Mening over doodstraf staat een aantal pagina's terug: Ik vind het heel lastig en sta er dubbel in. Mijn gevoel zegt voor, bij de echte grote criminelen. Maar of dit daadwerkelijk een goed besluit zou zijn vraag ik me af, ergens denk ik het niet. Want wat is het doel daarvan? Gaat meer richting wraak dan een veiligere samenleving en dat vind ik ook weer niet oke. Klopt, er zijn flinke tekorten.
Ja je komt in aanraking met geweld en escalaties, maar dat is in de reguliere GGZ niet anders. Sterker nog, in een forensische setting zit je als hulpverlener/ medewerker een stuk veiliger dan in de reguliere GGZ.
Ik werk nu een halfjaar als uitzendkracht in de reguliere GGZ (gemiddeld 1 a 2 dagen per week) en heb al veeeel meer (bijna) incidenten meegemaakt dan in een jaar tijd op het PPC. In de afgelopen 6 weken ben ik al 2 keer bijna aangevallen, in de PI nooit. Dat is dan wel weer een gesloten afdeling met zeer complexe psychiatrie, maar niet forensisch.
Ten tijde van de misdaad is "gevolgd" van ondergeschikt belang. Zoals de vrouw die voor de ogen van een rechter een moord pleegde ook mooi bewijst. Zij wist dat er gevolgen zouden zijn. Toch pleegde ze de moord. Dan is er nog de groep die een misdaad pleegt er van uit gaande dat ze niet gepakt zullen worden. Maar zwaardere straffen zoals doodstraf heeft geen effect op het plegen van misdaad in een land.
.
) is dat dood alleen maar meer dood in de hand werkt. Als we het blijkbaar gaan accepteren om over het leven van anderen te beslissen in de meeste vergaande mate, dan geeft dat ook het signaal af dat dat blijkbaar 'okay' is.
.