Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 02:03

Kuggur schreef:
Dorine92 schreef:
Ligt eraan wat je belangrijk vindt. Wij hebben nul natuur, een groot deel van ons woont in het bollengif, en een groot deel van ons zit hutje mutje op hun vervelende buren. We hebben een kabinet die ineens vooraan blijkt te staan als er grondrechten geschonden kunnen worden en macht gepakt kan worden. Ook heeft dit kabinet best wel schijt aan de burgers.
Dat zijn allemaal dingen waar je last van kunt hebben, en het kan best zijn dat je dan op een mooi strandje op een eiland veel gelukkiger bent. Een hoge levensstandaard zegt mij niet zoveel over gelukkig zijn

Tsja, dan niet azijnpissen , en doen wat ik gedaan heb, vertrekken naar een dunbevolkt land met veel natuur.
Maar op één of andere manier doen de zeirkousen dat meestal niet...

Ik kom er graag voor vakantie, maar wonen... nee dan zou ik toch een land kiezen zonder zulke lange donkere winters

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 02:13

fransje23 schreef:
In Nederland kom je in ieder geval niet zomaar binnen.

Dit dus. Ik snap niet waarom er gedaan word alsof wij de enige zijn :=

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 02:15

Cer schreef:
princequillo schreef:
Ok. Er zijn nog veel meer landen gelukkig. :P

Oh bij welk land kan je zomaar naar binnen en vragen om een woning en een uitkering?

Of gewoon zonder werk visum beginnen met werken? Dat kan dan nog wel interessant zijn.. voor zover ik weet kom je niet zomaar overal binnen , en dat staat hier in het topic ook al een paar keer beschreven :)

Het is mooi dat je denkt dat dat hier kan, maar dat is de realiteit niet. Mijn partner is buitenlander. Zo makkelijk gaat het allemaal niet. :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 02:36

Dorine92 schreef:
Kuggur schreef:
[
Tsja, dan niet azijnpissen , en doen wat ik gedaan heb, vertrekken naar een dunbevolkt land met veel natuur.

Ik kom er graag voor vakantie, maar wonen... nee dan zou ik toch een land kiezen zonder zulke lange donkere winters

Wel, dat is mijn punt. Nederland is héél comfortabel.
Ook die landen zonder lange donkere winters hebben hun negatieve aspecten.
Er zijn altijd redenen dat er ergens veel natuur is en weinig mensen.
Het betekent altijd dat die gebieden in principe minder geschikt zijn voor bewoning.
In Ijsland inderdaad het ruige klimaat in de winter.
Ik vind het dat meer dan waard.
Maar geldt niet voor iedereen (gelukkig... ;) )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 07:31

princequillo schreef:
Het is mooi dat je denkt dat dat hier kan, maar dat is de realiteit niet. Mijn partner is buitenlander. Zo makkelijk gaat het allemaal niet. :P

:?
Ik denk niet dat het hier kan (waar schrijf ik dat?).. ik vraag waar dat wel kan :j

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:04

Ik denk dat de meesten ook wel flink onderschatten hoe moeilijk Nederlands is om te leren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:05

Je hoeft hier maar op bokt te kijken hoeveel mensen onberispelijk Nederlands schrijven :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:08

Er is nogal een verschil tussen perfect Nederlands spreken of na 20 jaar nog geen woord.

Maar die nuance begrijpt bokt niet... Net een discussie over stalling. Dat is 24/7 buiten of op 24/7 op stal. Daar zit bij sommige ook niks tussen

Echwel

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:11

Er zijn hier genoeg mensen die alleen maar dialect kunnen praten.
Ik als import versta er niks van, moet ik nu dus plat leren praten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:13

DuoPenotti schreef:
Er is nogal een verschil tussen perfect Nederlands spreken of na 20 jaar nog geen woord.

Maar die nuance begrijpt bokt niet... Net een discussie over stalling. Dat is 24/7 buiten of op 24/7 op stal. Daar zit bij sommige ook niks tussen

Precies. Ik heb enorm veel respect voor mensen die het in ieder geval proberen. Ik was laatst op een teamuitje en onze host was (naar later bleek) een Tsjechische meneer die een jaar in Nederland was. Nou hij sprak echt heel behoorlijk Nederlands. Niet vloeiend maar prima te begrijpen. Ik vind dat echt top. Hij had dus een baan en sprak de taal al behoorlijk.

