Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:46

Gypsy schreef:
De pvdd verplaatst het probleem alleen maar...

De consument wil vaak toch wel goedkoop. Vlees, zuivel etc

De boer moet investeringen in dierenwelzijn doorberekenen in zijn prijs. Het diervriendelijkere nederlandse product word duurder.

De consument koopt het goedkopere buitenlandse product.... De buitenlandse boer bouwt er nog maar eens een dieronvriendelijke stal bij.

Is dit hele gebeuren niet in gang gezet omdat Europese regels met elkaar gelijk getrokken worden? Dan zou je redelijkerwijs mogen verwachten dat dit soort eisen in heel Europa zullen gaan gelden. En wil Europa dan z'n eigen producten nog kwijt kunnen zullen ze moeten zorgen dat de mindere producten niet goedkoper dan eigen geproduceerd voedsel op de markt komen.
En again: De PvdD is één van vele partijen die dit een goed plan vond, anders was het niet door de kamers gekomen. :P

ruitje schreef:
Ik vind het nogal wat dat er gesteld word dat mensen die in de verdediging schieten en met argumenten komen worden weggezet als 'drogredenaties' en mensen zijn die niet kijken naar eigen mogelijke tekortkomingen in de huisvesting.

Daar staat eigenlijk gewoon: Als je kritisch ben zal je zelf wel niet willen veranderen/je boel niet op orde hebben.

Hoe wil je het roepen dat honden niet meer aan de lijn mogen lopen en huisdieren verplicht los op straat moeten dan noemen? Niemand denkt toch serieus dat dat is waar zo'n wet voor bedoeld is? Dat voelt voor mij heel erg als 'Laten we zo hard mogelijk roepen zodat de werkelijke reden/het werkelijke doel niet in het nieuws komt'. Want helaas maar waar: Mensen vinden wat zij gewend zijn nu eenmaal normaal. Ook als dat eigenlijk niet zo is.
Een tijdje geleden zag ik een programma op de NPO over boeren. Een varkensboer liet ontzettend trots zijn dieren en zijn stal zien. Echt, geen Nederlander die zijn hond in zulke omstandigheden zou laten leven. Als dat is waar je als veehouder/sector trots op bent...

Maranta schreef:
Askja schreef:
Voor wie nog van mening is dat het wel meevalt met de varkenshouderij:
https://www.volkskrant.nl/a-b2e0847c
|(
Ik vind het echt schandalig dat we dit nog accepteren.

Wie accepteert dit dan? Geen enkele boer ziet zijn dieren graag verbranden.

Maar het is blijkbaar niet mogelijk om degelijke brandpreventie toe te passen in veestallen, of om in vluchtroutes te voorzien. Waarom is dat? Kan het niet uit om het aan te leggen? Is het qua regelgeving niet toegestaan? Is het te ingewikkeld?
Ik gok een combinatie van die drie, en dan kom je toch weer uit op 'agrarische producten leveren te weinig op om ethisch te kunnen produceren'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:01

Geen idee. Ik ben niet helemaal thuis in de grote stallen.

Zelf ben ik van mening dat er veelste veel elektriciteit in die schuren zitten. Overal is er wel een machine/robot voor. En dan is er in mijn ogen gauwer kans op kortsluiting. En varkensstof is enorm brandbaar.

Zelf hebben we een kleine stal. Enige wat hier op stroom werkt, zijn de lampen en de melkmachine. En de radio :D en er zitten 4 'vlucht'deuren in + 2 grote schuifdeuren. Maar probeer een dier in paniek maar van hun plek af te krijgen.

Voeren etc gebeurt allemaal met de hand. En de stallen worden 1 x per van top tot teen helemaal schoongepoetst. Spinnenrag etc alles wordt verwijderd.

En hebben we nog ouderwetse stalroosters. Bij emissiearme vloeren is ook weer gauwer kans op ontploffingen.

We hebben laatst voor de grap mestonderzoek laten doen. Maar we scoorde bovengemiddeld dan een stal met emissiearme stalvloer.

Maar hoe en wat precies, snap ik nog niet helemaal. Ik ben nog maar een beginnende boerin.

Varkensvlees eet ik al niet, puur omdat de dieren in mijn ogen te krap zitten. En dat er dan ook nog boeren zijn die trots zijn, dat de varkens door de jaren heen een extra rib hebben gekregen en meer spenen?

