Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:04

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd
Laatst bijgewerkt door ynskek op 22-12-22 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:10

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:20

Jouw mening, dat heb ik ook bij sommige andere mensen maar gelukkig kan ik anderen wel in hun waarde laten. ;-)

*Edit* wil ik nog even toevoegen dat ik volgens mij een van de weinige ben die haar mening kan onderbouwen met linkjes en historische feiten. Maar ik snap dat je dat voor het gemak even vergeet omdat dat niet is wat jij wilt lezen. ;-)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:42

Exitium schreef:
Elisa heeft het over toen slavernij afgeschaft werd, niet toen Suriname onafhankelijk werd.

Toen zijn er toch geen miljoenen naar Suriname (als in: het land Suriname) gegaan?! Dat bestond toen niet eens als land. Dat geld is destijds naar slavenhouders gegaan. Dus ik snap het punt niet?

prompter

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:47

Aan het einde van de slavernij zijn de slavenhouders inderdaad ruim gecompenseerd. De tot slaaf gemaakten hebben daar geen cent van gezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:05

Ik doelde op de onafhankelijkheid, en noemde het herstelbetaling dus excuses voor de verwarring.

1975 - 2010: Ontwikkelingshulp als politiek pressiemiddel
Suriname werd in 1975 zelfstandig. De onafhankelijkheid kwam de toenmalige regeringen van beide landen goed uit: Nederland wilde van zijn kolonie af; de Surinaamse regering wilde de zelfstandigheid binnenhalen onder de gunstigste economische voorwaarden. Een overwegend deel van de onderhandelingen betrof de Nederlandse hulp. De onafhankelijkheid werd op een presenteerblad aangeboden en de Surinaamse onderhandelaars haalden het onderste uit de kan.

De Nederlandse delegatieleden bleken buitengewoon inschikkelijk: kwijtschelding van schulden, volumineuze hulpgelden, technische assistentie bij de vorming van een planbureau, de opbouw van een leger, enz. Een tikkeltje triomfantelijk noemden ze dat een “model-dekolonisatie”. Maar de haast met de verzelfstandiging droeg bij aan enkele constructiefouten bij de stichting van de Republiek Suriname.[1]

https://spectator.clingendael.org/nl/pu ... -miniatuur

Mij lijkt wel dat je dit kan zien als een soort herstelbetalingen? Zoveel geld om lang en inwoners op weg te helpen.

De slaven van toen die geen compensatiegeld gehad hebben maar hun eigenaren wel, ja dat is erg en past precies in de tijdsgeest van toen natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:15

Suriname heeft 3,5 miljard gekregen en alle binnenlandse schulden zijn kwijtgescholden toen ze onafhankelijk werden. Dat ze er zelf een puinzooi van gemaakt hebben door grote zelfverrijking door president, eentje die sloten met geld leende in het buitenland en Suriname zo goed als failliet achterliet en ook nog mensen vermoorde , daar staat Suriname niet helemaal bij stil. De huidige president probeert het wel en bedoeld het goed maar kan ook weinig.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 16:35

BigOne schreef:
Suriname heeft 3,5 miljard gekregen en alle binnenlandse schulden zijn kwijtgescholden toen ze onafhankelijk werden. Dat ze er zelf een puinzooi van gemaakt hebben door grote zelfverrijking door president, eentje die sloten met geld leende in het buitenland en Suriname zo goed als failliet achterliet en ook nog mensen vermoorde , daar staat Suriname niet helemaal bij stil. De huidige president probeert het wel en bedoeld het goed maar kan ook weinig.

Precies dus waarom zou NL die schulden nu ook nog op zich moeten nemen idd

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:38

Eens met Mars en BigOne.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:10

Het gaat niet om de huidige schulden, daar zulke ze zelf uit moeten komen maar een fonds waarbij onderwijs in Nederland wordt aangepast met de grote keerzijde van de gouden eeuw is belangrijk bvb. Je vernietigd racisme alleen wanneer mensen geen kleur of aparte naam meer zien maar een mens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:19

Gaat dat ooit gebeuren? Want mensen denken in hokjes dat zie je alleen al terug komen in dit topic. Dat doen mensen niet alleen op kleur, ras maar met alles..

