Mentale gezondheid tieners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 12:01

pmarena schreef:
Ja maar wat moet je er dan vervolgens mee, als ze het bij een vriend(in) herkent...? :(:)

Nou in iedergeval gewoon begrijpen?
Niemand kan de problemen van een ander oplossen, maar een vriendin die je accepteert ondanks je probleem en begrijpt dat sommige reacties veroorzaakt worden door onderliggend lijden en niet omdat diegene een ongezellig persoon is lijkt me best belangrijk?
Een luisterend oor, of bij serieuze problemen je ouders inlichten die dan misschien bij die andere ouders kunnen polsen?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:44

Ik ben er eigenlijk best wel blij mee dat mijn moeder vrij los was en niet snel bezorgd. Ik mocht met een jaar of 5-6 alleen buitenspelen, vanaf groep 3 fietste ik zelf naar school en met 10-11 jaar reisde ik zelf met de trein om naar een vriendinnetje en dan gingen we alleen de stad in. Mijn moeder werd ook niet boos als ik niet op tijd thuis was of vergat te bellen dat ik bij vriendinnetje X was. Wat dat betreft heb ik echt veel vrijheid gehad, dat heb ik als kind als heel fijn ervaren. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik niet bang ben om naar onbekende plekken te reizen en ik verdwaal nooit. Oriëntatievermogen is iets dat je op jonge leeftijd ontwikkelt door zelf te navigeren. Mijn beste vriendin werd als kind overal naartoe gebracht door haar (heel bezorgde) moeder en zij heeft nu dus ook echt 0 richtingsgevoel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 12:51

Richtingsgevoel? Wasda?
Ik ben op mijn 3e enorm „verdwaald“ in eigen straat (ja klein trauma, dat is een van mijn eerste actieve herinneringen :') ). Dat doe ik nog steeds _O- Ik zit heel vaak op mijn paard met een gevoel van: uhhh, sjit. Zeg jij het maar want ik weet het niet.
Mijn dochter had met 5 al een betere orienteringsvermogen dan ik. Ik geloof niet dat dit iets met loslaten te maken had.

pmarena

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:01

En je kan dat ook gewoon samen doen. Ik zeg expres vaak tegen die kleine "welke kant moeten we nu op denk je....?" zodat die dat een beetje traint :j En hij is er best goed in eigenlijk. Maar waar ik al makkelijk alleen een kwartiertje naar school kon fietsen op deze leeftijd, is hij echt nog teveel een verstrooide professor zeg maar. En is het hier ook gewoon een stuk gevaarlijker, hoewel de school een stuk dichterbij is. Hij is er gewoon nog niet klaar voor, komt vanzelf, gewoon door oefenen tot de dag komt dat hij het zelf wil en het ook verantwoord is :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:55

pmarena schreef:
En je kan dat ook gewoon samen doen. Ik zeg expres vaak tegen die kleine "welke kant moeten we nu op denk je....?" zodat die dat een beetje traint :j En hij is er best goed in eigenlijk. Maar waar ik al makkelijk alleen een kwartiertje naar school kon fietsen op deze leeftijd, is hij echt nog teveel een verstrooide professor zeg maar. En is het hier ook gewoon een stuk gevaarlijker, hoewel de school een stuk dichterbij is. Hij is er gewoon nog niet klaar voor, komt vanzelf, gewoon door oefenen tot de dag komt dat hij het zelf wil en het ook verantwoord is :)

Elk kind is anders en dat mag.

Ik weet nog dat een oom laat in de herfst CV aan liet leggen en er een poos geen verwarming in huis was (dat ging in de jaren '60 ietsje anders dan tegenwoordig) en mijn nichtje van 4 heel snel door had dat als ze haar koffertje mee naar school nam, direct flink door liep, ze een trein eerder naar oma kon pakken _O-

Een uk van vier alleen in de trein (mijn oom was machinist en in die tijd had het hele gezin dan een vrij-reizen-kaart) wekte argwaan van de conducteur :D maar ze wist precies hoe het werkte waar haar broer, 1,5 jaar ouder, dat absoluut niet durfde en later met z'n moeder kwam.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:01

Haha ja, sommige kinderen zijn al heel jong héél handig :j

Ik heb zelf het idee dat over het algemeen vooral meiden veel jonger al een stuk veiliger zelfstandig "om een boodschap kunnen" zeg maar, dan jongens. Die zijn vaak toch wat minder oplettend, minder focus, sneller afgeleid ofzo :=

En natuurlijk kinderen die al oudere broers / zussen hebben, die zijn vaak ook weer een stuk verder in hun ontwikkeling dan de oudste of een enig kind :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:17

Nou ik ben dan een wat meer beschermende moeder denk ik. Ik vind het geen fijn idee als mijn dochter in het donker alleen over straat gaat, zelfs in het dorp niet. Ook Utrecht in met een vriendin vond ik tot ze 15 jaar was geen goed idee.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:18

Shadow0 schreef:
Goof schreef:
Kluisjescontroles vinden nog steeds plaats. Enkele weken geleden hebben wij een controle laten uitvoeren door de wijkagenten. Dat maakt (gelukkig) toch altijd nog wat indruk.

