillo schreef:

Vind ik ook :j

Ik zou denken: laat die partijen die zo'n grote mond hebben het voortouw maar even lekker nemen, en laat ze maar zien hoe makkelijk zij de boel even recht gaan trekken. Als het lukt: super fijn!

Maar als blijkt dat het allemaal makkelijk praten was en het een (nog groter) zooitje wordt...dan hebben we dat ook maar weer gehad en kunnen we misschien ein-de-lijk echt gaan proberen om nog wat van de wereld te redden.....

Als we nou gewoon in de jaren '80 serieus met onze impact op de planeet aan de gang waren gegaan, hadden we nu niet al tot onze enkels in de sh*t gezeten..... we hebben helemaal geen tijd voor dit soort gezeik.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:55

IMANDRA schreef:
@Germie; waarom is rekeningrijden zo'n verkeerd iets dan? Voor zover ik lees betaal je naar hoeveel je rijdt. Lijkt me best een eerlijke methode. Meer rijden = meer betalen. Rijdt je een gemiddeld aantal km per jaar (13.000) dan ga je erop vooruit..

Zo lang iedereen op dezelfde afstand van voorzieningen (winkels, ziekenhuis, OV) woont, lijkt het mij een perfect eerlijk systeem. Echter is dat niet het geval. Wij wonen bijvoorbeeld op 6 km afstand van de eerste de beste winkel. In het geval van rekeningrijden worden wij dus sterker ontmoedigd om naar die winkels te rijden. Resultaat: wij zullen waarschijnlijk meer online gaan bestellen. Een grote klap voor de middenstand, als het buitengebied wordt ontmoedigd om nog naar het dorp te rijden. Om nog maar te zwijgen over mensen die met regelmaat naar het ziekenhuis moeten voor behandelingen.

Lang verhaal kort, rekeningrijden jaagt de mensen op het platteland op kosten. Terwijl de inkomens in de steden gemiddeld hoger zijn.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 24-11-23 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:56

qua impact.. ik las net nog een interessant stuk van NG over india en kolen (en als je arm bent, dat je dan niet met klimaat bezig bent)
Ik weet niet of dat ook al in de jaren 80 geremd had kunnen worden, waarschijnlijk wel..
maar ik heb gewoon een zeer onsignificant gevoel als het NL aangaat..

https://www.nationalgeographic.nl/india ... et-klimaat

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:04

An sich vind ik rekeningrijden wel eerlijk. Zal mensen ook meer stimuleren om minder zooi in de atmosfeer te stoken, vaker de fiets of OV te pakken en dichter bij hun werk te gaan wonen. Want an sich is het nu natuurlijk wel een beetje belachelijk dat Pietje 's ochtends 50 km naar zijn werk in plaats B rijdt vanuit zijn woonplaats A....en onderweg Klaasje tegenkomt die dezelfde afstand andersom rijdt :=

De vervuiler betaalt vind ik wel een goede optie. Dat je niet zozeer hoeft te betalen voor het bezit van een auto, maar voor het gebruik ervan. Ik zou het ook wel fair vinden wanneer je met een elektrische auto minder betaalt dan met een slurper. Maarja dan heb je weer dat gedoe met ongelijkheid, dat wie geld heeft voor een betere auto, minder betaalt. Dat is jammer ja, maar vervuiler betaalt is an sich wel fair :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:06

Cer schreef:
qua impact.. ik las net nog een interessant stuk van NG over india en kolen (en als je arm bent, dat je dan niet met klimaat bezig bent)
Ik weet niet of dat ook al in de jaren 80 geremd had kunnen worden, waarschijnlijk wel..
maar ik heb gewoon een zeer onsignificant gevoel als het NL aangaat..

https://www.nationalgeographic.nl/india ... et-klimaat

Tja, ik hoorde in 1984 van het broeikaseffect. Het schijnt dat Shell het al in 1964 wist.
... maar ja: dat de aarde ging beven in Groningen was ook al in de 1960er jaren bekend. (... en door het bevoegd gezag ontkend tot plm 2015.)

En ja: wie straatarm is, houd zich bezig met vandaag. Eten, warmte, kleren om het lijf en dan is de dag allang weer om.

(En wie rijk is, wil nog wel eens roepen 'Na mij de zondvloed..!')