En inderdaad zijn er ook mensen die al tig jaar in Nederland wonen, geen woord Nederlands spreken en al die jaren in de bijstand zitten. Ik heb daar principieel echt iets op tegen. Ik ben geen rascist maar van mij mogen ze hier grenzen aan stellen en zulke mensen uitzetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:15

Waarom gaan we alleen maar van uitersten uit? Beide kanten hebben toch ook nuance?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:17

Suzanne Dat dus.
Ik heb heel veel met Polen gewerkt.
En onder werktijd regelmatig bezig geweest met Nederlandse woordjes leren.
Simpele dingen als goedemorgen. Daar begon het mee.
Maar dan zie je al zoveel verschil. Die het proberen en wie gewoon niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:29

Niet iedereen leert een taal even makkelijk.
Uiteraard heeft de gemiddelde Bokker een talenknobbel en spreekt 4 talen vloeiend.

Ook zonder de taal goed te spreken kun je gewoon hier werken.

Er zijn mensen die amper Nederlands praten maar echt een topsalaris hebben van tonnen per jaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:35

Ook zonder talenknobbel is “goedemorgen” en “hoe gaat t” (al dan niet met harde of zachte g) te doen..
als dat niet lukt is er denk een ander probleem.. ?

In de meeste bedrijven kan je met op z’n minst Engels wel terecht.. als er iets aan de hand is, wil je jezelf toch een beetje kunnen redden, anders moet altijd alles met een tolk..

De taal ergens niet een beetje verstaan / spreken lijkt mij vreselijk isolerend? Dat is toch gewoon niet handig ..?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:36

Kuggur schreef:
Dorine92 schreef:
Ligt eraan wat je belangrijk vindt. Wij hebben nul natuur, een groot deel van ons woont in het bollengif, en een groot deel van ons zit hutje mutje op hun vervelende buren. We hebben een kabinet die ineens vooraan blijkt te staan als er grondrechten geschonden kunnen worden en macht gepakt kan worden. Ook heeft dit kabinet best wel schijt aan de burgers.
Dat zijn allemaal dingen waar je last van kunt hebben, en het kan best zijn dat je dan op een mooi strandje op een eiland veel gelukkiger bent. Een hoge levensstandaard zegt mij niet zoveel over gelukkig zijn

Nee omdat de zeikerds ook wel weten dat het niet bestaat.
Althans tot op heden heeft niemand het ideale land kunnen noemen.

Er zijn heel veel dingen waar je last van kunt hebben. Hoe beter alles geregeld is, hoe meer tijd je vrij hebt om je daarover op te winden.

Als het slecht is moet je gewoon simpelweg overleven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:40

Cer schreef:
Ook zonder talenknobbel is “goedemorgen” en “hoe gaat t” (al dan niet met harde of zachte g) te doen..
als dat niet lukt is er denk een ander probleem.. ?

In de meeste bedrijven kan je met op z’n minst Engels wel terecht.. als er iets aan de hand is, wil je jezelf toch een beetje kunnen redden, anders moet altijd alles met een tolk..

De taal ergens niet een beetje verstaan / spreken lijkt mij vreselijk isolerend? Dat is toch gewoon niet handig ..?

Ja, uiteraard is de taal leren handig en helpt het je ook te integreren.
Maar het is niet zo dat je zonder de taal te spreken per definitie niet aan het werk bent.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:49

Werken kan prima. Daarom ook zo raar dat veel statushouders dat niet kunnen en Polen wel. Dat is verschil in arbeidsethos. Meer niet.
En ja ik vind voor hier te mogen we wonen we bij de gezonde mensen mogen verwachten dat ze werken.
En ook de taal leren. Arbeidsmigranten blijven vaak niet. Statushouders wel. Dan mag moeite doen wel. Perfectie vraagt niemand.

