Johan Derksen over seksueel misbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:23

Avalanche schreef:
Jis_ schreef:
Wat een dom gezwets van die man, waarom vrouwen die zich aanbieden (moeten ze helemaal zelf weten) gaan vergelijken met een vrouw die bewusteloos op een bank ligt en je daar dan wat mee uitspookt, ook al is dat alleen maar voor de lol, de lol voor deze mannen wel te verstaan.

Iets met consent.......

Precies

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:24

Avalanche schreef:
Jis_ schreef:
Wat een dom gezwets van die man, waarom vrouwen die zich aanbieden (moeten ze helemaal zelf weten) gaan vergelijken met een vrouw die bewusteloos op een bank ligt en je daar dan wat mee uitspookt, ook al is dat alleen maar voor de lol, de lol voor deze mannen wel te verstaan.

Iets met consent.......

Die nadruk op expliciete consent is ook wel iets van de laatste tijd hoor.

Heel lang ging het er vooral om dat, als er niet expliciet 'nee' werd gezegd, het niet zomaar als ongewenst of gedwongen gezien werd.
Nu is bewusteloosheid wel een duidelijk voorbeeld van een situatie waarin het slachtoffer niet eens had kúnnen aangegeven dat ze niet wilde, maar er zijn genoeg minder duidelijke situaties die nu heel anders zouden worden beoordeeld dan toen.

Wat moet je bijvoorbeeld denken van een knipoog en de opmerking "jouw huis of mijn huis?"
Dat kan zowel door de zender als de ontvanger gezien worden als een duidelijke uitnodiging voor een vrijpartij, maar het kan dat net zo goed helemaal niet zijn. Geen probleem zolang beide partijen op dezelfde lijn zitten, maar een recept voor heel veel gedoe wanneer ze dat niet blijken te zitten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:28

Cayenne schreef:
De oud-keeper van Veendam, waarmee Derksen het incident met de kaars zou hebben uitgevoerd, geeft aan van niets te weten: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/918626/d ... ident-niet

Voor hetzelfde geld is het verhaal alleen maar ter plekke verzonnen om interessant te doen. Niet meer dan domme kroegpraat. Kunmen ze nu voortzetten zonder camera.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:36

oomens schreef:
Avalanche schreef:
Iets met consent.......

Heel lang ging het er vooral om dat, als er niet expliciet 'nee' werd gezegd, het niet zomaar als ongewenst of gedwongen gezien werd.
Nu is bewusteloosheid wel een duidelijk voorbeeld van een situatie waarin het slachtoffer niet eens had kúnnen aangegeven dat ze niet wilde, maar er zijn genoeg minder duidelijke situaties die nu heel anders zouden worden beoordeeld dan toen.

Wat moet je bijvoorbeeld denken van een knipoog en de opmerking "jouw huis of mijn huis?"
Dat kan zowel door de zender als de ontvanger gezien worden als een duidelijke uitnodiging voor een vrijpartij, maar het kan dat net zo goed helemaal niet zijn. Geen probleem zolang beide partijen op dezelfde lijn zitten, maar een recept voor heel veel gedoe wanneer ze dat niet blijken te zitten.

Een knipoog/geflirt en jouw huis of mijn huis is zo duidelijk als wat, (anders zeg je wel je mag bij me slapen maar je gaat op de bank) maar dan kan een vrouw of man nog altijd van gedachte veranderen. Dat geeft alleen maar “gedoe” als de persoon die wordt afgewezen vindt dat wie a zegt ook b moet zeggen

Mars

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:49

En als iets onduidelijk is… vraag je dat toch gewoon?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:10

Avalanche schreef:
Jis_ schreef:

Iets met consent.......

oomens schreef:

Voortschrijdend inzicht heet zoiets :) En het is helemaal niet zo moeilijk. Geen enthousiaste ja is gewoon een nee :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:31

Loretta schreef:
Cayenne schreef:
De oud-keeper van Veendam, waarmee Derksen het incident met de kaars zou hebben uitgevoerd, geeft aan van niets te weten: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/918626/d ... ident-niet

Voor hetzelfde geld is het verhaal alleen maar ter plekke verzonnen om interessant te doen. Niet meer dan domme kroegpraat. Kunmen ze nu voortzetten zonder camera.

Precies en die keeper zou nu ook verdachte kunnen zijn.....

