Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:12

Onderstaande geeft aan hoe absurd de situatie inmiddels is:
Citaat:
The head of US Central Command, Gen Frank McKenzie, said the threat from IS-K remained high and US forces were working with Taliban to try to stop further attacks and that the Taliban had already prevented many.
(bron: BBC)
Ook opvallend dat volgens deze McKenzie al veel aanslagen door de Taliban zijn voorkomen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:17

Askja schreef:
Citaat:
The head of US Central Command, Gen Frank McKenzie, said the threat from IS-K remained high and US forces were working with Taliban to try to stop further attacks and that the Taliban had already prevented many.
(bron: BBC)
Ook opvallend dat volgens deze McKenzie al veel aanslagen door de Taliban zijn voorkomen.
Dit haalde ik net aan, ergens vind ik het lastig om dit te geloven. Het beste zou natuurlijk zijn als dit de aandacht vestigt op interne problemen binnen de Taliban/IS. Maar dat neemt ook weer gevolgen met zich mee voor andere mensen.

Lau07
Moderator

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:28

Ik vermoed wel dat het klopt Ailill. Ik vraag me daarbij wel gelijk af hoeveel grip de Taliban dan daadwerkelijk op Afghanistan heeft.. Ik vrees voor de burgers dat er best weleens een grote strijd tussen de Taliban en deze tak van IS zou kunnen ontstaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:41

Lau07 schreef:
Ik vermoed wel dat het klopt Ailill. Ik vraag me daarbij wel gelijk af hoeveel grip de Taliban dan daadwerkelijk op Afghanistan heeft.. Ik vrees voor de burgers dat er best weleens een grote strijd tussen de Taliban en deze tak van IS zou kunnen ontstaan.
Precies dat, wie heeft waar (en wanneer) invloed, dat lijkt me best een cruciale vraag.

Maar het blijft vreemd, vijanden die elkaar lijken te helpen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:51

Ailill schreef:
Askja schreef:
"The head of US Central Command, Gen Frank McKenzie, said the threat from IS-K remained high and US forces were working with Taliban to try to stop further attacks and that the Taliban had already prevented many".(bron: BBC)
Dit haalde ik net aan, ergens vind ik het lastig om dit te geloven. Het beste zou natuurlijk zijn als dit de aandacht vestigt op interne problemen binnen de Taliban/IS. Maar dat neemt ook weer gevolgen met zich mee voor andere mensen.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met je laatste twee zinnen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:54

Wat ik bedoel: De aandacht v.d. Taliban richting een andere groep kan in ons 'voordeel' werken. Maar dat heeft wel weer een negatieve uitwerking op andere groeperingen.

Snap je me zo?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:12

Zo ongeveer.
Ik hoop dat het zo uitpakt, maar ik denk niet dat we moeten verwachten dat de Taliban door de dreiging van IS naast deze gelegenheidssamenwerking met de nog aanwezige Amerikaanse troepem daadwerkelijk meer toenadering zal zoeken tot het Westen/de VS . En als dat al gebeurt, dan zal het weinig uitmaken voor de minder Talibangezinde Afghanen, denk ik.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:23

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:51

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:59

Taliban zelf zouden volgens de berichten al als los zand aan elkaar hangen en dat in een land waar elke vallei een andere stam/groep is met andere belangen. Het is eigenlijk de vraag of zo'n land hoe dan ook wel bestuurbaar is, zeker vanuit een centraal gezag uitgangspunt zoals zowel VS als nu Taliban eigenlijk willen. Van de berichten over het ontvoeren van meisjes en het ronselen van jongens voor de Taliban in grote delen van Afghanistan, het opsporen van mensen die voor VS, etc. gewerkt hebben afgezet tegen de claims van veiligheid en "gewoon door kunnen gaan met het normale leven als voorheen" is er of geen echt gezag binnen de Taliban of ze liegen over alles waar dat goed uitkomt.
Gezien de zorgen die uitgesproken worden dat na terugtrekking VS het internet plat zal gaan en de massa-excecuties zullen starten, ben ik bang dat de 2e zeker een factor is, al zou een combi net zo goed mogelijk zijn. Er zitten teveel verschillende groepen met eigen belangen daar om als 1 geheel op te treden en naar de nationale regering te luisteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 20:02

Ailill schreef:
Cowboy55 schreef:
:')

Hulde voor de creativiteit en lef van al deze mensen.

Ik zie niet helemaal waar de smiley op doelt..hoe bedoel je die?

Als het waar is, is het toch fantastisch dat zij, tegen de protocollen in, dat voor elkaar gekregen hebben! Dat zie ik in een regeltjesland als nl niet gebeuren (maar misschien onderschat ik dan mensen)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 20:31

Natuurlijk gebeuren er in Nederland ook geheime operaties, waar de burger en de media niets van weten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 20:41

Ik hoop t van harte

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:41

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:52

Cer schreef:
Ailill schreef:
:')

Hulde voor de creativiteit en lef van al deze mensen.