Daarnaast is wat Cer zegt ook gewoon zo.
Goedemorgen zeggen of het vertikken.
Want dat was het verschil dat je zag.
En dan waren er mensen die echt elk woord wilde weten. Die spraken na een jaar echt vloeiend Nederlands.
Maar dat verwacht ik niet eens.
Maar de dagdagelijse dingen als goedemorgen, koffie oid. Mwah kan wel hoor...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:56

DuoPenotti schreef:
Werken kan prima. Daarom ook zo raar dat veel statushouders dat niet kunnen en Polen wel. Dat is verschil in arbeidsethos. Meer niet.
En ja ik vind voor hier te mogen we wonen we bij de gezonde mensen mogen verwachten dat ze werken.

Daarnaast is wat Cer zegt ook gewoon zo.
Goedemorgen zeggen of het vertikken.
Want dat was het verschil dat je zag.
En dan waren er mensen die echt elk woord wilde weten. Die spraken na een jaar echt vloeiend Nederlands.
Maar dat verwacht ik niet eens.
Maar de dagdagelijse dingen als goedemorgen, koffie oid. Mwah kan wel hoor...

Ja maar ihoeveel mensen zeggen er ook na jaren geen Goedemorgen?

En hoeveel mensen zijn er niet aan het werk waarvan je zeker weet dat ze mentaal en fysiek gezond zijn?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:59

Zou het niet zo kúnnen zijn dat er mensen zijn die gewoon niet willen werken?
Ik ken ze wel hoor :j
Of die de taal niet willen spreken?
Is er altijd een “ja maar” of een excuus ?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:07

Ik vind het aantal mensen op bokt dat niet werkt ook schrikbarend. Ongetwijfeld allemaal met een goede reden, maar veel zijn het er. Ik kan me voorstellen dat het aantal arbeidsongeschikten onder statushouders net zo hoog zal zijn, velen met ptss.

Wij werken sinds kort met statushouders (naast alle andere groepen), wat een topmensen zijn dat. En ik heb Nederlandse collega's die ook geen Goedemorgen lijken te kunnen zeggen.

Misschien eens stoppen met een hele groep aankijken op de ervaringen met een paar individuen. Het polariseert alleen maar. Kijk het per persoon aan, niet per groep.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:08

Cer schreef:
Zou het niet zo kúnnen zijn dat er mensen zijn die gewoon niet willen werken?
Ik ken ze wel hoor :j
Of die de taal niet willen spreken?
Is er altijd een “ja maar” of een excuus ?

Natuurlijk kan dat, maar de vraag is of dat een hele grote groep is?
Volgens mij hoort bij de inburgeringscursus ook de taal leren?

Ik vraag mij ook af waarom mensen een taal niet proberen te spreken. Niet alleen in Nederland maar ook Nederlanders en Engelsen die bijvoorbeeld in Spanje wonen zonder Spaans te spreken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:10

Mensen die niet willen werken maar wel een uitkering ontvangen mogen ze van mij echt korten. Ik werk ook gewoon voor mijn eigen stukje aanvulling.
Overigens snap ik dus niet wat ik fout doe. Ik werk en kan soms maar moeilijk rond komen. En dan doe ik geen gekke dingen, geen auto of paard. Zelfs geen paardrijden...
Maar sommige groepen worden nog steeds met fluwelen handschoentjes behandeld.
Er zijn ook zat mensen met een verblijfsstatus die willen werken maar ja de regeltjes he..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:10

Hele groepen Nederlanders in de Filipijnen die zelfs geen Engels spreken (mijn collega is getrouwd met een Filipijnse en komt er veel).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:11

prompter schreef:
En ik heb Nederlandse collega's die ook geen Goedemorgen lijken te kunnen zeggen.

Jup, hier op kantoor trekken er bepaalde collega's hun mond niet open. En zijn ze te beroerd om hun servies terug te brengen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:21

Cer schreef:
princequillo schreef:

:?
Ik denk niet dat het hier kan (waar schrijf ik dat?).. ik vraag waar dat wel kan :j

Maar die vraag is niet relevant, want ook ik heb nergens beweerd dat het anders is? Sorry hoor, maar dit gaat echt nergens over.

Makkelijk of moeilijk binnen te komen, de vraag was: waarom moet dat hier? Nouja, er zijn zat andere landen waar de inwoners zich hetzelfde afvragen.