Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:02

Het gaat om geinstitutioneerde religie. Daar gaat het vaak mis. Omdat er dan misbruik van wordt gemaakt door de 'kopstukken', om het volk voor hun karretje te spannen.
Zo ook worden nationalistische sentimenten aangewakkerd door ultra-nationalisten. Alweer om hun eigen zaak te bevorderen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:11

Sizzle schreef:
Tieneke schreef:
Zou het ergens de bedoeling kunnen zijn om zo de Palestijnse bevolking aan te zetten om zelf de druk op te voeren naar Hamas toe? Zelf iets te ondernemen? Of is dat te ver gezocht of onmogelijk?

Dat is een westerse „vrije“ gedachte.
Je moet de palastijnse bevolking meer vergelijken met een kind dat thuis mishandeld wordt. Die komt niet in opstand tegen een volwassene.

Ik zag trouwens net een samenvatting van vervalste informatie die nu op internet rond gaat.
Die kinderen in het hok: nep
Een Hamas strijder die een helikopter uit de lucht schiet: nep
Document dat financiele ondersteuning van US zou aantonen: nep
Hamas protesten in Amerika: nep

En nog een aantal andere. Ofwel, het is een jungle aan informatie die je niet kunt vertrouwen op het moment.

Als ze de gaza platgooien (wat ik wel verwacht want ze willen er al zo lang vanaf), ben ik bang dat wij hier in het westen ook wel wat terroristische aanvallen kunnen verwachten.

Heb je een linkje voor mij van die samenvatting?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:56

Janneke2 schreef:
Exitium schreef:
Probleem is dat je daarmee niets voorkomt. Half leger Hamas-strijders gaat zonder wapens weg, reist naar Libanon, Syrië of Jordanië en komt zwaar bewapend terug. Of men komt met bomgordel om aan, en laat die tijdens het fouilleren afgaan.

?
Hoezo : 'niets' voorkomen?

"Op zich" heb je gelijk: als in: dat hoort tot de mogelijkheden.

Vrede is niet voor bange mensen.

Maar in mijn ogen is een humanitaire corridor die duizenden levens kan redden
de moeite waard
tov dit soort risico's.

En ik verzet me tegen de gedachte 'dat er een risico aan kleeft betekent hetzelfde als het heeft geen zin'.

Juist door die risico's zal Israel daar nooit mee akkoord gaan, al helemaal niet na de aanslagen afgelopen weekend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:58

Nikass schreef:
Sizzle schreef:
Ik zag trouwens net een samenvatting van vervalste informatie die nu op internet rond gaat.
Die kinderen in het hok: nep
Een Hamas strijder die een helikopter uit de lucht schiet: nep
Document dat financiele ondersteuning van US zou aantonen: nep
Hamas protesten in Amerika: nep

Heb je een linkje voor mij van die samenvatting?

Natuurlijk :)
Wel in het Duits:

https://www.srf.ch/news/international/f ... -fake-news

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:23

Popstra schreef:
Ik denk wel dat als Israel Gaza compleet plat bombardeerd ze heel veel symphatie gaan verliezen.
Dat is natuurlijk de grootste oorlogs misdaad die je kan begaan!

Komt bij de haat nog groter gaat worden en een hoop ellende gaat veroorzaken elders op de wereld.

Het wordt er niet veiliger op in de wereld. Als we de afgelopen decennia 1 ding hebben gezien is dat de hele westerse bemoeienis met het Midden Oosten alleen maar ellende geeft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:59

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:07

mysa schreef:
Nog meer ontmanteling van nepnieuws:

https://www.theguardian.com/media/2023/ ... SApp_Other

Ik vond deze wel lachen:

Russia has been a longstanding culprit for spreading disinformation on X, and appears to have been capitalising on the Israeli-Palestinian conflict. On Monday the former Russian president Dmitry Medvedev, the deputy chair of the Russian Security Council, tweeted: “Well, Nato buddies, you’ve really got it, haven’t you? The weapons handed to the Nazi regime in Ukraine are now being actively used against Israel.”

Meneer Medvedev suggereert dat Oekraine de wapens die ze vanuit het Westen hebben gekregen doorverkocht hebben aan Hamas die er nu Israel mee aanvallen.