Net zoals dat sommige steeds meer melk uit een koe willen halen.

Ergens snap ik het wel. Hoe meer je kunt produceren uit 1 dier. Hoe meer inkomen er is. Om de torenhoge hypotheken af te betalen.

Voordeel is dat wij niet afhankelijk zijn van de bank. Nadeel is dat we eerst moeten sparen voor een nieuwe stal. Wil graag een vrijloopstal hebben voor mijn dames later.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 20:08

Ik denk dat een varken net als een paard niet gaat vluchten bij brand, maar juist in de stal blijft die hij kent.
Dus vluchtwegen zal niet veel uitmaken ben ik bang.
Plus hoe meer je open zet hoe harder het brand.

De luchtwassers zorgen die juist niet dat de brand de hele stal door trekt?

Op die stal lagen zonnepanelen, brand leek in eerste instantie vrij hoog te zitten, oorzaak onbekend, maar zou me niet verbazen dat het daar is begonnen.

En dan hoor je mensen over waarom geen sprinklers, dat gaat weinig zin hebben bij zonnepanelen.
Maar ook isolatie gaat juist meer branden bij water en is schuim eigenlijk het enige wat goed werkt.
Waarom er dan geen ander materiaal als isolatie is weet ik ook niet.

Geen 1 boer zit hier op te wachten.
Ik ken er 1 die het ook is overkomen, die man is echt erg slecht aan geweest kan ik je zeggen.
En de roddel van de mensen is helemaal te erg voor woorden, maar ondertussen wel komen kijken als de dieren uit de stal worden afgevoerd....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:18

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat een varken net als een paard niet gaat vluchten bij brand, maar juist in de stal blijft die hij kent.
Dus vluchtwegen zal niet veel uitmaken ben ik bang.
Plus hoe meer je open zet hoe harder het brand.

De luchtwassers zorgen die juist niet dat de brand de hele stal door trekt?

Op die stal lagen zonnepanelen, brand leek in eerste instantie vrij hoog te zitten, oorzaak onbekend, maar zou me niet verbazen dat het daar is begonnen.

En dan hoor je mensen over waarom geen sprinklers, dat gaat weinig zin hebben bij zonnepanelen.

Mooie set drogredenen bij elkaar. Vooral die van die vluchtwegen 8)7
Misschien moeten we het gewoon sowieso niet meer willen, die varkensstallen?

Ik ga nog wel eens naar Engeland. Een land dat, zeker de countryside, van tradities en conservatisme aan elkaar hangt. Daar zie je dus opvallend veel grote varkenshouderijen die hun dieren buiten houden. Met een stukje grond en een simpele schuilstal. Hele heuvels bedekt met van die schuilstallen.

We moeten hier gewoon eens anders gaan denken en doen, als het in 't buutenlàn kan, kan het hier ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 20:30

Wat een raar antwoord op een gewone uitleg. Realistisch zijn is soms erg moeilijk....
Paarden doen dat ook niet, dus is dat dan zo raar bedacht.
Overigens ook te zien dat die dieren niet in paniek zijn geweest, wat animal right wel wilde doen geloven
Ze lagen allemaal een stuk uit elkaar ipv stresserig bij elkaar.
Dus die zijn al gestorven voordat ze wisten dat ze moetsen vluchten door de rook

En huppelende varkentjes in de wei is erg mooi.
Maar denk maar als het hier in Nederland stopt dat er niet veel huppelende varkentjes bij komen.
Want de consument betaald dat niet.
En nee het buitenland gaat dat dan ook niet doen, net zo min. Over drogredenen gesproken zeg...

De consument moet veranderen, dan komt de rest van zelf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:34

ruitje schreef:
Ik vind het nogal wat dat er gesteld word dat mensen die in de verdediging schieten en met argumenten komen worden weggezet als 'drogredenaties' en mensen zijn die niet kijken naar eigen mogelijke tekortkomingen in de huisvesting.

Daar staat eigenlijk gewoon: Als je kritisch ben zal je zelf wel niet willen veranderen/je boel niet op orde hebben.

