Gypsy schreef:De pvdd verplaatst het probleem alleen maar...
De consument wil vaak toch wel goedkoop. Vlees, zuivel etc
De boer moet investeringen in dierenwelzijn doorberekenen in zijn prijs. Het diervriendelijkere nederlandse product word duurder.
De consument koopt het goedkopere buitenlandse product.... De buitenlandse boer bouwt er nog maar eens een dieronvriendelijke stal bij.
Is dit hele gebeuren niet in gang gezet omdat Europese regels met elkaar gelijk getrokken worden? Dan zou je redelijkerwijs mogen verwachten dat dit soort eisen in heel Europa zullen gaan gelden. En wil Europa dan z'n eigen producten nog kwijt kunnen zullen ze moeten zorgen dat de mindere producten niet goedkoper dan eigen geproduceerd voedsel op de markt komen.
En again: De PvdD is één van vele partijen die dit een goed plan vond, anders was het niet door de kamers gekomen.

ruitje schreef:Ik vind het nogal wat dat er gesteld word dat mensen die in de verdediging schieten en met argumenten komen worden weggezet als 'drogredenaties' en mensen zijn die niet kijken naar eigen mogelijke tekortkomingen in de huisvesting.
Daar staat eigenlijk gewoon: Als je kritisch ben zal je zelf wel niet willen veranderen/je boel niet op orde hebben.
Hoe wil je het roepen dat honden niet meer aan de lijn mogen lopen en huisdieren verplicht los op straat moeten dan noemen? Niemand denkt toch serieus dat dat is waar zo'n wet voor bedoeld is? Dat voelt voor mij heel erg als 'Laten we zo hard mogelijk roepen zodat de werkelijke reden/het werkelijke doel niet in het nieuws komt'. Want helaas maar waar: Mensen vinden wat zij gewend zijn nu eenmaal normaal. Ook als dat eigenlijk niet zo is.
Een tijdje geleden zag ik een programma op de NPO over boeren. Een varkensboer liet ontzettend trots zijn dieren en zijn stal zien. Echt, geen Nederlander die zijn hond in zulke omstandigheden zou laten leven. Als dat is waar je als veehouder/sector trots op bent...
Maranta schreef:Askja schreef:Voor wie nog van mening is dat het wel meevalt met de varkenshouderij:
https://www.volkskrant.nl/a-b2e0847c
![]()
Ik vind het echt schandalig dat we dit nog accepteren.
Wie accepteert dit dan? Geen enkele boer ziet zijn dieren graag verbranden.
Maar het is blijkbaar niet mogelijk om degelijke brandpreventie toe te passen in veestallen, of om in vluchtroutes te voorzien. Waarom is dat? Kan het niet uit om het aan te leggen? Is het qua regelgeving niet toegestaan? Is het te ingewikkeld?
Ik gok een combinatie van die drie, en dan kom je toch weer uit op 'agrarische producten leveren te weinig op om ethisch te kunnen produceren'.