Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:43

Als mijn tank voor de helft leeg was gooide ik er voor 20 euro bij

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:45

chanicha schreef:
Denk dat je het niet goed begrijpt elnienjo.
Ze bedoelt ook dat ze het liefst tankt als de tank nog halfvol zit.

Ah okee, dan heb ik 't idd verkeerd begrepen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:54

Zonder snelle prijsstijgingen, bij stabiele prijzen, is het zuiniger om met zo weinig mogelijk ´ballast´ rond te rijden.

Nú is alles wat je erbij gooit duurder dan wat erin zit en wat je morgen zou tanken nóg weer meer 8)7

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:56

Nou ik voel me veel beter als ik een volle tank heb, i know dat is een afwijking :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:40

chanicha schreef:
Denk dat je het niet goed begrijpt elnienjo.
Ze bedoelt ook dat ze het liefst tankt als de tank nog halfvol zit.

Klopt :j

Anoniem

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:46

Is ook beter voor de motor van je auto, om de tank niet helemaal leeg te rijden.
Plus als je een keer met spoed ergens naartoe moet en je tank is leeg, dan sta je toch maar stom te kijken. Ik doe dit al jaren, als ie half leeg is weer vol gooien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:00

Ik doe het meestal ook. Zeker gezien de afstand naar mijn vader of de dierenarts.dan moet ik gewoon genoeg brandstof hebben om er te komen en weer terug. En voor een diesel is leegrijden aardig funest ook.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:03

Renee1991 schreef:
Is ook beter voor de motor van je auto, om de tank niet helemaal leeg te rijden.
Plus als je een keer met spoed ergens naartoe moet en je tank is leeg, dan sta je toch maar stom te kijken. Ik doe dit al jaren, als ie half leeg is weer vol gooien.

Klopt hoor vorig jaar genoeg vaak meegemaakt dat een familielid heel slecht ging en we halsoverkop weer snel die kant op moesten dan is het toch fijn als je gewoon in een keer doorkan.

En ook voor de kosten maar denk dat dat nog wel redelijk hetzelfde is per maand of ik nu 2x een halve tank of 1x een hele

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:04

ff een grapje tussendoor :)
Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:05

Was het hier (Duitsland) vlak voor het weekend nog een dieselprijs van 1.86, is de goedkoopste in de wijde omtrek nu 2,05 :(

Ik rij ongeveer 170 km op een dag en krijg een kleine 300 euro vergoed in de maand. Maar ik tank nu bijna het dubbele daarvan. Ik ga nu 1 dag in de week thuis werken om een tank diesel in de maand uit te sparen. Tis toch te gek voor woorden dat dit kan gebeuren... heb bijna een bijbaantje nodig, om naar mijn werk te kunnen komen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:06

Morgen gaat er weer ruim 2,5 cent bij!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:09

Ik heb reactie van de PSA van mijn werk. Ik kan geen compensatie krijgen, want het staat vast door CAO. Maar ik kan wel de vakbond mailen, of zij het in de nieuwe CAO onderhandelingen mee kunnen nemen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:26

Renee1991 schreef:

Vertel? Leg eens uit.

karuna schreef:
En voor een diesel is leegrijden aardig funest ook.

Idem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:28

Geldt alleen voor diesels, toch? Dan moet je ze ontluchten (geen idee hoe, maar dat hebben we met zware storm midden op het IJsselmeer eens bij onze boot moeten doen :') )
Daarna tufte die weer prima verder trouwens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:32

Prut onderin de tank, zeker bij oudere auto's, dat wil je niet in de motor hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:32

Kinke schreef:
[ [url=m/dKFjgo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is de boete + het tankbedrag :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:33

Kinke schreef:
[ [url=m/dKFjgo.jpg]Afbeelding[/url] ]

:') :') :')

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:39

Cer schreef:
ik hoef het niet uitgelegd te krijgen hoor :j
het is meer dat ik verbaasd was dat er toch nog zoveel gereden wordt, terwijl het al heel lang ontmoedigd wordt..