Wij zijn echt mega aan het investeren als bedrijf in welzijn, 2 loopstallen opgeleverd het afgelopen jaar. Ik weet heel goed wat de tekortkomingen zijn van mijn eigen stal en alle boeren die ik ken weten dat ook van die van hun. Maar dat zullen dan wel uitzonderingen zijn :)

Ik heb gewoon het recht om kritisch te zijn, dat maakt mij niet ineens tegen dierenwelzijn? Hoe kan je nou tegen dierenwelzijn zijn? Ik denk alleen inhoudelijk anders over dierenwelzijn. Wat voorgesteld word als een verbetering, is niet voor elk dier een verbetering :) . Maakt mij niet tegen veranderen :o

Terugdraaien werkt inderdaad super in de politiek :') . Vraag mij af of iemand die dat zegt toevallig de politiek volgt en kijkt hoe goed het de laatste jaren lukt om dingen die in de praktijk niet werkten, terug te draaien :+ .

Helemaal mee eens _/-\o_

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:09

Lees ik er nou overheen of komt er geen enkele varkensboer of bijv. LTO aan het woord in dat stuk van de volkskrant?

Zodra wij onze kant beredeneren zijn het drogredenen, maar stukken waar Wakker Dier en Animal Rights aan het woord worden gelaten zonder wederhoor zijn natuurlijk ook niet objectief he :)

@Julius Juut: Dan hebben we het dus over jouw gevoel, gebaseerd op aannames en tv programma's. Is nogal wat om vanuit daar aan te geven dat kritische mensen betreft deze wet niet willen veranderen. Dat mag uiteraard jouw gevoel zijn, mijn gevoel is anders :)

Hoe kan een boer nou tegen het voorkomen van stalbranden zijn? Qua dierenwelzijn kan dat al nooit, voor een boer is het een hel om al je dieren zo dood te zien gaan.

Maar stel nou even, hypothetisch gezien. Dat boeren het alleen maar voor het geld doen, ook dan is een stalbrand toch het ergste wat je kan overkomen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:15

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:18

DuoPenotti schreef:

Dat sowieso, want wie betaalt, bepaalt.

Maar.... om de richting van de geldstroom van de consument te laten veranderen, moet de mindset van de consument veranderen. En hoe krijg je dat voor elkaar? Volgens mij door als samenleving het signaal af te geven dat de huidige "standaard" voor dierenwelzijn niet goed genoeg is.

Zoals men nu doet door een wet aan te nemen die opkomt voor dat welzijn van die dieren.
Prima begin dus zou ik zeggen +:)+

De invulling van die wet zal alleen wel interessant worden. Maar dit geeft in ieder geval al een goed signaal af: dat we het beter moeten doen met zijn allen voor die dieren +:)+

Ik vraag me eigenlijk wel af of er voornemens zijn van "hogerhand" om bvb. een meer zelfvoorzienend Europa te worden. Want dat systeem van voedsel de hele wereld over slepen kan toch ook wel een tandje efficiënter zou je denken....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 21:24

Die mindset zal in de stad misschien nog wel veranderen door illegaal filmen in boven genoemde stal en de wake die ze gaan houden.
Hier op het platteland werkt dat juist averechts.
En in het buitenland waar ze amper mensen rechten kennen zullen ze helemaal denken kijk ze daar die zijn maf.

In Nederland trek je mensen mee in een standpunt door nette eerlijke informatie. Niet wat animal rights En Zo Doet. Dat werkt hoogstens in de stad. Bij mensen die niemand kennen die boer is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:40

DuoPenotti schreef:
Die mindset zal in de stad misschien nog wel veranderen door illegaal filmen in boven genoemde stal en de wake die ze gaan houden.
Hier op het platteland werkt dat juist averechts.
En in het buitenland waar ze amper mensen rechten kennen zullen ze helemaal denken kijk ze daar die zijn maf.

In Nederland trek je mensen mee in een standpunt door nette eerlijke informatie. Niet wat animal rights En Zo Doet. Dat werkt hoogstens in de stad. Bij mensen die niemand kennen die boer is.

