Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:32

Ik las vanochtend deze tweets daarover:
Afbeelding

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:32

pien_2010 schreef:
Cyberaanval is mogelijk daar de Nederlanders de Oekraïners helpen tegen cyberaanvallen. Natuurlijk gaat ook onze export het merken bv de bloemen hebben 30% Russische markt.
Het is niet logisch dat Rusland Nederland gaan binnen vallen. Voorlopig zijn ze druk in Oekraïne. Ik hoorde nl vanochtend dat Oekraïne een behoorlijk grote legermacht heeft en een gemotiveerde bevolking. We gaan het zien.
fotolijstje het is ook spannend allemaal.

De Russische legermacht is 3,5 tot 5 keer zo groot als die van Oekraïne en een groot deel van Oekraïne is vlak, wat de Russische tanks sterker maakt. Daarnaast heeft Oekraïne nauwelijks een luchtmacht en zeevloot. De grote steden en de Karpaten zijn een lastiger deel, maar de rest kan vrij snel gaan

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:33

mvdende schreef:
Quir schreef:
Denk dat heel veel gaat afhangen wat Rusland doet na Oekraïne, als ze een NAVO land gaan aanvallen moet de NAVO militair ingrijpen (dat is de overeenkomst eigenlijk). Dan is er echt een WW3, want Rusland heeft al aangegeven dat ze dan kernwapens gaan inzetten (als er een ander land dan Oekraïne ingrijpt/aanvalt).

Laten we dan maar hopen dat Rusland genoegen neemt met "alleen maar" Oekraïne en niet óók de overige ex Sovjet landen weer Russisch wil maken.

Ik vind het verschrikkelijk voor de burgers in Oekraïne, maar laten we hopen dat een ww3 ons bespaart blijft.

En nu zeg je previes hoe naar mijn mening Poetin denkt:

Hij doet eu geloven dat hij ook zo door kan stoten naar de rest van europa zodat europa hem dan de Ukraine maar schenkt. En dan over 2 jaar weer het volgende land erbij de pakken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:34

fotolijstje schreef:
Ik hoop voor Oekraïne dat Rusland heel gauw terugtrekt, en een beetje beschamend om dit te zeggen maar waarom is er nou precies oorlog?

Wie zal t zeggen? We hebben t idee dat Rusland een strook 'niemandsland ' wil hebben tussen zichzelf en de EU. Als de Oekraïne toetreedt tot de EU en de NAVO (wat ze wel wíllen) dan heb je dat niet meer want de Oekraïne ligt precies er tussen.

Om toe te treden tot de EU (en de NAVO) moet je aan een berg voorwaarden voldoen (hoop wetten en grondwetten). Waaronder dus ontwapening. Daar waren ze al volop mee bezig en dat bijt ze nu in hun kont. Want ze zijn dus nog geen NAVO lid en hebben daarom nog geen bescherming van de NAVO.

Dus er is geen keiharde verplichting vanuit de NAVO om iets te doen. De EU/NAVO kan dus gewoon zeggen: foei Rusland! Niet meer doen! En weer verder gaan met de orde van de dag.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:36

Pareltjes schreef:
mvdende schreef:
Laten we dan maar hopen dat Rusland genoegen neemt met "alleen maar" Oekraïne en niet óók de overige ex Sovjet landen weer Russisch wil maken.

Ik vind het verschrikkelijk voor de burgers in Oekraïne, maar laten we hopen dat een ww3 ons bespaart blijft.

En nu zeg je previes hoe naar mijn mening Poetin denkt:

Hij doet eu geloven dat hij ook zo door kan stoten naar de rest van europa zodat europa hem dan de Ukraine maar schenkt. En dan over 2 jaar weer het volgende land erbij de pakken.

Dat heeft heel veel gelijkenis met 80-90 jaar terug. (Anschluss, Sudetenland, de bezetting van Tsjechoslowakije, Memelland, etc)

996981

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:37

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:42

Iris82 schreef:
Quir schreef:
Dan is er echt een WW3, want Rusland heeft al aangegeven dat ze dan kernwapens gaan inzetten (als er een ander land dan Oekraïne ingrijpt/aanvalt).

Heb je daar een bron van? Wilde t naar mn vriend doorsturen maar kan t niet zo snel vinden.

De ouderen onder ons hebben decennia lang geleefd onder de dreiging van een nucleaire oorlog. Niet paniekeren aub! Het inzetten van nucleaire wapens is voor Poetin net zo dodelijk als voor ons. Dan is het met een uurtje gebeurd. Poetin drukt op de knop, Biden drukt 3 minuten later op de knop etc.