En ik ben verbaasd dat jij verbaasd bent :9
Ik woon in het heuvelland. Dichterbij huis is er voor mij geen werk. Openbaar vervoer? Welk openbaar vervoer, bedoel je precies?

En de baas… die vindt dat ik nu toch echt weer minimaal 50% op kantoor moet zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:40

tamary schreef:
Prut onderin de tank, zeker bij oudere auto's, dat wil je niet in de motor hebben.

Dat is wel de reden dat je brandstof niet te oud moet laten worden. Ik weet niet of het bij auto's ook zo werkt, maar bij boten krijg je dan 'dieselbug' in je dieseltank.
Wat dat betreft zou het juist beter zijn om hem af en toe vrijwel helemaal leeg te rijden, dan heb je weer 95% verse brandstof erin zitten.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:49

Mijn tank was nog voor 2/3 gevuld. Dacht, met die stijgende prijzen alvast maar even bijtanken. Kon €45 dokken, schrok er toch een beetje van. Ga gelijk meer thuiswerken nu.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:52

Dieselsysteem handmatig ontluchten is van héél vroegah. De laatste 50 jaar is zelfontluchtend de norm.

Prut onderin? Dat is van nóg vroegerder toen je met de hand een kraan naar reserve over moest zetten en er van de bodem uit de tank brandstof kwam en bovendien opslag niet zo schoon was noch de pompen superfilterend waren.
Een benzinepómp zuigt altijd van het laagste punt aan, anders kan je niet leegrijden :)* Er zit zelfs een drukregelaar in het systeem om het drukverschil tussen helemaal vol en bijna leeg te egaliseren.

De prut kwam overigens vroegah ook niet ´in de motor´ maar verstopte hooguit een sproeier in de carburateur.

Verder zit er in zelfs oude diesels die je met de hand moet ontluchten een brandstoffilter en waterafscheider en in moderne benzineautos een brandstoffilter.

Dat je niet leeg rijden wil omdat je dan still komt te staan is helder, maar er is téchnisch nul probleem mee.

Ik rij een ´nieuwe´ auto altijd eerst een keer leeg. 5 liter tankje mee en nul probleem. Dan weet ik hoeveel er nog (ongeveer) gereden kan worden als het lampje aan gaat.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-03-22 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:54

Ik rijd mijn auto meestal wel ( bijna ) leeg :')
Gelukkig nog nooit echt zonder benzine komen te staan. Dat lijkt mij beschamend :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:56

Citaat:
Is het leegrijden van je tank echt zo slecht?
Ja. Leegrijden tot je stilvalt is slecht omdat de motor vlak voor het stilvallen slecht loopt en je echt de laatste druppel door het systeem jaagt. De brandstof wordt enorm verwarmd en bij auto’s van 15 jaar en jonger is dat niet goed voor de (hoge druk) brandstofpomp (zowel diesel als benzine). Het is de hitte en de manier van stilvallen (te arm mengsel) die schadelijk zijn. Moderne auto’s hebben vaak de brandstofpomp in de tank. Deze wordt gekoeld door de brandstof. Bij langdurig rijden met weinig brandstof komt de koeling van de pomp in gevaar met extra slijtage tot gevolg. Bij auto’s met LPG is het aan te raden de tank minimaal voor een kwart gevuld te houden.

Anwb onder andere

En bij diesel nog eens extra de prut onderin

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:57

karuna schreef:
Anwb onder andere

En bij diesel nog eens extra de prut onderin

Onzin; zie mijn uitleg. Dat van die koeling speelt zelfs in de woestijn niet.

Erg grappig is ´langdurig rijden met weinig brandstof´. Dénk daar eens over na ;)

Nogmaals er KAN geen prut onderin zitten want de pomp zuigt van onderin op :)*

Verder TIOLI +:)+

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:02

Ineke2 schreef:
Ik rijd mijn auto meestal wel ( bijna ) leeg :')
Gelukkig nog nooit echt zonder benzine komen te staan. Dat lijkt mij beschamend :o

Same, en ik heb zowel nu als mijn vorige, een auto van 20(+) jaar. en ik heb nog nooit motor problemen gehad :+