Als het waar is, is het toch fantastisch dat zij, tegen de protocollen in, dat voor elkaar gekregen hebben! Dat zie ik in een regeltjesland als nl niet gebeuren (maar misschien onderschat ik dan mensen)
Moet ik me nu voor iedere smiley hier gaan verantwoorden?

Ik vond de woordkeuze van Cowboy grappig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:53

pien_2010 schreef:
Een interessante kijk op de hele gang van zaken in dit artikel van de Trouw door Rob de Wijk die hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden is.

https://www.trouw.nl/opinie/voor-china- ... ~be4d6059/

Interessant artikel, Pien !

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:13

Ailill schreef:
Cer schreef:

Niks raars aan. Ik ben ook grappig. :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:19

Electra63 schreef:
pien_2010 schreef:
Een interessante kijk op de hele gang van zaken in dit artikel van de Trouw door Rob de Wijk die hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden is.

https://www.trouw.nl/opinie/voor-china- ... ~be4d6059/

Interessant artikel, Pien !

Dit is het kernpunt: Bidens Chinese en Russische collega’s, Poetin en Xi, waren er als de kippen bij om duidelijk te maken dat door de chaotische terugtrekking de doodsklok voor de Amerikaanse hegemonie had geslagen. Maar dat is retoriek, want Bidens besluit is voor hen slecht nieuws. Een extremistisch Afghanistan is een groter gevaar voor hen dan voor Amerika. Afghanistan grenst aan China en kan de Russische invloedssfeer besmetten. Nu de Amerikanen in Afghanistan niet langer het vuile werk willen opknappen, wordt het hun probleem.

China heeft kansen om de Afghaanse bodemschatten binnen te hengelen…..maar er was dat dingetje met het uitroeien van moslims Oeigoeren nee toch moslims. De Russen kunnen ook niet gaan klooien want die hebben a) al eerder klop gehad en b) het hele zuiden van de voormalige Sovjet-Unie zijn moslimlanden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:12

Ailill schreef:
Lau07 schreef:
Precies dat, wie heeft waar (en wanneer) invloed, dat lijkt me best een cruciale vraag.

Maar het blijft vreemd, vijanden die elkaar lijken te helpen.

Ik stelde al eerder: samenwerkingsverbanden in deze regio zijn vloeiend. Mijn vriend van vandaag is morgen mijn vijand.

Ik lees jouw opmerking terwijl ik nog effe gauw naar Vikings op Netflix kijk voordat het per 1/9 verdwijnt. Daar zegt zojuist iemand:” in this land, all things are impermanent and deceiving. Nothing is like it seems”. Dat ging niet over Afghanistan maar de strekking is identiek.

Daarmee samenhangend: als elke strijdende fractie in Afghanistan morgen elk (bij wijze van spreken) €10 miljard vangt dan gaan ze dat geld niet onderling verdelen om met z’n allen lekker van te leven. Dan gaan ze dat geld investeren in mensen en middelen om de €10 miljard van de buren af te pakken, zelfs als hen dat hun €10 miljard kost.

En als fractie A met hulp van supermacht A gaat proberen de bodemschatten van Afghanistan te oogsten dan gaan fracties B tot en met Z met Supermachten B tot en met H (of zo, er zijn geen 26 supermachten) alles doen om dat te voorkomen.

Zo lang als de 2.000 jaar oude aanpak/cultuur in Afghanistan zo blijft verandert er niks. Lekker vanaf blijven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 23:50

Toch is het een boeiende gedachte dat die cultuur nooit kan veranderen. Op die manier werkte grote delen van de EU ook nog niet zo heel lang geleden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:59

ruitje schreef:
Toch is het een boeiende gedachte dat die cultuur nooit kan veranderen. Op die manier werkte grote delen van de EU ook nog niet zo heel lang geleden.

En nog steeds. Zag toevallig vandaag en clip op YouTube van het WK voetbal 2014(?). In dat WK versloeg Duitsland Brazilië in Brazilië met 1-7. En wat zie ik in de commentaren van die clip?” Ik heb me sinds 1939 niet trotser gevoel om Duitser te zijn”. Met 1.000+ overwegend Duitse ‘likes’. Uhmmmm…..pardon?! Wat voor fascistoïde l*l moet je zijn om dat nog steeds te beweren?! Tenzij je natuurlijk een kind van 14 bent dat wil scoren bij zijn matties. Maar dan nog……jouw ouders en grootouders hebben gefaald. Zwaar gefaald.

Terzijde: wat me in die zin nog meer boeit zijn de politieke bewegingen in landen als Polen en Hongarije. Landen die hun stinkende best hebben gedaan om onder het Sovjet-juk weg te komen en die nu besluiten dat de bij voorbeeld de LHBTQ+ ( is dat de juiste term) gemeenschap onderdrukt moet worden. Are you f*cking kidding me? 65 jaar na de Hongaarse opstand gaan ze achter hun eigen mensen aan omdat ze anders denken en voelen? Zoals de Hongaren zelf in 1956?!?! Schiet mij maar lek dan. Als je eigen historisch besef als land zo kort is dan zit je wat mij betreft diep in de shyte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 06:37

De eerdere zelfmoordaanslagen blijken nu slechts een explosie te zijn geweest, eerdere berichtgeving was verwarring door de chaos.
Army Major General William Taylor schreef:
We do not believe that there was a second explosion at or near the Baron Hotel, that it was one suicide bomber

Het dodental is wel opgelopen tot 170 en minstens 200 gewonden. Daaronder zijn ook 2 Britse burgers en het kind van een ander Brits paar.