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:50

Heb niet het idee dat het niet waar is. Je zou verwachten dat met deze ophef Derksen dan wel zou zeggen ik heb het verzonnen mensen

Lijkt mij meer waarschijnlijk dat die jeugdvriend het zich niet kan herinneren of inderdaad dekking zoekt en zo het hele gedonder probeert te ontwijken

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:58

Jis_ schreef:
Heb niet het idee dat het niet waar is. Je zou verwachten dat met deze ophef Derksen dan wel zou zeggen ik heb het verzonnen mensen

Lijkt mij meer waarschijnlijk dat die jeugdvriend het zich niet kan herinneren of inderdaad dekking zoekt en zo het hele gedonder probeert te ontwijken

Moeten we die keeper nu ook al veroordelen terwijl we totaal niet weten of die wel of niet iets gedaan heeft.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:10

Loretta schreef:
Jis_ schreef:

Moeten we die keeper nu ook al veroordelen terwijl we totaal niet weten of die wel of niet iets gedaan heeft.

Derksen zegt dat hij er bij de was, ik zeg verder niks over deze man (ging toch ook om het “jufvrouwtje” van Derksen) behalve dat hij het zich misschien niet herinnert of er liever niet aan herinnert wordt. Ik moest al wel eerder aan hem denken, stel dat deze man nog leeft en wat vind hij er dan van dat hij hierin betrokken wordt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 03:49

Pffff, ik zat net op facebook de reacties te lezen over dit voorval en begon mijn geloof in de mensheid volledig te verliezen. Ik vraag me af of al die mensen die geen moeite lijken hebben met de uitspraak van die griezel zouden denken als hij had verteld dat hij dat bij een man had gedaan. Of als die "arme johan" hd verteld dat hij zelf wakker was geworden met een kaars in zijn achterwerk na een avondje doorzakken. Echt, sommige mensen zijn volledig in de neanderthalertijd blijven hangen met hun ideeën.
Maar ik ben dus blij dat ik dit topic ben tegen gekomen. Zijn er gelukkig toch nog meer mensen die deze uitspraak echt niet normaal vinden. En dan met name de manier hoe de uitspraak werd gebracht %)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:25

Het was niet normaal, het is niet normaal en het zal nooit normaal zijn. Mijn man bijna 80 jaar vertelde dit toen ik vroeg wat hij er van vond. Hij tikte op zijn voorhoofd en hij zei ook nog, dat als je dit zo in een show vertelt op deze manier, dat je dan totaal niet door hebt hoe kwalijk die actie is en hoe absoluut not done.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:59

Ik schrik ook van de reacties op facebook, las ook een artikel van een Heleen van Rooyen die het opneemt voor Derksen en zegt dat we allemaal wel wat grensoverschrijdende dingen hebben gedaan vroeger. Ook totaal er aan voorbijgaand dat de vrouw bewusteloos was. Ik snap mensen echt niet, ik snap niet hoe het nu zo moeilijk te snappen is dat zoiets niet kan en al absoluut niet grappig is.

Stiekem denk ik ook dat die mensen zelf misschien maar eens verkracht moeten worden met een kaars als ze bewusteloos zijn zodat ze het dan wel snappen. Maar zo moet je natuurlijk ook weer niet gaan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:09

Ik vraag me vooral af wat die mensen ervan vinden als zoiets gebeurt bij hun eigen dochter/zusje/moeder noem maar op. Vaak is het dan ineens een heel ander verhaal. Grappig eigenlijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:09

Volgens mij sla je nu wat door elisa2. Dat is juist wat je niet wilt. Zo krijgen we weer 2 kampen alla de zwarte pieten discussie.

Ik snap het verhaal van de tijdsgeest wel en ook wat heleen van rooijen zegt. Veel mensen en ik denk helemaal BN'ers of profvoetballers die geen nee keijgen hebben vroeger wel eens iets gedaan wat grensoverschreidend is.

Wat ik volledig mis is het besef dat dat niet kan. Dat dat niet normaal is en niet geaccepteerd wordt. Wat gebeurd is kun je niet meer terug draaien, maar je kan er wel van leren.

Johan had het verhaal kunnen vertellen en kunnen zeggen. Ik schaam me er voor, achteraf gezien had ik het niet moeten doen. En dan hadden de heren aan tafel moeten zeggen, nee dat kan niet, goed dat je er van gelewrd hebt.

