Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:19

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat buiten de randstad het ov amper bestaat.

Naar mijn vorige werk reed ik met de auto net geen half uur.
Wilde ik met ov dan 2,5uur. Lijkt me logisch dat dat geen optie is.
En daar loopt iedereen hier in de omgeving dus tegen aan natuurlijk.
Veel mensen in de grote steden geven zo vaak de optie OV aan, niet beseffend dat in grote delen van Nederland het OV amper bestaat.

Sure, maar een combinatie van die twee als je verder moet rijden is ook een optie he. Er zijn steeds meer gratis of goedkope parkeerplaatsen, waarbij je vlakbij een station zit om verder te reizen.

Vind 'OV amper bestaat' wel een hele heftige opmerking, zo heftig is het niet. Sure, je bent langer aan het reizen omdat er minder opties zijn, maar de mogelijkheid is er wel. Zeker als je het combineert. En voordat iemand mij op mijn locatie aanvalt: ik kom zelf uit een klein dorpje uit limburg dus ik ben geenzins iemand die enkel ervaren heeft hoe het in een grote stad is.

Langer reizen vind ik an sich ook geen probleem, maar dan moet school/werk daar wel op inspelen. Je kan bijv. prima in de bus of trein werken (afhankelijk van je baan natuurlijk) als je een langere rit hebt.

Al moet ik wel zeggen dat ik wel voor ben om qua wegenbelasting gereden kilometers meer te belasten (met een balans met met uitstoot van je auto) dan puur alleen type/gewicht van je auto.

naar het dichtstbijzijnde treinstation is 17 min heb ik net gekeken. Met de auto.
Van daaruit is het net geen uur met ov.
Dat nodigt ook niet echt uit met met de auto 28 minuutjes ongeveer :D

En dan ook nog eens met avonddiensten op een station staan, ipv van deur naar deur.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:20

@IMANDRA Ja, daarin ben ik het ook helemaal met je eens. Ik krijg ook echt een sik van die consumptiecultuur die meekomt met die lease cultuur hier in NL. Mijn vriend heeft ook een leasebak van de zaak, en die moét hij inwisselen na 3 jaar.. hij mag hem niet langer leasen tenzij hij hem overkoopt, en we hebben nu gewoon nog niet de inkomsten om voor zo'n bedrag te kunnen sparen. Zo'n auto komt dan als afdankertje in het wagenpark, of nog erger - wordt geëxporteerd naar een oostblok land waar er god weet wat mee gebeurt. Terwijl hij einde looptijd lease 3 jaar oud is! Kom ik aan in mijn Polo uit 2004 - die nog steeds op rolletjes loopt. Dat ze dat eens gaan subsidiëren - de aanschaf van een goede tweedehands auto.

En daarom ben ik persoonlijk zo sceptisch op het beleid van de overheid. Er wordt een hoop geroepen en geluld over "code rood" "het is twee voor twaalf" maar de consumptiemaatschappij aan banden leggen, ho maar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:23

Ik heb bijna 15 jaar elke dag 2 uur heen en 2 uur terug met het OV gereisd. Nu door die coronaonzin is daar een einde aan gekomen en werk ik thuis. Met de auto is een enkele reis 1 uur. Ik merk dat ik de auto voor die sporadische keren naar kantoor echt veel fijner vind. Zeker omdat je daar tenminste vrij kunt ademen. Als alles weer normaal is pak ik wel weer het OV, maar nu wint de auto het echt, ook al is dat misschien ietsjes duurder.

Het OV is gewoon inefficiënt zodra je ergens moet overstappen. Met een 1 uursdienst naar mijn dorp moet je echt uit vergaderingen weglopen om wel op tijd thuis te zijn. Nu kon ik dat ook gewoon doen, want dat werd geaccepteerd in het kader van OV promoten.