Spanje is klaar met het evacueren van 2.206 mensen dmv 17 vluchten. PM Sanchez heeft aangegeven grote vraagtekens te hebben bij de terugtrekking van de Amerikanen. Logisch ook, want de EU zal de gevolgen dragen terwijl de Amerikanen aan de andere kant van de oceaan zitten.

De eerder genoemde totale kosten van de 20 jaar bezetting ($2.3 trillion) leken te zoet te zijn, de eerste oproepen om terug te gaan naar Afghanistan zijn er al. Leon Panetta (voormalig Defense Secretary onder Obama en voormalig hoofd van de CIA) in een interview met CNN:
Citaat:
There's no question that it's probably Joe Biden's worst nightmare to lose 13 Marines as a result of what's happened here. (...) This has to be the worst day in his administration.

En

Citaat:
We’re going to have to go back in to get ISIS. We’re probably going to have to go back in when Al Qaeda resurrects itself, as they will, with this Taliban. They’ve gave safe haven to Al Qaeda before, they’ll probably do it again.

Biden heeft ook al gezinspeeld op wraak, maar zal waarschijnlijk met acties wachten tot de gijzelaars die hij achter heeft gelaten terug zijn. En dat zou weer aanleiding kunnen zijn voor de Taliban om de evacuaties proberen te frustreren.

Cowboy55 schreef:
Dit is het kernpunt: Bidens Chinese en Russische collega’s, Poetin en Xi, waren er als de kippen bij om duidelijk te maken dat door de chaotische terugtrekking de doodsklok voor de Amerikaanse hegemonie had geslagen. Maar dat is retoriek, want Bidens besluit is voor hen slecht nieuws. Een extremistisch Afghanistan is een groter gevaar voor hen dan voor Amerika. Afghanistan grenst aan China en kan de Russische invloedssfeer besmetten. Nu de Amerikanen in Afghanistan niet langer het vuile werk willen opknappen, wordt het hun probleem.

China heeft kansen om de Afghaanse bodemschatten binnen te hengelen…..maar er was dat dingetje met het uitroeien van moslims Oeigoeren nee toch moslims. De Russen kunnen ook niet gaan klooien want die hebben a) al eerder klop gehad en b) het hele zuiden van de voormalige Sovjet-Unie zijn moslimlanden.

En een ander kernpunt uit dat stuk:
Ook voor Biden is het America First.
en:
Biden zegt de Navo te steunen, maar besluit eenzijdig over de terugtrekking en laat zijn Afghaanse en Europese bondgenoten stikken.

Goed voor Rob de Wijk dat hij dit in Trouw schrijft en niet op bokt :D

De redenering van die man dat dit slecht voor Rusland en China zou zijn vind ik wat minder onderbouwd. Tuurlijk willen die geen onrust aan hun grens, maar bijvoorbeeld China krijgt nu waarschijnlijk wel toegang tot een gigantische hoeveelheid strategisch belangrijke grondstoffen (lithium) en ze hebben in het verleden laten zien uitstekend in staat te zijn om moslims in hun eigen land onder de duim te houden. Het grootste risico voor China is niet een handvol terroristische aanslagen maar minder economische groei voor de onderklasse. Voor Rusland zie ik ook kansen, die hebben nog steeds oog op de Ukraine (zie mijn eerdere quote en link naar het NYTimes artikel).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:53

Ailill schreef:

Wat een zure reactie .. ik vraag notabene “hoe bedoel je die?”.. soms tikken mensen wel eens mis namelijk, had ook gekund.. dus nee, je hoeft je niet voor “iedere smiley hier te verantwoorden” hoor… (om t even met drama te brengen ook, t was 1 vraag over 1 smiley…)

Maar gezien het onderwerp en de ernst ervan, althans, dat vind ik, vind ik zelf smileys niet altijd handig. Je zal die tocht maar moeten ondernemen naar zo’n vliegveld, alles achterlatend.. niet eens weten of t wel gaat lukken .. en als je dan in een nieuw land bent, ben je niet eens welkom .. ik vind t vreselijk voor die mensen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:05

enzino schreef:
Biden heeft ook al gezinspeeld op wraak, maar zal waarschijnlijk met acties wachten tot de gijzelaars die hij achter heeft gelaten terug zijn.
VS voert aanval uit op Afghaanse tak van IS
https://www.nos.nl/l/m/2395426

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:07

Dat is een flinke gok, nu is het afwachten wat de reactie zal zijn met doelwitten genoeg op een bekende locatie.