Ik ben het er wel mee eens hoor dat er meer bewustwording op dit gebied mag komen en ook bij het leren van de geschiedenis die vaak eenzijdig belicht wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:38

Een vergoeding inherend aan die excuses krijgt niet iedereen zomaar die er om vraagt gelukkig. Daar gaat een hele procedure aan vooraf en dan is het de vraag of men uberhoupt nog wat krijgt. Men moet kunnen bewijzen dat ze nazaat zijn en geleden hebben onder de slavernij. Nou veel succes!

Ja dan hebben jou grootouders..opa's en oma's meer geleden. En wel onder 1e en zelfs nog 2e wereld oorlog. Ze vanwege de honger die ze leden midden in de koude winter op de fiets van Amsterdam naar Drenthe moesten om aan eten te komen! Mijn moeder heeft nog een voedselbonnenboekje liggen thuis van haar ouders van vlak na de 2e wereld oorlog. Kan mij niet bedenken zij nou zo hebben kunnen profiteren van dat hele gebeuren want die konden echt armoe!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:55

Popstra schreef:
Een vergoeding inherend aan die excuses krijgt niet iedereen zomaar die er om vraagt gelukkig. Daar gaat een hele procedure aan vooraf en dan is het de vraag of men uberhoupt nog wat krijgt.

Eh...?

Daar is maandag met geen woord over gerept.
Die hele procedure bestaat niet eens.

Citaat:
Men moet kunnen bewijzen dat ze nazaat zijn en geleden hebben onder de slavernij.

Dat is verder niet zo moeilijk.
Dat is een open deur.

Citaat:
Ja dan hebben jou grootouders..opa's en oma's meer geleden.

Houd efkes op, ja?
"De weegschaal van het leed".
De Olympische Spelen van ellende.
Wie heeft er het meest, het ergst, het langste pijn, honger, armoede, onrecht, mishandeling, uitbuiting etc etc etc meegemaakt....?

Ik zou het niet weten en ik hou mij er niet mee bezig.

Het is gewoon allemaal erg.
(Nederland werd gespaard tijdens 'de grote oorlog', aka WO I.
Na WO II kregen we Marshallhulp.
En mijn familie hoorde ook tot de 'kleine luyden'.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:16

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:50

Ik denk dat je sowieso lijden niet met elkaar moet gaan vergelijken.

Maar vermogen kun je prima vergelijken, dat is gewoon wiskunde. En normaal gezien is het zo dat iemand die diefstal pleegt daarvoor gestraft wordt en het slachtoffer gecompenseerd wordt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:00

Avalanche schreef:
En normaal gezien is het zo dat iemand die diefstal pleegt daarvoor gestraft wordt en het slachtoffer gecompenseerd wordt

Dat is strafrecht, en op basis van het strafrecht kun je hier niet zoveel. Eventuele compensatie zal ofwel vrijwillig moeten komen, ofwel via civiel recht. Zolang er meer tegenstanders dan voorstanders zijn voor excuses, laat staan een compensatieregeling, verwacht ik dat enkel het laatste de komende jaren een optie is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:02

Mja, punt van mijn post was meer ethiek dan strafrecht eigenlijk :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:19

Avalanche schreef:

Met ethiek alleen kun je niets afdwingen. 'Zou moeten' betaalt geen rekeningen en in principes kun je niet wonen.

Als er sprake is van (herstel)betalingen, dan moeten die ófwel juridisch afdwingbaar zijn (en dan weten kabinetten Rutte doorgaans wel geitenpaadjes te vinden om er alsnog onderuit te komen), of de betalingen moeten vrijwillig gedaan worden, maar daar zal dan in ieder geval enig draagvlak voor moeten zijn. Dat is er (nu) niet in voldoende mate om het weggeven van zoveel belastinggeld te rechtvaardigen, en dat zal er op korte termijn ook niet komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:24

Ik denk dat dat door het woord diefstal komt. Als je diefstal ziet in de huidige tijd dan is dat zo. Maar is het wel diefstal als je het bekijkt door de normen en waarden van die tijd?

En moet je dan compenseren volgens de huidige normen en waarden of die van vroeger?

Vroeger werd je hand er af gehakt.

Misschien dat dat wel een einde maakt aan kabinet Rutte als we Mark zijn hand er af hakken. Ik zie winst :').

Dit is uiteraard grappig bedoeld he :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:46

Popstra schreef:

???

Ik had het artikel al gelezen.

In Trouw stond het vanmorgen net iets anders.
Rutte heeft maandag gezegd 'dat wij in het hier ennu met afschuw kijken naar wat toen gebeurde, en we het nu slechts kunnen veroordelen als een misdaad tegen de menselijkheid'.
Dat is zoiets als 'het mocht toen en dat vinden wij nu vreselijk'.
Er is niets gezegd mbt 'we verklaren het met terugwerkende kracht tot misdaad'.

