germie schreef:Ik heb bijna 15 jaar elke dag 2 uur heen en 2 uur terug met het OV gereisd. Nu door die coronaonzin is daar een einde aan gekomen en werk ik thuis. Met de auto is een enkele reis 1 uur. Ik merk dat ik de auto voor die sporadische keren naar kantoor echt veel fijner vind. Zeker omdat je daar tenminste vrij kunt ademen. Als alles weer normaal is pak ik wel weer het OV, maar nu wint de auto het echt, ook al is dat misschien ietsjes duurder.
Er is geen 'coronaonzin'. Maar goed, dat is een ander topic.
germie schreef:Het OV is gewoon inefficiënt zodra je ergens moet overstappen. Met een 1 uursdienst naar mijn dorp moet je echt uit vergaderingen weglopen om wel op tijd thuis te zijn. Nu kon ik dat ook gewoon doen, want dat werd geaccepteerd in het kader van OV promoten.
Dat ontken ik nergens. Maar een beetje inefficiëntie is niet erg.
germie schreef:Ik mis verder de goedkope treinkaartjes, dat je voor 10 euro een dag kunt reizen. Die heb ik sinds corona niet meer gezien. Voor de volle mep vind ik de trein te duur. En daarmee ben ik niet de enige.
Dus de prijs zal naast het normaal weer kunnen reizen ook omlaag moeten.
Het OV kan soms dus werken, maar soms ook niet en dat zal altijd zo blijven.
Dan nog is daar altijd een balans voor te vinden, maar die balans zal in individuele situaties net wat anders komen te liggen.
germie schreef:En @Mirranda, ik ben het geheel met dat stuk eens. Het neemt niet weg dat we best wat minder plastic kunnen produceren en weggooien. Maar dan praat je over milieu en niet over klimaat natuurlijk.
Het stuk van miranda is complete onzin... Zoals al vaker uitgelegd hier.
germie schreef:Over leasebakken: Ik koop altijd ex-lease. Die gaan echt dan nog niet naar het Oostblok of worden gesloopt. Ik rij graag diesel en een station voor de paardentrailer. Dat zijn vaak ex lease auto's.
Mijn vorige auto was particulier gekocht en heeft tot de 4 ton gedraaid. Niks slooppremies, daar erger ik me ook aan, want je gaat goede auto's vervroegd slopen en dat is in mijn ogen inderdaad erg slecht.
Een slooppremie is een goede incentive om een oude vervuilde auto te kunnen omruilen voor een schonere. Ja, een oude auto oprijden is tot op zekere hoogte beter dan een nieuwe kopen, maar er zit een omslagpunt in, en op en voorbij dat omslagpunt is zo'n slooppremie een prima incentive. Dat is niet 'goede auto's vervroegd slopen'.
Popstra schreef:En toch vind ik het vliegen weer luxe en dus duur maken heel geen slecht idee.
Ik zie mensen toch echt net wat makkelijker reisjes maken om eerlijk te zijn. (Hup ff hier naartoe, hup even naar daar..lekker shoppen) dan toen mijn ouders er vroeger krom voor moesten liggen een vliegvakantie met het gezin naar Spanje te maken eens in de zoveel jaar!
Daar komt bij er op de luchthavens nu flink bezuinigd word op personeel en het er niet bepaald op vooruit gaat daar zeg maar...
Het is idd net het OV maar dan door de lucht.
Ik stem voor goed europees netwerk van (elektrisch aangestuurde) treinen voor gemak van reizen zonder te veel impact op het klimaat
.
DuoPenotti schreef:ik had geen werk met laptop, maar fysiek aanwezig zijn. Dus kan niets met dat treinreizen als wat uit het raam staren

En nee dat scheelt geen uur reistijd, ik ben dan langer onderweg.
28 minuten of 1:17 minuten, als alles aansluit want diverse keren overstappen.
Daarnaast werkte ik maar dagdelen want langer is niet haalbaar helas.
Dan ben ik onderhand even lang aan het reizen als aan het werk.
Alles word altijd maar als onwil gezien, ipv willen begrijpen waarom mensen streigeren.
Snap ik, daarom zeg ik ook dat het niet voor iedereen geschikt is. Feit blijft dat de meeste mensen wél met laptop (extern) kunnen werken en voor hun is zoiets een optie.
Ik bedoelde het verschil tussen alleen OV (2 uur 30 min) vs. auto + ov (1 uur 17 min), daarin zit volgens je berichten een uur reistijd verschil. In vergelijking met je auto ben je inderdaad 49 min langer onderweg.
De vraag is in hoeverre dat eigenlijk een issue is, zeker als je als gemiddelde Nederlander wellicht prima kan werken in die 49 min, en als er vanuit werk genoeg incentive is zou je ook kunnen stellen dat die 49 min gewoon bij je werkdag horen (en dus ben je feitelijk niet langer van huis. Dat is nu nog niet, maar zoiets zou ik wel echt een goede vinden om te implementeren als kantoor zijnde, op de momenten dat thuis werken geen optie is.
Het is deels onwil en deels ongemak en deels iets waar bedrijven en/of regering op in zouden moeten spelen om dat ongemak weg te halen.
xPabloBokt schreef:Ik heb in mijn leven (ben nu 24) nog maar 3 keer gevlogen (Rome, Porto - Lissabon en Wenen) en ik zie het nog steeds als een luxe. Maar dat ligt denk ik ook aan het milieu waarin je opgegroeid bent.
Ik zie het al als een wereldtrip als ik met de auto naar Texel mag.

Neemt niet weg dat ik wel droom van een reis naar Japan.
Haha hier hetzelfde ja.