Ik mis verder de goedkope treinkaartjes, dat je voor 10 euro een dag kunt reizen. Die heb ik sinds corona niet meer gezien. Voor de volle mep vind ik de trein te duur. En daarmee ben ik niet de enige.
Dus de prijs zal naast het normaal weer kunnen reizen ook omlaag moeten.

Het OV kan soms dus werken, maar soms ook niet en dat zal altijd zo blijven.

En @Mirranda, ik ben het geheel met dat stuk eens. Het neemt niet weg dat we best wat minder plastic kunnen produceren en weggooien. Maar dan praat je over milieu en niet over klimaat natuurlijk.

Over leasebakken: Ik koop altijd ex-lease. Die gaan echt dan nog niet naar het Oostblok of worden gesloopt. Ik rij graag diesel en een station voor de paardentrailer. Dat zijn vaak ex lease auto's.
Mijn vorige auto was particulier gekocht en heeft tot de 4 ton gedraaid. Niks slooppremies, daar erger ik me ook aan, want je gaat goede auto's vervroegd slopen en dat is in mijn ogen inderdaad erg slecht.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:25

Dat scheelt toch al een uur reistijd? En in dat uur met OV kan je al wat werk verzetten, als je qua werk extern op je laptop kan werken.

Natuurlijk is het niet voor iedereen een oplossing, maar de gemiddelde Nederlander kan prima meer met OV gaan reizen. Wat dat betreft hoop ik dat het thuiswerken ook normaler wordt bij de kantoorbanen waar dit kan, dat scheelt toch ook behoorlijk wat collectieve reistijd en dus uitstoot op welke manier dan ook.

xPabloBokt schreef:
@IMANDRA Ja, daarin ben ik het ook helemaal met je eens. Ik krijg ook echt een sik van die consumptiecultuur die meekomt met die lease cultuur hier in NL. Mijn vriend heeft ook een leasebak van de zaak, en die moét hij inwisselen na 3 jaar.. hij mag hem niet langer leasen tenzij hij hem overkoopt, en we hebben nu gewoon nog niet de inkomsten om voor zo'n bedrag te kunnen sparen. Zo'n auto komt dan als afdankertje in het wagenpark, of nog erger - wordt geëxporteerd naar een oostblok land waar er god weet wat mee gebeurt. Terwijl hij einde looptijd lease 3 jaar oud is! Kom ik aan in mijn Polo uit 2004 - die nog steeds op rolletjes loopt. Dat ze dat eens gaan subsidiëren - de aanschaf van een goede tweedehands auto.

En daarom ben ik persoonlijk zo sceptisch op het beleid van de overheid. Er wordt een hoop geroepen en geluld over "code rood" "het is twee voor twaalf" maar de consumptiemaatschappij aan banden leggen, ho maar.

Eens. Maar houd er rekening mee dat de overheid 1000'en balletjes in de lucht moet houden, en daarnáást ook nog rekening moet houden met de toekomst. Daarnaast bestaat onze overheid uit zo veel kleine partijtjes dat een 'gemiddelde' mening heel algemeen is en vrijwel nooit sterk een kant op zal slaan (bijv de groene duurzame kant). Er zijn best wat partijen die daad bij woord willen voegen qua klimaat, maar omdat individuele mensen zich dan persoonlijk beperkt voelen krijgen die geen meerderheid. Bovendien is klimaat voor de gemiddelde Nederlander 'maar' een van de vele onderwerpen die bijdraagt aan de keuze.
De overheid is eigenlijk gewoon een afspiegeling van het volk. En dat maakt het lastig.