Ik krijg er geen insignificant gevoel van.
In tegendeel.
Er is heel erg veel nodig en wel NU!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-11-23 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:06

AppleSter schreef:
martichr schreef:
Dit objectief genoeg? Alle moties van 2008 tot 2023

Hoe stemt PVV in vergelijk met andere partijen op verschillende thema's

Ik zie op geen enkel thema grotere overeenkomsten met links dan met rechts, jij wel?

[ [url=m/HCRCsp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bKVrW3.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php

Alleen op huisvesting zorg en onderwijs komen de gelijkenissen boven de 50% Maar dan nog komen ook op deze thema's de overeenkomsten op recht veel hoger uit

[ [url=m/H0TjAx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op sociale zekerheid,zogenaamd zijn linkse kant!! Onder de 50% overeenkomst met GL en PVDA/D66/CU

Maar nee hoor, Geert is echt heel links op sociale zekerheid. HOE dan?

Wel grappig, je post de cijfers, maar dan blijft het weer opvallend stil..

Ik moet ook werken hè. Jullie niet?
Al die lijstjes zijn leuk, maar kijk nu eens naar de uitkomsten van stemmingen op moties. Dan zie je OBJECTIEF hoe de PVV gestemd heeft de afgelopen jaren. Steeds maar iets sturen dat niet objectief meetbaar is (altijd met een sausje van de ander) schiet echt niet op.

En daarbij; mijn vraag omtrent de PVV was gericht op de beschuldigingen dat Wilders systematisch mensen zou voorliegen, lees maar even terug.
Daarop blijft het muisstil. En dat is geen probleem hoor, maar nu over wel/niet links blijven doorgaan is een beetje zonde van m’n tijd.

Wat ik als links zie, hoef jij absoluut niet als links te zien. Het gaat er vooral om hoe transparant (of schijnheilig; “jij zal niet… Maar ik wel”) mensen zijn

Maar zou je dan willen aangeven hoe de PVV links/sociaal zou stemmen? Want ik zie het niet?

Mbt je voorbeelden: ik snap wat je zegt. Wel zeggen, maar het zelf niet doen. Ik denk voor een deel dat je daarin gelijk hebt, maar ik stoot me daar niet zo aan. Ik kijk wat ik kan doen.

We hebben klimaatproblemen. Ik vind dat ik daar iets tegen moet doen. Ik vind dat vervuilers hiervoor moeten betalen (rekeningrijden/ vervuilbelasting/ vliegtax oa)

Dus dat Timmermans of DiCaprio op vliegvakantie gaat, heb ik op zich niet zon probleem mee. Maar laten we dan de mensen/bedrijven die vervuilen ajb wat meer laten betalen

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:08

IMANDRA schreef:
@Germie; waarom is rekeningrijden zo'n verkeerd iets dan? Voor zover ik lees betaal je naar hoeveel je rijdt. Lijkt me best een eerlijke methode. Meer rijden = meer betalen. Rijdt je een gemiddeld aantal km per jaar (13.000) dan ga je erop vooruit..

Er is in principe niks mis mee, maar het is voor de overheid een onzekerdere situatie dan zoals het nu geregeld is. Je kan namelijk slecht inschatten hoeveel elke burger rijdt en zodoende is het minder voorspelbaar als inkomstenbron en daar gaat het tenslotte om.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:08

Tiepfoudt schreef:
IMANDRA schreef:

Zo lang iedereen op dezelfde afstand van voorzieningen (winkels, ziekenhuis, OV) woont, lijkt het mij een perfect eerlijk systeem. Echter is dat niet het geval. Wij wonen bijvoorbeeld op 6 km afstand van de eerste de beste winkel. In het geval van rekeningrijden worden wij dus sterker ontmoedigd om naar die winkels te rijden. Resultaat: wij zullen waarschijnlijk meer online gaan bestellen. Een grote klap voor de middenstand, als het buitengebied wordt ontmoedigd om nog naar het dorp te rijden. Om nog maar te zwijgen over mensen die met regelmaat naar het ziekenhuis moeten voor behandelingen.

Lang verhaal kort, rekeningrijden jaagt de mensen op het platteland op kosten. Terwijl de inkomens in de steden gemiddeld hoger zijn.

Klopt Tiepfoudt en het openbaar vervoer is op veel plaatsen op het platteland verdwenen.
Ik had dit eerlijk gezegd niet bedacht als nadeel maar je hebt gelijk.