Ik vind het nogal wat hoor... En volgens mij leren kinderen er vooral van dat er niets van hen is, dat hun privacy er niet toe doet, en dat het normaal is dat je zomaar als een soort crimineel behandelt wordt.

Dat geeft waarschijnlijk niet rechtstreeks problemen, maar het doet onderliggend wel heel veel met wat de jongeren leren over de maatschappij waar ze in leven. Je snapt in elk geval wel waarom autoritaire en inbreukmakende plannen zoals het zoveelste sleepnet van bv de regering zo makkelijk aanvaard worden: als we jongeren aanleren dat het normaal is, ipv de gevaren benoemen en aandacht te hebben voor de nadelen, dan leren we als maatschappij ook niet meer om kritisch te zijn.

Als er niks in je kluisjes zit slaat een hond niet aan. Alleen als je wel iets in de kluisje hebt wat niet mag. Dus dat ligt vooral nog steeds aan je zelf of je controle krijgt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:19

pmarena schreef:
Haha ja, sommige kinderen zijn al heel jong héél handig :j

Ik heb zelf het idee dat over het algemeen vooral meiden veel jonger al een stuk veiliger zelfstandig "om een boodschap kunnen" zeg maar, dan jongens. Die zijn vaak toch wat minder oplettend, minder focus, sneller afgeleid ofzo :=

En natuurlijk kinderen die al oudere broers / zussen hebben, die zijn vaak ook weer een stuk verder in hun ontwikkeling dan de oudste of een enig kind :)

Ja, en dat is eigenlijk ook wel simpel te verklaren, maar als je dat uit de doeken doet, breekt de pleuris uit.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 15:23

Valt mee mee denk, met die pleuris ;)
Gelijkwaardig is niet hetzelfde als gelijk.

Maar voor we verzanden in mijn kind mag dit en mijn kind mag dat…. Dat is van alle tijden uiteraard.
Als het zo simpel was dat je later geen burnout krijgt als je met 4 jaar zonder toezicht naar de speeltuin kon, dan was dat simpel op te lossen. Maar helaas.

Wat ik me wel voorstellen kan is dat het een probleem is als een kind heel duidelijk mee krijgt dat je hem/haar met heel veel basale dingen niet vertrouwd. Als dat te veel en te lang is dan kom je waarschijnlijk op den duur wel in een soort learned-helplessness.
Maar een beetje kind gaat op den duur gewoon toch zijn gang als het aan een kort lijntje zit.
Ik ben best braaf te noemen maar ik ben ook op „verboden“ plekken geweest hoor :+
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-12-22 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:27

Sizzle schreef:
Valt mee mee denk, met die pleuris ;)
Gelijkwaardig is niet hetzelfde als gelijk.

Maar voor we verzanden in mijn kind mag dit en mijn kind mag dat…. Dat is van alle tijden uiteraard.
Als het zo simpel was dat je later geen burnout krijgt als je met 4 jaar zonder toezicht naar de speeltuin kon, dan was dat simpel op te lossen. Maar helaas.

Ik heb het weleens gedaan; ik werd nog net niet gevierendeeld.....
Man en vrouw zijn inderdaad niet gelijk maar wel gelijkwaardig, maar zelfs dat onderscheid is al te veel gevraagd.

Toch zou je, hypothetisch, weleens dichter bij de waarheid kunnen zitten dan je lief is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:39

Het is ook goed uit te leggen :j Wel zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen waarbij dit soort dingen niet opgaan, daarom zal het ook wel als onprettig ervaren worden om dit soort zaken te benoemen. Denk ik :)

Sizzle, ik denk dat al de dingen apart niet dè reden zijn dat blijkbaar zoveel tieners vastlopen.
Maar het zal vast "gewoon" een stapeling zijn van al dit soort dingen die in de loop der tijd veranderd, vernauwd en verhard zijn waardoor er teveel spanning op die jongelui is komen te staan :(:)

Er zit overal zoveel haast en druk achter ook. Dat begint verdorie al bij de geboorte, hoeveel babies krijgen nou eigenlijk nog gewoon de gelegenheid om te komen wanneer ze er klaar voor zijn... zonder bemoeienis om de bevalling voortijdig van start te laten gaan, zonder bemoeienis tijdens het hele proces, zonder meteen na de geboorte al te maken te krijgen met allerlei gesol in plaats van gewoon eerst eens tot rust mogen komen bij je mamma.

