Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:51

speurneusc schreef:
verootjoo schreef:
Wat krijgen ze dan allemaal gratis wat Nederlanders niet kunnen betalen :?

huis, huisraad, meubels, gevulde koelkasten, bedden kleding etc., ziektekosten verzekering, gratis ov, gratis scholing, gratis opvang kinds, gratis mob telefoons computers abonementen daarop, verhuisvergoeding van paar duizend euro, gratis fietsen, mogen op vakantie naar waar ze vandaan komen, wanneer ze maar willen

Hahaha, nee joh. Of ja misschien door wat enthousiaste vluchtelingenorganisaties die draaien op vrijwilligers en giften van andere vrijwilligers, maar niet van de staat en ons belastinggeld.

Dit krijgen ze:
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/art ... les-gratis

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 15:01

Ik vind het wel zorgelijk dat het grootste deel van de statushouders in de bijstand belandt.

Ik snap dat daar meerdere redenen voor zijn, die niet eens altijd eigen schuld zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:20

_San87_ schreef:
Ik vind het wel zorgelijk dat het grootste deel van de statushouders in de bijstand belandt.

Ik snap dat daar meerdere redenen voor zijn, die niet eens altijd eigen schuld zijn.

Dat vind ik ook veel, maar ik heb daar recent een stuk over gelezen. Dat meer dan 50% is een gemiddelde. Hoe langer ze hier zijn, hoe meer procent gewoon werkt. Bijvoorbeeld het eerste jaar heeft 90% een uitkering.

https://www.ser.nl/nl/thema/werkwijzer- ... beidsmarkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 15:25

Tango1979 schreef:
_San87_ schreef:

Dat vind ik ook veel, maar ik heb daar recent een stuk over gelezen. Dat meer dan 50% is een gemiddelde. Hoe langer ze hier zijn, hoe meer procent gewoon werkt. Bijvoorbeeld het eerste jaar heeft 90% een uitkering.

Okay, dat is al iets positiever, maar alsnog wel een hoog percentage dat in de bijstand zit.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:33

Ja dat is zo. Maar bedenk ook wij Nederlanders nog de WW in gaan (bij arbeidsverleden) voordat we de bijstand in gaan. Als je geen (of weinig) arbeidsverleden hebt, ga je (vrijwel) meteen de bijstand in.

prompter

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:34

Ze moeten eerst de taalachterstand weg zien te werken, je mag pas naar Nederlandse les wanneer je statushouder bent, de hele tijd in de asielprocedure er voor heb je geen recht op taalles.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:35

Eleeke schreef:
M_D_H schreef:
Lekker sarcastisch, maar als je de strekking van mijn verhaal leest dan weet je best wat ik bedoel.
Echter door je sarcastische opmerking, en geen tegenargumenten sla je óf de discussie dood, óf weet je diep van binnen dat ik een punt heb...

Maar hey, ik snap dat het een unpopulair opinion is, daarom heb ik ook lang getwijfeld of ik dit zou zeggen, aangezien merendeel in dit topic voor links is.
Maar ik blijf bij mijn mening, ik werk verdomd hard, verdien boven modaal, maar aan het einde van mijn salarisstrookje blijft er bij mij maar 500 euro meer over dan bij mijn vriendin die ruim onder modaal verdient.
Dus ja, ik kies voor de partij die het beste bij mijn salarisstrookje past :j

Ik verdien ruim meer dan modaal.
En ik kies voor een partij die er voor de samaneleving is die solidariteit hoog heeft.
Vroeger altijd groen links, tegenwoordig Volt.

Mijn salaris hoeft niet hoger. Ik heb een huis een tuin gezonde kinderen en kan elk jaar op vakantie ( met de trein of electrische auto).
Yep elitair Links, en trots daarop.

Ik wil hier, en op het verhaal van M_D_H ook nog wel inhaken, want snap wel wat M_D_H zegt. Ik en mij vriend verdienen beide bovenmodaal, ik flink. Ik stemde vroeger SP, laatste keer D66. Neig nu ook naar Volt of iets linkser - in ieder geval iets wat milieu ook belangrijk vind. Ik wil graag meer klimaatgeneuzel.