Cowboy ik begrijp je post. Ik ga zeker geen energie stoppen in allerlei flauwekul verhalen/ voorbeelden/ gebash etc. Ik pieker er niet over. Zonde van mijn tijd.

Ik hoop wel op een kabinet over rechts met de PVV. Er zijn zaken die dringend aangepakt moeten worden. Dus ik hoop dat ze iedereen verrassen.
Ik hoop ook dat Timmermans gewoon oppositie gaat voeren waarbij hij de milieu waarden meeneemt en ook maatregelen tegen stemt die discriminerend zullen werken.

Een minderheid kabinet met PvdA/ GL erbij ben ik absoluut op tegen daar (extreem )rechts teveel links gebasht heeft daar ze zo slecht bezig zouden zijn eigenlijk met alles. Dat zie je ook in dit topic . Dus het woord is voor mij nu echt aan de PVV en haar achterban.

En graag weer echt inhoudelijk. Ik heb erg mijn best gedaan op mijn analyse waarvan ik inmiddels begrijp dat de PVV Bokkers er geen reactie op geven. Dat vind ik geen uitnodiging om erg mijn best nog te doen want als het alleen maar geschreeuw wordt met weinig wol, haak ik ook af. Zonde van mijn tijd.

Denk aan de uitdrukking:"adel verplicht". De mensen die op de PVV gestemd hebben en de PVV zelf kunnen de komende vier jaar laten zien dat er wel visie is, kennis en deskundigheid om het land goed te regeren. Laat maar inhoudelijk zien door normale inhoudelijke post, zoals bv van Tiepfoudt, waar je voor staat. Dan leer ik er nog wat van.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:09

germie schreef:
Dat betekent niet dat ik tegen asielzoekers ben, je moet mensen helpen die het echt nodig hebben, maar je moet niet mensen die geen schijn van kans maken hier laten zitten en eten en onderdak bieden en nog een dokter ook.

Ik merk dat ik er héél wat van vind dat je het blijkbaar zo raar/slecht vind dat mensen toegang tot gezondheidszorg krijgen... Ben benieuwd waar je allemaal vind dat jij recht op hebt als jíj in hun schoenen zou komen te staan. Ik zou mijn ergste vijand nog een dokter toewensen, gezondheidszorg is een basisrecht.

Applester ik gok dat het stil blijft rond jouw post omdat het een enorme herhaling van zetten is die we in het vorige topic al paginalang behandeld hebben. Op een gegeven moment hebben mensen, net als jij, betere dingen te doen dan vechten tegen de bierkaai.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:13

pmarena schreef:
An sich vind ik rekeningrijden wel eerlijk. Zal mensen ook meer stimuleren om minder zooi in de atmosfeer te stoken, vaker de fiets of OV te pakken en dichter bij hun werk te gaan wonen. Want an sich is het nu natuurlijk wel een beetje belachelijk dat Pietje 's ochtends 50 km naar zijn werk in plaats B rijdt vanuit zijn woonplaats A....en onderweg Klaasje tegenkomt die dezelfde afstand andersom rijdt :=

De vervuiler betaalt vind ik wel een goede optie. Dat je niet zozeer hoeft te betalen voor het bezit van een auto, maar voor het gebruik ervan. Ik zou het ook wel fair vinden wanneer je met een elektrische auto minder betaalt dan met een slurper. Maarja dan heb je weer dat gedoe met ongelijkheid, dat wie geld heeft voor een betere auto, minder betaalt. Dat is jammer ja, maar vervuiler betaalt is an sich wel fair :j

Rekeningrijden zou redelijk eerlijk kunnen zijn als je dan de wegenbelasting eraf haalt. Ik denk dat het in dit land en km heffing + wegenbelasting zal gaan worden.

Waarom zou die elektrische wagen minder moeten betalen? De slijtage aan het wegdek is immers hoger door het gewicht.

In de kern zou het eerlijk gemaakt kunnen worden.