Als dat al zo zou zijn, waarmee krijgen de Russen dan nu klop van de Oekrainers? Stenen en honkbalknuppels? Is dat al voldoende om het roemruchte leger uit het land van Medvedev tot stoppen te brengen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:21

Tieneke schreef:
BeFunny schreef:
Het zou mij uiteindelijk niks verbazen als Israël uiteindelijk ook zelf achter deze oorlog zit.
De daden van Hamas zijn logisch bestempeld als terreur en hun (Netanyahu en leger) hebben vrijspel om mensen in Gaza uit te moorden.

Heb je concreet bewijs voor deze complottheorie?

Wat een vervelende reactie.
Er staat "het zou mij niks verbazen" dus geen bewijs.

Maar Israël laat een verkeerd de realiteit zijn met al dat fake nieuws.

Israël wil dat alles daar Israël of eigenlijk Joods grond bezit wordt dat is sinds ze er zitten altijd zo geweest. En ze hebben al veel land ingepikt. De reden dan Hamas daar zit is om te zorgen dat Israël niet nog meer over de Palestijnen heen walst.

Israël heeft heel snel de Oorlog verklaard aan Hamas maar ook erbij vermeld we doden gewoon alles wat we daar tegen komen. Het is wederom Israël die daar weer sterker uit gaat komen.

En ze hebben met fake nieuws een verkeerd beeld gecreëerd waardoor ze groen licht hebben gekregen en waardoor hun acties niet als terrostisch worden bestempeld maar wel die van Hamas.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:52

Ik zie het handelen in de door de Israëlisch bepaalde omstandigheden, niet anders dan een poging tot decimering van de Palestijnen en daarmee wederom gebiedsuitbreiding. Het is nm. onmogelijk om alleen de Hamas aan te pakken. IMHO

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:56

BeFunny schreef:
Wat een vervelende reactie.
Er staat "het zou mij niks verbazen" dus geen bewijs.

Maar Israël laat een verkeerd de realiteit zijn met al dat fake nieuws.

Israël wil dat alles daar Israël of eigenlijk Joods grond bezit wordt dat is sinds ze er zitten altijd zo geweest. En ze hebben al veel land ingepikt. De reden dan Hamas daar zit is om te zorgen dat Israël niet nog meer over de Palestijnen heen walst.

Israël heeft heel snel de Oorlog verklaard aan Hamas maar ook erbij vermeld we doden gewoon alles wat we daar tegen komen. Het is wederom Israël die daar weer sterker uit gaat komen.

En ze hebben met fake nieuws een verkeerd beeld gecreëerd waardoor ze groen licht hebben gekregen en waardoor hun acties niet als terrostisch worden bestempeld maar wel die van Hamas.

Zou me helemaal niets verbazen als je gelijk hebt.

@Tieneke, iets hoger in dit topic vond je me naïef. Ik herinner me nog goed dat ik meer dan 20 jaar geleden ook naïef genoemd werd. Ik was net terug van een solidariteitsreis naar Irak, denk mijn eerste reis (heb er 2 gemaakt), en, op een Belgische radiozender ging ik in debat met een voorstander van een Amerikaanse inval in Irak. Ik had heel wat argumenten om aan te tonen dat Irak geen massavernietigingswapens (meer) had, terwijl de VS beweerde van wel. Mijn tegenstander in het debat noemde me toen ook naïef, zei dat we iets wijsgemaakt waren. Het is intussen wel duidelijk wie gelijk had. Toppunt was dat mijn bronnen toen de wapeninspecteurs zelf waren, dus de VS wist heel goed dat die wapens er niet meer waren.

En de propaganda-oorlog is een vuile oorlog, en het gebeurt overal. Ooit eens een betoging meegemaakt waarbij een Belgisch-Arabische organisatie werd afgeschilderd als amokmakers. Ik was erbij, en zag juist de politie/veiligheidsdiensten de boel provoceren. Maar ze waren wel zo slim om alle bewijsmateriaal te vernietigen (ik geloof dat er toen nog geen digitale camera's waren, ik meen me te herinneren dat ze filmrolletjes vernielden, maar dat zie ik niet meer zo helder voor de geest). Was wel een shock voor mij dat dit in België kon gebeuren, ben dan uit sympathie maar direct lid geworden van die groepering :D . Of dat je preventief gearresteerd wordt omdat je wilt actievoeren, is me ook al overkomen. Terwijl ik totaal geen oproerkraaier ben, ik kan gewoon niet tegen onrecht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:24

Wat ik raar vindt, en dat zou voor jouw visie kunnen pleiten BeFunny, dat Israël, het land met de allerbeste intelligent dienst, de aanval van Hamas niet zag aankomen. Dat kan ik niet geloven.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:26