Er wordt zo vreselijk veel bepaalt voor die kinderen.... ze moeten dat allemaal maar over zich heen laten komen en al die prikkels van die hele hectische hedendaagse wereld vanaf dag 1 maar zien te verwerken....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 15:50

Tja geboortes. Als ik mijn kind de tijd had gegeven dan was ze er mogenlijk nu niet ;)
Kindersterfte en moedersterfte is godzijdank nog nooit zo laag geweest.

Maar ik denk dat allerdaagse hektiek, nooit even tujd hebben om samen naar een kevertje te kijken en als je er naar kijkt er gelijk 20 foto‘s van gemaakt moeten worden die dan weer of sm moeten, zeker wel een probleem is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:53

Alles heeft natuurlijk zijn voordelen en nadelen, het is niet voor niets allemaal deze kant op gegroeid :j

Al die druk bij elkaar moet gewoon ergens een keer klappen, tenzij je er heel goed in bent om het van je af te laten glijden. Ik voel dat als ouder zelf ook als 1 van de belangrijkste dingen om mijn kind te leren in de huidige tijd, naast alle andere zaken die ze natuurlijk moeten leren om hopelijk een beetje veilig, vrolijk enz. volwassen te worden.

Ik vind het wel mooi als ik die kleine dingen hoor zeggen als "wij zijn de baas hè mamma, en niet die beeldschermpjes" of dat hij herkent dat reclames je er een beetje in proberen te luizen zeg maar, en meer van dat soort dingen +:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:09

Iedereen die hier reageert zit op Bokt, en kijkt op een scherm. Sommigen tijdens werk, anderen uit verveling of uit bezigheid/ontspanning.....
Maar stel dat je thuis werkt en veel op een scherm kijkt, hoe weten kinderen hoeveel werk is en hoeveel nutteloos naar een scherm staren is?

Ik had het al eerder geschreven, maar een hondentrainster begon ook over het op een scherm kijken tijdens het wandelen, maar ook thuis en dat het ook op een hond veel negatief effect kan hebben. Maar gek genoeg zien we dan "wangedrag" gelijk en gaan mensen vaak op zoek naar een training en oplossing.
Bij kinderen duurt het naar mijn idee langer voor mensen de problemen zien en duurt het nog langer voor we een oorzaak zien en erkennen.
En als ouder erkennen dat het door ons zelf komt, is nog veel moeilijker. Iemand erop aanspreken is alsof de ergste straf wordt uitgesproken.

@Shadow, ik was er niet, maar om nog terug te komen op een oude reactie. Ja, natuurlijk wilde men iets doen aan de atoombom of de zure regen, maar dat vermindert je angst als kind niet. Net als kinderen nu horen dat alles duur is, we voor het milieu moeten zorgen, de oorlog van Rusland en Oekraïne speelt etc etc. Een kind denkt nu niet aan de oplossingen, maar aan het negatieve nieuws dat ze horen.

Of de ouders die hard moeten bezuinigen en nee moeten zeggen tegen dingen die eerst wel konden. En dan op school moeten zeggen; nee, kan niet meer, we hebben geen geld meer? Dat is echt pittig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:30

Ik vind wel wat te zeggen voor kluisjes controle. En idd het is vrij normaal dat er op school geen eigen plekje is, immers het gebouw is voor en niet van de scholieren. Scholen moeten een veilige plek bieden voor iedere scholier en als kluisjes controleren daar aan bijdraagt heb ik daar als ouder geen moeite mee. Bij mijn dochter op school gebeurt het alleen als er een verdenking is en gebeurt het iom politie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:45

SusanH schreef:
Ik vind wel wat te zeggen voor kluisjes controle. En idd het is vrij normaal dat er op school geen eigen plekje is, immers het gebouw is voor en niet van de scholieren. Scholen moeten een veilige plek bieden voor iedere scholier en als kluisjes controleren daar aan bijdraagt heb ik daar als ouder geen moeite mee. Bij mijn dochter op school gebeurt het alleen als er een verdenking is en gebeurt het iom politie.

Ik liep 10 jaar geleden stage op een grote leerfabriek, waar ook een kluisjescontrole was. De aanleiding weet ik niet meer, maar bij 4 en 5 havo is toen behoorlijk wat coke aangetroffen bij een aantal knullen. Ik vond dat zo heftig. Ben je 15/16.

Was in West-Friesland waar toen ook heel veel gedoe was met jeugdbendes, geen idee hoe dat nu is.

Maar ik ben voor steekproeven, zeker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 21:53

Wij hadden nog geen kluisjes vroeger, dat was gewoon zo‘n grote garderobe. Heel naar altijd als er dan weer een groepje pestkoppen met jassen of andere spullen van andere kinderen gingen gooien of buiten bereik gingen houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 20:39