En dan uiteraard een domme grap, nou ja gaat nu ook niet meer gebeuren met die ouwe kop van je. Blablabla.

Mijn man keek het programma graag en ik keek altijd mry plezier mee. Ze zeiden waar het op stond in tegenstelling tot andere praatprogramma's waar ze sociaal wenselijke antwoorden geven. Jammer, maar ontzettend terecht dat het van de tv is. Ik snap nog steeds niet dat ze dit niet zagen. Tsjongejonge.

Mooi stukje over macho cultuur op nu.nl. dat is wel precies hoe ik het zie. De meeste mannen deugen best. Maar samen....
Waarom veel mannen elkaar niet corrigeren als ze seksuele grenzen overgaan https://www.nu.nl/entertainment/6197753 ... rgaan.html (via @NUnl)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:10

Elisa2 schreef:
Ik schrik ook van de reacties op facebook, las ook een artikel van een Heleen van Rooyen die het opneemt voor Derksen en zegt dat we allemaal wel wat grensoverschrijdende dingen hebben gedaan vroeger. Ook totaal er aan voorbijgaand dat de vrouw bewusteloos was. Ik snap mensen echt niet, ik snap niet hoe het nu zo moeilijk te snappen is dat zoiets niet kan en al absoluut niet grappig is.

Stiekem denk ik ook dat die mensen zelf misschien maar eens verkracht moeten worden met een kaars als ze bewusteloos zijn zodat ze het dan wel snappen. Maar zo moet je natuurlijk ook weer niet gaan denken.

Ja de uitspraken van Heleen van Rooyen heb ik ook gezien.Die ging flink tekeer tegen Susan Smit die daarentegen vond dat dit soort gedrag zeer kwalijk is.Twee heel verschillende types vrouwen.Het lijkt me het beste idee dat de mannen die dit leuk vinden en de vrouwen die ermee instemmen voortaan met elkaar gaan daten en de rest met rust laten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:14

anjali schreef:
Elisa2 schreef:

Ja de uitspraken van Heleen van Rooyen heb ik ook gezien.Die ging flink tekeer tegen Susan Smit die daarentegen vond dat dit soort gedrag zeer kwalijk is.Twee heel verschillende types vrouwen.Het lijkt me het beste idee dat de mannen die dit leuk vinden en de vrouwen die ermee instemmen voortaan met elkaar gaan daten en de rest met rust laten.

Ja, en dan gaat het mis en dan zitten ze te janken :\.

Het moet allemaal maar kunnen, tot het henzelf overkomt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:19

Joltsje schreef:
Volgens mij sla je nu wat door elisa2. Dat is juist wat je niet wilt. Zo krijgen we weer 2 kampen alla de zwarte pieten discussie.

Ik snap het verhaal van de tijdsgeest wel en ook wat heleen van rooijen zegt. Veel mensen en ik denk helemaal BN'ers of profvoetballers die geen nee keijgen hebben vroeger wel eens iets gedaan wat grensoverschreidend is.

Wat ik volledig mis is het besef dat dat niet kan. Dat dat niet normaal is en niet geaccepteerd wordt. Wat gebeurd is kun je niet meer terug draaien, maar je kan er wel van leren.

Johan had het verhaal kunnen vertellen en kunnen zeggen. Ik schaam me er voor, achteraf gezien had ik het niet moeten doen. En dan hadden de heren aan tafel moeten zeggen, nee dat kan niet, goed dat je er van gelewrd hebt.

En dan uiteraard een domme grap, nou ja gaat nu ook niet meer gebeuren met die ouwe kop van je. Blablabla.

Mijn man keek het programma graag en ik keek altijd mry plezier mee. Ze zeiden waar het op stond in tegenstelling tot andere praatprogramma's waar ze sociaal wenselijke antwoorden geven. Jammer, maar ontzettend terecht dat het van de tv is. Ik snap nog steeds niet dat ze dit niet zagen. Tsjongejonge.

Mooi stukje over macho cultuur op nu.nl. dat is wel precies hoe ik het zie. De meeste mannen deugen best. Maar samen....
Waarom veel mannen elkaar niet corrigeren als ze seksuele grenzen overgaan https://www.nu.nl/entertainment/6197753 ... rgaan.html (via @NUnl)

Ja hoor, dat besef ik gelukkig dat het niet zo zwart/ wit is en ik niet zo moet gaan denken. Maar ik ben het met je eens dat dat is wat had moeten gebeuren. Inplaats van het lachend vertellen met nog grovere opmerkingen erbij en geen enkel greintje spijt.