Dat is zeker waar. Als burger op het platteland zie ik dat wat Animals rights verteld zwaar en zwaar overtrokken is. De meeste mensen in de stad kun je wat dat betreft alles wijs maken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:24

ruitje schreef:
@Julius Juut: Dan hebben we het dus over jouw gevoel, gebaseerd op aannames en tv programma's. Is nogal wat om vanuit daar aan te geven dat kritische mensen betreft deze wet niet willen veranderen. Dat mag uiteraard jouw gevoel zijn, mijn gevoel is anders :)

Hoe kan een boer nou tegen het voorkomen van stalbranden zijn? Qua dierenwelzijn kan dat al nooit, voor een boer is het een hel om al je dieren zo dood te zien gaan.

Maar stel nou even, hypothetisch gezien. Dat boeren het alleen maar voor het geld doen, ook dan is een stalbrand toch het ergste wat je kan overkomen?

Mijn gevoel inderdaad. Maar wel een gevoel wat (blijkbaar) door dermate veel mensen gedeeld wordt dat de huidige norm niet meer als acceptabel gezien wordt en een wet als deze er door komt. Anders kwam die wet er namelijk niet door.
Heel lang heeft het gros van de mensen überhaupt niet nagedacht over hun voedsel, en hadden mensen geen idee gehad van wat ze aten. Door de massamedia en veranderende ideeën over dierenwelzijn, klimaat, en verantwoordelijkheid lijkt daar wat verandering in te komen. Het veranderde na de oorlog naar allemaal meer meer meer, nu lijkt het weer te gaan veranderen naar een nieuwe norm/wens.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er een boer is die tegen het voorkomen van stalbranden is. Überhaupt iemand vinden die daar tegen is (afgezien van de enkele idioot die het leuk vind stallen in de fik te steken :r ) lijkt me al lastig. Maar blijkbaar is brandveiligheid niet afdoende als het toch met enige regelmaat gebeurt dat vee omkomt in een stalbrand.
Ik snap ook niet goed hoe je bij het idee komt dat boeren tegen het voorkomen van stalbranden zouden zijn.

Wat zien de mensen hier die het hebben over 'burger op het platteland' en 'mensen in de stad' trouwens als 'platteland'? Ideeën en meningen zijn naar mijn idee en ervaring echt niet verdeeld over stads en plattelands.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:37

Wat die stalbranden betreft... ik denk dat het eigenlijk gewoon heel simpel is....stel die dieren moeten uit de stal, waar ga je ze dan laten? Daar hebben ze simpelweg de buitenruimte niet voor lijkt me, om zoveel paniekerige dieren op een veilige manier ver genoeg van een vuur te krijgen dat een hele stal in de as legt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:43

pmarena schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat sowieso, want wie betaalt, bepaalt.

Maar.... om de richting van de geldstroom van de consument te laten veranderen, moet de mindset van de consument veranderen. En hoe krijg je dat voor elkaar? Volgens mij door als samenleving het signaal af te geven dat de huidige "standaard" voor dierenwelzijn niet goed genoeg is.

Zoals men nu doet door een wet aan te nemen die opkomt voor dat welzijn van die dieren.
Prima begin dus zou ik zeggen +:)+

De invulling van die wet zal alleen wel interessant worden. Maar dit geeft in ieder geval al een goed signaal af: dat we het beter moeten doen met zijn allen voor die dieren +:)+

Ik vraag me eigenlijk wel af of er voornemens zijn van "hogerhand" om bvb. een meer zelfvoorzienend Europa te worden. Want dat systeem van voedsel de hele wereld over slepen kan toch ook wel een tandje efficiënter zou je denken....

Totdat het hun raakt in hun portemonnee...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:45

Dat lukt ook niet, zelf die dieren redden. Overigens, als de brandweer er al is, no way dat je dan nog naar binnen mag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:59

Ik heb hier op de weg een grote stalbrand mee gemaakt 3 jaar terug waar 80.000 kippen bij om kwamen en kan je vertellen dit voor de familie zeer traumatisch was. ( voor ons buren ook best wel eigenlijk) Het gaat zo ontiegelijk snel dat alles maar dan ook alles in lichterlaaie staat en de omgeving heel de dag hermetisch afgesloten is vanwege de vele brandweer slangen over de wegen richting de vaart verderop. Ze blussen vanuit hoogwerkers.... En dan de dagen er na nog heel lang tegen de zwart geblakerde puinhoop aan kijken waar enkel nog het stalen geraamte van de hal overeind stond...