Ik woon ergens met een waardeloze OV verbinding, sterker nog ze heffen hier zelfs de lijn op in het naburige dorp. Ik kan dus nooit op mijn werk komen zonder wereldreis te maken. Laat staan thuis komen. Ik ben afhankelijk van mijn zuinige kleine oude auto. Een huis in groningen is onbetaalbaar of je moet zoveel concessies doen dat je er stokongelukkig van gaat worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:14

pien_2010 schreef:
En graag weer echt inhoudelijk. Ik heb erg mijn best gedaan op mijn analyse waarvan ik inmiddels begrijp dat de PVV Bokkers er geen reactie op geven. Dat vind ik geen uitnodiging om erg mijn best nog te doen want als het alleen maar geschreeuw wordt met weinig wol, haak ik ook af. Zonde van mijn tijd. .

Maar denk jij dat die verder in dit topic lezen? Of waar haal je vandaan dat je ze zou bereiken met je post? Ik vind dit een beetje roepen in de ruimte eigenlijk..

Citaat:
(En wie rijk is, wil nog wel eens roepen 'Na mij de zondvloed..!')

Nou ja, ik als zelfbepaalde niet rijke vraag me nog steeds af wie die rijken dan zijn. Die met een gouden paplepel geboren zijn en hebben kunnen doen wat ze wilden, zijn of die een prima erfenis gekregen hebben en niet meer hoeven werken? Of die heel hard gewerkt hebben en eerder kunnen stoppen? of die in een grote villa? Of die met een dure auto, of 2 dure autos? hoe meet je dat?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:18

@Germie & Secricible & tiepfoudt: ah ja, zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt voor de toelichting :j. Denken jullie niet dat dit met het juiste systeem niet op te lossen is? Verschillende tarieven gebaseerd op je woonplaats bijvoorbeeld (even afgezien van de ingewikkeldheid daarvan), zodat het wel eerlijker wordt? De artikelen die ik nu tegenkom gaan natuurlijk maar van één (+ het duurste) tarief uit van 8,2 ct per kilometer. Neem je mee wat voor type auto, in welke gemeente je woont, dan wordt het misschien wel weer wat eerlijker? Een hoger tarief als je in de stad woont, juist omdat je daar meer alternatieven hebt, bijvoorbeeld?

martichr schreef:
Wel grappig, je post de cijfers, maar dan blijft het weer opvallend stil..

Selectief lezen hè :+ En dan ontwijkt ze ook nog de gestelde vragen en geeft antwoord op een vraag die ze zelf wil beantwoorden.
cognitieve dissonantie ten top

sorry ik word er een beetje moe van, deze manier van discussie voeren

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:19

Citaat:
Als men vindt dat vliegtaks moet worden betaald, omdat vliegen zo vervuilend is, dan hadden de excuses voor het slavernijverleden ook op een andere manier aangeboden kunnen worden ipv in alle windrichtingen een vliegtuig met een minister daar in te sturen.

?
Mij ontgaat iets.
Bijna alles, eigenlijk.

(De excuses die Rutte bijna een jaar geleden aanbood, dat gebeurde in het Rijksarchief.
En het hoort bij diplomatie om bezoeken af te leggen.)
Citaat:
De maandelijkse verhuizing van de administratie van Europarlementariërs tussen Brussel en Straatsburg kost jaarlijks 200 miljoen, omdat archieven fysiek mee verhuisd worden in gemotoriseerd vervoer, digitaliseren zou aanzienlijk schelen en dat is alleen nog maar de administratie, de reiskosten van al het personeel kost nog eens 114 miljoen en beide gebouwen staan voor de helft van de tijd leeg.

Eens.

Citaat:
Maar als de consument na 2026 een nieuwe ketel wil is men verplicht een hybridewarmtepomp er bij aan te schaffen van 5000 euro en dan moet je eigenlijk ook je huis isoleren, anders heb je er niet veel aan. Een verplichten met een hoog kostenplaatje.

?
Je bent zot als je een eigen huis hebt en anno 2023 nog niet goed geïsoleerd hebt.

En de kosten en de subsidie zijn nu nog niet bekend.
(Oude economische regel: die prijzen zakken wel. Nu is het nog even een nieuwtje, er komen steeds meer modellen op de markt, ook met lagere prijzen.)
Citaat:
Na 2035 mogen er geen benzineauto's meer verkocht worden en ben je straks allemaal verplicht aan de elektrische auto

Hihi.
Wat dacht je van het ding wegdoen...?
Ik doe het al jaren zonder. En nee, ik werk gewoon, ga naar mijn paard en woon niet in de Randstad.

