Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:28

_MG schreef:
Zijn er nog paardenmensen uit de buurt van BUNDE aanwezig? Dringend trailers voor evacuatie nodig!

Geen trailer hier maar heb je oproep in m'n paardennetwerk (regio Beek) gedeeld.

_MG

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:29

Dank!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:32

Let erop dat Lanaken de grens heeft afgezet met beton blokken! Dat is dus geen vlucht route voor Nederlanders.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:43

miezelke schreef:
Die man uit Luik (?) op het vrt-journaal net, die zijn vrouw en 3-jarig kind vastzaten in een auto in een overstroomde straat... Die man was radeloos.. kreeg er kippenvel van. |( Vraag me af of ze gered zijn geworden..

En dan zijn er hier mensen die komen mopperen over vakantie, moestuin of duiktripjes. ;(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:45

Heb toch wel de hele dag het nieuws gevolgd. De beelden zijn echt onwerkelijk. Ik denk dan in eerste instantie aan de praktische dingen en het ongemak door het vele water, maar als je de schade ziet, echt niet normaal.

Ik was mn laatste ronde aan het uitmesten en in 1 hooibak zonder afdak is mn hooi nat en laten ze het liggen. Ik zei tegen de paarden en honden; klote regen....Maar slikte het echt meteen ook weer in, want ik mag gewoon niet klagen.

Ik hoop echt dat de mensen die hulp nodig hebben en de mensen die hulp aanbieden elkaar goed kunnen bereiken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:46

_MG schreef:
Zijn er nog paardenmensen uit de buurt van BUNDE aanwezig? Dringend trailers voor evacuatie nodig!

Weet niet of je er wat aan hebt maar kwam een oproep tegen op Facebook van een dame die aanbied om te vervoeren in zuid Limburg. Ik stuur je een naam en telefoonnummer via pb.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:48

Shae schreef:
miezelke schreef:
Die man uit Luik (?) op het vrt-journaal net, die zijn vrouw en 3-jarig kind vastzaten in een auto in een overstroomde straat... Die man was radeloos.. kreeg er kippenvel van. |( Vraag me af of ze gered zijn geworden..

En dan zijn er hier mensen die komen mopperen over vakantie, moestuin of duiktripjes. ;(

Ik vind dit altijd lastig. Dat het elders (veel) erger is betekend niet dat jouw situatie niet erg is voor jou, mag je er dan niet over mopperen?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:59

Ik was ook even aan het vloeken toen m’n woonkamer vanochtend licht onder water stond door een lekkende goot, maar valt idd in het niet, maar maakt het niet minder klote.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 01:02

Natuurlijk niet. Ik baal ook nog steeds van een bui en regen en wind. Had ik een vakantie daarheen geboekt, had ik ook gebaald dat hij niet door zou kunnen gaan.

Heel gek, wij hadden het vorige week nog over “ hoe evacueer je de paarden bij een tornado”. Iets waar je nooit over nadenkt, tot laatst die windhoos/cel (?) die al die schade heeft aangericht. De paniek die ik zou hebben..
En vandaag sta je te balen dat je hier altijd last hebt van plassen op de wei en noem maar op. Om vervolgens berichten op Facebook te lezen van mensen die in paniek zijn omdat ze direct moeten evacueren en alles thuis moeten achterlaten, stress met de huisdieren paarden etc.

Ik zeg hier ook dat ik dorst heb als ik dorst heb, terwijl er mensen zijn die pas “ echt dorst” hebben. Alleen berichten die je soms voorbij ziet komen op Facebook met “ oh nee de camping waar wij volgende week zouden zitten is ook helemaal ondergelopen, hè daar baal ik van ik wilde er net even tussenuit” vind ik ook niet toepasselijk. Maar dat is ook een heel ander soort bericht als hierboven, ik had ook flink gebaald daarvan. Want ook dat is nog steeds gewoon poedersuiker. Toevallig was de boiler vanavond kapot bij ons in stal, daar hoorde je toch ook wel gevloek van. En dan zie je daarna de beelden en denk je “ ja het kan nog erger”.
Dat is altijd zo, toch?!
Ik kan het me niet voorstellen om hier zo door te straten te lopen/zwemmen en alles te moeten achterlaten.

Voor de mensen in Limburg, België en Duitsland: ik wens jullie heel veel sterkte en dat iedereen maar een veilig onderkomen mag hebben voor de komende nachten en weken, eveneens voor familie en dieren.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 01:10

Maartje1990 schreef:
Ik vind dit altijd lastig. Dat het elders (veel) erger is betekend niet dat jouw situatie niet erg is voor jou, mag je er dan niet over mopperen?