Ik ben zelfstandig ondernemer en breng per jaar een salaris naar de belastingdienst, nog los van de btw afdracht en de kosten die ik kwijt ben aan verzekeringen zoals AOV. Ik vind dat niet erg, hou genoeg over. Al is het wel zuur om het eerst op je rekening te krijgen en daarna zelf over te moeten maken naar de belastingdienst ;). Ik heb nog nooit van mijn hele leven aanspraak gemaakt op wat voor overheidsvoorziening dan ook. Komt ook omdat ik het geluk heb gehad uit een nest te komen waar ik rustig kon studeren en een goed stel hersens te hebben. Ik ga nu voor t eerst van mn leven aanspraak maken op staatssteun - een zez uitkering ivm zwangerschap (en zelfs daar twijfelde ik over, ik kan t immers zelf dragen als het moet.

Wij hebben vind ik - altijd superverstandig geleefd. Mijn ouders hebben mij een hele goede lest geleerd - als je iets wil, moet je ervoor werken. Geen dingen aangaan die we niet konden betalen, nu we onze zaakjes meer dan dik op orde hebben aan kinderen beginnen, beseffen dat wat je hebt luxe is en het zo weg kan zijn. Voor mij voelt het dan alsof je een soort van wordt gestraft als je de dingen goed voor elkaar hebt - vet veel belasting betalen, nooit iets krijgen. En iedereen die soms ronduit domme beslissingen maakt - in mijn ogen - maar financieren. En dat vind ik lastig. Het loont afentoe best wel om niet te werken ivm toeslagen.

Maar, wat ook helemaal waar is en scheef - hard werken staat niet altijd gelijk aan meer loon. Beroepen die véel grotere maatschappelijke waarde hebben dan het mijne worden véel minder goed beloond. Mensen die zich de blubber werken in overheid en zorg, vechtend tegen de zoveelste loze overheidsregel. Ik vind dat de kloof tussen adviserend en uitvoerend echt kleiner mag.

Ik zal nooit VVD stemmen maar sp / groenlinks is te ongunstig voor mijn situatie. Mijn basiswaarden zijn super liberaal - pro euthanasie, pro europa, pro milieu (en anti ongebreideld kapitalisme ten koste van mens en dier of amerikaanse toestanden), pro abortus. Ik gruwel van een centrumrechts kabinet. Wat overigen ook superslecht is voor armere nederlanders of zoiezo the middle man. Dus ik denk dat er niks anders op zit dan toch weer op D66 of Volt te stemmen. Plus dat die als enigen een fatsoenlijk beleid lijken te hebben op gebied van internet en social media.

En die haar op kaag, vreselijk. Kijk eens naar de inhoud en haar cv ipv af te haken op hoe ze overkomt. Blijkt maar weer hoe oppervlakkig en niet inhoudelijk mensen denken en stemmen.

En als kersje op de taart voor iedereen die maar blijft volhouden dat landbouw geen invloed heeft op de natuur: https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... ese-vogels . Ook gemeld via Sovon (houdt zich bezig met onderzoek rondom voorkomen van vogels en diverse andere bronnen). En hier: https://www.floron.nl/Actueel-en-Nieuws ... rland-2023 samenvatting van floron, die weer voorkomen van planten onderzoekt.

Ik zou het fijn vinden als mensen zich voor de komende verkiezingen iets meer baseren op feiten en onderzoek ipv op gevoel en onderbuik. En ipv altijd denken overal recht oo te hebben (iedere dag vlees en zo goedkoop mogelijk, na mij de zondvloed!) het ook kunnen een stapje terug te doen. Dit niveau van welvaart is niet houdbaar. Een beetje minder mag heus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:30

Tango1979 schreef:
_San87_ schreef:

... iedereen mag mij aanvullen,
maar het begrip 'statushouder' zou ook nog wel eens tijdelijk kunnen zijn.
Omdat iemand na vijf jaar Nederlandse wordt bijvoorbeeld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:37

speurneusc schreef:
verootjoo schreef:
Wat krijgen ze dan allemaal gratis wat Nederlanders niet kunnen betalen :?

huis, huisraad, meubels, gevulde koelkasten, bedden kleding etc., ziektekosten verzekering, gratis ov, gratis scholing, gratis opvang kinds, gratis mob telefoons computers abonementen daarop, verhuisvergoeding van paar duizend euro, gratis fietsen, mogen op vakantie naar waar ze vandaan komen, wanneer ze maar willen

Absolute onzin.
Ook voor statushouders is helemaal niets gratis.