We kunnen ons daar druk om maken maar dat gaat het niet tegen houden. De vraag is of we
Poetin zijn gang laten gaan. Bij nee krijgen we oorlog en bij ja ook. Hoe je het ook wendt of keert er is geen wijsheid nu want om wijsheid te bereiken heb je wijze mensen nodig. Poetin is niet wijs en heeft andere doelstellingen dan het westen. Ze gaan het niet eens worden. Poetin moet op de knieen want anders is en blijft hij een bedreiging. Hopelijk is het met sancties, digitale oorlogsvoering, financieel en niet met wapens.

Wij moeten ons voorbereiden op hele onrustige tijden, je dáár op focussen. Niet willen vasthouden aan wat ooit was maar meebuigen op de wind die er nu waait. Ik hoop voor ons allen dat Poetin snel in de Tang genomen wordt. We hebben bijna 80 jaar vrede achter de rug hopelijk komen er nog eens 80 jaar...
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 24-02-22 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:43

@996981; Nogmaals. Ik ben de hele ochtend al bezig met lezen (eerste zin van mijn bericht, toch best knap). Ik bleef alleen met deze vraag in mijn hoofd hangen en zag dat er in dit topic over die mogelijkheden gesproken werd. Ik mag toch gewoon een vraag stellen over het onderwerp waar dit topic speciaal voor gemaakt is, ondanks dat het paardenliefhebbers zijn? Er zitten hier best wel wat mensen met verstand, meer verstand over dit onderwerp dan mensen om mij heen. Ik vind de reactie van Pien bijvoorbeeld erg duidelijk en ik zie nu dat er zelfs ook een ander topic voor mijn exacte vraag bestaat. Lijkt me dat ik gewoon een vraag mag stellen hier om te kunnen leren over het betreffende onderwerp. Als jij mij geen antwoord kan geven, reageer dan gewoon niet? :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:44

Ben de bron even kwijt maar Poetin zei iets als: wie intervenieert, zal iets meemaken wat ze nooit eerder in hun geschiedenis hebben meegemaakt. Klinkt onheilspellend.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:45

Misschien een domme vraag maar bij kernwapens, vernietigd dat dan de halve aarde of blijft zoiets lokaal hangen?
Ik denk zelf altijd dat eerste.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:46

Marigold schreef:
Misschien een domme vraag maar bij kernwapens, vernietigd dat dan de halve aarde of blijft zoiets lokaal hangen?

Tientallen kilometers rondom de aanvalsplaats. Met uitval honderden kilometers die niet direct dodelijk zijn maar wel voor ziekte kan zorgen. 1 bom dan hè.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:47

Laatst bijgewerkt door Quir op 24-02-22 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:47

Marigold schreef:

hangt er van af wat je inzet. Er zijn natuurlijk al kernwapens gebruikt, dit heeft steden verwoest maar vooralsnog niet de halve aarde.
Als VS en Rusland besluiten alles wat ze hebben op elkaar gooien dan kan je er wel vanuit gaan dat er weinig van de beschaving overblijft

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:48

Marigold schreef:

Lijkt me helemaal afhangen van het type, de hoogte van ontploffing etc.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:52

996981 schreef:
Marigold schreef:

Denk dat ze wil weten of direct de halve wereld wordt uitgeroeid. Met 1 bom echt niet...

Persoonlijk denk ik dat Poetin het via de digitale snelweg gaat doen. Landen uitschakelen via internet. Dus als je informatie in clouds hebt staan....zet ze even op een losse hardeschijf en koppel deze los van je pc. Zeg alvast goodbye op al je facebook info etc..... koppel je je huis los van internet. Je kunt voor verrassingen komen te staan.

Het is lastig regeren voor Poetin in een volledige dode en vergiftigde wereld...
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 24-02-22 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:53

Poetin wil alleen maar zijn macht in de Oekraine terug pakken.En op deze manier gaat hem dat ook lukken waarschijnlijk. Straks een nieuwe regering in Kiev waar alleen zijn trollen zitten en dan heeft hij het daar voor het zeggen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-02-22 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:54

Weidemaatje schreef:
@996981; Nogmaals. Ik ben de hele ochtend al bezig met lezen (eerste zin van mijn bericht, toch best knap). Ik bleef alleen met deze vraag in mijn hoofd hangen en zag dat er in dit topic over die mogelijkheden gesproken werd. Ik mag toch gewoon een vraag stellen over het onderwerp waar dit topic speciaal voor gemaakt is, ondanks dat het paardenliefhebbers zijn? Er zitten hier best wel wat mensen met verstand, meer verstand over dit onderwerp dan mensen om mij heen. Ik vind de reactie van Pien bijvoorbeeld erg duidelijk en ik zie nu dat er zelfs ook een ander topic voor mijn exacte vraag bestaat. Lijkt me dat ik gewoon een vraag mag stellen hier om te kunnen leren over het betreffende onderwerp. Als jij mij geen antwoord kan geven, reageer dan gewoon niet? :o

Tuurlijk mag je vragen stellen, liever dat dan je kop in het zand steken.

