Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Exitium schreef:Elisa heeft het over toen slavernij afgeschaft werd, niet toen Suriname onafhankelijk werd.
BigOne schreef:Suriname heeft 3,5 miljard gekregen en alle binnenlandse schulden zijn kwijtgescholden toen ze onafhankelijk werden. Dat ze er zelf een puinzooi van gemaakt hebben door grote zelfverrijking door president, eentje die sloten met geld leende in het buitenland en Suriname zo goed als failliet achterliet en ook nog mensen vermoorde , daar staat Suriname niet helemaal bij stil. De huidige president probeert het wel en bedoeld het goed maar kan ook weinig.
Popstra schreef:Een vergoeding inherend aan die excuses krijgt niet iedereen zomaar die er om vraagt gelukkig. Daar gaat een hele procedure aan vooraf en dan is het de vraag of men uberhoupt nog wat krijgt.
Citaat:Men moet kunnen bewijzen dat ze nazaat zijn en geleden hebben onder de slavernij.
Citaat:Ja dan hebben jou grootouders..opa's en oma's meer geleden.
Avalanche schreef:En normaal gezien is het zo dat iemand die diefstal pleegt daarvoor gestraft wordt en het slachtoffer gecompenseerd wordt
Avalanche schreef:Mja, punt van mijn post was meer ethiek dan strafrecht eigenlijk
Popstra schreef:
Popstra schreef:Een vergoeding inherend aan die excuses krijgt niet iedereen zomaar die er om vraagt gelukkig. Daar gaat een hele procedure aan vooraf en dan is het de vraag of men uberhoupt nog wat krijgt. Men moet kunnen bewijzen dat ze nazaat zijn en geleden hebben onder de slavernij. Nou veel succes!
Ja dan hebben jou grootouders..opa's en oma's meer geleden. En wel onder 1e en zelfs nog 2e wereld oorlog. Ze vanwege de honger die ze leden midden in de koude winter op de fiets van Amsterdam naar Drenthe moesten om aan eten te komen! Mijn moeder heeft nog een voedselbonnenboekje liggen thuis van haar ouders van vlak na de 2e wereld oorlog. Kan mij niet bedenken zij nou zo hebben kunnen profiteren van dat hele gebeuren want die konden echt armoe!
BigOne schreef:Popstra schreef:Een vergoeding inherend aan die excuses krijgt niet iedereen zomaar die er om vraagt gelukkig. Daar gaat een hele procedure aan vooraf en dan is het de vraag of men uberhoupt nog wat krijgt. Men moet kunnen bewijzen dat ze nazaat zijn en geleden hebben onder de slavernij. Nou veel succes!
Ja dan hebben jou grootouders..opa's en oma's meer geleden. En wel onder 1e en zelfs nog 2e wereld oorlog. Ze vanwege de honger die ze leden midden in de koude winter op de fiets van Amsterdam naar Drenthe moesten om aan eten te komen! Mijn moeder heeft nog een voedselbonnenboekje liggen thuis van haar ouders van vlak na de 2e wereld oorlog. Kan mij niet bedenken zij nou zo hebben kunnen profiteren van dat hele gebeuren want die konden echt armoe!
Jij weet dat er door Duitsland na de 1e en 2e wo miljarden aan herstelbetalingen zijn gedaan?
oomens schreef:Avalanche schreef:Mja, punt van mijn post was meer ethiek dan strafrecht eigenlijk
Met ethiek alleen kun je niets afdwingen. 'Zou moeten' betaalt geen rekeningen en in principes kun je niet wonen.
Als er sprake is van (herstel)betalingen, dan moeten die ófwel juridisch afdwingbaar zijn (en dan weten kabinetten Rutte doorgaans wel geitenpaadjes te vinden om er alsnog onderuit te komen), of de betalingen moeten vrijwillig gedaan worden, maar daar zal dan in ieder geval enig draagvlak voor moeten zijn. Dat is er (nu) niet in voldoende mate om het weggeven van zoveel belastinggeld te rechtvaardigen, en dat zal er op korte termijn ook niet komen.
Mars schreef:https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245588 ... -op-scherp
Excuses maken voor iets van zo lang geleden heb ik zo mijn bedenkingen bij. Ik hoef ook geen excuses van de Duitse regering, andere generatie, blik vooruit zou ik zeggen.
Maar het eisenpakket dat nog naast de excuses is neergezet daar gaan mijn wenkbrauwen wel van omhoog:
Er moet een herstelfonds komen voor nazaten van de slachtoffers van de slavernij. Het discriminerende woord neger moet strafbaar worden gesteld en Zwarte Piet moet uit het publieke domein verdwijnen. Dat schrijven diverse belangengroepen in een brief aan het kabinet, die in handen is van Nieuwsuur. Alleen met het inwilligen van deze en nog meer eisen gaan de partijen akkoord met de publieke excuses van het kabinet op 19 december.
De organisaties willen dat het kabinet een concreet routeplan presenteert dat net zo lang duurt totdat "de achterstelling van de nazaten is opgelost". Zo willen ze dat Nederland de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden. Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.
Gaat het nu om excuses of botweg om geld? Hoe denken jullie hierover?
Janneke2 schreef:(Ik ben namelijk gewoon geen voorstander van schadevergoeding als in 'ik ben een nakomeling van iemand die tot slaaf is gemaakt en daar heb ik schade van'. Heb ik bij herhaling geschreven.)