Ik weet ook niet wat qua overheid de oplossing is. Persoonlijk hoop ik dat de groene partijen wat meer zeggenschap krijgen, maar de partijen met economische focus die dan wel in 'goede banen' kunnen leiden zodat we een mooie balans krijgen (want om in duurzaam te kunnen investeren zonder dat dit ten koste gaat van de economie zal er ergens geld vandaan gehaald moeten worden die daarvoor ingezet kan worden). Maar ik snap ook dat dit op dit moment niet super snel gaat gebeuren, helaas.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:27

En toch vind ik het vliegen weer luxe en dus duur maken heel geen slecht idee.
Ik zie mensen toch echt net wat makkelijker reisjes maken om eerlijk te zijn. (Hup ff hier naartoe, hup even naar daar..lekker shoppen) dan toen mijn ouders er vroeger krom voor moesten liggen een vliegvakantie met het gezin naar Spanje te maken eens in de zoveel jaar!
Daar komt bij er op de luchthavens nu flink bezuinigd word op personeel en het er niet bepaald op vooruit gaat daar zeg maar...
Het is idd net het OV maar dan door de lucht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:29

ik had geen werk met laptop, maar fysiek aanwezig zijn. Dus kan niets met dat treinreizen als wat uit het raam staren :D
En nee dat scheelt geen uur reistijd, ik ben dan langer onderweg.
28 minuten of 1:17 minuten, als alles aansluit want diverse keren overstappen.
En zie dat het ook van huis uit nu sneller is, dus ze hebben ergens wat verander sinds dat ik het toen eens opgezocht heb.

Daarnaast werkte ik maar dagdelen want langer is niet haalbaar helas.
Dan ben ik onderhand even lang aan het reizen als aan het werk.
Alles word altijd maar als onwil gezien, ipv willen begrijpen waarom mensen streigeren.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-08-21 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:29

Ik heb in mijn leven (ben nu 24) nog maar 3 keer gevlogen (Rome, Porto - Lissabon en Wenen) en ik zie het nog steeds als een luxe. Maar dat ligt denk ik ook aan het milieu waarin je opgegroeid bent.

Ik zie het al als een wereldtrip als ik met de auto naar Texel mag. :+

Neemt niet weg dat ik wel droom van een reis naar Japan.

DuoPenotti

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:30

Ik heb nog nooit gevlogen heb geen kinderen, nou in de beloningen lijst mag ik best auto rijden :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:32

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:37

germie schreef:
Ik heb bijna 15 jaar elke dag 2 uur heen en 2 uur terug met het OV gereisd. Nu door die coronaonzin is daar een einde aan gekomen en werk ik thuis. Met de auto is een enkele reis 1 uur. Ik merk dat ik de auto voor die sporadische keren naar kantoor echt veel fijner vind. Zeker omdat je daar tenminste vrij kunt ademen. Als alles weer normaal is pak ik wel weer het OV, maar nu wint de auto het echt, ook al is dat misschien ietsjes duurder.

Er is geen 'coronaonzin'. Maar goed, dat is een ander topic.

germie schreef:
Het OV is gewoon inefficiënt zodra je ergens moet overstappen. Met een 1 uursdienst naar mijn dorp moet je echt uit vergaderingen weglopen om wel op tijd thuis te zijn. Nu kon ik dat ook gewoon doen, want dat werd geaccepteerd in het kader van OV promoten.

Dat ontken ik nergens. Maar een beetje inefficiëntie is niet erg.

germie schreef:
Ik mis verder de goedkope treinkaartjes, dat je voor 10 euro een dag kunt reizen. Die heb ik sinds corona niet meer gezien. Voor de volle mep vind ik de trein te duur. En daarmee ben ik niet de enige.
Dus de prijs zal naast het normaal weer kunnen reizen ook omlaag moeten.

Het OV kan soms dus werken, maar soms ook niet en dat zal altijd zo blijven.

Dan nog is daar altijd een balans voor te vinden, maar die balans zal in individuele situaties net wat anders komen te liggen.

germie schreef:
En @Mirranda, ik ben het geheel met dat stuk eens. Het neemt niet weg dat we best wat minder plastic kunnen produceren en weggooien. Maar dan praat je over milieu en niet over klimaat natuurlijk.