Zo wordt de inrichting van het huurhuis door de gemeente geregeld, maarrrr... vervolgens wordt gedurende 5 jaren een 100 of 200 euro netto ingehouden op de netto bijstandsuitkering.
Ook houdt men ook meteen maar even de zorgpremie in, inclusief uitgebreid aanvullend pakket. Waardoor ze meteen vanaf het eerste begin in de schulden zitten en moeten rondkomen in NL serieus onder het bestaansminimum.

Er wordt geen voedsel verstrekt, net zo min als telefoons en fietsen.
Voor KINDEREN bestaan er wel goede doel stichtingen waar ze hulp krijgen voor een fiets, schoolreisje of voor school benodigde laptop. Maar met de bus naar school, dat moet zo'n gezin echt zelf betalen, dat krijgen ze nergens vergoed. Ook niet als ze gehuisvest worden op toevallig 20km van een dichtstbijzijnde school.

Ik help dergelijke gezinnen en het is financieel een groot treurdal. Maar ze zijn veilig en daarvoor dankbaar dus men klaagt niet.

En zo heb ik nog vele voorbeelden. Dus kom svp niet meer aan met "ze krijgen alles gratis en wij krijgen dat niet".
Dat is echt aperte onzin.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:43

prompter schreef:
Ze moeten eerst de taalachterstand weg zien te werken, je mag pas naar Nederlandse les wanneer je statushouder bent, de hele tijd in de asielprocedure er voor heb je geen recht op taalles.

En ook voor die opleidingskosten wordt een lening opgetrokken door DUO.

Die wordt enkel kwijtgescholden wanneer men binnen een bepaalde periode voldoet aan de inburgeringseisen.
Net als de prestatiebeurs van onze NL studenten (van voor het leenstelsel).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:58

nps schreef:
Ik zou het fijn vinden als mensen zich voor de komende verkiezingen iets meer baseren op feiten en onderzoek ipv op gevoel en onderbuik.

Deze opmerking haal ik er even uit omdat ik ook zou willen dat men zich een mening zou vormen op basis van feiten en onderzoek. Helaas ligt die lat voor de meeste mensen te hoog omdat ze zich dagelijks vol laten proppen met populistische praat die direct de onderbuik aanspreekt. Voor die mensen is nuance een onontdekt verschijnsel en dat is jammer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:59

Precies Dees, die mensen hebben het gewoon moeilijk, maar zijn ontzettend dankbaar voor wat ze wél hebben. Maar worden door sommige Nederlanders met de nek aangekeken, op basis van volkomen verkeerde informatie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:03

Thanks Dees _/-\o_

NPS ook fijne bijdrage. Belasting op arbeid zou omlaag moeten lijkt me.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 18:08

Dees schreef:
speurneusc schreef:

Absolute onzin.
Ook voor statushouders is helemaal niets gratis.

Zo wordt de inrichting van het huurhuis door de gemeente geregeld, maarrrr... vervolgens wordt gedurende 5 jaren een 100 of 200 euro netto ingehouden op de netto bijstandsuitkering.
Ook houdt men ook meteen maar even de zorgpremie in, inclusief uitgebreid aanvullend pakket. Waardoor ze meteen vanaf het eerste begin in de schulden zitten en moeten rondkomen in NL serieus onder het bestaansminimum.

Er wordt geen voedsel verstrekt, net zo min als telefoons en fietsen.
Voor KINDEREN bestaan er wel goede doel stichtingen waar ze hulp krijgen voor een fiets, schoolreisje of voor school benodigde laptop. Maar met de bus naar school, dat moet zo'n gezin echt zelf betalen, dat krijgen ze nergens vergoed. Ook niet als ze gehuisvest worden op toevallig 20km van een dichtstbijzijnde school.