Mwah dat kan best gebeuren dat ze zo iets missen. Het mag niet gebeuren eigenlijk. De aanval van Hamas is sowieso gruwelijk geweest. Maar meneer Netanyahu weet dat Hamas net als IS dat soort dingen doet. Dus als dat uitgelokt is is het een inkoppertje geweest.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:20

Ik vind een artikel waarin een Nederlands joodse vrouw beweert dat ze zich op dit moment in Israel veiliger voelt dan in haar voormalige woonplaats Zwolle. Aan het eind van het artikel wordt de tweede wereldoorlog er ook nog even bijgesleept.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2273593/z ... t-veiliger

Zijn dit nu het soort mensen dat dadelijk de Gazastrook binnen gaan met een geweer? Vol van haat die elke kritiek op Israel af doen als antisemitisme,

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:44

Janneke2 schreef:
Exitium schreef:
Probleem is dat je daarmee niets voorkomt. Half leger Hamas-strijders gaat zonder wapens weg, reist naar Libanon, Syrië of Jordanië en komt zwaar bewapend terug. Of men komt met bomgordel om aan, en laat die tijdens het fouilleren afgaan.

?
Hoezo : 'niets' voorkomen?

"Op zich" heb je gelijk: als in: dat hoort tot de mogelijkheden.

Vrede is niet voor bange mensen.

Maar in mijn ogen is een humanitaire corridor die duizenden levens kan redden
de moeite waard
tov dit soort risico's.

En ik verzet me tegen de gedachte 'dat er een risico aan kleeft betekent hetzelfde als het heeft geen zin'.

Citaat:
Juist door die risico's zal Israel daar nooit mee akkoord gaan, al helemaal niet na de aanslagen afgelopen weekend.

Juist na de aanslagen van afgelopen weekend is er oorlog.
En al sinds dezelfde wetten van Hamurabi (en ook de heilige boeken van het Jodendom) zijn er regels over wat wel en niet mag in een oorlog.
(... de pessimist zegt: het feit dat er wetten over zijn betekent dat 'het ooit anders ging' en men dacht 'dat doen we de volgende keer beter'.)

OF het Israëlische leger accoord gaat is en blijft een vraag.
Maar het gaat hier wel om duizenden mensen die niet kunnen ontsnappen uit een oorlog.

En het ging mij niet om 'dat het een risico is' (dat snap ik)
maar over 'dat je met een humanitaire corridor niets voorkomt'.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:22

pien_2010 schreef:
Wat ik raar vindt, en dat zou voor jouw visie kunnen pleiten BeFunny, dat Israël, het land met de allerbeste intelligent dienst, de aanval van Hamas niet zag aankomen. Dat kan ik niet geloven.

Het schijnt dat Egypte Israel weldegelijk gewaarschuwd heeft voor deze aanval. Net zoals ook de VS gewaarschuwd was voor 9/11 en de aanval op Pearl Harbour in 1941. Het vermoeden van de schrijver was dat er altijd wel waarschuwingen zijn maar dat deze niet op de juiste plek komen. Mijn vermoeden is dat het "not invented here" syndroom bij dit soort intelligence diensten vrij groot is en mogelijk zit er ook een soort arogantie in dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben en het onderschatten van de vijand.

Overigens is het land Israel al een aantal jaar in een bestuurlijke crisis en is Netanyahu daardoor weer op de troon terecht gekomen. Ik heb ook gelezen dat Netanyahu zelf in het verleden een soort beschermheer van de Hamas was.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:32

Ik zie hier veel negatieve reacties op de bombardementen van Israel op Gaza maar wat vinden we van de raketten die Hamas op Israelische steden afvuurt? Is dt wel oké?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:36

pien_2010 schreef:

In '73 zagen ze de Jom Kippoer - oorlog ook niet aankomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:37

irmaz schreef:
Ik zie hier veel negatieve reacties op de bombardementen van Israel op Gaza maar wat vinden we van de raketten die Hamas op Israelische steden afvuurt? Is dt wel oké?