Ik snap het stuk over de machocultuur, maar juist daar mag eens een verandering in gaan komen. Laat mannen elkaar wel gaan aanspreken op hun gedrag. Dit is precies de schadelijke vrouwonderdrukkende cultuur die er al zo lang is.

Alleen als je op Facebook kijkt dan blijkt bovenstaande niet eens zo zeer een rol te spelen, veel mensen lijken het gewoon echt niet te snappen. Ook vrouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:20

naomiiiii schreef:
Ik vraag me vooral af wat die mensen ervan vinden als zoiets gebeurt bij hun eigen dochter/zusje/moeder noem maar op. Vaak is het dan ineens een heel ander verhaal. Grappig eigenlijk.

Soms nog niet eens..sommige mensen kunnen zich echt niet inleven.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:29

Elisa2 schreef:

Heleen van Rooyen snapt volgens mij niet helemaal waar t om gaat;
Derksen zei, toen hij het de eerste keer vertelde al dat hij zich nu de ogen uit z’n kop schaamt. (En terecht)
Het hele probleem is dat erom gelachen werd en wordt omdat het blijkbaar nog steeds, ondanks alle veranderingen in de laatste jaren, hartelijk om gelachen wordt, weggewuifd enz enz.
Dat zegt mij dat er nog niet veel is bereikt.
Mevr van Rooyen lijkt dat niet door te hebben?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:33

Asciugamano schreef:
Elisa2 schreef:

Heleen van Rooyen snapt volgens mij niet helemaal waar t om gaat;
Derksen zei, toen hij het de eerste keer vertelde al dat hij zich nu de ogen uit z’n kop schaamt. (En terecht)
Het hele probleem is dat erom gelachen werd en wordt omdat het blijkbaar nog steeds, ondanks alle veranderingen in de laatste jaren, hartelijk om gelachen wordt, weggewuifd enz enz.

Mevr.van Rooyen is een boegbeeld van vrijzinnigheid. Maar ze lijkt inderdaad niet door te hebben dat dat iets heel anders is dan aanranding en verkrachting.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:39

Asciugamano schreef:

Hoe zou je de mensen die dit normaal gaan vinden willen bereiken dan? Die gaan toch iet luisteren. Hebben al die jaren niet geluisterd en zijn ook niet van plan om iets maar dan ook iets te veranderen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:51

Dat inderdaad Asciu, wat iemand zelf wil doen volledig bij bewustzijn en vrijzinnigheid is echt totaal wat anders dan dit. Ik kan me ook niet voorstellen dat als iemand zich echt schaamt dat je er lacherig over doet maar goed.

Waar ik wel respect voor heb is dat hij er eerlijk over is, alleen de manier waar op..hij had ook een held kunnen worden door er met respect eerlijk over te zijn, excuses aan te bieden en anderen het goede voorbeeld te geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:52

Bewusteloos was niks anders dan stom dronken en de kaars zat niet in haar maar stond tussen haar benen geklemd!

Denk dat het vooral erg uit zn verband getrokken en opgeblazen word nu.

Las net overigens op social media een artikel over Katja Schuurman die gewoon in een interview verteld hoe ze met verschillende medewerkers op de filmset van Costa het bed daar heeft gedeeld en stoute dingen deed.
Het mooiste vond ik de reacties van iedereen ( dames welteverstaan) namelijk dat het leven maar kort is en ze lekker er van moet genieten.

Heerlijk verfrissende tegenhanger t.o al dat zure gemiep!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:57

Popstra schreef:
Bewusteloos was niks anders dan stom dronken en de kaars zat niet in haar maar stond tussen haar benen geklemd!

Denk dat het vooral erg uit zn verband getrokken en opgeblazen word nu.

Las net overigens op social media een artikel over Katja Schuurman die gewoon in een interview verteld hoe ze met verschillende medewerkers op de filmset van Costa het bed daar heeft gedeeld en stoute dingen deed.
Het mooiste vond ik de reacties van iedereen ( dames welteverstaan) namelijk dat het leven maar kort is en ze lekker er van moet genieten.

Heerlijk verfrissende tegenhanger t.o al dat zure gemiep!

Maar die personen wilden dat dan toch zelf!!!!! Dat is het grote verschil!