Het is momenteel lastig voorspellen wat de gevolgen kunnen zijn, dat hangt allemaal samen met de sancties die het Westen nemen, hoe Rusland daarop reageert en hoe Oekraïne stand kan houden tegen Rusland. En of er geen Russische raket in Polen of Hongarije belandt.

We gaan sowieso een economische crisis tegemoet, hoe dat zich gaat afwikkelen, hangt ook weer met veel dingen samen. Gas uit Rusland lijkt van de baan, Nord Stream 2 gaat niet meer ingebruik genomen worden, lees ik in de Duitse media, contracten met Rusland gaan niet meer afgesloten worden. Dus daar gaan we sowieso stevige gevolgen van ervaren.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:54

bigone schreef:
Poetin wil alleen maar een russische regering in Oekraine. En op deze manier gaat hem dat ook lukken waarschijnlijk.

Nee hij wil alle voormalige Sovjetstaten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:55

Pareltjes schreef:
bigone schreef:
Poetin wil alleen maar een russische regering in Oekraine. En op deze manier gaat hem dat ook lukken waarschijnlijk.

Klopt. Dan moet de NAVO gaan ingrijpen, een groot deel is EU-lid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:55

Pareltjes schreef:
bigone schreef:

Hij kan niet overal tegelijk zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:58

Pareltjes schreef:
996981 schreef:

Denk dat ze wil weten of direct de halve wereld wordt uitgeroeid. Met 1 bom echt niet...

Persoonlijk denk ik dat Poetin het via de digitale snelweg gaat doen. Landen uitschakelen via internet. Dus als je informatie in clouds hebt staan....zet ze even op een losse hardeschijf en koppel deze los van je pc. Zeg alvast goodbye op al je facebook info etc..... koppel je je huis los van internet. Je kunt voor verrassingen komen te staan.

Het is lastig regeren voor Poetin in een volledige dode en vergiftigde wereld...

Is het theoretisch onmogelijk of praktisch onwaarschijnlijk?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:58

bigone schreef:
Pareltjes schreef:

Hij kan niet overal tegelijk zijn.

Als hij maar spierballen genoeg laat zien sluiten ze zich vrijwillig aan. Liever overheerst worden dan dood gevochten. Is nog paar decennia geleden hè de Sovjet Unie. Het zit nog kneitervers in het geheugen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:59

@Pien_2010 dankjewel voor je eerdere bericht!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Pareltjes schreef:
996981 schreef:

Als er via de digitale snelwegen dingen gedaan worden, dan richten ze zich waarschijnlijk op grote infrastructuren zoals energienetwerken.

Rusland heeft helemaal niet de capaciteit om alle dataverkeer plat te leggen, daar hebben ze ook niks aan. Als er cyberoorlog gevoerd gaat worden, dan zal zich dat waarschijnlijk vertalen in tv kijken, opeens een zwart scherm hebben en dan een gemaskerde man die gaat praten. Angst creëeren.

pien_2010

Weidemaatje het is juist goed dat je vragen stelt en jezelf goed informeert. Want panikeren heeft geen zin en weten is vaak fijn omdat je de ontwikkelingen kan volgen.

Belangrijk is altijd dat je rustig blijft , jezelf goed informeert en doorgaat ook met je leven. Je mag best weten toen ik het vanochtend bij wakker worden zag heb ik gehuild bij de beelden, was enorm boos en heb in mijn telefoon kalender deze dag gemarkeerd als einde van de vrede in Europa en begin van de oorlog van Rusland in de Oekraïne.
De eerste zorg is toch de mensen daar. Poetin is onvoorspelbaar, erg gevaarlijk bezig en alles verder is speculeren. Dat hij tot veel in staat is moge duidelijk zijn.
Maar juist in dit soort tijden, is het belangrijk om er wel stevig en rustig in te staan ook al is het naar en eng.