Het stuk van miranda is complete onzin... Zoals al vaker uitgelegd hier.

germie schreef:
Over leasebakken: Ik koop altijd ex-lease. Die gaan echt dan nog niet naar het Oostblok of worden gesloopt. Ik rij graag diesel en een station voor de paardentrailer. Dat zijn vaak ex lease auto's.
Mijn vorige auto was particulier gekocht en heeft tot de 4 ton gedraaid. Niks slooppremies, daar erger ik me ook aan, want je gaat goede auto's vervroegd slopen en dat is in mijn ogen inderdaad erg slecht.

Een slooppremie is een goede incentive om een oude vervuilde auto te kunnen omruilen voor een schonere. Ja, een oude auto oprijden is tot op zekere hoogte beter dan een nieuwe kopen, maar er zit een omslagpunt in, en op en voorbij dat omslagpunt is zo'n slooppremie een prima incentive. Dat is niet 'goede auto's vervroegd slopen'.

Popstra schreef:
Ik zie mensen toch echt net wat makkelijker reisjes maken om eerlijk te zijn. (Hup ff hier naartoe, hup even naar daar..lekker shoppen) dan toen mijn ouders er vroeger krom voor moesten liggen een vliegvakantie met het gezin naar Spanje te maken eens in de zoveel jaar!
Daar komt bij er op de luchthavens nu flink bezuinigd word op personeel en het er niet bepaald op vooruit gaat daar zeg maar...

Ik stem voor goed europees netwerk van (elektrisch aangestuurde) treinen voor gemak van reizen zonder te veel impact op het klimaat :D.

DuoPenotti schreef:
ik had geen werk met laptop, maar fysiek aanwezig zijn. Dus kan niets met dat treinreizen als wat uit het raam staren :D
En nee dat scheelt geen uur reistijd, ik ben dan langer onderweg.
28 minuten of 1:17 minuten, als alles aansluit want diverse keren overstappen.

Daarnaast werkte ik maar dagdelen want langer is niet haalbaar helas.
Dan ben ik onderhand even lang aan het reizen als aan het werk.
Alles word altijd maar als onwil gezien, ipv willen begrijpen waarom mensen streigeren.

Snap ik, daarom zeg ik ook dat het niet voor iedereen geschikt is. Feit blijft dat de meeste mensen wél met laptop (extern) kunnen werken en voor hun is zoiets een optie.

Ik bedoelde het verschil tussen alleen OV (2 uur 30 min) vs. auto + ov (1 uur 17 min), daarin zit volgens je berichten een uur reistijd verschil. In vergelijking met je auto ben je inderdaad 49 min langer onderweg.
De vraag is in hoeverre dat eigenlijk een issue is, zeker als je als gemiddelde Nederlander wellicht prima kan werken in die 49 min, en als er vanuit werk genoeg incentive is zou je ook kunnen stellen dat die 49 min gewoon bij je werkdag horen (en dus ben je feitelijk niet langer van huis. Dat is nu nog niet, maar zoiets zou ik wel echt een goede vinden om te implementeren als kantoor zijnde, op de momenten dat thuis werken geen optie is.

Het is deels onwil en deels ongemak en deels iets waar bedrijven en/of regering op in zouden moeten spelen om dat ongemak weg te halen.

xPabloBokt schreef:
Ik heb in mijn leven (ben nu 24) nog maar 3 keer gevlogen (Rome, Porto - Lissabon en Wenen) en ik zie het nog steeds als een luxe. Maar dat ligt denk ik ook aan het milieu waarin je opgegroeid bent.

Ik zie het al als een wereldtrip als ik met de auto naar Texel mag. :+

Neemt niet weg dat ik wel droom van een reis naar Japan.

Haha hier hetzelfde ja.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:39

Over aanschaf van auto's gesproken trouwens :D
https://www.caradvice.com.au/953183/ele ... 27-report/

"Research posits that larger vehicles such as electric sedans and SUVs will reach price parity by 2026, with small cars to follow in 2027. The report also suggests that, while some regions have made great strides in regard to emissions regulations and bans, tighter regulations worldwide could see electric vehicles dominate all new car sales by the middle of next decade."

