Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:11

juval schreef:
en als BBB haar standpunten wél kan waarmaken is er een reële kans dat er bij de volgende verkiezingen (2e kamer) een regering komt met BBB in de coalitie :)

laten we nu maar gewoon even afwachten hoe het gaat lopen. Niemand heeft die glazen bol neem ik aan.

Maar oprechte vraag: blijkbaar waren de standpunten niet of niet goed aan te pakken door de provincie. Kan je mij vertellen hoe jij denkt dat ze de standpunten realistisch aan gaan pakken als ze vanuit de provincie of 1e kamer daar eigenlijk weinig invloed op hebben?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:18

Voor mij ook een prettige uitslag. Zelf gestemd op ja21 en voor waterschap vvd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:23

Er is gestemd en daarmee moeten we het toch voorlopig doen.

Ik ben wel verbaasd dat de (voorheen ) grote partijen al jaren weten dat mensen ontevreden zijn en dan stemmen op bijv een FVD en ze daar eigenlijk amper op reageren.

Natuurlijk kan je het niet iedereen naar de zin maken, maar ze weten en horen dat mensen een alternatief zoeken en hebben daar imo te weinig mee gedaan om de kiezers naar zich toe te trekken of te behouden.
Je mag van BBB vinden wat je wilt, maar er is echt wel heel massaal op gestemd EN ze hebben mensen ook naar de stembureaus gekregen. Misschien waren mensen nu evengoed gaan stemmen, maar ook grote kans dat ze het nu de moeite waar vonden om iets te laten horen.

Of dingen haalbaar zijn of niet, de mensen laten van zich horen en daar moeten ze het mee doen.

Heel veel mensen verdiepen zich niet in de politiek en ook daar wordt vrijwel niks aan gedaan. Alleen rond verkiezingen wordt er van alles geroepen en lezen mensen misschien ene programma of doen een kieswijzer.

Er is best veel sympathie voor de mensen die de dupe zijn van de toeslagen affaire en ik denk ook dat zulke zaken de druppel kunnen zijn dat mensen zeggen; het is klaar, we willen het anders, dan maar BBB.

Of BBB het gaat redden ligt volgens mij daarom aan meerdere zaken. Of zij de goede mensen hebben, maar ook wat de rest gaat doen nu er zo gestemd is.
Als mensen puur hebben gestemd op de BBB als tegengeluid, kunnen die de volgende keer inderdaad weer op "hun oude" partij stemmen als er geluisterd is en men hier goed op gaat reageren. Dat is dan niet alleen door slecht functioneren van de BBB.

En partijen komen en gaan al jaren. Vroeger waren ook jaren de PVDA en het CDA altijd de grootste 2.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:38

fransje23 schreef:
Winged schreef:
Hoewel GL/PvdA en BBB op een heleboel punten mijlenver uit elkaar liggen blijf ik hopen dat daar wel een samenwerking uit gaat komen. We gaan het meemaken.

De achterban van BBB gingen bij boerenprotesten met een doodskist met de naam Jesse Klaver rond..
Ik zou als GL dan nog wel een paar keer nadenken voor je gaat samenwerken.

Volgens mij was dat de achterban van Farmers Defence Force. Daar zitten veel BBB stemmers bij, maar het is niet de achterban van BBB.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:41

IMANDRA schreef:
juval schreef:
en als BBB haar standpunten wél kan waarmaken is er een reële kans dat er bij de volgende verkiezingen (2e kamer) een regering komt met BBB in de coalitie :)

laten we nu maar gewoon even afwachten hoe het gaat lopen. Niemand heeft die glazen bol neem ik aan.

Maar oprechte vraag: blijkbaar waren de standpunten niet of niet goed aan te pakken door de provincie. Kan je mij vertellen hoe jij denkt dat ze de standpunten realistisch aan gaan pakken als ze vanuit de provincie of 1e kamer daar eigenlijk weinig invloed op hebben?

geen idee, ik ben geen politicus. Ik vertrouw er op dat BBB de kennis en kunde heeft om de problemen op een goede manier aan te pakken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:42

superpony schreef:
Ik ben wel verbaasd dat de (voorheen) grote partijen al jaren weten dat mensen ontevreden zijn en dan stemmen op bijv een FVD en ze daar eigenlijk amper op reageren.