Citaat:
wat denk je wat je moet gaan betalen aan wegenbelasting voor die enorm zware auto's

Er komen kleine e-bakjes,
en een sociaal kabinet kan besluiten om de wegenbelasting laag te maken, bijvoorbeeld aan te vullen met rekeningrijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:23

Janneke2 schreef:
? Je bent zot als je een eigen huis hebt en anno 2023 nog niet goed geïsoleerd hebt.
......
Hihi. Wat dacht je van het ding wegdoen...?
Ik doe het al jaren zonder. En nee, ik werk gewoon, ga naar mijn paard en woon niet in de Randstad.

Ik vind dit een tikje hautain, betuttelend en belerend overkomen, maar misschien bedoel je het anders.
of anders erg pocherig..
maar goed, misschien weet iemand die in het pluche geboren is, niet helemaal wat het kost om huizen te isoleren, al dan niet met of zonder subsidie .. zeg ik als iemand die ook met isolatie bezig is..

Dan nog is een hybridewarmtepomp duur, wel of niet met een geisoleerd huis.. maar heel medelevend dat jij dat grappig vind..

En ik doe mijn auto helemaal niet weg, dat is het meest makkelijke om bijvoorbeeld mijn moedertje te bereiken en naar ziekenhuisafspraken te brengen.. hihi.. achterop de fiets wordt wat ingewikkeld.. haha
Laatst bijgewerkt door Cer op 24-11-23 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:24

Misschien is een andere verwoording beter.

"Het is zot dat anno 2023 de overheid nog niet voldoende hulp & middelen beschikbaar heeft gesteld zodat alle huur en koopwoningen geïsoleerd kunnen worden".
Niet iedereen kan het inderdaad veroorloven, dus je kan niet iedereen er direct op aanspreken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:25

robert45 schreef:
pmarena schreef:

Rekeningrijden zou redelijk eerlijk kunnen zijn als je dan de wegenbelasting eraf haalt. Ik denk dat het in dit land en km heffing + wegenbelasting zal gaan worden.

Waarom zou die elektrische wagen minder moeten betalen? De slijtage aan het wegdek is immers hoger door het gewicht.

In de kern zou het eerlijk gemaakt kunnen worden.

Ik woon ergens met een waardeloze OV verbinding, sterker nog ze heffen hier zelfs de lijn op in het naburige dorp. Ik kan dus nooit op mijn werk komen zonder wereldreis te maken. Laat staan thuis komen. Ik ben afhankelijk van mijn zuinige kleine oude auto. Een huis in groningen is onbetaalbaar of je moet zoveel concessies doen dat je er stokongelukkig van gaat worden.

Hier is het OV ook matig, dat moet echt weer verbeterd worden :j

Ik denk dat het zinvol als autorijdende mensen:

- bijdragen in het onderhoud van de wegen
- betalen voor verontreiniging, dus meer gebruik / meer uitstoot van auto = meer betalen

Het lijkt me zinvol als het mensen heel hard gestimuleerd worden om zo min mogelijk te vervuilen.
Hoe je dat dan precies in het vat giet, dat kan op verschillende manieren natuurlijk :j

Via de benzine / diesel is an sich een makkelijke manier. Want dan heb je de meeste vervuilers al zonder veel rompslomp te pakken. Maar de elektrische auto natuurlijk niet....en die maakt ook gebruik van de wegen. Dus die zal je dan toch via iets als een wegenbelasting moeten pakken lijkt mij.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:26

@janneke hoe gaat de hoefsmid dan naar je toe komen? Met het OV? Ook de kleine E-bakjes wegen beste behoorlijk. Natuurlijk gaan die ontwikkelingen snel maar dat ze voorlopig nog flink zwaarder zijn is een feit?

Ik kan niet zonder mijn auto op mijn werk komen, laat staan thuis komen.

Buiten het feit dat het OV met enige regelmaat storingen, vertragingen, uitval heeft.

Isoleren is ook leuk, maar het moet wel betaald worden.

pmarena

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:27

Niemand heeft het toch over dat je helemaal niet meer met je eigen auto zou mogen rijden?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:37

Het was -denk ik- een reactie op onderstaande bericht?

Janneke2 schreef:
...
Citaat:
Na 2035 mogen er geen benzineauto's meer verkocht worden en ben je straks allemaal verplicht aan de elektrische auto

Hihi.
Wat dacht je van het ding wegdoen...?

...