Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Renee1991 schreef:Is ook beter voor de motor van je auto, om de tank niet helemaal leeg te rijden.
Plus als je een keer met spoed ergens naartoe moet en je tank is leeg, dan sta je toch maar stom te kijken. Ik doe dit al jaren, als ie half leeg is weer vol gooien.
Cer schreef:ik hoef het niet uitgelegd te krijgen hoor![]()
het is meer dat ik verbaasd was dat er toch nog zoveel gereden wordt, terwijl het al heel lang ontmoedigd wordt..
tamary schreef:Prut onderin de tank, zeker bij oudere auto's, dat wil je niet in de motor hebben.
Citaat:Is het leegrijden van je tank echt zo slecht?
Ja. Leegrijden tot je stilvalt is slecht omdat de motor vlak voor het stilvallen slecht loopt en je echt de laatste druppel door het systeem jaagt. De brandstof wordt enorm verwarmd en bij auto’s van 15 jaar en jonger is dat niet goed voor de (hoge druk) brandstofpomp (zowel diesel als benzine). Het is de hitte en de manier van stilvallen (te arm mengsel) die schadelijk zijn. Moderne auto’s hebben vaak de brandstofpomp in de tank. Deze wordt gekoeld door de brandstof. Bij langdurig rijden met weinig brandstof komt de koeling van de pomp in gevaar met extra slijtage tot gevolg. Bij auto’s met LPG is het aan te raden de tank minimaal voor een kwart gevuld te houden.
karuna schreef:Anwb onder andere
En bij diesel nog eens extra de prut onderin