Hmmm, vwb de PvdA ben ik het daar niet mee eens.
Het is niet spectaculair wat ze gedaan hebben: contact zoeken met een serie oude maatjes (dat was de PSP) en andere luiden van de rode familie.
(Op spectakel zit ik niet te wachten.)

En de combinatie GroenLinks plus PvdA heeft het niet slecht gedaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:58

En van de hele achterban vind het prima dat er een doodskist was (niet waar uiteraard en dat is pas opruien zo'n uitspraak) naar boerenclubs roepen op om de vlag weer goed te hangen.
Men kan ook eens het positieve delen en willen zien :j

https://www.ad.nl/nijmegen/omgekeerde-v ... ?auth_rd=1

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:00

Janneke2 schreef:
superpony schreef:
Ik ben wel verbaasd dat de (voorheen) grote partijen al jaren weten dat mensen ontevreden zijn en dan stemmen op bijv een FVD en ze daar eigenlijk amper op reageren.

Hmmm, vwb de PvdA ben ik het daar niet mee eens.
Het is niet spectaculair wat ze gedaan hebben: contact zoeken met een serie oude maatjes (dat was de PSP) en andere luiden van de rode familie.
(Op spectakel zit ik niet te wachten.)

En de combinatie GroenLinks plus PvdA heeft het niet slecht gedaan.

Sterker nog, Caroline roept luidkeels dat het allemaal anders moet en Nederland dit heeft laten zien. Ja dat is zo, maar dat is nog niet de meerderheid. Zoals het nu lijkt heeft pvdA en GroenLinks samen 15 zetels. En dan ook denken aan pvdD, Volt en D66. Mensen die hierop hebben gestemd willen het waarschijnlijk ook anders (iets met linksom), maar dan niet de BBB kant op. Dus BBB heeft misschien de meerderheid in provincies maar niet qua bewegingsrichting.

Ann

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:06

Inderdaad, ava_krause. En qua stikstofbeleid liggen BBB en een aantal van bovenstaande partijen mijlenver uit elkaar. Daar gaan ze nooit een compromis in kunnen vinden in mijn ogen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:08

ava_krause schreef:
Sterker nog, Caroline roept luidkeels dat het allemaal anders moet en Nederland dit heeft laten zien. Ja dat is zo, maar dat is nog niet de meerderheid. Zoals het nu lijkt heeft pvdA en GroenLinks samen 15 zetels. En dan ook denken aan pvdD, Volt en D66. Mensen die hierop hebben gestemd willen het waarschijnlijk ook anders (iets met linksom), maar dan niet de BBB kant op. Dus BBB heeft misschien de meerderheid in provincies maar niet qua bewegingsrichting.

Daarbij denk ik dat GL en PvdA wel meegaan op het regeerakkoord op punten als klimaat en stikstof. Of dit eerder nog willen versnellen. Dus om nu te denken dat BBB een grote troef in handen heeft is misschien wat rooskleurig.

Jildau

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:10

Toch is het wel een ding om een partij die verreweg de meeste zetels heeft compleet te negeren / buitenspel te zetten. Denk niet dat je dat aan meer stemmen helpt bij volgende verkiezingen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:12

juval schreef:
IMANDRA schreef:

geen idee, ik ben geen politicus. Ik vertrouw er op dat BBB de kennis en kunde heeft om de problemen op een goede manier aan te pakken.

Maar het gaat toch ook niet om de kennis en kunde? Je kan alle kennis van de wereld hebben, maar als je in een positie zit waarin je de standpunten die je hebt niet kan beïnvloeden omdat die van een andere orde van grootte zijn / qua verantwoordelijkheid bij andere onderdelen liggen (EU, 2e kamer)?

Eens Jessix!