Deze is ook interessant, wordt uitstoot vergeleken en hoe snel je een batterij hebt 'terugverdiend' qua CO2 (n.a.v. de foutieve aanname in Loriene's post dat een EV pas zuiniger zou zijn na 700.000km)
https://www.avere.org/wp-content/upload ... er_CO2.pdf
https://www.nytimes.com/interactive/202 ... -cost.html

Citaat:
The cars are greener over time, too, despite the more emissions-intensive battery manufacturing process. Dr. Trancik estimates that an electric vehicle’s production emissions would be offset in anywhere from six to 18 months, depending on how clean the energy grid is where the car is charging.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 10-08-21 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:41

Popstra schreef:

Zolang het goedkoper is naar Londen te vliegen dan met de trein van Maastricht naar Leeuwarden te reizen, gaat er iets mis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:47

DuoPenotti schreef:
Maar hoe ga je dat beoordelen en controleren een beloningssysteem?
Klinkt mooi, daar niet van :j

Geen kinderbijslag meer na het 1e kind is wel in te voeren.
Maar hoe vaak iemand vliegt? Vliegen duurder maken is weer een straf systeem.
Zo vind het enorme bedrag aan belasting op onze auto brandstof ook belonen wie weinig rijd en wie veel.
Maar is ook net zo goed een strafsysteem.
Want het is niet een eerlijke manier als ov amper bestaat maar oke.
Van groente, fruit en vlees uit eigen land zeg ik al heel vaak, zet daar 2% BTW op.
Dan stimuleer je binnenlands product. Altijd beter dan van overal naar hier gehaald.
Saldering zonnepanelen zou nooit moeten ophouden. En ja de meeste hebben die om wat Germie zegt.

Het is niet zo dat ik even een heel systeem uit denk hè :)
Maar de voorbeelden die jij noemt over bijvoorbeeld geen kinderbijslag geven is uitgaan van het strafprincipe en dat zou ik nou juist in veel gevallen gaan omdraaien. (Ik heb het daarbij uiteraard niet over straf bij ernstige delicten)
Maar voordelen koppelen aan het gebruik van de trein bijvoorbeeld. Net zoals dat je mensen die een uitkering hebben een bonus kunt geven voor solliciteren in plaats van korten als ze dat niet doen. Laat iemand zelf weten of hij wil solliciteren, maar stimuleer dat door er iets positiefs tegenover te stellen.
Subsidies voor biologische landbouw (en niet naar de intensieve veehouderij wat nog steeds gebeurd) etc. Je kunt heus wel van alles bedenken, wetende dat mensen harder hun best doen voor een beloning, dan voor het vermijden van straf, zeker als daarbij de pakkans zeer laag is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:47

Dan is het nog zo dat je misschien soms wel thuis mag werken, maar niet openbaar in het OV. Ik mag echt niet inloggen op het bedrijfsnetwerk via een onbeveiligde wifi verbinding. En ook niet als er een kans op meelezen bestaat. Een Telegraafje doordat er iets op straat komt zijn ze echt niet blij mee.

En als je dan misschien de gemiddelde Nederlander vraagt of hij liever thuis die 49 minuten werkt of liever in het OV, dan denk ik dat men liever thuis zit.
Maar als je dus helemaal niet onderweg kunt of mag werken, dan wil je ook zo snel mogelijk thuis zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:49

germie schreef:
Dan is het nog zo dat je misschien soms wel thuis mag werken, maar niet openbaar in het OV. Ik mag echt niet inloggen op het bedrijfsnetwerk via een onbeveiligde wifi verbinding. En ook niet als er een kans op meelezen bestaat. Een Telegraafje doordat er iets op straat komt zijn ze echt niet blij mee.