Ik vind het (persoonlijk) extreem ongevoelig om over vakantie te huilen in een topic waar mogelijk mensen mee gaan lezen die hun dieren hier zijn verloren (of nu zwoegen om ze te redden), wiens levenswerk mogelijk helemaal onder water staat, wiens huis misschien wel onbewoonbaar is of die zelfs mensen kwijt zijn. :knuffel:

Maar zoals ik al zei, dat is persoonlijk. Ieder zijn/haar eigen kijk op zulke dingen. Het belangrijkste is dat als hier mensen meelezen die hulp nodig hebben, ze dat ook krijgen. De kracht van bokt enzo.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 02:06

Iemand nabij geulle plek voor 4 mini shets en een paard?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 02:17

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 02:22

Ik kan je helaas niet helpen, maar wil je heel veel sterkte wensen! :(:)
Hopelijk vinden jullie snel een plekje!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 02:28

Ik wil toch even iets zeggen wat betreft vakanties enzo.. Wij gaan ook naar Luxemburg, en als je dan hoort dat er zoiets gaande is, denk je toch ook automatisch daar aan. Want je hebt je er al lang op verheugd en dan gaat het misschien niet door en dat is toch een naar gevoel. Vind ik het egoïstisch van mezelf dat ik toch stiekem ook daar aan gedacht heb? Jazeker wel. Maar het gaat automatisch. Dat neemt niet weg dat ik het vreselijk vind voor de mensen daar en dat ik ook zeker van binnen weet dat het voor mij allemaal niet zo erg is, dat het voor hun veel erger is. Voor de mensen die daar wonen en alles onder water zien verdwijnen, alles weg zien spoelen. Voor de mensen die eindelijk weer open mochten met hun restaurant / camping of wat voor bedrijf dan ook na zo lang gesloten te zijn en dan dit ook nog voor hun kiezen krijgen. En niet te vergeten voor degenen die iemand verloren zijn. Natuurlijk is het voor hun vele malen erger en ik heb er ook de hele dag aan gedacht. Maar toch zit het voor jezelf wel in je hoofd dat je over iets meer dan 3 weken misschien gewoon thuis zit in plaats van op vakantie, waar je erg naar uitgekeken hebt. En dat is absoluut niet vervelend bedoeld, maar dat gevoel is er nu eenmaal. Dat maakt dus niet dat ik het vele malen erger vind voor de mensen daar, maar ik kan mijn gevoel nu eenmaal niet uitschakelen.. Zo zal het ongetwijfeld meer mensen vergaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 02:31

Texas02 schreef:
Ik wil toch even iets zeggen wat betreft vakanties enzo.. Wij gaan ook naar Luxemburg, en als je dan hoort dat er zoiets gaande is, denk je toch ook automatisch daar aan. Want je hebt je er al lang op verheugd en dan gaat het misschien niet door en dat is toch een naar gevoel. Vind ik het egoïstisch van mezelf dat ik toch stiekem ook daar aan gedacht heb? Jazeker wel. Maar het gaat automatisch. Dat neemt niet weg dat ik het vreselijk vind voor de mensen daar en dat ik ook zeker van binnen weet dat het voor mij allemaal niet zo erg is, dat het voor hun veel erger is. Voor de mensen die daar wonen en alles onder water zien verdwijnen, alles weg zien spoelen. Voor de mensen die eindelijk weer open mochten met hun restaurant / camping of wat voor bedrijf dan ook na zo lang gesloten te zijn en dan dit ook nog voor hun kiezen krijgen. En niet te vergeten voor degenen die iemand verloren zijn. Natuurlijk is het voor hun vele malen erger en ik heb er ook de hele dag aan gedacht. Maar toch zit het voor jezelf wel in je hoofd dat je over iets meer dan 3 weken misschien gewoon thuis zit in plaats van op vakantie, waar je erg naar uitgekeken hebt. En dat is absoluut niet vervelend bedoeld, maar dat gevoel is er nu eenmaal. Dat maakt dus niet dat ik het vele malen erger vind voor de mensen daar, maar ik kan mijn gevoel nu eenmaal niet uitschakelen.. Zo zal het ongetwijfeld meer mensen vergaan.