@Jildau: nouja verreweg de meeste zetels. PvdA en GL werken samen en hebben (samen) hetzelfde aantal. Dus blijkbaar vindt eenzelfde aantal mensen bijv klimaat belangrijk, moet je dat opzij schuiven omdat toevallig 1 partij wat meer stemmen heeft maar geen meerderheid? En de bal ligt bij BBB: willen ze dingen aanpakken zullen ze consessies moeten doen. Ze hebben immers geen meerderheid dus kunnen niet al hun meningen doordrukken. Dat zou ook niet democratisch zijn vindt je niet? Dat een partij die niet de meerderheid heeft het voor het zeggen zou hebben?

Edit: en roepen dat je alleen gaat regeren op plekken waar boeren niet worden uitgekocht is juist geen consessies willen doen. Dat betekent dat ze op die plekken dus níks kunnen bereiken.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 16-03-23 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:14

Janneke2 schreef:
Nikass schreef:
Hebben ze toch nog iets van de linkse ideeën gepikt _O-

Waarom dan de ovp volbouwen? Is dat niet een beetje hypocriet? Flevoland moet zijn ruimte maar inleveren? Waarom niet Drenthe volbouwen dan?

Nou, van mij mag vliegveld Eelde worden volgebouwd.
En vliegveld Lelystad, graag.
Maar de rest van Drenthe liever niet, want de kurk van de economie hier is toeristen.
(En de bloembollentelers met gif zijn hier ook niet echt welkom.)

En huizen in de Oostvaardersplassen: ik geloof er niets van.
Het klinkt aardig, maar het is een Natura 2000 gebied, dus als je de procedure al op tafel krijgt, duurt het nog jaaaaaren. (En reken maar dat er 'iemand' naar de rechter stapt: bouw maar ergens anders.)

Het is dan ook niet mijn idee Janneke.
En ik wil Drenthe zeker niet volbouwen en het is ook totaal niet nodig. Maar als in het programma staat de ovp volbouwen dan vind ik dat wel afschuiven. Waarvan ik dacht dat ze er zelf zo op tegen waren.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-03-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:17

Jildau schreef:
Toch is het wel een ding om een partij die verreweg de meeste zetels heeft compleet te negeren / buitenspel te zetten. Denk niet dat je dat aan meer stemmen helpt bij volgende verkiezingen.

Ja, maar dat is dus beide kanten op. Het is echt zo'n beetje 50/50, óf je negeert GL/PvdA en hun kiezers óf je negeert BBB en hun kiezers. Of althans, negeren, het is natuurlijk maar net wie er dan meegaat in bepaalde onderwerpen. Ze moeten een meerderheid gaan zoeken over links of over rechts, meer smaken zijn er niet. Of BBB bereid is om compromissen te sluiten gaat het dus zo'n beetje op neer komen. Ik heb daarin wel meer vertrouwen dan bij de rest van rechts en bv. FvD, maar dan krijg je weer dat de BBB-kiezer allicht kwaad wordt.

Lastig hoor, ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:19

fransje23 schreef:
Winged schreef:
Hoewel GL/PvdA en BBB op een heleboel punten mijlenver uit elkaar liggen blijf ik hopen dat daar wel een samenwerking uit gaat komen. We gaan het meemaken.

De achterban van BBB gingen bij boerenprotesten met een doodskist met de naam Jesse Klaver rond..

Nou inderdaad -O-

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:22

Nikass schreef:
fransje23 schreef:

Nou inderdaad -O-

Caroline van der Plas wordt al tijden bedreigd door haar tegenstanders en daardoor beveiligd. Maar even een paar keer nadenken of ze wel wil samenwerken met de andere partijen..
Laatst bijgewerkt door Jildau op 16-03-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:23

Maar die zogenaamde eendagsvlieg die nu zo groot is valt niet te negeren. Dat zou heel fout zijn dat signaal te negeren.
Uiteraard als je 2 partijen samen neemt word dat getal vanzelf hoger... zou ook zijn als BBB nu zegt wij gaan na de stemmingen samen een coalitie vormen met xxx.

Partijen die niet op eigen beentjes kunnen staan, is dat dan zo'n duidelijke signaal?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:25

cp112 schreef:
Ik als BBB stemmer ben dan automatisch eens met het doodskist statement? Nee natuurlijk niet. Dat zal 99% niet zijn. Iedere partij heeft helaas van die extremen er tussen zitten.