Ik help dergelijke gezinnen en het is financieel een groot treurdal. Maar ze zijn veilig en daarvoor dankbaar dus men klaagt niet.

En zo heb ik nog vele voorbeelden. Dus kom svp niet meer aan met "ze krijgen alles gratis en wij krijgen dat niet".
Dat is echt aperte onzin.

Dat een lening uiteindelijk terug moet worden betaald lijkt me terecht. Dat de zorgverzekering zelf moet worden betaald ook.

Dat er zo weinig coulance in de afbetaling zit waardoor men onder het bestaansminimum zit, dat vind ik heel erg en dat zou absoluut niet moeten.

Ik vraag me af waarom zo'n lening niet pas na 5 jaar terugbetaald moet gaan worden. Of in veel kleinere stukjes, misschien zelfs met kwijtschelding na x-aantal jaar. Er moet wel een eerlijke kans zijn een bestaan op te bouwen. Beginnen met een 1-0, of eigenlijk 2-0, achterstand is niet eerlijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:14

Nou, met de huurwoning an sich liggen ze al ver voor op Nl starters ;) Gratis geld bestaat niet zeggen ze wel.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:15

Veronica2 schreef:
nps schreef:
Ik zou het fijn vinden als mensen zich voor de komende verkiezingen iets meer baseren op feiten en onderzoek ipv op gevoel en onderbuik.

Deze opmerking haal ik er even uit omdat ik ook zou willen dat men zich een mening zou vormen op basis van feiten en onderzoek. Helaas ligt die lat voor de meeste mensen te hoog omdat ze zich dagelijks vol laten proppen met populistische praat die direct de onderbuik aanspreekt. Voor die mensen is nuance een onontdekt verschijnsel en dat is jammer.

En voor het goed kunnen interpreteren van data en of onderzoek heb je minimaal kennis van basisstatistiek en kansberekening nodig. Dat lijkt nogal vaak te ontbreken. Daarnaast wordt data nogal vaak onjuist geframed op social media en internet en uit context getrokken. En gek genoeg vertrouwt een groot deel van de mensen dan liever op geroeptoeter op internet, feestboek, influencers en social media dan op data vanuit instanties (en dat is dus ook waarom ik liever op een partij stem die in ieder geval iets weet over de invloed van social media en internet op opinievorming en het publiek debat.)

Dees schreef:
En ook voor die opleidingskosten wordt een lening opgetrokken door DUO.

Die wordt enkel kwijtgescholden wanneer men binnen een bepaalde periode voldoet aan de inburgeringseisen.
Net als de prestatiebeurs van onze NL studenten (van voor het leenstelsel).

Er schijnen ook allemaal vet vage bedrijfjes te zijn die vluchtelingen "helpen" met het behalen van hun opleiding. Als vluchteling wordt je dan meteen al de marktwerking ingezogen - je moet je eigen opleidingsgeld terugbetalen én een keuze gaan maken in waar je je opleiding doet terwijl je net je eigen land uit bent en waarschijnlijk geen reet begrijpt van hoe de dingen werken en wat je aangaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 18:17

Fitzroy schreef:
Nou, met de huurwoning an sich liggen ze al ver voor op Nl starters ;) Gratis geld bestaat niet zeggen ze wel.

Ja, dan staan ze niet 3-0 achter, stel je voor.

Het huizenprobleem in NL wordt NIET veroorzaakt door statushouders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:19

Het is zo jammer dat mensen die beweren dat asielzoekers alles gratis krijgen, en worden voorgetrokken, dan nooit het lef hebben om daar op terug te komen. Nooit kunnen zeggen "sorry je hebt gelijk, goh dat wist ik niet. Ik stel mijn mening bij"
Nee, ze blijven volharden of verzinnen weer wat anders om de vluchtelingen in diskrediet te brengen.
Ook de VVD liegt over dit onderwerp. Laatst nog bij Op1, die Sophie Hermans die tegen de cijfers in blijft liegen over de huidige instroom.