En als je dan misschien de gemiddelde Nederlander vraagt of hij liever thuis die 49 minuten werkt of liever in het OV, dan denk ik dat men liever thuis zit.
Maar als je dus helemaal niet onderweg kunt of mag werken, dan wil je ook zo snel mogelijk thuis zijn.

Waarom haal je er steeds specifieke situaties bij? Iedereen snapt dat zulke dingen niet voor iedereen mogelijk zijn. Maar voor het gros wel. Bovendien kan je je laptop ook connecten aan je mobiele internet (die je werk in zo'n hypothetisch geval zou moeten betalen).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:53

Nikass schreef:
Subsidies voor biologische landbouw (en niet naar de intensieve veehouderij wat nog steeds gebeurd) etc. Je kunt heus wel van alles bedenken, wetende dat mensen harder hun best doen voor een beloning, dan voor het vermijden van straf, zeker als daarbij de pakkans zeer laag is.

wat voor subsidies bedoel je?
https://www.facebook.com/watch/?v=493444065067116

DuoPenotti

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:00

@nikass
Ik ben voor het basisloon voor iedereen langer hier wonend dan 10 jaar.
Maar dan alle toeslagen die ook maar bestaan weg.
Geen kinderbijslag, zorgtoeslag noem maar op.
Ook niet als je werkt inhouden van dat basisloon.
Het basisloon moet genoeg zijn om van te leven, maar geen vakanties oid.
Dan gaan denk ik mensen veel eerder werk zoeken wat bij ze past, ook als dat minder oplevert.
Maar ook mensen in de bijstand die niet ziek zijn stimuleren werk te gaan doen.
En ik ben iemand die denk dat dat kan.
Gisteren alweer een bericht van het uwv dat weer eens verschrikkelijk achter loopt.
Gooi als die kosten van bureaucratie er uit en je hebt het al betaald.

Maar dat zijn dus geen beloningssystemen voor milieu en klimaat, maar wel voor een betere en gezondere mens denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:07

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat buiten de randstad het ov amper bestaat.

Naar mijn vorige werk reed ik met de auto net geen half uur.
Wilde ik met ov dan 2,5uur. Lijkt me logisch dat dat geen optie is.
En daar loopt iedereen hier in de omgeving dus tegen aan natuurlijk.
Veel mensen in de grote steden geven zo vaak de optie OV aan, niet beseffend dat in grote delen van Nederland het OV amper bestaat.

Sure, maar een combinatie van die twee als je verder moet rijden is ook een optie he. Er zijn steeds meer gratis of goedkope parkeerplaatsen, waarbij je vlakbij een station zit om verder te reizen.

Vind 'OV amper bestaat' wel een hele heftige opmerking, zo heftig is het niet. Sure, je bent langer aan het reizen omdat er minder opties zijn, maar de mogelijkheid is er wel. Zeker als je het combineert. En voordat iemand mij op mijn locatie aanvalt: ik kom zelf uit een klein dorpje uit limburg dus ik ben geenzins iemand die enkel ervaren heeft hoe het in een grote stad is.

Langer reizen vind ik an sich ook geen probleem, maar dan moet school/werk daar wel op inspelen. Je kan bijv. prima in de bus of trein werken (afhankelijk van je baan natuurlijk) als je een langere rit hebt.

Al moet ik wel zeggen dat ik wel voor ben om qua wegenbelasting gereden kilometers meer te belasten (met een balans met met uitstoot van je auto) dan puur alleen type/gewicht van je auto.

Het OV is behoorlijk onder de maat. Werken in de trein is heel vaak niet mogelijk, je mag al blij zijn als je kunt zitten.
Ik heb het een aantal jaren meegemaakt en het was eigenlijk niet te doen: 1 op de 3 keer je aansluiting missen door vertraging van de stoptrein, 2 minuten overstap tijd hebben naar een trein helemaal aan de andere kant van het station, bussen die ééns per uur rijden, of zelfs slechts drie keer per dag, haltes zonder bushokje waardoor je zeiknat staat te regenen in afwachting van de bus, hele dure stations kiosken die alleen ongezonde roze koeken en sauzijcen broodjes verkopen etc

Thuiswerken stimuleren maakt het allemaal dan weer wel veel aantrekkelijker. Want als je bijvoorbeeld niet meer dan twee dagen per week hoeft te reizen, wordt die reistijd al een minder groot probleem. ;)
En minder vaak reizen is sowieso duurzamer :)

Mee eens DP, ik ben ook zeker voorstander van het basis inkomen.