Ik heb altijd links gestemd. Kom uit een pvda familie, mijn vader, opa en diens vader zaten allemaal fanatiek in gemeenteraden namens PvdA.

Dat is niet zomaar weg, veel van mijn gedachten past nog steeds voornamelijk in het linkse straatje. Echter is er momenteel geen enkele linkse partij waar ik het vertrouwen in heb.

De vorig ekeer heb ik sp gestemd en dan op Renske Leijten. Deze dame heeft enorm veel voor de toeslagen affaire gedaan. Maar helaas laat de SP verder veel te weinig daadkracht zien. En daar heb je dan weinig aan als je wilt dat het huidige kabinet veranderen moet.

Mijn stem is deels omdat er op provinciaal vlak wel aansluiting is met mijn persoonlijke punten maar als ik het landelijker trek is het echt een protest stem.

Jammer dat je dan al je linkse ideeën overboord hebt gegooid voor..?
Als er 1 partij goed is voor de boeren is het de PvdA. Ja, er moet ingekrimpt worden (maar dat moet hoe dan ook tóch een keer) maar de PvdA geeft perspectief, wil eerlijke inkomsten en zorgt voor een goede compensatie voor mensen die het minder gunstig treft.

Ik vind het onbegrijpelijk dat boeren nog steeds denken de toekomst in rechts beleid te vinden. Hoeveel jaren is al gebleken dat dat niet zo werkt? Valt het kwartje werkelijk nooit?

Ja Jildau daar zal ze zeker over na moeten denken. Want ook zij zal compromissen moeten sluiten en haar achterban teleurstellen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:28

DuoPenotti schreef:
Maar die zogenaamde eendagsvlieg die nu zo groot is valt niet te negeren. Dat zou heel fout zijn dat signaal te negeren.
Uiteraard als je 2 partijen samen neemt word dat getal vanzelf hoger... zou ook zijn als BBB nu zegt wij gaan na de stemmingen samen een coalitie vormen met xxx.

Partijen die niet op eigen beentjes kunnen staan, is dat dan zo'n duidelijke signaal?

Dat gaat natuurlijk niet helemaal op als GL en PvdA van tevoren al hebben aangegeven als één blok samen te gaan, dáár hebben kiezers op gestemd.

Als je links en rechts allemaal samen neemt kom je op beide kanten ongeveer 50/50 uit. Rechts is niet belangrijker dan links, dus waarom zou je er één kunnen negeren? Ik denk overigens ook niet dat het de intentie van de VVD is om niet met BBB samen te werken hoor, maar compromissen sluiten met de coalitie gaat natuurlijk wel ten kosten van de protestkiezers van BBB.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:30

juval schreef:
BigOne schreef:
Bbb heeft het fantastisch gedaan, prima marketing. En nu ! De eerste eisen zijn er al, geen gedwongen uitkoop en de richtlijn op 2035 ipv 2030. Anders wordt er niet gepraat maar ? Die tweede B , dat zijn burgers en dan weet je als jongere bvb dat je nog 10 jaar langer op een eigen plekje kunt wachten want het stikstofprobleem wordt weer vrolijk aan de kant gezet door BBB.

BBB is niet tegen woningbouw. Iedereen is een burger, ook de boeren. en stikstof hoeft niet zo'n groot probleem te zijn als het kabinet doet geloven. Er is een stikstofwet die prima aangepast kan worden.
en he, stikstof is geen gif he, dat wordt zo gebracht. Zonder stikstof kunnen we niet leven en groeit er niets.

Ja moet je doen, de wet zo aanpassen dat je niet teveel hoeft te veranderen. Kop in het zand steken noem je dat.
Maar goed, ze komen de rechter en Brussel wel tegen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:30

cp112 schreef:
Ik als BBB stemmer ben dan automatisch eens met het doodskist statement? Nee natuurlijk niet. Dat zal 99% niet zijn. Iedere partij heeft helaas van die extremen er tussen zitten.