Jouw vakantie plannen die in het water vallen (pun intended) vallen toch in het niets tov wat die mensen nu moeten doorstaan verdorie. Je kan je gevoel niet uitschakelen maar dit is imo echt een gebrek aan empathie. Ja je zit thuis. Wees verdorie dankbaar voor die zekerheid! Die mensen hebben die zekerheid nl. Niet. Een groot aantal zijn zeker dat ze alles kwijt zijn.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 02:36

Ik begrijp het wel Texas. Ik vind het logisch dat je baalt dat je vakantie niet doorgaat. Tuurlijk valt dat in het niet vergeleken met de situatie waar de getroffen mensen nu in zitten. Maar daarmee hoef je je eigen gevoel niet opzij te zetten. Wel met het besef dat je dankbaar mag zijn dat je inderdaad nog een huis hebt. Zoveel mensen die dat nu niet kunnen zeggen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 02:44

Ik snap het ook. Je kunt je gevoel niet uitschakelen en dat hoeft ook niet.
Texas geeft ook aan dat ze snapt dat het niet vergelijkbaar is met mensen die alles kwijt zijn, dus aanvallend op haar reageren lijkt me echt niet nodig.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 02:51

Ayasha schreef:
Texas02 schreef:

Jouw vakantie plannen die in het water vallen (pun intended) vallen toch in het niets tov wat die mensen nu moeten doorstaan verdorie. Je kan je gevoel niet uitschakelen maar dit is imo echt een gebrek aan empathie. Ja je zit thuis. Wees verdorie dankbaar voor die zekerheid! Die mensen hebben die zekerheid nl. Niet. Een groot aantal zijn zeker dat ze alles kwijt zijn.

Kun jij wel lezen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 02:57

Er is ook een fb groep Nederland helpt

Zet daar eventueel ook op als je hulp nodig hebt of kan bieden

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 03:32

Texas02 schreef:

Amen!

Ik heb mn vakantie in Zuid-Limburg nét achter de rug, maar ik had het echt ontzettend balen gevonden als ik in de komende weken nog zou gaan.

Een hoop gedoe, zie je geld maar terug te krijgen (weet niet wat een reis en annuleringsverzekering dekt in dit geval) én dan maar proberen om elders in Nederland nog een camping/ huisje te vinden waar je dan heen kan.

Of thuisblijven.... zullen nog genoeg mensen gaan doen waarschijnlijk....... omdat ze geen zin óf geen geld hebben een 2e vakantie te betalen...

Ja, het is een ramp voor de inwoners in het gebied...

Maar óók individueel mag je balen van kleine dingen zoals een vakantie die in het water valt.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 03:37

3 van de 5 zijn weg gebracht... nu wachten tot de trailer weer hier is voor de andere 2

Het komt goed zullen we maar zeggen :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 03:41

Deze hulp fb groep kwam ik net tegen.

Staat ook stalling aangeboden.

Afbeelding

Fijn Neon dat het geregeld is.
Is het voor de zekerheid?
Ga je ook weg?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 03:59

Deze staat trouwens op Facebook:

Mensen die nog hulp nodig hebben bij het evacueren in limburg van Paarden /pony's, en of andere dieren /Mensen mogen een beroep doen. 2 paards vrachtwagen plus trailer beschikbaar en evt ook noodopvang bij ons thuis in Groningen.
0031-629398443. Vannacht bellen ook geen probleem. Een belletje en ik kom eraan.
Graag delen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 04:27

Deze fb hulp groep is nog groter

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 04:36

Shae schreef:
miezelke schreef:

Ja klopt. En mensen mogen dat ook gewoon. Ik heb geklaagd over mijn moestuin. Wij leven quasi zelfvoorzienend. De moestuin is gigantisch. De serre alleen al is 3 op 12. Voor ons is het niet alleen een hobby, maar ook ons eten voor nu en voor de winter dat weg is. Ik kan jou zeggen dat er voor veel geld aan schade is. Dit gaat niet over een paar plantjes van hoop en al €20 samen dat kapot is. Ondanks dat wij alle kippen die los op het erf lopen hebben gecontroleerd of iedereen een plekje had, is vlak daarna een ‘dapper’ trio uitgevlogen vanop de hooizolder. Zij zijn beland in een diepe plas water en bij mijn controle een half uur later vond ik ze dood. Ik had ze al 3 jaar. Zelf uitgebroed uit het ei en van kuiken af aan groot gebracht. Ook daar had en heb ik verdriet om. Wat gewoon ok is. Mensen mogen daar over balen.

Als er niemand mag klagen of balen omdat er altijd iemand is die het slechter heeft, dan mag maar 1 iemand in de wereld klagen. Want al de rest heeft het toch wat beter. Dan mag ik niet balen dat ik koorts heb, want er ligt iemand te sterven.
Wij stonden hier zelf al met de trailer aangekoppeld omdat de kans rieel was dat wij onze schapen moesten evacueren. Waarom is het ok dat er iemand gaat oordelen wat voor leed er ‘erg’ genoeg is om over te balen? Is het gepast? Nou, het zou niet gepast zijn moest er hier gesproken worden over een overlijden en moest daarop de reactie komen: Ja maar mijn vakantie gaat wel niet door hé! Maar al de rest? Mensen voelen zich daar slecht bij en het is niet ok dat zij er dan maar over moeten zwijgen.