En het was echt schandalig wat mensen op social media voor verwensingen naar die familie hun hoofd slingerde. Echt, daar lustte de honden geen brood van!
Veelal mensen die niet buiten wonen en alle boeren maar geld beluste klootzakken vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 08:09

Nu gaat er veel melkpoeder van hier naar China
Wat ik al zei, wat hier stopt gaat naar het buitenland...fijn landje dat China voor de diertjes :j
Goed bezig hier....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:35

Waarom zouden wij melkpoeder voor China moeten produceren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:39

Omdat het eigen melkpoeder vermengd werd met melanine met dode en zieke kinderen tot gevolg. Consument daar heeft dus geen vertrouwen in eigen producten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:40

Askja schreef:

Niet om het een of ander; maar zo werkt de wereldeconomie toch nou eenmaal? Wij eten hier toch ook bijvoorbeeld rijst. Dat komt niet uit Nederland kan ik je vertellen :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:44

Heeft iemand „the milk system“ gezien op Netflix?
Vind ik wel een aanrader. Dan zie je hoe boeren met hun rug tegen de muur gezet worden.

De Nederlandse kerel die daar aan het woord komt van Campina is echt een gluipert die alle vragen mooi weet te omzijlen.

Massa dierhouding met van die dichte stallen en leghokjes in Zwitserland is verboden. Daar is de prijs dan ook naar, een kip van zwitsere productie is zomaar 15 euro.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-06-21 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:47

Sizzle schreef:
Heeft iemand „the milk system“ gezien op Netflix?
Vind ik wel een aanrader. Dan zie je hoe boeren met hun rug tegen de muur gezet worden.

De Nederlandse kerel die daar aan het woord komt van Campina is echt een gluipert die alle vragen mooi weet te omzijlen.

Nog niet gezien! Klinkt wel enorm interessant.

Wat ik wel weet van mijn schoonouders dat ze voor sommige dingen net zoveel betalen, als de grote boeren. Dus in verhouding betalen wij soms veel met onze 25 koeien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 09:48

Kidde schreef:
Askja schreef:

Niet om het een of ander; maar zo werkt de wereldeconomie toch nou eenmaal? Wij eten hier toch ook bijvoorbeeld rijst. Dat komt niet uit Nederland kan ik je vertellen :+

Of waarom maakt ASML chips voor de hele wereld?
Dat is waarom wij het in Nederland o.a. zo goed hebben.
Hard werkende innovatie mensen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:13

Detail: ASML maakt zelf geen chips, maar geavanceerde machines die chips kunnen maken. Die machines gaan o.a. naar China, waar wij die chips weer afnemen. Een mooi voorbeeld van een uitwas van de mondialisering.

Het is i.m.o. van de gekke dat wij als Europa zelf geen chips produceren, terwijl we daar wel de hardware en de know-how voor in huis hebben - ASML is daarin zelfs uniek in de wereld.

Net zo goed als het van de gekke is dat wij als dichtbevolkt land (een stadstaat, zoals we soms niet geheel onterecht genoemd worden) inmiddels de tweede landbouw-exporteur van de wereld zijn en als zodanig enorme hoeveelheden melkpoeder naar China exporteren, terwijl ze dat daar prima zelf kunnen.
Dat dat zo gegroeid is, is een combinatie van 'waar moeten we heen met onze melkplas' en een schandaal in China rond vervuild melkpoeder waardoor de Chinezen hun melkpoeder op dat moment niet meer wilden - een gat waarin Nederland dankbaar in is gesprongen.
Rijst is een tropisch gewas en valt in ons klimaat vooralsnog niet te telen, dus dat moeten we wel importeren (maar als het zo doorgaat met het klimaat, komt er vanzelf een moment dat we dat hier wel kunnen verbouwen).

Natuurlijk kun je niet alles in één keer veranderen, maar het is m.i. gewoon mogelijk om middels een meerjarenplan over te gaan op grotendeels en waar mogelijk lokaal produceren (waarbij lokaal zou kunnen worden opgedeeld in categorieen: verse producten echt binnen de regio, andere levensmiddelen, maar ook bepaalde technologie binnen Europa) en op die manier de afhankelijkheid van een economische grootmacht als China te verkleinen.
Niet in de laatste plaats met het oog op duurzaamheid en dierenwelzijn. Een soort ecologisch protectionisme.