Ik heb altijd links gestemd. Kom uit een pvda familie, mijn vader, opa en diens vader zaten allemaal fanatiek in gemeenteraden namens PvdA.

Dat is niet zomaar weg, veel van mijn gedachten past nog steeds voornamelijk in het linkse straatje. Echter is er momenteel geen enkele linkse partij waar ik het vertrouwen in heb.

De vorig ekeer heb ik sp gestemd en dan op Renske Leijten. Deze dame heeft enorm veel voor de toeslagen affaire gedaan. Maar helaas laat de SP verder veel te weinig daadkracht zien. En daar heb je dan weinig aan als je wilt dat het huidige kabinet veranderen moet.

Mijn stem is deels omdat er op provinciaal vlak wel aansluiting is met mijn persoonlijke punten maar als ik het landelijker trek is het echt een protest stem.

Ik sta er precies hetzelfde in als jij..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:33

@bailey
Iedereen zal compromissen moeten sluiten, dat is zoals het werkt.
En neem aan dat de BBB stemmer dat ook weet.
Maar eerst hadden ze geen zeggenschap in de besluiten en nu wel.
VVD ging met links mee, maar willen zij dadelijk nog stemmen overhouden in de 2e kamer verkiezingen vraag ik me af met zo'n sterk signaal vanuit het volk hoe slim dat is.
Want of Pvda en GL nu wel of niet van te voren hebben aangekondigd samen te gaan, alleen zijn ze niks, BBB wel en dat is het signaal wat er is

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:38

Jildau schreef:
Caroline van der Plas wordt al tijden bedreigd door haar tegenstanders en daardoor beveiligd. Maar even een paar keer nadenken of ze wel wil samenwerken met de andere partijen..

Politici aan alle kanten van het spectrum worden bedreigd.

Boze boeren in je voortuin van je huis met kleine kinderen is niet oke.
Kaag werd bedreigd om over Wilders en zijn beveiliging maar niet te spreken..

Geen enkele politicus zou bedreigd moeten worden op welke manier dan ook!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:39

BBB is alleen ook niks, ze hebben alleen geen meerderheid. Wat maakt jouw stem op de BBB meer waard dan mijn stem op groenlinks? Dat ze 'de grootste' zijn maakt helemaal niks uit. Het gaat om het vormen van een meerderheid, of dat nou is met bbb en andere partijen of gl en ander partijen, je komt uit op een meerderheid van de kiezers. Daarvoor hoeft de grootste partij niet aan bij te dragen. Gelukkig hebben we hier een systeem waarin partijen moeten samenwerken en linksom of rechtsom (vrij letterlijk in dit geval) een meerderheid moeten vormen

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:40

DuoPenotti schreef:
@bailey
Iedereen zal compromissen moeten sluiten, dat is zoals het werkt.
En neem aan dat de BBB stemmer dat ook weet.
Maar eerst hadden ze geen zeggenschap in de besluiten en nu wel.
VVD ging met links mee, maar willen zij dadelijk nog stemmen overhouden in de 2e kamer verkiezingen vraag ik me af met zo'n sterk signaal vanuit het volk hoe slim dat is.
Want of Pvda en GL nu wel of niet van te voren hebben aangekondigd samen te gaan, alleen zijn ze niks, BBB wel en dat is het signaal wat er is

Dat is dus exact wat ik betwijfel, zeker als het een proteststem is. Dan gaan kiezers dus weer 'teleurgesteld door de politiek' zijn. En dat VVD met links meeging, mwah, dat ben ik niet bepaald met je eens. Het is wel zo dat ze nu in ieder geval meer keuze op rechts hebben.

Ik heb overigens ook wel meer hoop dat BBB met een PvdD/PvdA/GL tot dingen kan komen hoor, vergeleken met FvD. Daar was geen gesprek mee mogelijk, dat ligt bij BBB toch anders. Maar ook daar: dat gaat direct kiezers kosten, is mijn vrees.

Het is vooral een herindeling op rechts hè. Links levert eigenlijk niet in, groeit juist iets. Dus dat het kabinet een slag naar rechts moet maken ... Daar zet je de helft van de kiezers gewoon mee buitenspel.