We hoeven het niet eens te zijn met zijn allen, maar kunnen we de dingen gewoon bespreken zoals ze zijn, en dat gelieg achterwege laten.
> NPS & Veronica :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:29

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:30

Nikass schreef:
Het is zo jammer dat mensen die beweren dat asielzoekers alles gratis krijgen, en worden voorgetrokken, dan nooit het lef hebben om daar op terug te komen. Nooit kunnen zeggen "sorry je hebt gelijk, goh dat wist ik niet. Ik stel mijn mening bij"
Nee, ze blijven volharden of verzinnen weer wat anders om de vluchtelingen in diskrediet te brengen.

Daar komt nog eens bij dat de meeste van deze mensen nog nooit een vluchteling, asielzoeker of statushouder van dichtbij hebben gezien, maar ze hebben er wel een torenhoge mening over. En ook doen alsof 50000 mensen ontzettend veel is, maar in werkelijkheid zie je er weinig van terug.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:34

En daarbij ja vluchtelingen krijgen een huis en meubels. Maar dat zijn gewoon de basisbehoeften van een mens. En die basisbehoeften moeten voor ieder mens goed zijn. Dat is de eerste trede in de piramide van maslow. Vanuit daar kan iemand zich pas verder ontwikkelen. Dus gun deze mensen dit ook.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:37

Citaat:
39,5 procent van die bijstandsgerechtigden heeft een Nederlands achtergrond, 50,9 procent heeft een niet-westerse migratieachtergrond en 9,6 procent heeft een westerse migratieachtergrond. Het totale aantal bijstandsgerechtigden met een migratieachtergrond bedraagt dus 60,5 procent - inderdaad bijna twee derde van het totaal.

Het aantal bijstandsuitkeringsgerechtigden met een niet-westerse migratieachtergrond is in de afgelopen jaren gestegen. Zo nam het aantal tussen juni 2016 en juni 2017 met zestienduizend toe. Die groei betreft voornamelijk asielzoekers, overwegend uit Syrië en Eritrea, die een verblijfsvergunning hebben gekregen en daarna een beroep op de bijstand konden doen. Het CBS meldt dat de bijstand doorgaans met vertraging reageert op bewegingen op de arbeidsmarkt

Dit vind ik eigenlijk wel best hoog :o .

Verder word er ook hier een hoop ontkracht qua uitspraken over asielzoekers/statushouders

https://www.nu.nl/nucheckt/5021360/nuch ... nlijk.html

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:42

naranja1 schreef:
En daarbij ja vluchtelingen krijgen een huis en meubels. Maar dat zijn gewoon de basisbehoeften van een mens. En die basisbehoeften moeten voor ieder mens goed zijn. Dat is de eerste trede in de piramide van maslow. Vanuit daar kan iemand zich pas verder ontwikkelen. Dus gun deze mensen dit ook.

Ben ik roerend met je eens.

Maar 'krijgen' betekent wel kopen -
versus de verbitterde mythe 'dat ze hier gratis geld krijgen (en wij Nederlanders hebben het nakijken').

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:45

Die fietsen klopt wél. De gemeente hier doet nl regelmatig oproepen voor het doneren van tweedehands fietsen voor vluchtelingenhulp binnen de gemeente. En ik moet eerlijk zeggen dat dat best een beetje stak in de tijd dat ik zelf geen fietsen voor de kinderen kon betalen en dat bij elk schooluitje of verkeersexamen moest gaan uitleggen op school, erg gênant.

Ik ben trouwens absoluut voor hulp aan alle noodhebbenden, maar de lijst van huisraad die door onze gemeente verstrekt wordt vind ik er echt over. Er zijn mensen hier in de straat die bij wijze van gordijnen maar wat dekbedovertrekken voor de ramen gespannen hebben, laat staan een fiets. Als 'een normaal gezin' fietsen en een tv hoort te hebben bijvoorbeeld, dan horen ook de lagere inkomens en mensen in de bijstand daar toegang tot te hebben. Daar mag van mij een betere balans in gevonden worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:46

In de meeste gemeenten hebben álle kinderen uit arme gezinnen recht op dat soort hulp, niet alleen de statushouders.