Nee!!
Ook niet

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:38

irmaz schreef:

Hamas zijn walgelijke terroristen en wat ze gedaan hebben is gewoon walgelijk. Ik dacht dat iedereen het daar wel over eens was. Hoe afschuwelijk deze daden ook zijn. Het geeft Israel niet het recht om oorlogsmisdaden te plegen. Daarbij onderdrukt Israel de palaestijnen al jaren achtereen op een verschrikkelijke manier.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:46

Wat ik me afvraag. Er loopt een teller van het aantal gestorven mensen in Gaza, Israël en de West Bank. Wie vallen daar onder? Alleen de civilians?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:56

Loretta schreef:
irmaz schreef:

Hamas zijn walgelijke terroristen en wat ze gedaan hebben is gewoon walgelijk. Ik dacht dat iedereen het daar wel over eens was. Hoe afschuwelijk deze daden ook zijn. Het geeft Israel niet het recht om oorlogsmisdaden te plegen. Daarbij onderdrukt Israel de palaestijnen al jaren achtereen op een verschrikkelijke manier.

Dat, ik zie Hamas als een soort Is. Ik zou er geen traan om laten als die groepering uitgeroeid wordt. Maar dat geldt niet voor de bewoners (Palestijnen) op Gaza. Ik vind dat niet alles maar geoorloofd zou moeten zijn in oorlogstijd. Feitelijk gaat het dus tussen Hamas en Israël en niet Gaza en Israël. Maar Gaza wordt de dupe. En Israël maakt nu misbruik van deze situatie. Ik vind hier onterecht dat Israël hier bijval krijgt. Tegen Hamas prima. Maar tegen Gaza nee. Ik snap echt niet hoe het kan dat er mensen zijn die het het ok vinden dat Israël dit gaat doen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:01

irmaz schreef:

Israël heeft anti rakettenschilden en zo, dus meestal zijn er bij conflicten 10x meer slachtoffers aan Palestijnse dan aan Israelische kant (was nu deze week eventjes anders door die aanval op dat festival, maar het is alweer aan het omkeren). Dus de reacties van Israël zijn heel vaak buiten proportie.

Ik vraag me ook af hoe Palestina kan krijgen waar ie recht op heeft zonder geweld te gebruiken. Iemand een idee? Volgens mij hebben ze alles al geprobeerd hoor, maar je weet maar nooit dat er iemand op Bokt een geniaal idee krijgt dat kan werken. Stel je voor, Bokt die de Nobelprijs voor de vrede wint! :)

@BeFunny, ik ken persoonlijk geen Hamas- of IS-leden denk ik, maar ik ben bijna zeker dat Hamas maar wat graag gewoon een politieke partij zou zijn als de omstandigheden het zouden toestaan. IS is van een ander kaliber.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:07

Beetje cynisch.
Ten eerste moet de huidige rechtse en orthodoxe coalitie in Israël ophoepelen. Ten tweede zouden de Palestijnen zich moeten laten vertegenwoordigen door een fatsoenlijke organisatie.
Ten tijde van Rabin, waren ze er redelijk dichtbij.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:11

Als Israël, Hamas wilt straffen. Straf dan Hamas, maar ga onder geen enkel beding de Palestijnen collectief straffen. Ongeacht welke VN resolutie dan ook, Israël gaat toch door.

Een geheel volk, humanitair economisch compleet plat leggen, zorgt er alleen maar voor dat er nog meer haat gezaaid wordt. Dat is al heel vaak bewezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:26

irmaz schreef:

Nee.
Natuurlijk is dat niet in orde.

Maar het is wel iets anders.
We praten niet over twee gelijke partijen of over 'waar er twee kijven hebben er twee schuld'.

Israël is een bezettende macht met een leger waar je U tegen zegt.
En de bezetting gaat niet volgens de geldende internationale regels die ook door Israël zijn erkend.

Dat maakt niet dat ik blij word van gewapend verzet.
Maar logisch is het wel: tegen een onderdrukker |( komt verzet.
Liefst geweldloos, al heb je ook dan een lange adem nodig.

Maar het verzet is dus gewapend. Bah...
... al was het tot een jaar of vijf geleden vooral kinder, nu ja, puberspel van de kant van Hamas. (Als in: landt de raket op je hoofd ga je dood, landt-ie op je auto vliegt die in brand, maar dat is het wel zo'n beetje. Huizen, infrastructuur etc blijven gewoon intact.)
(De vergeldingsacties werden met letterlijk zwaarder geschut uitgevoerd. Huizen en infrastructuur kapot.)

Ik gun de Palestijnen iemand met het statuur van Ghandi, Mandela of Gyatso.
Ik kan hem / haar niet tevoorschijn toveren.
Misschien zou hij of zij de vendetta kunnen stoppen....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-10-23 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt