Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:59

_San87_ schreef:
Waarom zou je als land bang moeten zijn voor een defensief pact? Als je zelf geen intentie tot uitbereiding hebt, wat maakt het dan uit dat je souvereine buurland geholpen wordt door andere landen wanneer het aangevallen wordt? Dat is alleen van belang wanneer jij zelf wat van plan bent met dat land, toch :)?

Een defensief pact kan met een vergadering en een paar handtekeningen zo een offensief pact worden. Of er komt een "false-flag" actie en vervolgens gaan ze in de aanval uit naam van zelfverdediging. Het is handiger om wat afschrikkingsmiddelen te hebben dan de andere partij op zijn blauwe ogen te vertrouwen, want tijden kunnen en zullen veranderen.

Karl66

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:04

Ja en morgen kan de hemel ook op ons hoofd vallen. Dat iets kan maakt het nog niet realistisch en de angst voor een inval van de NAVO in Rusland is volslagen onrealistisch en dat weet zowel Rusland als de NAVO-landen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:06

enzino schreef:
_San87_ schreef:
Waarom zou je als land bang moeten zijn voor een defensief pact? Als je zelf geen intentie tot uitbereiding hebt, wat maakt het dan uit dat je souvereine buurland geholpen wordt door andere landen wanneer het aangevallen wordt? Dat is alleen van belang wanneer jij zelf wat van plan bent met dat land, toch :)?

Een defensief pact kan met een vergadering en een paar handtekeningen zo een offensief pact worden. Of er komt een "false-flag" actie en vervolgens gaan ze in de aanval uit naam van zelfverdediging. Het is handiger om wat afschrikkingsmiddelen te hebben dan de andere partij op zijn blauwe ogen te vertrouwen, want tijden kunnen en zullen veranderen.

Vast. Maar daar is in de verste verte geen sprake van.

Terwijl een Poetin al decennia lang zinspeelt op een herleving van de USSR en grenzende landen daar terecht op willen anticiperen door zich te verenigen en zo dreiging te minimaliseren.

Daarnaast heeft Rusland het CVVO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:07

Karl66 schreef:
Ja en morgen kan de hemel ook op ons hoofd vallen. Dat iets kan maakt het nog niet realistisch en de angst voor een inval van de NAVO in Rusland is volslagen onrealistisch en dat weet zowel Rusland als de NAVO-landen.

En de kans op morgen je auto crashen is ook klein, toch doe je wel een gordel om.

Dat het nu onrealistisch is maakt het nog niet onrealistisch in de toekomst of in het verleden. Regeren is vooruitzien en niet iedereen is daar geschikt voor. Bovendien was het een algemene statement, en geen NAVO gaat Rusland invallen bewering wat jij ervan maakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:09

Nee dat zag je aan Trump wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:09

Trump is zoveel oorlogen gestart dat ik ze niet eens kan tellen ;)

(TDS blijft lang hangen zeg)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:27

enzino schreef:
Trump is zoveel oorlogen gestart dat ik ze niet eens kan tellen ;)

Kan je er een noemen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:02

Het grote verschil is dat er maar één land in de regio zich agressief gedraagt naar de buren en er is maar één land dat buurlanden militair binnengevallen is en dat is Rusland. Het is gewoon een gotspe om te beweren dat hij dit ter bescherming van Rusland doet.

Je vergelijking met een gordel en een ongeluk is trouwens nogal slecht gekozen. Een ongeluk kiest er namelijk niet voor om je actief te overkomen. Een betere vergelijking is dat jij je liefhebbende en geweldloze vrouw elke dag slaat om te voorkomen dat ze je 's nachts in je slaap vermoord. Deze inval is net zo dom en contraproductief. En dan maakt het niet uit hoe vaak je roept dat je zomaar 's nachts door je vrouw vermoord kan worden.

Telpeva, hij heeft het wel geprobeerd, maar zoals met alles was hij daar niet zo goed in, omdat Iran weigerde op zijn provocaties in te gaan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:37

tamary schreef:
Kinke schreef:
buffer is ook complete onzin. Als hij zo graag een buffer had willen hebben, dan had hij zelf een strook daarvoor in kunnen richten, ruimte genoeg

Geografisch gezien nee. Oekraine is plat, steek die grote rivier daar over en met een keertje goed gas geven staat je tank in Moskou. Alle moderne technologie ten spijt, zonder soldaten op de grond ben je controle over een grondgebied zeker rap kwijt.

Buffer is in zoverre onzin dat Rusland al decennialang aan zowel de EU (Finland, Estland, Letland) als aan de Navo (Estland, Letland) grenst, Kaliningrad niet meegerekend. Als het creëren van een buffer of uitbreiding van de Navo de reden van de oorlog was, is 'ie dus 20-30 jaar te laat

Danique_G schreef:
Rusland - Amerika was nooit een match made in heaven

Niet helemaal waar. Vroeger heeft de Russische vloot bijvoorbeeld wel vaker overwinterd in de VS (Russiche havens vroren in de winter dicht) en Alaska is destijds door de Russen aan de VS verkocht. Pas rond de Russische burgeroorlog waarbij Lenin aan de macht kwam (rond WW1) is de relatie gekelderd, de VS heeft de communistische regering toen ook heel lang niet erkend. Na het uiteenvallen van de Sovjetunie zijn de relaties weer wat verbeterd, in de tijd van Gorbatsjov en Jeltsin. Daarna kwam Poetin met zijn eerste termijn en sindsdien gaat het weer achteruit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:17

elnienjo schreef:
Gypsy schreef:
Dit is volgens mij wel behoorlijk aangemoedigd door de eu en vs?

Dit ja.

NEEN niet dat, totaal niet.
Dit is Baudet kletspraatjes en Russische propaganda flauwekul en gevaarlijk als het gaat om opkomen voor onze democratische waarde en normen en vrijheden.
Het is totaal niet aangemoedigd door de EU en VS. Waarom denk je dat het westen zo behoedzaam manouvreert nu?
Waarom denk je dat de Russchische jeugd zo moedig is om tegen deze oorlog te demonstreren?
Waarom denk je dat Oekraïne zo graag bij de NAVO wilde (afgehouden door de EU wetende dat dit een harde njet voor Poetin is.)?

Ja er hebben mensen stomme uitlatingen gedaan maar dat rechtvaardigt nog niet om een souverein land binnen te vallen. Dan praat je over oorlogsmisdaad!

Karl legt het goed uit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:42

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp het boycotten wel.
Maar denk tot nu toe bij geen 1 ding : dat zet hem aan het denken.

Soms denk ik dat het meer is om te laten zien kijk ons eens goed bezig zijn.

Het zet op lange termijn de russische bevolking wel aan het denken. Hem via zijn eigen volk pakken lijkt mij ook een strategie.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:55

Dan moet de Russisch bevolking wel komen met aantallen van boven de miljoen en analoog aan het idee van Trump, het Kremlin binnentrekken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:39

Een vriend en collega van mijn man woont in Slowakije, dichtbij de grens met Oekraïne.
Hij zou dit weekend naar Nederland komen met de vrachtwagen, maar er is geen diesel vanwege de oorlog.
Op deze manier heeft de oorlog dus al gevolgen voor ons. Zonder de materialen die zouden komen, kan mijn man niet verder aan het werk.
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat wij zo snel al de gevolgen zouden voelen.

(dit is natuurlijk niets vergeleken bij iedereen die nu in die vreselijke oorlog zit/op de vlucht is. Maar omdat de titel van dit topic is wat de gevolgen voor Nederland zijn.)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:29

Het topic is en de gevolgen voor ons Nederlanders

Daarop inhaken heb ik mij opgegeven om.evt kinderen te kunnen opvangen..

Ik hoop dat iedereen beseft dat kinderen oorlog geen combinatie is en massaal proberen te helpen..

Denk niet in problemen maar in oplossingen en help waar dat kan

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:38

Citaat:
secricible schreef:

Er zijn meerdere redenen nu waardoor dit gebeurt, als ik de Ruslandkenners goed begrijp.
Het ene is dat keizerrijk, maar de situatie rondom de NAVO speelt ook een rol.
Voor Putin is de NAVO bedreigend en een front tegen Rusland. In het begin is beloofd dat ze niet naar Rusland zouden optrekken (zoals Rusland het ziet) En langzaam.gebeurt dat wel, met nu Oekraïne (dat volgens Putin gedeeltelijk Russisch is). Oekraïne wil toetreden, NAVO zegt geen nee dus Poetin voelt zich bedreigd en kiest er voor dat op deze manier te uiten.

Wat het overigens niet goed praat, maar het is wel goed om ook zijn kant te begrijpen.
Oekraïne nu volledig te hulp schieten als een navoland zou de hele bende dan ook volledig escaleren want dat zou olie op het vuur zijn voor Poetin.

Exact. Rusland werd steeds meer omringt door navo landen en daarmee Ruslands grootste vijand: Amerika. Amerika doet er alles aan om de macht van Rusland te beperken. Putin heeft tijdens een speech gevraagd of er dreiging was van oorlog en of hij zich zorgen moest maken en als reactie heeft Amerika wapens gestuurd naar Oekraïne. Strategisch gezien heeft Amerika de eerste zet gedaan.
Amerika heeft ook wel een geschiedenis van oorlogen ontketenen in andere landen voor eigen gerief.

Amerika is net zo'n rotland aan het worden als Rusland..oorlog voor eigen gewin.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:08

Echwel schreef:
Het topic is en de gevolgen voor ons Nederlanders

Daarop inhaken heb ik mij opgegeven om.evt kinderen te kunnen opvangen..

Ik hoop dat iedereen beseft dat kinderen oorlog geen combinatie is en massaal proberen te helpen..

Denk niet in problemen maar in oplossingen en help waar dat kan

Wat goed!

Ik merk dat ik moeite heb met dit topic. Mensen moeten vluchten vanwege oorlog en wij klagen over hoge gasprijzen (maar gas uit Groningen mag ook niet) en de auto niet meer voor uitjes kunnen gebruiken.
Fijn om dan zo'n bericht te lezen :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:10

Echwel neem je dan ook de ouders cq de moeders in huis? Ik neem tenminste aan dat de moeders mee gevlucht zijn?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:13

pien_2010 schreef:
Echwel neem je dan ook de ouders cq de moeders in huis? Ik neem tenminste aan dat de moeders mee gevlucht zijn?

Natuurlijk al.moet ik in de camper slapen 2km verderop
Mensen hebben en dat nu gewoon nodig

Zoals ik zei denk in oplossingen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:15

Het was gewoon maar een vraag omdat je het alleen over de kinderen had. Vandaar.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:16

Als het moet neem ik een heel gezin op. Allemaal inschuiven en dichtbij elkaar is het warm. Wat moet dat moet. Vluchteling zijn is vreselijk, in de mensonterende tentenkampen zitten net zo erg.
Zolang ik te eten heb mogen ze komen, links of rechtsom en als er gestapeld moet worden wordt er gestapeld. Als ik katten, paarden en aangeschoten wild kan opvangen kan ik slechts mensen buiten laten staan.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 27-02-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:16

Ach ja Pien het zijn vooral kinderen die worden opgehaald en evt wat moeders
Maar maakt mij niet uit...
Ik weet wat het is als.mensen hulp nodig hebben..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:17

Pareltjes schreef:
Als het moet neem ik een heel gezin op. Allemaal inschuiven en dichtbij elkaar is het warm. Wat moet dat moet. Vluchteling zijn is vreselijk, in de mensonterende tentenkampen zitten net zo erg.
Zolang ik te eten heb mogen ze komen, links of rechtsom en als er gestapeld moet worden wordt er gestapeld. Als ik katten, paarden en aangeschoten wild kan opvangen kan ik slechts mensen buiten laten staan.

Mooi mens :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:18

Las dat er in Duitsland al een site is opgezet waar je je aan kunt melden voor opvang voor vier weken, loopt blijkbaar heel goed.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:19

bigone schreef:
Las dat er in Duitsland al een site is opgezet waar je je aan kunt melden voor opvang voor vier weken, loopt blijkbaar heel goed.

Oh echt? Wat top. Heb je een url?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:19

Bigone hier ook
Hoop echt dat we een steentje kunnen bijdragen..