En ik heb geen idee waarom 'het speciaal onder mijn aandacht' zou moeten komen.

(Ik ben namelijk gewoon geen voorstander van schadevergoeding als in 'ik ben een nakomeling van iemand die tot slaaf is gemaakt en daar heb ik schade van'. Heb ik bij herhaling geschreven.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:54

Popstra schreef:
Een vergoeding inherend aan die excuses krijgt niet iedereen zomaar die er om vraagt gelukkig. Daar gaat een hele procedure aan vooraf en dan is het de vraag of men uberhoupt nog wat krijgt. Men moet kunnen bewijzen dat ze nazaat zijn en geleden hebben onder de slavernij. Nou veel succes!

Ja dan hebben jou grootouders..opa's en oma's meer geleden. En wel onder 1e en zelfs nog 2e wereld oorlog. Ze vanwege de honger die ze leden midden in de koude winter op de fiets van Amsterdam naar Drenthe moesten om aan eten te komen! Mijn moeder heeft nog een voedselbonnenboekje liggen thuis van haar ouders van vlak na de 2e wereld oorlog. Kan mij niet bedenken zij nou zo hebben kunnen profiteren van dat hele gebeuren want die konden echt armoe!

Jij weet dat er door Duitsland na de 1e en 2e wo miljarden aan herstelbetalingen zijn gedaan?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:03

BigOne schreef:
Popstra schreef:

Jij weet dat er door Duitsland na de 1e en 2e wo miljarden aan herstelbetalingen zijn gedaan?

Met echt absurde bedragen overigens. https://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_he ... reldoorlog

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:04

oomens schreef:
Avalanche schreef:

Met ethiek alleen kun je niets afdwingen. 'Zou moeten' betaalt geen rekeningen en in principes kun je niet wonen.

Als er sprake is van (herstel)betalingen, dan moeten die ófwel juridisch afdwingbaar zijn (en dan weten kabinetten Rutte doorgaans wel geitenpaadjes te vinden om er alsnog onderuit te komen), of de betalingen moeten vrijwillig gedaan worden, maar daar zal dan in ieder geval enig draagvlak voor moeten zijn. Dat is er (nu) niet in voldoende mate om het weggeven van zoveel belastinggeld te rechtvaardigen, en dat zal er op korte termijn ook niet komen.

Welke politieke partijen zijn er dan voor herstelbetalingen?

Edit: Attje Kuiken van de PVDA zegt in ieder geval al dat herstelbetalingen op tafel moeten liggen.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... sprekingen

Wel duidelijk dus.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 21-12-22 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:06

Mars schreef:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245588 ... -op-scherp

Excuses maken voor iets van zo lang geleden heb ik zo mijn bedenkingen bij. Ik hoef ook geen excuses van de Duitse regering, andere generatie, blik vooruit zou ik zeggen.

Maar het eisenpakket dat nog naast de excuses is neergezet daar gaan mijn wenkbrauwen wel van omhoog:

Er moet een herstelfonds komen voor nazaten van de slachtoffers van de slavernij. Het discriminerende woord neger moet strafbaar worden gesteld en Zwarte Piet moet uit het publieke domein verdwijnen. Dat schrijven diverse belangengroepen in een brief aan het kabinet, die in handen is van Nieuwsuur. Alleen met het inwilligen van deze en nog meer eisen gaan de partijen akkoord met de publieke excuses van het kabinet op 19 december.

De organisaties willen dat het kabinet een concreet routeplan presenteert dat net zo lang duurt totdat "de achterstelling van de nazaten is opgelost". Zo willen ze dat Nederland de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden. Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.

Gaat het nu om excuses of botweg om geld? Hoe denken jullie hierover?

Ik vind het allemaal klinkklare onzin. Geweest is geweest.....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:16

Janneke2 schreef:
(Ik ben namelijk gewoon geen voorstander van schadevergoeding als in 'ik ben een nakomeling van iemand die tot slaaf is gemaakt en daar heb ik schade van'. Heb ik bij herhaling geschreven.)

Maar je hebt ook bij herhaling gesuggereerd dat je wel voorstander bent van het op andere manieren compenseren van de veroorzaakte schade uit de behaalde winsten, of begrijp ik je dan verkeerd?