Juval ik heb geen Facebook :)
Er gaat heel veel Europees geld naar de reguliere landbouw. Veel grote bedrijven hebben ook belang bij het in stand houden van de intensieve veehouderij en hebben ook invloed op de Europese politiek.
Het is teveel om hier even uit de doeken te doen. Er wordt oa een uitzending van Zembla aan gewijd.

Edit: geef je echt als bron de triple B partij...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:14

Nikass schreef:
Er gaat heel veel Europees geld naar de reguliere landbouw. Veel grote bedrijven hebben ook belang bij het in stand houden van de intensieve veehouderij en hebben ook invloed op de Europese politiek.
Het is teveel om hier even uit de doeken te doen. Er wordt oa een uitzending van Zembla aan gewijd.

Inderdaad, in het filmpje legt Caroline van der Plas uit dat er GEEN subsidies gaan naar de intensieve veehouderij. Vandaar mijn vraag.
Als die subsidie er is zou ik dat graag willen weten :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:17

Citaat:
geef je echt als bron de triple B partij..

ik denk dat BBB heel goed op een rijtje heeft hoe het echt zit.
Maar dat we vaak voorgelogen zijn zodat half Nederland er daardoor anders over denken kan BBB niets aan doen natuurlijk.

Vind haar een heerlijke frisse wind in de kamer tussen veel ver van mijn bed show mensen die echt niet weten wat er nu echt leeft onder veel mensen, boer en burger.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 17:53

Popstra schreef:
8nnemiek schreef:

Bewust aangestoken? Of bedoelen ze daarmee dat mensen verantwoordelijk zijn voor de branden en dat dit ook per ongeluk kan zijn gebeurd?
Als het kurkdroog en bloedheet is dan is er niet veel nodig, dan is een peuk langs de weg voldoende voor een grote bosbrand.

Toevallig gister nog op het nieuws gezien hoe een boer in Italie een natuurbrand opzettelijk veroorzaakt door gewoon de boel in de fik te steken. Ze hadden voor onderzoek namelijk cameras opgehangen en laat hij die nou net niet gezien hebben!?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4068283 ... -aansteekt

Bewust dus.... jee, waarom nu????

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 17:55

juval schreef:
Nikass schreef:

Inderdaad, in het filmpje legt Caroline van der Plas uit dat er GEEN subsidies gaan naar de intensieve veehouderij. Vandaar mijn vraag.
Als die subsidie er is zou ik dat graag willen weten :)

Nou ja. Ze zegt wel dat er subsidies zijn voor verduurzamen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 18:37

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:07

loriene schreef:
https://www.facebook.com/piet.wouters1/ ... 1318748714

Hier nog een bericht dat mensen geen invloed hebben op het klimaat

Is allang weerlegt door een echte klimaatwetenschapper, quote mezelf even:

Danique_G schreef:
...

https://klimaatveranda.nl/2018/11/04/de ... #more-9494
INog even over Kees de lange. Deze meneer is geen klimaatwetenschapper. Bij Carbon brief zit een heel arsenaal aan klimaatwetenschappers. In bovenstaande link een uiteenzetting van een collega professor waarom prof dr Kees de lange geen gelijk heeft.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:12

Ik vraag me af waarom zulke mensen zonder de juiste achtergrond altijd zo hard roepen, terwijl ze goed zouden moeten weten dat het hun vakgebied niet is. Zijn ze gewoon mediageil? Aandachttekort? Grootsheidswaanzin?